Panasonic Plasma 2013
4746 svar till detta ämne
Postad 22 april 2013 - 14:09
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
Moth-eye bevarar panelens kontrast i ljusa rum, det påverkar förstås inte panelens kontrastegenskaper.
Back-lit LED med Local dimming är tyvärr nästan på väg bort från marknaden, för dyrt säkert. Philips kör ju dock med det (med Sharp panel och moth eye filter) i 46 tummaren 9707, tyvärr med inte idealt resultat.
Har uppfattat det som Moth-eye gör både svärtan och kontrasten bättre, i både ljust och mörkt rum, på grund av den mycket lägre ljusstyrkan som behövs i panelen. Back-lit LED med local dimming är inte ett måste, men kan klart hjälpa svärtan lite. Dom 4K som jag uppfattar är på gång att släppas från Sharp har väl inte local dimmig, el. missuppfattar jag allt. Ursäkta, nu blev väl jag orsak till att det spårade ur från trådens ämne.
Redigerat av ffodil, 22 april 2013 - 14:15.
Postad 22 april 2013 - 14:21
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Morgondagens teve redan i dag – Panasonic Smart Viera 50VT60
Är det bara jag som tycker texten påminner mer om en hyllning än ett test? Det var den första tanken som slog mig när jag skummade texten, mkt "hurtiga" kommentarer som "mer än grym", "härlig" osv. som känns rätt subjektivt. Hoppas själva testet i sig är mer fakttabaserat
Postad 22 april 2013 - 14:29
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Annars finns Sharp Elite, som sägs ha djupare svärta och bättre kontrast än någon annan Plasma el. LCD på marknaden. Men vet inte om det stämmer. Tas inte in till Sverige heller, kanske kommer.
Det är ju en ännu bättre/dyrare variant än den liknande modell som faktiskt säljs här (Sonys HX9 serie), och som ju också har djupare svärta och kontrast än någon annan TV (om än med lite andra nackdelar ska sägas, inget är perfekt). Tror precis som Pacman att dessa modeller snart är borta från marknaden dock, på tok för dyra för 99% av köparna, och blir ersatta av OLED
Postad 22 april 2013 - 14:32
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1 438 inlägg
Är det bara jag som tycker texten påminner mer om en hyllning än ett test? Det var den första tanken som slog mig när jag skummade texten, mkt "hurtiga" kommentarer som "mer än grym", "härlig" osv. som känns rätt subjektivt. Hoppas själva testet i sig är mer fakttabaserat 
Håller med fast nu när vi har hdtvtest som är baserad på europamodell spelar det nästan ingen roll vad hemmabiotidningen kommer säga. Kommer knappast kunna vara mer genomgående eller innehålla mer detaljer.
Postad 22 april 2013 - 14:37
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Kontrast och svärta ja men så mycket annat med den som inte var topp så den inte vann över VT50 totalt vilket säger en del. Och tror inte heller vi nånsin får se Elite här.
Gissar att du syftar på HDTV Shootout? Med tanke på publiken/testarna så var nog resultatet rätt givet i förväg, är faktiskt rätt förvånad att de förra året utsåg en LCD som bäst, det måste ha gjort ont Dock, skulle jag själv köpt en TV för att användas enbart i en mörk grotta (som verkar vara den miljö de testar för) så skulle jag nog själv valt en VT50 också när jag köpte TV förra året. Den har iof inte lika djup svärta som Sonys HX9 serie, men i en mörk grotta skulle den nog ändå vara bästa valet totalt sett. Håller med fast nu när vi har hdtvtest som är baserad på europamodell spelar det nästan ingen roll vad hemmabiotidningen kommer säga. Kommer knappast kunna vara mer genomgående eller innehålla mer detaljer.
Där håller jag helt med dig, har inte läst Hemmabiotidningen på länge, och om deras tester ser ut som det som länkades till ser jag ingen anledning att börja läsa dem nu heller  HDTVTest däremot, respekt!
Postad 22 april 2013 - 14:43
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2 190 inlägg
Inte ens på toaletten skulle en 50" kännas stor, förstår inte valet av en såpass liten TV överhuvudtaget kanske bara är jag 
Väntar ivrigt på att nya modeller letar sig upp emot 90"+ innan dess behöver man ju varken 3D funktion eller använda den annat än titta bamse på.
För att nästa vettiga steg upp är 65". Dessa finns inte i förra årets modell mera så då får det bli en P65ST60Y och denna kostar 27 000:-. Då tycker jag att det är bortkastade pengar att lägga 27000:- på en 65":are när jag kan få lika bra bild i en 50" för 5999:-. Om man skall ha större TV än 65" så är det ju inte en TV man ska ha mer utan en vettig projektlösning. Om om man skall ha en vettig sådan så är det ju 40 000:- som gäller. Hur stor TV har du själv? Eftersom inget under 90" verkar duga för dig så vet jag inte vad för prototyp du köpt. Och vart har jag sagt att 50" skulle kännas för stort? Hade gärna haft 120" men nu funkar inte det i mitt nuvarande rum och med katter som skulle klösa på duken. En vanlig TV hade jag inte slösat 30k på då är det bättre med projektor.
Postad 22 april 2013 - 15:04
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24 891 inlägg
Istället för att köpa 65" så kan man köra ghetto-varianten och flytta fram soffan 1-1.5m istället
Postad 22 april 2013 - 15:42
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
Fullständigt orelevant vid 50% APL. Fullständigt.
Utveckla  Jag såg 55VT60 på giganten i helgen, det stod två LCD från Panasonic bredvid, belysningen var något dämpad på tv-avdelningen men ändå var bilden ganska mörk på plasman och det var en del reflektioner vilket inte såg fördelaktigt ut för vt60, tror att gemen man väljer bort den gentemot andra lcd, jag själv är liiite osäker på den mörka bilden, haft projektor nu i många år och stört mig hela tiden på att bilden varit mörk och vill inte ha det igen nu.
Om det är lite mörkare på elgiganten så ger alla andra tv som står mittemot ljus, strålkastare nära tv-avdelningen mm. LCD:n som du såg stod förmodligen i dynamiskt läge. Då har du vant ögonen vid det och då ser en korrekt bild blek ut....
Postad 22 april 2013 - 16:08
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 888 inlägg
Har uppfattat det som Moth-eye gör både svärtan och kontrasten bättre, i både ljust och mörkt rum, på grund av den mycket lägre ljusstyrkan som behövs i panelen.
Hmm njae. I ett mörkt rum gör inte en passiv komponent, som ett kontrastfilter är, nån direkt skillnad. Back-lit LED med local dimming är inte ett måste, men kan klart hjälpa svärtan lite. Dom 4K som jag uppfattar är på gång att släppas från Sharp har väl inte local dimmig, el. missuppfattar jag allt.
Svartnivån hjälps potentiellt mycket, snarare än lite, av LD. Det är ju därför Elite presterar bra här. Men nä, de nya sharparna har nog inte LD, sa ju att det var påväg bort.  Utveckla 
Ögat har begränsat "simultan dynamik" och i en så ljus bild som ett checkerboard pattern är så kommer förändringar på några tusendels candela absolut inte märkas. Om det är lite mörkare på elgiganten så ger alla andra tv som står mittemot ljus, strålkastare nära tv-avdelningen mm. LCD:n som du såg stod förmodligen i dynamiskt läge. Då har du vant ögonen vid det och då ser en korrekt bild blek ut....
Tjaa, panasonicen var knappast korrekt den heller iofs...
Postad 22 april 2013 - 17:39
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Annars finns Sharp Elite, som sägs ha djupare svärta och bättre kontrast än någon annan Plasma el. LCD på marknaden. Men vet inte om det stämmer. Tas inte in till Sverige heller, kanske kommer.
Har den avstängbara Led-lampor så är det svårt att slå den. För mig är det den sista stora uppfinningen för plasma. Att kunna stänga av ljuset i cellerna. Tyvärr tror jag inte Panasonic tänker utveckla den idén.
Postad 22 april 2013 - 17:52
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Gissar att du syftar på HDTV Shootout? Med tanke på publiken/testarna så var nog resultatet rätt givet i förväg, är faktiskt rätt förvånad att de förra året utsåg en LCD som bäst, det måste ha gjort ont 
Dock, skulle jag själv köpt en TV för att användas enbart i en mörk grotta (som verkar vara den miljö de testar för) så skulle jag nog själv valt en VT50 också när jag köpte TV förra året. Den har iof inte lika djup svärta som Sonys HX9 serie, men i en mörk grotta skulle den nog ändå vara bästa valet totalt sett.
Där håller jag helt med dig, har inte läst Hemmabiotidningen på länge, och om deras tester ser ut som det som länkades till ser jag ingen anledning att börja läsa dem nu heller HDTVTest däremot, respekt!
Att kunna urskilja svärta på dagen är svårt på grund av att hjärnan inte kan både bearbeta djup svärta och hög ljusstyrka på dagen. Prova att sitta och sola någon timma och sedan gå in i ett mörkt rum. Du kommer knappt urskilja en vit elefant med rosa balletklänning i det rummet. Tillverkarna utnyttjar detta och gör rätt mediokra teven som knappt kan klassas att ha en bra bild. Svärta är oerhört viktigt för att få rätt djup på bilden och ge färger rätt tyngd. Panasonic är på rätt väg och jag hoppas att de har något i ZT-modellen.
Postad 22 april 2013 - 19:32
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
Tjaa, panasonicen var knappast korrekt den heller iofs...
Vet inte vad jag fick ifrån att den var det
Postad 22 april 2013 - 19:45
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Om det är lite mörkare på elgiganten så ger alla andra tv som står mittemot ljus, strålkastare nära tv-avdelningen mm. LCD:n som du såg stod förmodligen i dynamiskt läge. Då har du vant ögonen vid det och då ser en korrekt bild blek ut....
Eller så kan man bara acceptera att LCD är mkt ljusstarkare än plasmor. Om det sen är ett problem eller inte får var och en själv avgöra, men det förändrar ju inte faktum.
Postad 22 april 2013 - 19:51
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Att kunna urskilja svärta på dagen är svårt på grund av att hjärnan inte kan både bearbeta djup svärta och hög ljusstyrka på dagen. Prova att sitta och sola någon timma och sedan gå in i ett mörkt rum. Du kommer knappt urskilja en vit elefant med rosa balletklänning i det rummet.
Inte riktigt med på vad du menar, det är ju local dimingen som gör att svärtan blir djupare, sen är det antalet zoner som avgör hur bra svärtan överlag blir (och hur stor prislappen blir också). Jag skulle nog personligen oroa mig mer om jag faktiskt såg en vit elefant i balettklänning i rummet än om jag inte gjorde det
Postad 22 april 2013 - 20:05
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Jag beskrev bara hur ögat funkar i dagsljus. Många köper nog en teve från hur bra den är i dagsljus vilket jag tycker är missvisande. Bra bild får man när rummet är någorlunda mörkt. Då kan man också avgöra hur bra svärtan är..
Postad 23 april 2013 - 07:29
perstenmar
-
perstenmar
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej,
skall köpa ny tv och hade siktat in mig på årets Panasonic plasma. Har inte större än att jag kan få in en tv som är ca. 100cm bred så det får då bli GT60 i 42 tum.
Nu såg jag dock Samsungs nya F8005 46 tum i butik och tyckte att den bilden var faktiskt riktigt bra och framför allt tyckte jag att de hade gjort stora framsteg med smart konceptet och den nya fjärren.
De hade dock inte panasonic GT60 i butiken så man kunde jämföra. Någon som har kunna se dessa bredvid varandra? Hur nära har LED kommit plasma i år?
Om man läser avforums reviews av de både så får jag känslan av att LED är nära och att det nog inte blir så mycket bättre med Edge-led.
Så då kanske det kokar ned till om man vill ha lite bättre bild (Panasonic) eller lite smartare och snyggare och ändå bra bild i Samsung?
Tips mottages gärna =)
Postad 23 april 2013 - 07:32
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1 438 inlägg
Med tanke på all diskussion om brightness pops och ny firmware redan på nya samsungen så kommer jag ta det stabilare kortet, panasonic.
Postad 23 april 2013 - 07:46
DmD
-
DmD
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
Så VT60 grejar alltså inte 4:4:4 via PC? från Hdtvtest: "No, chroma vertically soften"Mestadels av min mediakonsumtion går idag via min htpc, och jag planerar att fortsätta med det.
Postad 23 april 2013 - 08:48
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
Hej,
skall köpa ny tv och hade siktat in mig på årets Panasonic plasma. Har inte större än att jag kan få in en tv som är ca. 100cm bred så det får då bli GT60 i 42 tum. Nu såg jag dock Samsungs nya F8005 46 tum i butik och tyckte att den bilden var faktiskt riktigt bra och framför allt tyckte jag att de hade gjort stora framsteg med smart konceptet och den nya fjärren. De hade dock inte panasonic GT60 i butiken så man kunde jämföra. Någon som har kunna se dessa bredvid varandra? Hur nära har LED kommit plasma i år? Om man läser avforums reviews av de både så får jag känslan av att LED är nära och att det nog inte blir så mycket bättre med Edge-led. Så då kanske det kokar ned till om man vill ha lite bättre bild (Panasonic) eller lite smartare och snyggare och ändå bra bild i Samsung? Tips mottages gärna =)
Hej, välkommen till forumet. Ser ut som du är lite vilse i TV jungeln, att döma av ditt inlägg. Du måste nog först reda ut vilken teknik du föredrar, Plasma el. LCD: Svårt att fråga här vilket som är bäst, för det finns inte, bara vad som är bäst för användaren. Beroende på vilken miljö man mest använder den i, vilket användningsområde osv. olika för och nackdelar. Du skriver LED, Edge-LED i olika meningar, LCD finns med olika belysning, bakbelyst-LED, kantbelyst Edge-LED och CCFL-lysrör, det ena el. andra är inte bäst el. sämst, bakbelyst ofta att föredra för att komma ifrån den ganska vanliga ojämna panel-belysningen bleeding/clouding, men även en prisfråga. Läs på så mycket du kan om dom olika teknikerna, om du fördrar Plasma el. LCD kan bara du själv avgöra. Kanske jag misstolkar ditt inlägg, men din fråga är svår att svara på, när du blandar tekniker och smart-funktioner.
Redigerat av ffodil, 23 april 2013 - 09:06.
Postad 23 april 2013 - 08:49
Unregistered2f347f33
-
Unregistered2f347f33
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Hej! Som jag har uppfattat det så har det varit problem med att spela upp svtplay etc på tidigare modeller. Nu läste jag att det skulle funka på VT60. Någon som vet om det även funkar på ST60?
Postad 23 april 2013 - 10:00
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1 438 inlägg
Så VT60 grejar alltså inte 4:4:4 via PC?
från Hdtvtest: "No, chroma vertically soften"
Mestadels av min mediakonsumtion går idag via min htpc, och jag planerar att fortsätta med det.
Är också orolig över denna första rapport då VT50 klarade det fint och även jag vill kunna använda tvn som skärm ibland för t.ex. spelande
Postad 23 april 2013 - 10:13
mege
-
mege
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Är det en PCskärm du behöver så köp det, enkelt! Här diskuteras Panasonics nya plasma TVs.
Postad 23 april 2013 - 11:33
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Är det en PCskärm du behöver så köp det, enkelt! Här diskuteras Panasonics nya plasma TVs.
Och det betyder vadå? Klart en plasma funkar till en (HT)PC, så har jag själv kört i massor av år.
Postad 23 april 2013 - 11:46
Libell
-
Libell
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Det är ju precis det som diskuteras - Panasonics plasma-TVs, så ta det lugnt. Btw, jag kör 80 % av allt material från min HTPC men ser det inte som en datorskärm för det.
Postad 23 april 2013 - 11:49
micaelarvidsson
-
micaelarvidsson
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Jag har en Panasonic S20 idag.
hur mycket bättre ät UT50 modellen?
Jag spelar ganska mycket och tycker det är störande med dubbla bilder i 30 fps och en del fosforlag som syns ganska tydligt. Spelar alltid med IFC på som minskar dubbelbilderna lite, men jag skulle gärna vilja öka IFC, men jag har på /av, inte min medium max som nyare modeller har. Jag vet att inputlagen ökar men kan ha en tradeoff om detta minskar dubbelbilderna.
Är det lönt att uppgradera från S20 till UT50?
Postad 23 april 2013 - 11:55
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1 438 inlägg
Jag spelar ganska mycket och tycker det är störande med dubbla bilder i 30 fps och en del fosforlag som syns ganska tydligt. Spelar alltid med IFC på som minskar dubbelbilderna lite, men jag skulle gärna vilja öka IFC, men jag har på /av, inte min medium max som nyare modeller har. Jag vet att inputlagen ökar men kan ha en tradeoff om detta minskar dubbelbilderna.
UT50 är väl förra årets modell och då är du i fel tråd tyvärr
Postad 23 april 2013 - 12:08
Unregisteredbcdf29f3
-
Unregisteredbcdf29f3
-
Beroende
-
-
1 255 inlägg
Mestadels av min mediakonsumtion går idag via min htpc, och jag planerar att fortsätta med det.
Länk? Har sökt på HDTVtest och inte hittat något...
Postad 23 april 2013 - 12:28
Crabban
-
Crabban
-
Forumräv
-
-
690 inlägg
Länk?
Har sökt på HDTVtest och inte hittat något...
Det står i "Benchmark Test Results" http://www.hdtvtest....01304212862.htm
Redigerat av Crabban, 23 april 2013 - 12:29.
Postad 23 april 2013 - 12:35
mikee
-
mikee
-
Veteran
-
-
1 638 inlägg
Det är väl pc läget? Inte att den inte klarar 4:4:4 i video Läget! Skillnad på Pc signal och Video signal! Betyder inte att den inte går att koppla till en PC
Postad 23 april 2013 - 12:45
Unregisteredbcdf29f3
-
Unregisteredbcdf29f3
-
Beroende
-
-
1 255 inlägg
Hmm... Sökte efter VT60 och inte VT65. Vad är skillnaden där? Skillnaden mellan B- och Y-varianterna är EU respektive Nordic?
Redigerat av Unregisteredbcdf29f3, 23 april 2013 - 12:51.
Postad 23 april 2013 - 12:52
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1 892 inlägg
Hmm...
Sökte efter VT60 och inte VT65. Vad är skillnaden där? Recensionen gäller ju B-varianten som väl är US-varianten? Det skiljer en del mellan US- och EU-varianter (eller gjorde det för VT50 i alla fall). Vet man vilka parametrar som kan tänkas skilja?
B och 65 betyder att den är för engelska marknaden har jag för mig, de bör annars vara samma som för resten av europa när det gäller bildparametrarna.
Postad 23 april 2013 - 12:58
Unregisteredbcdf29f3
-
Unregisteredbcdf29f3
-
Beroende
-
-
1 255 inlägg
B och 65 betyder att den är för engelska marknaden har jag för mig, de bör annars vara samma som för resten av europa när det gäller bildparametrarna.
Insåg att B innebar engelska marknaden och ändrade mitt inlägg. Tyckte jag var snabb men du hann börja svara på mitt första inlägg...
Postad 23 april 2013 - 13:36
DmD
-
DmD
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
Det är väl pc läget? Inte att den inte klarar 4:4:4 i video Läget! Skillnad på Pc signal och Video signal! Betyder inte att den inte går att koppla till en PC
Så om du kopplar din htpc till en VT60 och ställer in in den i videoläget kommer du få perfekt pixelmappning, 4:4:4 korrekt, och alla bildinställningar "öppna" och inte fastlåsta? Det är det som är intressant för mig.
Postad 23 april 2013 - 13:57
mikee
-
mikee
-
Veteran
-
-
1 638 inlägg
Så om du kopplar din htpc till en VT60 och ställer in in den i videoläget kommer du få perfekt pixelmappning, 4:4:4 korrekt, och alla bildinställningar "öppna" och inte fastlåsta?
Det är det som är intressant för mig.
JAPP
Postad 23 april 2013 - 14:30
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1 438 inlägg
JAPP
Jag tolkar på Davids test som att han inte lyckades få 4:4:4 under några former (alltså helt perfekt utan suddighet) genom dvi/hdmi till VT60 men däremot fick han VT50 att funka men hoppas jag har fel.
Redigerat av wesslan, 23 april 2013 - 14:34.
Postad 23 april 2013 - 14:38
Beagle five
-
Beagle five
-
Mästare
-
-
2 523 inlägg
Har den avstängbara Led-lampor så är det svårt att slå den. För mig är det den sista stora uppfinningen för plasma. Att kunna stänga av ljuset i cellerna. Tyvärr tror jag inte Panasonic tänker utveckla den idén.
Det kan min gamla härliga px8 till o med! så stänga o få totalt becksvart är nada problemas! Men självklart förstår jag vad du menar.
Postad 23 april 2013 - 15:37
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
HemmaBio tidningens "test" av VT60 var nog det tunnaste och sämst jag läst.
Först så är det ett förserie exemplar dom fått och, så inget nämns om inställningar och kalibrering, sedan så är det bara en stor lång beskrivning av Smart TV funktionerna.
Framgår inte vem som skrivit artikeln men troligen var väl Ytterberg på semester och någon praktikant fick kliva in.
Något som inte lät så bra om det nu stämmer är att dom skriver att 50Hz buggen med marksänd HDTV blir ibland "olidlig" och kräver IFC satt till mellan !
Redigerat av ljudnisse, 23 april 2013 - 15:56.
Postad 23 april 2013 - 15:40
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 888 inlägg
"Testet" var inte skrivet av Ytterberg nej.
Spelar ju mindre roll, Hdtvtest räcker ju.
Postad 23 april 2013 - 15:48
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
Hade förväntat mig en lika omfattande och matnyttig artikel så som den som skrevs för VT50
Postad 23 april 2013 - 16:30
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2 190 inlägg
Jag skulle säga att det lätt är värt det. UT50 har ca. dubbelt så djup svärta enligt de mätningar jag har sett. Vad gäller resten(30fps, fosforlag etc.) så finns det nog bara ett enda sätt att ta reda på det och det är att testa. Men enligt http://www.hdtvtest....age=Calibration och http://www.hdtvtest....20100511647.htm så fick UT50 "Very Mild" på phosphor trails och ST20 "Yes". Min gissning är att UT50 är ganska mycket bättre på allt. ST20 fick failed på deinsterlaising och UT50 passed. Ja en hel del punkter verkar de förbättrat.
Postad 23 april 2013 - 17:38
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1 438 inlägg
HemmaBio tidningens "test" av VT60 var nog det tunnaste och sämst jag läst. Först så är det ett förserie exemplar dom fått och, så inget nämns om inställningar och kalibrering, sedan så är det bara en stor lång beskrivning av Smart TV funktionerna. Framgår inte vem som skrivit artikeln men troligen var väl Ytterberg på semester och någon praktikant fick kliva in.
Något som inte lät så bra om det nu stämmer är att dom skriver att 50Hz buggen med marksänd HDTV blir ibland "olidlig" och kräver IFC satt till mellan !
Låter underligt då hdtv test sa att de fixat 50hz.
Postad 23 april 2013 - 18:41
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 888 inlägg
Fast så skrev han inte alls. Nämnde i huvudtaget inget om "50 Hz buggen" och de effekter den ger/gav.
Postad 23 april 2013 - 19:22
perstenmar
-
perstenmar
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej, välkommen till forumet.
Ser ut som du är lite vilse i TV jungeln, att döma av ditt inlägg.
Du måste nog först reda ut vilken teknik du föredrar, Plasma el. LCD: Svårt att fråga här vilket som är bäst, för det finns inte, bara vad som är bäst för användaren. Beroende på vilken miljö man mest använder den i, vilket användningsområde osv. olika för och nackdelar.
Du skriver LED, Edge-LED i olika meningar, LCD finns med olika belysning, bakbelyst-LED, kantbelyst Edge-LED och CCFL-lysrör, det ena el. andra är inte bäst el. sämst, bakbelyst ofta att föredra för att komma ifrån den ganska vanliga ojämna panel-belysningen bleeding/clouding, men även en prisfråga.
Läs på så mycket du kan om dom olika teknikerna, om du fördrar Plasma el. LCD kan bara du själv avgöra. Kanske jag misstolkar ditt inlägg, men din fråga är svår att svara på, när du blandar tekniker och smart-funktioner.
tack, har läst många inlägg men detta var mitt första jag skrev =) Gick in på Hifi-klubben på Sveavägen i Stockholm idag och där hade de precis ställt upp ST-60 bredvid F8005, så nu kunde jag jämföra på ett hyffsat ok sätt. Som du skriver så finns det inget rätt och fel, när jag stod där och tittade så tyckte jag att ena sekvensen var bättre på Panasonicen och den andra på Samsung... *suck*. Jag är tekniknörd men inte så insatt i bildskärmstekniker så i detta fall får jag gå på magkänsla, och då vann till slut Samsung UE46F8005 som helhetskonsept, när man räknar in hantering, att den är grymt snygg och att jag får ut 4 tum extra på den modellen jämfört med TX-P42GT60Y. Rent bildmässigt är dock TX-P42GT60Y helt klart bättre, framför allt betraktningsvinkel och svärta är snäppen bättre, det är verkligen skillnad. Nu tittar vi mest på "vanliga" tv program, skulle vi titta på mer film skulle jag värdera de bättre bildegenskaperna på TX-P42GT60Y högre och troligtvis välja den istället. Så mitt råd är att hitta en butik där du kan jämföra dem sida vid sida och välja den bild du tycker bäst om =) Tack för info och hoppas att min betraktelse kan hjälpa någon. PS. Som förtydligande till mitt första inlägg så är det Edge-lit LCD-LED som jag menade med LED =)
Postad 23 april 2013 - 19:23
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
HemmaBio tidningens "test" av VT60 var nog det tunnaste och sämst jag läst. Först så är det ett förserie exemplar dom fått och, så inget nämns om inställningar och kalibrering, sedan så är det bara en stor lång beskrivning av Smart TV funktionerna. Framgår inte vem som skrivit artikeln men troligen var väl Ytterberg på semester och någon praktikant fick kliva in.
Det står ju via länken till nytestat siten ovan vem som gjort testerna. Sen ska man kanske inte såga honom rakt av utan bättre koll på vilken typ av test som faktiskt var beställt och hur de typiska läsarna av Hemmabiotidningen faktiskt ser ut. Gissar själv att det kanske är en Svensson-tidning numera.
Postad 23 april 2013 - 20:25
DmD
-
DmD
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
JAPP
Har du nån källa som bekräftar detta? , isf länka gärna.. Rätta mig om jag har fel men kör du mediakonsumtionen via htpc bör ju tv:n tolka det som en PC signal (och då brukar ju generellt de flesta bildinställningar försvinna..)
Postad 23 april 2013 - 20:35
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Har du nån källa som bekräftar detta? , isf länka gärna..
Rätta mig om jag har fel men kör du mediakonsumtionen via htpc bör ju tv:n tolka det som en PC signal (och då brukar ju generellt de flesta bildinställningar försvinna..)
Det var nog mest sant på den tiden man körde in signalen som VGA, numera kör nog de flesta hdmi plus att tvapparaterna blivit smartare
Postad 23 april 2013 - 21:08
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
Fast så skrev han inte alls. Nämnde i huvudtaget inget om "50 Hz buggen" och de effekter den ger/gav.
Nähä, å marksänd HDTV skickas inte ut i 50Hz ? Syftar på det som står i tidningen eller på nytestat.se ? Det står ju via länken till nytestat siten ovan vem som gjort testerna. Sen ska man kanske inte såga honom rakt av utan bättre koll på vilken typ av test som faktiskt var beställt och hur de typiska läsarna av Hemmabiotidningen faktiskt ser ut. Gissar själv att det kanske är en Svensson-tidning numera.
I tidning står det inget namn på artikeln som var min källa.
Redigerat av ljudnisse, 23 april 2013 - 21:12.
Postad 23 april 2013 - 23:22
Beagle five
-
Beagle five
-
Mästare
-
-
2 523 inlägg
tack, har läst många inlägg men detta var mitt första jag skrev =) Gick in på Hifi-klubben på Sveavägen i Stockholm idag och där hade de precis ställt upp ST-60 bredvid F8005, så nu kunde jag jämföra på ett hyffsat ok sätt. Som du skriver så finns det inget rätt och fel, när jag stod där och tittade så tyckte jag att ena sekvensen var bättre på Panasonicen och den andra på Samsung... *suck*. Jag är tekniknörd men inte så insatt i bildskärmstekniker så i detta fall får jag gå på magkänsla, och då vann till slut Samsung UE46F8005 som helhetskonsept, när man räknar in hantering, att den är grymt snygg och att jag får ut 4 tum extra på den modellen jämfört med TX-P42GT60Y. Rent bildmässigt är dock TX-P42GT60Y helt klart bättre, framför allt betraktningsvinkel och svärta är snäppen bättre, det är verkligen skillnad. Nu tittar vi mest på "vanliga" tv program, skulle vi titta på mer film skulle jag värdera de bättre bildegenskaperna på TX-P42GT60Y högre och troligtvis välja den istället. Så mitt råd är att hitta en butik där du kan jämföra dem sida vid sida och välja den bild du tycker bäst om =)
Tack för info och hoppas att min betraktelse kan hjälpa någon.
PS. Som förtydligande till mitt första inlägg så är det Edge-lit LCD-LED som jag menade med LED =)
Fick du den demad med "vanlig" tv då? Just detta lcd är klart sämre på nämligen. Var det bara hd material så har du ju inte sett alls vad någon av dom presterar. Jaja, de e nog trevlig tv, lycka till.
Postad 24 april 2013 - 02:21
Josefsson87
-
Josefsson87
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Postad 24 april 2013 - 06:22
mikee
-
mikee
-
Veteran
-
-
1 638 inlägg
Har du nån källa som bekräftar detta? , isf länka gärna..
Rätta mig om jag har fel men kör du mediakonsumtionen via htpc bör ju tv:n tolka det som en PC signal (och då brukar ju generellt de flesta bildinställningar försvinna..)
hej. har ingen officiel källa. Dock har jag en VT50 65" och jag kör min HTPC via HDMI. Och jag har alla lägen upplåsta. Och inga problem. Det är som improwise2 skriver... att det var vanligare förr i tiden via PC Läge VGA och även DVI. Du kommer inte ha några som helst problem med att koppla den till en HTPC. (om du kopplar Digitalt. Har aldrig kopplat analogt., så det kan jag inte kommentera) Det är mer ditt grafikkort som kommer sätta begränsningarna. Vad har du för grafikkort?
Redigerat av mikee, 24 april 2013 - 06:24.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL 705i Atmos
Anton
2025-05-20 10:45:14
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|