Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BIL-tråden!

7547 svar till detta ämne Bilar Bil Car Cars
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 August 2021 - 08:27

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Har en V70 diesel 2010 som rullar 22400 mil nu och börjar fundera på vad jag ska hitta på .

Men köpa en nyare beggad diesel känns ju mycket korkat och bensin ,4x4,automat finns ju knappt och verkar som en stor chansning det med .

Nä jag tror nog jag kör vidare med V70 några år till och sen helt enkelt skrotar den.

Alternativet skulle nog annars vara att leasa en asiatisk elbil .
3400 spänn/månad för en el kona med 1500 mil/år är ju rätt bra kurs .

Postad 11 August 2021 - 08:54

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Låter jättejobbigt. Lite som att behöva åka omväg för att ladda mobilen när man kan ha den fulladdad under natten och redo varje morgon hemma istället.

Bara för att du har låg kunskap i ämnet behöver du ju inte sprida massa myter?

Jag har nu bott i 3 olika lägenheter i olika bostadsbolag. Kunna ladda i alla 3.

Åker till fjällen flera gånger varje år och senast nu i Januari Östergötland - Riksgränsen med en övernattning på vägen.

Varför skulle man byta batteri i elbilen? Ska jag byta bensinmotorn i min bil vid jämna mellanrum också?

Jag njuter vilket fordon jag än kör, senast i helgen en dieselhusbil. Jag gråter inte på alla andra fordon jag inte gillar utan väljer det som passar mig.

så bara för att du har bott på tre ställen med laddare så är det så för alla andra också?

du lever i din lilla bubbla du verkar det som :)

åk ut till dom mindre orterna/samhällena runt omkring i Sverige så ska du få se något spännande. 

varför ska du jämföra en elmotor med en bensinmotorn när det gäller att byta ut dom?

Vem har sagt att det är EXAKT lika lång livslängd på dessa två?

angående fjällen så menar vi kanske olika saker.  Jag menar inte "fjällen" som att dra till sälen och åka skidor.

Jag menar mer svårtillgängliga platser som kalfjäll/högfjällsområden dit jag ofta åker för att fota.

Där är det både svinkallt och ofta väldigt långt till civilisationen. Där uppe lär det nog dröja innan man hittar en laddstation :)

Postad 11 August 2021 - 09:30

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1077 inlägg
  • 0

Skiftet kommer och det med kraft. Just nu är det i sin linda med vissa begränsningar och krav på andra förutsättningar, och det kommer vara så under en tid men inte för evigt. Just utbyggnad av laddmöjligheter är en begränsande faktor som vi kommer behöva leva med under 20-talet. Men det kommer successivt byggas bort och med det även utvecklas fordon som både får med sig mer energi och kommer kunna laddas på ett sätt som liknar att tanka ett fossilt fordon. 

Idag finns CCS med nära 300 kW i toppladdeffekt vilket redan nu ger vissa fordon möjlighet att ladda med hög hastighet. Och detta är bara början. Kommersiella fordonstillverkare har gått samman för att inleda bygge av standard för nyttofordon där megawattladdning ryms i scoopet. Till detta samarbete har flera personbilstillverkare visat intresse att vara med vilket skvallrar om deras kommande förmåga för bland annat laddning. Jag skulle inte bli förvånad om vi ser personbilar som kan tanka 5-80 % av dess energilager på under 10 minuter innan detta decennium är över. Och då ska det mycket till för att vara negativ till konceptet med elektrifiering. Sen kommer det finnas fall där en förbränningsmotorbil är den enda möjliga vägen och de kommer finnas kvar för just de fallen. Men jag gissar att kostnaden för sådana fordon 2030+ kommer vara betydande och sannolikt behövs tankad med syntetiska bränslen, iaf efter 2040. 

Jag är i grunden ett petrolhead som kommer sakna en riktigt välgjord förbränningsmotor. Men det går inte ett undgå utvecklingen och hur pass nödvändigt det är att snarast elektrifiera vägtransporter och sluta elda fossilt. Och framförallt göra saker som är bra för vår natur. Där finns utmaningar med batterier och de kommer också behöva knäckas. 

Postad 11 August 2021 - 09:46

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Vi är ju dessutom fortfarande ganska tidigt i teknikskiftet från fossildrivna fordon till eldrivna dito. Är ju ingen naturlag att man inom ett antal år behöver sätta en sladd i ett eluttag för att få kräm till batteriet  :)

Postad 11 August 2021 - 12:35

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3396 inlägg
  • 0

så bara för att du har bott på tre ställen med laddare så är det så för alla andra också?

du lever i din lilla bubbla du verkar det som :)

åk ut till dom mindre orterna/samhällena runt omkring i Sverige så ska du få se något spännande. 

Det kanske är du som ska sluta att leta efter undantagsfallen för att generellt kritisera en hel biltyp. Om du verkligen letar så kommer du så klart hitta situationer där en EL-bil inte är optimal. Men i detta fallet letar du inte ens utan säger emot ren fakta.

Lunna har uppenbarligen bott i tre lägenheter och i samtliga gick det att ladda bilen. Jag bor i en "mindre ort" och känner några personer som bor i lägenhet och de har samtliga laddmöjligheter.

Och om möjligheterna inte finns idag kan jag lova dig att de finns imorgon, även i små samhällen. EL-bilar är helt enkelt framtiden (i.a.f. de närmsta 10-20 åren) och då löser man förstås en så enkel sak som brist på laddmöjligheter. Det är inte kall fusion vi pratar om.

varför ska du jämföra en elmotor med en bensinmotorn när det gäller att byta ut dom?

Vem har sagt att det är EXAKT lika lång livslängd på dessa två?

Ingen har väl påstått att det skulle vara exakt samma livslängd på dem? Det var ju inte alls poängen. Men en förbränningsmotor har också en livslängd och jag hör inte folk prata om att det är osäkert att köpa en sådan för att det är dyrt att byta den.

Tesla har visat att med rätt batteriteknik så är 80.000 mil möjligt med endast 20% degradering. Det finns dessutom verkliga fall där dessa siffror bekräftats. Så du kan slappna av angående detta.

https://www.findmyel...a-battery-last/

Snarare kommer en elbil att vara riskfriare att äga än en med förbränningsmotor eftersom det är så mycket mindre slitdelar som riskerar att haverera.

angående fjällen så menar vi kanske olika saker.  Jag menar inte "fjällen" som att dra till sälen och åka skidor.

Jag menar mer svårtillgängliga platser som kalfjäll/högfjällsområden dit jag ofta åker för att fota.

Där är det både svinkallt och ofta väldigt långt till civilisationen. Där uppe lär det nog dröja innan man hittar en laddstation :)

"Svårtillgängliga platser", Aha! Det förklarar varför du köpt en Amerikansk, tvåhjulsdriven, muskelbil ;)

Postad 11 August 2021 - 13:43

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0
Nu är Bonus-pengarna slut också…

https://feber.se/sam...lkopare/427983/

Postad 11 August 2021 - 14:40

miha04
  • miha04
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Var ska vi få elen ifrån att ladda alla elfordon?

Postad 11 August 2021 - 15:25

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Var ska vi få elen ifrån att ladda alla elfordon?

Experten avlivar vanligaste elbilsmyten (vibilagare.se)

Postad 11 August 2021 - 17:35

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 1
Älskar bensinmotorn, men… elbilar är helt fantastiska!
Kört e-niro, i-pace, tesla model 3 LR, polestar 2 och nu förra veckan Porsche Taycan Cross Turismo 4S.
I-pace är nog den med mest imponerande motor, Taycan den med minst illamående acceleration!
Polestar 2 är bästa ”svenska” bil jag någonsin kört!
Håller minst lika bra kvalitétskänsla som taycan, förrutom styrningen.
Cross turismo är kanske bästa bil som går att köpa just nu.
Jag hoppas dock på en bakhjulsdriven sport turismo kommer framöver.

Kört många mil med Toyota Rav4 laddhybriden, som är 100% elbil tills elen tar slut, bensinaren går alltså aldrig igång ( jo, över 130) hur mycket du än gasar, och vi har tagit oss 9,15 mil som längst.
Men varje gång bensinaren kickar igång blir man lika besviken å önskar att den var en ren elbil!

Men för oss biltokar så finns det mycket att glädjas åt hos elbilarna, även om det är en lite annan sort körglädje man får av dom.

Postad 11 August 2021 - 18:18

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Tror inte det är så långt borta. Kommer inte ihåg vem och siffrorna men tror det var Tesla som testat snabbladdare på tider som är fullt acceptabla redan nu. :)

Har de säkert och i 99 fall av 100 så är det Tesla säger en sanning med modifikation. Eller snarare, ren lögn (men de kallar det "försening").

Postad 12 August 2021 - 06:01

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Men köpa en nyare beggad diesel känns ju mycket korkat och bensin ,4x4,automat finns ju knappt och verkar som en stor chansning

Varför tror du det?

Postad 12 August 2021 - 07:22

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Har en V70 diesel 2010 som rullar 22400 mil nu och börjar fundera på vad jag ska hitta på .

Men köpa en nyare beggad diesel känns ju mycket korkat och bensin ,4x4,automat finns ju knappt och verkar som en stor chansning det med .

Nä jag tror nog jag kör vidare med V70 några år till och sen helt enkelt skrotar den.

Vid snabb sökning på Bytbil med filter +Bensin, +Automat och +Fyrhjulsdrift from årsmodell 2018 får jag mer än 2000 träffar.

Så jag vet inte vad du fått det ifrån?

Postad 12 August 2021 - 08:37

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0

Jag tycker inte det är korkat att köpa en bil med dieselmotor. Det kan mycket väl vara ett miljövänligt alternativ.

I senaste numret av tidningen Motor (4-5/21) har de en artikel vid namn "Hur länge finns dieselbilen kvar?" Där skriver de bl.a. om att man bör separera diskussionen mellan bränsle och motor. Dieselbränsle kommer definitivt att fasas ut, men motorerna kan finns kvar betydligt längre.

Redan i dag har vi en stor inblandning av biodiesel (FAME) i den diesel vi tankar på mackarna (tror det är 26 % nu). Många bilar kan även köras på förnybar diesel (HVO), och det finns att tanka på många ställen. Problemet med HVO är produktionskapacitet och råvaror, men man kan väl hoppas att de klarar att lösa även detta.

Edit: En länk med lite info om FAME och HVO: https://www.neste.se...iodiesel-vs-hvo

Bosch har även annonserat att man har ny teknik på gång som ska reducera utsläppen till nivåer som ska klara de strängaste kraven under överskådlig framtid.

https://www.bosch.co...ine-technology/

Så jag spår en lysande framtid för dieselmotorn, i en miljöbil! :)

Redigerat av Erik_N, 12 August 2021 - 08:40.

Postad 12 August 2021 - 08:37

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

"Svårtillgängliga platser", Aha! Det förklarar varför du köpt en Amerikansk, tvåhjulsdriven, muskelbil ;)

då tar jag såklart min andra bil.

Postad 12 August 2021 - 11:18

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

• 2625 inlägg
  • 0

Vid snabb sökning på Bytbil med filter +Bensin, +Automat och +Fyrhjulsdrift from årsmodell 2018 får jag mer än 2000 träffar.

Så jag vet inte vad du fått det ifrån?

Du glömde max 30.000:-.....

Postad 12 August 2021 - 11:27

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Du glömde max 30.000:-.....

Jag såg inte 30.000:- nämnas alls i inlägget jag svarade på.....

Postad 12 August 2021 - 11:39

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Bu eller bä för Mustang Mach-E ? Har igentligen lust på en I-pace men såg denna på nätet som verkade lite cool, upptäckte att en granne har dessutom denna såg jag igår helt chockerad, en röd och den ser ganska fin ut.

Redigerat av Demon Slayer, 12 August 2021 - 11:41.

Postad 12 August 2021 - 12:07

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Bu eller bä för Mustang Mach-E ? Har igentligen lust på en I-pace men såg denna på nätet som verkade lite cool, upptäckte att en granne har dessutom denna såg jag igår helt chockerad, en röd och den ser ganska fin ut.

ställ den här frågan i en mustang-grupp på facebook så får du veta vad dom tycker :D

Postad 12 August 2021 - 12:32

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0

Såg min första häromdagen och blev verkligen positivt överraskad. Den var röd den med 😉

Namnvalet ger jag inte mycket för och kvalitén kan jag inte svara på, men i mitt tycke ser den bra mycket bättre ut IRL än det man sett på bilder tidigare.

Postad 12 August 2021 - 14:17

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 1
Tja de flesta bilar jag sökt på i min del av landet är istort sett alla diesel ,automat och 4x4 ...

Alla säljare
1443 bensin,automat,4x4 under 180k
3814 diesel,automat,4x4 under 180k

Faktiskt förvånad över att det ändå var så pass många med bensin
Tycker att så fort jag letar iaf de märken ja vill ha hos säljare så är det bara diesel jag hittar .

Men det kan ju även vara för att jag bara brukar kolla bilförsäljare för jag inte köper provat .

Bilförsäljare
887st bensin,automat,4x4 under 180k
2933st diesel,automat,4x4 under 180k

Jag har mina bilar kanske länge så därför känns det mycket osäkert att igen köpa en nyare diesel eller bensin med tanke på tempot de verkar ska fasas ut .

HVO finns det ingen som vill se lyckas.
För det hade varit det smartaste valet att gå vidare på nu,inte elbilar .

Men så länge dieselbilar straffas och HVO är dyrare än vanlig diesel är det ju lönlöst.

HVO borde ligga på 10kr/litern .
Och snåla dieselbilar borde ha fått 70k istället och gamla bensin,diesel bilar borde få en summa för varje som skrotas .

Men med den galna regering vi har nu så vet man aldrig vad som händer inom detta område 😄

Redigerat av moparman, 12 August 2021 - 14:18.

Postad 12 August 2021 - 14:56

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0

HVO finns det ingen som vill se lyckas.
För det hade varit det smartaste valet att gå vidare på nu,inte elbilar .

Men så länge dieselbilar straffas och HVO är dyrare än vanlig diesel är det ju lönlöst.

HVO borde ligga på 10kr/litern .
Och snåla dieselbilar borde ha fått 70k istället och gamla bensin,diesel bilar borde få en summa för varje som skrotas .

Men med den galna regering vi har nu så vet man aldrig vad som händer inom detta område 😄

Ja, det är det tråkiga med att litet parti i marginalen har alldeles för mycket att säga till om. Det sunda förnuftet har inget att säga till om när det finns så många högljudda alarmister.  :(

Tillverkaren av min bil rekommenderar inte HVO100 så jag har inte testat det själv. Vet dock att en del andra kör sina MB på det utan problem. När det nu blir dyrare än att köra på vanlig diesel finns inte direkt något incitament för att chansa. Kunde man köpa HVO100 för 10 kr/liter vore läget ett annat! :)

Postad 12 August 2021 - 15:12

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 1
Nu kanske 10kr milen är väl orealistiskt men om den iaf låg 2kr under den vanliga dieseln skulle det ge ett enormt genomslag för miljön omdelbart.

Istället för att konvertera om allt till el nu

Postad 12 August 2021 - 16:40

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3637 inlägg
  • 0

Jag kollade själv på den, trots att det är en white trash ferrari är den ganska cool enligt mig :)

Postad 12 August 2021 - 21:25

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0

Nu kanske 10kr milen är väl orealistiskt men om den iaf låg 2kr under den vanliga dieseln skulle det ge ett enormt genomslag för miljön omdelbart.

Istället för att konvertera om allt till el nu

Jo, jag är helt med på hur du menar och att du tog i lite med ditt exempel. :)

Tyvärr så har vi inte så smarta politiker att det kommer att hända. :(

Postad 14 August 2021 - 20:22

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0
Ingen iD3 ägare här som vill dela med sig av sina erfarenheter? Funderar på att lägga en beställning till veckan på en med räckvidden "42" mil, kan inte bestämma mig😊

Redigerat av mcmike, 14 August 2021 - 20:22.

Postad 15 August 2021 - 00:16

zephir
  • zephir
  • Forumräv

• 554 inlägg
  • 0
Kör en id3a sedan mars. Tycker verkligen om bilen men inte för några av dess egna förtjänster utan mest för att det är el. Har även en BMW 330i och den billiga inredningen i id3an blir ju väldigt tråkig i jämförelse. Blir sannolikt en i4 i början av nästa år...
Har varit bilintresserad sedan barnsben (70-talet) men går numera enbart igång på elbilar. För min del uppväger fördelarna med råge!
/R

Dock anser jag att man behöver en fungerande struktur för att köra elbil 2021. Tillgång till laddning hemma eller på jobbet tycker jag nästan är ett måste.

Redigerat av zephir, 15 August 2021 - 00:20.

Postad 15 August 2021 - 01:16

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 1

Mussen ser ganska cool ut, men jag älskar hur I-pace ser ut och den går som en j*vla raket rent ut sagt, och känns invändigt som en normal bil, vilket är bra!
Så om du inte testat en I-pace ännu gör det innan du bestämmer dig.

Postad 15 August 2021 - 07:46

JonnyVT
  • JonnyVT
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0

Hp/vikt är närapå enkom det viktigaste om man jagar tider.
Man ska få ner kraften med så klart så rediga däck gör långt mer än vad man tror.
Med uppvärmda PS4 eller P-zero skiljer det sig knappt något från 0-100 (3,9sek)
Men använder jag Michelin cupdäck då är jag nere på 3,6 sek.

Vad är det som hindrar att optimera den?

Sorry för sent svar, uruselt internet på denna ö i Maldiverna.
Han kan inte läsa ur ECU’n, därav inget optimerande.

Postad 15 August 2021 - 08:59

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Åhh nya Countach. Klockren.

https://youtu.be/MYWdClD9ems

Redigerat av pacman, 15 August 2021 - 09:26.

Postad 15 August 2021 - 16:09

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3411 inlägg
  • 0

Sorry för sent svar, uruselt internet på denna ö i Maldiverna.
Han kan inte läsa ur ECU’n, därav inget optimerande.

Jag googlade lite snabbt innan o det poppade upp en massa svar och massa hp.

Du får kolla när du kommer hem från det tradiga livet på öarna ;)

Postad 17 August 2021 - 15:22

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Kör en id3a sedan mars. Tycker verkligen om bilen men inte för några av dess egna förtjänster utan mest för att det är el. Har även en BMW 330i och den billiga inredningen i id3an blir ju väldigt tråkig i jämförelse

Jag var ut testade en nu och har nu lagt en beställning. Ska väl förhoppningsvis kunna vara leverans klar till nästa Fredag. Trevlig lätt körd bil, ska bara försöka vänja mig med tystnaden framöver😃

Redigerat av mcmike, 17 August 2021 - 15:24.

Postad 21 August 2021 - 06:15

M johansson
  • M johansson
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 1

Sen när alla fossilbilar är utfasade kommer regeringen på att deras största kassako försvunnit och då blir det rejäla skattehöjningar på elbilar istället......

Tror det kommer bli ett jäkla liv angående elen i framtiden, Många tror att den är ren vilket bara är en stor bluff, Dom som har ren el säljer sina ursprungsgarantier till länder som fortfarande använder tex kolkraft. Undra hur Eu tänkte där. 

https://etcel.se/ene...mutsig-kolkraft

Postad 28 August 2021 - 22:01

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

när tror ni vi kommer kunna köpa elbilar som kan mäta sig med bensin/dieselbilar på riktigt? när det gäller alla punkter?

nä rär det värt att köpa en elbil tycker ni?

Postad 28 August 2021 - 23:24

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 2

Dröjer nog ett par år till innan priserna jämnas ut, i övrigt är dem bättre än bensinbilarna redan om man kan ladda hemma, du startar ju alltid med full tank. Men 10-80% på 18 minuter som flera kommer med nu är ju tillräckligt för de flesta,

Min laddhybrid är mycket trevligare i ren eldrift.

Postad 29 August 2021 - 08:23

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0

när tror ni vi kommer kunna köpa elbilar som kan mäta sig med bensin/dieselbilar på riktigt? när det gäller alla punkter?
nä rär det värt att köpa en elbil tycker ni?

Beror ju på vilka behov man har? För ganska många tror jag det är värt redan nu och har varit ett tag att köpa elbil. Personligen får jag en laddhybrid levererad under hösten som jag kommer köra i 3 år. Efter det är jag ganska övertygad om att det blir en ren elbil för egen del. Med hybriden hoppas jag kunna köra 75% av all vardagskörning på el.

Räckviddsmässigt tror jag vi inom 5-10 år kommer se elbilar med 70+ mils kapacitet i verkliga förhållanden och prismässigt kommer det också ske mycket gissar jag. Den punkt där elbilen även fortsatt får svårt att mäta sig helt med fossilbilen är "tankningen". Jag tror inte vi kommer se 0-100% laddning på 5 minuter inom en snar framtid.

Postad 29 August 2021 - 09:06

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0
Elbilsmarknaden är rätt begränsad (finns inga) när det gäller möjligheten att dra släp, de elbilar som får dra släp är begränsade till väldigt låga vikter. Insåg rätt snabbt att med ett släp med totalvikten 3,5-ton så är man rätt rökt, samma gäller visserligen även fossilbilar där endast ett mindre antal modeller får dra tungt.

För egen del stod valet mellan en Touareg hybrid och en Touareg diesel, blev en 2 år gammal diesel men när den byts ut blir det antagligen till en hybrid.

Postad 29 August 2021 - 09:58

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0

Ioniq 5 och Kia ev6 får dra 1600 kg.

Postad 29 August 2021 - 10:27

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0

Ioniq 5 och Kia ev6 får dra 1600 kg.

Det räcker ju bara till ett flyttsläp typ

Postad 29 August 2021 - 10:35

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0

Då är elbil inget för dig. Så enkelt är det.

De flesta i min bekantskapskrets drar aldrig så mycket, själv har jag aldrig använt drag på 34 år med bilägande.

Redigerat av junkan, 29 August 2021 - 10:36.

Postad 29 August 2021 - 14:18

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0
Nej elbil är inget för mig men det beror på räckvidden, jag har 82mil till mitt jobb och den sträckan kör jag var 14e dag och jag vill inte stanna och vänta på att bilen ska laddas då jag kör sträckan utan att stanna.

Postad 29 August 2021 - 14:23

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0

Får min Enyaq inom 2 veckor. Kan utan problem ersätta vår fosilbil då vi kör 99% inom 5 mil och i enstaka fall strax under 30 mil vilket fortfarande är lugnt enkel väg vintertid med en sådan. Drar obromsat släp som mest, så dragvikten är inte heller ett problem.

Behöver man mycket dragvikt så är det ju en Tesla man ska äga. Men de är både dyra i inköp samt att man lär åka på BE-kort. Men de får väl dra drygt 2 ton och har bra räckvidd och laddnätverk utpå det.

Postad 29 August 2021 - 14:47

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
En ja snackat med har leasat en Kia hybrid.
Klarar 5 mil på el.
Snålaste laget tycker jag men.
Kanon om man kör mycket blandad,kortare körning ..
Han hade tankat 8,7 liter på 90 mil.

Skulle säga att elbil är värt det om kalkylen visar det 😃

Har en annan bekant som leasar en e-Niro.
Han har 8,5mil tor enbart till jobbet.
Och istället för att behålla sin gamla bil plus behöva köpa en bättre begagnad så leasar de E-Niro och tar den gamla till småkörningar.

Bara besparingen i bensin blev rätt stor

Postad 29 August 2021 - 15:31

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Vilken överraskning  :rolleyes:

När allt fler har en eldriven bil, ökar belastningen på elnätet. För att jämna ut elförbrukningen införs nu på allt fler platser effektavgifter

https://www.svd.se/n...larna-blir-fler

Redigerat av Buddypresley, 29 August 2021 - 15:34.

Postad 29 August 2021 - 16:00

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Vänta bara,snart kommer kilometerskatt på elbilar ,när den stora massan väl har bytt .
Staten kommer inte acceptera att förlora hur mycket som helst .

Gissar att det blir 1 krona/kilometer

Postad 29 August 2021 - 16:11

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0

Vänta bara,snart kommer kilometerskatt på elbilar ,när den stora massan väl har bytt .
Staten kommer inte acceptera att förlora hur mycket som helst .

Gissar att det blir 1 krona/kilometer

Lär dock gälla alla bilar, inte bara elbilar, då blir det ju motsatt effekt.

Postad 29 August 2021 - 16:53

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

• 1195 inlägg
  • 1

Vilken överraskning :rolleyes:

När allt fler har en eldriven bil, ökar belastningen på elnätet. För att jämna ut elförbrukningen införs nu på allt fler platser effektavgifter

https://www.svd.se/n...larna-blir-fler

Det handlar aldrig om miljön, bilismen är en osinnlig skattekälla, administration och välfärd behöver finansieras [utan att lägga någon värdering i det hela mer än ett konstaterande].

Postad 29 August 2021 - 17:32

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 1

Precis som Bill säger så är bilägarna en kassako, vilken man gärna stoltserar med genom att hävda det som en miljöåtgärd. Har personligen inga problem alls med att betala bensinskatt men då är det också rimligt att ställa motkrav att pengarna går till någon nytta, eftersom det i dagsläget mest är ett sätt att dra in pengar på att folk är beroende av bilen utan att vi ser någon egentlig utveckling.

Miljötänk? Jo men visst...

Postad 29 August 2021 - 22:11

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0

Lär dock gälla alla bilar, inte bara elbilar, då blir det ju motsatt effekt.

Nja,blir ju såklart när den stora massan bytt till elbil och bensin,diesel höjts till betydligt högre nivåer

Postad 30 August 2021 - 08:46

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0

Nja,blir ju såklart när den stora massan bytt till elbil och bensin,diesel höjts till betydligt högre nivåer

Ja precis, lät som att du trodde att bensin/diesel skulle "komma undan"

Postad 30 August 2021 - 18:07

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0
Blev liten försening av leveransen, får hämta bilen på Torsdag! Enligt försäljaren kommer jag ev att få med 3års fri laddning genom BEE laddstationer. Ligger ett förslag att jag ska få betala 200kr månaden till föreningen för fri laddning i garaget. Räknar med extremt låg driftkostnad ett tag, ja iallafall med iD3:an 😎

Redigerat av mcmike, 30 August 2021 - 18:08.

Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.