![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 25 mars 2016 - 11:09
Postad 25 mars 2016 - 11:19
Jag har rätt com-port. Men den filen funkar inte för min gamla SPA22. Hade 1.30 från 2009 som jag nu installerade på nytt. Men, finns det ingen nyare version som passar min HW? Noterade en extrem skillnad i filstorlek. 3.40 = 694 K, 1.30 = 77 K.
Tror nog 3.40-filen är för HD-Audio, medan min maskin är grundmodellen utan några HW-ändringar. Borde väl finnas någon nyare FW än 1.30 för denna iaf.
Postad 25 mars 2016 - 11:25
Postad 26 mars 2016 - 14:14
Postad 02 april 2016 - 05:42
En fråga angående bd32
Kan man koppla in den via nätverket till en PC och köra Spotify via DLNA och använda bd32 som dac?
Postad 13 april 2016 - 11:15
Någon som hört något om Primares AIR Streaming App?
Annonserades som klar i Januari och sedan var det snack om "vissa små problem men den kommer snart"...
Nu är det April, man undrar ju hur länge "snart" är?
Jag vill gärna testa TIDAL....
Postad 14 april 2016 - 23:55
Någon som hört något om Primares AIR Streaming App?
Annonserades som klar i Januari och sedan var det snack om "vissa små problem men den kommer snart"...
Nu är det April, man undrar ju hur länge "snart" är?
Jag vill gärna testa TIDAL....
Den är klar och har lämnats in för test och godkännande av apple och Andriod, vilket bör ta högst 2 veckor.
Postad 15 april 2016 - 07:40
Audioactive:
Har ni fått något släpp datum på 4KVM videokortet till SP33/SPA23?
Klarar det HDMI 2.1 dvs Dynamisk HDR tex Dolby Vision?
Postad 26 april 2016 - 06:20
Äntligen har jag skaffat mig en svart A33.2. Mina Elac FS 248 bör vara rätt så nöjda nu
Postad 01 maj 2016 - 21:48
Audioactive:
Har ni fått något släpp datum på 4KVM videokortet till SP33/SPA23?
Klarar det HDMI 2.1 dvs Dynamisk HDR tex Dolby Vision?
Än så länge:
The 4KVM provides HDCP 2.2 4K UHD compliant pass-through matrix switching of six HDMI inputs and two ARC assignable outputs, with resolution up to 4K@50/60 (2160p).
Postad 03 maj 2016 - 07:57
Än så länge:
The 4KVM provides HDCP 2.2 4K UHD compliant pass-through matrix switching of six HDMI inputs and two ARC assignable outputs, with resolution up to 4K@50/60 (2160p).
Jag tolkat det som att du har inte fått något svar på den frågan än. Det som är intressant är hur den hanterar dynamisk HDR och även hur den hanterar färgrymderna REC.2020 och DCI P3.
Postad 07 maj 2016 - 09:44
God morgon gott folk.
Jag är på jakt efter en ny stereoförstärkare och har snöat in lite på Primare. Jag har inte hunnit åka och provlyssna än men hur är skillnaden på i22 och i32? Jag har sett på ett par ställen att faktiskt folk föredrar i22an ljudmässigt.
Som lite novis så klurar jag ju lite på det här med dac-korten? Är det värt 6000 för ett innbyggt kort (I i22ans fall) eller är det lite "överpris"
Allt är ju upp till lyssnarens öron men lite experthjälp är ju aldrig fel =)
Postad 07 maj 2016 - 09:57
Jag har inte jämfört dessa två men du har I32 med streamingkort (inkl. Blue Tooth) och DAC till en gång i livet pris. Du betalar 1kkr för ett kort som kostar 15kkr. Så den kombinationen tycker jag du verkligen skall kolla upp. Det är bara du som kan avgöra vad som låter bäst.
Redigerat av jln, 07 maj 2016 - 10:00.
Postad 10 maj 2016 - 14:12
God morgon gott folk.
Jag är på jakt efter en ny stereoförstärkare och har snöat in lite på Primare. Jag har inte hunnit åka och provlyssna än men hur är skillnaden på i22 och i32? Jag har sett på ett par ställen att faktiskt folk föredrar i22an ljudmässigt.
Som lite novis så klurar jag ju lite på det här med dac-korten? Är det värt 6000 för ett innbyggt kort (I i22ans fall) eller är det lite "överpris"
Allt är ju upp till lyssnarens öron men lite experthjälp är ju aldrig fel =)
Har ägt både I22/DAC och I32/MM30, och vad gäller DAC, så är frågan hur stor skillnaden är. Nu kommer ju också MM30 snart att få Tidalstöd och då är det frågan om inte CD-samlingen skall skrotas en gång för alla.
Dock rent ljudmässigt har I32 lite mer "grundork" än I22. Och det märks inte minst på lite mer tungdrivna högtalare. Ljudet släpper lite mer även på lägre nivåer och så finns det lite mer takhöjd om du vill vrida på.
Samma steg upp blir det om du går upp på PRE32/MM30 och med en eller två A34.2
Postad 16 maj 2016 - 14:33
Är det någon som vet när nya Primare appen kommer ut? ska bli sjukt intressant.
Postad 16 maj 2016 - 20:46
Någon som har en Primare i32 till salu PM isåfall
Skickade PM med ett demoex men det verkar oläst.
Postad 24 maj 2016 - 10:34
Är det någon som kan beskriva skillnaden mellan I21 och I22 respektive CD21 och CD22?
Jag har varit och provlyssnat 22 kombon, och tycker den verkar riktigt intressant. Dock blir det nog i första hand begagnat och så klurar jag på om 21an kan vara ett alternativ, om de är rätt lika i ljudbilden. Så är det stor skillnad på dem?
De kommer att driva ett par Audiovector Sr3 Super
Postad 09 augusti 2016 - 00:01
Nu finns Primare Air app uppe för nerladdning på Google Play och App Store. Tidal är integrerat och Deezer kommer inom en snar framtid via en mjukvaru-uppgradering.
Postad 10 augusti 2016 - 13:35
Vad behöver man för utrustning för att använda denna app? Är det bara Dacen i I32an som fungerar?
Postad 16 augusti 2016 - 08:51
Nån som kunnat testa den nya app-uppgraderingen med Tidal? Hur låter det?
Vad behöver man för utrustning för att använda denna app? Är det bara Dacen i I32an som fungerar?
http://www.primare.n...sp?ProductID=55
http://www.primare.n...sp?ProductID=58
http://www.primare.n...sp?ProductID=65
Postad 16 augusti 2016 - 09:01
Ja bland annat.
Någon av Primares stereo-produkter med streamingkort: NP30bt, I32MM30, Pre32MM30bt, Pre60.
Postad 20 augusti 2016 - 00:10
Hämtade min spa23 igår. Hade tidigare en Onkyo TX-nr1009 men bestämde mig för att byta när hdmikortet ballade ur.
Hur som helst så är ju skillnaden fantastisk. Tyckte jag hade bra ljud tidigare i mina MA silver rx8 men oj så mycket mer det fanns att hämta ur dom. Till och med subben låter bättre hur nu det kan komma sig!! Så jag är supernöjd!
Dock har jag ett problem som jag håller på att få en knäpp på! Jag hittar inte videoadjust på OSD menyn när jag trycker på set up. Det står:
Input/output
Speakersettings
Audio
Control
men det står INGET videoadjust!! Finns inte den funktionen när jag inte har kopplat ngn projektor? Jag har problem med att HD-kanalerna på boxen inte återges i HD utan i ngn mkt lägre upplösning. Grrr!!!
Hoppas ngn begriper min fråga o kan hjälpa mig vidare!!!
Postad 20 augusti 2016 - 08:15
Hej!
Eftersom du har det nya videokortet 4KVM finns det ingen VIDEO ADJUST. Om det står det i manualen har du fått den gamla och då får du ladda ner den nya SPA23 4KVM User Guide.
Vad jag vet så är det nya kortet en ren HDMI switch dvs gör inget med bilden dvs vad du skickar kommer ut exakt i samma format. På det gamla kortet kan du se ljudformat och video formar in och ut genom att trycka på knappen DISP (står ej med i manualen).
Har du kontrollerat vilket format HD-boxen skickar ut så den inte skalar om bilden? Har du testat en BD-film och sett vilken upplösning du får på bildvisaren?
Postad 20 augusti 2016 - 09:16
Jag har helt korrekt bildåtergivning från min Oppo när jag kör blu-rayfilm och även från Xbox one. Boxen ska skicka ut 1080 så det borde funka. Kan det ha att göra med vilken ingång jag satt hdmi:n på från boxen. Den sitter i hdmi 2.
Skönt att få veta att det inte är jag som är tokig eller att det är nåt fel. Jag borde ha frågat om fjärrkontrollen också istället för att svettas i 4 timmar med inställningarna via frontpanelerna och förbanna att kontrollen till en 40k anläggning inte funkar!! 😂😂😂 Jag hittade "proc"-knappen på kontrollen till sist! 😂😂
Igen tusen tack så långt. Ska testa några saker till innan jag kommer tillbaka för att se om ni kan hjälpa mig.
Postad 20 augusti 2016 - 09:20
Postad 20 augusti 2016 - 10:06
Fast när jag tittar på den länk du skickat ser jag hu nu att videoadjust står även i den manualen.... Suck. Jag kan alltså inte göra några inställningar av ljus, framerate eller nåt sånt... Stön!
Då är du för snabb och inte läst vilken manual du skall titta i. Jag skrev exakt vilken manual du skulle titta i. Det finns både den gamla och den nya.
Postad 20 augusti 2016 - 11:44
Då är du för snabb och inte läst vilken manual du skall titta i. Jag skrev exakt vilken manual du skulle titta i. Det finns både den gamla och den nya.
Sorry, du har rätt att jag var snabb. 😖 jag följde din länk men öppnade fel manual.
Postad 21 augusti 2016 - 10:42
När man bor i lägenhet som jag gör och vill titta lite senare på kvällen så kan dialogen nästan bli väl låg under lugna stunder medan volymen ändå blir för hög under mer fartfyllda sekvenser. Jag har testat nattlyssningsfunktionen men den komprimerar inte tillräckligt utan jag får höja o sänka lite efterhand.
Så med andra ord tror jag mig förstå vad som avses med att en förstärkare kan spela dynamiskt. Jag har inte förstått vad som menas med det tidigare!

Postad 24 augusti 2016 - 18:32
Demoevent pandion30/Primare - 25 augusti hos Ljudfabriken:
https://www.facebook...?type=3
Demoevent pandion 5, 20, 50 - 26-27 augusti hos Reptil Audio:
Postad 08 september 2016 - 06:33
Någon som gjort en jämförelse? 1st A32 mot 2st 34.2, samma pengar men olika konstruktioner.
Mvh Micke
Postad 08 september 2016 - 22:10
Till högtalare med nominell impedans på 4 Ohm har Primare sagt att det är bättre att använda ett A32 än två A34.2. När man bryggar får steget svårare att klara av lågohmiga laster. Brukar även nämnas att distorsionen ökar.
Postad 13 september 2016 - 11:26
Till högtalare med nominell impedans på 4 Ohm har Primare sagt att det är bättre att använda ett A32 än två A34.2. När man bryggar får steget svårare att klara av lågohmiga laster. Brukar även nämnas att distorsionen ökar.
Det stämmer att strömstyrkan går ner när man bryggar, men A34.2 är så oerhört strömstark så det räcker även i bryggat läge för att driva lågimpedanta högtalare. När man bryggar ett A34.2 så blir det fullt balanserat, vilket betyder att man i vardera A34.2 kör det ena slutsteget i fas och det andra i motfas, vilket i sin tur ger ett betydligt renare ljud med mindre distorsion och störningar (THD+n). Den konstruktionen har även A60.
Se spec.
http://www.primare.n...DesignBrief.pdf
Postad 13 september 2016 - 12:37
Det stämmer att strömstyrkan går ner när man bryggar, men A34.2 är så oerhört strömstark så det räcker även i bryggat läge för att driva lågimpedanta högtalare. När man bryggar ett A34.2 så blir det fullt balanserat, vilket betyder att man i vardera A34.2 kör det ena slutsteget i fas och det andra i motfas, vilket i sin tur ger ett betydligt renare ljud med mindre distorsion och störningar (THD+n). Den konstruktionen har även A60.
Är det inte lite missvisande? Vid angiven impedans, 8 Ohm, är distorsionen lägre men i bryggat läge halveras impedansen med ökad distorsion som följd? Dessutom har Primare på direkt fråga sagt att ett A32 gör ett bättre jobb än två A34.2.
Den konstruktionen har även A60.
Då vill jag nog hellre ha ett A60 i klass AB som det dessvärre inte gjordes många av.
Postad 13 september 2016 - 19:24
Är det inte lite missvisande? Vid angiven impedans, 8 Ohm, är distorsionen lägre men i bryggat läge halveras impedansen med ökad distorsion som följd? Dessutom har Primare på direkt fråga sagt att ett A32 gör ett bättre jobb än två A34.2.
Då vill jag nog hellre ha ett A60 i klass AB som det dessvärre inte gjordes många av.
Det är mindre distorsion och störningar när man bryggar A34.2. Den stora anledningen till att det är så är för att den blir fullt balanserad. Om A32 gör ett bättre jobb än 2 bryggade A34.2 är en smaksak, den driver bättre vid väldigt låga impedanser, men det är få högtalare som behöver det. Ljudmässigt så är det en smaksak vilken av de två modellerna man gillar.
Den du kallar för "A60 A/B" var inte tänkt att vara istället för A60 som finns idag. Den är en gammal prototyp som konstruerades för flera år sedan. Sedan de började med sin analoga Klass-D (UFPD) så har det inte funnits någon anledning att göra något med A/B. Primare kommer förutom A32 bara göra förstärkare och slutsteg med UFPD-tekniken. Klass A/B tekniken har för många nackdelar om man jämför med hur långt de kommit med UFPD-tekniken. A60 är BETYDLIGT mer drivstark än A32, trotts att A32 också är sjukt drivstark.
Postad 14 september 2016 - 21:11
Det är mindre distorsion och störningar när man bryggar A34.2. Den stora anledningen till att det är så är för att den blir fullt balanserad. Om A32 gör ett bättre jobb än 2 bryggade A34.2 är en smaksak, den driver bättre vid väldigt låga impedanser, men det är få högtalare som behöver det. Ljudmässigt så är det en smaksak vilken av de två modellerna man gillar.
4 Ohm är väl inte så väldigt lågt men för A34.2 i bryggat läge blir det ju som 2 Ohm. Noterar att Primare utelämnar data för 4 Ohms impedans gällande A34.2. Labbrapporten från www.hifi news.co.uk visar på en ökning av uteffekten med måttliga 9% från 4 Ohm till 2 Ohm (stereo) som är samma beteende stegen kommer att visa i bryggat läge från 8 Ohm till 4 Ohm. Högtalare med nominell impedans på 4 Ohm kan ha dippar ner till 2.6 Ohm. Vid 1 Ohm stereo / 2 Ohm bryggat uppvisas en minskning i uteffekt med 47% jämfört med 2 Ohm stereo / 4 Ohm bryggat.
Den du kallar för "A60 A/B" var inte tänkt att vara istället för A60 som finns idag. Den är en gammal prototyp som konstruerades för flera år sedan. Sedan de började med sin analoga Klass-D (UFPD) så har det inte funnits någon anledning att göra något med A/B. Primare kommer förutom A32 bara göra förstärkare och slutsteg med UFPD-tekniken. Klass A/B tekniken har för många nackdelar om man jämför med hur långt de kommit med UFPD-tekniken. A60 är BETYDLIGT mer drivstark än A32, trotts att A32 också är sjukt drivstark.
Nyare konstruktion än A32 i alla fall.
Postad 14 september 2016 - 23:10
Jag har en SPA22 från 2010. Tolkar det som att det går att uppgradera den med 4K videokortet. Tyvärr saknar min HD audiokortet. Vad skulle det kosta att uppgradera den? Är det vettigt?
Postad 06 oktober 2016 - 17:47
4 Ohm är väl inte så väldigt lågt men för A34.2 i bryggat läge blir det ju som 2 Ohm. Noterar att Primare utelämnar data för 4 Ohms impedans gällande A34.2. Labbrapporten från www.hifi news.co.uk visar på en ökning av uteffekten med måttliga 9% från 4 Ohm till 2 Ohm (stereo) som är samma beteende stegen kommer att visa i bryggat läge från 8 Ohm till 4 Ohm. Högtalare med nominell impedans på 4 Ohm kan ha dippar ner till 2.6 Ohm. Vid 1 Ohm stereo / 2 Ohm bryggat uppvisas en minskning i uteffekt med 47% jämfört med 2 Ohm stereo / 4 Ohm bryggat.
Nyare konstruktion än A32 i alla fall.
Svar från Primare:
"There have been 2 of these build about 10 years ago.
It is based on the original A32 but with improved powersupply.
It obviously has nothing to do with the current A60."
"Of course our latest A60 is better, that Amp is more than 10 years old and uses old A/B technology."
Vi (Audioactive) har en av det två i vår ägo, så den danska är prototyp 2.
Postad 06 oktober 2016 - 17:55
Jag har en SPA22 från 2010. Tolkar det som att det går att uppgradera den med 4K videokortet. Tyvärr saknar min HD audiokortet. Vad skulle det kosta att uppgradera den? Är det vettigt?
Du behöver även HD-ljudkortet som kostar ca. 5000-5.500kr, 4K-kortet kostar 11.000kr, vilket blir klart mindre pengar jämfört med att investera i en SPA23-4K. Den blir då helt "up to date" vad det gäller format m.m. Ljudmässigt vet du ju att den är grymt bra.
Redigerat av Unregistered4eb959ca, 06 oktober 2016 - 22:17.
Postad 06 oktober 2016 - 22:18
Kanske med lite sent varsel men för dem som har tid över i Karlskoga eller Uppsala (/Stockholm):
Karlskoga 7 oktober
Uppsala 8 oktober
Postad 09 oktober 2016 - 13:30
Svar från Primare:
"There have been 2 of these build about 10 years ago.
It is based on the original A32 but with improved powersupply.
It obviously has nothing to do with the current A60."
"Of course our latest A60 is better, that Amp is more than 10 years old and uses old A/B technology."
Vi (Audioactive) har en av det två i vår ägo, så den danska är prototyp 2.
Norska. Tack för info. Har sett ett till salu i Växjö innan detta, så jag trodde det fanns fler. Denna annonsen är också gammal, så steget kanske befinner sig i Sverige igen.
Heheh... låter nästan som att det inte skulle finnas något steg i klass AB som är bättre än A60. Hur tycker ni på Audioactive att prototypen (eller A32 för den delen) låter jämfört med det nya A60? Någon substans i att A32 har bättre basåtergivning än A60 som en ägare till bägge uppgivit?
Postad 22 oktober 2016 - 11:58
Norska.
Tack för info. Har sett ett till salu i Växjö innan detta, så jag trodde det fanns fler. Denna annonsen är också gammal, så steget kanske befinner sig i Sverige igen.
Heheh... låter nästan som att det inte skulle finnas något steg i klass AB som är bättre än A60. Hur tycker ni på Audioactive att prototypen (eller A32 för den delen) låter jämfört med det nya A60? Någon substans i att A32 har bättre basåtergivning än A60 som en ägare till bägge uppgivit?
Ja norska var det visst.
Nä, så är det ju givetvis inte . ....Men Primares egen klass-D (UFPD) har kommit väldigt långt med drivstyrka, dynamik, renhet, musikalitet m.m. men framförallt så är den mycket snabb, vilket man hör på ljudet i form av bland annat transientsnabbhet och dynamik. Innan de utvecklade sin UFPD-teknik så testade de att förbättra klass-A/B slutstegen men med det resultatet som de ville ha så blev det lite väl dyrt i förhållande till prestandan. Uppgraderingen av nätdelen på A32 är ett exempel på det, A32 är prisvärt som det är.
Redigerat av Unregistered4eb959ca, 23 oktober 2016 - 00:42.
Postad 22 oktober 2016 - 21:25
Redigerat av Unregistered5eafd1cc, 22 oktober 2016 - 21:26.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar