Varför vill de låsa upp kunderna med marknaden billigaste och absolut segaste boxar som går att hitta. Ofta funkar inte ens en sån simpel sak som att flytta kanalerna till önskad ordning och favoritlistor vad är det? Andra satelliter för flerspråkiga, nej icke det. Ja, men det finns ju en USB ingång, man kanske kan kolla på semesterfoton, nähä… den är också spärrad….suck! TV tittandet bland ungdomar är på väg ner och jag förstår dem. Inte orkar de sitta med en seg box. De trycker på en knapp, men har det inte hänt något på en sekund går de till datorn istället.
Här finns det också ett antal trådar där det diskuteras fria boxar, typ Dreambox, VU+, Vantage och den senaste Miraclebox m.fl. Majoriteten av kommentarerna är frågor om inkoppling, programmering, nätverk och allmänt handhavande. Här är 99% av användarna nöjda med boxens funktioner och dess nästintill obegränsade möjligheter.
Varför ser då inte operatörerna alla möjligheter med den nya tekniken? Så fort man försöker föra ett samtal om det nya blir det tvärstopp. Pirater säger de, men jag tvivlar. Kortsäkerheten kan väl ändå inte sitta i en sunkig box? De flesta orkar ändå inte hålla på med piratverksamhet, de vill bara ha en fungerande box och helst en modern HD-PVR trippeltuner med nätverksanlutning så att de kan spela in, spela on-line spel, kolla på Youtube och foton mm. Apropå spela in så är det senaste påfundet HDCP och till vilken nytta undrar jag? Bränna en digitalkopia av en gammal film som går på TV? Varför det när de finns att tanka hem något år tidigare för den som orkar det? Det finns ju dessutom drösvis av billiga filmer i stora fyndlådor i köpladorna. Med HDCP riskerar programbolagen att få massor av problem pga. att de ska fixa ett problem som inte finns. Den enstaka abonnenten som ändå vill kopiera något köper en grunka för 990kr, så är HDCP skyddet puts väck.
Jag är övertygad om att det finns massor av pengar att tjäna för operatörerna om de hanterar den nya teknikens möjligheter på ett öppensinnigt sätt. En bra början är att släppa tekniken fri och låta den fria marknaden bestämma vilken box som överlever teknikutvecklingen. Skulle det vara fritt idag är jag övertygad om att dagens låsta operatörsboxar skulle skickas direkt till närmsta återvinning, då de antagligen är totalt osäljbara på den fria marknaden.
Frågan är nu, hur får vi operatörerna att ge upp distributionen av sunkboxar? Naturligtvis finns det också en marknad för enkla billiga zapboxar, men även där är det bättre att tillverkarna slåss om vem som gör den bästa till lägsta priset.