Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Google Chromecast (gen 1)

1018 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Google Chromecast (Gen 1) (Mediaspelare) 7 7,98 (227) 159:-

Postad 03 mars 2015 - 08:28

Unregistered9c62f4d9
  • Unregistered9c62f4d9
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0

Jag tror inte problemet är cc utan det routern som ställer till problem. Försök att lån en från kompisar och testa.

Oki. Får höra mig för om det finns nån snäller kompis då :D

Postad 03 mars 2015 - 12:28

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Här kan du se om din router med CC eller inte och vad finns för workaround möjlighet:

https://support.goog...e/3477832?hl=en

Ser inte att din är testad.

Redigerat av Enator, 03 mars 2015 - 13:14.

Postad 04 mars 2015 - 07:39

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0
Wd my cloud har fått cc stöd.

Postad 06 mars 2015 - 16:19

Unregistered9c62f4d9
  • Unregistered9c62f4d9
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0

Här kan du se om din router med CC eller inte och vad finns för workaround möjlighet:

https://support.goog...e/3477832?hl=en

Ser inte att din är testad.

Gjorde en firmware uppdatering. Blev bättre iaf, men inte bra. Men har ännu inte kollat men nått annat märke/modell.

Postad 20 mars 2015 - 10:26

teufelskreuter
  • teufelskreuter
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Någon fler än jag som upplever att Cromecaststickan ställer till med hdmi relaterade problem när den är inkopplad på baksidan av receivern?

Mitt problem är att övriga enheter kopplade med hdmi tappar synk/handskakning av ljudet emellanåt när Chromecast är inkopplad på baksidan av receivern, har dock inga som helst problem om Chromecast är inkopplad på receiverns framsida (Video aux in eller motsv). Problemen uppstår på båda mina receivers (Yamaha RX-V775 samt Pioneer VSX-923K) med olika Chromecastenheter. Inget jätteproblem alltså men irriterande att vara tvungen att ha stickan inpluggad i fronten på receivern.

/ Anders

Postad 20 mars 2015 - 10:35

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1 737 inlägg
  • 0

Den ger störningar på min tv-signal, så antagligen är den dåligt byggd ur EMC hänseende, och av någon anledning är din receiver mer känsligt för störningar på baksidan än framsidan

Postad 20 mars 2015 - 11:36

teufelskreuter
  • teufelskreuter
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Den ger störningar på min tv-signal, så antagligen är den dåligt byggd ur EMC hänseende, och av någon anledning är din receiver mer känsligt för störningar på baksidan än framsidan

Hej! Misstänker också något sånt, ska pröva att ansluta den med den medföljande hdmi förlängaren så den kommer bort en liten bit från övriga hdmi kontakter, ifall det är wifi signalen eller ngt annat "läckage" från chromecast som stör övriga.

/ Anders

Postad 20 mars 2015 - 11:40

partajare
  • partajare
  • Mästare

• 3 282 inlägg
  • 0

När en av mina CC satt på baksidan av min Yamaha RX-v773 upplevede jag inga problem.

Jag hade den ihop kopplad med förlängaren så prova med den!

Postad 20 mars 2015 - 11:53

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Intressant sätt att utnyttja chromecastens musiktjänster.

https://gigaom.com/2...-audio-adapter/

Postad 23 mars 2015 - 12:27

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 1

Tänkte skriva lite om hur man på enklaste sättet kan fixa att komma åt olika regioner om man använder Chromecast:

1.      Ett konto på https://unlocator.com väljer du bor i USA behöver du inte betala moms heller.

2.      Chromecast

3.      En router som går att installera mjukvaran DD-WRT.  (OBS Det går att ändra direkt i asus och netgear routrar utan DD-WRT) T.ex. https://www.prisjakt...kt.php?p=215488 Naturligtvis går att välja/använda andra routrar också kolla i DD-WRT siten. Se punkt 4 för kontroll om din egen router går att uppgradera med DD-WRT mjukvaran.

4.      Lada hem mjukvaran från: http://dd-wrt.com/si...router-database och installera den.

5.      Gå genom alla dessa 11 steg: https://support.unlo...with-chromecast

Nu kan du börja ”casta” minst Netflix till din Chromcast från olika regioner.

Redigerat av Enator, 23 mars 2015 - 15:38.

Postad 23 mars 2015 - 12:34

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0

Tänkte skriva lite om hur man på enklaste sättet kan fixa att komma åt olika regioner om man använder Chromecast:

1.      Ett konto på https://unlocator.com väljer du bor i USA behöver du inte betala moms heller.

2.      Chromecast

3.      En router som går att installera mjukvaran DD-WRT. T.ex. https://www.prisjakt...kt.php?p=215488 Naturligtvis går att välja/använda andra routrar också kolla i DD-WRT siten. Se punkt 4 för kontroll om din egen router går att uppgradera med DD-WRT mjukvaran.

4.      Lada hem mjukvaran från: http://dd-wrt.com/si...router-database och installera den.

5.      Gå genom alla dessa 11 steg: https://support.unlo...with-chromecast

Nu kan du börja ”casta” minst Netflix till din Chromcast från olika regioner.

Det går att ändra direkt i asus och netgear routrar utan DD-WRT

Postad 23 mars 2015 - 14:09

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Vad bra att det finns olika metoder ;)

Postad 23 mars 2015 - 14:25

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7 289 inlägg
  • 0
Å andra sidan är det lättare med en Gud och en rock

Postad 23 mars 2015 - 14:29

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

Fick för mig att den gjorde det också när den satt i hdmi-kontakten bredvid ip-tvboxen. När jag flyttade den till ett annat uttag längre från ip-tvboxen försvann problemet, en kompis till mig trodde sig ha samma problem.

Att använda den där förlängaren kanske inte är så dumt.

Redigerat av genstruktur, 23 mars 2015 - 14:30.

Postad 23 mars 2015 - 14:32

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4 251 inlägg
  • 0

Vi har den i TVn hos farsan, funkar bra det också. Och ja, jag vet att det finns vissa andra fördelar med att ha den direkt i förstärkaren :)

Postad 25 mars 2015 - 12:19

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0

Fick för mig att den gjorde det också när den satt i hdmi-kontakten bredvid ip-tvboxen. När jag flyttade den till ett annat uttag längre från ip-tvboxen försvann problemet, en kompis till mig trodde sig ha samma problem.

Att använda den där förlängaren kanske inte är så dumt.

Förlängaren är ett måste hos mig annars får jag ingen kontakt alls med chromecasten i tvn.

Postad 25 mars 2015 - 12:42

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

Förlängaren är ett måste hos mig annars får jag ingen kontakt alls med chromecasten i tvn.

Mkay, om jag får problem igen skall jag testa den! :)

Postad 03 april 2015 - 08:58

Unregistered9c62f4d9
  • Unregistered9c62f4d9
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0

Har ett prob med min sticka. Netflix o HBO funkar kanon men Viaplay hoppar ur efter cirka 3 min. Har provat o bytt uttag o med o utan förlängare. Samma resultat varje gång. Nån som har en idé kanske?

Postad 03 april 2015 - 09:00

partajare
  • partajare
  • Mästare

• 3 282 inlägg
  • 0
Har du provat att installera om klienten?

Postad 03 april 2015 - 09:12

Unregistered9c62f4d9
  • Unregistered9c62f4d9
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0

tror det, men får testa igen

Postad 03 april 2015 - 10:55

basse1978
  • basse1978
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Har ett prob med min sticka. Netflix o HBO funkar kanon men Viaplay hoppar ur efter cirka 3 min. Har provat o bytt uttag o med o utan förlängare. Samma resultat varje gång. Nån som har en idé kanske?

Jag har samma problem med Viaplay, började för kanske 2 veckor sen för min del.

Samma oavsett om jag castar från Nexus 7 eller Iphone 6 så jag antar att det har att göra med Viaplay appen i chromecasten.

Orkade inte bry mig så mycket mer om det, utan sade upp Viaplay då jag mest använder Netflix ändå.

Men om nån har en lösning är det självklart intressant ändå :)

Postad 03 april 2015 - 17:35

Unregistered9c62f4d9
  • Unregistered9c62f4d9
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0

Testade o lägga in appen på nytt. Samma resultat igen. Får se om jag orkar bry mig. Har annat i hövvet nu.

Postad 03 april 2015 - 19:57

teufelskreuter
  • teufelskreuter
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Testade o lägga in appen på nytt. Samma resultat igen. Får se om jag orkar bry mig. Har annat i hövvet nu.

Hej!

Tecknade viaplay sport häromveckan för att se F1 och Motogp. Råkade ut för samma problem, chromecast uppspelningen bryts/kraschar efter 1-3 minuter. Så vitt jag förstått det så är detta problem känt av viaplay, beror tydligen på något som google gjort med senaste uppdateringen av chromecast stickan som påverkar viaplay appen. För mig funkar dock viaplay om jag startar om stickan från chromecast appen efter första kraschen. Måste dock göras om varje gång man varit utanför nätverkets täckning. Lite jobbigt men det går ialla fall att nyttja tjänsten på det sättet.

Med vänlig hälsning, Anders

Postad 04 april 2015 - 08:00

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Någon som kör via mac:en, min kast symbol har försvunnit uppe i hörnet. Tips? :)

Postad 04 april 2015 - 11:31

ducedo
  • ducedo
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Jag har samma problem på min Mac. Under en lång tid gav Viaplay bara ett stoppmeddelande och någon ursäkt om att Viaplay inte fungerar i Chrome på Mac. Därefter utvecklade man en ny version utan Silverlight och i princip sedan dess har Chromecast inte fungerat mer än någon minut åt gången.

Postad 04 april 2015 - 16:34

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Tackar mig själv, så var det :)  https://cast.google....romecast/setup/

Någon som kör via mac:en, min kast symbol har försvunnit uppe i hörnet. Tips? :)

Sport hela dagen har fungerat utan problem genom ipad/viaplay appen till chromecasten :)

Postad 25 april 2015 - 11:10

Unregisteredfe01c696
  • Unregisteredfe01c696
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Måste man använda datorn om man vill streama swefilmer eller dreamfilm med chromecast eller funkar det med telefonen?

Testa popcorn-time för android. Det har Chromecaststöd. Lite buggigt och inte alltid svenska texter men ett grymt utbud.

Postad 28 april 2015 - 12:39

hallonpaj
  • hallonpaj
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0

Intressant sätt att utnyttja chromecastens musiktjänster.

https://gigaom.com/2...-audio-adapter/

Någon som vet om det finns en adapter för att ta ut optiskt ljud? Slipper man köpa en sonos eller liknande.

Postad 28 april 2015 - 13:35

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14 158 inlägg
  • 0
splitter HDMI -> HDMI+optisk, från dryga 100en på eBay.

Redigerat av frollic, 28 april 2015 - 13:40.

Postad 28 april 2015 - 14:35

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1 524 inlägg
  • 0

Nån som har en Chromecast vars sticka är lös? Jag har sällan dragit ur min ur receivern, men kontakten är väldigt lös. undrar om det är garantiärende eller de påstår att man själv tagit sönder den?

Har inte läst tråden på länge, men finns det nån bra app som castar bilder och video (taget med mobilen) på ett bra sätt?

Testade några olika i början, men de flesta var ganska röriga och sen hackade filmerna alldeles för mycket. och bildspel var också rätt kassa

Postad 28 april 2015 - 18:15

Gundeho
  • Gundeho
  • Lärjunge

• 287 inlägg
  • 0

Testa popcorn-time för android. Det har Chromecaststöd. Lite buggigt och inte alltid svenska texter men ett grymt utbud.

??? Jag hittade bara remotes för popcorn time. 

Postad 28 april 2015 - 18:25

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7 289 inlägg
  • 0

https://popcorn-time.se/android.html

Postad 25 maj 2015 - 06:37

Unregisteredf0f288ef
  • Unregisteredf0f288ef
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Chromecast-appen finns i min dator som är ansluten med nätverkskabel till routern. Datorn har även trådlöst nätverkskort. Routern står nära datorn, TV.n med Chromecast-enheten ligger i en annan del av lägenheten där WiFi-signalen är svag. Jag tänkte därför installera en accesspunkt nära TV:n och ansluta den till routern via det fasta nätverket i lägenheten. Kommer Chromecast-appen att hitta Chromecast-enheten den vägen? Går signalen från appen till routern via nätverkskabeln eller trådlöst?

Postad 25 maj 2015 - 08:05

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4 251 inlägg
  • 0

Chromecast-appen finns i min dator som är ansluten med nätverkskabel till routern. Datorn har även trådlöst nätverkskort. Routern står nära datorn, TV.n med Chromecast-enheten ligger i en annan del av lägenheten där WiFi-signalen är svag. Jag tänkte därför installera en accesspunkt nära TV:n och ansluta den till routern via det fasta nätverket i lägenheten. Kommer Chromecast-appen att hitta Chromecast-enheten den vägen? Går signalen från appen till routern via nätverkskabeln eller trådlöst?

Den väljer väl kabel om du har kabel inkopplat? Dra ur kabeln om du önskar ansluta trådlöst så är problemet borta :) Jag kanske missar något, men annars så är det mitt svar.

Postad 05 juni 2015 - 20:35

Niskalaukaus
  • Niskalaukaus
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0

Jag är nöjd med min CC och använder den hemma. Men finns det nått sätt att använda sig av WiFI Direct från en platta för att köra ett nätverk kanske med hjälp av en router? För jag har för mig att det inte går att köra ett nätverk utan nätuppkoppling? Skulle vilja använda den på en plats där jag inte har någon WiFi nätverk.

Postad 08 juni 2015 - 10:11

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Den väljer väl kabel om du har kabel inkopplat? Dra ur kabeln om du önskar ansluta trådlöst så är problemet borta :) Jag kanske missar något, men annars så är det mitt svar.

Det beror väl om routern delar ut IP-adresser i samma nät på både tråd och trådlöst. Funkar det som med Apple-TV så måste adresserna vara på samma sub-nät. Bortsett från det så har det ingen betydelse om det är kabel eller inte. Man får helt enkelt testa.

Postad 17 juni 2015 - 14:32

e_kjellgren
  • e_kjellgren
  • Lärjunge

• 313 inlägg
  • 0

Helt nu i denna värld, men skaffade en Chromecast idag.

Funkar klockrent att streama från mobilen, både bilder och SVT Play. Vilket borde tyda på att bandbredden och kapacitet är tillräckliga.

Funkar även fint att dela ut SVT Play från pc med Win8.1, men väljer jag att dela ut hela skrivbordet och startar en 720p mkv-film i VLC så hackar det betydligt. Har testat alla upplösningsvalen man kan göra i Chrome.

Finns det några inställningar eller anpassningar man kan göra eller måste jag behålla min HDMI kabel för att titta på film?

Postad 17 juni 2015 - 14:37

ducedo
  • ducedo
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Finns det några inställningar eller anpassningar man kan göra eller måste jag behålla min HDMI kabel för att titta på film?

Att streama skrivbordet är ingen höjdare utan använd Videostream för film istället.

Har varit prat om att VLC ska få inbyggt stöd för Chromecast men har inte följt utvecklingen.

Redigerat av ducedo, 17 juni 2015 - 14:37.

Postad 17 juni 2015 - 14:37

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

• 1 266 inlägg
  • 0

Helt nu i denna värld, men skaffade en Chromecast idag.

Funkar klockrent att streama från mobilen, både bilder och SVT Play. Vilket borde tyda på att bandbredden och kapacitet är tillräckliga.

Funkar även fint att dela ut SVT Play från pc med Win8.1, men väljer jag att dela ut hela skrivbordet och startar en 720p mkv-film i VLC så hackar det betydligt. Har testat alla upplösningsvalen man kan göra i Chrome.

Att streama hela skrivbordet blir aldrig snabbt nog för att se film smärtfritt.

Testa detta tillägg till Chrome istället, fungerar utmärkt för mig:

https://chrome.googl...jpnocolokfelagl

Om inte det vill sig, testa att köra en Plex-server på datorn och Plex på din telefon för att streama dina filmer till TVn.

Edit: Too slow.

Redigerat av mr.keyser, 17 juni 2015 - 14:37.

Postad 17 juni 2015 - 15:02

e_kjellgren
  • e_kjellgren
  • Lärjunge

• 313 inlägg
  • 0

Videostream funkade mycket bra!

Öppnade tcp 5556 och 5558 enligt instruktionen och det ser mycket bra ut!

Mobilappen var ju sjukt grym med!

Finns det nån liknande snygg lösning för Spotify?

Redigerat av e_kjellgren, 17 juni 2015 - 18:31.

Postad 20 juni 2015 - 10:49

Unregisteredd3e6445d
  • Unregisteredd3e6445d
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0

Jag köpte också en Chromecast igår och för 310 kr gör den sitt jobb bra med Netflix, läste att om man aktiverade HDMI-CEC som heter EasyLink på min Philips TV så skulle man kunna t.ex. pausa med TVns fjärrkontroll och slippa plocka fram telefonen. Problemet är att det inte fungerar med just Netflix utan bara i typ YouTube, SVT Play, så frågan är varför inte Netflix har stöd för detta?

Någon som fått sin Chromecast att fungera med TV3 Play eller Kanal5, lyckades bara med SVT och TV4? Jag vill kunna casta direkt från telefonen då datorn står i ett annat rum.

Postad 21 juni 2015 - 21:55

e_kjellgren
  • e_kjellgren
  • Lärjunge

• 313 inlägg
  • 0

Att streama hela skrivbordet blir aldrig snabbt nog för att se film smärtfritt.

Testa detta tillägg till Chrome istället, fungerar utmärkt för mig:

https://chrome.googl...jpnocolokfelagl

Om inte det vill sig, testa att köra en Plex-server på datorn och Plex på din telefon för att streama dina filmer till TVn.

Edit: Too slow.

Testar Plex för att bättre streama bilder än via desktop-läget i Chrome, men måste man köpa full access appen för 40kr? Jag loggar in men hamnar hela tiden tillbaks i "köpläge"..?

Postad 22 juni 2015 - 18:42

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0

Är lite missnöjd med min Chromecast. C More går inte att använda då Google Chrome inte stöder Silverlight och Chromecast enbart går att använda med Google Chrome, Viaplay fungerar inte heller då Viaplayloggan enbar visas trots att filmen rullar. Det som fungerar är SVT Play och You Tube.

Postad 22 juni 2015 - 19:52

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7 289 inlägg
  • 0
Viaplay får du i gång med den lilla pilen bredvid cc-ikonen och väljer casta den här fliken

Postad 22 juni 2015 - 20:10

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0

Viaplay får du i gång med den lilla pilen bredvid cc-ikonen och väljer casta den här fliken

Tackar

Postad 23 juni 2015 - 18:01

Unregisteredd3e6445d
  • Unregisteredd3e6445d
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0

Jag upptäckte att Youtube fungerar ju helt värdelöst med chromecasten, tappar kontakten hela tiden med telefonen. Klipp som man lägger i TV-kön spelas inte utan istället spelar den en massa andra saker istället så det blir i princip oanvändbart.

Netflix fungerar som tur är utmärkt vilket var största anledningen att jag köpte en chromecast, slippa använda min högljudda Xbox 360 och jag tror faktiskt det tom är lite bättre bildkvalitet.

De säger att chromecast ska vara så enkel att använda men jag skulle knappast rekomendera den till någon som inte är väldigt van Smartphoneanvändare/teknikintresserad att köpa en chromecast, jag hade den med mig till mina föräldrar som är pensionärer och de fattade typ ingenting.

Men jag tycker fortfarande det är sjukt att de kan sälja den så billigt, finns inget som är i närheten med den prestandan, Om Google gör någon vinst överhuvudtaget på chromecasten skulle jag bli mycket förvånd.

Postad 23 juni 2015 - 18:24

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 304 inlägg
  • 1
Jag har både CC och Apple-TV och i de flesta fall är Apple-TV helt överlägsen, så mycket dyrare är den ju inte heller.

Postad 24 juni 2015 - 14:00

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 1

Jag har både CC och Apple-TV och i de flesta fall är Apple-TV helt överlägsen, så mycket dyrare är den ju inte heller.

Jag har också båda men lite svårt att streama till Apple-TV om du har android telefoner och plattor .

Fördelen med chromecasten är väl att den inte utestänger apple användarna på samma sätt som Apple-TV gör med android användarna.

Postad 24 juni 2015 - 14:45

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Jag har också båda men lite svårt att streama till Apple-TV om du har android telefoner och plattor .

Fördelen med chromecasten är väl att den inte utestänger apple användarna på samma sätt som Apple-TV gör med android användarna.

Installera en Airplay app från Google Play då!

Postad 24 juni 2015 - 14:50

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0

Installera en Airplay app från Google Play då!

Funkar väl knappast för apparna såsom plex, viaplay m.m. 

Det bästa hade väl varit om Apple släpp airplay support för android såsom chromecast har stöd för IOS drömma kan man ju :)

Redigerat av jimjans, 24 juni 2015 - 14:53.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.