* Officiell tråd Sagemcom RT90-160 HD *
1406 svar till detta ämne
Postad 25 January 2011 - 08:00
sommar99
-
sommar99
-
Rookie
-
4 inlägg
Nu har jag fått svar från Philips och det var goddag yxskaft. Deras metod har jag redan provat och det hjälpte inte. Vad föreslår Sagemcom att jag skall göra???
Det gäller alltså Varför fungerar inte handskakningen med HDMI anslutning mellan Sagemcom RT90-160 HD box som levereras av Boxer och Philips 42PFL9632D/10. Skärmen blir bara blå. Fungerar på TV av andra märken.
Citat börjar
Tack för ditt mail!
Jag ser nedan att vi har fått svar från vår produktexpert Eddy Van Laere från Nederländerna. Du kan se hans svar nedan återkom gärna om något är oklart. The users could try using a different HDMI video format (e.g. 720p instead of 1080i). They may be able to change that setting while connected via SCART. Users could also try connecting a repeater or a switch between the STB and the TV (e.g. an amplifier with HDMI in/out, an HDMI switch.
Citat slut
Varför skall man använda en repeater när HDMI kabeln är 75 cm lång ??
Jag hade också detta problem med min Philips TV Felet blev avhjälpt sedan jag bytat hdmi kabel o vekligen fixerat den i hdmi uttaget med ett fäste Innan satt kabelen väldikt löst o glappa
Postad 25 January 2011 - 08:48
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12727 inlägg
Dom flesta tycks ha fått tillbaka sina hd kanaler, men är det egentligen någon som vet vart felet fanns ?
Var det hos Boxer?
Var det hos Teracom?
Var det hos Sagemcom ?
Den som vet får hemskt gärna skriva det här......hade varit roligt att veta eftersom alla skyllde på alla, och ingen visste något
Postad 25 January 2011 - 09:01
robban100
-
robban100
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Nu har jag fått svar från Philips och det var goddag yxskaft. Deras metod har jag redan provat och det hjälpte inte. Vad föreslår Sagemcom att jag skall göra???
Det gäller alltså Varför fungerar inte handskakningen med HDMI anslutning mellan Sagemcom RT90-160 HD box som levereras av Boxer och Philips 42PFL9632D/10. Skärmen blir bara blå. Fungerar på TV av andra märken.
Citat börjar
Tack för ditt mail!
Jag ser nedan att vi har fått svar från vår produktexpert Eddy Van Laere från Nederländerna. Du kan se hans svar nedan återkom gärna om något är oklart. The users could try using a different HDMI video format (e.g. 720p instead of 1080i). They may be able to change that setting while connected via SCART. Users could also try connecting a repeater or a switch between the STB and the TV (e.g. an amplifier with HDMI in/out, an HDMI switch.
Citat slut
Varför skall man använda en repeater när HDMI kabeln är 75 cm lång ??
Jag fick detta svar från Sagemcom idag: "HDMI kompabilitetsproblemet kommer att lösas av löpande updateringar tills alla berörda märken och modeller är lösta". Vi kan vara stolta, vi har blivit produktutvecklare på Sagemcom. Nu gäller det bara att få en bra ersättning!
Postad 25 January 2011 - 09:06
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12727 inlägg
Jag fick detta svar från Sagemcom idag: "HDMI kompabilitetsproblemet kommer att lösas av löpande updateringar tills alla berörda märken och modeller är lösta". Vi kan vara stolta, vi har blivit produktutvecklare på Sagemcom. Nu gäller det bara att få en bra ersättning!
He he..ja.....jag undrar när första lönen kommer........  Inte klokt att man bara lanserar en produkt utan att ha testat den riktigt ordentligt. Dom flesta tillverkare har ju ett rykte och företag att tänka på. Man får hoppas att dom lär sig.
Postad 25 January 2011 - 19:49
GuessWho
-
GuessWho
-
Beroende
-
-
1314 inlägg
Inte klokt att man bara lanserar en produkt utan att ha testat den riktigt ordentligt. Dom flesta tillverkare har ju ett rykte och företag att tänka på.
Man får hoppas att dom lär sig.
Medans dom lär sej så avvaktar jag. Det finns tillräckligt många andra problem att grotta ner sej i utan att man behöver skaffa fler. Men jag hoppas innerligt att dom lär sej snabbt, för jag vill ju hemskt gärna ha igång HDTV på allvar...
Postad 25 January 2011 - 22:44
ank9
-
ank9
-
Rookie
-
9 inlägg
Fick min den 20/1 och var mest orolig för att boxen skulle hänga sig och för att inspelningar skulle missas... Jag har hoppat över att genomföra den tillgängliga uppdateringen.
Hittills har inte någon inspelning missats och boxen har hängt sig en gång när jag var inne och knappade mig runt i menyerna (som faktiskt är riktigt sega). Jag känner mig nöjd (och nej, jag är inte anställd hos Boxer) 
Kan ju också tillägga att jag har boxen kopplad direkt till min Sony-TV, via HDMI...
Postad 26 January 2011 - 08:50
oddolsen
-
oddolsen
-
Rookie
-
1 inlägg
Jag har haft boxen sedan den 1/12 och haft mycket problem med den. Mest när det gäller inspelning och efter sista uppdateringen. Nedan är några av problemen. Allmänt- Irriterande knäppningar (statiska?) när man byter kanal eller snabbspolar
- Svår att starta med Logitech fjärrkontroll. Behöver två start tryckningar!
- Låser sig ibland och man måste bryta strömmen (fick en ny näradapter från Sagem som skulle lösa detta)
- Det tar väldigt lång tid att starta boxen. Upp mot 1 minut.
- VHS kanalerna dyker inte upp vi kanalsökning. (har nu endast en UHF-antenn men bra mottagning så jag tycker att de borde dyka upp ändå)
Inspelade program- Dåligt ljud och bild på inspelade program. Det är någon sorts hack i ljud och bild c:a 1 gång per sek
- Bilden fryser några sekunder ibland på inspelade program. Ljudet fortsätter dock och efter en stund så hoppar bilden fram dit ljudet har hunnit
- Man får aldrig frågan om att spela in en serie med senaste firmware
- Man får ingen titel på program som man lägger för inspelning från EPG
- Det tar ibland väldigt lång tid att få EPG uppdaterad. Ibland är det alldeles blankt och det tar flera minuter innan all information syns
- Två gånger har det hänt att den inte spelar in program som finns i inspelningslistan
Jag har kopplat den via HDMI till en Samsung TV och tar ljudet via Coax. Ja hade tidigare en äldre inspelningsbar box från Sagem och den hade inga av dessa problem. Sagem support säger att det mesta löser sig med nästa uppdatering av programvaran. Man kan ju hoppas men om någon vet något sätt att komma tillrätta med något av problemen redan nu så är det välkommet
Postad 26 January 2011 - 09:23
robban100
-
robban100
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Jag har haft boxen sedan den 1/12 och haft mycket problem med den. Mest när det gäller inspelning och efter sista uppdateringen. Nedan är några av problemen.
Allmänt
- Irriterande knäppningar (statiska?) när man byter kanal eller snabbspolar
- Låser sig ibland och man måste bryta strömmen (fick en ny näradapter från Sagem som skulle lösa detta)
- VHS kanalerna dyker inte upp vi kanalsökning. (har nu endast en UHF-antenn men bra mottagning så jag tycker att de borde dyka upp ändå)
Inspelade program
- Dåligt ljud och bild på inspelade program. Det är någon sorts hack i ljud och bild c:a 1 gång per sek
- Bilden fryser några sekunder ibland på inspelade program. Ljudet fortsätter dock och efter en stund så hoppar bilden fram dit ljudet har hunnit
- Det tar ibland väldigt lång tid att få EPG uppdaterad. Ibland är det alldeles blankt och det tar flera minuter innan all information syns
- Två gånger har det hänt att den inte spelar in program som finns i inspelningslistan
Jag har kopplat den via HDMI till en Samsung TV och tar ljudet via Coax.
Ja hade tidigare en äldre inspelningsbar box från Sagem och den hade inga av dessa problem.
Sagem support säger att det mesta löser sig med nästa uppdatering av programvaran. Man kan ju hoppas men om någon vet något sätt att komma tillrätta med något av problemen redan nu så är det välkommet
Jag kan knappast göra dig gladare, jag har nästan exakt samma fel på min box. Jag har en Sony ansluten med HDMI. Läser man den här tråden så har de flesta några av problemen du listat. En utmärkt sammanfattning du gjort av felen hoppas Sagemcom läser detta så har de lite att bita i. För övrigt har jag försökt 2ggr att spela in Avatar men ingeting inspelat trots att när jag lämnade boxen stod den i REC.
Postad 26 January 2011 - 09:43
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3945 inlägg
Jag kan knappast göra dig gladare, jag har nästan exakt samma fel på min box.
Citera INTE ett helt inlägg, speciellt inte när det är inlägget innan, tack! Det är ju bara jobbigt för alla att åter igen behöva läsa samma sak. Man ska bara citera så mycket att läsaren Påminns om innehållet, enl. reglerna.
Redigerat av anderswillhelmsson, 26 January 2011 - 09:44.
Postad 26 January 2011 - 11:58
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12727 inlägg
Nästan alla ( nu säger jag nästan, för vissa har det gått bra för) som har installerat uppdateringen har fått en hel del av dom problemen du beskriver ovanför.
Och dom som struntat i uppdateringen har inte fått dom problemen, inkl mig själv.
Jag är ju som sagt innan, inne på min fjärde box, utan uppdatering, och det funkar bra.
Nästa uppdatering som enligt sagemcom ska lösa alla dessa problem släpps 10 Februari enligt dom.
Frågan är vilka problem som kommer med den uppdateringen, vilka för och nackdelar det blir.
Förhoppningsvis löser det mer än det gör skada........men som det känns i dagens läge så är vi alla försökskaniner av boxarna tills sagemcom har löst alla buggar.
Postad 26 January 2011 - 12:01
ebedu
-
ebedu
-
Rookie
-
6 inlägg
Hej!
Har läst hela tråden och har blivit fundersam hur jag ska göra. Min tvåårsbindning går ut i dagarna, jag har boxer mix och canal+, och jag hade tänkt att binda två år igen om jag skulle få ett bra pris på ytterligare en inspelningsbox. Idag har jag Topfield 5720 320gb som funkar rätt hyfsat. Men jag vill ha en box i stugan också, då behöver man bara bära mellan kortet. Vad tror ni jag skulle få för bud från Boxer? Ska man vänta på, ja vadå?
Tacksam för tips!
Postad 26 January 2011 - 12:30
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12727 inlägg
Hej! Har läst hela tråden och har blivit fundersam hur jag ska göra. Min tvåårsbindning går ut i dagarna, jag har boxer mix och canal+, och jag hade tänkt att binda två år igen om jag skulle få ett bra pris på ytterligare en inspelningsbox. Idag har jag Topfield 5720 320gb som funkar rätt hyfsat. Men jag vill ha en box i stugan också, då behöver man bara bära mellan kortet. Vad tror ni jag skulle få för bud från Boxer? Ska man vänta på, ja vadå? Tacksam för tips!
Svår fråga. Som du säkert läst så har ju tyvärr boxarna varit undermåttliga, dvs en massa buggar och problem. Man vet aldrig om sagemcom tagit till sig all kritik och verkligen lyssnat på oss som har denna box och våra felrapporteringar. Har dom det så kan man väl säga som så att boxarna kommer förmodligen bli bättre efter en del uppdateringar av mjukvaran i dom......dvs löser buggarna som finns idag. Felet sagemcom gjorde var att dom släppte boxarna för tidigt, man var väl kanske lite väl uppspelt att få ut sin HD box på marknaden för att räknas som en av dom som först kanske släppte en HD box till Boxer. Tyvärr får vi som konsumenter betala för det misstaget med vår frustration och Sagemcom får betala med sitt rykte....så ingen har egentligen vunnit på detta. Ring och prata med Boxer.....säg att du eventuellt är intresserad av att fortsätta vara kund, men vill veta lite mer om deras avtal, samt boxen. Jag fick som deal att jag binder upp mig 2 år...därav har jag 1 år med fria hd kanaler, och betalar endast 199 kr för boxen. För mig var valet klart eftersom vi ville båda ( min fru och jag ) vara kvar hos boxer. Du får överväga lite för och nackdelar. Vill du gå över till en annan och kanske behöva installera parabol på både stugan och hemma? I slutändan ska du göra det som känns rätt.
Redigerat av mstoltz, 26 January 2011 - 12:54.
Postad 26 January 2011 - 12:58
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1257 inlägg
Svår fråga.
Som du säkert läst så har ju tyvärr boxarna varit undermåttliga, dvs en massa buggar och problem.
Man vet aldrig om sagemcom tagit till sig all kritik och verkligen lyssnat på oss som har denna box och våra felrapporteringar. Har dom det så kan man väl säga som så att boxarna kommer förmodligen bli bättre efter en del uppdateringar av mjukvaran i dom......dvs löser buggarna som finns idag.
Felet sagemcom gjorde var att dom släppte boxarna för tidigt, man var väl kanske lite väl uppspelt att få ut sin HD box på marknaden för att räknas som en av dom som först kanske släppte en HD box till Boxer.
Tyvärr får vi som konsumenter betala för det misstaget med vår frustration och Sagemcom får betala med sitt rykte....så ingen har egentligen vunnit på detta.
Ja ryktet var ju inte så bra tidigare heller. Både den gamla boxen, som jag förvisso tycker är bättre än den nya, och framförallt den som CD har har fått mycket kritik. Ring och prata med Boxer.....säg att du eventuellt är intresserad av att fortsätta vara kund, men vill veta lite mer om deras avtal, samt boxen.
Jag fick som deal att jag binder upp mig 2 år...därav har jag 1 år med fria hd kanaler, och betalar endast 199 kr för boxen.
Bra deal du fick, var det nyligen, jag har två boxar här som jag ska skicka tillbaka. Trots att jag hade ytterligare argument så fick jag inte ner priset under 1000-lappen. (Jag blev felinformerad om att kunna köra HD på den gamla boxen) Jag tänker säga upp mitt abonnemang undrar vad jag då får för erbjudande?
Postad 26 January 2011 - 13:09
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12727 inlägg
Bra deal du fick, var det nyligen, jag har två boxar här som jag ska skicka tillbaka. Trots att jag hade ytterligare argument så fick jag inte ner priset under 1000-lappen. (Jag blev felinformerad om att kunna köra HD på den gamla boxen) Jag tänker säga upp mitt abonnemang undrar vad jag då får för erbjudande?
Nej denna dealen var för ett par månader sedan. Ja, det blir jag lite fundersam över.....varför får alla olika dealar ? Det som hände mig var att band upp mig på 1 år och fick en modul till min tv. Denna modulen sa dom skulle klara mpeg4 OCH HD kanalerna, vilket jag blev lite undrande över om den verkligen klarade hd kanalerna.......men dom lovade att det skulle den göra. hmmm......tänkte jag men ok då. Vilket det senare visade sig vara fel naturligtvis. Så jag ringde dit och var förbannad, berättade vad jag tyckte och blev då erbjuden denna deal, vilket då var en bra deal tyckte jag. Jag tror att boxer just nu är väldigt rädd att kanske bli av med sina kunder efter allt strul, så prova med att säga att du funderar på att säga upp ditt abonemang....eftersom du varit missnöjd......fråga då vad det finns för erbjudande för att du ska stanna som kund.
Postad 26 January 2011 - 14:06
mrharakiri
-
mrharakiri
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Nästan alla ( nu säger jag nästan, för vissa har det gått bra för) som har installerat uppdateringen har fått en hel del av dom problemen du beskriver ovanför.
Jag skulle säga att de allra flesta som installerat uppdateringen har fått färre och mindre allvarligare problem än tidigare. Den frysning som sker vid uppspelning av inspelade program är till för att synka ljud/bild och ska försvinna i nästa uppdatering enligt sagem.
Postad 26 January 2011 - 14:53
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12727 inlägg
Jag skulle säga att de allra flesta som installerat uppdateringen har fått färre och mindre allvarligare problem än tidigare. Den frysning som sker vid uppspelning av inspelade program är till för att synka ljud/bild och ska försvinna i nästa uppdatering enligt sagem.
Enligt min uppfattning så tycker jag att fler har klagat på att boxen låser sig och ända sättet att få igång den igen är att dra ut strömkabeln........detta fenomen har dom flesta fått efter dom uppdaterat boxen. Detta har inte enbart med uppspelning av inspelade program att göra utan helt allmänt med hela boxen, även med vanligt tv tittande. Samt att sagemcom vet också om att uppdateringen har med detta och göra. Jag själv ur egen erfarenhet har haft 4 boxar.........3 utav dom funkade bra innan jag uppdaterade, den 4 är den jag har nu utan uppdatering och funkar fint. ps: vill säga att det tog 3 boxar innan både jag själv och sagemcom kom på att detta hände efter jag uppdaterat och flera klagomål hade kommit in till sagemcom. Sen att vissa kanske har haft tur med sin box och uppdatering är bara att gratulera  Men som jag nämnt i tidigare trådar...jag är absolut ingen expert på detta, utan ger bara min uppfattning av boxen.
Postad 26 January 2011 - 14:55
Åskviggen
-
Åskviggen
-
Forumräv
-
-
518 inlägg
Är det någon mer som upplever att det finns ett glapp på antenningången på boxen?
På mitt exemplar kunde signalstyrkan ändras genom att spänna antennkontakten i sidled.
Signalen blev stark då jag lödde fast boxens antennkontakt i skärmboxen som sitter på kretskortet
samt även lödde om mittledaren på kretskortet. Ytorna var oxiderade och ganska svårlödda.
Postad 26 January 2011 - 15:12
obbeman
-
obbeman
-
Rookie
-
5 inlägg
Signalstyrkan är ju inte så bra, den ska ju ligga runt 74 som jag hade innan.
Det här förvirrar mig en hel del. I min värld så är 100% så bra som något kan bli. Varifrån kommer det att 74% skulle vara det optimala? Om det vore så att en signal kan vara för stark så borde skalan fortsätta till över 100% kan man tycka så att man i sin tur kan dämpa den till 100%. Skulle jag till exempel ha 74% av min lön så vore det sämre än dom 100% som jag har idag. Förvisso så vore 150% ännu bättre...
Postad 26 January 2011 - 15:22
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12727 inlägg
Det här förvirrar mig en hel del. I min värld så är 100% så bra som något kan bli. Varifrån kommer det att 74% skulle vara det optimala? Om det vore så att en signal kan vara för stark så borde skalan fortsätta till över 100% kan man tycka så att man i sin tur kan dämpa den till 100%.
Skulle jag till exempel ha 74% av min lön så vore det sämre än dom 100% som jag har idag. Förvisso så vore 150% ännu bättre... 
He he he..ja i min värld är det också så att 100 är det bästa MEN.......tydligen så hade boxen problem när man hade så hög signalstyrka så att den fungerade inte som den skulle. Den var alltså känslig för för hög signalstyrka. För att få den till att fungera bättre.....så skulle man dämpa signalen...dvs till runt 70-74 sa dom på sagemcom, och enligt vad jag kan utgöra från min box så funkar den faktiskt bättre med 74. Men detta kan kanske variera på olika boxar. Du kan läsa lite mer om det i andra inlägg.
Redigerat av mstoltz, 26 January 2011 - 15:23.
Postad 26 January 2011 - 19:20
obbeman
-
obbeman
-
Rookie
-
5 inlägg
En hel del ot men ändå humor på hög nivå. http://digitaltvguid...sagem-pvr-6240/
Postad 26 January 2011 - 19:29
stafli
-
stafli
-
Användare
-
-
158 inlägg
Dom flesta tycks ha fått tillbaka sina hd kanaler, men är det egentligen någon som vet vart felet fanns ?
Var det hos Boxer? Var det hos Teracom? Var det hos Sagemcom ?
Den som vet får hemskt gärna skriva det här......hade varit roligt att veta eftersom alla skyllde på alla, och ingen visste något 
Jag vet inte var felet låg, men kan krasst konstatera att det kommit tillbaks nu... Jag kör på hörbysändaren, och blev någon gång under natten/dagen (tis/ons) av med HD-kanalerna i mux 6 nu igen! Vid första tillfället skickade jag en felanmälan till Teracom, som dock inte har behagat svara... Uselt! Inser nu att det inte bara är brister i boxen, utan även hos Teracom. Vidare slarvar TV-kanalerna kategoriskt med start-och stoppsignalerna, så EPG:n är tämligen värdelös den också. När det fungerar är bilden förvisso bättre än vad den var på den "analoga tiden", men driftsäkerheten är under all kritik, och man bringas i uppfattningen av att hela spektaklet driftas av ett gäng lyckliga amatörer! Ringer man till någon av de inblandade bolagens kundtjänst, blir man dessutom behandlad som en idiot! Skärpning! Annars kommer TV i form av "direct broadcast" att vara dött snart! Edit: Noterat att HD-kanalerna åter är tillbaks... Då har min antenn för andra gången inom loppet av en vecka mirakulöst reparerat sig själv (eftersom leverantörerna kategoriskt påstår att jag måste ha antennproblem, trots att diverse forum har visat att det är många samtidigt drabbade på olika platser i landet)...
Redigerat av stafli, 26 January 2011 - 19:37.
Postad 26 January 2011 - 20:39
Ian_Superfly
-
Ian_Superfly
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Ikväll försvann SVT2 HD, National G HD samt C+ HD för mig i Malmö.
Ser sändaren i Jägersro och har normalt väldigt hög signalstyrka. Nu har jag 2% på dessa kanaler (tror inte mätaren går lägre).
Enligt Teracom är det inget fel!?!??!!
Någon annan som har problem med dessa kanaler i Malmö?
Övriga kanaler är OK och jag har inte haft problem eller dålig signalstyrka innan (snarare hög).
Postad 26 January 2011 - 20:56
stafli
-
stafli
-
Användare
-
-
158 inlägg
Ikväll försvann SVT2 HD, National G HD samt C+ HD för mig i Malmö. Ser sändaren i Jägersro och har normalt väldigt hög signalstyrka. Nu har jag 2% på dessa kanaler (tror inte mätaren går lägre).
Enligt Teracom är det inget fel!?!??!!
Någon annan som har problem med dessa kanaler i Malmö? Övriga kanaler är OK och jag har inte haft problem eller dålig signalstyrka innan (snarare hög).
Malmösändaren är en slavsändare till Hörby och mux 7 (SVT2 HD etc) sänder på samma kanal (VHF 10). Har själv inte fått upp VHF-antennen än, men jag har haft liknande problem med UHF kanal 30 på just hörbysändaren (mux 6, också en mux med DVB-T2-kanaler) . Det verkar som om något fel gör att mottagaren inte kan upptäcka muxen och dess kanaler. Teracom anser sannolikt att allt fungerar när de sänder ut en signal med full effekt (vilket de förmodligen gör), men verkar inte bry sig om att på marknaden tillgängliga mottagare inte kan detektera signalen... Just nu anser jag att hela marksända digitaläventyret är en soppa med fyra kockar - Teracom, Boxer, Sagemcom och resp kanal. Problemet är att dessa "kockar" ska framställa en måltid, men inte tycks befinna sig i samma kök. De pekar på varandra istället för att lokalisera problemen! Verkar inte heller som om de är tillräckligt ödmjuka för att läsa i diverse forum vad som skrivs om dem - de svarar i alla fall inte...
Postad 27 January 2011 - 00:10
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2230 inlägg
Vidare slarvar TV-kanalerna kategoriskt med start-och stoppsignalerna, så EPG:n är tämligen värdelös den också.
Några start/stopp-signaler kopplade till EPG har aldrig funnits och är inte heller planerade. Att detta skulle göra EPG värdelöst kan jag inte inse.
Postad 27 January 2011 - 06:47
stafli
-
stafli
-
Användare
-
-
158 inlägg
Några start/stopp-signaler kopplade till EPG har aldrig funnits och är inte heller planerade. Att detta skulle göra EPG värdelöst kan jag inte inse.
Jag vet inte exakt hur det funkar tekniskt, men jag vet att (i EPG) annonserade uppdateringar ska få boxen att "följa med", och det måste ju med jämna mellanrum kommuniceras till boxen på något sätt. Uppenbarligen kommuniceras detta felaktigt, eller så är boxen inte tillräckligt kompetent för att tolka uppdateringarna, utan "kraschar", eller ställer in vansinniga tider. Har även försökt få serieinspelningar att funka, men där blir resultatet att bl a att även repriserna spelas in (om nu något öht spelas in) - något jobbigt och hårddiskkrävande Hur som helst, de flesta inspelningar jag försökt mig på via EPG har misslyckats, och jag använder därför den klassiska timerfunktionen (jag kan ju fortfarande plocka programmen från EPG-informationen). Kontentan för mig är att EPG som det var tänkt är värdelöst för mig (och av diverse forum att döma, även för många andra). Det är nog ingen tillfällighet att Boxer slutade ta betalt för tjänsten ("Boxer Navigator"), och nu istället inkluderar den "gratis" i sina abonnemang.
Postad 27 January 2011 - 09:41
Lövboda
-
Lövboda
-
Rookie
-
8 inlägg
Har haft min box inne för service, hänger sig flera gånger/kväll, ibland kan den gå dagar utan problem.
NU kom den tillbaka UTAN att de konstaterat något fel....... Så samma "gamal" box är åter.
NU har NYA problem dykt upp, det går inte att spela in via EPG, 80% av gångerna startar den inte.
Har kontaktat Sagem och fått till råd att testa med att SÄNKA signalstyrkan till att vara mellan 65-85, det kan störa ut starten av EPG om den är för hög...... såja då var det dax att vara "testpilot" åt Sagem IGEN.
Börjar rent ut sagt bli extremt trött på denna mottagare, har haft den sedan 16 november och haft problem HELA tiden, började med att inspelade program hackade i uppspelningen fortsatte med att den hänger sig och man är tvungen att bryta strömmen, nu är det inspelning via EPG som inte fungerar, vad blir det härnäst?
Boxer är inte speciellt vänligt inriktad till att hjälpa till med problemen utan hänvisar till Sagem, Boxer ger kompensation med att ge gratis månader, Sagem ber att man skall testa olika saker hela tiden innan de tar in den för kontroll, hittar de inget fel när de testar den så skickar de tillbaka SAMMA mottagare.
EV får man byta till Viasat igen, eller ta hjälp av konsumnetvägledare/monsumentverket om man inte kan få rätsida på detta (kul att betala 500-600:-/månaden till Boxer för något som bara strular) samt kostnaden när man köpte mottagaren.
Någon som har detta problem med EPG inspelningen och provat med att sänka signalen? kan man i så fall få referenser om detta fungerar eller inte.
Postad 27 January 2011 - 10:02
mrharakiri
-
mrharakiri
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Konstigt, jag har spelat in säker 50-60 program med EPG och har aldrig missat en inspelning. Min signalstyrka är på 98%. Kan det vara skillnad på uhf/vhf?
Postad 27 January 2011 - 10:16
Lövboda
-
Lövboda
-
Rookie
-
8 inlägg
OK - hoppas på flera som svarar
Jag hade inga problem med detta INNAN jag hade den inne på service, utan det började nu när den var tillbaka.
Jag hade då också odämpad signal på 98% och den spelade in VARJE gång, men inte nu.
Jag ger med F*N på att det blivit något under servicen.........
Postad 27 January 2011 - 10:57
Pirrosen
-
Pirrosen
-
Rookie
-
4 inlägg
Detta har dom försökt med mig med att det skulle vara strömadaptern, vilket det kanske är, vem vet, funkar det nu så är det ju bara att gratulera.
Hej! Var inne i en expert butik och kikade lite, pratade med personal där om boxen och boxrar i allmänhet. Sa som det var att många har klagat på den nya HD-boxen. Så jag fick rådet att köpa en bättre strömaddapter från kjell å comp. Oftast så är de dåliga de som följer med, enligt expert. När jag tänker på det så hade jag en router som faktiskt gick sönder pga an dålig strömaddapter, så det kanske ligger något i det resonemanget. Har inte köpt någon så jag undrar om någon har erfarenhet av det, både till denna box och andra?
Postad 27 January 2011 - 12:08
hasuse
-
hasuse
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
OK - hoppas på flera som svarar Jag hade inga problem med detta INNAN jag hade den inne på service, utan det började nu när den var tillbaka. Jag hade då också odämpad signal på 98% och den spelade in VARJE gång, men inte nu. Jag ger med F*N på att det blivit något under servicen.........
Inga problem med inspelning. Signalstyrka 98% på vissa kanaler/muxar.
Postad 27 January 2011 - 14:03
robban100
-
robban100
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Jag har efter mycket besvär i vinterkylan lyckats få en perfekt antennsignal.
Då får man veta av Sagemcom att det inte är bra att ha en perfekt signal.
Nu har jag en dämpare för att ligga omkring 75%.
Inspelningsproblem förekommer både vid högre och lägre antennsignal, så det verkar inte ha någon betydelse!
Postad 27 January 2011 - 20:00
jdaniels
-
jdaniels
-
Lärjunge
-
-
321 inlägg
Har legat på ca 98% på alla hd-kanlerna i nån vecka men igår funkade inte mux 6 alls, idag funkar dom med ca 68% signalstyrka, konstig box..............
Postad 27 January 2011 - 20:16
haboso
-
haboso
-
Användare
-
-
189 inlägg
Jag har haft boxen sedan den 1/12 och haft mycket problem med den. Mest när det gäller inspelning och efter sista uppdateringen. Nedan är några av problemen.
Allmänt
- Irriterande knäppningar (statiska?) när man byter kanal eller snabbspolar
Inspelade program
- Dåligt ljud och bild på inspelade program. Det är någon sorts hack i ljud och bild c:a 1 gång per sek
Jag har kopplat den via HDMI till en Samsung TV och tar ljudet via Coax.
Ja hade tidigare en äldre inspelningsbar box från Sagem och den hade inga av dessa problem.
Sagem support säger att det mesta löser sig med nästa uppdatering av programvaran. Man kan ju hoppas men om någon vet något sätt att komma tillrätta med något av problemen redan nu så är det välkommet
Hej här kommer nog några lösningar för dig som jag fick utav Sagem över telefon hade liknande problem: Ljud & Bild hackar vid uppspelning lösning: Ändra i ljudinställningar audio/video fördr till 0ms och bekräfta med ok Sedan kring att du inte får serieinspelningar så beror det nog på att du har Timer-läge och inte Program-läge inställt Gå till användarinställningar och ändra inspelningstyp till Program-läge, då fär du också namn i timer listan. Sedan hittade jag detta på Sagems sida kring att bilden fryser i några sekunder: "Grundorsaken till problemet innan uppdateringen berodde på synk av bild- och ljudströmmarna. Den lilla pixliga frysningen vid uppspelning, paus eller spolning som ni får nu, beror inte på dålig mottagning. Vi är medvetna om detta. Det är ett litet mikro-stopp vi lagt in för att synka ihop bild- och ljudströmmen. Vår prio var att få ut uppdateringen innan jul och att lösa problemet med att det inte gick att spela upp material med korrekt ljud från vissa kanaler / muxar. (Discovery, Animal Planet Kanal9 etc) I nästa uppdatering kommer även mikro-frysningen att försvinna. Vi vill poängtera att ev. inspelningar inte har denna effekt vid uppspelning efter nästa uppdatering. För vissa konsumenter som inte spelat in från dessa kanaler / muxar (Discovery, Animal Planet Kanal9 etc) tidigare kan det ses som ett nytt problem som tillkommit, men detta kommer inte att vara bestående."
Postad 27 January 2011 - 20:32
haboso
-
haboso
-
Användare
-
-
189 inlägg
Har legat på ca 98% på alla hd-kanlerna i nån vecka men igår funkade inte mux 6 alls, idag funkar dom med ca 68% signalstyrka, konstig box.............. 
Det låter som utsändning inte box?
Postad 27 January 2011 - 21:00
plask49
-
plask49
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Något konstigt är det, mux 6 kommer och går. Försvann i går igen, borta idag också. Det verkar som om Boxer, Teracom och Sagemcom skyller på varandra vilket inte är OK, som kund vill jag inte bli bollad fram o tillbaka!
Postad 28 January 2011 - 00:52
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1257 inlägg
Hej här kommer nog några lösningar för dig som jag fick utav Sagem över telefon hade liknande problem:
Ljud & Bild hackar vid uppspelning lösning: Ändra i ljudinställningar audio/video fördr till 0ms och bekräfta med ok
Sedan kring att du inte får serieinspelningar så beror det nog på att du har Timer-läge och inte Program-läge inställt Gå till användarinställningar och ändra inspelningstyp till Program-läge, då fär du också namn i timer listan.
Sedan hittade jag detta på Sagems sida kring att bilden fryser i några sekunder:
"Grundorsaken till problemet innan uppdateringen berodde på synk av bild- och ljudströmmarna.
Den lilla pixliga frysningen vid uppspelning, paus eller spolning som ni får nu, beror inte på dålig mottagning. Vi är medvetna om detta. Det är ett litet mikro-stopp vi lagt in för att synka ihop bild- och ljudströmmen. Vår prio var att få ut uppdateringen innan jul och att lösa problemet med att det inte gick att spela upp material med korrekt ljud från vissa kanaler / muxar. (Discovery, Animal Planet Kanal9 etc)
I nästa uppdatering kommer även mikro-frysningen att försvinna. Vi vill poängtera att ev. inspelningar inte har denna effekt vid uppspelning efter nästa uppdatering. För vissa konsumenter som inte spelat in från dessa kanaler / muxar (Discovery, Animal Planet Kanal9 etc) tidigare kan det ses som ett nytt problem som tillkommit, men detta kommer inte att vara bestående."
Jaha, detta var en av anledningarna till att jag skickade tillbaka boxen. Annars hade jag inga problem med inspelningarna utom de första timmarna konstigt nog. Det verkade nästan som att boxen "körde in" sig!! Jag använder bara programläget vid inspelningar och tycker det fungerar bra för det mesta. Serieinspelningar fungerar också på flera kanaler men inte jämt!
Postad 28 January 2011 - 21:41
reknyl
-
reknyl
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Idag har i alla fall Pia på Sagemcom svarat
"När det gäller modellen Philips PFL hoppas vi kunna komma med information nästa vecka. Detta är ett specifikt fall."
Det ser vi fram emot
Postad 29 January 2011 - 08:33
Unregistered345c2d61
-
Unregistered345c2d61
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
För övrigt har jag försökt 2ggr att spela in Avatar men ingeting inspelat trots att när jag lämnade boxen stod den i REC.
Jag har inte heller fått Avatar inspelat!  SKUMT!
Postad 29 January 2011 - 10:41
ErikF1
-
ErikF1
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Börjar förlora hoppet om denna mottagare...
Jag har sedan jag skaffade denna mottagare bara haft problem med den!
De problem som är absolut värst och egentligen gör den helt oanvändbar är:
Om man ställer in inspelningar från EPG och stänger av boxen (Stand By läge såklart...)
Så hänger sig boxen sporadiskt... Enda utvägen att få igång den är att dra ur nätsladden och sätta tillbaks den.
Om man har inställningen "Program" valt som inspelningsinställning får man "Serieinspelning" att fungera,
men om programtiden enligt EPG förskjuts missar man början eller slutet!!! Väjer man däremot "Timer" kan man ställa tid före och tid efter som skall spelas in. Hur F-N är det möjligt att man inte kan sätta tid före efter inspelning för att inte råka ut för det när valet "Program" är valt?!
Om boxen är på och man väljer att växla till en annan HDMI-ingång på t.ex TV för att spela på PS3 så får jag ingen signal från Sagem mottagaren när jag växlar tillbaks till den HDMI ingången där den är inkopplad i TV'n (eller min hemmabioförstärkare).
Hur sjutton kan Boxer köpa in en produkt som är behäftad med sådana brister att den är oanvändbar??
Det enda rätta vore att återkalla dessa boxar och ersätta med fungerande boxar.
/Erik
Postad 29 January 2011 - 11:11
GuessWho
-
GuessWho
-
Beroende
-
-
1314 inlägg
Instämmer till fullo.
Boxen (och tjänsten) är ju inte klara för lansering. Alla de problem som diskuterats är ju sådana som ska lösas i slutskedet av produkt-utvecklings-fasen FÖRE lansering. Att man missar något enstaka problem som kanske bara dyker upp tillsammans med någon udda tv-modell eller liknande, får vi som konsumenter kanske stå ut med. Det är ju sådant som kallas för barnsjukdomar.
Men det finns inga ursäkter för alla de brister som denna boxen har.
Ytterst är det vi konsumenter som drabbas, men hade jag suttit i boxers ledningsgrupp så hade jag nog kännt mej ruskigt missnöjd med sagem som leverantör också. Boxer borde DEFINITIVT se sej om efter fler stb-leverantörer.
...Precis som vi konsumenter kan välja att göra!
Jag har t.ex. precis börjat skissa på vad det kostar och fördelar/nackdelar det ger att gå över från boxer till canaldigital...
Postad 29 January 2011 - 14:30
Unregistered345c2d61
-
Unregistered345c2d61
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
Jag har t.ex. precis börjat skissa på vad det kostar och fördelar/nackdelar det ger att gå över från boxer till canaldigital...
Antar att deras Sagemcom-boxar är en nackdel... Tittade just i tråden angående deras parabolboxar och blev inte så imponerad.
Postad 29 January 2011 - 17:04
robban100
-
robban100
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Fick idag veta att SVT2:s sändningsservrar inte klarar att sända HD.
SVT1 sänder däremot i HD (de enstaka program som produceras i HD!).
SVT2 hoppas få sina servrar klara för HD under våren.
Det kanske är samma problem som TV4HD har, då är ju de lite ärligare
genom att inte sända förrän det verkligen är HD kvalité.
Postad 29 January 2011 - 19:09
vongen
-
vongen
-
Användare
-
-
115 inlägg
Fick idag veta att SVT2:s sändningsservrar inte klarar att sända HD. SVT1 sänder däremot i HD (de enstaka program som produceras i HD!). SVT2 hoppas få sina servrar klara för HD under våren. Det kanske är samma problem som TV4HD har, då är ju de lite ärligare genom att inte sända förrän det verkligen är HD kvalité.
Apropå tv4 HD har det kommit någon ny info om sändningsstart ?
Postad 29 January 2011 - 20:23
Unregistered8d746c35
-
Unregistered8d746c35
-
Rookie
-
3 inlägg
Har precis fått min RT90 och sitter nu här och stirrar på en j-vla blå skärm!!!
Har en Philips 42PFL9632D/10 och har väl råkat ut för HDMI Sync problemen antar jag.
Nån som har nån aning om ifall detta kommer att lösas inom snar framtid eller ska man skicka tillbaka skräpet och byta till Comhem ?
/P-A
Postad 29 January 2011 - 23:21
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1867 inlägg
Fick idag veta att SVT2:s sändningsservrar inte klarar att sända HD. SVT1 sänder däremot i HD (de enstaka program som produceras i HD!). SVT2 hoppas få sina servrar klara för HD under våren. Det kanske är samma problem som TV4HD har, då är ju de lite ärligare genom att inte sända förrän det verkligen är HD kvalité.
Servrar kan det inte vara TV4 HD sänds ju hos bl.a Canal Digital Däremot kan man spekulera i om det är något juridiskt i det exklusiva avtalet med CD Som stoppade starten den 16 december som först utannonserades
Postad 30 January 2011 - 09:02
Berkan
-
Berkan
-
Mästare
-
-
2791 inlägg
Har precis fått min RT90 och sitter nu här och stirrar på en j-vla blå skärm!!!
Har en Philips 42PFL9632D/10 och har väl råkat ut för HDMI Sync problemen antar jag.
Nån som har nån aning om ifall detta kommer att lösas inom snar framtid eller ska man skicka tillbaka skräpet och byta till Comhem ?
/P-A
Skicka tillbaka boxen och avvakta en bättre box, det borde komma några snart, Humax är väl på g med en verkar det som. Miraclebox 9 (ej godkänd) har en egen tråd här på forumet, den verkar vara väldigt trevlig. Är lite sugen på den själv.
Postad 30 January 2011 - 15:55
Unregistered345c2d61
-
Unregistered345c2d61
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
Miraclebox 9 (ej godkänd) har en egen tråd här på forumet, den verkar vara väldigt trevlig. Är lite sugen på den själv.
Samma här...
Postad 30 January 2011 - 20:57
AC3
-
AC3
-
Forumräv
-
-
866 inlägg
.....Jag har t.ex. precis börjat skissa på vad det kostar och fördelar/nackdelar det ger att gå över från boxer till canaldigital...
Ska du byta en buggig Sagembox till en annan buggig Sagembox?
Postad 31 January 2011 - 00:02
GuessWho
-
GuessWho
-
Beroende
-
-
1314 inlägg
Ska du byta en buggig Sagembox till en annan buggig Sagembox? 
Det var inte planen, men eftersom C.D. HDTV satsning har pågått längre så tänkte jag att dom borde ha kommit lite längre än vad boxer har... Om inget annat så finns det kanske lite fler boxar att välja mellan om man går över till C.D.... Vad vet jag? Boxers alternativ duger i vart fall inte...
Postad 31 January 2011 - 07:06
AC3
-
AC3
-
Forumräv
-
-
866 inlägg
Det var inte planen, men eftersom C.D. HDTV satsning har pågått längre så tänkte jag att dom borde ha kommit lite längre än vad boxer har...
Om inget annat så finns det kanske lite fler boxar att välja mellan om man går över till C.D....
Vad vet jag? Boxers alternativ duger i vart fall inte...
Tyvärr finns det inte så många alternativ. Det verkar som att operatörerna kör allt djupare i buggträsket. https://www.minhembi...howtopic=277094
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|