Skulle tippa på 40-45 tusen för de frontarna, har jag fel?
Du har rätt, någonstans där hamnar vi =)
Blir lite billigare än vårt grannland där de ligger runt 47k, I de flesta andra länder är de än dyrare.
11 relaterade trådar
Postad 27 september 2011 - 21:28
Du har rätt, någonstans där hamnar vi =) Blir lite billigare än vårt grannland där de ligger runt 47k, I de flesta andra länder är de än dyrare. Postad 27 september 2011 - 22:50 För att svara på mig själv. För att få igång utskicksfunktionen eller notifieringen måste man först klicka på knappen "avsluta prenumeration" och sen klicka på "prenumerera på tråden" och därefter klicka i rutan för "bli notifierad" och "genast." Redigerat av perri, 27 september 2011 - 22:55. Postad 05 oktober 2011 - 22:10 Redigerat av tollen88, 22 april 2012 - 17:46. Postad 06 oktober 2011 - 20:58 Har fått hem ett par TN28-Diskanter från Tyskland men de visade sig inte passa på mina 6.2f högtalare då de inte hade samma sockel som på orginalet och dessutom var lite mindre i storlek! Då jag monterat bort mina orginal så visade sig det att de var märkta med TN28-II. Är det någon som vet var jag kan få tag på ett par diskanter som passar mina Swans Diva 6.2f? //Pyrex Postad 06 oktober 2011 - 22:29
Kolla här: http://www.iplacoust...rch_drivers.htm Postad 07 oktober 2011 - 12:05
Vet inte hur snabbt jag kan komma med en lösning men jag har kontaktat Swans i ärendet. Det är tyvärr helg hos dem så jag får tidigast svar Måndag. MVH Redigerat av Unregistered2073, 07 oktober 2011 - 12:06. Postad 07 oktober 2011 - 12:11
Vad får dig att tro att de har skruvat med den?
Ser ingen TN28II här? lr.... Redigerat av kalenen, 07 oktober 2011 - 12:08. Postad 07 oktober 2011 - 14:19
Nej helt rätt. TN28 II är 46x110 mm medan deras är 46x99 mm. Så kan det gå när man är trött... ![]() Postad 07 oktober 2011 - 21:47
Filter är jag bra kass på så tyvärr, vill du ha kunnig hjälp på den fronten så rekommenderar jag dig att göra ett inlägg på Faktiskt.se, mycket kunniga och hjälpsamma personer där =) Låter det något från diskanterna överhuvudtaget? bas/mellan? Postad 08 oktober 2011 - 11:45
Swans ger mig rekommendationen att du vänder till den Tyska återförsäljaren för ett utbyte. Du har tydligen fått diskanten avsedd för Diva 6.1. De borde väl ha dem båda till försäljning? MVH Postad 10 oktober 2011 - 10:21 Kollar man i affärer i Guangzhou så ligger ett par frontar på 34´ och med center + bakhögtalare går kalaset på 43.000:- Sen går det säkert att pruta lite ![]() Postad 12 oktober 2011 - 22:34
Nu är det ju så att i Kina har de lägre moms och lägre vinstskatt för företag =) sen ska de fraktas hit också, frakt, div avgifter, tull... Du förstår nog =)
Fick du ordning på det hela? =) Postad 13 oktober 2011 - 19:41 Absolut, sitter själv här med resterna efter 6.1HT systemet. Har bara SUB250 kvar som är lite för mycket för mig just nu Redigerat av jonte, 13 oktober 2011 - 19:45. Postad 31 oktober 2011 - 16:12 Äntligen har jag så fått till det med mina diskanter efter kontakt med Gundolf på Swans-Europe. Efter lite letande på lagret så fann han två stycken TN-28 II diskanter med "guldring" på, passande till mina Swans Diva 6.2f. Efter banköverföring och ett bra jobb av DHL hämtade jag dem idag (en vecka senare) och har nu bytt ut mina gamla slitna. Högtalarna ser nu riktigt bra ut! Tack till MYC-HiFi för goda råd och bra stöd! //Pyrex Postad 31 oktober 2011 - 21:49
Goda nyheter hör jag =) Vi kommer ha lösa element till försäljning längre fram för DIY-folk etc, även element som inte används i de högtalare vi har till försäljning, som exempelvis 6.2 ![]() Eventuella garantiproblem på högtalare kommer kunna lösas från försäljningsstart. MVH Redigerat av Unregistered2073, 31 oktober 2011 - 21:51. Postad 27 november 2011 - 00:15 Har bums lagt en beställning på ett par Swans H5 multimedia högtalare att ha i sovrummet tillsammans med en Sonos ZP90. Återkommer med intryck. http://www.mychifi.se/ Så här ser de ut: Bifogad fil(er)Redigerat av perri, 27 november 2011 - 00:16. Postad 28 november 2011 - 03:06 Högtalarstativen t.ex såldes då för 700kr Redigerat av Careface, 28 november 2011 - 03:14. Postad 28 november 2011 - 10:02
Det var vid Swans tidigare besök i Sverige som jag kom i kontakt med deras produkter, jag var själv med i första gruppköpet av Swans. Sen under en tid fanns Swans tillgängligt för resten av befolkningen, det var ett kort besök. Vad jag minns så var priserna för Swans väldigt låga så det kan inte varit mycket till marginaler, kanske en del av förklaringen till den korta visiten. Marginaler är ett måste för långsiktig verksamhet, det kostar att bedriva verksamhet och jag vill kunna hålla hög servicenivå och bra garantier så man känner sig trygg som kund. Swans är inte här för ett kort besök utan Swans är här för att stanna. Halva priset.. så vitt jag vet fanns inget av det sortiment då, som jag säljer idag. Möjligen att liknande stativ fanns sedan tidigare, MEN skulle jag sälja dem för de 700:- så går jag minus på vartenda ex jag säljer. Det måste varit svårt att missa men priserna har ökat rejält sen 2005, världen runt. Så gott som allt har blivit dyrare, men de flesta har ju mer på fickan också, så egentligen har det kanske inte blivit dyrare =) Swans ger väldigt mycket för pengarna, det framkommer i test efter test, från tidningar som entusiaster. I Sverige har vi fördelen att vi ligger på en än lägre prisnivå än våra grannländer Tyskland och Norge, ibland mycket lägre. Hoppas det svarar på frågan! Vänligen, Rickard Redigerat av Unregistered2073, 28 november 2011 - 10:04. Postad 28 november 2011 - 14:51
Mina stativ köptes 2006, dock va dom matta men i övrigt exakt likadan modell. Ja då får man välkomna er på marknaden. Dock tycker jag prissättningen motsvarar Europeisk hifi och det är väl lite tanken med Asiatiskt att det skall vara aningen billigare? Man kan t.ex köpa en Dali Helicon center för nästan samma pengar som en motsvarande Swans. Och så vitt jag vet så skruvas Dali ihop i Danmark med mycket högre omkostnader. Önskar er oavsett lycka till. Postad 28 november 2011 - 16:32
Vet inte riktigt vad innebörden asiatiskt innebär för dig. Swans har samma chefsdesigner idag (Frank Hale) sen starten -97, fortfarande idag så designas och utvecklas Swans högtalare i Kalifornien, USA. Men visst, de tillverkas i Kina som så gott som allt annat. Jämförelsen du kommer med vet jag inte vad jag ska vara på. Swans tillverkar inga lågbudgethögtalare och priserna börjar lite högre än de billigaste högtalarna på marknaden, det av en anledning. Uppskattar man musik och vill ha bättre återgivning än sina billiga stormarknadshögtalare, är Swans väl värt att lyssna till, de konkurrerar med de bästa. VH //Rickard Postad 28 november 2011 - 19:47
Lågbudget är det väl inte tal om med tanke på priserna .Däremot kopierade dom andra tillverkare förr och då speciellt Dali. Dom hade t.ex en subwoofer som i princip bara loggan och element skiljde på. Ser nu att dom gett sig på Genelec och vissa andra likheter finns att finna i b&w. Att dom kan mäta sig med high-end segmentet tar jag med en nypa salt. Att dom är bättre än stormarknadsburkarna är väl i sig inget vidare säljargument. Men säger du att dom står sig mot Europeisk hifi så ställer jag gärna upp med mina Dali Helicon 300MK2 mot Swans motsvarande vilket borde vara M3+? i ett blindtest. Postad 28 november 2011 - 20:03 Skiljer ju nästan det dubbla i priset mellan dessa två. Postad 28 november 2011 - 21:48
Finns inga svenska priser på M3+ så jag vet inte exakt vad det skiljer. Men eftersom det skiljer 10.000kr mellan vanliga M3 och Helicon så borde prisskillnaden krympa på M3+. Tar utmaningen på den som ligger närmast i pris såklart så finns det ännu dyrare, bring em on!. Postad 28 november 2011 - 22:04 Postad 28 november 2011 - 22:33
Har aldrig tidigare hört någon som påstått att Swans kopierat Dali, det var nytt för mig. Basen du nämner, vad är det som säger att just Swans kopierat Dali? Vad är det som överhuvudtaget säger att någon kopierat den andre, likheter finns överallt inom marknaden. Däremot vet jag att det var heta diskussioner - 2000 när Diva 6.1 lanserades om att Swans har tjuvat lite design från B&W. Det är möjligt att de inspirerats av designen hos just B&W högtalare, vem vet.. men deras högtalare har alltid varit just deras högtalare, deras element, deras teknik. Swans Hivi besitter enorma resurser och har egen forskning och utveckling, de har en av världens största ekofria-kammare för mätning etc.. Hivi är ägare av högtalarmärket Swans och är en av de största elementtillverkare, så de har full kontroll på hela kedjan, från början till färdig produkt. Swans har fått mängder av priser och utmärkelser och det av en anledning. På flera av högtalarna på hemsidan har jag även bifogat tester från seriösa tidningar, Swans får mycket beröm för deras högtalare. Swans har även testats i Svenska tidningar och lika där, en massa beröm. Jag är själv ingen novis på Hifi utan har avverkat många, många fabrikat och modeller. Nu senast hade jag en hel surround uppsättning från Ingvar Öhman med Pi60s, I16, 6st A2. Det är enligt många en av världens bästa högtalare, sen skaffade jag ett par Swans D2.1SE för skojs skull, tänkte ha dem i vardagsrummet för att spela lite musik, inte långt efter det blev det en beställning på ett par Swans M3. Ungefär där insåg jag att bra hifi inte behöver kosta skjortan. Under denna vecka borde vårt akustikreglerade biorum vara färdigt för provlyssning, inom snar framtid kommer det även finnas ett 2-kanals rum med Swans högtalare och blandad elektronik. Du är varmt välkommen på en provlyssning =) Redigerat av Unregistered2073, 28 november 2011 - 22:35. Postad 28 november 2011 - 23:17
M3+ är en lite dyrare högtalare men det är faktiskt en lite sämre högtalare, där gick designen lite för ljudåtergivningen. Tror inte M3 får problem att hävda sig mot dina helicon. Men det finns ett problem, att jämföra högtalare sinsemellan är enormt tidskrävande och det går inte att snabbt switcha för att få en rättvis bild. ex hur ska man lösa placering av högtalarna på ett vettigt sätt utan att det ska vara till nackdel för något par och högtalare har olika känslighet vilket gör att det blir olika volym vid varje switchning, det gör det än svårare för oftast tycker man den som låter högre är lite bättre sen vad är det man egentligen lyssnar till vid dessa jämförelser, jo just det skillnader och vad är det egentligen som är bättre och hur är det tänkt att ljudet ska återges, jadu... i den nivån vi är uppe i så kan små förändringar göra stor skillnad på återgivning, varje högtalare förjänar nogrann placering för bästa återgivning, högtalare behöver olika avstånd till bakväggen, olika invinklingar, ett påkostat rum (behöver inte vara dyrt,finns ju DIY) med akustikförbättringar är ett måste i denna prisklass annars är det verkligen som att kasta pengarna i sjön, man går miste om massor av välljud utan akustikfix. En högtalare blir aldrig bättre än det rum de spelas i. Summa summarum, det tar tid att lära känna en högtalare, dess briljans och kanske dess brister. Sen är det så att ljud är en smaksak och vi kan tycka väldigt olika. Elektronik spelar också stor roll, vissa matchningar kan vara horribla medans andra ljuvliga. Du kanske nu förstår min inställning till jämförelser, hehe =) Kanske ändå kan överväga att skicka dig ett par M3 för provlyssning men jag vet inte om jag vågar, kommer du att vara objektiv är min tanke, känns som du redan valt läger. VH Redigerat av Unregistered2073, 28 november 2011 - 23:18. Postad 29 november 2011 - 00:21 Postad 29 november 2011 - 00:51
Finns det välljud att hämta så är jag självklart objektiv. Man får inte glömma vad det hela handlar om och ju fler välljudande produkter vi som konsumenter har att välja på ju bättre är det. Vi kan ju gemensamt komma överens om ett par punkter som skall jämföras. Skulle med glädje bli tillrättavisad om det finns belägg för det. Postad 29 november 2011 - 03:32 MYC HiFi: 10480:- i piano lack plus frakt Soundwave:12997:- plus frakt och avgifter HighEnd HiFi Shop: 11858:- plus frakt 380:- = 12238:- Den tyska HighEnd HiFi Shop är för övrigt den som fram till nu haft de lägsta priserna på Swans i Europa vad jag vet. Var på väg att handla där när jag fick veta vad som var på G här hemma i Svedala och det var ju inte helt fel att vänta lite... ![]() H5 högtalarna som jag har beställt är dessutom så sprillans nya att jag inte har sett några andra som saluför dem! Redigerat av perri, 29 november 2011 - 13:23. Postad 29 november 2011 - 18:54
I Borlänge, vassbovägen 3. Ja de subarna är riktigt trevliga, design kombinerat med kraft och finess =) Postad 29 november 2011 - 19:04
Ska se vad jag kan göra, måste ta in ett par för för inspelning till att börja med. Vad har du för kringutrustning, rum? Postad 29 november 2011 - 19:58
Har två rum i dagsläget. Ett på 13m2 och ett på 25m2 . Källa kommer främst att vara vinyl via en uppgraderad Pro-Ject med Cambridge RIAA och pickup från Benz, men även digitalt från Spotify och flac via mediaspelare. Förstärkare kommer vara Cambridge Azur 640A V.2, Onkyo TX-NR809 och eventuellt en SAT Amplifix om den hinner komma hem. är M3 dom bästa högtalarna i stativform Swans har att erbjuda eller dom som ligger närmast prismässigt? Redigerat av Careface, 29 november 2011 - 19:58. Postad 29 november 2011 - 20:27
Just nu är de nog de mest kompetenta, Swans satsning är väl mer på golvare. Men denna kanske kan ändra på saken Swans M806B kommer även som golvare M806 och M808. Vet en kille som kört precis denna cambridge med M3 som inte gillade matchningen nämnvärt, dock har jag själv ej lyssnat till uppsättningen. Jag tar in ett par under morgondagen och börjar spela in dem ;-) Redigerat av Unregistered2073, 29 november 2011 - 20:30. Postad 29 november 2011 - 20:32
Det finns ju klarna konto ;-) Postad 29 november 2011 - 21:08
Cambridgen är väldig neutral i sig. Spelar helt utan dökött om du förstår vad jag menar. En av dom få grejor jag behållt hemma medans annat fått gå vidare. Skulle tippa på att killens rum eller något annat led i signalvägen kan ha påverkat. Cambridgen hjälper dessutom till att se skillnad i verkningsgrad på ett vettigt sätt. Postad 29 november 2011 - 21:43
Det blir nog bra =) Postad 01 december 2011 - 22:44
Lite försenat men nu står de och spelar. ska försöka låta dem stå dygnet runt. Då dessa element behöver en hel del inspelning så det blir nog kring 200h åtminstone. Återkommer ;-) Postad 04 december 2011 - 02:24 Så får jag presentera... (trumvirvel) lådan: ![]() Inuti den två lådor! (dubbel trumvirvel) De obligatoriska vantarna modell liten kines fanns med tillsammans med nätkabel och två phonokablar av hög kvalité. ![]() Som alltid när det gäller Swans var högtalarna förpackade i tygpåsar. ![]() Inuti dök det upp något som inte var allt för vackert. Det visade sig att pianolacken var skyddad med en stor bred tejp. ![]() När man väl fått av den (drag långsamt annars fastnar det klister på högtalaren) blev intrycket ett helt annat. Detta är nog det snyggaste träarbete jag sett på någon högtalare. Gjord i ebenholts med konstnärliga rundningar och vinklingar runt hörnen och med sju lager klarlack som skapar en fantastisk lyster i den mörka ådringen. Det tillsammans med en front i läder. Helt enkelt makalöst. Men så kommer naturligtvis det viktigaste. Hur låter de? Satte upp en Sonos ZP90 tillsammans med en 1/3 oktav digital equalizer samt en mätmikrofon. Här skulle testas. ![]() Knappade fram Dire Straits-Brother in Arms and here we go... not! Skrik och skrän samt förfärligt hårt ljud. Hejdade den begynnande paniken med en resolut tanke om "att du vet mycket väl att Swans låter så här precis i början och nu skall de stå på ett par timmar medan du går ut i trädgården och konfigurerar om naturen med hjälp av en spade eller så". Sagt och gjort. Två timmar senare kom jag in tillsammans med en rygg i sämre skick och visst, nu började det låta åt rätt håll. Inte bra, men åt rätt håll. Efter ytterligare 20 timmar kunde jag höra början på det där karakteristiska Swans ljudet med den exakta transient återgivningen som ändå aldrig låter hårt. Så nu efter 50 timmar kan jag våga mig på att säga att det här låter riktigt, riktigt bra. Mycket fin detaljerad diskant och mellanregister. Basen låter bra och detaljerat den med men börjar klinga av vid 60Hz. Trots det kan basen förmedla överraskande höga ljudtryck över den frekvensen. Den tillhörande subben H10 skulle antagligen vara pricken över i:et. När jag har lyssnat på de här högtalarna har jag kommit på mig själv att jämföra med betydligt större lådor, vilket naturligtvis inte är rättvist, men det visar på vilken division de egentligen lirar i. Slutsatsen blir att jag nog aldrig har hört så mycket välljud från så små högtalare tidigare trots att de ännu inte är helt inspelade än! Kan inte annat än rekommendera ett köp. Redigerat av perri, 04 december 2011 - 02:56. Postad 11 december 2011 - 03:22 Just det, det blev ännu mera Swans högtalare. Orsaken till händelsen var att jag tittade in i en butik där det såldes Sonos. Hade nämligen bestämt mig för att nu var det dags att förlänga Sonos systemet ut till köket med en Play 5. För att göra en lite längre historia kort var denna allt i ett maskin en stor besvikelse. Inte HiFi direkt utan mer typ transistorradio med mycket bra ljud. Kom hem med ytterligare en Sonos ZP90 (Sonos Connect numera) med tanken att när nu mina Swans H5 högtalare trivdes så bra ihop med en ZP90 så varför inte köpa ett par Swans M10 också. Gjorde en beställning och ett par dagar senare hade jag paketet. ![]() Nämen, man blir så... ilsk. Varken kinesvantar eller tygpåsar. Så hör nu här Swans, traditioner är ju till för att behållas alltså! Men den biten offrades tydligen för det låga priset, så det är väl egentligen inte så mycket att orda om. ![]() Lugnade mig när jag fick se högtalarna utan plastomslag. Japp, Swans har gjort det igen trots det låga priset! Helfin design och finish samt ett makalöst ljud (efter en del spelning förstås) som inte hör till kategori datorhögtalare utan är av ren HiFi klass! Förstår nu varför det har ropats hurra på div. testsidor och forum över dessa högtalare de sista åren. Kan inte annat än sälla mig till den hyllningskören. Detta är marknadens bästa datorhögtalare som i sin design och ljudkvalité kan passa till mycket annat. Som i mitt kök till exempel: ![]() Postad 15 december 2011 - 18:56 Skyndade mig att beställa direkt när det äntligen kommit en återförsäljare av swans till sverige. Vilken skillnad mot mina gamla swans diva 6.1. Nog för att de var ett bra högtalarpaket men dessa F2.2 frontar, 2.3 center och F5r bakhögtalare spelar i en helta annan klass. Vilken finish, bygggkvalite och viktigast av allt ljudkvalite! Kan inte bli annat än helnöjd:) ![]() F2.2 är en ståtlig pjäs som är uppdelad i tre helt separata lådor. Två basdelar och en för diskant och mellanregister. ![]() Många kablar att koppla när det är tre separata lådor. Som tur är skickade de med fina kablar med perfekt längd. ![]() Redigerat av Toom, 15 december 2011 - 18:57. Postad 15 december 2011 - 19:09 ![]() ![]() ![]() Postad 16 december 2011 - 16:25
Fast det gör inte så mycket då det mesta man har mot mitten oftast går i svart. Har själv en Swans 3C som ju är svart plus ett par Swans Diva 5.2 och det funkar utan några estetiska konflikter. 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |