TViX N1
1086 svar till detta ämne
Postad 06 november 2010 - 23:34
Slarvid
-
Slarvid
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej!
Jag är nybörjare på det här, så var snäll att ha överseende med mig ifall jag ställer hyfsat korkade frågor, men jag har inte lyckats hitta några svar på mina frågor och finns det redan svar så ber jag om ursäkt på förhand.
Som fattig student så vill jag ha en mediaspelare som är smidig att kolla på film med framför allt, jobbigt att bränna ut filmer hela tiden. Jag har då tittat in mig på TVIX HD-N1 som inte verkar alltför dyr och verkar uppfylla det jag letar efter. Jag har sen tänkt köpa en extern hårddisk (Seagate Expansion 2TB External Drive). Skulle det då funka för mig att slänga över filmer på hårddisken och sen med hjälp av TVIX HD-N1 spela upp filmer? Eller kommer det lagga för att det kanske inte för över information tillräckligt snabbt? Jag hade som max tänkt spela upp 720p .mkv-filer.
Skulle uppskatta det grymt mycket om någon tog sig tid och hjälpte mig, känner mig rätt hopplös just för tillfället. Tack på förhand!
Postad 07 november 2010 - 11:21
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1 310 inlägg
Hej!
Jag är nybörjare på det här, så var snäll att ha överseende med mig ifall jag ställer hyfsat korkade frågor, men jag har inte lyckats hitta några svar på mina frågor och finns det redan svar så ber jag om ursäkt på förhand.
Som fattig student så vill jag ha en mediaspelare som är smidig att kolla på film med framför allt, jobbigt att bränna ut filmer hela tiden. Jag har då tittat in mig på TVIX HD-N1 som inte verkar alltför dyr och verkar uppfylla det jag letar efter. Jag har sen tänkt köpa en extern hårddisk (Seagate Expansion 2TB External Drive). Skulle det då funka för mig att slänga över filmer på hårddisken och sen med hjälp av TVIX HD-N1 spela upp filmer? Eller kommer det lagga för att det kanske inte för över information tillräckligt snabbt? Jag hade som max tänkt spela upp 720p .mkv-filer.
Skulle uppskatta det grymt mycket om någon tog sig tid och hjälpte mig, känner mig rätt hopplös just för tillfället. Tack på förhand!
Ja, det kommer funka utan problem! Max teoretisk bitrate vid full BD-film är ju ändå "bara" ca 40 mbit/s. Har för övrigt köpt en nu! Testade bara väldigt lite sent igår kväll, men den verkar fylla mina behov, hanterar 24p helt korrekt osv. Väldigt nöjd hittills!
Postad 07 november 2010 - 22:07
Korvis
-
Korvis
-
Forumräv
-
-
839 inlägg
Nybliven ägare till N1:an och har nu ett par nybörjar-frågor:
Jag har inte min N1:a ansluten till internet/PC. Om jag vill köra in den senaste FW:n, hur gör jag då? Kan jag ladda ner den till min PC, föra över den till SD-kort och plugga in detta i Tvixen som då läser in detta automatiskt? Eller lägga in det på USB-disken jag använder och installera den den vägen?
Nästa fråga gäller cover-art med Tvixie. Måste Tvixen kommunicera med en ansluten PC för att detta ska fungera? Eller kan man på nåt sätt kopiera över omslagsbild till min anslutna USB-disk ihop med t. ex. en mkv--fil och få det att fungera?
Sista frågan gäller uppspelning av HD-film.
Varenda film jag ser på fungera mycket bra utan att det hackar/laggar. Men varje gång jag ser en HD-film så fryser bilden till vid ett par tillfällen under uppspelning. Dessa frysningar varar dock bara 1-2 sekunder och sker som sagt bara ett par gånger/film. Någon som varit ut för detta och som kanske även vet vad det beror på? Är det kanske något som skulle kunna avhjälpas med en nyare FW?
Tacksam för svar!
Postad 09 november 2010 - 13:48
Swehiort
-
Swehiort
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Nybliven ägare till N1:an och har nu ett par nybörjar-frågor:
Jag har inte min N1:a ansluten till internet/PC. Om jag vill köra in den senaste FW:n, hur gör jag då? Kan jag ladda ner den till min PC, föra över den till SD-kort och plugga in detta i Tvixen som då läser in detta automatiskt? Eller lägga in det på USB-disken jag använder och installera den den vägen?
Nästa fråga gäller cover-art med Tvixie. Måste Tvixen kommunicera med en ansluten PC för att detta ska fungera? Eller kan man på nåt sätt kopiera över omslagsbild till min anslutna USB-disk ihop med t. ex. en mkv--fil och få det att fungera?
Sista frågan gäller uppspelning av HD-film. Varenda film jag ser på fungera mycket bra utan att det hackar/laggar. Men varje gång jag ser en HD-film så fryser bilden till vid ett par tillfällen under uppspelning. Dessa frysningar varar dock bara 1-2 sekunder och sker som sagt bara ett par gånger/film. Någon som varit ut för detta och som kanske även vet vad det beror på? Är det kanske något som skulle kunna avhjälpas med en nyare FW?
Tacksam för svar!
Hej! Fråga 1: Du kan uppgradera utan att vara ansluten till nätet. Följ instruktionen härFråga 2: Anslut den HD som du använder för Tvixen till en PC och se till att den är utdelad. Kör Tvixie och accessa den utdelade mappen. Observera att du måste ha en mapp som heter Movie direkt under den mapp som är utdelad på hårddisken för att det skall funka. I Movie har du sedan dina filmer i olika mappar. Finns massor med info i denna tråd om hur det skall vara upplagt. Såhär ser min disk ut (tvix är den mapp som är utdelad med sina undermappar): Tvix/ Movie / film 1 Fråga 3: Har inte själv haft det problemet.
Postad 09 november 2010 - 21:45
Korvis
-
Korvis
-
Forumräv
-
-
839 inlägg
Tack för svaren, Swehiort!
Jag har nu uppgraderat till FW 2.05 men det verkar dessvärre som att de korta frysningarna i bilden på ca 1 sekund fortfarande finns där nån gång ibland - knepigt.
Vad kör du för inställningar på videoutgången i A/V menyn?
Jag har min ställt på 1080P 50Hz, kan det va där det spökar?
Min TV har upplösning 1024x768 men det kan väl inte ha nån betydelse?
Postad 10 november 2010 - 11:51
Unregistered39e71d34
-
Unregistered39e71d34
-
Rookie
-
4 inlägg
Tack för svaren, Swehiort!
Jag har nu uppgraderat till FW 2.05 men det verkar dessvärre som att de korta frysningarna i bilden på ca 1 sekund fortfarande finns där nån gång ibland - knepigt.
Vad kör du för inställningar på videoutgången i A/V menyn? Jag har min ställt på 1080P 50Hz, kan det va där det spökar? Min TV har upplösning 1024x768 men det kan väl inte ha nån betydelse?
Jag har liknade upplösning på min Tv, så det ska inte ha någon betydelse. Hade liknande problem tidigare, efter lite funderande konstaterade jag att det uppstod när hårddisken jobbade med annat. Löste detta genom att köra film från en separat hårddisk, som jag bara använder för att dela ut film till Tvixen. Sen dess har jag inte sett något.
Postad 10 november 2010 - 18:12
Korvis
-
Korvis
-
Forumräv
-
-
839 inlägg
Jag kör ju en separat extern USB-disk till min så den jobbar aldrig med annat.
Vad krävs det för läshastighet på disken för att visa 1080P problemfritt då?
Kanske är där det spökar???
Nån som har koll på den biten?
Postad 12 november 2010 - 12:57
drue
-
drue
-
Lärjunge
-
-
451 inlägg
Ny fråga: någon som har provat och fått det att funka med TViX N1 och en Apple Time Capsule?
Postad 12 november 2010 - 18:20
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1 310 inlägg
Jag kör ju en separat extern USB-disk till min så den jobbar aldrig med annat. Vad krävs det för läshastighet på disken för att visa 1080P problemfritt då? Kanske är där det spökar???
Nån som har koll på den biten?
Kan ju än så länge i praktiken aldrig bli högre än 40 mbit/s, då det är max vad Bluray levererar.
Postad 13 november 2010 - 09:46
Korvis
-
Korvis
-
Forumräv
-
-
839 inlägg
Retar mig på att jag inte kan få en lösning på mitt problem med de korta och enstaka frysningarna av bilden. Disken jag använder i dagsläget är den här och där kan man läsa sig till att den har en rotationshastighet på 5400 rpm. Det verkar dom allra flesta externa USB-diskar ha. Jämför man med interna diskar så ligger dom oftast på 7200 rpm. Men detta kan alltså inte ha nån betydelse för mitt problem? Ska investera i en större USB-disk snart så då vill man ju va säker på att hastigheten kvittar. Jag vet inte heller vad rotationshastighetens rpm motsvarar i MB/s. Om man läser kundrecension på denna produkt så hävdar ju en av kunderna att den bara läser 19MB/s och då är det för dåligt för HD-film eller??? Ni som sitter på kunskapen: kan ni klargöra det hela för en ivrig amatör?  Edit: Kan ju nämna att de korta frysningarna uppstår oavsett filformat och upplösning.
Redigerat av Korvis, 13 november 2010 - 10:24.
Postad 13 november 2010 - 21:01
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Retar mig på att jag inte kan få en lösning på mitt problem med de korta och enstaka frysningarna av bilden. Disken jag använder i dagsläget är den här och där kan man läsa sig till att den har en rotationshastighet på 5400 rpm. Det verkar dom allra flesta externa USB-diskar ha. Jämför man med interna diskar så ligger dom oftast på 7200 rpm.
Men detta kan alltså inte ha nån betydelse för mitt problem? Ska investera i en större USB-disk snart så då vill man ju va säker på att hastigheten kvittar.
Jag vet inte heller vad rotationshastighetens rpm motsvarar i MB/s. Om man läser kundrecension på denna produkt så hävdar ju en av kunderna att den bara läser 19MB/s och då är det för dåligt för HD-film eller???
Ni som sitter på kunskapen: kan ni klargöra det hela för en ivrig amatör? 
Edit: Kan ju nämna att de korta frysningarna uppstår oavsett filformat och upplösning.
Kan vara chace minne eller annat som spökar också. Tror nog att 5400 ska räcka till. Låna en annan modell av USB HDD av någon bekant, och se om samma problem upprepar sig.
Postad 15 november 2010 - 10:37
Sailfast
-
Sailfast
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Jag har problem med att ca 10-20% av mina Blu-Ray-filmer laggar. Det är som att N1:an inte får fram tillräckligt med data, det händer endast då jag kör med HD-ljud och speciellt vid action-sekvenser där det händer mycket. Då tystnar ljudet men bilden fortsätter oftast hackfritt, ibland hackar bilden också. Pausar jag i ett par sekunder så funkar det bra i ca 10 sekunder innan det börjar lagga igen. Typ som att N1:an får slut på cache. Kör fulla Blu-Ray ISO:s rippade med antingen DVDFab (main movie only) eller AnyDVD HD. Data ligger på min filserver (Win7, Atom D510, 2gb) och överförs via Tvix:s NFS-program eller SMB - samma resultat. Lägger jag över filmerna på USB-disk och kopplar in i N1:an så funkar det utmärkt, inget lagg alls. Kopplar jag in min laptop (även denna med HD-ljud) och spelar upp i TMT3 istället för N1:an så funkar det också perfekt. Jag har testat att koppla via en gbit-router, en 100mbit-router och en 100mbit switch - samma problem. Därför sluter jag mig till att det är något vajsing med nätverket - antingen att N1:an inte klarar av att ta emot data tillräckligt snabbt eller att den inte kan komma överens med router/switch om hur snabbt data ska skickas. Vad tusan kan jag testa med nu? Edit: löst problemet: https://www.minhembi...s...t&p=3101687
Redigerat av Sailfast, 26 november 2010 - 22:18.
Postad 16 november 2010 - 09:14
TimeFliesWithRum
-
TimeFliesWithRum
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Hej igen alla
Nu har jag haft min Tvix i några månader och är väldigt nöjd.
En liten grej som är rätt störande dock:
Om jag slår på tvixen först, och sen byter ingång på tv:n till tvixen, så får jag bild men inget ljud.
Jag måste först byta ingång på tv:n och sen slå på tvixen för att ljudet ska hänga med.
Vad beror detta på?
TV:n är en LG 50PK550N, hdmi-kabel direkt mellan tvixen och tv:n.
Min far har en tvix och en annan platt-tv och han har ej detta problem.
Redigerat av TimeFliesWithRum, 16 november 2010 - 09:15.
Postad 17 november 2010 - 17:06
drue
-
drue
-
Lärjunge
-
-
451 inlägg
Ingen som lirar TViX med Time Capsule? Bah, känns som detta kommer gå åt skiten.
Postad 18 november 2010 - 16:04
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Nu har jag lagt upp en liten handledning i hur man snyggar till sina mappar och bakgrunder.Denna använder jag till TVIX 6500A men den borde funka till flera andra maskiner också. TVIX ICONMAKERJag vet att det oftast efterfrågas i denna tråd så jag tänkte länka er som är intresserade.
Postad 18 november 2010 - 19:43
ollo
-
ollo
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Jag har problem med att ca 10-20% av mina Blu-Ray-filmer laggar. Det är som att N1:an inte får fram tillräckligt med data, det händer endast då jag kör med HD-ljud och speciellt vid action-sekvenser där det händer mycket. Då tystnar ljudet men bilden fortsätter oftast hackfritt, ibland hackar bilden också. Pausar jag i ett par sekunder så funkar det bra i ca 10 sekunder innan det börjar lagga igen. Typ som att N1:an får slut på cache.
Kör fulla Blu-Ray ISO:s rippade med antingen DVDFab (main movie only) eller AnyDVD HD. Data ligger på min filserver (Win7, Atom D510, 2gb) och överförs via Tvix:s NFS-program eller SMB - samma resultat.
Lägger jag över filmerna på USB-disk och kopplar in i N1:an så funkar det utmärkt, inget lagg alls. Kopplar jag in min laptop (även denna med HD-ljud) och spelar upp i TMT3 istället för N1:an så funkar det också perfekt. Jag har testat att koppla via en gbit-router, en 100mbit-router och en 100mbit switch - samma problem.
Därför sluter jag mig till att det är något vajsing med nätverket - antingen att N1:an inte klarar av att ta emot data tillräckligt snabbt eller att den inte kan komma överens med router/switch om hur snabbt data ska skickas.
Vad tusan kan jag testa med nu?
Jag hade samma problem men med uppspelning via nätverket, har fungerat perfekt i ca 2-3 mån och helt plötsligt började det lagga eller helt stänga av filmen, körde ett program som mäter hur snabb hårddisken är (finns flera gratis sök på google) på datorn och såg då att den hade svårt att läsa data, blev ca 6mb/sek. Provade då hårddisk program från tillverkaren (western digital) tänkte ifall den höll på att dö men den klagade inte. Började då ta bort de filer som jag vet att jag lade till den senaste veckan, för att jag visste ju att den funka bra veckan innan. Så jag tog bort film efter film och körde programmet efter varje, tillslut hittade jag den film som var kass. Efter blev läshastigheten ca 60mb/sek. Så nu fungerar det kanon igen. Så kolla ifall du har någon kass film eller någon annnan fil. Kör med Win 7 med netshare, endast interna hårddiskar, D-link Router Dir-615 och nätverkskabel. Har även 2st Tvix 4100 som jag ofta kör paralellt och det är inga problem med varken lagg eller annat, Jag i biorummet med en film, frugan i vardagsrummet med någon tv-serie och dottern i sitt rum med barnfilm, (Jo vi umgås visst men en gång i veckan så har man lite egentid).
Postad 18 november 2010 - 20:50
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Har upplevt samma sak sista tiden, dvs att vissa .mkv filer inte visar annat än svart bild men ljudet funkar som det skall. Kör FW 2.0.5. Funkar bra på dator och VLC.
Fixat nu i senaste betan för Tvix 6600 och S1. Så antar att det kommer väldigt snart till N1.
Postad 20 november 2010 - 01:00
Litecore
-
Litecore
-
Användare
-
-
244 inlägg
ledsnat å det grövsta på att mina NAS-enheter vägrar funka trots meck till förbannelse..
så jag inledde "Projekt FreeNas1000" och jagar för tillfället efter ett s939-moderkort
Postad 20 november 2010 - 01:52
Unregisteredc2d1da48
-
Unregisteredc2d1da48
-
Veteran
-
-
1 687 inlägg
Har det kommit någon firmware så att man kan kolla på youtube ennu ??
Postad 20 november 2010 - 13:30
Unregistered24a8fb9a
-
Unregistered24a8fb9a
-
Användare
-
-
153 inlägg
Hej, Ta och kopiera nos mot nos från N1 och kör sedan med "raw" då skall det fungera. Hade exakt samma problem som du. Har själv en Harmony 785.
Hur sätter man den som "raw"? Jag har kört gudien för att överföra kommandot för AV/PÅ, och den säger att den ska köra från ursprungsfjärren, men det funkar inte. Slå AV funkar, men inte PÅ.
Postad 20 november 2010 - 14:42
Unregistered6e02676c
-
Unregistered6e02676c
-
Användare
-
-
121 inlägg
Hur sätter man den som "raw"? Jag har kört gudien för att överföra kommandot för AV/PÅ, och den säger att den ska köra från ursprungsfjärren, men det funkar inte. Slå AV funkar, men inte PÅ.
I Logitech Harmony Remote Software så välj fliken Enheter. Välj Tvixen (min heter Media Center-pc), tryck på knappen överför infraröda koder. Längst ner till höger finns en knapp som heter anpassad, nu kan du välja överför råkommandon. Så gjorde jag och nu funkar det kanon! Lycka till.
Postad 20 november 2010 - 14:58
Unregistered24a8fb9a
-
Unregistered24a8fb9a
-
Användare
-
-
153 inlägg
I Logitech Harmony Remote Software så välj fliken Enheter. Välj Tvixen (min heter Media Center-pc), tryck på knappen överför infraröda koder. Längst ner till höger finns en knapp som heter anpassad, nu kan du välja överför råkommandon.
Så gjorde jag och nu funkar det kanon!
Lycka till.
Tackar! nu fungerar det.
Postad 20 november 2010 - 22:35
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Har det kommit någon firmware så att man kan kolla på youtube ennu ??
2.0.5 kom väl ut ungefär när dinosaurerna dog ut, så jo, problemet är löst sedan ett tag..
Postad 20 november 2010 - 23:25
Sailfast
-
Sailfast
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Jag hade samma problem men med uppspelning via nätverket, har fungerat perfekt i ca 2-3 mån och helt plötsligt började det lagga eller helt stänga av filmen, körde ett program som mäter hur snabb hårddisken är (finns flera gratis sök på google) på datorn och såg då att den hade svårt att läsa data, blev ca 6mb/sek.
Provade då hårddisk program från tillverkaren (western digital) tänkte ifall den höll på att dö men den klagade inte.
Började då ta bort de filer som jag vet att jag lade till den senaste veckan, för att jag visste ju att den funka bra veckan innan.
Så jag tog bort film efter film och körde programmet efter varje, tillslut hittade jag den film som var kass.
Efter blev läshastigheten ca 60mb/sek. Så nu fungerar det kanon igen.
Så kolla ifall du har någon kass film eller någon annnan fil.
Kör med Win 7 med netshare, endast interna hårddiskar, D-link Router Dir-615 och nätverkskabel. Har även 2st Tvix 4100 som jag ofta kör paralellt och det är inga problem med varken lagg eller annat, Jag i biorummet med en film, frugan i vardagsrummet med någon tv-serie och dottern i sitt rum med barnfilm, (Jo vi umgås visst men en gång i veckan så har man lite egentid).
Det där låter helt sanslöst, jag har aldrig hört talas om att en enskild fil skulle kunna sega ner en hårddisk. Kan det inte vara så att hårddisken behövde defragmenteras bara? Men tack för tipset, jag ska testa och prestandatesta disken.
Postad 21 november 2010 - 06:40
ollo
-
ollo
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Det där låter helt sanslöst, jag har aldrig hört talas om att en enskild fil skulle kunna sega ner en hårddisk. Kan det inte vara så att hårddisken behövde defragmenteras bara? Men tack för tipset, jag ska testa och prestandatesta disken.
Visst låter det knasigt men jag körde defrag + felkontroll i windows samt de felkontroller som fanns i western programmet och ingen hade något att klaga på, även när jag flytta filer ifrån den hårddisken till en annan så orka han inte, en fil på 1gb tog ca 20 min att flytta. Nu var filen en .mkv film på ca 8gb (ej egengjord).
Postad 21 november 2010 - 18:37
Kenshiin
-
Kenshiin
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Hej!
Fick min TViX N1 i torsdags och har sen dess haft mina bra och dåliga stunder, men de dåliga är helt enkelt får bedrägliga för att rekommendera den här (om min nu verkligen funkar som den ska)
Problem 1: Ibland försvinner ljudet när man byter filmklipp/låt. Ljudet är också ibland fråvarande när man startar enheten, omstart är enda lösningen på detta.
Problem 2: Provat kört både UpNp och gjort Nätverksdiskar men detta problem uppstår ändå (har provat 3 olika datorer också). Den hänger/stänger av sig när man browsar i mapparna, brukar både vara så att man kan starta om den med dosan men oftast sluter allt svara och måste dra ur sladden.
Jag har senaste FW och har som sagt provat flera datorer och sätt att visa media men problemen uppstår iaf.
Är detta vanliga fenomen eller är det just min enhet som är dålig.
Postad 21 november 2010 - 22:17
Unregistered6e02676c
-
Unregistered6e02676c
-
Användare
-
-
121 inlägg
...................
Jag har aldrig haft liknande problem, min är helt problemfri.
Postad 22 november 2010 - 00:22
tuffodum
-
tuffodum
-
Lärjunge
-
-
404 inlägg
Har en Xtreamer idag och är sjukt irriterad på Jukebox funktionen, hur upplever ni Tvixens Jukebox?
Hur är Jukeboxen uppbyggd? Ser man en "vägg" av covers och att man trycker på Enter(?) på den man önskar få mer info om?
När man är inne på en film och ser info, går det snabbt att trycka sig vidare till nästa film?
Postad 22 november 2010 - 23:04
Pliind
-
Pliind
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Min fuckade som fan med fjärren(harmony One), trots att jag matade råkommandon, det hela löste sig dock  (orka peka mot spelaren varje gång)
Har en IR-bender som jag använder för att styra belysningen i rummet med. Kopplade bara in mottagaren till denna och tog IR ögat och tejpade på det direkt mot TViXen, nu ligger den där bak och skräpar och jag kan peka vart jag vill och få perfekta resultat
Postad 23 november 2010 - 09:57
Sailfast
-
Sailfast
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Visst låter det knasigt men jag körde defrag + felkontroll i windows samt de felkontroller som fanns i western programmet och ingen hade något att klaga på, även när jag flytta filer ifrån den hårddisken till en annan så orka han inte, en fil på 1gb tog ca 20 min att flytta.
Nu var filen en .mkv film på ca 8gb (ej egengjord).
Verkligen skumt  Nu har jag iaf installerat HD Tune på både filservern och min laptop och delat ut filmerna via dessa med NFS. Båda läser disken med ca 5mb/s konstant under filmtittande och båda genererar samma hackiga film. Med tanke på att filmerna är ca 20-30 gb stora så verkar överföringshastigheten stämma. Flyttar jag filer mellan burkarna via SMB så går det i ca 70-80mb/s så nätverket verkar klara hyfsade hastigheter iaf. Ska testa att mäta läshastigheten om jag spelar upp samma film via SMB istället.
Postad 23 november 2010 - 11:07
Honda
-
Honda
-
Lärjunge
-
-
282 inlägg
Min fuckade som fan med fjärren(harmony One), trots att jag matade råkommandon, det hela löste sig dock (orka peka mot spelaren varje gång)
Har en IR-bender som jag använder för att styra belysningen i rummet med. Kopplade bara in mottagaren till denna och tog IR ögat och tejpade på det direkt mot TViXen, nu ligger den där bak och skräpar och jag kan peka vart jag vill och få perfekta resultat 
Bra tips, hade en ir förlängare tidigare som man skulle kunna använt till detta ändamål, men har inte den kvar. Vad var det för ir förlängare du använde? Allt anant jag har är nästan helt okänsligt för riktning med min Harmony förutom TViX (har två av varje)
Postad 23 november 2010 - 23:44
tuffodum
-
tuffodum
-
Lärjunge
-
-
404 inlägg
Nån som kan hjälpa mig, har gjort en mapp med lite filmer i och fixat info och fanart mm genom Tvixie, ändrat till en annan template än orginalet. Dem 2 första filmerna gick att se omslag etc på men när jag har gjort ett större antal så stänger Tvixen av sig så fort jag går in på Movies
Nån som känner igen det? Har senaste FW
Postad 24 november 2010 - 19:25
Blutor
-
Blutor
-
Rookie
-
2 inlägg
Problem 2: Provat kört både UpNp och gjort Nätverksdiskar men detta problem uppstår ändå (har provat 3 olika datorer också). Den hänger/stänger av sig när man browsar i mapparna, brukar både vara så att man kan starta om den med dosan men oftast sluter allt svara och måste dra ur sladden.
Jag har senaste FW och har som sagt provat flera datorer och sätt att visa media men problemen uppstår iaf.
Jag har exakt samma problem. TViX:en hänger sig dagligen då jag bläddrar i mapparna. Har inte riktigt orkat ta tag i det hela utan väntar spänt på om en ny FW kan kirra problemet (kör idag 2.05). Funderar på att reklamera då jag endast sett ett annat inlägg (Kenshiin':s) rörande detta fenomen. Några fler som haft samma problem? Hur har ni i så fall gjort?
Postad 24 november 2010 - 22:56
tuffodum
-
tuffodum
-
Lärjunge
-
-
404 inlägg
Nån som vet hur man kan få bättre kvalité på covers i Tvixie?
Edit: Enda lösningen jag hittat är att lägga in själv.
Redigerat av tuffodum, 28 november 2010 - 14:33.
Postad 25 november 2010 - 17:03
Sailfast
-
Sailfast
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Hej!
Fick min TViX N1 i torsdags och har sen dess haft mina bra och dåliga stunder, men de dåliga är helt enkelt får bedrägliga för att rekommendera den här (om min nu verkligen funkar som den ska)
Problem 1: Ibland försvinner ljudet när man byter filmklipp/låt. Ljudet är också ibland fråvarande när man startar enheten, omstart är enda lösningen på detta.
Aldrig hört talas om det tidigare. Har du testat att dela ut data via NFS istället eller att köra från en USB-disk? Funkar det så har du något problem med nätverket.
Postad 26 november 2010 - 07:01
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Nån som kan hjälpa mig, har gjort en mapp med lite filmer i och fixat info och fanart mm genom Tvixie, ändrat till en annan template än orginalet. Dem 2 första filmerna gick att se omslag etc på men när jag har gjort ett större antal så stänger Tvixen av sig så fort jag går in på Movies
Nån som känner igen det? Har senaste FW
Kör själv ett antal foldrar med ungefär 100 filmer, där omslagen fungerar utan problem. Har använt Tvixie, så att omslagen blir i rätt storlek. Fick problem när jag själv la in ett par bilder direkt som folder.jpg. Om bilderna är för "stora" så fixar inte TVIXen det, och bootar om. Så kolla att du inte har för stora filer som omslag.
Postad 26 november 2010 - 07:10
Unregistereddf2d825a
-
Unregistereddf2d825a
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Kör själv ett antal foldrar med ungefär 100 filmer, där omslagen fungerar utan problem. Har använt Tvixie, så att omslagen blir i rätt storlek. Fick problem när jag själv la in ett par bilder direkt som folder.jpg. Om bilderna är för "stora" så fixar inte TVIXen det, och bootar om.
Så kolla att du inte har för stora filer som omslag.
Hmmm. Det där har jag med råkat ut för. Men inte när mapparna ligger i rooten av "sharet". Trodde dock inte det kunde bero på bilderna! Vilken storlek skall en folder.jpg vara i? Och nångon som har nån lämplig konverter? För det fungerar ju med mer eller mindre alla storlekar, dock så kan Tvixen pixla en del omslag.....
Postad 26 november 2010 - 09:52
Sailfast
-
Sailfast
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Man behöver tydligen en ny bluecore-patch till firmware 2.0.5 http://www.fileserve.com/file/f4u6r49Det hade jag ingen aning om, ska testa att byta till denna ikväll. Edit: JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!! DET FUNKAR!!!!!  Problemet jag skrev om i det här inlägget, https://www.minhembi...s...t&p=3086575att Blu-Ray filmer laggade över nätverket, visade sig bero på att jag inte hade lagt på rätt bluecore-patch (den ovan) för firmware 2.0.5 Fy tusan vad sweet, jag har hållit på och felsökt på alla möjliga och omöjliga sätt.
Redigerat av Sailfast, 26 november 2010 - 22:17.
Postad 26 november 2010 - 18:08
fatush
-
fatush
-
Rookie
-
2 inlägg
Ny fråga: någon som har provat och fått det att funka med TViX N1 och en Apple Time Capsule?
Lite sent men jag har en äldre Airport Extreme med GB nätverk och det strulade tyvärr. Dock så har jag en Mac som host och problemet kan vara isolerat till det. Macen verkar inte kunna synka hastighet med Tvixen utan jag var tvungen att hårt ställa ner hastigheten till 100mb på nätverkskortet. Inte ens om man ställer en 100mb switch mellan Tvixen och resten av nätverket fungerar det.
Postad 28 november 2010 - 14:30
tuffodum
-
tuffodum
-
Lärjunge
-
-
404 inlägg
Kan någon förklara för mig som jag vore 6 år hur man kopplar Tvixen mot Windows 7?
Postad 29 november 2010 - 12:29
Sailfast
-
Sailfast
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Kan någon förklara för mig som jag vore 6 år hur man kopplar Tvixen mot Windows 7?
Det här är ett gratisforum där vi hjälper varandra efter förmåga, inte någon premiumsupport. Lägg ner lite eget arbete till att börja med och sök på forumet och i den här tråden. Allt står redan. Stöter du på problem med någon specifik grej så kan vi säkert hjälpa dig om du ställer en välformulerad fråga.
Redigerat av Sailfast, 29 november 2010 - 12:29.
Postad 30 november 2010 - 13:18
Pliind
-
Pliind
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Bra tips, hade en ir förlängare tidigare som man skulle kunna använt till detta ändamål, men har inte den kvar. Vad var det för ir förlängare du använde?
Allt anant jag har är nästan helt okänsligt för riktning med min Harmony förutom TViX (har två av varje)
Använder dessa från kjell.com
Postad 30 november 2010 - 22:27
Alarma
-
Alarma
-
Användare
-
-
150 inlägg
Nu när den klarar att bistreama HD-ljud så verkar den ju riktigt bra, fungerar FLAC/AAC-filmer?
Ni som har den, är ni nöjda med hur den klarar hela bluray-rips?
Postad 01 december 2010 - 12:52
Sailfast
-
Sailfast
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Nu när den klarar att bistreama HD-ljud så verkar den ju riktigt bra, fungerar FLAC/AAC-filmer?
Ni som har den, är ni nöjda med hur den klarar hela bluray-rips?
Jag har 2TB med fulla Blu-Ray isos - 20-40GB styck. Funkar bra. Det tar ca 3-5 sekunder för filmen att starta och så kan det bli lite lagg just när man byter undertexter eller ljudspår men annars flyter det hur fint som helst. Några FLAC/AAC-filmer har jag dock inte.
Postad 01 december 2010 - 16:23
Unregistered0919d7e6
-
Unregistered0919d7e6
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Jag har hållit på och brottats med att kunna köra Bluray-iso men har problem med ljudet som klipper/försvinner, behöver hjälp av er experter på det här med HD-ljud och alla format som finns. Jag har en förstärkare som ej tar de nya HD-ljudformaten( Onkyo 674E). Streamar från en NAS med NFS.
Har bla försökt med optisk kabel och att N1 konverterar HD-ljud tll DD 5.1 resp DTS, har jag redan där gått bort mig?
Har även försökt med HDMI men där tyckte jag det strulade med ljud även vid dvd-iso(kanske när man spelat dts verkade det som den hängde sig och jag fick göra reset på N1 när jag skulle lyssna på pcm). Tröttnade på denna instabilitet och därför fastnade jag på optisk.
Har även försökt med hdmi-ljud för att få till HD ljud men samma resultat med hack. Har kört uppgrade med blucore sw som sailfast hänvisade till.
Tänkte testa med det blucore FW som skall ge hd-ljud till PCM på hdmi men den FW kan man inte köra med 2.0.5, är det inte möjligt att få PCM via hdmi längre?
Hur tycker ni jag skulle ställa in ljudkonfig och port? Kan man ha en config som hanterar alla format N1 klarar av? Ska det då fungera med HD-ljud eller måste jag köpa ny förstärkare för att titta på blueray-iso?
Hade givit upp och varit lite besviken men när sailfast fick det att fungera fick jag lite ny energi för att förhoppningsvis komma på en lösning.
Postad 02 december 2010 - 07:28
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Jag har hållit på och brottats med att kunna köra Bluray-iso men har problem med ljudet som klipper/försvinner, behöver hjälp av er experter på det här med HD-ljud och alla format som finns. Jag har en förstärkare som ej tar de nya HD-ljudformaten( Onkyo 674E). Streamar från en NAS med NFS.
Har bla försökt med optisk kabel och att N1 konverterar HD-ljud tll DD 5.1 resp DTS, har jag redan där gått bort mig?
Har även försökt med HDMI men där tyckte jag det strulade med ljud även vid dvd-iso(kanske när man spelat dts verkade det som den hängde sig och jag fick göra reset på N1 när jag skulle lyssna på pcm). Tröttnade på denna instabilitet och därför fastnade jag på optisk.
Har även försökt med hdmi-ljud för att få till HD ljud men samma resultat med hack. Har kört uppgrade med blucore sw som sailfast hänvisade till.
Tänkte testa med det blucore FW som skall ge hd-ljud till PCM på hdmi men den FW kan man inte köra med 2.0.5, är det inte möjligt att få PCM via hdmi längre?
Hur tycker ni jag skulle ställa in ljudkonfig och port? Kan man ha en config som hanterar alla format N1 klarar av? Ska det då fungera med HD-ljud eller måste jag köpa ny förstärkare för att titta på blueray-iso?
Hade givit upp och varit lite besviken men när sailfast fick det att fungera fick jag lite ny energi för att förhoppningsvis komma på en lösning.
Först och främst, om stärkaren inte klarar HD Audio, kör INTE in Bluecore patchen. Då försvinner "downgrade" av DTS HD till vanlig DTS. (Och blir m.a.o. väldigt tyst) Så det ska inte finnas någon anledning till att inte kunna köra Blueray ISO med DolbyDigital eller DTS.
Postad 02 december 2010 - 11:28
Sailfast
-
Sailfast
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Alltså, min stärkare Onkyo 606 klarar HD-ljud - fina lampor som tänds och hela baletten. Jag bitstreamar därför ljudet via HDMI till stärkaren så får den sköta den biten. PCM och nerkonvertering har jag ingen koll på. Det var bitstreamingen jag hade problem med tidigare men där den nya bluecore-patchen fixade problemet.
Postad 02 december 2010 - 15:49
Unregistered0919d7e6
-
Unregistered0919d7e6
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Jo det var lite skillnad att du var ute efter de faktiska HD-formaten men annars stämmde ditt strul in väldigt bra på vad jag erfarit, filen hackar vid streaming men inte via USB-disk. Har därför tidigare misstänkt någon svag punkt i mitt nätverk, NAS, disk,router eller kabel osv, och gett upp och inte orkat fortsätta gräva.
Men ditt lyckade lyckade resultat tände en strimla hopp att det trots allt kanske går att fixa med rätt inställningar.
Så jag får backa FW och sen tillbaka utan att lägga in bluecore-fix och konfigurera med SPDIF, sen ta ett nytt varv med inställningar i TVIX och förstärkaren för förhoppningsvis kunna ändra följande: "försöka stänga av ljud till TV", "endast opto för ljud in för bild HDMI-port", stänga av ljud in på hdmi i tv, native frame rate i Tvix, kolla 100Mbit inställning för router, stänga av ljud för HDMI out i förstärkaren.
Det är det jag har hittadet i tråden som folk har mixtrat med med varierad framgång.
Postad 04 december 2010 - 00:18
Flintstone
-
Flintstone
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Hej igen!
Efter ett litet uppehåll här på tråden så är jag nu tillbaka. TViX-projektet har legat nere ett tag på grund av att den ska användas i sovrummet och att få upp platt-TVn på väggen har inte varit prio 1. Nu är TVn på plats och jag har haft tid att pilla lite med TViXen.
Jag har kommit en bra bit längre än när jag torrkörde lite på arbetsbordet då TViXen var helt nyinskaffad. Jag har nu fått till det så att alla filer syns, allt ser mycket trevligare ut och navigationen fungerar relativt bra. Dock har jag fortfarande problem att spela en hel del filer, varav de flesta är stora ISO-filer. Detta har jag skrivit om tidigare och då var min misstanke att det var min NAS (Netgear StoraNAS) som varit boven i dramat. Alldeles nyss testade jag därför att lägga över filerna på en Maxtor firewire/USB-disk. Till min förvåning fungerade inte filerna nu heller!
Jag drar därför slutsatsen att det måste vara något fel på filerna.
Filerna är ISO som jag rippat från mina egna DVD med något program (minns inte vilket) och som jag har uppfattat det så är filerna över 5 G stora. Dock har jag en ISO på "Fear And Loathing In Las Vegas" som är typ 4.4 G som inte heller fungerar.
Det som händer att TViXen startar filen, jag ser "play"-symbolen på skärmen men rutan är helt svart och inget ljud hörs. På vissa filer kan jag höra extremt hackande ljud i "preview"-listan som jag känner igen som intromusik.
Vad kan det vara för fel på filerna? Vad använder ni för program för att rippa stora filer? Det måste ju vara dual layer-DVD som blir så stora så frågan är om det har med det att göra. Kanske mitt program inte gillar att rippa dual layer? Kan man på något sätt dela på en stor ISO så jag får två halvor som jag kan testa med?
Jag skulle bli jätteglad om någon kan hjälpa mig med detta. Det skulle också göra mycket för husfriden då min sambo rynkar på näsan åt TViXen. Detta eftersom en av huvudanledningarna till att vi köpte den var att hon skulle kunna titta på sin favoritserie (Lilla Huset På Prärien) när hon ligger nedbäddad i förkylning eller något annat elakt. Det funkar ju inte nu efter som de filerna är över 5 G...
Postad 04 december 2010 - 12:05
Korvis
-
Korvis
-
Forumräv
-
-
839 inlägg
Jag har tidigare nämnt att jag har problem med att bilden fryser till i 1-2 sekunder. Dock endast ett par gånger/film. Och i övrigt funkar allt bra. Ni som inte har dessa problem. och som använder USB-disk som jag, vad kör ni med för modeller av USB-disk?
Redigerat av Korvis, 04 december 2010 - 15:52.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|