Samsungs nya lcd-serier, F96 & F86 (EU)
1466 svar till detta ämne
Postad 09 november 2007 - 13:42
Jonx
-
Jonx
-
Rookie
-
8 inlägg
Hur uppträder dessa "störningslinjer" ?
För det är inget som jag märkt på min 46" vad jag vet..? Jag är nöjd med TVn och tror inte man ska haka upp sig för mycket på alla skräckhistorier (oavsett märke/modell). Finns alltid något Måndagsexemplar i produktionen, och det är oftast de som inte är nöjda som skriver och undrar saker.
Märker det själv, att sen jag väl fått Tvn och är nöjd med den tittar/skriver jag inte alls lika mycket i TV-trådarna här på siten. Hade jag däremot varit missnöjda hade jag ju genast postat lite för att kolla om andra upplever samma saker..
visst är det så att det bara är dom missnöjda som gapar o skriker  Men i detta fall handlar det tyvärr inte om måndagsexemplar. Antalet poster om detta fabriksfel har ökat markat senaste veckan. Informationen från en kille på avforums där han berättar om att han hos sin återförsäljare testade 5 f86'or direkt ur kartong och att alla hade samma fel tyder på att samsung i sin senaste "batch" fuskat med kvaliten för att skära ner på kostnaderna. :\
Tänkte jag skulle göra min positiva röst(text) hörd. Har själv köpt en 46F86BD för några veckor sedan och jag är helnöjd med min. Hittills har jag inte sett några "rullande ränder" varken via SCART eller HDMI. Har heller inget problem med clouding. tack för mig, Jonx
Postad 09 november 2007 - 14:38
Unregistered03941598
-
Unregistered03941598
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Hur uppträder dessa "störningslinjer" ?
För det är inget som jag märkt på min 46" vad jag vet..? Jag är nöjd med TVn och tror inte man ska haka upp sig för mycket på alla skräckhistorier (oavsett märke/modell). Finns alltid något Måndagsexemplar i produktionen, och det är oftast de som inte är nöjda som skriver och undrar saker.
Märker det själv, att sen jag väl fått Tvn och är nöjd med den tittar/skriver jag inte alls lika mycket i TV-trådarna här på siten. Hade jag däremot varit missnöjda hade jag ju genast postat lite för att kolla om andra upplever samma saker..
visst är det så att det bara är dom missnöjda som gapar o skriker  Men i detta fall handlar det tyvärr inte om måndagsexemplar. Antalet poster om detta fabriksfel har ökat markat senaste veckan. Informationen från en kille på avforums där han berättar om att han hos sin återförsäljare testade 5 f86'or direkt ur kartong och att alla hade samma fel tyder på att samsung i sin senaste "batch" fuskat med kvaliten för att skära ner på kostnaderna. :\
Tänkte jag skulle göra min positiva röst(text) hörd. Har själv köpt en 46F86BD för några veckor sedan och jag är helnöjd med min. Hittills har jag inte sett några "rullande ränder" varken via SCART eller HDMI. Har heller inget problem med clouding.
tack för mig, Jonx
var köpte du din tv Jonx. ni andra som också har fått ett problemfritt exemplar, var köpte ni erat ex
Postad 09 november 2007 - 14:48
Jonx
-
Jonx
-
Rookie
-
8 inlägg
"var köpte du din tv Jonx. ni andra som också har fått ett problemfritt exemplar, var köpte ni erat ex"
Köpte min på Inwarehouse (www.inwarehouse.se). Mycket bra och seriös butik.
Postad 10 november 2007 - 11:38
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
För er som är intresserade av F96 tv:n och har umgåtts med tanken på att importera pga av att den är för dyr i Sverige, så har jag nu hört efter och har en ungefärlig bild av hur det fungerar och skulle kosta. Jag kan redan nu säga att GLÖM DET! Det är nämligen hur krångligt som helst. Bästa pris i UK just nu är Audiovisual 29.716 kr (finns på lager) och i Tyskland Computeruniverse 31500 kr (finns ej på lager och de kunde inte säga när de kommer in). Betalningen är inga bekymmer man betalar via en enkel banktransferering. Problemet kommer när TV:n ska fraktas till Sverige. Butikernas respektive policy är att bara frakta TV:n inom landets egna gränser. Deras transportförsäkring gäller alltså bara inom UK och Tyskland. Som kund i Sverige tvingas man då att blanda in en transportör som DHL och Schenker som hämtar upp TV:n och fraktar den hem till Sverige. Har varit i kontakt med DHL och Schenker och de vägrar ta ett transportuppdrag om inte säljarens (Audiovisual och Computeruniverse) transportförsäkring gäller. De vill ej ta någon risk ifall TV:n skulle gå sönder under transport.
Den enda möjlighet du har som privatkund är att själv åka och hämta den. Ett litet räknexempel skulle då kunna vara att man ser till att TV:n fraktas av Computeruniverse till Tysk-Danska gränsen och så hämtar man upp den där. Bor man i Stockholm så får man nog räkna med ca 200 mil tur och retur. Har man en bil som drar 1 liter/mil så blir det ca 2400 kr i soppa. Broavgifter ca 1200 spänn. 3600 kr tillsammans alltså plus tv:n kostnad på 31.500kr= 35.100kr, vilket fortfarande är billigare än bästa pris i Sverige (forutsatt att det inte finns några andra kostnader jag missat att ta hänsyn till). En resa till England med färja tänker jag inte ens undersöka, nån måtta på krånglet får det va.
Audiovisual utfärdar heller ingen European bloc Warranty, så du har därför ingen garanti hos Samsung Electronics Nordic. Computeruniverse å andra sidan påstår att tv:n säljs med Original Manufacturers Warrantycard, som brukar täcka de Europeiska länderna. De kunde inte svara helt säkert emellertid.
Det är med andra ord lika bra att snällt vänta tills F96:an kryper ner till rimligare priser än den står i nu här i Sverige. Tyvärr lär det bli en Låååång väntan för det går åt alldeles fel håll...den har bara stigit i pris senaste månaden.
Postad 10 november 2007 - 12:16
bbjs
-
bbjs
-
Användare
-
-
123 inlägg
Butikernas respektive policy är att bara frakta TV:n inom landets egna gränser. Deras transportförsäkring gäller alltså bara inom UK och Tyskland.
Välj en tysk eller annan europeisk leverantör som skickar hit då ! Finns, har själv utan några problem handlat både med Technik Direkt (flera gånger) och Zarsen (en gång). I dessa fall har jag fått prylarna snyggt inplastade & på lastpall hela vägen till min dörr. TD var för ett par år sedan dessutom så trevliga att de prismatchade andra tyska firmor, lär vara svårare idag men kostar ju inget att skicka ett mail... /b
Postad 10 november 2007 - 19:12
master_blom
-
master_blom
-
Lärjunge
-
-
480 inlägg
Köpte enf86a på 40" idag och jag e hur impad som helst. Ändrade till film läget och sänkte bakrundsbelysningen till 1 och bilde e hur skön som helst. sd bild e kannon, hd bil super, pixelmappat ifrån datorn via hdmi e gåshud ,vanlig dvd film via ps3 e okså kannon trodde jag hade en bd rulle i ps3an men det var carlitos way ifrån 80talet, tv spel ser perfect ut och ett ###### flyt i bilden. Motion plus kan man stänga av ser lite overkligt ut men utan e det jätte bra flyt i bilden ändå dock lyfter det spel känslan lite. Svärtan e så ävla skön gämför med min gamla m51bx dock som har lite grå dassig bild iofs men den nya tvn hängde brevid pionners 8g plasma och jag tyckte att dom hade likvärdig svärta just då iallafall men sammyn hade mer detaljer i bilden. Jag e ändå hyffsat kräsen men den här apparaten e jag super nöjd med ända som jag har att klaga på e fjärren som inte e så zapp vänlig om man säger så . Ska lägga upp lite bilder så fort jag får tid
Postad 10 november 2007 - 19:43
andreas.h
-
andreas.h
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Hej allihop!
Jag har bestämt mig för att köpa 40F86 och ska nu bara välja butik. Vad har ni för tips? Jag var inne i en av Onoffs butiker idag och där sades att det var mycket viktigt att kontrollera att modellen man köper är LE-40F86BDX/XEE och inget annat. Anledningen är att det är den svenska som Samsung därmed ger 100% pixelgaranti på osv.
Om man kollar Samsungs lista på återförsäljare ( http://www.samsung.c...tions/index.asp) så listas bara fysiska butiker. Och av dessa är det bara Onoff och Expert som säljer TV:n till rimligt pris över Internet (~19 000). För mig känns alltså dessa två mest aktuella.
Ni som köpt redan, var köpte ni och vad tycker ni rent allmänt om butiksval etc?
Redigerat av andreas.h, 10 november 2007 - 19:46.
Postad 10 november 2007 - 20:42
master_blom
-
master_blom
-
Lärjunge
-
-
480 inlägg
Jag var på både Expert och OnOff, och köpte min tv på OnOff. Vet att det är billigare att köpa via nätet, men jag kan inte vänta... måste ha tv'n med en gång.. Fick betala 20.998:-
Eg. kostar den mer, men eftersom dom har prisgaranti och Expert låg lägre så fick jag den för Expert's pis.
Jag är ruskigt nöjd med tv'n och det är den svenska modellen med pixelgaranti. 0 döda pixlar garanti.
Postad 10 november 2007 - 23:06
ktmtompe
-
ktmtompe
-
Rookie
-
7 inlägg
Jag var på både Expert och OnOff, och köpte min tv på OnOff. Vet att det är billigare att köpa via nätet, men jag kan inte vänta... måste ha tv'n med en gång.. Fick betala 20.998:- Eg. kostar den mer, men eftersom dom har prisgaranti och Expert låg lägre så fick jag den för Expert's pis.
Jag är ruskigt nöjd med tv'n och det är den svenska modellen med pixelgaranti. 0 döda pixlar garanti.
Hur ser din bild ut ratiomässigt? Om jag kör enligt Samsungsupportens inställning, dvs. "Storlek: Auto Wide" & "Skärmläge: 4:3", så fylls ju inte hela skärmen av bilden... Även om jag så tittar på SVT:s testbild som ju sänder i 16:9. Om jag kör på "Zoom"-läget fylls skärmen, men då till för stor bild som "hamnar utanför"... Jag har ingen digitalbox (ännu) och bor i ett comhem-hus.
16_9_4_3.jpg 4,43MB
0 Antal nerladdningarJag fattar ingenting!? Gör du? mvh: Tompe
Postad 11 november 2007 - 09:35
master_blom
-
master_blom
-
Lärjunge
-
-
480 inlägg
Jag var på både Expert och OnOff, och köpte min tv på OnOff. Vet att det är billigare att köpa via nätet, men jag kan inte vänta... måste ha tv'n med en gång.. Fick betala 20.998:- Eg. kostar den mer, men eftersom dom har prisgaranti och Expert låg lägre så fick jag den för Expert's pis.
Hur ser din bild ut ratiomässigt? Om jag kör enligt Samsungsupportens inställning, dvs. "Storlek: Auto Wide" & "Skärmläge: 4:3", så fylls ju inte hela skärmen av bilden... Även om jag så tittar på SVT:s testbild som ju sänder i 16:9. Om jag kör på "Zoom"-läget fylls skärmen, men då till för stor bild som "hamnar utanför"... Jag har ingen digitalbox (ännu) och bor i ett comhem-hus.
16_9_4_3.jpg 4,43MB
0 Antal nerladdningar
Jag fattar ingenting!?
Gör du?
mvh:
Tompe
min står på 16:9 läget och jag har full bild prova att ändra till det. va tycker du om tvn annars då ? efter lite pillande med inställningar tycker jag att bilde e så jäkla bra det svarta e kolsvart
Postad 11 november 2007 - 09:47
Unregistered03941598
-
Unregistered03941598
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
vad ska det stå på serienummret för att man ska veta att det är en svensk modell?
Postad 11 november 2007 - 09:47
master_blom
-
master_blom
-
Lärjunge
-
-
480 inlägg
kan ej fota
Redigerat av master_blom, 11 november 2007 - 09:50.
Postad 11 november 2007 - 09:52
master_blom
-
master_blom
-
Lärjunge
-
-
480 inlägg
SD BILD IFRÅN HALLMARK
tvn_004.JPG 2,91MB
0 Antal nerladdningar
Postad 11 november 2007 - 09:57
master_blom
-
master_blom
-
Lärjunge
-
-
480 inlägg
PIRATES 3
TV_010.JPG 3,29MB
0 Antal nerladdningar
Postad 11 november 2007 - 09:59
master_blom
-
master_blom
-
Lärjunge
-
-
480 inlägg
NÅGON SOM HAR TIPS!!! hur man plåtar en tv får inte alls med kvaliten på bilderna
Postad 11 november 2007 - 11:44
andersos
-
andersos
-
Mästare
-
-
3 199 inlägg
NÅGON SOM HAR TIPS!!! hur man plåtar en tv får inte alls med kvaliten på bilderna 
Det är svårt. Gäller att få till det rätt med ljuset bla. Men man har ju sett en del bra bilder så det ska gå.
Postad 11 november 2007 - 16:01
BTK
-
BTK
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Har rullande ränder som går uppifrån och ned på både kabel och från boxer. Har inte sätt det på dvd:n kopplad med hdmi men det kan finnas där med, har inte suttit så mycket vid tvn än. Någon som vet hur man blir av med det?
Får inte min ps3:a att funka via hdmi. När jag sätter på ps3:an, har den kopplad till hdmi 2 och tvn hittade ps3:an direkt första gången jag pluggade in den, men då flimmrade bilden några gånger å sedan blev den svart sen kom bilden igen och började flimmra igen sedan svart. Å idag när jag satte på den så kommer det upp bild i ca 5 sec sedan så blir det bara svart och står ingen signal eller något liknande. Har ändrat att bild ska skickas via hdmi på ps3:an. Borde inte vara fel på hdmi sladden då jag har en likadan till dvdn å inget flimmrande där. Någon som har någon lösning.
Postad 11 november 2007 - 19:08
ktmtompe
-
ktmtompe
-
Rookie
-
7 inlägg
16_9_4_3.jpg 4,43MB
0 Antal nerladdningar
Jag fattar ingenting!?
Gör du?
mvh:
Tompe
min står på 16:9 läget och jag har full bild prova att ändra till det. va tycker du om tvn annars då ? efter lite pillande med inställningar tycker jag att bilde e så jäkla bra det svarta e kolsvart
16:9/16:9 ser ut så här:
tvbilder_004.jpg 4,32MB
2 Antal nerladdningarAutowide/16:9 ser ut så här: '
tvbilder_003.jpg 4,36MB
3 Antal nerladdningarSer helt tillplattat ut!? Ska det göra det? Kör du digitalt, eller? Jag har ju bara sunkkabel än så länge. Men PS3 via HDMI ser underbart ut! Kanonbild! Spel likaså!
Postad 11 november 2007 - 20:44
Unregisteredc75356f1
-
Unregisteredc75356f1
-
Användare
-
-
145 inlägg
Har rullande ränder som går uppifrån och ned på både kabel och från boxer. Har inte sätt det på dvd:n kopplad med hdmi men det kan finnas där med, har inte suttit så mycket vid tvn än. Någon som vet hur man blir av med det?
Får inte min ps3:a att funka via hdmi. När jag sätter på ps3:an, har den kopplad till hdmi 2 och tvn hittade ps3:an direkt första gången jag pluggade in den, men då flimmrade bilden några gånger å sedan blev den svart sen kom bilden igen och började flimmra igen sedan svart. Å idag när jag satte på den så kommer det upp bild i ca 5 sec sedan så blir det bara svart och står ingen signal eller något liknande. Har ändrat att bild ska skickas via hdmi på ps3:an. Borde inte vara fel på hdmi sladden då jag har en likadan till dvdn å inget flimmrande där. Någon som har någon lösning.
Den enda lösningen jag vet på rullande ränder är att ha bakljus på 10 och energispar avstängd. Men då finns ju risken att man blir bländad beroende på hur känslig man är. Angående flimmrande bilden så kan det vara så enkelt som att HDMI-kabeln så glappar. Det gjorde det för mig iaf.
Postad 11 november 2007 - 20:55
bussaX
-
bussaX
-
Rookie
-
6 inlägg
Om jag kör enligt Samsungsupportens inställning, dvs. "Storlek: Auto Wide" & "Skärmläge: 4:3", så fylls ju inte hela skärmen av bilden... Även om jag så tittar på SVT:s testbild som ju sänder i 16:9. Om jag kör på "Zoom"-läget fylls skärmen, men då till för stor bild som "hamnar utanför"... Jag har ingen digitalbox (ännu) och bor i ett comhem-hus.
Så länge du tittar analogt så får du sändningarna i 4:3-format. Bredbild sänds i s.k. letterbox-format med svarta remsor ovanför och under bilden. Själva bildinnehållet har alltså 16:9-proportioner, men är inklämd i en 4:3-bild som visas i sin helhet på din tv, inklusive de svarta remsorna. När du skaffat en digitalbox (och talat om för den att du har en 16:9-tv) så kommer bredbild att fylla hela skärmen. Ditt nuvarande problem borde dock fixas i zoom-läget tycker man. En F86/96-ägare kanske kan hjälpa till här...
Postad 11 november 2007 - 21:11
ktmtompe
-
ktmtompe
-
Rookie
-
7 inlägg
Om jag kör enligt Samsungsupportens inställning, dvs. "Storlek: Auto Wide" & "Skärmläge: 4:3", så fylls ju inte hela skärmen av bilden... Även om jag så tittar på SVT:s testbild som ju sänder i 16:9. Om jag kör på "Zoom"-läget fylls skärmen, men då till för stor bild som "hamnar utanför"... Jag har ingen digitalbox (ännu) och bor i ett comhem-hus. Så länge du tittar analogt så får du sändningarna i 4:3-format. Bredbild sänds i s.k. letterbox-format med svarta remsor ovanför och under bilden. Själva bildinnehållet har alltså 16:9-proportioner, men är inklämd i en 4:3-bild som visas i sin helhet på din tv, inklusive de svarta remsorna.
När du skaffat en digitalbox (och talat om för den att du har en 16:9-tv) så kommer bredbild att fylla hela skärmen.
Ditt nuvarande problem borde dock fixas i zoom-läget tycker man. En F86/96-ägare kanske kan hjälpa till här...
Tack för hjälpen!! Då ska det skaffas en bra HD-box! Comhem Ska visst ta fram nån PVR med HDMI. Till jul eller åskiftet, tror jag. nån som har nån närmare info om detta?
Postad 11 november 2007 - 21:46
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Den enda lösningen jag vet på rullande ränder är att ha bakljus på 10 och energispar avstängd. Men då finns ju risken att man blir bländad beroende på hur känslig man är.
Angående flimmrande bilden så kan det vara så enkelt som att HDMI-kabeln så glappar. Det gjorde det för mig iaf.
Jepp, du har helt rätt! I detta fallet är det garanterat fel på HDMI kontakten på TV:n. En snubbe på AVSforum beskriver exakt likadana symtom på problemet med PS3:an via HDMI. Han fick lämna tillbaks tv:n (en 5281F) en motsvarande F96. Samsung har designat sina HDMI portar pekandes rakt ut och detta gör att när man pluggar i kontakten så utsätts porten för flex stress.Tydligen är porten väldigt känslig. Andra tillverkare brukar sätta HDMI portarna pekandes uppåt eller neråt plus en kabelkklämma i närheten för att minska flex stressen på porten. Vore nåt för Samsung att ta fast på oxå...
Postad 11 november 2007 - 21:58
BTK
-
BTK
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Den enda lösningen jag vet på rullande ränder är att ha bakljus på 10 och energispar avstängd. Men då finns ju risken att man blir bländad beroende på hur känslig man är.
Angående flimmrande bilden så kan det vara så enkelt som att HDMI-kabeln så glappar. Det gjorde det för mig iaf.
Jepp, du har helt rätt! I detta fallet är det garanterat fel på HDMI kontakten på TV:n. En snubbe på AVSforum beskriver exakt likadana symtom på problemet med PS3:an via HDMI. Han fick lämna tillbaks tv:n (en 5281F) en motsvarande F96. Samsung har designat sina HDMI portar pekandes rakt ut och detta gör att när man pluggar i kontakten så utsätts porten för flex stress.Tydligen är porten väldigt känslig. Andra tillverkare brukar sätta HDMI portarna pekandes uppåt eller neråt plus en kabelkklämma i närheten för att minska flex stressen på porten. Vore nåt för Samsung att ta fast på oxå...
Ok tack för svaren. Jag har testat att sätta upp backlighten på 10 och ned på 1 utan någon större skilnad. Kollade även efter ränder från dvd:n kopplad med hdmi och det fanns där med. Har provat att koppla ps3:an till hdmi port 3 på sidan men med samma problem som på 2:an.
Postad 11 november 2007 - 22:37
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Ok tack för svaren. Jag har testat att sätta upp backlighten på 10 och ned på 1 utan någon större skilnad. Kollade även efter ränder från dvd:n kopplad med hdmi och det fanns där med. Har provat att koppla ps3:an till hdmi port 3 på sidan men med samma problem som på 2:an.
Ok, och om du kör in din DVD i HDMI port 2 så är det alltså inga problem...bara när du använder din PS3:a alltså, yes? Vilken firmware version har du på din PS3:a? Alltså det här med HDMI portproblemet och flex stress gäller bara PS3:an. Du beskrev exakt hur det brukar se ut då...nämligen flimmer och svart bild (ingen signal). De rullande ränderna har jag ingen aning var de kommer ifrån.
Redigerat av majstang, 11 november 2007 - 22:43.
Postad 11 november 2007 - 23:55
Mattiasgbg
-
Mattiasgbg
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Andreas.h skrev: "Jag var inne i en av Onoffs butiker idag och där sades att det var mycket viktigt att kontrollera att modellen man köper är LE-40F86BDX/XEE och inget annat. Anledningen är att det är den svenska som Samsung därmed ger 100% pixelgaranti på osv."
Vet någon om det gäller även 46"? LE-40F86 är det jag har sett än så länge, alltså inte massa BDX o grejer.
Redigerat av Mattiasgbg, 12 november 2007 - 09:22.
Postad 12 november 2007 - 00:01
andreas.h
-
andreas.h
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Komplett.se har nu bekräftat att de inte säljer den helsvenska:
"Den variant vi säljer har dessvärre inte Samsung Sveriges 100% pixelgaranti. Naturligtvis så har den normal garanti."
Jag återkommer med svar från fler leverantörer så fort jag får besked.
Postad 12 november 2007 - 09:22
Mattiasgbg
-
Mattiasgbg
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Tackar!! Jag pratade precis med OnOff, där är det "rätt" version även på 46'an.
Redigerat av Mattiasgbg, 12 november 2007 - 09:30.
Postad 12 november 2007 - 13:53
Unregisteredc75356f1
-
Unregisteredc75356f1
-
Användare
-
-
145 inlägg
Om jag kör enligt Samsungsupportens inställning, dvs. "Storlek: Auto Wide" & "Skärmläge: 4:3", så fylls ju inte hela skärmen av bilden... Även om jag så tittar på SVT:s testbild som ju sänder i 16:9. Om jag kör på "Zoom"-läget fylls skärmen, men då till för stor bild som "hamnar utanför"... Jag har ingen digitalbox (ännu) och bor i ett comhem-hus. Så länge du tittar analogt så får du sändningarna i 4:3-format. Bredbild sänds i s.k. letterbox-format med svarta remsor ovanför och under bilden. Själva bildinnehållet har alltså 16:9-proportioner, men är inklämd i en 4:3-bild som visas i sin helhet på din tv, inklusive de svarta remsorna.
När du skaffat en digitalbox (och talat om för den att du har en 16:9-tv) så kommer bredbild att fylla hela skärmen.
Ditt nuvarande problem borde dock fixas i zoom-läget tycker man. En F86/96-ägare kanske kan hjälpa till här...
Tack för hjälpen!! Då ska det skaffas en bra HD-box! Comhem Ska visst ta fram nån PVR med HDMI. Till jul eller åskiftet, tror jag. nån som har nån närmare info om detta?
Enligt prylportalen ska det komma en ny box innan jul. Hoppas det stämmer. Prylportalen
Postad 12 november 2007 - 13:59
andreas.h
-
andreas.h
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Dustinhome.se:
"Denna är importerad och har tyvärr inte 100% pixel garanti."
Både Expert och Onoff säljer den svenska, oavsett säljkanal.
Många handlare jag pratat med verkar dock vara vänligt inställda till att testa TV:n och sen skicka tillbaka den, förutsatt att man är väldigt försiktig med förpackningar etc.
(Jag slog precis till via Onoff!)
Redigerat av andreas.h, 12 november 2007 - 13:59.
Postad 12 november 2007 - 15:46
Unregistered0dd2fcec
-
Unregistered0dd2fcec
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Verkar som 46'an är slut överallt...
30 November och osäkert får man som besked...
Postad 12 november 2007 - 17:11
andreas.h
-
andreas.h
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
inWarehouse.se:
"Vi importerar de allra flesta utav våra TV-apparater, vilket innebär att det med högsta sannolikhet inte är den svenska modellen. Dock så har även vi en 100% pixelgaranti som vi själva står för."
Redigerat av andreas.h, 12 november 2007 - 17:12.
Postad 12 november 2007 - 19:24
Unregistered03941598
-
Unregistered03941598
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
nån som köpt den svenska modellen av 46 f86 som har problemet med rullande linjer över skärmen? tänkte köpa en själv och om problemet inte finns på svenska modeller så slår jag till.
Postad 12 november 2007 - 21:46
BTK
-
BTK
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
nån som köpt den svenska modellen av 46 f86 som har problemet med rullande linjer över skärmen? tänkte köpa en själv och om problemet inte finns på svenska modeller så slår jag till.
Har köpt 40 f86 från Ullared Digital, den är svensk såld å har rullande ränder. Pratade med samsung support idag om mitt problem och undrade om det var vanlig på dessa modeller. Han sa att om man ser till hur många som de säljer så var det inte många, men det har varit ca 1 varannan vecka som ringt om problemet. Han sa att skärmen var sönder å att jag skulle lämna tillbaka den där jag köpte den. Surt att åka 16 mil tur å retur.
Postad 12 november 2007 - 21:52
BTK
-
BTK
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Ok tack för svaren. Jag har testat att sätta upp backlighten på 10 och ned på 1 utan någon större skilnad. Kollade även efter ränder från dvd:n kopplad med hdmi och det fanns där med. Har provat att koppla ps3:an till hdmi port 3 på sidan men med samma problem som på 2:an. Ok, och om du kör in din DVD i HDMI port 2 så är det alltså inga problem...bara när du använder din PS3:a alltså, yes? Vilken firmware version har du på din PS3:a? Alltså det här med HDMI portproblemet och flex stress gäller bara PS3:an. Du beskrev exakt hur det brukar se ut då...nämligen flimmer och svart bild (ingen signal). De rullande ränderna har jag ingen aning var de kommer ifrån.
Stämmer ja. Har inget nät hemma nu så jag har inte den senaste versionen ( 2.0) tror jag det är nu va? Testade med en annan kabel ( gold någonting) den funkade, inget strul med bilden på ps3:an. Så kabeln var nog paj då. Pratade med samsung idag å ska lämna tillbaka skärmen där jag köpte den. Bad att få testa nästa tv som jag skulle få i byte, å det skulle inte vara några problem. Hoppas bara att det inte blir som någon skrev att man testar 5 st å alla har samma problem med rullande ränder.
Postad 12 november 2007 - 22:32
Unregistered03941598
-
Unregistered03941598
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Har köpt 40 f86 från Ullared Digital, den är svensk såld å har rullande ränder. Pratade med samsung support idag om mitt problem och undrade om det var vanlig på dessa modeller. Han sa att om man ser till hur många som de säljer så var det inte många, men det har varit ca 1 varannan vecka som ringt om problemet. Han sa att skärmen var sönder å att jag skulle lämna tillbaka den där jag köpte den. Surt att åka 16 mil tur å retur.
då bör det väl inte vara nåt problem med denna tv om man får lämna in den om det finns detta fel med rullande ränder eftersom man troligtvis får en ny, eller att man får den lagad. har inte hört nåt annat negativt iaf.
Postad 13 november 2007 - 11:18
andreas.h
-
andreas.h
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Technix.se:
"Vi har bara svenska leverantörer och därmed svenska garantier. 100% pixelgaranti på alla Samsungs modeller och vissa från Sony."
De säger dock tvärnej när det gäller återlämning av produkt med bruten förpackning:
"Vi tar tyvär inte tillbaka öppnade varor. Vid produktfel tar vi alltid in den på service först, vid större fel kan det krediteras. Öppet köp gäller endast vid obruten förpackning.".
Redigerat av andreas.h, 13 november 2007 - 11:21.
Postad 13 november 2007 - 11:22
Forsyth
-
Forsyth
-
Veteran
-
-
1 649 inlägg
Technix.se: "Vi har bara svenska leverantörer och därmed svenska garantier. 100% pixelgaranti på alla Samsungs modeller och vissa från Sony."
De säger dock tvärnej när det gäller återlämning av produkt med bruten förpackning: "Vi tar tyvär inte tillbaka öppnade varor. Vid produktfel tar vi alltid in den på service först, vid större fel kan det krediteras. Öppet köp gäller endast vid obruten förpackning.".
OT: Och det är anledningen till att jag personligen tycker att man inte ska handla av ÅF som inte följer svensk konsumentlagstiftning.
Postad 13 november 2007 - 13:06
Unregistered0dd2fcec
-
Unregistered0dd2fcec
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Stämmer ja. Har inget nät hemma nu så jag har inte den senaste versionen ( 2.0) tror jag det är nu va? Testade med en annan kabel ( gold någonting) den funkade, inget strul med bilden på ps3:an. Så kabeln var nog paj då. Pratade med samsung idag å ska lämna tillbaka skärmen där jag köpte den. Bad att få testa nästa tv som jag skulle få i byte, å det skulle inte vara några problem. Hoppas bara att det inte blir som någon skrev att man testar 5 st å alla har samma problem med rullande ränder.
Berätta så snart du bytt, hur det gick? och om du fick prova flera...
Postad 14 november 2007 - 10:57
Mattiasgbg
-
Mattiasgbg
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Hoppas det visar sig att det blir en smärtfri historia att få detta åtgärdat. Skall de börja krångla vetifan om jag vågar slå till.
Postad 16 november 2007 - 16:06
Twarken
-
Twarken
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Er det noen som har fått tak i F96 ennå?
Erfaringer?
Postad 16 november 2007 - 16:38
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1 559 inlägg
Senaste TPV testar F96
Redigerat av Tomas L, 16 november 2007 - 16:39.
Postad 18 november 2007 - 17:26
Unregisteredc75356f1
-
Unregisteredc75356f1
-
Användare
-
-
145 inlägg
Har även jag rullande ränder. Vet inte om jag ska byta ut den än.
Tänkte vänta lite tills Samsung har löst problemet. Som det är nu så känns det som att risken att få tillbaka en TV med samma fel är över 50% iaf.
Har kollat lite utländska forum och där finns det folk som fått byta 3-4 apparater innan det har blivit bra.
Man borde väl få byta ut den närsomhelst under garantin, som är 24 mån. Eller måste man kontakta dom direkt för att få den utbytt?
Har ingen lust att skicka apparater fram och tillbaka mer än en gång.
Postad 19 november 2007 - 07:43
Unregistered44286749
-
Unregistered44286749
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Har även jag rullande ränder. Vet inte om jag ska byta ut den än. Tänkte vänta lite tills Samsung har löst problemet. Som det är nu så känns det som att risken att få tillbaka en TV med samma fel är över 50% iaf. Har kollat lite utländska forum och där finns det folk som fått byta 3-4 apparater innan det har blivit bra. Man borde väl få byta ut den närsomhelst under garantin, som är 24 mån. Eller måste man kontakta dom direkt för att få den utbytt? Har ingen lust att skicka apparater fram och tillbaka mer än en gång.
Just så tänker jag också. Bäst att vänta lite tills alla är medvetna och har en lösning. Vad jag vet så efter att de två veckorna gått som man har rätt till utbyte, ska tv´n repareras om det går och är ekonomiskt försvarbart för deras del jämfört med en ny. Dennis
Postad 19 november 2007 - 09:58
andreas.h
-
andreas.h
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Vill bara kort säga att efter att ha provat 40F86 på alla tänkbara sätt i helgen är jag extremt nöjd! Det enda minuset hittills är att även jag kan se horisontella "scan-linjer" men det är inget som stör mig jättemycket. Det är mot vissa mer eller mindre enfärgade, mörkare nyanser som de är relativt tydliga, men ärligt talat är det ingen dealbreaker. Även jag kommer dock definitivt höra med Samsung i ärendet osv. men det lutar helt klart åt att jag behåller TV:n och att linjerna blir en garantifråga, snarare än ångerrätt via Onoff.
Har under helgen provat Planet Earth i 24 Hz via PS3, lirat PS3 i både 1080p och 720p, använt datorn i 1080p (60 Hz), kollat på Sverige-Spanien i sunkig analog SD m.m. Så fort jag får tid och möjlighet kan jag skriva mer utförligt om mina intryck, men spontant är jag väldigt nöjd!
Ingen clouding, inga pixelfel, grym bild!
Redigerat av andreas.h, 19 november 2007 - 10:00.
Postad 19 november 2007 - 11:29
Unregistered44286749
-
Unregistered44286749
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Vill bara kort säga att efter att ha provat 40F86 på alla tänkbara sätt i helgen är jag extremt nöjd! Det enda minuset hittills är att även jag kan se horisontella "scan-linjer" men det är inget som stör mig jättemycket. Det är mot vissa mer eller mindre enfärgade, mörkare nyanser som de är relativt tydliga, men ärligt talat är det ingen dealbreaker. Även jag kommer dock definitivt höra med Samsung i ärendet osv. men det lutar helt klart åt att jag behåller TV:n och att linjerna blir en garantifråga, snarare än ångerrätt via Onoff.
Har under helgen provat Planet Earth i 24 Hz via PS3, lirat PS3 i både 1080p och 720p, använt datorn i 1080p (60 Hz), kollat på Sverige-Spanien i sunkig analog SD m.m. Så fort jag får tid och möjlighet kan jag skriva mer utförligt om mina intryck, men spontant är jag väldigt nöjd!
Ingen clouding, inga pixelfel, grym bild!
Hmm, låter som ett bättre ex. Jag tyckte samma om rullningarna i början men man stör sig mer och mer eller så har det blivit värre. Det jag störs mest utav är att bilden blir ryckig vid helbildsförflyttningar. Det blir bättre med 100hz mp på men då får jag andra problem ist så som konstiga pixeleffekter runt personer i rörelse. Dennis
Redigerat av Unregistered44286749, 19 november 2007 - 12:42.
Postad 20 november 2007 - 23:28
J_Cokes
-
J_Cokes
-
Rookie
-
6 inlägg
Köpte nyss LE46F från dustin och vågar inte riktigt uttala mig om hur bra eller dålig den är då det är min första lcdtv. MEN i stort sett direkt efter grundinställningen så släpade jag min dunderburk in i vardagsrummet och kopplade in DVI-HMDI och läste att jag skulle använda hdmi2kontakten och skulle testa lite fullhd.
Vilket inte alls verkar funka?! trycker jag på infoknappen så står det 1920x1080i@60hz?!?!
Datorn är inställd på 1920x1080x60hz men jag får bara interlaced?!
Dom kan ju inte mena att jag ska koppla in datorn på den värdelösa vgakontakten???
edit: hade glömst skriva in i:et efter 1920x1080
Redigerat av J_Cokes, 21 november 2007 - 23:05.
Postad 21 november 2007 - 11:07
andreas.h
-
andreas.h
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Köpte nyss LE46F från dustin och vågar inte riktigt uttala mig om hur bra eller dålig den är då det är min första lcdtv. MEN i stort sett direkt efter grundinställningen så släpade jag min dunderburk in i vardagsrummet och kopplade in DVI-HMDI och läste att jag skulle använda hdmi2kontakten och skulle testa lite fullhd. Vilket inte alls verkar funka?! trycker jag på infoknappen så står det 1920x1080@60hz?!?! Datorn är inställd på 1920x1080x60hz men jag får bara interlaced?! Dom kan ju inte mena att jag ska koppla in datorn på den värdelösa vgakontakten???
Vad är det som får dig att tro att det blir interlaced? Infon låter helt korrekt!
Postad 21 november 2007 - 14:39
Unregistered44286749
-
Unregistered44286749
-
Amatör
-
-
55 inlägg
En dator sänder väl inte interlaced signal!?
Glöm inte ställa in Justscan.
Dennis
Postad 21 november 2007 - 23:23
snowstorm
-
snowstorm
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
En dator sänder väl inte interlaced signal!? Glöm inte ställa in Justscan. Dennis
Jag har inte "skärm-hårdvaran" ännu (dvs LCD-TVn), utan bara dator hårdvaran - dvs dator med bl.a. HDMI utgång. Har tagit en skärmdump på inställningar man kan göra, och man ser lite olika upplösningar att välja. Dock finns inte 1080p med i listan, så man får trycka på "Advanced" eller något och tvinga fram detta manuellt. Med detta vill jag säga att både progressive och interlaced signal kan fås ifrån datorn.
prog_int.png 166,99K
1 Antal nerladdningar
Postad 21 november 2007 - 23:36
eno
-
eno
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Jag testade runt lite här på min tv, om det bara står 1920x1080 @60Hz (om man trycker på info på fjärren) är det 1080p, annars står det 1920x1080i
snowstorm: är det där verkligen inställningar för hdmi?
Redigerat av eno, 21 november 2007 - 23:36.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|