Toshiba Z3030 - 37"-52"
1520 svar till detta ämne
Postad 15 December 2007 - 20:10
ANSY
-
ANSY
-
Användare
-
-
134 inlägg
Varför tror ni prisskillnaden är mindre än 1000sek mellan 37´´ och 42´´?
Min lokala TV-handlare berättade att man tillverkar skärmarna i stora sjok och sen skär man ut respektive storlek på skärmen. Olika storlekar ger olika mycket spill som man inte kan använda, därav är inte priset proportionellt med storleken på TV-n. Enligt honom var 26" de som var "dyrast", pga. detta. Då kanske 42" är bättre i detta avseende än 37:an. Sen gissar jag att elektroniken är likadan i 37:an som i 42:an så det ända som skiljer är just skärmen. /ANSY
Postad 15 December 2007 - 20:19
TheRoggan
-
TheRoggan
-
Användare
-
-
153 inlägg
Hur är det med döda pixlar och full-HD, pixlarna borde ju vara mycket mindre och mindre störande på full- HD? Å andra sidan finns det ju fler så risken att någon är död borde ju vara större....
Men på mitt jobb har vi mellan 15-20 LCD-tv, ca 70-80 LCD-skärmar och laptops, jag har bara hittat en död pixel på alla dessa (min laptop). Så jag gissar att döda pixlar inte är så vanligt numera.
Eller har jag fel?
/ANSY
Ja pixlarna är mindre på samma storlek på skärm om du jämför en HD-READY (ca 1 Mpixlar) mot en FULL-HD (ca 2 Mpixlar) och syns därför mindre. Hehe och precis som du säger så är ju risken dubbelt så stor att man åker på en död pixel, men att den då är hälften så stor. Enligt min erfarenhet så är risken för att få en död pixel på en skärm ca 20-50%, men risken för att få en störande påverkan av detta (flera eller dumt placerade, ljusa etc) väldigt liten. Jag har haft kanske 10st högupplösta LCD skärmar dom senaste åren och har aldrig velat returnera pga pixelfel (och jag är väldigt petig av mig). Hur noga har du inspekterat alla dom skärmarna du nämner? Jag har 2st "döda" pixlar på den 37" 1920x1080 skärm jag använder just nu som datorskärm och sitter ca 50 cm ifrån, kommer inte ihåg vart dom är och ser dom inte just nu, får leta ett tag och byta färger innan jag hittar dom... /Roger
Redigerat av TheRoggan, 15 December 2007 - 20:21.
Postad 16 December 2007 - 00:39
Unregistered2b82f7ce
-
Unregistered2b82f7ce
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Jag skulle vilja koppla ljudet från TVn till förstärkaren. Funderar på om någon har testat att koppla ljudet från den optiska kontakten? Funkar det även om man kör ATV? I manualen står det förvisso "endast dtv" men är det någon som har prövat om det verkligen stämmer? Om den inte går att använda den optiska i ATV, vad rekomenderar ni för kablar om man vill dra ljudet till 5.1 systemet då? Tack.
Postad 16 December 2007 - 08:47
maestrokba
-
maestrokba
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Hejsan gott folk..
Jag fick min TV i fredags (47Z3030) ihop med väggfästet.
Kan inte säga annat än att jag är riktigt nöjd med mitt köp.
Jag sticker till Sälen idag och är hemma i mitten av nästa vecka, då ska jag ta lite bilder för er så ni får se.
Ser nämligen ut som ett 3:e världskrig hemma hos mig nu... =) Kartonger över allt.
Det är ju så förbannat kul med ny elektronik... =)
47Z3030, SMS WH3D, Onkyo TX-SR605 samt PS3...
I veckan kommer också 5st BlueRay filmer..
Ha det gött alla så hörs vi snart igen
Postad 16 December 2007 - 09:27
Berkan
-
Berkan
-
Mästare
-
-
2791 inlägg
Jag skulle vilja koppla ljudet från TVn till förstärkaren. Funderar på om någon har testat att koppla ljudet från den optiska kontakten? Funkar det även om man kör ATV? I manualen står det förvisso "endast dtv" men är det någon som har prövat om det verkligen stämmer? Om den inte går att använda den optiska i ATV, vad rekomenderar ni för kablar om man vill dra ljudet till 5.1 systemet då? Tack.
ATV skickar ut analogt ljud (okej, NICAM är förvisso ett digitalt ljud) och behöver analoga kontakter för att föras över. Det borde väl finnas analoga rca-utgångar på tv:n (har inte undersökt detta)? Den optiska utgången är digital och därför kan du inte föra över ett analogt ljud i den. Med analog tv har du inte 5.1-ljud, så det blir aldrig aktuellt ändå. Du behöver digital-tv för att 5.1 ska bli aktuellt.
Postad 16 December 2007 - 12:19
alhidad
-
alhidad
-
Rookie
-
4 inlägg
Hur gör man för att koppla in analog antennsignal från comhem samtidigt som digital signal från marknätet? finns det två antenningångar eller finns någon typ av grenkontakt som löser detta?
Postad 16 December 2007 - 18:14
Berkan
-
Berkan
-
Mästare
-
-
2791 inlägg
Prova med en vanlig T-koppling för under 50 kr på Clas Ohlson eller Kjell & co. En billig lösning som funkar för det mesta.
Sök på forumet, finns en par trådar om att få in analog comhem och digital boxer i samma antenningång.
Postad 16 December 2007 - 19:08
Unregistered866066c7
-
Unregistered866066c7
-
Användare
-
-
189 inlägg
Får väl påminna om att ämnet är Toshiba Z3030 i denna tråden
Postad 16 December 2007 - 20:41
ANSY
-
ANSY
-
Användare
-
-
134 inlägg
Hur gör man för att koppla in analog antennsignal från comhem samtidigt som digital signal från marknätet? finns det två antenningångar eller finns någon typ av grenkontakt som löser detta?
Intressant fråga som har med z3030 i högsta grad att göra då den har både digital och analog mottagare. Men dom är antagligen inte tänkta att användas samtidigt så det korta svaret är att det går inte. Men du kan läsa mer i denna tråd: https://www.minhembi...p;#entry1673423/ANSY
Postad 16 December 2007 - 21:12
alhidad
-
alhidad
-
Rookie
-
4 inlägg
Tack för länken ANSY  Sitter och läser manualen medan jag väntar på min 42Z3030 som jag beställde på pix förra tisdagen, hoppas den kommer i morgon. Enklast att se på både analogt & digitalt är nog att se dom analoga kanalerna via videon
Postad 16 December 2007 - 21:39
ANSY
-
ANSY
-
Användare
-
-
134 inlägg
Hej alhidad
Jag beställde också i tisdags, en 47:a, så förhoppningsvis har vi båda julafton i morgon.
Jag har en COMHEM digitalbox som jag ska kopplar med RGB-scart.
Är det någon som har erfarenhet av RGB-scart på Torshiban är det bra?
Men jag tror att absolut bästa är att skaffa COMHEMs HD-box, då kan man köra allt via HDMI och man utnyttjar Toshiban till fullo.
/ANSY
Postad 17 December 2007 - 10:05
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
Av er som har köpt en Z3030, är det någon som har fått ett ex med döda pixlar?
Känns mer eller mindre som enda anledningen att köpa svenskt om detta är vanligt förekommande förutom att det eventuellt kostar lite mer (frakt) och är lite jobbigare att hantera garanti ärenden med tex Tyskland (kommunikation på tyska eller dålig engelska) istället för Sverige.
Jag kommer att beställa tillsammans med andra i min familj vilket innebär en beställning på kanske 7st skämar eller fler (varav 2-3st 52") hehe så det blir ju lite skillnad i pengar vart man köper dom ifrån.
/Roger
Ingen död pixel. Ingen clouding. Enda "felet" med denna TV som jag har märkt är att svärtan snabbt blir grå om man tittar uppifrån eller från sidan. Då jag alltid sitter i soffan eller fotöljerna som står FRAMFÖR TVn så är detta inget problem
Köpte min från globama.com... 42" Z3030, gick på 16500 inkl. frakt. De hade den i lager när jag beställde och leveransen från att jag pröjsat banköverföring var 7 dagar.
Jag har inte direkt letat efter döda pixlar, men jag har inte upptäckt någon än så länge. Pixlarna är så små att en död pixel är mycket svår, för att inte såga omöjlig att se från soffan. En sak som inte kan påpekas för sällan när det gäller denna tv är: NI MÅSTE SKAFFA HDTV! Även om den ser väldigt bra ut med SDTV, särskilt via HDMI, så får ni se den fulla potentialen först med HDTV!  Jag har inte någon HD-DVD eller Blu-Ray utan ser HDTV via Canal Digitals HD-paket: Discovery HD, National Geographic HD, History HD, TV4 HD mm. TV4 HD visade helgens filmer i HD, både "Pirates of the Carrabian" och "Shall we dance?" (den senaste ville flickvännen se, men Jennifer Lopez i HD...) Det är fullt möjligt att sitta på <1m avstånd och titta på TV när det är en bra HDTV-sändning. För någon vecka sedan lovade jag att skriva vad TV:n var mindre bra på och det är först nu som jag har tid! Jag håller med bugfix2k, vilket även var slutresultatet i en av testerna på 42:an: Det finns så mycket gott att säga om denna TV att det enda man kan anmärka på är följande: (observera att detta är min högst subjektiva bedömning och andra kan tycka helt annorlunda) 1. Den har en sweetspot där bilden är bäst. Sweetspot är ungefär lika bred som avståndet från soffan, men det är nästan viktigare att ha ögonen i rätt höjd, d v s mitt i bild eller strax ovanför. Det som sker utanför sweetspot är att svärtan blir sämre. Ska man se Ishockey eller fotboll så är det ingen som märker detta, oavsett var man sitter, men ska man se en film med svarta kanter så utanför sweetspot så kan man se på kanterna att svärtan blir sämre. Detta är inget som enbart gäller denna TV eller en paneltyp, det gäller de flesta LCD. Titta t ex på dessa bilder på en Samsung F86:a., man ser tydligt att svärtan blir sämre från underifrån/från sidan. Det viktiga med Z3030 är alltså att man monterar den i rätt höjd, OM man vill ha TV:n högt så ska man använda ett tiltbart väggfäste för för att få rätt vinkel mot tittarna så att man får ut maiximalt av tv:n. Se även bilder i mitt galleri som försöker förklara vad jag menar med betrakningsvinkel och svärtan. Här och här!2. Svärtan kan bli bättre. Om svärtan är av högsta prioritet och man gillar att mörklägga vardagsrummet helt, ska man kanske titta på LED LCD eller Pioneer G8 (och bara G8). Det finns ingen LCD med ccfl-bakgrundsbelysning som klarar av att släcka ned skärmen helt. Men man kan faktiskt dra ned bakgrundsbelysningen ända ned till noll (0) och få ett ganska bra resultat även under dessa förhållanden, men helt svart blir det aldrig. Men tänd ett par lampor ("mysbelysning") och det ser riktigt bra ut. Minsta dagsljus, även en mulen vintermorgon i norra Sverige, gör att svärtan är kolsvart. 3. Det borde ha varit minnen till de olika ingångarna eller ännu bättre: det borde ha funnits fler användarinställningar än en (1) eftersom de yttre förhållandena kan påverka bildkvaliteten, som i t ex punkt 2. 4. Inget stöd för 1920x1080 via vga. (för full-HD krävs HDMI eller komponent) Kommer jag på något mer så ska jag uppdatera denna lista!
Redigerat av Tomas L, 17 December 2007 - 11:39.
Postad 17 December 2007 - 16:20
ANSY
-
ANSY
-
Användare
-
-
134 inlägg
Suck, ingen TV idag heller...
Men nu har den dykt upp i Malmö enligt Postens paketsök. Dock med tillägget "P g a överskridna produktvillkor kan försändelsen bli försenad".
Pix har i alla fall gått med på att betala tillbaka mellanskillnaden i frakt (eftersom jag betalt för express).
Killen i kundtjänst kunde inte förstå varför det inte gick med UPS, enligt honom "tar UPS allt".
alhidad, hur går det för dig?
Om man hade beställt julklappar från Pix så hade man nog haft panik nu....
/ANSY
Postad 17 December 2007 - 18:10
Igro
-
Igro
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Mitt ligger också i Malmö.
Med samma tilläg spm du ANSY.
Hoppas det kommer imorgon.
Postad 17 December 2007 - 18:38
Unregisteredeb89c8a8
-
Unregisteredeb89c8a8
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Min är med i malmö från idag på eftermiddagen.
Det som står är : "Hub Malmö, Försändelsen har sorterats". Inget om någon eventuell försening...
Postad 17 December 2007 - 19:08
emkays
-
emkays
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej allesammans.
Jag beställde också en 47:a från pixmania i förra veckan och även mitt paket ligger i Malmö med tillägget överskridna produktvilkor. När jag tittade närmare på statussidan såg jag att vikten var angiven till 63kg, TV:n väger enl. spec. 36kg. Postens hempaket tar max 35kg, alltså har någon stolle "vänt" på siffrorna. Det mindre sannolika alternativet är att de skickat en 57-tummare (vore najs).
Jag ringde postens kundtänst på 020-23 22 21 och blev hänvisad till Poståkeriet (Toftanäs, Malmö) där jag förklarade felet med vikten. Enligt damen i luren skulle paketet gå ut imorgon (bor 2 mil därifrån).
Sorry att det blir lite off-topic, men när alla vi pixmaniska z3030-ägare väl får våra TV-apparater lär det bli fler sakliga rapporter.
Postad 17 December 2007 - 19:22
midwell
-
midwell
-
Rookie
-
4 inlägg
inWarehouse: Den generella garantin på dessa är 2år. Den nuvarande pixelgarantin för dessa är ej fastställd tyvärr. Vi håller på att jobba för att få fram en så bra sådan som möjligt och har därför ej någon pixelpolicy att ge för tillfället. Ber er att återkoppla till mig lite senare i veckan så hoppas jag ha ett svar på detta.
Är väldigt intresserad av vad din kontakt har att säga på ämnet.
Nu har jag fått en update, men det var tyvärr inget glädjebesked: Den pixel garanti som gäller för dessa produkter är en standard policy som heter "ISO 13406-2". För att se hur denna fungerar kan ni söka på www.google.se och se nedanstående länk.Det blir väl antingen att beställa från Tyskland eller vänta tills den kommer hos t.ex. Elgiganten.
Postad 17 December 2007 - 19:34
Unregistered5eeb5689
-
Unregistered5eeb5689
-
Användare
-
-
229 inlägg
Försökte få till on-screen läget på recivern via HDMI men lyckades inte. Jag vet ju inte om det är TVn recivern eller kabeln som det är fel på eller om det kanske är jag som gör fel. Jag har tyvärr inte heller någon möjlighet att testa TVn med någon annan HDMI-Källa...Är det någon som haft problem med HDMI-ingången på denna TV eller har något tips på hur jag ska göra?
När jag höll på och skiftade mellan olika HDMI-ingångar så upptäckte jag 3st döda pixlar  men upptäckte dem ju inte förren jag satt 5dm från TVn så de döda pixlarna stör mig inte.
Postad 17 December 2007 - 19:37
Unregistered5eeb5689
-
Unregistered5eeb5689
-
Användare
-
-
229 inlägg
inWarehouse: Den generella garantin på dessa är 2år. Den nuvarande pixelgarantin för dessa är ej fastställd tyvärr. Vi håller på att jobba för att få fram en så bra sådan som möjligt och har därför ej någon pixelpolicy att ge för tillfället. Ber er att återkoppla till mig lite senare i veckan så hoppas jag ha ett svar på detta.
Nu har jag fått en update, men det var tyvärr inget glädjebesked: Den pixel garanti som gäller för dessa produkter är en standard policy som heter "ISO 13406-2". För att se hur denna fungerar kan ni söka på www.google.se och se nedanstående länk.
Det blir väl antingen att beställa från Tyskland eller vänta tills den kommer hos t.ex. Elgiganten.
Konstigt för när jag frågade dem när jag köpte TVn så svarade det "Svenksa Toshiba har en fullständig pixelgaranti som ersätter alla typer av pixel fel om det så bara är en pixel det handlar om. Om er TV skulle få behov av en reperation så skickar vi ut en förbetaldfraktsedel som ni sätter på er TV (emballerad) så kan ni ringa posten och be dem hämta upp den. Efter det fraktas den till vår service partner PowerMill (i nu läget) för reperation/utbyte" Jag har ju mitt mail och 3st döda pixlar så jag vet inte hur jag ska göra.
Postad 17 December 2007 - 19:59
ANSY
-
ANSY
-
Användare
-
-
134 inlägg
Hej allesammans.
Jag beställde också en 47:a från pixmania i förra veckan och även mitt paket ligger i Malmö med tillägget överskridna produktvilkor. När jag tittade närmare på statussidan såg jag att vikten var angiven till 63kg, TV:n väger enl. spec. 36kg. Postens hempaket tar max 35kg, alltså har någon stolle "vänt" på siffrorna. Det mindre sannolika alternativet är att de skickat en 57-tummare (vore najs).
Jag ringde postens kundtänst på 020-23 22 21 och blev hänvisad till Poståkeriet (Toftanäs, Malmö) där jag förklarade felet med vikten. Enligt damen i luren skulle paketet gå ut imorgon (bor 2 mil därifrån).
Sorry att det blir lite off-topic, men när alla vi pixmaniska z3030-ägare väl får våra TV-apparater lär det bli fler sakliga rapporter.
Enligt posten så väger min 47:a bara 53kg så min kanske bara är en 52 tummare...;-) Jag pratade med posten om hempaket och de sa att det inte fanns någon maxvikt. "Vi kör ut pall om det behövs". /Ansy
Redigerat av ANSY, 17 December 2007 - 20:18.
Postad 17 December 2007 - 20:59
freddan96
-
freddan96
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Nu har jag fått en update, men det var tyvärr inget glädjebesked: Den pixel garanti som gäller för dessa produkter är en standard policy som heter "ISO 13406-2". För att se hur denna fungerar kan ni söka på www.google.se och se nedanstående länk.
Det blir väl antingen att beställa från Tyskland eller vänta tills den kommer hos t.ex. Elgiganten.
Konstigt för när jag frågade dem när jag köpte TVn så svarade det "Svenksa Toshiba har en fullständig pixelgaranti som ersätter alla typer av pixel fel om det så bara är en pixel det handlar om.
Om er TV skulle få behov av en reperation så skickar vi ut en förbetaldfraktsedel som ni sätter på er TV (emballerad) så kan ni ringa posten och be dem hämta upp den. Efter det fraktas den till vår service partner PowerMill (i nu läget) för reperation/utbyte"
Jag har ju mitt mail och 3st döda pixlar så jag vet inte hur jag ska göra.
Hejsan på er alla Lcd fantaster... Jag har som er flesta som är här ,letat och letat efter en bra o prisvärd LCD-tv,och med denna modellen så verkar man ju faktiskt kunna slå till. Detta mail fick jag av inwerehouse ang fel på pixlarna... Hej Fredrik, nedan följer lite information om branschstandarden, som Toshiba valt att följa : Hur många felaktiga pixlar ska man acceptera innan man reklamerar en platt-tv? Låt oss säga att du har köpt en dyr platt tv för 15 000 kronor och efter en vecka upptäcker du att det finns ett antal pixlar som är felaktiga. Vad skulle du göra? Självklart ska man reklamera en sådanprodukt. Självklart förväntar man sig att få en ny apparat. Men det är inte säkert att du får en ny apparat. Elektronikbranschen har enats om regler för hur många felaktiga pixlar som man ska acceptera utan att behöva betala tillbaka pengar för en vara. Problemet med släckta eller lysande pixlar på platta tv-apparater är inte jättestort, men det finns där. En trasig pixel kan innebära att den lyser hela tiden, eller att den är släckt hela tiden. Branschen har enats om att man som konsument ska acceptera att upp till 10 felaktiga pixlar per en miljon pixlar på tv:n utan att ersättning ska behövas betalas ut, eller att reparation av tv:n måste utföras. 10 felaktiga pixlar 10 felaktiga pixlar per en miljon innebär att en tv som är HD-ready har normalt en miljon pixlar, eller en megapixels upplösning. På en sådan tv ska det alltså kunna finnas 10 trasiga eller felaktiga pixlar utan att tillverkaren behöver göra något för att ersätta kunden. För en full-hd skärm skulle det betyda att man måste acceptera upp till 20 felaktiga pixlar. - Tidigare hade vi regler som sa att det berodde på var de felaktiga pixlarna fanns någonstans på bildrutan, berättar Anders Appelqvist, vd på Elektronikbranschen. Men det där var så krångligt så att nu har vi sagt att är det fler än 10 felaktiga pixlar på en tv som har en miljon pixlar, då ska skärmen repareras eller bytas ut. Reglerna är hämtade från databranschen där man tidigt började prata om pixelproblem. Det är alltså en industristandard som branschen ska följa. Hoppas detta hjälper!
Postad 17 December 2007 - 23:06
alhidad
-
alhidad
-
Rookie
-
4 inlägg
Suck, ingen TV idag heller... Men nu har den dykt upp i Malmö enligt Postens paketsök. Dock med tillägget "P g a överskridna produktvillkor kan försändelsen bli försenad".
Pix har i alla fall gått med på att betala tillbaka mellanskillnaden i frakt (eftersom jag betalt för express). Killen i kundtjänst kunde inte förstå varför det inte gick med UPS, enligt honom "tar UPS allt".
alhidad, hur går det för dig?
Om man hade beställt julklappar från Pix så hade man nog haft panik nu.... /ANSY
I dag när jag cyklade hem från jobbet ringde mobilen, det var från posten -hej, jag kommer förbi med en tv kl 17:20... YES, blir bra... svarade jag eftersom jag skulle va hemma till 18:30 då jag skulle på ett styrelsemöte Klockan 19 ringde chauffören och undrade varför jag inte var hemma, jag svarade du kom inte 17:20 som du sa han svarade -jag sa 17 till 20  han lät inte allt för munter eftersom han burit upp tv:n 3 trappor utan hiss hehe Vi får se om dom kör ut den i morgon eller om jag får hämta den själv på terminalen Lycka till med postgången ANSY m.fl
Redigerat av alhidad, 17 December 2007 - 23:12.
Postad 18 December 2007 - 01:09
partymatz
-
partymatz
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Hej, Precis som många andra så köpte jag min z3030 47" från Pixmania. Lite svettigt med tanke på deras rykte men priset var så mycket bättre att jag tyckte det var värt chansningen. Jag beställde förra söndagen och fick den nästkommande måndag (igår) alltså 8 dagars lev tid. På det stora hela så är jag nöjd med Pix fast jag kan ju säga att det inte är någon större ide att betala x-tra för en snabb lev för det kommer ändå inte att hända. Mina upplevelser av tv:n hitills är väldigt bra. För det första så är den grymt snygg utseendemässigt och för det andra så har den "faroudja" jag har ingen aning vad det innebär rent tekniskt med det låter coolt att säga det till sina polare när man skryter  Jag har bara hunnit testa Com hem analogt och med min Tvix. Analogt så blir det inte jättebra men det är vad jag förväntade mig. Med Tvixen blir det helt grym bild. 1080p och 720p blir Knivskarpt utan något som helst judder, allting flyter utan problem. Ljudet är också ganska imponerande för att komma från inbyggda tv-högtalare. Hittils har jag bara testat med dom inställningar som någon har postat här och är ganska nöjd med dom. Om det är någon annan som har annorlunda inställningar skulle jag gjärna vilja veta bara för att testa dom. Jag kommer att posta lite bilder när allt är färdigt hemma.
Postad 18 December 2007 - 11:37
Unregistered9ecb8cc4
-
Unregistered9ecb8cc4
-
Lärjunge
-
-
266 inlägg
Någon som vet definitivt hur en trasig tysk-tv hanteras här i Sverige?
De tyska försäljare jag varit i kontakt med (CE24 och My-Solution) har sagt att det är en europa-garanti, så Toshiba i Sverige lagar dem.
Toshiba i Sverige säger att de inte rör tyska apparater.
Antar att Toshiba i Sverige är att lita på mest. Men ändå, de kanske "måste" laga gråimporter, fast de helst inte vill?
Postad 18 December 2007 - 11:40
ANSY
-
ANSY
-
Användare
-
-
134 inlägg
Nu ringde dom från posten!
TV:n är framme vid terminalen, men de har inte möjlighet att köra ut den förrän i morgon.
:-(
Ett dygn till....
/ANSY
Postad 18 December 2007 - 12:24
Unregisteredeb89c8a8
-
Unregisteredeb89c8a8
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Nu ringde dom från posten! TV:n är framme vid terminalen, men de har inte möjlighet att köra ut den förrän i morgon. :-(
Ett dygn till.... /ANSY
Samma sak för mig. Men jag ringde och frågade om det gick bra att hämta själv på poståkeriet. Och det gick utmärkt. Hör en gång med dem om det. Om du har tillgång till bil dvs. NU ska det tweakas, äntligen!
Postad 18 December 2007 - 12:57
ANSY
-
ANSY
-
Användare
-
-
134 inlägg
Samma sak för mig. Men jag ringde och frågade om det gick bra att hämta själv på poståkeriet. Och det gick utmärkt. Hör en gång med dem om det. Om du har tillgång till bil dvs.
NU ska det tweakas, äntligen!
Får man plats med 47"-kartongen i en volvo-kombi? Hur är det att lägga TV:n ner? Jag har hört att den kan få skador om den ligger. /ANSY
Redigerat av ANSY, 18 December 2007 - 12:58.
Postad 18 December 2007 - 13:00
Unregisteredeb89c8a8
-
Unregisteredeb89c8a8
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Samma sak för mig. Men jag ringde och frågade om det gick bra att hämta själv på poståkeriet. Och det gick utmärkt. Hör en gång med dem om det. Om du har tillgång till bil dvs.
Får man plats med 47"-kartongen i en volvo-kombi? Hur är det att lägga TV:n ner? Jag har hört att den kan få skador om den ligger.
/ANSY
Hehe, vet inte. Jag fick in den i en volvo 854 (ej kombi). Men då fick jag packa upp TV:n och lägga den ner... Det är tveksamt om du får in den stående. Tur att du inte sa detta innan, för då hade jag kanske inte vågat hämta min... :-)
Postad 18 December 2007 - 13:35
ANSY
-
ANSY
-
Användare
-
-
134 inlägg
Är det någon som har möjlighet att mäta kartongen till 47:an?
Om någon också har möjlighet att mäta avståndet mellan de nedre hålen på baksidan av tvn för väggfästet och nederkant på TV:n så vore jag tacksam. Då kan jag måndera väggvästet så det är klart när TV:n kommer.
Tack
/ANSY
Postad 18 December 2007 - 13:45
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
Får man plats med 47"-kartongen i en volvo-kombi? Hur är det att lägga TV:n ner? Jag har hört att den kan få skador om den ligger.
/ANSY
Hehe, vet inte. Jag fick in den i en volvo 854 (ej kombi). Men då fick jag packa upp TV:n och lägga den ner... Det är tveksamt om du får in den stående. Tur att du inte sa detta innan, för då hade jag kanske inte vågat hämta min... :-)
Kartongen för 47:an är hög, jag kör en Ford Maverick (snart till salu om någon är intresserad  ), d v s en mellanklass-SUV som har ganska hög takhöjd och jag var tvungen att lägga ned kartongen, d v s glöm att det går i en vanlig kombi.Jag gissar att kartongen är runt 120 cm hög. Men kör försiktigt så ska det inte vara några problem. Är ni osäker och har långt att köra, vänte hellre någon dag extra och få den utkörd.... men mitt i all uppståndelse, glöm inte att besikta kartongen noga för eventuella fraktskador. Notera dessa på fraktsedeln innan ni skriver på!
Redigerat av Tomas L, 18 December 2007 - 13:48.
Postad 18 December 2007 - 13:51
ANSY
-
ANSY
-
Användare
-
-
134 inlägg
Oj 120cm hög. Då är det osäkert om den ens går in på diagonalen i min v70, stående eller liggande är bara att glömma.
Det blir till att skruva väggfäste i kväll i stället och vänta på den gula jultomten i morgon.
/ANSY
Postad 18 December 2007 - 13:56
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
Oj 120cm hög. Då är det osäkert om den ens går in på diagonalen i min v70, stående eller liggande är bara att glömma. Det blir till att skruva väggfäste i kväll i stället och vänta på den gula jultomten i morgon.
/ANSY
Hmm, den kanske är några centimeter lägre, jag har haft en V70 och det känns som att den borde gå in liggande...men du måste fälla baksätet.
Redigerat av Tomas L, 18 December 2007 - 13:57.
Postad 18 December 2007 - 14:09
freddan96
-
freddan96
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Hej!
Nån som vet med säkerhet att Elgiganten kommer att få in denna LCD--TV i Januari ?
Jag e såå sugen på denna Z3030 nu och vad efter man har läst här på tråden så kommer man nog inte att bli så besviken ... *s*....
Postad 18 December 2007 - 15:28
ANSY
-
ANSY
-
Användare
-
-
134 inlägg
Hmm, den kanske är några centimeter lägre, jag har haft en V70 och det känns som att den borde gå in liggande...men du måste fälla baksätet.
Tyvärr är den inte så bred som man tror, bara ca 116cm.
Postad 18 December 2007 - 16:47
Unregistereda935097d
-
Unregistereda935097d
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Hej! Nån som vet med säkerhet att Elgiganten kommer att få in denna LCD--TV i Januari ? Jag e såå sugen på denna Z3030 nu och vad efter man har läst här på tråden så kommer man nog inte att bli så besviken ... *s*....
Jag har ringt både Mediamarkt samt Elgiganten och frågat, tyvärr fick jag inget svar från nåt utav ställena. Rent allmänt så sa killen på Elgiganten att om de redan har köpt in produkten så bör den komma i Januari. Däremot har jag fått följande svar från Toshiba - Sverige: "Tyvärr så är det lite spridda skurar när det gäller den modellen. Media Markt har köpt in den , Elgiganten till vissa butiker. Du får kontakta dem och höra , jag vet faktiskt inte vart / i vilka butiker de hamnat."
Postad 18 December 2007 - 17:39
Muggesand
-
Muggesand
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Oj 120cm hög. Då är det osäkert om den ens går in på diagonalen i min v70, stående eller liggande är bara att glömma. Det blir till att skruva väggfäste i kväll i stället och vänta på den gula jultomten i morgon.
/ANSY
Den gick in i min Passat kombi liggandes, dock var jag tvungen o fälla säterna. Så den borde ju gå in i en volvo..
Postad 18 December 2007 - 17:58
freddan96
-
freddan96
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Hej! Nån som vet med säkerhet att Elgiganten kommer att få in denna LCD--TV i Januari ? Jag e såå sugen på denna Z3030 nu och vad efter man har läst här på tråden så kommer man nog inte att bli så besviken ... *s*....
Jag har ringt både Mediamarkt samt Elgiganten och frågat, tyvärr fick jag inget svar från nåt utav ställena. Rent allmänt så sa killen på Elgiganten att om de redan har köpt in produkten så bör den komma i Januari. Däremot har jag fått följande svar från Toshiba - Sverige:
"Tyvärr så är det lite spridda skurar när det gäller den modellen.
Media Markt har köpt in den , Elgiganten till vissa butiker.
Du får kontakta dem och höra , jag vet faktiskt inte vart / i vilka butiker de hamnat."
Ok , tack Nas. då blir det till o ringa runt lite då .Jag tänkte man skulle slippa importera ifrån Tyskland,jag har sån otrolig otur med saker o ting , med min otur så är det nästan att jag köper med försäkring på mjölken jag handlar *s*.. Men var det inte nån här som hade köpt en Z3030 på Media Markt , nån som vet vad en 47:a kostar där?
Postad 18 December 2007 - 19:04
Unregisteredeb89c8a8
-
Unregisteredeb89c8a8
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Jag kollade på 47z3030 på media markt i norrköping.
Har för mig att den kostade 22 990 då, men det kan också ha varit 21 990...
-----
En egen fråga ang. pixelmappning:
Nu sitter jag med TV:n här hemma och försöker få till bilden från datorn. Den vill inte riktigt pixelmappa ordentligt när jag kopplat in datorn via HDMI... jag har ställt in 1920*1080... först skar den bilden, men det löste jag genom att ställa in "Exakt Scan". Men den vill ändå inte visa smala texter snyggt. osv.
Tror ni det är inställningar på datorn och grafikkortet? Eller finns det nån inställning i TV:n som jag har missat?
-----
Postad 18 December 2007 - 19:11
Veritas
-
Veritas
-
Forumräv
-
-
581 inlägg
/ANSY
Den gick in i min Passat kombi liggandes, dock var jag tvungen o fälla säterna. Så den borde ju gå in i en volvo..
Jo, det går alldeles utmärkt, mätte kartongen som jag har i källaren och den är under 90 cm hög...  Den gick t o m in i en V40.
Redigerat av Veritas, 18 December 2007 - 19:13.
Postad 18 December 2007 - 19:29
ANSY
-
ANSY
-
Användare
-
-
134 inlägg
Jo, det går alldeles utmärkt, mätte kartongen som jag har i källaren och den är under 90 cm hög... Den gick t o m in i en V40.
Ok det var ju skillnad. Spelar ingen roll egentligen, posten kommer med den i morgon förmiddag. Men är det någon som har haft tid att titta på hålen på baksidan av TVn för väggfästet? Sitter dom mer eller mindrre centrerat på baksidan? Om någon skulle hinna mäta avståndet från de nedersta skruvhålen till TVns nederkant vore jag tacksam (på 47:an). Då kan jag montera väggfästet i kväll. /ANSY
Postad 18 December 2007 - 19:35
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
Jo, det går alldeles utmärkt, mätte kartongen som jag har i källaren och den är under 90 cm hög... Den gick t o m in i en V40.
Ok det var ju skillnad. Spelar ingen roll egentligen, posten kommer med den i morgon förmiddag.
Men är det någon som har haft tid att titta på hålen på baksidan av TVn för väggfästet? Sitter dom mer eller mindrre centrerat på baksidan? Om någon skulle hinna mäta avståndet från de nedersta skruvhålen till TVns nederkant vore jag tacksam (på 47:an). Då kan jag montera väggfästet i kväll.
/ANSY
Ja, tänk så fel man kan komma ihåg! Jag var tvungan att kolla och visst stämmer det. Den tar så himla stor plats i förrådet att min minnesbild av hur stor den är, var något överdriven.  Tyvärr så sitter min TV redan på väggen med ett väldigt tajt väggfäste och jag vågar mig inte på en gissning igen...
Postad 18 December 2007 - 20:29
Unregistereda935097d
-
Unregistereda935097d
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Jag kollade på 47z3030 på media markt i norrköping. Har för mig att den kostade 22 990 då, men det kan också ha varit 21 990...
Ringde och kollade, 21900kr kostar den, det finns tydligen ett par kvar.
Postad 18 December 2007 - 20:39
h05mikos
-
h05mikos
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Någon som sett 42" i butik? var och till vilket pris isåfall?
Postad 18 December 2007 - 22:41
h_berg
-
h_berg
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Är det någon som har möjlighet att mäta kartongen till 47:an?
Om någon också har möjlighet att mäta avståndet mellan de nedre hålen på baksidan av tvn för väggfästet och nederkant på TV:n så vore jag tacksam. Då kan jag måndera väggvästet så det är klart när TV:n kommer.
Tack /ANSY
Hej, 121 cm bred 88 cm hög 44 cm djup ungefär vid en snabb tumstocksmätning 47'an då så klart...
Postad 19 December 2007 - 00:46
h05mikos
-
h05mikos
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
till er som är ägare av z3030...
hur upplever ni att 100Hz fungerar? har för mig att det gick att ställa i tre olika lägen...vilket läge använder ni och vad motiverar ni det valet med (jämfört med de andra lägena)?
när jag läst om tidigare (läs äldre) lcd-modeller med 100Hz så har det pratats om "onaturligt flyt" och "auror" runt ansikten eller rörliga motiv i bilden. Inga sådana problem med denna?
kort och gott, vad är er åsikt om z3030 100Hz hantering?
Redigerat av h05mikos, 19 December 2007 - 00:49.
Postad 19 December 2007 - 04:05
Igro
-
Igro
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Äntligen!
Den kom!
Och naturtligvis måste jag jobba sent som f-n fast jag visste att den var på väg!
Gumman hjälpte mig att packa upp den-enkelt med snäpplåsen på nederkant på kartongen.
Lyft av höljet och tvn är fri-coolt!
Sen att koppla in en vanlig tv antenn sladd var inte så enkelt.
Som vanligt så behöver man en fru...
Såg inte kontakterna som var "inflikade" på baksidan.
Måste säga att gränssnittet är lysande!
Enkelt och lättförståeligt.
Trög fjärrkontroll dock som fler har sagt.
Måste rikta den tydligt-eller så tänker den för länge...
Den letade automatiskt efter egna kanaler efter att du valt språk o.s.v
Bra!
Bilden?
Nu är det här min första LCD så...
Det första den gjorde var att leta efter digitala signaler och det var lite bugg-svag signal-men det såg helt ok ut!
Kopplade in min laptop DVI-HDMI och körde några för nerladdade HD trailers från Apple i olika format.
Inget att klaga på.
Såg bra ut-men den där svärtan som alla pratar om?
Kanske bara lite inställnigar som jag bara inte hittat.
Men gott om inställningar finns det!
Även om jag inte tycker det det händer så mycket på alla.
Problemet, eller hur gör man, när jag försökte surfa på Goggle så dök texten-fönstret som man skriver i-till högra
hörnet-jättlelitet!
Samma när jag gick in hit.
Vänsterställt med konstiga grejor.
Inte läsbart.
Micro.
Kan någon ge mig en puff på vägen så vore jag lycklig!
Kör en Laptop Asus A8SC DVI-HDMI till Torshiban.
Nvidia kände igen den som en extern Toshiba monitor, coolt!
Nu åker jag upp till norrland över jul imorgon så jag hinner inte leka nåt mer... 
SJ håller inte med tåg hela tiden fast vi försökte boka för två månader sen.
Så jag hopas ni håller lådan igång!
Ska varken säga bu elle bä men. inga "ryck" på dom demos och videos jag kollat och det gillar jag!
Ursäkta lite sent men det tog några bärs att kolla upp och, jag hann få den den innan semestern i Norrland.
God Jul
Igro
Redigerat av Igro, 19 December 2007 - 04:41.
Postad 19 December 2007 - 08:37
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
Kopplade in min laptop DVI-HDMI och körde några för nerladdade HD trailers från Apple i olika format. Inget att klaga på. Såg bra ut-men den där svärtan som alla pratar om? Kanske bara lite inställnigar som jag bara inte hittat.
Hur mycket har du justerat från fabriksinställningarna? Det ser inte så bra ut med dem, en snabb "guide" till bättre inställningar och svärta: Black Stretch = OFF, Backlight: 25, Ljusstyrka = 49, kontrast = 90. Har du helt väldigt mörkt/nedsläckt i vardagsrummet så kan du gå ända ned mot 10-15 i backlight (och kanske dra upp kontrasten något). Mina inställningar finns i inlägg #500 i denna tråd.Ursäkta lite sent men det tog några bärs att kolla upp och, jag hann få den den innan semestern i Norrland.
Välkommen norrut! Tyvärr så ser det inte ut att bli en vit jul i år, +8 grader idag enligt prognosen...(Piteå)
Redigerat av Tomas L, 19 December 2007 - 08:37.
Postad 19 December 2007 - 08:58
Mcdee
-
Mcdee
-
Rookie
-
6 inlägg
Nu är min 42:a på väg från Tyskland. Fick betala 15 922,15 för Tv:n, DVD-spelare Toshiba 470 och frakt hos Nexxtdirect.de. Hoppas den hinner fram innan jul, men troligtvis inte. Tyvärr kan de inte upplysa mig om vilken fraktbolag de använder utan det är tydligen olika varje gång? Har dock fått ett fraktsedelnummer, men vet inte var jag ska söka
Postad 19 December 2007 - 13:03
ANSY
-
ANSY
-
Användare
-
-
134 inlägg
Postad 19 December 2007 - 13:04
Unregisteredeb89c8a8
-
Unregisteredeb89c8a8
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|