Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Sony VPL-HS50 *

1887 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 januari 2005 - 20:22

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Om SalesOnNet säljer för 23663 bör dem nästan sälja importerade HS50 för det är under "standardpriset" som distributören säljer HS50 till återförsäljare.

Postad 23 januari 2005 - 22:15

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0
cine4home (ekkehart) skriver på avsforumet att det stämde att en HS50 kom upp i 7000:1 och att han mätte många gånger för att vara säker på 7000:1 men också att det var ett undantag och att normalt med filter kommer man upp i mellan 5000-6000:1 med HS50:n och de måste ju anses vara otroligt grymt för en LCD.

han nämner också att det är en stor variation mellan olika exemplar av HS50:n och att det varierar mellan de filter som behövs användas mellan olika exemplar.

det hela är ju ganska så lustigt att en LCD har den högsta kontrasten idag och det med råge också då andra projjar i den prisklassen inte ens är i närheten av 6000:1, och som svar på LCD:ns framfart kommer DLP med 720p projjar och 2000-2500:1(benq, toshiba) och tar fortfarande betalt över 20.000 :D

Redigerat av ZoomAir, 23 januari 2005 - 22:25.

Postad 23 januari 2005 - 23:50

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Det är helt otroligt att dem når upp i 5000-6000:1 i kontrast för normala HS50 och ända upp till 7000:1 i vissa exemplar. Här pratar vi inte heller "marknadsföringskontrast" utan kontrast uppmätt av oberoende personer vid kalibrering.

De flesta projektorer når aldrig, ens med filter, upp i kontrasten dem blivit specade till. Inkluderat många DLP projektorer.

Nu börjar dem även borta på avsforum komma fram till att det lönar sig att mixtra med IRIS inställningarna, rörande "open reg" och "close reg". Det verkar dock skilja per exemplar på vad dem har inställt. Intressant är dock att dem som minskat sina defaultvärden från 255 ner till 210 i close reg verkar ha nått en effekt där dem inte tappar svärta, den går inte ner och blir för dunkel, den behåller det vita vitt i hela spektrummet och intressantast, IRIS:en verkar jobba bättre och ger mindre märkbar effekt där man ser ljusändringar i scener.

Har inte mixtrat med det själv, men tänkte ta en titt nu i kväll (natt). Om ni skulle börja mixtra, se till och skriva ner alla värden i factorymenyn först.

Postad 24 januari 2005 - 00:10

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Den som vet vilka inställningar som behövs göras för att komma upp i 5000:1 i kontrast får gärna dela med sig. Har provat lite att bla sänka iriset till 210 samt så har jag ändrat till dom färg inställningar jag hittade på avsforumet, vilket skulle ge 6500k, men har för mig att man ska kunna ligga runt 7500-8500k för den optimala vitan samt färgerna i övrigt.
Men efter inställningarna jag har gjort så upplever jag bilden bättre än innan, drar lite till det gröna kanske..

Redigerat av Unregisteredce93e47d, 24 januari 2005 - 00:11.

Postad 24 januari 2005 - 08:58

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0

Några citat jag snabbt träffade på efter att ha googlat "gultronics review", det fick mig att bli lite betänksam faktiskt: :D
!!!!!! "

Jo men kika på vad folk har sagt om elgiganten, siba och onoff i deras butiksbetyg så ser du att folk ropar varning där med. Har aldrig haft något problem som inte kunnat lösas hos någon av de stora kedjorna. Visst, det har funnits smidigare lösningar men som sagt, jag har aldrig blivit brännd på något sätt. Tror det samma gäller gultronics faktiskt. Har varit i telefonkontakt med dem ett antal gånger och mitt intryck är positivt.

Postad 24 januari 2005 - 15:57

Lamander
  • Lamander
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Hej!

Är det någon som kan ge mig svar på hur man tar sig in i Servicemynyn? Jag har provat de knapptryckningar som Peter Moderator anger, men Projen säger bara "Not Applicable" när jag börjar trycka kombinationerna...

mvh
Jesper

Postad 24 januari 2005 - 20:42

Donut
  • Donut
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Nu har pipro.se ett pris på hs50, 2649 EUR.

Postad 24 januari 2005 - 21:13

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Angående Gultronics så stämmer ett gammalt uttryck ganska bra på dem:

"Mycket snack, men lite verkstad." Efter köp ska väl tilläggas.

Hade också ett bra första intryck av dem och de svarde på alla mina mail. När det istället blev "problemmail" så har de fasen inte svarat på ett ENDA. Kanske ett och då var det ett "call me-mail". ;)

Förstår att de kanske har mycket att göra, men har de mycket att göra kan de väl anställa en gubbe till, eller? Får tjata på dem att de ska kolla på grejer osv. Sist jag ringde till Gultronics sa de att en kille på Sony Sverige hade sagt att han inte hade några problem att byta ut min "Gultronicsköpta" projektor här i sverige. När jag själv snackade med denna svenska kille på Sony så sa han: "Nee, det har jag aldrigt sagt. Vart har han fått det ifrån?" SUCK säger jag bara! :blink:

Gultronics har lovat mig en massa saker. Att de skulle ringa Sony sverige dagen efter jag ringde och ringa upp mig efter det. Ringde de? Nee. Samma procedur igen. Hände ett antal gånger. En gång sa de att de hade ringt Sony fast jag kom senare på att de INTE hade gjort det osv.
Sen det här att den svenska killen på Sony hade sagt en sak som senare visade sig inte vara sant så förstärker det bara mitt intryck av Gultronics. De säger mycket, men sen infinner sig inte det de har sagt. Ska ta ett snack med dem i morgon...igen....när jag är ledig. Tredje dagen av mina få lediga dagar som går åt att sitta och snacka med dem i england. Och i sverige.

Mina klagomål här i sverige har kommit upp till högsta hönset för service inom Sony och han ska nu skicka ut en retursedel till mig på mitt jobb. Han skulle citat; "försöka få den utbytt, men jag kan inte lova något". Sen skulle det gå fort också sa han. Jaja, vi får se.

Hoppas nu bara att de byter ut den och inte servar den i flera veckor.
Jag erbjöd mig att åka upp till Stockholm för få den utbytt i morgon, men se det gick inte då de inte hade något lager i Stockholm. :P

Efter allt detta krångel kan jag bara säga så här:

- Köp den från england på egen risk! Blir det strul så räkna med MÅNGA telefonsamtal till både england och Sony Sverige. När man nu kan vara efterklok så hade jag köpt den i en svensk butik. Då kan man ju gå till en fysisk butik istället för att skicka projen hit och dit. Hade jag köpt den via en internetbutik så hade det vart en svensk och te.x. Hembiobutiken. De är väl undantaget då det sköter sånt här bra tycker jag.

Hade det vart ett annat företag än Sony hade det vart en annan femma. BenQ är mitt föredömmet var gäller service vid DOA-projektorer. SÅ som de hanterar DOA-projektorer borde alla andra tillverkare jobba efter.

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 24 januari 2005 - 21:50.

Postad 24 januari 2005 - 21:30

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Jag har köpt i fysisk butik, samt via internet och utlandet england 2ggr från 2 olika butiker och jag kan säga att det är minst lika bökigt med service och utbyte av köp av svenska butiker..
Jag beställde denna sony från gultronics och jag fick ett leverans datum av dom och det höll dom, och sen fick jag den kort därefter. Så i mitt fall så har det funkat smärtfritt och kan inte påstå att dom är sämre någon annan. Det här tycker jag att det är sony som suger och det har jag inte trott något annat om. Det har varit mitt stora tvivel till denna proje att det är just en sony för jag har aldrig gillat deras saker, men nu är ju denna onekligen den bästa proje för den slanten jag betalde så vad ska man göra.. Om sony har en så kallad europa garanti så ska dom väl hålla den oxå.. Men man kanske ska läsa sonys finstilta när det gäller t.ex. DOA produkter.
Vi har nog alla våra bra och dåliga erfarenheter av köp från olika ställen, men bollen kommer alltid att ligga hos tillverkaren av produkten av det slutgiltiga beslutet...
Sen är det ju alltid trist när sådant här händer. Men det är väl bara så det funkar helt enkelt och vad kan man göra?

Redigerat av Unregisteredce93e47d, 25 januari 2005 - 20:27.

Postad 24 januari 2005 - 21:33

pellevin
  • pellevin
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Tack herr Moderator, det fick då mig att bestämma mig för att inte handla av dem! Då blir nästa firma att syna i sömmarna "salesonnet"... Svenskar va? Då måste dem ju vara genomhederliga eller hur?? :blink:

Postad 24 januari 2005 - 21:36

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5 022 inlägg
  • 0
Hejsan :blink:

Är det någon som kan ge mig svar på hur man tar sig in i Servicemynyn? Jag har provat de knapptryckningar som Peter Moderator anger, men Projen säger bara "Not Applicable" när jag börjar trycka kombinationerna...

Peter Moderator? han har väl ingen Sonyprojektor :P Nu orkade jag inte leta igenom trådens alla sidor så jag vet inte vilka knapptryckningar du testat men de Sonyprojjar jag har varit i kontakt med (VPL-W400Q, VPL-HS3, VPL-HS10, VPL-HS20) har alla haft samma aktivering när det gäller "Service mode" och "Factory Mode". Sannolikheten är väl då relativt stor att även VPL-HS50 har samma aktivering, dock utan att kunna bekräfta detta.

-------------------------------

"Service Mode" och "Factory Mode" har lite olika alternativ och vilken du har aktiverat kan man normalt se genom ett "S" eller ett "F" uppe till vänster när du startar menyn.

"Service Mode" startas från fjärren genom att trycka följande sekvens:
[Enter][Enter][Up][Down][Enter]

"Factory Mode" startas från fjärren genom att trycka följande sekvens:
[Enter][Enter][Left][Enter]

Efter det brukar en fråga komma i stil med "do you want to enter serviceman controls?"
Gå till YES och tryck [Enter]

Efter det så väljer du menyn som vanligt och kommer då att hitta en mängd ny information.

Viktigt!
Tryck inte på [Reset]-knappen vid något tillfälle eftersom detta nollställer samtliga inställningar!
Det absolut första du bör göra är att skriva ned varenda värde innan du ändrar något eftersom alla värden är unika för just din projektor!

För att ta sig tillbaka till "User Mode" så kör du samma sekvens som när du gick till "Service Mode" eller "Factory Mode". Alternativt så stänger du helt enkelt av projjen så startar den i "User Mode" nästa gång du sätter på den.

Postad 24 januari 2005 - 22:08

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Dessa knapptryckningar funkar fint för mig.. Det står det du beskriver i vänstra hörnet, men efter knapptryckningarna så går du in i menyn som vanligt och då har du antingen factory eller service mode att fippla på längs ner i menyn.. Verkar som du inte heller har valt svenska på din proje. Eftersom det kommer upp "Not Applicable"

Och när kommer "SalesOnNet" att kunna leverar dessa importerade projarna då?
Och tror knappst dessa är bättre än några andra, har ju aldrig handlat därifrån så det är klart att man inte kan veta.
Men det är ju trots allt billigare från gultronics, och det finns 3 butiker av gultronics i London så om dom säljer i butik samt via nätet så har dom nog rätt mycket kunder och konstigt vore det ju om alla skulle vara nöjda å glada..
Det är ju trots allt 9 miljoner invånare eller vad det är i London?

Redigerat av Unregisteredce93e47d, 24 januari 2005 - 22:13.

Postad 25 januari 2005 - 09:46

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0
Svärta i all ära, men till priset av vitan? Inga fler än jag som retar sig på att det vita i bilden blir brun/grönt när irisen dämbar ljusflödet för att öka svärtan i bilden? Om det skulle va någon som inte har sätt det så låt projens meny vara uppe när en scen växlar från ljust till mörkt. Se då hur menyn blir gul/brun och texten nästan grön. Eller e det bara min proj som gör så? :blink:

Postad 25 januari 2005 - 10:19

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0

Svärta i all ära, men till priset av vitan? Inga fler än jag som retar sig på att det vita i bilden blir brun/grönt när irisen dämbar ljusflödet för att öka svärtan i bilden? Om det skulle va någon som inte har sätt det så låt projens meny vara uppe när en scen växlar från ljust till mörkt. Se då hur menyn blir gul/brun och texten nästan grön. Eller e det bara min proj som gör så? :blink:

troligen för hög kontrast inställd.

Postad 25 januari 2005 - 10:22

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0

troligen för hög kontrast inställd.

Inte omöjligt, vad "ska" kontrasten stå på då?

Postad 25 januari 2005 - 10:27

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0
det varierar från 60-90 beroende på flera faktorer.

Postad 25 januari 2005 - 10:46

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Jag har gjort lite färgjusteringar efter läst massa på avsforum och måste säga att färgskiftningarna av det vita blir mycket mycket mindre efter lite kalibrering. Mitt exemplar har för mycket rött i alla grundinställningar iaf.

Postad 25 januari 2005 - 10:51

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0
Min har lite neutral färg över hela registret, har kompenserat med att dra upp färgen totalt till runda 60. Kör man med hdmi blir detaljerna märkbart klarare och rikare än med komponent.

Redigerat av Audio Code 3, 25 januari 2005 - 10:52.

Postad 25 januari 2005 - 15:27

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0
Jag är inte helt nöjd med linjedubblingen som HS50:an gör, och denna mening delar nog många med mig. Jag har länge letar efter en extern dubblare som har komponent in / komponent ut. Idag hittade jag en på www.kjell.com som verkar ha det. Men tror ni den är något att ha, kan den göra jobbet bättre än HS50:an? Lite synd e att den inte kan skala upp bilden till 720p eller 1080i, utan det är 576p som gäller! Någon kanske har ett bättre förslag?

Fakta:
Grand Vision 2000 Pro

Grand Vision 2000 Pro. TV-tuner med linjedubblare (progressive) för projektorer och LCD-monitorer. Ger maximal prestandahöjning (nästan HDTV!) för plasma-TV, projektorer (LCD, DLP eller 3-rörsprojektorer) samt LCD monitorer. Höjer bildkvaliteten markant från signalkällor som tex. DVD-spelare, datorer eller video. Varför nöja sig med halva upplevelsen? Omvandlar videokällor från interlaced (flätad) till progressiv (ett svep) bild. Har ingångar för TV-antenn, audio (stereo), video, s-video, komponentvideo samt VGA. Utgångar: video, komponentvideo, VGA samt line out (stereo). Levereras med fjärrkontroll, VGA-kabel samt audioanslutningskablar. Stödjer 480P/576P, VGA, SVGA samt XGA. Lär dig med om linjedubblering: www.kjell.com/kjellfakta/linjedubblare

Postad 25 januari 2005 - 18:02

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1 907 inlägg
  • 0

Svärta i all ära, men till priset av vitan? Inga fler än jag som retar sig på att det vita i bilden blir brun/grönt när irisen dämbar ljusflödet för att öka svärtan i bilden? Om det skulle va någon som inte har sätt det så låt projens meny vara uppe när en scen växlar från ljust till mörkt. Se då hur menyn blir gul/brun och texten nästan grön. Eller e det bara min proj som gör så? :)

Jag har en bretford highgainduk på 2.6. Den borde väl vara perfekt
för en HS50. Jag letar efter en ny projektor och duk. Men enligt det
jag läst är detta en projektor som visar bäst bild i ett mörkt rum
med lägsta lampläge och IRIS ställd för´högt för mer svärta men
med bibehållen högdager?
Stämmer detta resonemang? Är det lika bra djupskärpa i denna
som i en DLP typ Infocus 5700. Vilen typ av ljud har projen.
hög- eller lågfrekvent.

Var går gränsen för IRIS när svärtan gör vitan gulgrön?
Är det så illa att det inte går att jusera bor?

Postad 25 januari 2005 - 21:55

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0
2,6 gain :) ;) HEHE, det var inte dåligt :ph34r: , den HS50 som jag demade så blev vitt inte vitt men jag tyckte bilden överlag kompenserade för detta.

jag såg HS50 och 5700 i samma butik och HS50:n var märkbart bättre och framför allt MYCKET tystare, 5700 lät som en mindre dammsugare annars var bilden ganska så lik men HS50:n hadde en bättre bild överlag. svärtan från 5700 var en besvikelse och min Z3:a har nästan lika bra svärta(om inte bättre) än den projjen.

återigen 2,6 i gain :blink:

Redigerat av ZoomAir, 25 januari 2005 - 21:55.

Postad 25 januari 2005 - 22:12

Unregistered1cc871ee
  • Unregistered1cc871ee
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Det är ganska många skeptiska röster på AVSforum gällande alignment (i brist på bättre svenskt ord) av panelerna i HS50. Jag har inte sett några kritiska röster här? Vad kan detta bero på.. Är pixelförskjutningen såpass liten att man inte tänker på det eller är jänkarna mer kräsna gällade kvalitetskontroll av sina produkter de inhandlar?

Hur upplever ni HS50 ägare problemet? Är det någon som ens märkt det här? Det känns som att det kan vara ett framtida irritationsmoment för ägare av denna projje...

Postad 25 januari 2005 - 22:15

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0

Det är ganska många skeptiska röster på AVSforum gällande alignment (i brist på bättre svenskt ord) av panelerna i HS50. Jag har inte sett några kritiska röster här? Vad kan detta bero på.. Är pixelförskjutningen såpass liten att man inte tänker på det eller är jänkarna mer kräsna gällade kvalitetskontroll av sina produkter de inhandlar?

Hur upplever ni HS50 ägare problemet? Är det någon som ens märkt det här? Det känns som att det kan vara ett framtida irritationsmoment för ägare av denna projje...

vad innebär det och hur märks det i bilden

Postad 25 januari 2005 - 22:24

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1 907 inlägg
  • 0

jag såg HS50 och 5700 i samma butik och HS50:n var märkbart bättre och framför allt MYCKET tystare, 5700 lät som en mindre dammsugare annars var bilden ganska så lik men HS50:n hadde en bättre bild överlag. svärtan från 5700 var en besvikelse och min Z3:a har nästan lika bra svärta(om inte bättre) än den projjen.

återigen 2,6 i gain :ph34r:

Det låter mycket, men i verkligheten blir det inte så med en ljusvag
projektor :blink: Det är därför min nyfikenhet stiger för HS50.
Det finns dom som säger att antingen hatar eller älskar man denna duk.
Likabra som 5700 :P då är den ju superbra men Z3 nästan lika bra ;)
Det innebär ju att HS50 bara är något bättre än Z3 :)

Postad 25 januari 2005 - 22:35

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0
kanske var lite oklar :) HS50:n är bättre än både 5700 och Z3:an, 5700 känns lite gammal och svärtan var inte något speciellt och jag tycker min Z3:a har minst lika bra eller bättre svärta.

det första jag märkte när jag slog över irisen till auto var att bilden blev väldigt grön/brun men det går nog att kalibrera bort men i övrigt så är HS50:n klart bättre än Z3:an men inte värd det dubbla i pris tycker jag i alla fall.

5700 går bort helt p.g.a. regnbågar samt fläktljud och ingen bild jag blev impad av och dessutom kostar den lika mycket som en HS50:n vilket är på tok för mycket. hadde 5700 kostat lika mycket som Z3:an hadde jag fortfarande valt Z3:an.

jag tycker du skall kolla närmare på HS50:n evert nu när du ändå lägger ut pengar på en ny projj, ta med dig din s97:a som du gjort tidigare och hitta en HS50 som du kan koppla in denna fina dvd-spelare till och se vad du tycker.

sammanfattat

5700 impade inte alls på mig och med det priset går det bort helt, HS50:n impade stort och var klart bättre än 5700 när man väger in allt som lugn i bilden, lenshift, svärtan, fläkten m.m. ett solklart val mellan dom två, vill man ha DLP finns det bara ett val i dag och det är HC900:an tycker jag i denna prisklass.

Redigerat av ZoomAir, 25 januari 2005 - 22:37.

Postad 25 januari 2005 - 22:45

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0

Jag har skrivit om detta tidigare i denna tråd, du kan ta en titt. Jag la med två screenshots om hur det kan uppträda. Generellt kan jag dock säga att om man inte redan stör sig på bilden från tittavstånd men kan se nån liten färgskiftning nära bör man nog nöja sig och låta det bero. Däremot är detta ett problem när hela bilden drar åt en färg även på tittavstånd och det är i det läget man bör undersöka om man har alignmentproblem.

Mig veterligen har ingen än sålänge gått på Sony i Sverige med ett sådant problem, så frågan är om dem är lika tillmötelsegående som i staterna där två pixlar fel alignment gör att man kan byta.

Postad 25 januari 2005 - 22:49

Unregistered1cc871ee
  • Unregistered1cc871ee
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Finns mer info i denna länk...

Avsforum

Kortfattat så ser man alltså en förskjutning av pixlarna t.ex den vita texten i projektorns meny åtföljs av 1-2 pixels "skugga" av. exempelvis rött eller grönt. Det kan vara ganska svårt att se vid en första anblick. Det är däremot flera på AVSforum som uttrycker sitt missnöje med detta kvalitetsproblem som verkar vara rätt omfattande. Det märks mer tydligt i vissa filmer etc.. Lätt att se det om man går lite närmare projektorn också. Tja jag vet inte hur man skall ställa sig till detta. Det finns vissa som inte haft denna otur heller. Det gör dock att man känner sig lite mer skeptisk till ett köp av denna annars så underbara projje. I synnerhet blir man ju skeptisk mot att köpa från en handlare där det inte går att byta ut den direkt om man upptäcker ovanstående problem.

Bild 1 av problemet

Bild 2 av problemet

Det finns även andra bilder och mer utförlig information i länken jag postade högst upp. Ni som har en HS50 kolla gärna detta genom hjälpbilderna som finns för HTPC på AVSforum och kika hur feljusterade era paneler i projektorn är. Skulle vara intressant att se om kvalitetskontrollen höjts lite till våra europeiska maskiner. I staterna verkar den inte vara något vidare :)

Bilden torde bli mer suddig och sämre med ett problem som detta eller är det marginellt?

Postad 25 januari 2005 - 23:02

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Lobster:

Största orsaken till att jag inte skrivit mycket mera om alignment här är för att det tenderar till att bli lite överdriven panik, såsom borta på avsforum över något som inte är ett jätteproblem. En felalignad pixel har många LCD:er, det är nästan vanligare än inte. Har man däremot två eller flera då kan det upplevas som ett problem där bilden känns som den drar åt den färgen, även om man inte ser det på avstånd.

Postad 25 januari 2005 - 23:18

Unregistered1cc871ee
  • Unregistered1cc871ee
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Lobster:

Största orsaken till att jag inte skrivit mycket mera om alignment här är för att det tenderar till att bli lite överdriven panik, såsom borta på avsforum över något som inte är ett jätteproblem. En felalignad pixel har många LCD:er, det är nästan vanligare än inte. Har man däremot två eller flera då kan det upplevas som ett problem där bilden känns som den drar åt den färgen, även om man inte ser det på avstånd.

Det låter som ett mycket sunt ställningstagande. Man vill ju inte ha någon ny RBE-liknande våg av diskussioner gällade alignment heller :)

Ack så sugen jag är på en HS50. Får se om priserna går ned något om en till två månader, den borde ju rasa litegrand iallafall inom den tidsramen. Sony är väl annars vad jag förstått ganska duktiga på att hålla uppe sina priser..

Postad 26 januari 2005 - 02:17

lunkwill
  • lunkwill
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0
Nu väntar jag fortfarande på min HS50 från Gultronics (suck) så jag vet inte inte hur stort förskjutningsfel den kommer att ha.

Dock har jag funderat på en frågeställning i den officiella tråden AVS-forum som aldrig fick ett svar tror jag; finns det något directshow-filter för att förskjuta pixelplanen (i RGB) i förhållande till varandra? Att förskjuta dem hela pixlar och sedan blanka en lika stor ram runt bilden är ju trivialt på papret. Och en sådan operation skulle garantera att man alltid får under 1/sqrt(2) (~0.7) pixlars förskjutning på alla färgerna...

Postad 26 januari 2005 - 16:41

Unregistered59b6c723
  • Unregistered59b6c723
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0
Alignment kan nog variera från projektor till projektor.
Alignment lär variera över skärmbredden. I mitten kan allting vara i fas och nära kanterna kan man ser förskjutningar.

Obervera att du ser problemet på pixelnivå. Frågan är vad du se med video i soffan. I första bilden såg jag nästan inget problem, jag ser lite dåligt. I den andra syntes det men inuti det vita var det vitt och problemet syntes vid kanten.

Precis som Havocsi säger så skall man inte förstora upp alla "problem" på forum. Titta på projektorn i verkligheten och avgör själv.

Vit och auto-iris
Jag tror att man kan ställa om auto-iris till 210-220 från 255 och få en optimerad funktion av irisen.

Postad 26 januari 2005 - 18:48

Hifi-nisse
  • Hifi-nisse
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Ni som har HS50. Det här man har läst om att vissa sett att det vita kan gå åt lite brunt imellanåt.....är det en sak man kan justera bort genom att ändra inställningar?

Ni som har mixtrat lite med olika inställningar. Vore tacksamt och höra vad ni fått för bildresultat av olika inställningar. och vilken som fungerar mest tillfredställande!
Det verkar även vara lite delade meningar om läget på irisen. Auto iris på och iris off m.m i vilket läge verkar iris ge den mest tillfredställande bilden? Utgår ifrån att man kör med mörklagt rum och med eventuellt lite ströljus. :D

Postad 27 januari 2005 - 08:00

Tvål
  • Tvål
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Jag är en ny medlem men "gammal" projektoranvändare som funderar på att uppgradera från Panasonic AE-100 till Sony VPL-HS 50.

Då jag har en gammal iScan Pro linjedubblare som ger ut "480-line progressive scan video @ 31.5kHz horizontal scan rate for NTSC" resp.
"576-line progressive scan video @ 31.25kHz horizontal scan rate for PAL/SECAM" (då jag än så länge saknar DVD-spelare med digitalutgång) så undrar jag om någon kunnig vet om denna är kompatibel resp. ger några fördelar/nackdelar tillsammans med Sonyn?
(Använder den i dag tillsammans med Pioneer DV-939A och Panasonic AE-100 med gott resultat.)

All "input" mottages med tacksamhet.

Postad 27 januari 2005 - 08:39

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1 907 inlägg
  • 0

kanske var lite oklar ;)  HS50:n är bättre än både 5700 och Z3:an, 5700 känns lite gammal och svärtan var inte något speciellt och jag tycker min Z3:a har minst lika bra eller bättre svärta.

jag tycker du skall kolla närmare på HS50:n evert nu när du ändå lägger ut pengar på en ny projj, ta med dig din s97:a som du gjort tidigare och hitta en HS50 som du kan koppla in denna fina dvd-spelare till och se vad du tycker.

sammanfattat

5700 impade inte alls på mig och med det priset går det bort helt, HS50:n impade stort och var klart bättre än 5700 när man väger in allt som lugn i bilden, lenshift, svärtan, fläkten m.m. ett solklart val mellan dom två, vill man ha DLP finns det bara ett val i dag  och det är HC900:an tycker jag i denna prisklass.

<{POST_SNAPBACK}>

Är det någon i Luleå med omnejd som äger en och är intresserad av ett prov
mot S97? HC900 skall jag titta lite närmare på. Idag är det verlkligen ett stort
urval. Man kan få en proje med de unika önskemål man bill ha om man lägger
ner lite tid. Började min projbana med Sony HS1. Den går ännu på en
bar i Råneå och visar sport på en restaurang. Den har klarat matos och
lång drift uta problem. Den var oxå byggd för att gå länge utan service.
Tack för att du tog dig tid att svara B)

Postad 27 januari 2005 - 10:35

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0
Just detta problem lider jag av. Framför allt när jag trycker fram projens meny och har iris på auto och kontrasten på 80-90. Sänker jag ner kontrasten till 60-70 blir det helt klart mindre synbart. Den gröna panelen ligger med 2 pixlars förskjutning åt vänster. Även på sub-texten har jag en förskjuting med två pixlar uppåt med färgen lila.

Finns mer info i denna länk...

Avsforum

Kortfattat så ser man alltså en förskjutning av pixlarna t.ex den vita texten i projektorns meny åtföljs av 1-2 pixels "skugga" av. exempelvis rött eller grönt. Det kan vara ganska svårt att se vid en första anblick. Det är däremot flera på AVSforum som uttrycker sitt missnöje med detta kvalitetsproblem som verkar vara rätt omfattande. Det märks mer tydligt i vissa filmer etc.. Lätt att se det om man går lite närmare projektorn också. Tja jag vet inte hur man skall ställa sig till detta. Det finns vissa som inte haft denna otur heller. Det gör dock att man känner sig lite mer skeptisk till ett köp av denna annars så underbara projje. I synnerhet blir man ju skeptisk mot att köpa från en handlare där det inte går att byta ut den direkt om man upptäcker ovanstående problem.

Bild 1 av problemet

Bild 2 av problemet

Det finns även andra bilder och mer utförlig information i länken jag postade högst upp. Ni som har en HS50 kolla gärna detta genom hjälpbilderna som finns för HTPC på AVSforum och kika hur feljusterade era paneler i projektorn är. Skulle vara intressant att se om kvalitetskontrollen höjts lite till våra europeiska maskiner. I staterna verkar den inte vara något vidare B)

Bilden torde bli mer suddig och sämre med ett problem som detta eller är det marginellt?

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 27 januari 2005 - 23:53

Tvål
  • Tvål
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Jag är en ny medlem men "gammal" projektoranvändare som funderar på att uppgradera från Panasonic AE-100 till Sony VPL-HS 50.

Då jag har en gammal iScan Pro linjedubblare som ger ut "480-line progressive scan video @ 31.5kHz horizontal scan rate for NTSC" resp.
"576-line progressive scan video @ 31.25kHz horizontal scan rate for PAL/SECAM" (då jag än så länge saknar DVD-spelare med digitalutgång) så undrar jag om någon kunnig vet om denna är kompatibel resp. ger några fördelar/nackdelar tillsammans med Sonyn?
(Använder den i dag tillsammans med Pioneer DV-939A och Panasonic AE-100 med gott resultat.)

<{POST_SNAPBACK}>

Någon som testat eller kan testa? :huh:

Postad 28 januari 2005 - 08:41

ogt
  • ogt
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Är nyfiken på om det är fler som går och väntar på leverans av VPL-HS-50? Jag har inte beställt från England utan av en svensk leverantör. Det var närmare två veckor sen min leverantör fick slut i lager och beräknad leveranstid är 2:a februari.

Är det Sony som har slut eller är det min leverantör som har dålig lagerhållning? Har ni hört något om Sony kanske inväntar en sändning med nya firmwares?

T

Postad 28 januari 2005 - 19:30

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0
nu har även jag sett HS50:n tillsammans med Z3:an i samma butik matat med samma dvd (arcam och HDMI) och jag måste säga att skillnaderna mellan dessa två projjar blev mindre nu än när jag hadde sett dom var för sig :ph34r:

spontanta skillnader i bild var bättre färger på HS50:n och en mer naturlig bild och lite bättre svärta men inte jätte mycket. hadde denna gång också med mig en annan som tittade och han tyckte också att skillnaderna inte var speciellt stora och motiverade inte alls 13.000 i skillnad som det var i den butiken.

både HS50 och Z3:an var kalibrerade av kunniga personer och jag kollade så att HS50:n verkligen var inställd på AUTO vilket den var, och jag märker nu hur mycket mitt ljusa rum begränsar projjen då Z3:an såg väldigt bra ut i deras mörka rum kommer nog att måla eller på något sätt "mörka" ner rummet.

i alla fall är detta vad jag tycker och jag har nu tappat suget efter HS50:n och kommer vänta på nästa generation från sanyo pch panasonic innan jag uppgraderar :D

Postad 28 januari 2005 - 19:45

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1 907 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Någon som testat eller kan testa? :ph34r:

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror du skall fråga i component forum. Där har de stor vana av externa
scaler. Men me en 939 och en gammal scaler. Testa 939 mot projen direkt.
Det är mycket länge sen jag såg någon med denna ståtliga spelare.
Undrar hur den står sig mot de nya spelarna idag?
Jag tror du kan få en bra bild direkt. Om du skall köra digitalt bör du nog
SDImodda spelaren. det står oxå i component om det.

Postad 28 januari 2005 - 20:26

Unregistered5f9f55ba
  • Unregistered5f9f55ba
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
:ph34r: Avvaktar faktiskt Big Screens sägande angående denna projje även om den verkar smått fantastisk vad jag har kunnat läsa mig till i bla denna tråd.

Nä, SONY, se till så Big Screen får sitt testex så blir det nog några fler sålda B) :D :blink:

Postad 28 januari 2005 - 20:29

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0
[quote name='Bowmore' date='Jan 28 2005, 20:26 ']
:ph34r: Avvaktar faktiskt Big Screens sägande angående denna projje även om den verkar smått fantastisk vad jag har kunnat läsa mig till i bla denna tråd.

Tror att människor har ögon att se med vad denna presterar och det behövs knappast fler tester som bevisar detta.

Postad 28 januari 2005 - 21:44

Unregistered5f9f55ba
  • Unregistered5f9f55ba
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Tror att människor har ögon att se med vad denna presterar och det behövs knappast fler tester som bevisar detta.

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Jo, men du förstår, jag har inte sett den själv och då återstår att förlita sig på andras särskådande ögon och därvidlag fäster jag tämligen stor vikt vad BS säger eftersom jag fått förtroende för att riktigheten i de tyckanden som levereras därifrån stämmer överens med mina egna. Sen är du fri att tycka vad du vill. :ph34r:

Postad 28 januari 2005 - 21:59

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0

......
Är det Sony som har slut eller är det min leverantör som har dålig lagerhållning? Har ni hört något om Sony kanske inväntar en sändning med nya firmwares?

T

<{POST_SNAPBACK}>

Nee, någon ny firmware lär Sony knappast vänta på. Sony verkar hålla fast vid att det är "bra" med blanking. :ph34r:

Surt, men sant. Vi som sitter och väntar på en "blankningsfix" kan få vänta lääääänge verkar det som. Om det äns kommer att komma?

Postad 28 januari 2005 - 22:05

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1 112 inlägg
  • 0
På tal om det...
Har du fått problemet med projjen fixat...?

Postad 28 januari 2005 - 22:19

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
någon som har sett denna proje mot en Stewart firehawk duk..?
Ska få hem 3st provdukar av Stewart matrial så det ska bli intressant.
Men är intresserad utav att höra om det någon som har sett sonyn mot firehawken?

Kommer förmodligen bli den, för den ska ju vara oslagbar..

Postad 28 januari 2005 - 22:20

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
KarlXII (och ni andra som undrar): Min projektor är just nu hos Sonys Inside Service. Känns bättre att skicka den till dem så det är Sonys egna verkstad tillskillnad mot InfoCare Workshop. Hos Inside Service undersöks den just nu om den är värd att laga, eller om jag ska få en ny. Senast idag ringde Lal från Gultronics till dem och snackade med dem. Han ringde sedan till mig efter det. Kul att andra än jag ligger på dem. :ph34r:

Får se hur det går. Vill bara ha en fungerande projektor just nu känns det som. Är det nya fel när jag får tillbaka den så har Gultronics "lovat" att jag kan få en ny av dem. DET är det som händer för mig just nu. Får väl en fungerande HS50a nästa vecka....hoppas jag?

Postad 28 januari 2005 - 22:52

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • Forumräv

• 507 inlägg
  • 0
http://www.avsforum....threadid=501432

"HS-51 720p fix almost ready...

I just received a phone call from a Sony tech advisor, focused on HT Installer issues.

He informed me there is a 720p fix almost ready for the HS-51. They are trying to determine if it is a fix owners will be able to do themselves or require a visit to a Sony service center. The fix involves a software update and a possible firmware mod.

He was also interested in exploring the panel convergence issue.

He recommends people continue to use the Sony customer service support structure, but he will be willing to get involved when that support structure fails to help HS-51 owners.

He expressed an interest in any ideas folks have for making the HS-51 better, so at some point we might consider starting a thread specifically on the subject of HS-51 upgrade ideas.

I will pass along info regarding the 720p upgrade solution when available."

Postad 28 januari 2005 - 23:01

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
:ph34r: :D

Ojdå! Här vände det på klacken! Undrar när den kommer till HS50an och här i Sverige??

Postad 30 januari 2005 - 23:41

Unregistered10f106ca
  • Unregistered10f106ca
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Jag var nyss i en butik där de hade båda AE700, Z3 och HS50 uppsatta bredvid varandra.

I min mening var den bästa bilden enligt följande:

1.) HS50 (väldigt lugn och fin bild utan några orenheter)
2.) AE700, kändes lite piggare än Z3, kan bero på kalibreringen förstås
3) Z3

Det verkar som många här i forumet säger att HS50 är för ljussvag. Tyckte också att den kändes lite ljussvagare i butiken. Men detta är konstigt, har inte HS50 1200 Ansi medan Z3 + AE700 har 1000 Ansi? Vad är nu detta?

Postad 31 januari 2005 - 00:03

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Korvmedtapet:

Om du läser igenom tråden och kollar lite gamla inlägg ser du att man kan ställa in HS50 i ett flertal olika lägen. Vilket ger maximal kontrast i vissa lägen och maximal ljusstyrka i andra.

Sen kan jag bara hålla med. Det som är det absolut bästa med HS50 för mig är att den ger en extremt lugn och fin bild utan orenheter..Just bristen på orenheter är den absolut största skillnanden på HS50 och andra LCD...sen har vi ju svärtan också förståss :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.