Playzone Europe AB anmälda för bedrägeri efter några veckor med ny ägare
842 svar till detta ämne
Postad 06 March 2009 - 23:32
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Dryghet anses ju vara medicinen mot att ha blivit blåst, så du kan väl sätta upp en mottagning. Vad menar du åstadkomma med dina svar? Är du Doktor Saltkar som kommer få alla oss lättlurade ######r att aldrig mer gå på en nit? Jag kan lätt säga att ju mer jag läser inlägg från alla besserwissers, som minsann aldrig någonsin skulle begå ett fel likt detta, ju mindre tänker jag på pengarna jag förlorat och riktar istället min energi mot att fundera på varför vissa tror man behöver läxas upp i efterhand? Jag kan ju enkelt göra valet att inte läsa denna tråd men jag är trots allt nyfiken på vad som händer och sker kring Playzone. Men det hade varit skönt att slippa sältan.
Jag antar av ditt syrliga inlägg att du är en av dom som gick på bluffen? Jag trodde det var uppenbart vad jag ville åstadkomma med mina inlägg, att detta inte ska kunna ske igen. Men det tycks ju du ha förträngt i ren ilska? Dvs att informera och se till att undvika att detta inte kan ske från första början. Att hjälpa till genom att informera. Jag har alltid och kommer alltid att fortsätta hävda det jag redan sagt, att med lite sunt förnuft kan man hindra mycket av dessa scams. Mn du tycks ju bara ha valt ut dina godbitar ur allt jag skrivit i denna tråd. Har du ens läst mina inlägg eller är du bara frustrerad över att förlorat lite pengar? Så ord som saltkar osv kan du behålla för dig själv för det är bara rent fjantigt. Det är ju uppenbart att du är uppretad av ditt eget misstag att gett dina pengar till dessa skojare. Men snälla du , ta inte ut det på mig eller andra för misstag du själv begått det är inte så klädsamt. Rikta hellre din ilska inåt eller till andra i dit ilskan borde riktas över det som hänt så detta inte kan upprepas. Det är mycket mer givande. Sen vad gäller Mr Zanzibar där jag "saltat" lite extra har han faktiskt själv erkänt att han handlat med berått mod trots omständigheterna. Så jag vet inte vart du vill komma mer än att du verkar arg? Men jag sätter gärna upp en mottagning om den kan hjälpa dig och andra att inte falla i bedragarfällan fler gånger. Ingen skulle bli lyckligare än jag att få hjälpa till! Men som du säger, det är ju ingen som tvingar dig att läsa denna tråd så varför anstränger du dig så att visa din ilska? ps, jag har aldrig påstått att jag aldrig skulle kunna bli lurad, men jag har hittils aldrig blivit det. DS
Redigerat av masse70, 06 March 2009 - 23:58.
Postad 06 March 2009 - 23:35
Zanzibar
-
Zanzibar
-
Rookie
-
9 inlägg
Inte riktigt rätt Masse  . När jag hittade denna tråd så hade jag redan köpt. Jag chansade inte efter att jag hade all info, jag chansade innan jag hade all info. (Såg annonsen i metro den 3dje. Kollade Prisjakts omdömen och det som stod under "forumet" på sidan. Playzones "forum" vill säga. Köpte samma dag.) Jag tycker dock fortfarande att det kan vara värt att råka ut för ett skickligt utfört bedrägeri. Tyvärr var detta inte så skickligt som jag först trodde, jag trodde att hela sidan hade blivit skapad enbart för detta. Att de dock köpt butiken "all included" gör att det bara är tråkigt. Ångrar jag dock att jag faktiskt tog chansen? Nej, faktiskt inte. Det är onekligen tråkigt, men som jag skrev så har jag för vana att chansa. Oftast så är faktiskt låga priser seriösa, och utan folk som vågar prova, hur kan annars någon ny bra sida upptäckas? Oftast så går det, ibland blir man blåst. Men därför är kort bra och många gånger kan man få tillbaka det mesta av beloppet. Om än med en rätt bra väntetid. Största problemet med billiga priser är vanligtvis att man får vänta länge på varan. En-två veckor kan hända. Och det tar jag gärna. Så jag håller mig positiv ett bra tag  .
Redigerat av Zanzibar, 06 March 2009 - 23:36.
Postad 06 March 2009 - 23:38
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Jag tycker dock fortfarande att det kan vara värt att råka ut för ett skickligt utfört bedrägeri.
Tja, detta säger ju allt, klart skrämmande att läsa. Bedragarna gnuggar sina händer nu i ren förtjusning kan jag lova. Själv tycker jag det är ren idioti att ens tänka så, men det är ju jag det. Därför tycker jag inte det minsta synd om dig, för att uttrycka mig väldigt diplomatiskt.
Redigerat av masse70, 06 March 2009 - 23:40.
Postad 06 March 2009 - 23:43
Unregisterede6970ea2
-
Unregisterede6970ea2
-
Beroende
-
-
1141 inlägg
börjar nog nu förstå din "saltning" av Zanzibar.
Postad 06 March 2009 - 23:44
Zanzibar
-
Zanzibar
-
Rookie
-
9 inlägg
Tja, detta säger ju allt, klart skrämmande att läsa.
Bedragarna gnuggar sina händer nu i ren förtjusning kan jag lova.
Själv tycker jag det är ren idioti att ens tänka så, men det är ju jag det.
Jag kan lätt beundra Allt som det har satts mycket jobb i. Om det är moraliskt rätt eller fel har inget med den saken att göra. Jag tycker att bedragare borde åka i fängelse, självfallet, och jag anmäler detta så klart. Dock så betyder inte det att jag inte kan tycka att något är jäkligt smart gjort. Ungefär som att folk är intresserade av att läsa om s.k. antihjältar. Jag tycker även att tiggare är jäkligt modiga, och då menar jag dem som anstränger sig. Folk som faktiskt går upp och frågar om man har några kronor över. Det tror jag aldrig att jag själv hade klarat. (Nu talar jag självfallet inte om de 'professionella tiggarna' som sitter med en burk och en bit papp vid sidan om gatorna.) Men sen är min världssyn lite udda! Men som sagt, utan risktagare så kommer inget nytt. Du tror väll inte företag som CDON.com eller Amazon hade existerat om ingen vågade chansa och handla där när de var helt nya och okända?  Kan självfallet lägga till att det aldrig skulle falla mig in att chansa om något jag inte har råd att förlora. Edit: Så salta på om ni vill! Synd är det inte om mig, det är en risk jag tar flera gånger i månaden, med vanligtvis lyckat resultat.
Redigerat av Zanzibar, 06 March 2009 - 23:48.
Postad 06 March 2009 - 23:51
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
börjar nog nu förstå din "saltning" av Zanzibar. 
Äntligen, tack!
Postad 07 March 2009 - 00:03
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Jag kan lätt beundra Allt som det har satts mycket jobb i. Om det är moraliskt rätt eller fel har inget med den saken att göra. Jag tycker att bedragare borde åka i fängelse, självfallet, och jag anmäler detta så klart. Dock så betyder inte det att jag inte kan tycka att något är jäkligt smart gjort. Ungefär som att folk är intresserade av att läsa om s.k. antihjältar.
Jag tycker även att tiggare är jäkligt modiga, och då menar jag dem som anstränger sig. Folk som faktiskt går upp och frågar om man har några kronor över. Det tror jag aldrig att jag själv hade klarat. (Nu talar jag självfallet inte om de 'professionella tiggarna' som sitter med en burk och en bit papp vid sidan om gatorna.)
Men sen är min världssyn lite udda!
Men som sagt, utan risktagare så kommer inget nytt. Du tror väll inte företag som CDON.com eller Amazon hade existerat om ingen vågade chansa och handla där när de var helt nya och okända? 
Kan självfallet lägga till att det aldrig skulle falla mig in att chansa om något jag inte har råd att förlora.
Edit: Så salta på om ni vill! Synd är det inte om mig, det är en risk jag tar flera gånger i månaden, med vanligtvis lyckat resultat.
Hur patetisk jag än tycker din syn på detta vara så kan jag inte låta bli att nämna att den inte bara drabbar dig vilket ju vore upp till dig at bli drabbad av. Det tråkiga blir ju att ditt agerande faktiskt drabbar alla andra i det här fallet. Dvs du är en sån som ser till att skojarna har en marknad, och det drabbar inte bara dig som uppenbarligen skiter i hur dumt det verkar eller inte. Det drabbar även de som kanske inte har lust elelr råd att gambla med sina pengar. Det kan jag inte förlåta.
Postad 07 March 2009 - 00:26
Zanzibar
-
Zanzibar
-
Rookie
-
9 inlägg
Hur patetisk jag än tycker din syn på detta vara så kan jag inte låta bli att nämna att den inte bara drabbar dig vilket ju vore upp till dig at bli drabbad av. Det tråkiga blir ju att ditt agerande faktiskt drabbar alla andra i det här fallet. Dvs du är en sån som ser till att skojarna har en marknad, och det drabbar inte bara dig som uppenbarligen skiter i hur dumt det verkar eller inte. Det drabbar även de som kanske inte har lust elelr råd att gambla med sina pengar. Det kan jag inte förlåta.
Tyvärr så har mitt "agerande" inte något med saken att göra. Jag vågar prova nya butiker, nya grejer. Utan sådana som mig hade ingen vågat ta risken att starta något nytt. Visst, inte alla är seriösa, men det är en risk man får ta. Det är en risk ALLA tar som handlar av små butiker online. Vill man aldrig ta risker så får man handla av dem som redan är stora, annars finns alltid risken att bli blåst. (Och inte ens hos de stora är du säker! Vilket man kan se om man tittar på alla klagomålen som finns på Prisjakt även om de stora butikerna.) Hade skojarna bara haft sådana som mig att tjäna pengar på, sådana som gör aktiva val att ta risker, så hade det inte varit vidare lönsamt. Vi är få, men vi har inget emot att tala för oss när vi känner att vi hittat något bra. Hade Playzone varit seriöst så hade jag efter en driv som denna rekommenderat butiken varmt till vänner och bekanta. Och även på forum som detta. Så fort jag fick veta att butiken var tveksam så talade jag snarare om för folk att avvakta, men att det inte var dags att förlora hoppet ännu. Men, men. Det är lätt att vara efterklok oavsett hur man ser på det. Hade jag vetat den 3 Mars vad jag vet idag så hade jag aldrig chansat. (Eller vad jag vetat den 4 Mars.)
Postad 07 March 2009 - 00:41
PatBenson
-
PatBenson
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Nåja, även om jag förstår ditt resonemang kan du inte klandra en person för andras beteende, vill han chansa eller t.o.m slänga bort pengarna är det hans "deal", inget vi kan göra åt det även om det skapar en marknad för fiffel. Sen att du Zanzibar såg på prisjakt att dom hade ett bra omdömme låter föga trovärdigt, jag kollade igår och då stog det att dom bytt ägare (22/2 ?)och var flaggade som potentiella lurendrejare och detta i sken av "Kameraexperten" .. men men som sagt du kör ditt "race" klandrar dig inte, hoppas du gått mer plus än minus bara i de chansningar du tagit  F.ö i och med denna nyhet hamnade jag på ett nytt forum efter att ha registrerat mig för att kunna spara kundvagnar på prisjakt, väl mött alla *wave*... kommer nog hänga här lite
Postad 07 March 2009 - 00:55
Zanzibar
-
Zanzibar
-
Rookie
-
9 inlägg
Nåja, även om jag förstår ditt resonemang kan du inte klandra en person för andras beteende, vill han chansa eller t.o.m slänga bort pengarna är det hans "deal", inget vi kan göra åt det även om det skapar en marknad för fiffel.
Sen att du Zanzibar såg på prisjakt att dom hade ett bra omdömme låter föga trovärdigt, jag kollade igår och då stog det att dom bytt ägare (22/2 ?)och var flaggade som potentiella lurendrejare och detta i sken av "Kameraexperten" .. men men som sagt du kör ditt "race" klandrar dig inte, hoppas du gått mer plus än minus bara i de chansningar du tagit 
F.ö i och med denna nyhet hamnade jag på ett nytt forum efter att ha registrerat mig för att kunna spara kundvagnar på prisjakt, väl mött alla *wave*... kommer nog hänga här lite 
Det stämmer att omdömet är dåligt nu Pat, men när jag kollade hade de Enbart positiva omdömen  . Det var innan hela affären började cirkulera för fullt. Visst, denna tråd fanns, men då hade jag inte sett den. (Eller ens besökt detta forum.) Visserligen fanns notisen om att de bytt ägare där, men som skrivits tidigare så är det i sig inget misstänksamt. Detta hade kunnat vara en driv ägaren gjorde för att få PR trots allt. Jag hade förväntat mig att de hade ett (mycket) ringa exemplar av PS3or. 10-30 max. När dessa var reserverade så hade jag förväntat mig att de markerades som slutsålda. Det hade varit en rimlig förlust för marknadsföring.
Postad 07 March 2009 - 01:21
pyrostar
-
pyrostar
-
Rookie
-
9 inlägg
Härligt att se hur en inledningsvis rätt så intressant tråd slutar med humor på den här nivån, men det är väl lite härligt med personliga påhopp såhär på lördagkvällen också ;-)
Hur som helst, tycker synd om dom som ovetandes gick in och handlade. Är väl rätt neutral mot dom som trots vissa indikationer gjorde ett försök till ett klipp.. och er som trots allt varit aktiva i tråden och sedan gått och beställt nu under veckan, ja ni får nog helt ärligt stå ert kast. Jag ska dock inte använda några fula ord mot er, för det har mor min lärt mig att det är ofint.
Edit: Fredagkvällen skulle det förstås vara.
Redigerat av pyrostar, 07 March 2009 - 01:22.
Postad 07 March 2009 - 01:43
Jack of all trades
-
Jack of all trades
-
Veteran
-
-
1846 inlägg
Oftast så går det, ibland blir man blåst. Men därför är kort bra och många gånger kan man få tillbaka det mesta av beloppet. Om än med en rätt bra väntetid.
Är du beredd att satsa dessa pengar om du med all säkerhet vet att ingen kommer ersätta dig ifall det visar sig vara en bedragare då? Hade bankerna vetat att vissa (som du till exempel) är fullt medvetna om att det kan röra sig om en bluff men ändå betalar pengarna så hade de aldrig gått med på att betala tillbaks dom, det är jag väldigt säker på. "Men som sagt, utan risktagare så kommer inget nytt. Du tror väll inte företag som CDON.com eller Amazon hade existerat om ingen vågade chansa och handla där när de var helt nya och okända? wink.gif" CDON hade nog aldrig klarat sig så bra som de gör om de inte hade erbjudit postförskott, jag tror ärligt talat inte någon av de större butikerna som Komplett, Datorbutiken, Ginza med flera hade gjort det heller. Att folk nu handlar via förskottsbetalning beror på att de har byggt upp ett rykte om sig och folk vågar lita på dom. Men att tro att dessa butiker är där dom är idag enbart för folks "chansningar" är i mina ögon ganska naivt tänkande.
Redigerat av Jack of all trades, 07 March 2009 - 01:51.
Postad 07 March 2009 - 02:02
Bizhop
-
Bizhop
-
Forumräv
-
-
825 inlägg
Jag antar av ditt syrliga inlägg att du är en av dom som gick på bluffen?
Yupp, beställde i fredags kväll då jag av en slump hamnade på sidan, då Playzone låg hyffsat till på priser för Eliten. Jag trodde det var uppenbart vad jag ville åstadkomma med mina inlägg, att detta inte ska kunna ske igen. Men det tycks ju du ha förträngt i ren ilska? Dvs att informera och se till att undvika att detta inte kan ske från första början. Att hjälpa till genom att informera.
Håll dig till att ge information och hjälpa till då. Jag har alltid och kommer alltid att fortsätta hävda det jag redan sagt, att med lite sunt förnuft kan man hindra mycket av dessa scams. Mn du tycks ju bara ha valt ut dina godbitar ur allt jag skrivit i denna tråd. Har du ens läst mina inlägg eller är du bara frustrerad över att förlorat lite pengar?
Sunt förnuft kan lätt förstärkas med information. Läst alla dina inlägg och tröttnade väl inte förrens jag svarade på ett. Pengar förlorade, det kommer nya, inte speciellt bitter för det, kunde varit värre. Vi betalade 3000:- i fortkörningsböter åt sambon för ett par månader sedan, det var värre. Så ord som saltkar osv kan du behålla för dig själv för det är bara rent fjantigt.
Fjantigt är ett ord som säkert förklarar det bra, men det passade bra i sammanhanget.
Postad 07 March 2009 - 03:31
fredrikzutt
-
fredrikzutt
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Fan att öppna en webb-butiks rekommendation sida vore något. Inte som pricerunner och prisjakt som bara inriktar sig på priserna. Men en sida som just visar upp om ägar byten har skett, vilka betalnings metoder som finns osv. Och man samlar ihop dom flesta.
Då blir det ju svårare för dom som tar över ett företag och bedra i lika stor krets. Eller man blir iallafall informerad till en början. Jag vet inte det kanske redan finns eller så snackar jag bara i nattmössan
Redigerat av fredrikzutt, 07 March 2009 - 03:46.
Postad 07 March 2009 - 08:21
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2854 inlägg
Fan att öppna en webb-butiks rekommendation sida vore något. Inte som pricerunner och prisjakt som bara inriktar sig på priserna. Men en sida som just visar upp om ägar byten har skett, vilka betalnings metoder som finns osv. Och man samlar ihop dom flesta.
Då blir det ju svårare för dom som tar över ett företag och bedra i lika stor krets. Eller man blir iallafall informerad till en början. Jag vet inte det kanske redan finns eller så snackar jag bara i nattmössan 
Japp, typ pisjakt  . De har varningar, omdömen och betalningsalternativ för de olika butikerna.
Postad 07 March 2009 - 08:42
Unregistereda398c9a6
-
Unregistereda398c9a6
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
Har föröskt nå deras hemsida Playzone utan lyckats. Tydligen är servern stängd. synd, man var ju nyfiken.
Postad 07 March 2009 - 10:07
Unregistered76636631
-
Unregistered76636631
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
Den gamla ägaren måste ju ha reagerat lite på de nya "ägarna", killar i övre tonåren typ. Man har ju en dialog med varann när man träffas och diskuterar överlåtelser, och det borde ju ha väckt en del frågor.
Vem lämnar över ens "livsverk" till ungdomar som dealat knark, praktiskt taget brottslingar, jag menar det märker ju vem man har att göra med.
Postad 07 March 2009 - 10:12
StarChild
-
StarChild
-
Lärjunge
-
-
297 inlägg
masse70: Dina inlägg berättar mer om dig själv, än att har någon substans till personen i fråga. Jag tycker inte sådant snack hör hemma på ett forum. Det kan du hålla för dig själv om du tycker så. Eller så framför du ditt budskap på ett ödmjukt och värdigt sätt.
Redigerat av StarChild, 07 March 2009 - 10:13.
Postad 07 March 2009 - 10:20
mBr
-
mBr
-
Mästare
-
-
3024 inlägg
Den gamla ägaren måste ju ha reagerat lite på de nya "ägarna", killar i övre tonåren typ. Man har ju en dialog med varann när man träffas och diskuterar överlåtelser, och det borde ju ha väckt en del frågor.
Vem lämnar över ens "livsverk" till ungdomar som dealat knark, praktiskt taget brottslingar, jag menar det märker ju vem man har att göra med.
Som den förre ägaren sa så var killen trevlig och artig på alla sätt. Sedan hur menar du att man kan se att någon har sålt knark? Använder man det inte själv så blir man inte "pundig" om du nu tror det.
Postad 07 March 2009 - 10:28
Kristus
-
Kristus
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Det stämmer att omdömet är dåligt nu Pat, men när jag kollade hade de Enbart positiva omdömen . Det var innan hela affären började cirkulera för fullt. Visst, denna tråd fanns, men då hade jag inte sett den. (Eller ens besökt detta forum.)
Visserligen fanns notisen om att de bytt ägare där, men som skrivits tidigare så är det i sig inget misstänksamt. Detta hade kunnat vara en driv ägaren gjorde för att få PR trots allt. Jag hade förväntat mig att de hade ett (mycket) ringa exemplar av PS3or. 10-30 max. När dessa var reserverade så hade jag förväntat mig att de markerades som slutsålda. Det hade varit en rimlig förlust för marknadsföring.
30.000 i förlust på enbart ps3 och till det kommer förlusten på alla andra produkter under inköpspris samt priset för annonser i aftonbladet och metro....vilket litet dataföretag har råd med sån marknadsföring?
Postad 07 March 2009 - 10:28
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Pengar förlorade, det kommer nya, inte speciellt bitter för det, kunde varit värre. Vi betalade 3000:- i fortkörningsböter åt sambon för ett par månader sedan, det var värre.
Fjantigt är ett ord som säkert förklarar det bra, men det passade bra i sammanhanget.
Jag är ledsen att behöva säga det, men du låter väldigt bitter även om du skriver att du inte är det. Nog om dig nu.
Postad 07 March 2009 - 10:40
Unregistered76636631
-
Unregistered76636631
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
Som den förre ägaren sa så var killen trevlig och artig på alla sätt. Sedan hur menar du att man kan se att någon har sålt knark? Använder man det inte själv så blir man inte "pundig" om du nu tror det.
hehe, självklart inte, han behöver inte ha varit pundig. Nu verkar ju det som att killarna tillbringade mer tid i häktet än i skolan, vilket torde märkas när man för diskussioner om överlåtelser av företag. Speciellt med tillhörande fysisk butik och allt det ansvar det samt det övriga föranleder. Vill man nu inte ha sitt "livsverk" förstört får man ju ställa strategiska frågor och ta reda på vad parten mittemot har för erfarenhet av att driva eget. Att bara vara trevlig kommer man ju långt med? Hade varit bättre om han hade refererat nått i stil med, gav ett seriöst och professionellt intryck....eller liknande.
Postad 07 March 2009 - 10:51
tomtefiluren
-
tomtefiluren
-
Forumräv
-
-
658 inlägg
Hur kan några småpundare ha råd att ta över detta?
Det kan ju inte ha varit gratis, måste väl ha kostat ett par mille.
Måste väl ha haft nån borgenär för lån?
Planen kan ju inte ha varit att betala för sig, för då skulle dom ju aldrig gå plus på dessa affärer.
Skönt att höra att ni verkar ha gott om pengar allihop, så det verkar inte gå nån nöd direkt på er som handlat.
Nästa gång kan ni väl skänka pengarna till välgörenhet istället. Så går dom till nåt vettigt i alla fall.
Postad 07 March 2009 - 10:54
mBr
-
mBr
-
Mästare
-
-
3024 inlägg
Hur kan några småpundare ha råd att ta över detta? Det kan ju inte ha varit gratis, måste väl ha kostat ett par mille. Måste väl ha haft nån borgenär för lån? Planen kan ju inte ha varit att betala för sig, för då skulle dom ju aldrig gå plus på dessa affärer.
Skönt att höra att ni verkar ha gott om pengar allihop, så det verkar inte gå nån nöd direkt på er som handlat. Nästa gång kan ni väl skänka pengarna till välgörenhet istället. Så går dom till nåt vettigt i alla fall.
Bara för att man är ung behöver man inte vara fattig. vi vet ju inte om han kommer från en rik familj, vunnit, ärvt osv. Lägga en halv miljon om man vet att man kan komma undan med några miljoner är väl lockande om man är kriminell. PZ kostade inte några mille, var ju inte så mycket varor som följde med heller.
Redigerat av Fiddey, 07 March 2009 - 10:55.
Postad 07 March 2009 - 10:55
lljooo
-
lljooo
-
Amatör
-
-
64 inlägg
masse70: Dina inlägg berättar mer om dig själv, än att har någon substans till personen i fråga. Jag tycker inte sådant snack hör hemma på ett forum. Det kan du hålla för dig själv om du tycker så. Eller så framför du ditt budskap på ett ödmjukt och värdigt sätt.
Problemet är ju att sådana som Zanzibar, med flera - vilket Masse och andra försökt förklara - gör så att bankerna kommer att bli mycket mer restriktiva, och kanske även ta bort möjligheten till ersättning vid bedrägerier.
Postad 07 March 2009 - 11:01
Nahaz
-
Nahaz
-
Beroende
-
-
1349 inlägg
Lite mindre personangrepp och mer generella åsikter i tråden tack.
Av erfarenhet har trådar som denna en tendens att spåra ur efterhand, så tänk efter några gånger extra innan ni postar och undvik som sagt alla former av personangrepp.
Postad 07 March 2009 - 11:10
StarChild
-
StarChild
-
Lärjunge
-
-
297 inlägg
Problemet är ju att sådana som Zanzibar, med flera - vilket Masse och andra försökt förklara - gör så att bankerna kommer att bli mycket mer restriktiva, och kanske även ta bort möjligheten till ersättning vid bedrägerier.
Det du skriver har ingenting med det jag sa. Jag kritiserar inte hans åsikter. Jag kritiserar hans språk.
Redigerat av StarChild, 07 March 2009 - 11:11.
Postad 07 March 2009 - 11:16
Fjant
-
Fjant
-
Lärjunge
-
-
409 inlägg
En fråga till er som handlat av PZ med förskottsbetalning. Hur tänker ni när ni märker att ett företag endast vill ha förskottsbetalning? Tycker inte ni att det är anmärkningsvärt? Är nyfiken på om ni inte bryr er om detta eller inte tycker att det är konstigt?
I min värld (den stora världen utanför Sundbyberg) så finner jag ingen anledning alls till varför man ska betala i förskott till ett företag som endast kan erbjuda ett betalningsalternativ. Eller finns det någon bra anledning???
Det kanske är jag som är konstig men jag skulle aldrig betala i förskott till någon som endast accepterar betalning i förskott. För mig räcker det med denna varningsklocka oavsett om företaget heter Playzone eller Elgiganten.
Om någon endast vill ha betalning i förskott så undrar jag direkt varför? Är det för att det är bedrägeri eller är det för att företaget i fråga håller på att gå omkull?
Mina två enkla regler jag följer: betala ALDRIG till ett företag som endast erbjuder förskottsbetalning, och är ett erbjudande för bra för att vara så sant så är det oftast det. Håller man sig till dessa två enkla regler så anser jag att man i princip nästan är immun mot att bli drabbad av bedrägeri.
Postad 07 March 2009 - 11:28
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
30.000 i förlust på enbart ps3 och till det kommer förlusten på alla andra produkter under inköpspris samt priset för annonser i aftonbladet och metro....vilket litet dataföretag har råd med sån marknadsföring?
Kan med 100% säkerhet säga NOLL, särskilt i dagens bistra tider. Jag har tidigare varit ytterst aktiv i tidgare scamtrådar här och upptäckte denna första idag, efter att ha läst Aftonbladet igår. Kan bara säga att jag hoppas verkligen inte fler resonerar som Zanzibar, det är ju sånt resonemang som föder dessa skojare, samtidigt som det då även dras med MÅNGA som inte skiter i om de blir av med åtskilliga tusenlappar. Och till JonasBonde, ni, Pricerunner m.fl. har verkligen ett stort problem med att visa omdömen om butiker, då skojare nu för andra gången på kort tid utnyttjat just dessa för att få folk att handla även om jag självklart förstår att det är mycket tidsödande att ha koll på ev. ägarbyten m.m. på samtliga listade företag. Men det kan nog vara den enda lösningen för att minimera i att bedragare inte utnyttjar detta. För var så säkra, vi kommer att se MÅNGA ägarbyten, konkurser m.m. inom branschen det närmaste året då den svenska kronans fall har inneburit KRAFTIGT höjda inköpspriser samtidigt som folk inte kommer att ha råd med lyxvaror som tidigare. De flesta nya ägare är säkert seriösa, men då fler butiker kommer att vara till salu/blir konkurbon, så ökar också tillgången till butiker som tidigare har skött sin verksamhet prickpritt med goda kundomdömen. ps...måste också säga efter att ha läst igenom denna att i detta fallet lyste ALLA varningsklockor mycket tidigt. T o m ägarbytet...och som alltid, en butik som endast erbjuder förskottsbetalning ÄR inte seriös, inte ens om de leverar... OBS! Jag påstår INTE att alla som gått på denna bluff får skylla sig själv, då ytterst få är aktiva i trådar som dessa. Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 07 March 2009 - 11:39.
Postad 07 March 2009 - 11:31
Bizhop
-
Bizhop
-
Forumräv
-
-
825 inlägg
Jag har inga problem att betala i förskott till en firma som funnits i flera år och som har gott rykte.
Inte hur mycket som helst men upp till 10 000:- skulle jag nog kunna tänka mig.
Postad 07 March 2009 - 11:32
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
En fråga till er som handlat av PZ med förskottsbetalning. Hur tänker ni när ni märker att ett företag endast vill ha förskottsbetalning? Tycker inte ni att det är anmärkningsvärt? Är nyfiken på om ni inte bryr er om detta eller inte tycker att det är konstigt?
I min värld (den stora världen utanför Sundbyberg) så finner jag ingen anledning alls till varför man ska betala i förskott till ett företag som endast kan erbjuda ett betalningsalternativ. Eller finns det någon bra anledning???
Det kanske är jag som är konstig men jag skulle aldrig betala i förskott till någon som endast accepterar betalning i förskott. För mig räcker det med denna varningsklocka oavsett om företaget heter Playzone eller Elgiganten. Om någon endast vill ha betalning i förskott så undrar jag direkt varför? Är det för att det är bedrägeri eller är det för att företaget i fråga håller på att gå omkull?
Mina två enkla regler jag följer: betala ALDRIG till ett företag som endast erbjuder förskottsbetalning, och är ett erbjudande för bra för att vara så sant så är det oftast det. Håller man sig till dessa två enkla regler så anser jag att man i princip nästan är immun mot att bli drabbad av bedrägeri.
Kan bara säga att jag hoppas verkligen inte fler resonerar som Zanzibar, det är ju sånt resonemang som föder dessa skojare, samtidigt som det då även dras med MÅNGA som inte skiter i om de blir av med åtskilliga tusenlappar.
ps...måste också säga efter att ha läst igenom denna att i detta fallet lyste ALLA varningsklockor mycket tidigt. T o m ägarbytet...och som alltid, en butik som endast erbjuder förskottsbetalning ÄR inte seriös, även om de leverar...
Mvh JB
My point excactly! Detta är ju just det jag skrivit själv tidigare så jag undrar lika mycket som du hur resonemangen går inför köp under dessa omständigheter.
Redigerat av masse70, 07 March 2009 - 11:34.
Postad 07 March 2009 - 11:44
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
Jag har inga problem att betala i förskott till en firma som funnits i flera år och som har gott rykte. Inte hur mycket som helst men upp till 10 000:- skulle jag nog kunna tänka mig.
Har du inte lärt dig något? Både Kameraexperten och Playzone är butiker som funnits länge som som hade gott rykte/goda kundomdömen. Vad tror du orsaken är till att några få nätbutiker endast erbjuder förskottsbetalning? OK om du resonerar som du gör, men kom då inte och lipa sen om denna tidigare seriösa butik har fått nya ägare och dina 9 999 kr är borta...för det kommer att hända stora saker inom den svenska elektronikbranschen det närmaste året. Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 07 March 2009 - 11:49.
Postad 07 March 2009 - 11:49
_FredriK_
-
_FredriK_
-
Beroende
-
-
1377 inlägg
Får väl hoppas att folk som beställt på kredit får tillbaka sina pengar. Tycker bankerna ska ställa lite högre krav på oss konsumenter för det fanns ju folk som fortsatte beställa trots denna tråd och alla signaler. "Jag får ju tillbaka pengarna i vilket fall bara att prova" Sånt resonemang håller ej i längden.
Jag var nära att gå på en nit en gång och ALDRIG mer (Megastyle.se).
Postad 07 March 2009 - 11:55
simonsimonsson
-
simonsimonsson
-
Användare
-
-
113 inlägg
Jag har skapat en poll, om huruvida man blivit lurad eller inte! https://www.minhembi...s...228619&st=0 Gå gärna in och rösta, oavsätt om ni blivit lurade eller inte!
Postad 07 March 2009 - 11:59
KeeKe
-
KeeKe
-
Användare
-
-
180 inlägg
De flesta kollar väl inte på denna tråden?
Ibörjan syntes ju inget allt, bara ett bra erbjudande.
Kolla man prisjakt så var där bra omdöme de har funnits länge, stog inget om den nya ägare?
Inget om att de skulle vara något konstigt.
Det va först efter någon dag som de börja uppmärksammas.
Jag va nära på att beställa men avaktade för jag fick en kännsla att de va något skummt.
Vissa blir dragna av priset bra erbjudande bara ett vist antal konsoler, som min bror.
3000kr och de lär han inte få tillbaka.
Redigerat av KeeKe, 07 March 2009 - 11:59.
Postad 07 March 2009 - 12:01
Bizhop
-
Bizhop
-
Forumräv
-
-
825 inlägg
Jag har inga problem att betala i förskott till en firma som funnits i flera år och som har gott rykte. Inte hur mycket som helst men upp till 10 000:- skulle jag nog kunna tänka mig.Har dom bytt ägare precis innan en kampanj, så kommer jag troligen inte handla. OK, men kom då inte och lipa sen om denna tidigare seriösa butik har fått nya ägare och dina 9 999 kr är borta...för det kommer att hända stora saker inom den svenska elektronikbranschen det närmaste året.
Är du på något sätt orolig att jag skulle stå utanför din dörr och söka sympati om jag blev lurad en gång till? Jag tror nog att alla som varit inblandade i detta och blivit drabbade fattar att man ska vara försiktig i fortsättningen, jag fattade det iaf 1:a 2:a 3:e och 4:e gången någon vänlig själ påpekade i tråden att man blivit blåst/är blåst, och ALDRIG ska handla mot förskottsbetalning. Värre hade varit om jag även handlat från Kameraexperten under julhandeln och nu återkommit för denna kampanj utan eftertanke. Människor är olika, jag var medveten om att det luktade lite konstigt om detta, men den summan jag betalade var inte avgörande för om familjen skulle få mat resten av månaden, så jag tog en chansning. Jag spelar även på stryktipset relativt ofta, där kan vi snacka om att jag blivit blåst och kastat pengarna i sjön.
Postad 07 March 2009 - 12:04
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
De flesta kollar väl inte på denna tråden? Ibörjan syntes ju inget allt, bara ett bra erbjudande. Kolla man prisjakt så var där bra omdöme de har funnits länge, stog inget om den nya ägare? Inget om att de skulle vara något konstigt.
Det va först efter någon dag som de börja uppmärksammas.
Jag va nära på att beställa men avaktade för jag fick en kännsla att de va något skummt.
Vissa blir dragna av priset bra erbjudande bara ett vist antal konsoler, som min bror. 3000kr och de lär han inte få tillbaka.
Jag skrev ju det, att det är få som kollar t ex trådar som denna. Men att ägarbytet kom redan efter en dag ÄR snabbt. För Kameraexperten tog det längre tid vilket bidrog en del till att fler hann bli lurade. Och läser du inte vad jag skriver? Ska vara ändå tydligare - ENDAST förskottsbetalning är nog den största varningsklockan av dem alla och det stod tidiigt i denna tråd och det borde ALLA som varit inne på sidan/startat en beställning ha upptäckt. Endast förskottsbetalning är dock inte lika med scam, men skippar man dessa nätbutiker/blocketsäljare m.m. så minskar risken för att bli avlurad sina pengar avsevärt. Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 07 March 2009 - 12:09.
Postad 07 March 2009 - 12:08
Tompa123
-
Tompa123
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
My point excactly!
Detta är ju just det jag skrivit själv tidigare så jag undrar lika mycket som du hur resonemangen går inför köp under dessa omständigheter.
Jag håller också med. Aldrig i livet jag betalar till/beställer av en firma som säljer varor misstänksamt billigt och enbart har förskottsbetalning som alternativ. Sunt förnuft kommer man långt med.
Redigerat av Tompa123, 07 March 2009 - 12:14.
Postad 07 March 2009 - 12:08
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Fan vad surt Bizhop!
Vi saknar dig på liven juh, blev ingen ny konsol nu heller alltså? Vi får hoppas du får din fraktsedel snart så du kan få den lagad.
Ja alltså, jag blev misstänksam när jag så annonsen i tidningen men kom igen nu grabbar man måste inte vara dum i huvudet för att man har beställt, alla kan göra misstag!
Hoppas ni får tillbaka era stålar ni som beställt!
Postad 07 March 2009 - 12:16
TurboWargen
-
TurboWargen
-
Rookie
-
8 inlägg
Jag har beställt några spel från dem för över en vecka sedan. Deras sida är nere nu så jag antar att ingen mer kan bli lurad. Läste om polisens tillslag mot butiken igår på aftonbladet.
Jag trodde det var safe eftersom jag brukar gå på folks recensioner här på Prisjakt.
Så, det verkar kört, för min del.
Postad 07 March 2009 - 12:17
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
Ja alltså, jag blev misstänksam när jag så annonsen i tidningen men kom igen nu grabbar man måste inte vara dum i huvudet för att man har beställt, alla kan göra misstag!
Ingen som sagt att någon är dum i huvudet för att ha beställt. Det jag och några fler vänder oss emot är de som försvarar butiker som säljer på nätet med endast förskottsbetalning samt de som tycker det är OK att bli lurad i alla fall någon gång. Ska vi se...lite drygt 9 mijoner svenskar, och skulle 1/3 av dessa bli lurad en gång på 3 000 kr. Skit...min miniräknare räcker inte till....varför tror ni bedragare finns?.... Jag trodde det var safe eftersom jag brukar gå på folks recensioner här på Prisjakt. Så, det verkar kört, för min del.
Tråkigt att höra Turbovargen, och du är ytterligare en som vittnar om att du litat på tidigare kundomdömen på prisjämförelsesajterna. Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 07 March 2009 - 12:33.
Postad 07 March 2009 - 12:20
HerrSundberg
-
HerrSundberg
-
Rookie
-
7 inlägg
Vet inte om detta är skrivet här än. Men VD för Playzone är anhållen av polisen. Han nekar brott.
Postad 07 March 2009 - 12:48
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
En sak som förundrar mig är detta med "förskottsbetalning". För mig innebär detta i huvudsak olika former av banköverföringar. När det gäller kortbetalning finns ju två varianter, att pengarna dras direkt när beställning läggs - eller när varorna skickas.
För min del är det varningsflagg om en butik enbart tar emot pengar via direktbetalning/överföring via bank och ev postförskott. Möjlighet att betala med kort är en grundförutsättning för att jag skall betrakta butiken som trovärdig.
Jag betalar vanligtvis med kort på nätet och även om butiken drar pengarna direkt eller när varan skickas bör det kallas "kortbetalning", förskottsbetalning är då pengarna förs till bankkonto (som vid privathandel) eller via bankens betaltjänst (direktbetalning). Även om man rent tekniskt "förskottsbetalar" med kortet om pengarna dras vid beställning och inte då varan skickas.
Även om bluffbutiken genom ägarbyte kommit över ett kortinlösenavtal (och alltså tar kort) brukar varningstecken finnas genom priser o.dyl.
Postad 07 March 2009 - 13:11
galactus
-
galactus
-
Lärjunge
-
-
370 inlägg
Bara för att man är ung behöver man inte vara fattig. vi vet ju inte om han kommer från en rik familj, vunnit, ärvt osv. Lägga en halv miljon om man vet att man kan komma undan med några miljoner är väl lockande om man är kriminell.
PZ kostade inte några mille, var ju inte så mycket varor som följde med heller.
Verkar fortfarande finnas de som inte tror att dessa två personer bara varit s k "målvakter", tycker att det är ganska uppenbart...
Postad 07 March 2009 - 13:12
acmueller
-
acmueller
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Ingen som sagt att någon är dum i huvudet för att ha beställt. Det jag och några fler vänder oss emot är de som försvarar butiker som säljer på nätet med endast förskottsbetalning samt de som tycker det är OK att bli lurad i alla fall någon gång.
Tror du inte att ett företag som tar emot efterskottsbetalning skulle kunna lyckats med ett sådant bedrägeri också? T.ex. skicka tomma kartonger eller bara att ta emot beställningar men då gör dem ingenting. Det jag menar är att bara lita på företag som tar emot efterskottsbetalning kunde också vara en fälla. De som förmodligen borde ha mest koll på bedrägeritecken är Visa/Mastercard/bankerna. Så snart ett företag som vanligtvis debiterar 10.000 på en måndag försöker debitera 100.000, borde deras betalsystem hissa röda varnigsflaggorna med piratsymbolen på datorskärmarna till alla som jobbar där. Kan EJ vara så svårt att upptäcka från från dygn 1.
Postad 07 March 2009 - 13:19
Jack of all trades
-
Jack of all trades
-
Veteran
-
-
1846 inlägg
Alltså det kan finnas bra anledningar till att ett företag enbart skickar varor mot förskottsbetalningar och en av dessa är att företaget blivit blåst allt för många gånger av kunder som inte hämtar ut sina beställda varor. Playzone har sedan en tid tagit bort möjligheten till den typen av beställningar på grund av bland annat dyrare avgifter och sämre villkor från Posten och detta var innan ägarbytet skedde. Jag har själv beställt från Ginza via förskottsbetalningar och har inte haft några som helst problem, skulle jag däremot få reda på att de bytt ägare hade jag dock väntat med att betala in förskott tills denne fått mitt förtroende. Att lita blint på ett företag för att de har ett bra rykte är tyvärr något som man kan komma att ångra, vill man vara säker på att inte bli lurad så ska man betala mot faktura eftersom man då har några dagar på sig att betala in pengarna och vet då även vad man betalar för, tyvärr är det inte många som erbjuder denna möjlighet.
Jag har full förståelse för att många inte är lika aktiva på nätet som jag och andra är men förhoppningsvis kommer dessa lära sig av sitt misstag. Det är de personer som, trots alla varningar och tydliga tecken på bedrägeri, ändå beställer som jag inte blir klok på...
Redigerat av Jack of all trades, 07 March 2009 - 13:27.
Postad 07 March 2009 - 13:50
mBr
-
mBr
-
Mästare
-
-
3024 inlägg
Verkar fortfarande finnas de som inte tror att dessa två personer bara varit s k "målvakter", tycker att det är ganska uppenbart...
Jag har inte sagt om dom är eller inte är målvakter. Men bara för att andra tror att dom är det så behöver det inte vara så. Självklart kan dom mycket väl ha fixat detta för sig själva. Men förklara gärna på vilket sett det är uppenbart att dom är målvakter, ser med spänning fram emot att få det förklarat. OM du nu är så säker på att det är så, men det måste du ju vara eftersom det är så "uppenbart".
Postad 07 March 2009 - 14:26
HerrSundberg
-
HerrSundberg
-
Rookie
-
7 inlägg
Det låter som om man är "målvakt" så har man inget ansvar. Så illa kan det väl inte vara?
Postad 07 March 2009 - 14:40
mBr
-
mBr
-
Mästare
-
-
3024 inlägg
Nä så illa är det inte, dom kommer få sina straff ändå. men verksamheten kommer ju isf fortsätta eftersom dom som bestämmer det hela ännu är fria.
Postad 07 March 2009 - 15:04
galactus
-
galactus
-
Lärjunge
-
-
370 inlägg
Jag har inte sagt om dom är eller inte är målvakter. Men bara för att andra tror att dom är det så behöver det inte vara så. Självklart kan dom mycket väl ha fixat detta för sig själva.
Men förklara gärna på vilket sett det är uppenbart att dom är målvakter, ser med spänning fram emot att få det förklarat. OM du nu är så säker på att det är så, men det måste du ju vara eftersom det är så "uppenbart".
Jag ser det bara som ytterst osannolikt att två kriminellt belastade ungdomar som noll-taxerat de senaste åren (en har dessutom fogden efter sig) )och dessutom bor på två helt olika orter långt ifrån Kalmar skulle köpa butiken samt köra igång en massiv reklamkampanj. Men visst, jag kan ha fel...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Köp & Sälj
-
→
Butiker & Import
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|