Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Operatörsboxar vs fria boxar.

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 januari 2011 - 19:56

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0
Här på minhembio finns det ett antal trådar som handlar om boxar levererade av Comhem, Viasat, Canaldigital och Boxer m.fl. De flesta av inläggen i dessa trådar handlar om återkommande problem med fläktar, nätdelar, värdelösa uppdateringar och allmänt trötta boxar med begränsade funktioner. Om man dömer av inläggen är majoriteten av ägarna till dessa operatörsboxar missnöjda. Ibland smyger det in något försiktigt inlägg från någon som ännu inte har en box, -”jag är väldigt sugen på att skaffa ett abonnemang, men jag vet inte om jag orkar strula med en skitbox” Hur lyckas då operatören övertyga en misstänksam potentiell kund att teckna ett 2-årigt abonnemang? Jo, man ”skänker” bort billiga prylar gratis! När kunden sen ringer och klagar så berättar de bara att det kommer en ny uppdatering snart som fixar alla problem. En sanning med modifikation, för om de löser ett problem uppstår minst två nya. Men de slipper i alla fall en tjatande kund medan han förväntansfullt går och väntar på den där häftiga nya programvaran, som egentligen aldrig kommer. När kunden tillslut ryter i på skarpen och när abonnemanget hänger på en skör tråd, får kunden ett kanonerbjudande om en ”NY” box. Bara två års bindningstid och du får den nästan”gratis”! Tillbaka på ruta ett för kunden, dvs. en väntan på uppdateringar som ska lösa problemen med den nya boxen.

Varför vill de låsa upp kunderna med marknaden billigaste och absolut segaste boxar som går att hitta. Ofta funkar inte ens en sån simpel sak som att flytta kanalerna till önskad ordning och favoritlistor vad är det? Andra satelliter för flerspråkiga, nej icke det. Ja, men det finns ju en USB ingång, man kanske kan kolla på semesterfoton, nähä… den är också spärrad….suck! TV tittandet bland ungdomar är på väg ner och jag förstår dem. Inte orkar de sitta med en seg box. De trycker på en knapp, men har det inte hänt något på en sekund går de till datorn istället.

Här finns det också ett antal trådar där det diskuteras fria boxar, typ Dreambox, VU+, Vantage och den senaste Miraclebox m.fl. Majoriteten av kommentarerna är frågor om inkoppling, programmering, nätverk och allmänt handhavande. Här är 99% av användarna nöjda med boxens funktioner och dess nästintill obegränsade möjligheter.

Varför ser då inte operatörerna alla möjligheter med den nya tekniken? Så fort man försöker föra ett samtal om det nya blir det tvärstopp. Pirater säger de, men jag tvivlar. Kortsäkerheten kan väl ändå inte sitta i en sunkig box? De flesta orkar ändå inte hålla på med piratverksamhet, de vill bara ha en fungerande box och helst en modern HD-PVR trippeltuner med nätverksanlutning så att de kan spela in, spela on-line spel, kolla på Youtube och foton mm. Apropå spela in så är det senaste påfundet HDCP och till vilken nytta undrar jag? Bränna en digitalkopia av en gammal film som går på TV? Varför det när de finns att tanka hem något år tidigare för den som orkar det? Det finns ju dessutom drösvis av billiga filmer i stora fyndlådor i köpladorna. Med HDCP riskerar programbolagen att få massor av problem pga. att de ska fixa ett problem som inte finns. Den enstaka abonnenten som ändå vill kopiera något köper en grunka för 990kr, så är HDCP skyddet puts väck.

Jag är övertygad om att det finns massor av pengar att tjäna för operatörerna om de hanterar den nya teknikens möjligheter på ett öppensinnigt sätt. En bra början är att släppa tekniken fri och låta den fria marknaden bestämma vilken box som överlever teknikutvecklingen. Skulle det vara fritt idag är jag övertygad om att dagens låsta operatörsboxar skulle skickas direkt till närmsta återvinning, då de antagligen är totalt osäljbara på den fria marknaden.

Frågan är nu, hur får vi operatörerna att ge upp distributionen av sunkboxar? Naturligtvis finns det också en marknad för enkla billiga zapboxar, men även där är det bättre att tillverkarna slåss om vem som gör den bästa till lägsta priset. :)

Postad 18 januari 2011 - 21:36

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0
Bra skivet!
Det vore fantastiskt om marknaden fick styra.
Det är faktiskt rätt konstigt som det är nu när man köper en box av sin tv leverantör och sen inte har kontroll över programvaran. Vill dom byta os så gör dom det. Att dom sen som i CD fall säger att ordinarie pris på deras PVR är 4995 Kr är ju skrattretande. Jag är övertygad att tom Sagem skulle göra bättre boxar på en fri marknad. Som det är nu levererar dom en massa även då det är skit eftersom dom har kontrakt med både Boxer och CD.

Postad 18 januari 2011 - 23:35

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0
Tänk vilka finesser det finns. Jag satt och höll på med Dreambox WebControl på datorn och där har man full kontroll på boxen. Eftersom jag även kan se signalnivån kom jag på en bra grej. Om alla kunder hade såna här boxar kan man lägga in ett program som bevakar signalen och larmar när nivån blir kritiskt låg. Då kan en tekniker ringa kunden och tala om att det är dags för service innan kunden har märkt att det är ett problem överhuvudtaget.

Postad 19 januari 2011 - 23:16

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0

...Det vore fantastiskt om marknaden fick styra....

Jag håller med, men varför har det blivit som det är? Operatörerna har ju inte heller något intresse av att kosta på bättre minnen och snabbare processorer, då allt går ut på att det ska vara så billigt som möjligt. Är det lika illa i andra länder? Jag tror inte på argumentet att de måste ha monopol på sunkiga boxar för att hålla piraterna borta. Jag tvivlar också på att de tjänar pengar på hanteringen. Det är inte direkt gratis att hålla med support och att skicka ut nya boxar stup i ett.

Postad 20 januari 2011 - 18:51

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Hej,

Kanske ett första steg är att vi på detta forum listar fria boxar som funkar med flera olika leverantörslösningar.

Det finns ju naturligtvis Dreambox, Vu+ osv boxar som baseras på Enigma 2 OS. Men det finns kanske ett hål i marknaden som idag faktiskt kan vara värt att fånga upp. Dvs fria boxar som klarar att hantera flera leverantörer i lösningen, men inte bygger på att man är Linuxkonfiguratör. Lösning med box och utbytbara tuners är flexibelt och ger valmöjlighet att behålla box, men byta tuner om man byter mottagningslösning (DVB-S2, T2, C).

Trenden att TVn har inbyggd tuner med CAM-plats stödjer entusiaster av fria boxar. Idag finns ju CAM för Boxer, ComHem och Canal Digital. Viasat lär vara på gång (NDS CAMar finns för samfälligheter etc sedan långt tidigare, än så länge kan man köra softcam (ej HD-kanaler)). Genom detta kan vi se boxarna som en flexibel plattform där vi byter CAM och tuners eller kombinerar beroende på leverantörsval. Officiella CAMar åtnjuter ju samma officiella status hos leverantören som deras sunkboxar och supportas när det trixas med SW uppdateringar och kodsystemstrasslande.

Redigerat av kenta2, 20 januari 2011 - 18:52.

Postad 21 januari 2011 - 15:26

tolvman
  • tolvman
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
om man drar lite jämförelser med andra branscher syns det vad galet det är...

telenor/tre/tele2 har 2 telefoner att välja bland en med bara sms och en med sms och kamera, ingen med inbyggd radio eller mp3 spelare för då kommer man åt konkurrerande media. man "får" en gratis om man tecknar på 24 månader en buggig f.. som

hur framgångsrikt hade de varit? samtalen hade fortfarande kostat 4:-/minut..

om operatörer får bestämma själva så vill de alltid ha hela kakan och skiter i kundnyttan. se iphone och at&t i usa

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.