IMG_20160616_193956.jpg 88.7K
0 Antal nerladdningar/Zeb!
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 16 June 2016 - 18:43
När solen försvunnit så får man trösta sig med "Sola"
IMG_20160616_193956.jpg 88.7K
0 Antal nerladdningar/Zeb! Postad 16 June 2016 - 20:57
Sen kom regnet, då fick det bli en Brekeriet Brilliant - en saison som inte sticker ut så mycket men var helt okej.
IMG_20160616_214135.jpg 68.86K
0 Antal nerladdningar
Postad 17 June 2016 - 20:04
Jag fortsätter min monolog då
Aotearoa Pale Ale från Tuatara, passade min smak riktigt bra iaf. Skulle vara kul att testa den pinfärsk
IMG_20160617_205140.jpg 101.93K
0 Antal nerladdningar
Postad 17 June 2016 - 20:07
Ser gott ut . Alla ser goda ut ☺ är det bolagsöl eller beställer du från utlandet?
Postad 17 June 2016 - 20:23
Enbart bolagsöl än så länge Postad 17 June 2016 - 20:41 Fortsätter här att diskutera istället för över untapped
försöker komma på vad det är med denna ölen som jag inte gillar. Jag säger att den är tung och maltig. men jag vet inte. Kanske det är Beskan som "SIC" säger ?
Tycker absolut inte den har den här uppfriskande och fräscha känslan som jag söker efter i en öl.
det sitter även i dofter i denna. Nästan lite kvalmig, söt doft vilket jag inbilor mig är maltkaraktären.
Samma sak med oppigårds. Jag gillar indian tributs mer än jag gillar double IPA.
Kan även vara humlesorterna som inte är rätt för mig i denna.
En av mina absoluta favoriter nu på slutet är Rudie session IPA. Det var mer eller mindre en perfekt öl för mig. lagom best och riktigt uppfriskande och fräsch och bra humlesmak av söta tropiska frukter och citrus. Den här jag dricker nu är ju tvärtemot allt vad radie var Bifogad fil(er)Postad 17 June 2016 - 21:08
Har väntat på att få testa denna ett tag, förra batchen var visst inte godkänd av bolaget
First Contact från Rocket Brewing Company, luktar en del av brett, men smakar inte så mycket av det. Humletonerna är ganska lågmälda men överlag tycker jag den är uppfriskande och riktigt god.
IMG_20160617_215451.jpg 59.96K
0 Antal nerladdningar
Postad 17 June 2016 - 21:19 Tror Stefan är betydligt bättre än mig på detta med alla smaker, han kan nog sätta fingret på det Känns som det är humlesorten i kombination med storleken på bittergivan som ställer till det för dig. Postad 17 June 2016 - 21:55
Kul med lokala bryggerier, Carlstad Tysk Ale är en ljus Ale med god beska. Inga speciella tropiska eller fruktiga toner men sitter nog fint de där somriga dagarna när man vill ha en törstsläckare med lite beska, definitivt bättre alternativ än en industrlager
IMG_20160617_224212.jpg 73.52K
0 Antal nerladdningar
Postad 17 June 2016 - 22:03
Humla är just beska. Fyr og flamme är så omtyckt i Norge att enkelta tilogmed har den till julmaten på julafton. Blir på många norske netforum om öl hyllat som den besta öl. Svårt att hitta på System men Ægir IPA vant i sin tid årets norske øl av bryggeribransjen. Den ær mer balansert med beska och frukt. Kinn vestkyst är absolut inte balanserat men har det humlaattacket man gärna vill ha. I så måte är fyr og flamme mycket mer balanserad enn Kinn. Jag registrerar at norrmen och svenskar har helt annan preferenser på öl. Hvad tycker ni är det besta svenska ölet? Jag gillar mest priset på svenska öl men Omnipollo, brewski och Dugges har högst betyg hos mej. Samt Slottskällans och Mohawk. Postad 17 June 2016 - 22:06
Ett ödmjukt förslag från mig, skriv gärna vilken öl det gäller i inlägget även om ni laddar upp en bild så är det enklare att "hugga" om man som mig följer tråden via mail
Postad 17 June 2016 - 22:12 Fick mig en smärre chock. Vi var på middag med jobbet och ena kollegan beställde en öl samt outspädd svartvinbärssaft. Döm av allas förvåning när kollegan slår i saften i ölen...
Lika chockerande var det faktiskt läskande gott och passar nog ruggigt fint en solig och varm sommarkväll.
För egen del smakade denna saft-chock bättre än Fyr & Flamme. Postad 17 June 2016 - 22:16
Det heter något speciellt. Har dock för mig att det ska vara en ingrediens till. Har smakat det och det är gott. Postad 17 June 2016 - 22:21 Googlade lite snabbt och fann https://sv.wikipedia...Berliner_Weisse
Edit: Inte så flink i fingrarna... Puck2 Redigerat av Unregistereda299ec85, 17 June 2016 - 22:22. Postad 17 June 2016 - 22:31 Lite ok å vita hvad resten av verden tycker om fyr og flamme....
http://www.ratebeer....-flamme/130379/
Om jag skal seja något negativt om svenska øl så er det att dom saknar just beska, ekthet och smak. Unntak kan vara Mangofeber dipa och Omnipollo neb.. Redigerat av Danke, 17 June 2016 - 22:37. Postad 17 June 2016 - 22:38 Oppigårds Thurbo Dipa ær deras besta lettilgjengliga øl tilsammans med Thurbo stout.
Jag gillar verkelig både priset och smaken av dessa.
Indian Tribute ær ochså god men inte samma nivå.. Redigerat av Danke, 17 June 2016 - 22:39. Postad 17 June 2016 - 22:42
har du smakat deras everyday ipa? den är riktigt bra tycker jag. dom använder ingen humle i koket på den. bara i mäsken och i torrhumlingen. En perfekt sommaröl. Postad 17 June 2016 - 22:48
Ja jag gillar den ochså har en i kylen som sækert smakas i morgon kveld. Postad 17 June 2016 - 22:49
Gott Postad 18 June 2016 - 08:26
Detta lät inte roligt. Bekämpningsmedlet glysofat i öl.
http://www.gp.se/liv...-i-öl-1.2855609Fast jag läste nu att man måste dricka 500 liter öl per dag för att ämnet skall bli farligt. Redigerat av Buddypresley, 18 June 2016 - 08:30. Postad 18 June 2016 - 09:27 Har någon provat att køpa från Boxbeers? Er det en sixpack eller en 24 pack man måste køpa?
Och hur fungerar dansk import til Sverige med skatt? Postad 18 June 2016 - 09:30 Handlar där kanske 10-15 gånger. Du behöver inte köpa något speciellt antal. Danmark = EU... Bara att köpa. Postad 18 June 2016 - 11:03
Jag tror du är inne på rätt spår. Jag tänkte först att den Sculpin vi får in inte är den färskaste (den är grym när den är färsk), men det skulle ju vara samma problem med Rudie. Men tror mer på det du är inne på, det är något med maltkroppen i kombination med humlen. Amerikanska IPA har ibland en ton av sockerkaka, jag gillar den, men det kan vara det som Andreas stör sig på. Jag har inte upptäckt samma maltbas i någon öl bryggd utanför USA så tror det är någon amerikansk leverantör som har den maltsort som ger denna smak. Jag har diskuterat det med lite olika hembryggare och även experimenterat själv men inte lyckats återskapa den. En teori var att det var en variant från Bries som gav denna sockerkaks-maltighet, men funkade inte för mig. Postad 18 June 2016 - 11:18
Jag lämnar generaliserande mellan Norge och Sverige till dig. Jag dricker en del öl och har rest en del i Norge samt känner många norska ölnördar och har inte märkt någon större skillnad mellan vare sig ölen eller människorna. Men nu till din andra fråga:
Mina favoriter är (jag tycker dock inte allt dessa gjort har varit bra): Närke Kulturbryggeri Brekeriet Brewski Omnipollo Malmö Brygghus Monks Café Oppigårds All In Brewing Dugges (inte så förtjust i deras senaste fruktexperiment dock, för artificiella, men deras mörka öl är nästan alltid toppklass) Sahtipaja
Sen finns det en del uppstickare som jag tycker är lovande men som behöver lite mer tid på sig: Stigberget Örebro Brygghus (provade deras saison igår, bästa svenska saison jag provat, i klass med de bästa i Belgien) Hyllie Good Guys Brew Tempel Brygghus o.s.v. denna lista kan göras rätt lång.
Edit: Kom på några till. Redigerat av Stefan - Ölsvammel, 18 June 2016 - 15:04. Postad 18 June 2016 - 11:37
sockerkaka kände jag inte, men jag tycker det känns som det är något med malten, samt beckan kanske. Svårt att veta när man inte kan
Just det. Har för mig att jag tycker modus hoperandi har nån liknande smak/känsla i sig. Den gillar jag inte heller. Postad 18 June 2016 - 11:57 Sedan ca. 10 år tillbaka har jag varit diagnostiserad med celiaki, aka glutenintolerans. Gluten och öl är en ganska komplex relation då den spontana tanken är att öl innehåller allt som skadar min kropp; korn, vete, havre etc. I Sverige är (faktiskt inte med ironi) begåvade med Livsmedelsverket som testat olika öl för at mäta glutenhalt, allt <20 ppm räknas som glutenfritt. Förvånansvärt många öl kvalificerar in under detta, dock går det inte att säga att de är glutenfria ändå eftersom varje batch kan diffa och som alltid en risk för kontaminering i processen. För att göra det riktigt intressant så kommer kornmalt ner till en spridning på 0> <200 ppm gluten efter jäsning, även vid jäsningen i övrigt händer något intressant och vissa öl blir "naturligt glutenfria". Livsmedelsverket skriver så här; Ett viktigt steg vid framställning av öl är själva jäsningsprocessen. Under jäsningsprocessen kan en del av glutenproteinerna från kornmalten brytas ner till mindre bitar. Fler och fler tillverkare har tagit fasta på detta och erbjuder öl som är märkt som glutenfritt vilket är positivt, det her funnits en del på marknaden ett längre tag men det är nu det börjar ta fart http://www.livsmedel...slighet/gluten/ http://www.livsmedel...port-3_2013.pdf
Trotts att enligt mid dietist det är ok att dricka de flesta öl (inte Weiss och stout, då förstås) och framför allt de på Livsmedelsverkets lista, så valde jag aktivt att bara dricka öl som är märkta glutenfritt och min kropp har registrerat positivt på detta. Glutenfria öl är oftast betydligt dyrare än vanliga öl, men som en van mikrobryggeri konsument så är priset helt ok och inget störningsmoment
De öl som på Systembolaget och beställningssortimentet som jag testat; Brew Dog Vagabond Pale Ale, 4 +i betyg. En klassisk Pale Ale med Brew Dog touch. Detta öl har varit slut hos lev. i ca 1,5 månad Coppersmith's The Pawn Pilsner, 3+ i betyg. Bra "titta-på-fotbolls-öl", kunde gärna haft lite mer beska för min smak. Mikellers Peter, Pale and Mary APA, 4+ i betyg. En riktigt god APA, som smakar precis vad jag förväntar mig av en APA. Daura Damm, 2 i betyg. En riktigt tråkig lager som smakar Pripps Blå. Brygghus 19 Inovation DIPA. Betyg 1-. Min absolut största besvikelse hitintills, förväntningarna var stora efter att jag beställt denna sydsvenska brygd till mitt lokala Systembolag, denna känsla dämpade sig snabbt när jag tog första klunken, smaken som var som DIPA men utan ett uns citrusinslag, riktigt vidrig så jag fick hälla ut resten av ölet. Bara besk, inget annat. St Peter's G-Free Ale Glutenfri, betyg 3. Ett av de allra första glutenfria på Systembolaget. En ganska slätstruken standard ale men den är dålig för det. ölen saknar det där lilla extra för att lyfta. Zatec Gluten Free Beer, betyg 2+. Ett typiskt tjeckiskt lager, jag var ingen stor supporter av lager innan jag fick celiaki och jag är det inte nu heller, men för den som föredrar en lager och tjeckisk i synnerhet kommer gilla denna.
EK Redigerat av Unregisteredcec18524, 18 June 2016 - 11:59. Postad 18 June 2016 - 15:14 Hur är det med spontanjäst öl? Det känns som att de borde innehålla låga nivåer gluten. Postad 18 June 2016 - 16:27
Den ene der från Mikeller ær jo glutenfri och myket god var det en pale ale. tre namn kommer inte i håg...
Jovisst det var den her... jag tycker den er jettegod... http://www.systembol...and-mary-120603
Javisst du viste om den ja.. så inte det... Redigerat av Danke, 18 June 2016 - 16:29. Postad 18 June 2016 - 16:39
Jag tycker ochså at vi ær ganska like folkslag...
Men det norske ølet er dyrare, rett så mycket sjelv utan skatt och avgift... och har mer ingredienser, er som oftast helt ofiltrerade og flaskmodnade och grumsiga.
Jag rycker till når någon klagar på at en IPA er besk, då nettopp mycket humla ger beskhet, samt smakar av fruktor som citrus och mango, eple etc syrliga och fruktiga med beska.
Det er før all del dom mest ekstrema amerikanska som norska øl er inspirerade av, var det Nøgne som var en av dom førsta pioneerane tro?
Svenska øl med undantag av dom jag gillar rett mycket har mer engelsk preg, tycker jag, dom ær ofta inte flaskelagrade och ofta filtrerade och lettare i smaken. Det er just detta jag tror ni reagerar på.
Imperial stouten ær dog ganska likedana på båda sidor grenserna, med undantag att man får mycket mer prisverda IS i Sverige.
Jag brukte ett tag før jag lærde mej att tycka om svenska standar spesialøl som till eksempel Oppigårds, men nå tycker jag om dom. Det er helt olika øl, men jag gillar framfor alt friskheten och det klara vattnet som Oppigårds øl har.
Beska har dom inte så mycket av, men i Omnipollo neb och Mangofeber Dipa har man just den typ beska..
IPA var i børjan Bitter ale som jo er det samma som beska, før man dumpade ennu mer humla i ølen førr at den skulle skippast til kolonien India....
Så att man klagar på beska i en IPA kan jag inte helt fatta, men jag tycker om till eksempel Oppigårds før det dom erbjuder i pris och smak.
Når det gjelder Fyr og flamme så har jag inte provat den från systemet enn, men jag hør ni sejer den er fersk.
Jag kan iaf bekrefta att Haandbryggeriets IPAs och Pale ale ær nåt av det besta från Norges Ipas och pale ale... Redigerat av Danke, 18 June 2016 - 16:43. Postad 18 June 2016 - 17:21
image.jpeg 108.75K
0 Antal nerladdningarFylt opp kjøleskapet. Mye forskjellig spennende her, og noen pils Postad 18 June 2016 - 17:21 Nögne Ö var tidiga, speciellt i Norge då de startade 2002, men den svenska hantverksvågen drog igång redan 1996. Sen har den gått in i flera faser och den stora explosionen i både Norge och Sverige kom först nu de senaste åren.
Nej du har fel om svensk öl. De flesta nya bryggerier är inspirerade av amerikansk öl, även om det förstås finns undantag. Under 90-talet och början av 00-talet var det dock vanligare att bryggerierna sneglade på England. Men att nya hantverksbryggerier sneglar åt USA är inget unikt för vare sig Norge eller Sverige. Även nya bryggerier i Danmark, Tyskland och England gör det. Det är stor skillnad på gamla traditionella bryggerier i England jämfört med t.ex. Beavertown, Brew By Numbers och Siren. Sen bör jag även tillägga att många av dessa väljer att variera sina ölstilar. Nystartade Örebro Brygghus valde t.ex. att släppa en engelsk bitter, belgisk saison och amerikansk session IPA som sina tre första öl.
Angående flaskjäsning så är det vanligt bland nystartade bryggerier i alla länder och så även i Sverige. Prova att beställa från TSLS så kommer du märka det tydligare. Jag har inte hållit räkning men skulle tippa att ca 80-90% flaskjäser. Vilket förvånar mig då det inte alltid är fördelaktigt att flaskjäsa, välhumlad öl blir t.ex. väldigt sällan bättre när man flaskjäser kontra trycksätter från fat. Detta då det inte är jästen man vill framhäva och att jästpartiklar kan dämpa humlearomen. Medans det finns ölstilar som absolut kan ha fördel av att flaskjäsa. Att många nya flaskjäser tror jag främst beror på att det är billigare och snabbare än att trycksätta på fat.
Angående filtrering så är jag lite osäker, men jag misstänker att det är vanligare att kallkrascha än att filtrera. En öl behöver inte vara filtrerad för att den är klar. Jag filtrerar inte mina hembrygder men har inga större problem att göra en helt klar öl.
Jag är lite förvånad över att du inte nämner Lervig, tycker de är riktigt bra. 7 Fjell är också en intressant uppstickare, Ulriken DIPA var riktigt bra t.ex. Postad 18 June 2016 - 17:23
Jeg syns Kinn og 7 fjell er de to beste bryggeriene her i Norge. Veldig mye godt øl, og mye variert.
Postad 18 June 2016 - 18:32
Jag gillar Lervig, tycker den minner om goda svenska øl...
7 Fjell har jag aldrig fått smakat då jag nu bor i Sverige så er tilgången på norsk øl sådær, men hender jag ær i fedrelandet och tar med mej nåt, eller på Taxfree eller når Bolaget har något. Ble bara så besviken på Kinn Veskyst som smakade totalt annerlunda i Sverige pga åldring..
Jag gillar jesten i Nøgne och Haandbryggeriet, man kan droppa den sista slanten. Jag ær øverbevist om at det ger ekstra smakskarakter och høgt skum.
Det ær så mycket humla i Norska øl at lite jest och malt tar ingen skada.. Redigerat av Danke, 18 June 2016 - 18:34. Postad 18 June 2016 - 18:36
Jag gillar at smaka den til mat på bistron i solen.
Jag køper den aldrig på bolaget, men trevlig från kran och i solsken... Postad 18 June 2016 - 19:03
7 Fjell har varit med på ett par ölfestivaler i Sverige samt släppt öl på Systembolaget. Just nu finns Walkendorff och Lyderhorn att beställa på Systembolaget. Postad 18 June 2016 - 19:28 Jag fick en öl i present som heter "Lasse i Gatan" som gjorts på ett lokalt bryggeri i Sundbyberg.
Står att hållbarheten är till år 2020, den verkar vara bryggd 2015. Bör jag avvakta något/ några år med att dricka den? Kommer jag vinna något på det tro? Är det en öl jag ska dricka som den är eller ska jag äta något till den för att få ut maximalt?
Det känns som en väldigt "fin" och komplex öl som man inte vill kasta bort genom att hinka i sig den. Postad 18 June 2016 - 20:03
Beror på vilken typ av öl, en humlestinn IPA t ex vinner inte direkt på lagring. Postad 18 June 2016 - 20:08
Medan ni slåss om vems pappa brygger starkast öl så passar jag på och dricker en öl till..
Raspberry Pink från Brygghus 19.. En öl som faktiskt smakar både öl och hallon!
IMG_20160618_210016.jpg 76.94K
0 Antal nerladdningar
Postad 18 June 2016 - 21:01
Anledningen till frågan var att den har en utskriven hållbarhet på 5år. De flesta ölerna brukar väl ha upp till 1år? Postad 18 June 2016 - 21:31
Öl som stouts porter trappisters och möjligtvis lambic gynnast med lagring. Ljusa öl och Ipa pale Ale etc bör inte lagras ska helst vara relativt fersk. Postad 18 June 2016 - 21:35
Minns inte vilken det var men någon av de senaste IPA jag drack som hade typ fem år bäst före, konstigt nog.. Postad 18 June 2016 - 21:39
Svensk saison som var ok men inte stack ut på något positivt sätt direkt. Saison ekologisk från Coppersmith's Brewery Westerås.
IMG_20160618_214951.jpg 85.48K
0 Antal nerladdningar
Postad 18 June 2016 - 22:25 Baconaboo: Lasse i Gatan är en Imp stout med kaffe. Imperial Stout klarar oftast ett gäng år utan problem. Men när kaffe tillsätts så sänks lagringspotentialen då kaffet kan surna. Så jag skulle inte spara på den utan dricka den när tillfälle ges. Vill du prova den igen så tror jag de släpper den varje år i slutet av sommaren.
Angående bäst före-datum så är det väldigt godtyckligt. Vissa sätter långa och vissa sätter korta, det är helt och hållet upp till bryggaren att bestämma. Datumen ska dock inte tolkas på samma sätt som i livsmedelshandeln, öl blir aldrig "skadligt" på samma sätt som t.ex. en bit kött. I vissa fall kan bäst före lika gärna vara bäst efter. Det är lite synd att det blivit så här för ett bryggdatum hade varit mycket intressantare. Postad 18 June 2016 - 22:58
Smakat fyr og flamme. Den är inte helt fersk som dom brukar vara på Vinmonopolet. Men den har beskan och humlan intakt. Jag tycker den är bettra enn system vestkyst. Er den färskare har den ennu mer bitt och beska fruktighet. Men igen är det inte säkert att ni svenskar hadde gillat den beskan och spretighet.
Postad 18 June 2016 - 23:13
Lägg ner snacket om att svenskar inte gillar beska etc. Spelar ingen roll vilken nationalitet, alla har olika smak.
Har varit tröttsamt länge nog med ditt snack om norskt/svenskt... 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |