Hej, nybliven i detta utmärkta forum. Har plöjt alla inlägg - puh!
Är f d UPC-abonnent. Kopplade in min Samsung-box 19/2. Den var nästan ljudlös. Och visade redan från start alla intressanta kanaler från 1-5. Fast det hade ju varit bra om det framgått av ComHems instruktioner att man skulle göra ett kanalval på en digital kanal och sedan vänta i upp till 60 minuter(!) innan kanalerna trillade in i menyerna! Det framgick som tur var av manualen till boxen.
Men redan 22/2 lämnade jag igen den till OnOff på Fältöversten i Sthlm. ComHem-personalen där försökte protestera men jag insisterade och hävdade att jag pratat med serviceavdelningen, vilket jag också gjort. Men inte ComHems utan OnOffs :-)
Nåväl, efter att de hade ringt högkvarteret fick jag en ny. Det jag klagade på var följande:
1. Gick inte att lägga kanaler i en favoritlista
2. Gick inte att flytta filer till en skapad mapp
3. Om man öppnar menyn medan man spelar in hänger den sig
4. När man försöker kombinera två filer hänger den sig
5. Även i andra situationer hänger den sig
Botemedlet för 3-5 var "norsk reset", dvs dra ur strömkabeln och räkna till 20. Senare har jag förstått att det hade gått lika bra med strömbrytaren på baksidan.
Ändå senare har jag förstått att det förmodligen hade gått lika bra med ett tryck på den magiska knappen STB på fjärrkontrollen...
Botemedlet för 1 och 2 visade sig vara att inte knapptrycka logiskt, utan ologiskt!
Den nya boxen har jag nu haft i 4 dagar - inte helt nöjd. Den låter mer än den förra - en aning störande, trots att jag har något nedsatt hörsel. Jag har alltså bytt ner mig.
Eftersom det inte heller med denna box gick att lägga kanaler i en favoritlista så tryckte jag på gul knapp för att okeja, i stället för OK-knappen. Och se - då jäklar fastnade valet i listan! Man ska alltså omväxlande trycka på gula knappen och OK-knappen för detta moment, vilket är högst ologiskt!
Likadant med att flytta filer till mappar. Där ska man bekräfta en extra gång ett val som man redan har gjort! Ytterligt förvirrande, innan man fattar galoppen.
Fortfarande tappar jag ibland kontakten mellan boxen och fjärrkontrollen. Fattar inte riktigt när det händer. Men hittills har det löst sig med ett tryck på STB-knappen, högst upp på fjärren. "STB" står ju för "digitalbox" så det är ju självklart att man ska trycka på den ibland. Eller...?
Att man måste välja OSD-läge för att kunna se text-tv via boxen är en annan märklig sak. Och att man inte kan bläddra mellan text-tv-sidorna med vanliga kanalknapparnas plus och minus utan endast med stora knappens upp- och ned-val. Dock säger manualen något annat.
Förresten borde manualen skilja på text-tv och undertext. Den senare är t ex översättningar eller dövtextning, vilket ju är något helt annat än text-tv.
Men jag har i stället inga problem att välja TV:ns analoga text-tv-visning. Fungerar precis som tidigare.
Jag har inte testat dålig synk på ljud eller textning på vissa kanaler. Jag har ännu inte hunnit testa om programmerade inspelningar "tappas bort".
Jag kan inte heller se någon kvalitetsskillnad mellan RGB och "kombinerat".
Jag har problem att ljud och bild "hackar" 10-15 sekunder efter en pausning med timeshiftaren - mycket irriterande! Men bara om det samtidigt pågår inspelning av annan kanal! Utan inspelning inget hack!
Håller fullständigt med om kritiken av knapparnas placering och funktion för timeshift. Alldeles för lätt att trycka fel!
Det är också mycket tråkigt att man inte kan börja titta på en programmerad inspelning förrän den är slut. I övrigt är det guld att kunna programmera två inspelningar som ligger kant i kant eller kanske t o m omlott! Det har jag saknat länge på min VHS.
VHS-en klarar att göra en egen inspelning även med boxen påslagen - vilket inte gick med UPCs Motorola-klump. Bra!
Men när man gifter ihop fjärrkontrollen med t ex en Philips tjock-tv - vilka funktioner är det som bör fungera? Man får ju ingen bekräftelse på att kopplingen fungerade.