PS3 som Blu-ray spelare
Sony PlayStation 3 (PS3) 20GB
(Spelkonsoler)
|
2
|
(37)
|
Inga priser | |
Sony PlayStation 3 (PS3) 60GB
(Spelkonsoler)
|
4
|
(705)
|
Inga priser | |
Sony PlayStation 3 (PS3) 2008 80GB
(Spelkonsoler)
|
4
|
(383)
|
Inga priser | |
Sony PlayStation 3 (PS3) 40GB
(Spelkonsoler)
|
4
|
(530)
|
Inga priser | |
Sony PlayStation 3 (PS3) Slim 2009 120GB
(Spelkonsoler)
|
9
|
(259)
|
Inga priser | |
Sony PlayStation 3 (PS3) Slim 250GB
(Spelkonsoler)
|
9
|
(78)
|
Inga priser |
Postad 09 November 2007 - 13:30
Postad 09 November 2007 - 15:04
Om man har en TV på 1920x1080 förstår jag inte riktigt vad man ska med uppskalning till?
Om du inte vill att den lågupplösta DVD-filmen skall visas som en liten ruta i mitten på din högupplösta TV så måste bilden skalas upp. Om inte din DVD-spelare (eller reciever eller scaler) gör detta så kommer din TV att göra det.
Hur väl denna uppskalning genomförs är av stor vikt för bildkvaliteten. Många TV-apparater gör ett dåligt jobb med uppskalningen vilket ger dålig bild. Därför är det viktigt att ha en DVD-spelare med bra uppskalning. Debatten rör huruvida PS3 är bra eller mindre bra på detta.
Redigerat av hassesolo, 09 November 2007 - 15:10.
Postad 09 November 2007 - 15:11
Som regel är det så att de skillnader som uppstår beror främst av, men inte nödvändigtvis enbart, de skillnader som finns i tvns inbyggda uppsklare och spelarens uppskalare.Blir det verkligen skildnad om man skalar upp en dvd med PS3:an eller om man låter TV skala om bilden ? Det jag menar är att tv skalar ju ändå om alla inkommande signaler för att passa dess native upplösning.
Jag upplever iaf ingen större skildnad vilket iof kan bero på att min tv bara är 40" och på tex en proj så ser man det tydligare...
I just PS3:ans fall är dock uppsklaning i spelaren en nödvändighet för bästa bild - detta eftersom PS3:an har helt bedrövlig bandbredd/upplösning på färgsignalen när den kör DVD i 576p. Det gör att alla färger blir grötiga.
Tråkigt klantfel av Sony eftersom min tv iövrigt visade en bättre bild vid 576p input än uppskalad 1080p input (det sistnämda innebär ju att PS3 skalar upp bilden, som sen min Pioneer sedan skalar ned - det är således inte nödvändigtvis ett dåligt beyg på PS3:ans upscale).
Varför då? Varför skulle just 1080p tvs inte ha behov av eventuell hjälp med uppskalningen?Om man har en TV på 1920x1080 förstår jag inte riktigt vad man ska med uppskalning till?
edit: Överlag är det många som hänger upp sig på enbart uppsklaning, av minst liak stor vikt är deinterlace-förmågan och där är förvisso PS3 inte dålig men den är ojämn och uppvisar brister då och då beroende på materialet man tittar på.
Redigerat av pacman, 09 November 2007 - 15:15.
Postad 12 November 2007 - 08:53
Postad 19 November 2007 - 15:44
Behöver man köpa till fjärrkontrollen för att kunna titta på Blue-ray film?
Postad 19 November 2007 - 15:52
...men du måste ha en blueray film......i spelaren.... ;-P
Redigerat av Unregisteredfdecda08, 19 November 2007 - 15:53.
Postad 19 November 2007 - 16:19
En oinsatt fråga kanske, men eftersom jag är på gång att beställa så vore det kul att veta.
![]()
Behöver man köpa till fjärrkontrollen för att kunna titta på Blue-ray film?
Det går bra att navigera menyer och göra inställningar med den vanliga kontrollen.
Postad 19 November 2007 - 22:32
Nej.
Nix, men det underlättar väldigt mkt... Sedan så är den inte dyr. ca 350 pix är billigt för den tycker jag.
Postad 20 November 2007 - 12:02
Nej.
Nix, men det underlättar väldigt mkt... Sedan så är den inte dyr. ca 350 pix är billigt för den tycker jag.
Jag får börja med att tacka för de snabba svaren!
Fjärrkontrollen kostar bara 249:- från Webhallen.se, så jag håller med om att det inte är någon jätteinvestering.
Hur som helst, saken är den att min TV är en Sony den med, och jag är osäker på hur Sony theatre sync funkar mot PS3. Funkar det bra så skulle det kännas roligare att köpa en film till istället, funkar det inte så är det skönt att veta att man kan ta sig fram hjälpligt med handkontrollen tillsvidare.
Jag beställde en PS3 40G i gårkväll från CDON för 4195:- med fri frakt, rätt OK pris inbillar jag mig.
En extra kontroll var 110:- billigare, (419:-),från webhallen, och så hade de ett spel som inte fanns på CDON.
Så nu trippar jag runt på små rosa luddiga moln av förväntan...
Postad 20 November 2007 - 18:31
en snabb fråga. Sitter med en Sony kdl-40w2000 och ps3:an och tittar på Planet Earth (bluray), och märker att det hackar i visa partier, finns en någon inställning på PS3:an som jag måsta ställa in för att det skall flyta på bättre? För jag "antar" att 40w2000 inte borde ha några problem med bluray, observera att jag skrev "antar"
Ha det gött
//ER
Postad 20 November 2007 - 21:13
Vad är det för hackande? Är det som om PS3:an är seg? Eller är det judder vid panoreringar? Kan du beskriva lite närmare.hej på er,
en snabb fråga. Sitter med en Sony kdl-40w2000 och ps3:an och tittar på Planet Earth (bluray), och märker att det hackar i visa partier, finns en någon inställning på PS3:an som jag måsta ställa in för att det skall flyta på bättre? För jag "antar" att 40w2000 inte borde ha några problem med bluray, observera att jag skrev "antar"
Ha det gött
//ER
Postad 20 November 2007 - 21:30
Judder, tyvärr!Vad är det för hackande? Är det som om PS3:an är seg? Eller är det judder vid panoreringar? Kan du beskriva lite närmare.hej på er,
Ha det gött
//ER
Postad 20 November 2007 - 22:16
Vad säger ni andra, har ni också sett judder? Lite konstigt med judder om det är 60 Hz.
Postad 22 November 2007 - 13:30
Ser ut som om det finns gott hopp om att få DivX support:
![]()
http://ps3.qj.net/Co...g/49/aid/107597
Detta låter riktigt bra, förutsatt att även XviD kommer att funka (någon som vet?). Den dagen det bekräftas att DivX och XviD funkar tillfredsställande kommer jag omedelbart att beställa två stycken PS3 (en till vardagsrummet och en till filmrummet).
Har redan dedikerade mediaspelare, men jag retar ihjäl mig på att det tar sådan tid att scrolla i menyer samt att man inte kan leta i menyerna samtidigt som man lyssnar på mp3. Tyvärr är det helt uteslutet att byta mot PS3 så länge det inte finns stöd för DivX/XviD eftersom 80% av allt jag tittar på är i de formaten.
Postad 22 November 2007 - 14:52
![]()
Detta låter riktigt bra, förutsatt att även XviD kommer att funka (någon som vet?). Den dagen det bekräftas att DivX och XviD funkar tillfredsställande kommer jag omedelbart att beställa två stycken PS3 (en till vardagsrummet och en till filmrummet).
Har redan dedikerade mediaspelare, men jag retar ihjäl mig på att det tar sådan tid att scrolla i menyer samt att man inte kan leta i menyerna samtidigt som man lyssnar på mp3. Tyvärr är det helt uteslutet att byta mot PS3 så länge det inte finns stöd för DivX/XviD eftersom 80% av allt jag tittar på är i de formaten.
Det går visst att navigera i menyerna när du spelar mp3. Starta din musik sen tryck på PS-knappen.
Redigerat av Unregistereddc471864, 22 November 2007 - 14:53.
Postad 22 November 2007 - 19:34
![]()
Det går visst att navigera i menyerna när du spelar mp3. Starta din musik sen tryck på PS-knappen.
Jo precis, det funkar i PS3:an men inte i de dedikerade mediaspelare som finns på marknaden. Det är därför jag vill övergå till PS3. Kanske uttryckte mig lite luddigt i förra inlägget, sorry.
Postad 22 November 2007 - 19:58
Då tror jag det sitter i TV:n. Finns vad jag vet inget bra stöd för 1080p24 i W2000 utan man kan få visst judder, en del ser det andra inte.Judder, tyvärr!Vad är det för hackande? Är det som om PS3:an är seg? Eller är det judder vid panoreringar? Kan du beskriva lite närmare.hej på er,
Ha det gött
//ER
Postad 22 November 2007 - 20:08
Då tror jag det sitter i TV:n. Finns vad jag vet inget bra stöd för 1080p24 i W2000 utan man kan få visst judder, en del ser det andra inte.Judder, tyvärr!Vad är det för hackande? Är det som om PS3:an är seg? Eller är det judder vid panoreringar? Kan du beskriva lite närmare.hej på er,
Ha det gött
//ER
Planet Earth visas i 1080i kanske det som är problemet??
mvh// Jonas
Postad 27 November 2007 - 01:34
Klarar PS3an att avkoda DTS-HD?
Nej. Och den kan heller inte skicka dts-hd master audio som en bitström till receivern. Många hoppas dock på en mjukvaruuppdatering som fixar det.
Postad 28 November 2007 - 13:13
Jag vet att man ska läsa allt innan man ställer en fråga men det tar ju hundra år att läsa genom allt. Jag hade en tvix mp4000 och var grymt nöjd tills den dog och inwarehouse fuckade till det. Nu vill jag ha en grym mediaspelare och har hört att ps3 skall funka. Vilka format den klarar har jag läst mig till här men jag hittar inte hur man gör med hdd. 60gb är nog inte tänkt att man ska lägga in filmer på. Funkar det att ansluta en extern hdd i någon av de fyra usb portarna och spela upp filmer genom ps3:an. Mycket tacksam för ett svar.
Postad 28 November 2007 - 13:18
Tjena
Jag vet att man ska läsa allt innan man ställer en fråga men det tar ju hundra år att läsa genom allt. Jag hade en tvix mp4000 och var grymt nöjd tills den dog och inwarehouse fuckade till det. Nu vill jag ha en grym mediaspelare och har hört att ps3 skall funka. Vilka format den klarar har jag läst mig till här men jag hittar inte hur man gör med hdd. 60gb är nog inte tänkt att man ska lägga in filmer på. Funkar det att ansluta en extern hdd i någon av de fyra usb portarna och spela upp filmer genom ps3:an. Mycket tacksam för ett svar.
Ja det fungerar, eller så byter du helt enkelt ut orginal HD'n mot en större.
Postad 28 November 2007 - 13:22
Klarar PS3an att avkoda DTS-HD?
Nej. Och den kan heller inte skicka dts-hd master audio som en bitström till receivern. Många hoppas dock på en mjukvaruuppdatering som fixar det.
Är väl så att den inte skickar det i bitstream pga DRM? Har för mig att det tillome stod så när jag valde att skicka ljud i bitstream genom optiska till min reciever.
Som jag fattat det så kan den skicka det genom HDMI kabeln vanligt vidare till recievern (om denne då har hdmi).
Eller har jag uppfattat det fel?
Postad 29 November 2007 - 10:43
Denna manual/FAQ skulle också kunna uppdateras varje gång SONY släpper en uppdatering till PS3-an eller när någon ställer en vettig fråga.
Jag grundar detta på att vi i denna tråd nu är uppe i 724 blandat intelligenta inlägg. Vilket tar en lååång stund att ta sig igenom. Allt fler gör nu inte detta utan väljer att ställa frågan en gång till. Alla PS3 trådarna ihop är uppe i 13 142 inlägg. Snudd på omöjligt att läsa igenom.
Själv är jag intresserad av vilka ljudformat PS3-an klarar av att avkoda och göra om till LPCM. Jag är också intresserad av vilka ljudformat PS3-an idag INTE klarar av att avkoda.
Skulle förmodligen också vara bra att på samma ställe få förklarat vilka inställningar man skall göra för att detta skall funka.
Jag bidrar gärna till detta på något sätt, men jag äger ännu ingen PS3 så nyttan av min kraft är förmodligen begränsad.
Är det någon mer än jag som tycker detta låter bra?
MVH
JOEKO
Postad 29 November 2007 - 12:02
Det skulle vara fantastiskt bra om någon som var insatt och hade tid kunde göra en sammanfattande manual eller FAQ indelat i olika logiska rubriker.
Denna manual/FAQ skulle också kunna uppdateras varje gång SONY släpper en uppdatering till PS3-an eller när någon ställer en vettig fråga.
Jag grundar detta på att vi i denna tråd nu är uppe i 724 blandat intelligenta inlägg. Vilket tar en lååång stund att ta sig igenom. Allt fler gör nu inte detta utan väljer att ställa frågan en gång till. Alla PS3 trådarna ihop är uppe i 13 142 inlägg. Snudd på omöjligt att läsa igenom.
Själv är jag intresserad av vilka ljudformat PS3-an klarar av att avkoda och göra om till LPCM. Jag är också intresserad av vilka ljudformat PS3-an idag INTE klarar av att avkoda.
Skulle förmodligen också vara bra att på samma ställe få förklarat vilka inställningar man skall göra för att detta skall funka.
Jag bidrar gärna till detta på något sätt, men jag äger ännu ingen PS3 så nyttan av min kraft är förmodligen begränsad.
MVH
JOEKO
Jag kan bara hålla med dig JOEKO. För lite så blir det ju tyvärr här på detta populära forum. Trådar som är populära blir gärna stora och då är det svårt att sovra och hitta till den faktiska informationen som verkligen är bra och som finns djupt inne på inlägg 526 eller nåt sånt för att ta ett exempel. Så visst håller jag med dig och om det går att hitta en lösning så kanske man kan applicera den på fler trådar som lider av detta syndrom.
Postad 29 November 2007 - 21:08
Det skulle vara fantastiskt bra om någon som var insatt och hade tid kunde göra en sammanfattande manual eller FAQ indelat i olika logiska rubriker.
MVH
JOEKO
Den kan avkoda Dolby TrueHD och skicka det som LPCM. Men DTS HD master audio kan det inte göra något alls med, än.
Postad 29 November 2007 - 23:31
Nu när man är stolt ägare av en ps3 (en och en halv dag) och helt lyrisk över mycket kommer det ändå upp en massa frågor. Det verkar som det finns mycket folk här med en himla massa kunskap så jag hoppas ni kan svara på detta.
Är det någon som vet om det någonsin kommer att komma stöd för uppspelning av AVI filer och vissa andra filer som ps3 inte stöder? Jag menar det vore surt att sätta sig och konvertera sisådär en 200filmer från AVI när det sedan kommer en nu uppgradering på firmware som stöder detta. Har någon nån koll? Tacksam för ett svar o mäktiga forum.
//E
Postad 29 November 2007 - 23:37
OM du lägger 10sek på att söka så hittar du att divx stöd kommer inom en snar framtid.Hej igen
Nu när man är stolt ägare av en ps3 (en och en halv dag) och helt lyrisk över mycket kommer det ändå upp en massa frågor. Det verkar som det finns mycket folk här med en himla massa kunskap så jag hoppas ni kan svara på detta.
Är det någon som vet om det någonsin kommer att komma stöd för uppspelning av AVI filer och vissa andra filer som ps3 inte stöder? Jag menar det vore surt att sätta sig och konvertera sisådär en 200filmer från AVI när det sedan kommer en nu uppgradering på firmware som stöder detta. Har någon nån koll? Tacksam för ett svar o mäktiga forum.
//E
VAd du menar med AVI filer är lite luddigt då just ändelsen AVI kan betyda vad som helst, men mest används den för divx/xvid
Postad 29 November 2007 - 23:38
På söndag....Hej igen
//E
Nej skämt och sido. Avi är ju ingen codec utan en container för olika codecs. Det har sluppit ut information om att det skall komma divx stöd, men det finns ingen tidsram.
Postad 01 December 2007 - 20:04
Har panasonic 50px700 og Ps3. Hvilken oppløsning er best at ps3 sender ut til tv'en. Er det 720p eller 1080p, er det noe skillnad om det er spel eller film?
Bruker i dag 720p
Postad 01 December 2007 - 21:16
Sen ska du såklart avända det du tycker ser bäst ut och inte vad andra säger du ska använda
Postad 02 December 2007 - 01:54
Postad 02 December 2007 - 02:01
Postad 02 December 2007 - 02:08
Har suttit o snabb bluddrat igenom denna tråd! PS3 skall infröskaffas o min tv klarar 1024*768 samt 1280*1024 . Kan PS3 då spela upp i hd eller kommer den att spela upp i vanlig SD upplösning ?? :,-( Något jag har hört att om det inte fans HD så spelade den upp i Sd
Inget jag är säker på då jag inte vet hur PS3 funkar men nog borde du få ut 720p.
Postad 02 December 2007 - 02:10
Finns inga HDMI anslutningar så vad blir bäst på Komponent eller hdmi/dvi???
DVI-D / DVI HDCP
Mini D-Sub 15Pin×1
RCA 3Pin(Support 480i/p
(576i/p 720p, 1080i)×2
Mini Din 4Pin
Redigerat av pk82, 02 December 2007 - 02:10.
Postad 02 December 2007 - 02:21
Så dumt av mig att glömma skriva den ! Det är en Harsper HP4250B o den är HdReady
Finns inga HDMI anslutningar så vad blir bäst på Komponent eller hdmi/dvi???
DVI-D / DVI HDCP
Mini D-Sub 15Pin×1
RCA 3Pin(Support 480i/p
(576i/p 720p, 1080i)×2
Mini Din 4Pin
Ok men så länge den är HD ready så kommer det se bra ut
Det finns juh hdmi -> dvi kabel så jag skulle nog provat med det, testa och jämför vad som ser bäst ut?
Postad 02 December 2007 - 02:24
Så någon av dessa skall inhandlas då =)
Ljudet skall gå via Optiskkabel
PS3_Compo.jpg 9.42K
0 Antal nerladdningar
PS3_HDMI_DVI.jpg 7.13K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av pk82, 02 December 2007 - 02:29.
Postad 02 December 2007 - 02:26
Det borde vara 1080p, sen stödjer inte alla spel/filmer det men då väljer ps3'an automatiskt någon lägre upplösning.
Sen ska du såklart avända det du tycker ser bäst ut och inte vad andra säger du ska använda
når jeg starter ps3 kommer det opp 1080p på skjermen, men når jeg starter COD4 velger ps3 automatisk 720p. Hmm hva kommer det av? Hur får jeg valgt 1080p
Postad 02 December 2007 - 02:40
Det borde vara 1080p, sen stödjer inte alla spel/filmer det men då väljer ps3'an automatiskt någon lägre upplösning.
når jeg starter ps3 kommer det opp 1080p på skjermen, men når jeg starter COD4 velger ps3 automatisk 720p. Hmm hva kommer det av? Hur får jeg valgt 1080p
Tror det är ett problem med COD4, prova och kryssa ur dom andra upplösningarna i bildinställningarna så tror jag det ska fungera.
Postad 02 December 2007 - 09:28
Postad 02 December 2007 - 09:34
Det funker da, men litt slitsomt å måtte gjøre det hver gangDet borde vara 1080p, sen stödjer inte alla spel/filmer det men då väljer ps3'an automatiskt någon lägre upplösning.
Tror det är ett problem med COD4, prova och kryssa ur dom andra upplösningarna i bildinställningarna så tror jag det ska fungera.
Postad 02 December 2007 - 12:30
Någon som vet om man kan koppla ett ps3 till en dataskärm med en hdmi - dvi kabel?
Om skärmen stödjer hdcp så ska det fungera.
Postad 02 December 2007 - 14:35
Någon som vet om man kan koppla ett ps3 till en dataskärm med en hdmi - dvi kabel?
Om skärmen stödjer hdcp så ska det fungera.
Japp det gör den , då blir det till att inhandla kabel.
Tackar för hjälpen.
Postad 03 December 2007 - 10:02
Helt klart kanonbild men kanske inte lika stor skillnad mod DVD som jag hade förvänt mig. Nu körde jag iofs på min Panna 700 proj så det blev "bara" 720p. Dock hade jag inte glasögonen på mig så det kan ju hända att jag inte såg alla detaljer
Undertexterna ser ju väldigt bra ut nu då det alltid blir väldigt pixliga med vanlig DVD. De såg nästan "trycka" ut nu.
Jag har både proj, receiver, dvd och nu PS3 precis bakom mig (ca 1 meter) och kan glatt konstatera att PS3:an i alla fall inte låter mer än projektorn.
Postad 03 December 2007 - 16:41
Undertexterna ser ju väldigt bra ut nu då det alltid blir väldigt pixliga med vanlig DVD. De såg nästan "trycka" ut nu.
Jag har både proj, receiver, dvd och nu PS3 precis bakom mig (ca 1 meter) och kan glatt konstatera att PS3:an i alla fall inte låter mer än projektorn.
Hur blir undertexterna om man kör vanliga DVD-filmer i PS3:an? Har alltid stört mig på att texten är så extremt kantig när man drar upp den på projektorduk.
Postad 03 December 2007 - 17:09
På min 50-tums-tv ser det kantigt ut tyvärr från DVD. Kollar man på vanlig sketen SDTV däremot så är ju texten jämn och fin, likaså på bluray.Undertexterna ser ju väldigt bra ut nu då det alltid blir väldigt pixliga med vanlig DVD. De såg nästan "trycka" ut nu.
Hur blir undertexterna om man kör vanliga DVD-filmer i PS3:an? Har alltid stört mig på att texten är så extremt kantig när man drar upp den på projektorduk.
Postad 05 December 2007 - 22:31
Ett annat problem jag har är att när jag ställer in PS3:an på 1080p-signal så förblir bilden helt svart. 1080i går bra. TV:n skall visserligen officiellt inte stödja 1080p men jag har skickat sådan signal från HTPC:n och det gick bra. Det stod tom att TV:n tog emot 1080p-signal i TV:ns info-ruta. Visserligen är väl 1080i rätt schysst men jag misstänker att 1080p skulle ge märkbart bättre flyt i bilden. Någon som har någon förklaring och/eller lösning?
Postad 05 December 2007 - 22:57
Nu har jag kopplat in PS3:an för första gången. Jag kan dock konstatera att jag blev besviken på ljudnivån. Den är visserligen tystare än Xbox360 men fortfarande klart märkbar i tystare partier under filmvisning trots att jag sitter ca 3 meter från TV/PS3. Jag har PS3:an stående på högkant (givetvis med den perforerade sidan uppåt). Jag vet inte om det påverkar.
Ett annat problem jag har är att när jag ställer in PS3:an på 1080p-signal så förblir bilden helt svart. 1080i går bra. TV:n skall visserligen officiellt inte stödja 1080p men jag har skickat sådan signal från HTPC:n och det gick bra. Det stod tom att TV:n tog emot 1080p-signal i TV:ns info-ruta. Visserligen är väl 1080i rätt schysst men jag misstänker att 1080p skulle ge märkbart bättre flyt i bilden. Någon som har någon förklaring och/eller lösning?
Ibland kan det vara så lurigt att själva TV'n och panelen klarar 1080p, men inte på någon ingång. Eller kanske på en annan ingång än just den du använder.
Min Sharp XD1E klarar 1080p, men bara på HDMI. För att ta ett exempel.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2
.-*- Min Hembio Clan -*-.
86 bilder
1544 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?