Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bildkalibrering

3789 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Calibrator - Deluxe edition (3-disc Box + blåfilterglasögon) (Övrigt) 0 (0) Inga priser
Samsung LE37S86BD (TV) 1 9,15 (12) Inga priser
Digital Video Essentials (US) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 8,39 (43) Inga priser
Calibrite i1Display 2 (Hårdvarukalibratorer) 1 7 (4) Inga priser
Spears & Munsil HD Benchmark - 2nd Edition (US) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P55VT50Y (TV) 9 9,2 (34) Inga priser
LG 47LS560T (TV) 7 7,38 (12) Inga priser
Andersson LED6581FDC PVR (TV) 3 (0) Inga priser
LG 55LA965W (TV) 9 9,25 (19) Inga priser
Samsung UE40J6275 (TV) 1 7 (1) Inga priser
Samsung QLED QE65Q60R 65" 4K Ultra HD (3840x2160) Smart TV (TV) 4 7,33 (5) Inga priser
Samsung 65" The Frame 4K QLED TV TQ65LS03DAUXXC (TV) 9 6,75 (3) 12 990:-
41 relaterade trådar
Samsung PS50B551 (613 inlägg) 4 år sedan
En "OK" 65"-75" för 10k? (6 inlägg) 4 år sedan
Köpråd Philips 65PUS7354/12 Eller Samsung QE65Q60RATXXC (2 inlägg) 5 år sedan
Panasonic Plasma 2012 (5449 inlägg) 5 år sedan
QE65Q60R eller QE65Q6FN (9 inlägg) 6 år sedan
LG 55LA965W erfarenheter? (58 inlägg) 7 år sedan
Koppa in en Samsung UBD-K8500 i min LG 55LA965W och få 4K (4 inlägg) 7 år sedan
Nyheter 2015 (202 inlägg) 8 år sedan
* Officiell Tråd - Panasonic PT-AE4000 * (811 inlägg) 9 år sedan
Har inte LG 55LA965W ARC?? (10 inlägg) 9 år sedan
Digital Video Essentials HD Basics ? (43 inlägg) 9 år sedan
CCFL eller LED (1 inlägg) 9 år sedan
Ljudkvaliten i filmmusiken & konsärerna på Ultra HD Blu-ray skivor? (6 inlägg) 9 år sedan
Spears & Munsil High Definition Benchmark 2nd Edition (11 inlägg) 9 år sedan
Inställningar för LG 55LA965W? (8 inlägg) 9 år sedan
Vilken inställning för sport? (27 inlägg) 10 år sedan
Bättre TV än tx-p55vt50? (1 inlägg) 10 år sedan
Epson lanserar nya projektorer (1011 inlägg) 10 år sedan
Faktatråd (193 inlägg) 10 år sedan
Input lag - varning, LG 4K (9 inlägg) 10 år sedan
LG 55LB671V eller 55LA860w ? (5 inlägg) 10 år sedan
Mellandagsrea 2013 (197 inlägg) 11 år sedan
Panasonic PT-AT5000E (163 inlägg) 11 år sedan
Andersson LED6581FDC (7 inlägg) 12 år sedan
LG 47LS560T Ljusläckage. (3 inlägg) 12 år sedan
HDMI in i TV, Optisk ut, surround? (4 inlägg) 12 år sedan
LG 47LS560T - Billig men ej så populär "led" tv? (25 inlägg) 12 år sedan
Ni som har en PS64E8005 är ni nöjda? (22 inlägg) 12 år sedan
Vad är skillnaden mellan LG 47LS560T VS LG 47LS5600? (4 inlägg) 12 år sedan
Optoma HD23 & HD230X (17 inlägg) 12 år sedan
LG LED-TV 47LS5600 är den bra? (6 inlägg) 12 år sedan
Kalibreringsvideo ? (19 inlägg) 12 år sedan
Kalibrera bilden - klarar man detta som glad amatör? (2 inlägg) 13 år sedan
Hur kalibrerar man på bästa sätt? (5 inlägg) 14 år sedan
Hur svårt ska det vara.. tusan.. (32 inlägg) 14 år sedan
Inställningar för LG 50" Plasma 50PK350N (5 inlägg) 14 år sedan
DVE (Digital Video Essentials) på blueray eller dvd ? (41 inlägg) 15 år sedan
Samsungs nya lcd-serier, S8, R8 och M8 (1960 inlägg) 15 år sedan
Samsung LE-37S86BDX (10 inlägg) 16 år sedan
Vilken tv < 10000 kr (32 inlägg) 17 år sedan
problem: x264 från dator till tv (3 inlägg) 17 år sedan

Postad 29 juli 2009 - 23:24

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Fuskisar, kostade mig 2500 att få loggan :)

Din bild är säkert bra mycket bättre än min, trots att jag snodde hem loggan... :P

Postad 29 juli 2009 - 23:40

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Kommer faktiskt inte ihåg till 100%, men enligt vad jag tycker mig minnas så går det inte utöver den justering man kan göra i användarmenyn, dvs endast RGB justering... har aldrig använt mig av PC-läget så jag har aldrig brytt mig. Home Gallery går dock att kalibrera och få fram ISF-loggan på, hehe. :P

Hm..jag misstänker att du har rätt. Synd. Jag värderar VGA högt som bildvisare på grund av att den saknar lull-lull. Ett slags "super-pure"-läge och trogen bildkällan tack vare att den ofta går förbi dekodern där bildinjengörer bara ställer till det... :blush:

Jaja...den går ju fortfarande att använda och den klarar 1080p. Dessutom verkar RGB justera över hela området från svart till vitt fastän man bara joxar med gain. Kanske jag såg i syne, men det såg faktiskt ut så.... :P

Tack för svaret i alla fall. :)

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 29 juli 2009 - 23:41.

Postad 30 juli 2009 - 08:06

Unregistered1470cd9f
  • Unregistered1470cd9f
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Jag fick hem dve på blu-ray igår, jag spenderade kvällen med att kalibrera tv'n, Finns mycket att upptäcka med denna skiva som man inte tänkt på förut. Jag använder PS3 som spelare och såg att skivan skulle spelas upp i 1080p/24 men på min display stod det 1080p/60. Visade sig vara en inställning i PS3 som man var tvungen att fixa samma gällde med färg schemat som jag inte fick till riktigt, det visade också vara en inställning i PS3 som ställde till det.

Är det likadant på dedikerade spelare? Men bilden blev kanon och om man inte är så intresserad av att kalibrera tv'n så kan man köpa skivan enbart för den intressanta informationen som ges. Så nu måste jag se om mina blu-ray filmer i 1080p/24 med en hyffsad kalibrerad tv.

Postad 31 juli 2009 - 03:04

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

...Är det likadant på dedikerade spelare? Men bilden blev kanon och om man inte är så intresserad av att kalibrera tv'n så kan man köpa skivan enbart för den intressanta informationen som ges. Så nu måste jag se om mina blu-ray filmer i 1080p/24 med en hyffsad kalibrerad tv.

Jajjamensan, du har just upptäckt första steget vad gäller kalibrering av ens videokedja.

En professionell kalibrerare gör samma sak, bara att han/hon har än mer sofistikerade vertyg till sitt förfogande, men varje kalibrerare värd namnet kollar kalibreringen av videokedjan mha t ex DVE.

Have fun! :blink:

Postad 31 juli 2009 - 07:26

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Jo det tål att upprepas. Kalibrering innebär kalibrering av hela bildkedjan (spelare, ev stärkare och display), inte enbart display. Till det tillkommer även anpassning mot rummet.

Så ja, räkna med att pilla på fler ställen än i displayens menyer. :blink:

Postad 06 augusti 2009 - 02:32

Unregistered1121
  • Unregistered1121
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Nån här som kan hjälpa mig att kalibrera min Samsung UE46B7050?
Jag har ställt in den just nu efter UN-46B8000's inställningar som de anges på TweakTV:

User Menu Settings

* Picture Modes
o Picture Mode : Movie
o Color Temperature : Warm 2
o Aspect Ratio : 16:9
* Picture Settings
o Backlight : 3
o Contrast : 85
o Brightness : 47
o Sharpness : 0
o Color : 47
o Tint : G46/R54
* Advanced Settings
o Black Tone : Off
o Dynamic Contrast : Off
o Gamma : -1
o Color Space : Auto
o White Balance : Factory Default
o Flesh Tone : 0
o Edge Enhancement : Off
o XVYCC Color : Off
* Picture Options
o Color Tone : Warm 2
o Size : 16:9
o Digital NR : Off
o HDMI Black Level : Low
o Film Mode : Auto 1
o Blue Only Mode : Off
o Auto Motion Plus : Off

Men jag kan inte komma åt att ställa in "HDMI svart" eller "Filmläge" och för övrigt tycker jag nästan bilden blev väl mörk.

Jag har en Panasonic DMP-BD60 inkopplad via HDMI i HDMI 2 och jag spelar en DVD-film medan jag ställer in TV:n.

Postad 06 augusti 2009 - 10:36

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Men jag kan inte komma åt att ställa in "HDMI svart" eller "Filmläge" och för övrigt tycker jag nästan bilden blev väl mörk.

Gissningsvis beorende på att din spelare skickar en progressiv digital komponent signal och i så fall har de reglage du nämner ändå ingen funktion.

Jag har en Panasonic DMP-BD60 inkopplad via HDMI i HDMI 2 och jag spelar en DVD-film medan jag ställer in TV:n.

Spela DVD-filmen DVE istället så att du vet vad du håller på med... Det kan skilja mkt mellan filmer var de har svart- och vitnivåer, hur kontrasten i bilden "ligger" och hur färgerna är balanserade. Att ställa in efter en slumpvis film är alltså helt döfött för man vet inte - rent ut sagt - hur det ska se ut.

Ang mörkheten så beror det i första hand på inställningar av Brightness och Contrast. DVE hjälper dig att sätta dessa rätt - för din setup. I samband med det kan du ju labba med olika val för "Gamma" som kommer ändra ljusheten och kontrasten i bilden.

Enkelt uttryckt så ska du ställa gamman efter de ljusförhållanden du har i rummet så att du uppnår bästa kompromissen mellan bildkontrast/djup och detaljer i låg och högdagrar. Vad "Gamma" gör för bilden som helhet borde du kunna se om du har testbilden för inställning av Contrast, "Reverse Grayramps" uppe medans du provar olika val. edit: Aye, här hade jag gjort lite bildexempel ja...

Tycker du ändå bilden är för mörk "som helhet" kan du ju öka Backlighten (med sämre svärta som följd).

Glöm inte att när du ändrar en av ovanstående så kan det behövas ändringar av en eller flera av de övriga reglagen. Dvs du lär få labba dig runt lite mao.

Redigerat av pacman, 06 augusti 2009 - 10:43.

Postad 07 augusti 2009 - 12:55

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Ursäkta en korkad fråga. Hur ser en bra gamma ut på en Grey Ramp(IRE)? Kan man "känna igen" en bra gamma?

Postad 07 augusti 2009 - 13:10

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Du kan iaf känna igen en dålig gamma genom att "stigningen" (resan från svart till vitt) inte ser linjär ut eller att tom hela 5% fält i gray rampen smälter samman.

Bildexempel finns i mitt förra inlägg (beorende på skärm kan det vara svårt att se dock).

Postad 07 augusti 2009 - 21:19

Unregistered1121
  • Unregistered1121
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0

Gissningsvis beorende på att din spelare skickar en progressiv digital komponent signal och i så fall har de reglage du nämner ändå ingen funktion.

Spela DVD-filmen DVE istället så att du vet vad du håller på med... Det kan skilja mkt mellan filmer var de har svart- och vitnivåer, hur kontrasten i bilden "ligger" och hur färgerna är balanserade. Att ställa in efter en slumpvis film är alltså helt döfött för man vet inte - rent ut sagt - hur det ska se ut.

Ang mörkheten så beror det i första hand på inställningar av Brightness och Contrast. DVE hjälper dig att sätta dessa rätt - för din setup. I samband med det kan du ju labba med olika val för "Gamma" som kommer ändra ljusheten och kontrasten i bilden.

Enkelt uttryckt så ska du ställa gamman efter de ljusförhållanden du har i rummet så att du uppnår bästa kompromissen mellan bildkontrast/djup och detaljer i låg och högdagrar. Vad "Gamma" gör för bilden som helhet borde du kunna se om du har testbilden för inställning av Contrast, "Reverse Grayramps" uppe medans du provar olika val. edit: Aye, här hade jag gjort lite bildexempel ja...

Tycker du ändå bilden är för mörk "som helhet" kan du ju öka Backlighten (med sämre svärta som följd).

Glöm inte att när du ändrar en av ovanstående så kan det behövas ändringar av en eller flera av de övriga reglagen. Dvs du lär få labba dig runt lite mao.

Tack, men jag hade hoppats på att det redan fanns rekommenderade inställningar för den här TV:n. Jag ställde ju inte in efter en film, utan hade den i bara för att det skulle sitta en film i spelaren så att man kunde komma åt alla inställningar.
Jag hade också hoppats slippa använda kalibreringsverktyg, åtminstone i ett första skede. Dessutom är jag inget proffs på sånt tekniskt... Jag vill kunna ställa in TV:n smärtfritt.

Postad 08 augusti 2009 - 11:30

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Tack, men jag hade hoppats på att det redan fanns rekommenderade inställningar för den här TV:n.

Det finns det säkert, som lär funka mer eller mindre bra enl ett slumpivs mönster. Finns väl tom en specifik tråd för det på detta forum? I vilket fall som helst så är det ju tämligen offtopic, så att säga. :)

Postad 08 augusti 2009 - 14:32

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Du kan iaf känna igen en dålig gamma genom att "stigningen" (resan från svart till vitt) inte ser linjär ut eller att tom hela 5% fält i gray rampen smälter samman.

Bildexempel finns i mitt förra inlägg (beorende på skärm kan det vara svårt att se dock).

Ah..jag förstår. Om man har dålig gamma på kontrasten eller vad man säger så blir "lutningen" på skalan för "brant".

Jag tittade på Watchmen igår och det var v´bra bildkvalitet men skillnaden mellan ljust och mörkt var lite väl stor. Det var faktiskt lite jobbigt för ögonen. Samtidigt förstår jag om man vill vid en kalibrering pressa ut så mycket ljus som möjligt utan att någon av grundfärgerna börjar bråka. Jag har ju hört att kontrasten ställs så högt det går utan att vitt blir "färgat".

Men jag har väldigt låg kontrast(+20) på min KRP och tycker faktiskt att det blir lite jobbigt för ögonen när bilden blir ljus. Så man skulle kunna "fuska" med gamman då.......? Rent ljusmässigt alltså..?

Eller skaffa bättre bakgrundsbelysning så inte ögonen anstränger sig..he he..

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 08 augusti 2009 - 14:35.

Postad 08 augusti 2009 - 20:18

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Ah..jag förstår. Om man har dålig gamma på kontrasten eller vad man säger så blir "lutningen" på skalan för "brant".

För brant, eller för flack, gamma kommer ge dig felaktig bildkontrast ja.
Eller ännu värre, för flack i en del av gårskalan och för brant i en annan, lutningen som sådan är inte bara fel, den varierar dessutom över gråskalan. Då blir det helt galet, som i bild 3 i länken ovan.

Jag har ju hört att kontrasten ställs så högt det går utan att vitt blir "färgat".

Vitnivån (som idiotiskt nog har fått ett reglage som kallas "kontrast") ska ställas så högt det går ja utan att tillföra färgfel - eller andra fel i bilden. Varför ska man göra det? För att maximera det dynamiska omfånget - för omfång vill vi ha (men inte till vilket pris som helst alltså).

Osis det där att de fått för sig att kalla vitnivån för "kontrast" - är det nått reglage som ska kallas "kontrast" så är det ett gamma-reglage.
(liknande idioti är det ju med reglage för svartnivå, att kalla det för "Brightness" var ju bara olyckligt)

Eller skaffa bättre bakgrundsbelysning så inte ögonen anstränger sig..he he..

Där har du nog lösningen ja. :)

Att sen vissa filmer verkar ha överdriven kontrast är dock en helt annan sak och inget att fästa sig vid. Det är ett bildspråk skaparen har valt och att försöka motarbeta bildspråket är ju precis vad kalibrering inte är.

Postad 09 augusti 2009 - 02:37

Unregistered1121
  • Unregistered1121
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0

Det finns det säkert, som lär funka mer eller mindre bra enl ett slumpivs mönster. Finns väl tom en specifik tråd för det på detta forum? I vilket fall som helst så är det ju tämligen offtopic, så att säga. :)

Jag har inte hittat dit och det finns ingen sökfunktion på det här forumet...
Det känns lite drygt att betala 300 för en skiva som man bara kommer använda en gång till att kalibrera TV:n med.

Postad 09 augusti 2009 - 07:35

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Jag har inte hittat dit och det finns ingen sökfunktion på det här forumet...

Den här borde innehålla användbart iaf:
https://www.minhembi...howtopic=232250

Det känns lite drygt att betala 300 för en skiva som man bara kommer använda en gång till att kalibrera TV:n med.

Snarare 150 plus frakt.
Personligen tycker jag det skulle kännas drygt att betala 20.000 (eller vad det nu kan vara man lagt på hembio-pryttlarna, inte bara tv:n mao) och inte veta att man har utnyttjat dem till max (efter ens egen förmåga)... Det handlar alltså om att maximera värdet på alla dyra prylar man köpt (dessutom lär man inte nå "max" efter en gång så några vänder får man nog för de ca 150 kronorna :)).

Postad 09 augusti 2009 - 12:19

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Jag har ju hört att kontrasten ställs så högt det går utan att vitt blir "färgat".

Vitnivån (som idiotiskt nog har fått ett reglage som kallas "kontrast") ska ställas så högt det går ja utan att tillföra färgfel - eller andra fel i bilden. Varför ska man göra det? För att maximera det dynamiska omfånget - för omfång vill vi ha (men inte till vilket pris som helst alltså).

Vill bara lägga till att det inte finns någon standard för vitnivå, endast rekommendationer, men dessa rekommendationer gäller för en optimal omgivning, vilken ingen eller få har t o m bland de som har projje och dedikerat hembiorum.

Personligen tycker jag att man ska justera in vitnivå (reglaget kontrast) efter en 3-punktsstrategi:

1. Ingen klippning av signalen (klippning = att nivåerna av vitt nära referensvitt börjar flyta samman)
2. Ingen missfärgning (dvs att vitt nära referensvitt börjar få en färgton, oftast åt röda hållet)
3. Ingen ögontrötthet (här hjälper en bra bakgrundsbelysning, ca 10% intensitet av referensvitt - svårt att avgöra utan mätverktyg, men det är en svag belysning och helst placerad bakom TVn)

Punkt 3 är inget man avgör så där enkelt, jämfört med 1 och 2, utan kräver sin tid för att komma fram till.

Edit: redigerade bort ett stavfel och en förklaring till 1. som kanske var förvirrande

Redigerat av Wolfy, 12 augusti 2009 - 18:01.

Postad 12 augusti 2009 - 12:06

Gaara
  • Gaara
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
Kanske är fel ställe, men jag chansar.

Ingen som vet någon person/något företag som bildkalibrerar FÖRUTOM The Rock i Lund/Malmö området? Jag är inte så supersugen på att lägga ut 4000 för 1 ingång, men har man inget val så har man inte.

Postad 17 augusti 2009 - 22:58

chrillher
  • chrillher
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Jag såg att editman var gratis nu. Finns länk till ISO-fil på första sidan i denna tråd.
Även Tvblink går att ta hem. Bra alternativ till Dve.

Redigerat av chrillher, 17 augusti 2009 - 22:59.

Postad 01 september 2009 - 17:33

HajDeff
  • HajDeff
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Var hittar jag DVE-skivan på blu-ray billigast? (reg B/0)

Postad 01 september 2009 - 18:43

peopleman
  • peopleman
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Tjabba!
Har precis köpt en Samsung UE46B6050 och undrar om någon har lite schyssta kalibreringsuppgifter till denna eller vet en hemsida som tillhandahåller det?

Tack på förhand!

Postad 01 september 2009 - 19:59

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Tjabba!
Har precis köpt en Samsung UE46B6050 och undrar om någon har lite schyssta kalibreringsuppgifter till denna eller vet en hemsida som tillhandahåller det?

Tack på förhand!

Menar du "kalibrera" med gråskalan och gamma? Annars är det mest en "justering" av fabriksintällda paramterar mest. Hur mycket du än försöker "kalibrera" en förinställd fabriksinställning så kommer du inte nå lika långt som om du hade tillgång till de verkliga verktygen, RGB-cuts, gain och gamma. Där finns de verkliga vinsterna.

Men sök på nätet vetja om du vill ha tag i andras inställningar. Det borde finnas några som diskuterar din teve. Har du tur, så kanske du får tag i servicemenyn till din teve. Det är där du kan finna det som gäller när du vill kalibrera. En varning dock; garantin kan ryka om man ser att du varit inne i teven. Om man dessutom glömmer att skriva ner ALLA parametrar man hittar i servicemenyn kan man vara illa ute om teven beslutar sig för att busa med dig.

Naturligtvis kan du också beställa en kalibrering av en auktoriserad kalibrerare. Det är inte omöjligt att det blir haksläpp när du får se en riktigt bra kalibrerad bild.. :unsure:

Har du ännu mer tur kan du finna en teve där alla justeringar som behövs för en god kalibrering redan finns i den vanliga bildmenyn som man får upp med fjärren. kanske du ska kolla upp vad din teve har för möjligheter där.

Men du kommer få många goda råd om du håller dig på denna avdelning. Ha tålamod. Någon av de stora grabbarna ger säkert väldigt bra tips när som helst... :D

Postad 01 september 2009 - 20:54

peopleman
  • peopleman
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Menar du "kalibrera" med gråskalan och gamma? Annars är det mest en "justering" av fabriksintällda paramterar mest. Hur mycket du än försöker "kalibrera" en förinställd fabriksinställning så kommer du inte nå lika långt som om du hade tillgång till de verkliga verktygen, RGB-cuts, gain och gamma. Där finns de verkliga vinsterna.

Men sök på nätet vetja om du vill ha tag i andras inställningar. Det borde finnas några som diskuterar din teve. Har du tur, så kanske du får tag i servicemenyn till din teve. Det är där du kan finna det som gäller när du vill kalibrera. En varning dock; garantin kan ryka om man ser att du varit inne i teven. Om man dessutom glömmer att skriva ner ALLA parametrar man hittar i servicemenyn kan man vara illa ute om teven beslutar sig för att busa med dig.

Naturligtvis kan du också beställa en kalibrering av en auktoriserad kalibrerare. Det är inte omöjligt att det blir haksläpp när du får se en riktigt bra kalibrerad bild.. :unsure:

Har du ännu mer tur kan du finna en teve där alla justeringar som behövs för en god kalibrering redan finns i den vanliga bildmenyn som man får upp med fjärren. kanske du ska kolla upp vad din teve har för möjligheter där.

Men du kommer få många goda råd om du håller dig på denna avdelning. Ha tålamod. Någon av de stora grabbarna ger säkert väldigt bra tips när som helst... :D

Hehe, jag får tacka för svaret.
Hittade lite kalibrationer på nätet. Postar nedan om det finns annat intresse:

http://forums.cnet.c...threadID=341085

http://www.tweaktv.c...-46b6000-3.html

Postad 02 september 2009 - 01:05

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Härligt! Nu kan du "labba" med bilden som du tycker. Kör tills det ryker.. :D

Postad 02 september 2009 - 10:41

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Som synes så är det tämligen begränsat att förlita sig på "inställningar på nätet". Detta eftersom två olika inställningsförslag kan skilja sig åt rätt mkt och så är det även i detta fall (här har du en tredje variant som i sin tur skiljer sig endel från de tidigare två). Nu har jag inte rattat Sammy B6000 men t.ex. borde de skillnader som finns för "Backlight" och "Gamma" ger tämligen betydande skillnader.

Med det sagt så skadar det förstås absolut inte att plocka inställningar att utgå ifrån, det ger säkerligen en bättre utgångspunkt än out-of-the-box inställningen. Men vill man säkerställa att man nyttjar sin tv så mkt som möjligt (dvs maximerar dess prisvärde) så ska man iaf se till att köra några vändor med DVE för att pricka in sig mer exakt.

Att blanda in ordet kalibrering i allt detta är heller inte speciellt optimalt, se det som vad det är, dvs "förslag på inställningar". Att copy-pasta inställningar har inte ett jota med kalibrering att göra.

Postad 02 september 2009 - 15:07

peopleman
  • peopleman
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Som synes så är det tämligen begränsat att förlita sig på "inställningar på nätet". Detta eftersom två olika inställningsförslag kan skilja sig åt rätt mkt och så är det även i detta fall (här har du en tredje variant som i sin tur skiljer sig endel från de tidigare två). Nu har jag inte rattat Sammy B6000 men t.ex. borde de skillnader som finns för "Backlight" och "Gamma" ger tämligen betydande skillnader.

Med det sagt så skadar det förstås absolut inte att plocka inställningar att utgå ifrån, det ger säkerligen en bättre utgångspunkt än out-of-the-box inställningen. Men vill man säkerställa att man nyttjar sin tv så mkt som möjligt (dvs maximerar dess prisvärde) så ska man iaf se till att köra några vändor med DVE för att pricka in sig mer exakt.

Att blanda in ordet kalibrering i allt detta är heller inte speciellt optimalt, se det som vad det är, dvs "förslag på inställningar". Att copy-pasta inställningar har inte ett jota med kalibrering att göra.

Absolut förstår jag ditt resonemang. Är ganska färsk just på dessa områden, men nån gång ska man väl lära sig.
Vart får man tag på DVE? Måste man beställa från USA?

Postad 02 september 2009 - 15:11

Dino_Zoff
  • Dino_Zoff
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

Absolut förstår jag ditt resonemang. Är ganska färsk just på dessa områden, men nån gång ska man väl lära sig.

Se https://www.minhembi...howtopic=205918

Postad 03 september 2009 - 09:37

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Absolut och nånstans måste man ju börja och att koperiera inställningar är aboslut rätt eftersom som du ser så finns det många likheter bland "inställningsförslagen" vilekt gör att du har blivit av med en hel del skräp "gratis" så att säga.

Ang DVE, lite exempel:
http://www.axelmusic...p;orderby=point
https://www.prisjakt...kt.php?p=233997

Postad 08 september 2009 - 13:18

Dunbar
  • Dunbar
  • Lärjunge

• 474 inlägg
  • 0
Löjligt att det ska vara så svårt att få tag på DVE DVD någonstans. Nästan ingen som har den i lager. Alla har ju faktiskt inte Blu-ray/HDDVD.

Är det någon som kan tipsa om en sida som på ett enkelt och åskådligt sätt går igenom grundläggande termer avseende bildegenskaper? Allt från svärta, kontrast, luminans till....vad vet jag.

Postad 08 september 2009 - 13:49

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Löjligt att det ska vara så svårt att få tag på DVE DVD någonstans. Nästan ingen som har den i lager. Alla har ju faktiskt inte Blu-ray/HDDVD.

Är det någon som kan tipsa om en sida som på ett enkelt och åskådligt sätt går igenom grundläggande termer avseende bildegenskaper? Allt från svärta, kontrast, luminans till....vad vet jag.

Både Webhallen, Hembiobutiken och Discshop har den i lager just nu.

https://www.prisjakt...ukt.php?p=56533

Postad 08 september 2009 - 13:57

Dunbar
  • Dunbar
  • Lärjunge

• 474 inlägg
  • 0
Hm, tack. Måste ha haft en tillfällig svacka när jag gjorde en sökning alldeles nyss...

Postad 09 september 2009 - 06:58

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Finns nog flera länkar som rör ämnet postande i den här tråden.
Den här är ett exempel:

Här har ni iaf en till bra guide för den som vill börja med kalibrering, på svenska dessutom:
Hemmabio - "Ställ in bilden"

Postad 09 september 2009 - 21:33

LIVINL0UD
  • LIVINL0UD
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Har försökt letat efter bildkalibrering till min Samsung LE-40A856S utan att hittat något intressant.
Läste lite i tråden angående "Digital Video Essentials" funderar starkt på att köpa mig en på blu-ray men undrar vad för region jag ska ha? Kör via mitt ps3.

Är även tacksam om någon har en hemsida med bildkalibrering till min Samsung =)

Postad 10 september 2009 - 05:04

Boorg
  • Boorg
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Har prec köpt en ny TV, Samsung LE46B650 för att vara exakt och nu är jag lite fundersam...

Kan ingenting om bildkalibrering men har letat runt lite och hittade en bunt MP4 filer att plugga in i TVn för att kolla inställningar osv.

http://www.rcollins....bration/mp4.zip
från
http://www.avsforum....ad.php?t=792806

Om det är någon som har använt de här eller har lust att göra det så finns det spec ett par filer som kallas vertrezmotion.mp4 och består av en massa horisontella linjer i olika tjocklek med en vit stapel i mitten som roterar 360 grader om och om igen. När den gör det får jag eftersläpningar i TVn som jag antar helst inte borde vara där? Anledningen till att jag bryr mig är för jag tycker mig se eftersläpningar när jag spelar upp filmer från mitt PS3, har kört MP4-filerna i den också, och knappast med bättre resultat.
Är det för att mitt PS3 sänder i 60Hz?

För övrigt är det väldigt grynig bild vid BD uppspelning från PS3an, gäller inte DVD lika mkt trots att det inte ska vara lika bra kvalitet (jag vet att PS3an skalar upp).
Är det så att det kan vara mitt Playstation som är problemet här? Upplever nämligen samma grynighet och vad som känns som ganska dåliga detaljer vid spel. När jag tittar på huvudmeyerna eller BD/DVD-menyer är det inte grynigt utan väldigt skarpt och bra kontraster. Kan tillägga att spelaren är 4mån gammal och inköpt begagnad. Men har inte upplevt de här problemen med ett annat PS3 jag suttit mkt vid.

Blev mycket frågor, kanske ska vända mig till en annan tråd med vissa av dem? Men jag försöker här...

MVH

Redigerat av Boorg, 10 september 2009 - 05:06.

Postad 11 september 2009 - 07:20

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Har prec köpt en ny TV, Samsung LE46B650 för att vara exakt och nu är jag lite fundersam...

Kan ingenting om bildkalibrering men har letat runt lite och hittade en bunt MP4 filer att plugga in i TVn för att kolla inställningar osv...

Har ingen aning om materialet du hänvisar till, kan vara bra, kan vara dåligt och jag har tyvärr inte min PS3 kvar för att kolla.

Jag skulle rekommendera denna: AVS HD 709, där finns även manualer att ladda ner som förklarar de olika testmönstren.

För att kolla cadence detection, de-interlacing, etc, dvs för utvärdering av hur din videokedja fungerar skulle jag rekommendera antingen DVE HD basics och/eller High Definition Benchmark.

Det gäller att man kan lita på att testmönstren man använder är korrekta och jag säger inte att det du länkade till inte är det. Ovan är dock några man definitivt kan lita på.

Postad 15 september 2009 - 21:03

LIVINL0UD
  • LIVINL0UD
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Tänkte köpa mig en Digital Video Essentials blu-ray skiva via discshop men vet inte vilken jag ska välja?
Tänkte köra via mitt ps3, ska jag köpa då (import) eller (region a import)

Har läst lite i forumet och vad jag förstått så ska programmet vara väldigt avancerat men grymt bra.

Har idag en Samsung LE-40A856S1M som jag skulle vilja kalibrera lite. Finns det några andra bra passande program eller ska jag köra på Digital Video Essentials?

Tacksam för lite tips då jag är nybörjare när det gäller bildkalibrering =)

Postad 16 september 2009 - 06:58

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
LIVINL0UD>> Kör på DVE HD Basics du. Bra testmaterial, bra guider på skivan och framförallt så finns det många bra guider på nätet, speciellt den jag posta några inlägg upp.

Det är inte direkt så att skivorna är avancerade i sig, det avancerade ligger i att förstå testmönstrena och hur de relaterar till de reglage man har att tillgå i sin display.

HDBasics är regionsfri vad jag vet. Om det nu inte är så att den kommit i nya versioner som har blivit regionslåsta, i så fall ska du se till att köpa en region B-skiva (om du har en svensk PS3). Region A är för amerikanska produkter.

Redigerat av pacman, 16 september 2009 - 07:00.

Postad 17 september 2009 - 10:21

Dunbar
  • Dunbar
  • Lärjunge

• 474 inlägg
  • 0

Enklast är att utgå från SVTs testbild och applicera liknande tänk som när du kollar via DVEs testmönster. Det blir såklart lite annorlunda eftersom SVTs testbild är en allt-i-ett lösning som dessutom inte innehåller allt, men det ger i alla fall ett hum om att du ligger rätt. Utsändningarna från egenproducerat material från SVT och TV4 är nog bästa referens för "verkligt TV-material".

Någon som skulle kunna beskriva lite mer i detalj hur man kalibrerar mot SVT:s testbild? I bästa fall något motsvarande den här guiden.

Postad 18 september 2009 - 01:27

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0
Jag har tyvärr inte tid att skriva ner någon guide, men här har du en tråd som förklarar vad som är vad i testbilden.

Du får utgå från vad du lärt dig via DVE guiden och sen får du fråga om något är oklart, men det är inte värt att lägga ner alltför mycket tid på kalibrering mha en utsänd testbild. Testbilden innehåller för många delkomponenter i en och samma bild för att användas till annat än som en besiktning av hur testbilden reproduceras i din videokedja. Har man mätutrustning som man kan koppla till de olika delkomponenterna i bilden så är det en annan sak, men det är svårt bara mha ögonen.

Det krävs egentligen en signalgenerator som du kan köra via din TV-tuner för att verkligen kunna kalibrera din TV-tuner, men även här så sätter den stora skillnaden i kvalité mellan kanaler och utsändningar ribban ganska lågt så det är inte värt att lägga alltför mycket tid på en utsänd testbild. Som det skrivs i tråden ovan, utgå från din DVE(eller annan jämförbar testskiva)-kalibrering sen får du väl justera om något uppenbart är tokfel.

Lycka till. :ph34r:

Postad 18 september 2009 - 09:44

Dunbar
  • Dunbar
  • Lärjunge

• 474 inlägg
  • 0
Tack för svar, och länk!

Jag är mest bekymrad över färgerna. Dels har jag på min P42X10 begränsade kalibreringsmöjligheter vad gäller färg, dels får jag en känsla av att färgerna varierar väldigt mellan olika kanaler (och det kan man ju i så fall inte göra mycket åt). Med i stort sett "out of the box"-inställningar ser färgerna mycket bra ut på vissa kanaler, och inte alls bra på andra (t.ex. gräset på San Siro och Barcelonas oranga tröjor i onsdags).

Postad 24 september 2009 - 14:37

bran
  • bran
  • Beroende

• 1 033 inlägg
  • 0
Tack för en mycket informativ tråd!

Har läst/skummat igenom alla 25 sidor nu, så är lite mosig i huvudet och ni får därmed ursäkta om det kommer redan ställda och/eller dumma frågor.

Har tidigare kalibrerat min gamla TV lite smått, och det gör ju faktiskt en hel del. Nu har jag en ny 1080p plasma (LG 50PS3000) som ska få sig en omgång med DVE på Bluray. Jag kör allt från min HTPC. Det som spelas upp är Blurays, MKV-rippar i 1080p samt SDTV via Media Center.

Till frågorna dårå:

Förut (och kanske fortf?) har ju ATI-korten räknat allt som <720p som BT601. Detta ställde till det en del för mig med gamla TVn, då jag mest titta på 720p rippar. Även om det är så fortfarande gör det inte mig något när jag nu kör 1080p, eftersom även ripparna är 720p+ vertikalt. Korrekt? SDTVn bör ju identifieras korrekt ändå? Dessa (601/709) har väl inget med pixelformaten och svärtnivåerna att göra?

Om jag nu kör pixel format RGB 4:4:4 och har TVn på "hög" svärtnivå, vad förlorar jag på detta? Då går väl allt som RGB 0-255 hela vägen från avkodning i PC -> Onkyo SR876 (som är satt som "through" dvs skall inte behandla bilden?) -> TV (som är satt till hög)? Jag har även satt Media Center till att expandera allt mha registerändring. Anledningen till att jag vill ha 0-255 är för att det spelas en del på HTPCn också, samt visas bilder.

Jag tycker personligen att svärtnivåerna (utan kalibrering och bara testat TVn snabbt) ser ut att vara jämna, ingen "black crush" eller för blaskigt, både vid Blurayuppspelning, MKV uppspelning i MPC HC, samt SDTV i Media Center.

EDIT: Eller är jag dum som inte ändrar det mesta i receivern istället? Verkar ju finnas en del att ställa in där med. https://www.minhembi...p;#entry2255880

Redigerat av bran, 24 september 2009 - 14:39.

Postad 25 september 2009 - 11:01

Jocce81
  • Jocce81
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0
Hur funkar det rent "praktiskt" med de här kalibrerings DVD/BluRay skivorna?

Alltså hur gör man rent fysiskt?

Tar hur lång tid?

Förväntat resultat?

/Jocce

Postad 26 september 2009 - 06:32

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Hur funkar det rent "praktiskt" med de här kalibrerings DVD/BluRay skivorna?

Alltså hur gör man rent fysiskt?

Tar hur lång tid?

Förväntat resultat?

/Jocce

1 Stoppa in skivan. Leta upp fjärren under soffkuddarna... :)
2 Hur lång tid det tar beror på hur bra bild du vill ha. Nu gäller det att göra en bra bild på förinställda bildminnen. Det borde inte ta mer än en timme.

3 Resultatet blir oftast bättre än de förinställda. Ännu bättre om du kan kalibrera med mätinstrument. Då kan teven verkligen visa vad den går för.. ;)

Postad 26 september 2009 - 15:52

Jocce81
  • Jocce81
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

1 Stoppa in skivan. Leta upp fjärren under soffkuddarna... :)
2 Hur lång tid det tar beror på hur bra bild du vill ha. Nu gäller det att göra en bra bild på förinställda bildminnen. Det borde inte ta mer än en timme.

3 Resultatet blir oftast bättre än de förinställda. Ännu bättre om du kan kalibrera med mätinstrument. Då kan teven verkligen visa vad den går för.. :(

Jo, men vad gör man rent fysiskt?

Får nån guidning, hur går guidningen till osv?

Har juh skärmkalibrator till skärmen på burken, dock kräver den juh en dator, och är det verkligen "samma" kalibrering man är ute efter?
Och lär väl inte funka då kalibreringen då ligger rent mjukvarumässigt!

/Jocce

Postad 28 september 2009 - 17:09

nixxor
  • nixxor
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0
Inställningar till Sharp Le700:an?

Postad 28 september 2009 - 19:23

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Jo, men vad gör man rent fysiskt?

Får nån guidning, hur går guidningen till osv?

Har juh skärmkalibrator till skärmen på burken, dock kräver den juh en dator, och är det verkligen "samma" kalibrering man är ute efter?
Och lär väl inte funka då kalibreringen då ligger rent mjukvarumässigt!

/Jocce

Guiden kommer visa dig hur du ställer kontrast och svärta och sådana saker. En historisk beskrivning om de olika formaten ingår i DVE(Digital Video Essential).

Såvida du inte har en tv som inte kräver fjärr så kalibrerar du på det gamla hederliga sättet. Med fjärren. Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad du menar med hur du måste göra "fysiskt". Fysiskt sett så pillar du på fjärrens knappar som du gör när du ställer in bilden annars.

Eller menar du något annat med "fysiskt"?

Postad 28 september 2009 - 20:28

Jocce81
  • Jocce81
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Guiden kommer visa dig hur du ställer kontrast och svärta och sådana saker. En historisk beskrivning om de olika formaten ingår i DVE(Digital Video Essential).

Såvida du inte har en tv som inte kräver fjärr så kalibrerar du på det gamla hederliga sättet. Med fjärren. Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad du menar med hur du måste göra "fysiskt". Fysiskt sett så pillar du på fjärrens knappar som du gör när du ställer in bilden annars.

Eller menar du något annat med "fysiskt"?

Jo, alltså med "fysiskt" menar jag, hur vet guiden / jag vilka värden som skall ställas in?

Hur vet jag hur mycket t.ex. brightness osv skall upp?

/Jocce

Postad 28 september 2009 - 20:52

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Jo, alltså med "fysiskt" menar jag, hur vet guiden / jag vilka värden som skall ställas in?

Hur vet jag hur mycket t.ex. brightness osv skall upp?

/Jocce

Guiden kommer visa dig hur mycket svärta du behöver och så vidare. Bildexempel finns med på skivan. När bildexemplet visas brukar en förklaring finnas med samtidigt. Det kan stå att du ska ställa in svärtan så att någon stapel i bilden inte ska synas eller något liknande.

Likadant med kontrast. Du får se ett bildexempel som du använder dig av. Ställer du upp kontrasten för högt kommer vissa detaljer i bildexemplet(testbild) försvinna. Åtgärden blir att du drar ner kontrasten tills du kan börja skönja detaljer igen.

Hänger du med?

Postad 28 september 2009 - 21:06

Jocce81
  • Jocce81
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Guiden kommer visa dig hur mycket svärta du behöver och så vidare. Bildexempel finns med på skivan. När bildexemplet visas brukar en förklaring finnas med samtidigt. Det kan stå att du ska ställa in svärtan så att någon stapel i bilden inte ska synas eller något liknande.

Likadant med kontrast. Du får se ett bildexempel som du använder dig av. Ställer du upp kontrasten för högt kommer vissa detaljer i bildexemplet(testbild) försvinna. Åtgärden blir att du drar ner kontrasten tills du kan börja skönja detaljer igen.

Hänger du med?

Oki, lite samma grej som adobe gamma med andra ord....

Man måste förlita sig en hel del på sitt eget "syne" med andra ord...

Hur funkar det med att kalibrera in det då från DVD/Bluray på en extern ingång, och sen jämfört med den inbyggda Digital TV-Boxen?
Blir det lixom samma värden man skall ställa in där?

Tips på bra kalibrerings DVD:er/Bluray:s?
Gärna som kan utnyttja alla grejer i min Panasonic....

/Jocce

Postad 28 september 2009 - 21:31

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Olika apparater kommer kanske kräva olika justeringar med kontrollerna. Man kanske kan ladda in en kalibrerings-dvd i digitalboxen och kalibrera bilden genom digitalboxen. Kanske jag missförstod din fråga?

Postad 29 september 2009 - 07:57

Jocce81
  • Jocce81
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Olika apparater kommer kanske kräva olika justeringar med kontrollerna. Man kanske kan ladda in en kalibrerings-dvd i digitalboxen och kalibrera bilden genom digitalboxen. Kanske jag missförstod din fråga?

Jo, klart olika apparater kommer kräva olika justering, det är väl därför man kan spara olika inställningar på olika ingångar.

Men de flesta ingångarna kan man juh "mata" med vad man vill (PS3, Blu Ray, DVD osv är juh bara köra skivor för att få upp kalibreringen...), men den inbyggda digitalboxen blir juh ett "problem".
Hur menar du med ladda in en dvd i digitalboxen?
Jag menar alltså Digital-TV mottagaren i TV:n!

Kanske dags för Com Hem att börja köra en kanal med kalibrerings program :)

/Jocce

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.