Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ölsmakare?

7654 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 April 2017 - 00:37

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0

Synes det var tråkig utvalg av påskeøl, men fikk med meg en spennende boks som jeg hadde lyst på.... 4 x 0,5l for 109kr var ikke så galt. Spesialøl fra Bath utenfor Bristol..

En mørk stout, en var det pale ale? en Amber ale og en slagst typ Bitter...

10898a276e40aa7dd19032fd449af36b.jpg

Postad 10 May 2017 - 09:23

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Imorgon bär det av till MBCC, någon mer härifrån som ska dit? Vad satsar ni på för event på torsdagen? Jag tänkte ta mig till Mikkeller & Friends för att besöka Voodoo tap takeover samt Koelship för Bokkereyder, sen blir det nog besök på Brus och lite annat.

Postad 29 May 2017 - 15:18

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

Belhaven intergalactic lager är en trevlig öl tycker jag. Frisk, fräsch, lite citrus och har en dragning åt alehållet.

Passar bra varma dagar vid grillen.

1149404.jpg

Postad 21 June 2017 - 22:52

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3394 inlägg
  • 0

Skulle precis beställa hem en låda Rodenbach Grand Cru till sommaren men det visade sig tyvärr att systembolaget sålt slut på dem.

Några förslag på vad man ersätter med? Jag är helt såld på allt jag smakat av Rodenbach och har ca en hyllmeter full av Caractere rouge, Vintage, och Alexander. Jag vet att Alexander finns att köpa just nu men jag vill ha lite billigare småflaskor för mindre ritualbetonat, spontant drickande.

Cuvée des Jacobins, Duchesse De Bourgogne, eller någon liefman? Vad säger ni med bättre koll än mig på belgisk suröl?

Postad 22 June 2017 - 04:40

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4154 inlägg
  • 0

Loco,

jag kan ha fel, men undrar sa flundran om inte bolaget vid Rotebro har en massa rolig belgisk suröl på hylla. Minns att jag reagerade på det iaf. Sist plockade jag på mig en del rolig torr cider där. Butikschefen är riktigt bra på öl och bubbel. Stort/brett sortiment för att vara en ganska liten butik.

Postad 22 June 2017 - 06:06

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Skulle precis beställa hem en låda Rodenbach Grand Cru till sommaren men det visade sig tyvärr att systembolaget sålt slut på dem.

Några förslag på vad man ersätter med? Jag är helt såld på allt jag smakat av Rodenbach och har ca en hyllmeter full av Caractere rouge, Vintage, och Alexander. Jag vet att Alexander finns att köpa just nu men jag vill ha lite billigare småflaskor för mindre ritualbetonat, spontant drickande.

Cuvée des Jacobins, Duchesse De Bourgogne, eller någon liefman? Vad säger ni med bättre koll än mig på belgisk suröl?

Nu har jag inte provat de sida vid sida, men mitt minne säger att Cuvee des Jacobins ligger närmast Rodenbach. Duchesse de Bourgogne är sötare och jag antar att du menar Liefmans Goudenband, den är också åt det sötare hållet om jag minns rätt. 

Postad 22 June 2017 - 08:23

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3394 inlägg
  • 0

Loco,

jag kan ha fel, men undrar sa flundran om inte bolaget vid Rotebro har en massa rolig belgisk suröl på hylla. Minns att jag reagerade på det iaf. Sist plockade jag på mig en del rolig torr cider där. Butikschefen är riktigt bra på öl och bubbel. Stort/brett sortiment för att vara en ganska liten butik.

Tack för tipset men jag vet inte om jag åker hela vägen till Stockholm för att handla en låda öl. Det är trots allt drygt 40 mil :)

Nu har jag inte provat de sida vid sida, men mitt minne säger att Cuvee des Jacobins ligger närmast Rodenbach. Duchesse de Bourgogne är sötare och jag antar att du menar Liefmans Goudenband, den är också åt det sötare hållet om jag minns rätt. 

Det verkar faktiskt som om Duchesse de Jacobins går att beställa styckvis så det får bli några testflaskor av den. Tack för hjälpen.

Postad 22 June 2017 - 08:43

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Tyckte Gbg beerweek ölen var mycket bra för att vara en svag session ipa.

Jepp, den är riktigt fin!

Postad 22 June 2017 - 09:11

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Det verkar faktiskt som om Duchesse de Jacobins går att beställa styckvis så det får bli några testflaskor av den. Tack för hjälpen.

Både Duchesse och Jacobins är riktigt bra så du lär inte bli besviken.

Postad 22 June 2017 - 11:24

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3394 inlägg
  • 0

Ser nu att jag rörde ihop namnen. Cuvee de Jacobins går att köpa styckvis, Duchesse de Bourgogne måste man tyvärr köpa lådvis.

Postad 22 June 2017 - 11:50

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Ser nu att jag rörde ihop namnen. Cuvee de Jacobins går att köpa styckvis, Duchesse de Bourgogne måste man tyvärr köpa lådvis.

Haha ja jag såg nu att du skrev: "Duchesse de Jacobins" Tänkte inte ens på det själv, antar att jag bara läste första ordet där.

Postad 28 June 2017 - 17:44

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

• 539 inlägg
  • 0
Att Fatamorgana kommit in i standardsortimentet är det bästa som hänt på länge, men klart negativt för min plånbok 😁

Postad 28 June 2017 - 19:26

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Att Fatamorgana kommit in i standardsortimentet är det bästa som hänt på länge, men klart negativt för min plånbok

den är ju inte ens speciellt god. Obalanserad och dom har inte heller klarat få bort spritsmaken helt i den. Den känns spretig och alla håll.

Bättre dom tar in AmazingHaze istället :)

Postad 28 June 2017 - 20:00

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

• 539 inlägg
  • 0
Amazing Haze finns också i standardsortimentet nu :) Åtminstone finns den i alla butiker här. Den är också väldigt god.
Håller dock inte med dig alls om Fatamorgana, enligt mig är den mer eller mindre perfekt och alldeles för god :) Sprit tycker jag inte att den smakar över huvud taget.

Postad 28 June 2017 - 20:55

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4154 inlägg
  • 0
Imorgon beställer jag Ghost Face Killah på bolaget. Tyckte inte alls att smaken var så dålig. Mycket styrka men det fanns en liten del lager iaf.

Postad 28 June 2017 - 21:26

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Amazing Haze finns också i standardsortimentet nu :) Åtminstone finns den i alla butiker här. Den är också väldigt god.
Håller dock inte med dig alls om Fatamorgana, enligt mig är den mer eller mindre perfekt och alldeles för god :) Sprit tycker jag inte att den smakar över huvud taget.

amazing finns bara i mitt lilla skitbolag någon gång ibland tyvärr. 

Har bara smakat fatamorgana två gånger men upplevde den likadan båda gånger.  Men jag ska testa igen. Tredje gången gillt kanske :)

Postad 18 July 2017 - 16:46

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4154 inlägg
  • 0
Lite Ungersk frihetsöl. Rakoczi var frihetskämpe för Ungrare efter 1900-talets intåg som ville samla upp Ungrare efter nya gränsdragningen. Vägrade acceptera annan kung. Kunde dock inte krönas själv.

God och superfräsch i värmen +30.

Det blir 5 av 5 trotsålder

Bifogad fil(er)

Redigerat av PML73, 18 July 2017 - 16:50.

Postad 18 July 2017 - 16:51

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4154 inlägg
  • 0
Skratt, fungerar inte att få bilden stående

Postad 18 July 2017 - 17:08

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1988 inlägg
  • 1

tips: Prova lägga upp bilden före 6 burkar nästa gång :P

Postad 18 July 2017 - 17:29

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4154 inlägg
  • 0
Haha, handlar inte om det. JAG har tidigare försökt att rulla bild. Men hur jag än vänder och vrider/sparar i mobil blir den snedställd iaf.

Postad 18 July 2017 - 17:50

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Haha, handlar inte om det. JAG har tidigare försökt att rulla bild. Men hur jag än vänder och vrider/sparar i mobil blir den snedställd iaf.

har också det problemet ibland. Fattar inte varför. 

Postad 18 July 2017 - 22:09

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3993 inlägg
  • 0
Brooklyn IPA var en riktigt trevlig bekantskap, perfekt som fredagsöl efter jobbet. Finns det fler IPA ni kan rekommendera?

Postad 18 July 2017 - 23:23

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4154 inlägg
  • 0
Brooklyn, håller hög standard oavsett enligt mig. Pröva på och njut.

Postad 20 July 2017 - 08:25

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Brooklyn IPA var en riktigt trevlig bekantskap, perfekt som fredagsöl efter jobbet. Finns det fler IPA ni kan rekommendera?

Antar att du menar East India Pale Ale. Långt från någon favorit för min del, speciellt då den oftast är på tok för gammal vid servering. Den är helt ok när den är hyfsat färsk dock. Men det finns massor med bra IPA på systembolaget:

- Stigberget och O/O är riktigt stabila på välhumlad öl. Kolla efter Amazing Haze och West Coast IPA. De har även släppt en APA tillsammans med Lervig som heter Zipper. Jag har dock inte hunnit prova den än (står i kylen). 

- Oppigårds brukar också vara stabila. Deras New Sweden IPA var väldigt bra vid release, sen har jag hört att de haft problem med de senaste batcherna. Osäker på om de fått ordning på det, bryggeriet är medvetna om problemet. När den är bra är den riktigt bra dock.

- Ska Modus Hoperandi är en personlig favorit, den är lite maltigare än West Coast och New England IPAs och står sig bättre över tiden.

- Founders Centennial är också mycket bra. 

Finns fler men det står still i huvudet just nu. 

Postad 20 July 2017 - 22:19

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

• 539 inlägg
  • 0
Dugges brukar ju vara en garant för en stabil produkt, men deras The Twin Pines IIPA är bland det äckligaste jag druckit. Smakade tvål med tallbarrsdoft. Det var länge sen jag vaskade en öl nu men jag klarade bara 5-6 klunkar av den.

Postad 25 July 2017 - 18:10

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4154 inlägg
  • 0
Går genom lite Ungersk öl. På fem år ha Ungern gått från att förakta öl till att vågat visa craft beer. Jättekul.

Postad 26 July 2017 - 18:53

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

• 1625 inlägg
  • 0

Dugges brukar ju vara en garant för en stabil produkt, men deras The Twin Pines IIPA är bland det äckligaste jag druckit. Smakade tvål med tallbarrsdoft. Det var länge sen jag vaskade en öl nu men jag klarade bara 5-6 klunkar av den.

Å fan. Jag tyckte den var riktigt god. Men det är klart, kan tänka mig att tallbarren är lite älska eller hata smak.

Var i Danmark en sväng för några veckor sedan och köpte bland annat med mig några burkar IPA från engelska Northen Monk. Väldigt hög klass på deras öl tycker jag.

Postad 29 July 2017 - 19:24

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

• 1625 inlägg
  • 0

Har precis sänkt en Sumprunkarens Svarta Porter från Hönsinge Hantwerksbryggeri. Kul med en mycket bra porter för en gångs skull, tycker i 9 fall av 10 att en stout smakar så otroligt mycket bättre.

Postad 29 July 2017 - 19:33

Bananklasen
  • Bananklasen
  • Forumräv

• 768 inlägg
  • 0

Jag testade Dugges Tropic Thunder. Jäkligt god är den! T.o.m godare än deras Mango, Mango, Mango. :)

Postad 29 July 2017 - 21:32

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Har precis sänkt en Sumprunkarens Svarta Porter från Hönsinge Hantwerksbryggeri. Kul med en mycket bra porter för en gångs skull, tycker i 9 fall av 10 att en stout smakar så otroligt mycket bättre.

Du har ju Fullers London Porter också. :)

När jag drack Sumprunkaren så var den oren med kokta grönsaker. Kul om de fått ordning på ölen nu.

Postad 30 July 2017 - 14:35

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

• 539 inlägg
  • 0

Å fan. Jag tyckte den var riktigt god. Men det är klart, kan tänka mig att tallbarren är lite älska eller hata smak.

Den har ju runt 3,7 i snittbetyg på Untappd så du är uppenbarligen inte ensam. Det är nog min smak det är fel på :P

Postad 31 July 2017 - 07:31

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

• 1625 inlägg
  • 0

Du har ju Fullers London Porter också. :)

När jag drack Sumprunkaren så var den oren med kokta grönsaker. Kul om de fått ordning på ölen nu.

Ja men London Porter är ju så självklar att den knappt behöver nämnas. :) 

Å fan, visste inte att Hönsinge haft problem med sina öl. Inga smaker av kokta grönsaker i den flaskan jag testade som tur var.

Den har ju runt 3,7 i snittbetyg på Untappd så du är uppenbarligen inte ensam. Det är nog min smak det är fel på :P

He he, alla är vi olika. :D

Postad 07 September 2017 - 20:27

Frozen_Plauge
  • Frozen_Plauge
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Hämtade ut några Griftefrid från monopolet idag.

Inte dum alls...

Bifogad fil  20170907_210142_001_1.jpg   98.86K   0 Antal nerladdningar

Postad 28 September 2017 - 12:15

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

Läste nu att bland dom 100 mest sålda sorterna 2016 på bolaget, så fanns det ingen hantverksöl. Oppigård hade nån produkt med i 100-listan från 2015 men har nu halkat ner. Med tanke på det så känns det inte som att den diskuterade gårdsförsäljningen skulle bidra till att superiet skulle öka.

http://www.expressen...n-bli-tillaten/

Redigerat av Buddypresley, 28 September 2017 - 12:32.

Postad 28 September 2017 - 12:32

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

• 1025 inlägg
  • 0

Läste nu att bland dom 100 mest sålda sorterna 2016 på bolaget, så fanns det ingen hantverksöl. Oppigård hade nån produkt med i 100-listan från 2015 men har nu halkat ner. Med tanke på det så känns det inte som att den diskuterade gårdsförsäljningen skulle bidra till att superiet skulle öka.

Var går gränsen? Plats 88 - Sleepy Bulldog Pale Ale. Är Oppigård mer hantverk än Gotlands Bryggeri? Frågar enbart av nyfikenhet.

Skulle gärna se gårdsförsäljning.

Postad 28 September 2017 - 12:42

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

Var går gränsen? Plats 88 - Sleepy Bulldog Pale Ale. Är Oppigård mer hantverk än Gotlands Bryggeri? Frågar enbart av nyfikenhet.

Ok, jag läste snabbt en artikel där detta stod:

Även om det är gul-blått i toppen finns inga svenska hantverksbryggerier med på topp-100 för 2016. 2015 kvalade dock Oppigårds in på listan, men nu har den alltså åkt ur igen. http://www.cafe.se/m...l-sverige-2016/

Kanske inte helt korrekt artikel. Kan ju diskuteras vad som räknas som hantverksöl.

Postad 28 September 2017 - 12:55

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

• 1025 inlägg
  • 0

Kanske inte helt korrekt artikel. Kan ju diskuteras vad som räknas som hantverksöl.

Ja det verkar snårigt, kanske inget vi benar ut här  :D

Hoppas på lite ändrade siffror i topp 100.

Postad 28 September 2017 - 13:06

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Spendrups är definitivt industri. Sen är frågan hur mycket av ölen som bryggs på Gotland. Jag skulle bli väldigt förvånad om de brygger ölen som ska konsumeras på fastlandet ute på en ö med alla extra kostnader det innebär. Speciellt när de har större delen av kapaciteten på fastlandet. Sen kan man fundera på huruvida enskilda bryggerier inom samma koncern ska klassas som hantverk eller industri. Jag ser personligen Spendrups som industri och då inkluderar jag även bryggeriet på Gotland. Tycker även deras öl smakar industri (t.ex. tullar på humlen för att spara på kostnader med resultatet att de får en sämre öl).

Kul att ni tar upp gårdsförsäljning. Jag håller med om att det inte kommer påverka "superiet" det är ju bara entusiaster som kommer handla på bryggerierna. Tyvärr är det rådande förslaget skrivet för att det ska röstas ned. Det finns egentligen ingen anledning att blanda in externa aktörer i det hela. Det finns ju redan gårdsförsäljning i andra länder (t.ex. Finland) utan att monopolet hotas. 

Postad 28 September 2017 - 17:24

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

• 539 inlägg
  • 0
Jag trodde nog att det såldes mer hantverksöl än så.

Ska till Stockholm på ölmässan i helgen, ska bli kul. Har varit i Örebro de senaste 5 åren men den är rätt liten och trist och har framför allt inte utvecklats något på alla år jag varit där, i princip samma utställare hela tiden. Ser fram emot mycket mer nytt att prova i Stockholm.

Postad 28 September 2017 - 18:46

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Jag trodde nog att det såldes mer hantverksöl än så.

Ska till Stockholm på ölmässan i helgen, ska bli kul. Har varit i Örebro de senaste 5 åren men den är rätt liten och trist och har framför allt inte utvecklats något på alla år jag varit där, i princip samma utställare hela tiden. Ser fram emot mycket mer nytt att prova i Stockholm.

Jag tror framförallt problemet ligger i att det inte är enskilda öl som är storsäljare. Det blir många öl som säljer litegrann. 

Postad 29 September 2017 - 07:31

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Sen som ölintresserad köper jag större delen av min öl utomlands, främst från Danmark, Storbrittanien och Belgien. Så det kommer ju inte med i statistiken heller.

Postad 29 September 2017 - 17:05

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0
Electric nurse hoppy IPA kjøpt til helgen.

Postad 02 October 2017 - 19:16

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlägg
  • 0

Sen som ölintresserad köper jag större delen av min öl utomlands, främst från Danmark, Storbrittanien och Belgien. Så det kommer ju inte med i statistiken heller.

Finns det några prisvärda nätbutiker där inte frakten kostar multum?

Har kört ölkalendern från Sav. tidigare, men de verkar inte skicka till sverige i år :/

https://www.saveur-biere.com/en/

Postad 02 October 2017 - 22:22

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Kör mycket från Mikkeller, Boxbeers, Etre Gourmet, Beeegium

Postad 03 October 2017 - 16:40

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

• 1625 inlägg
  • 0

Testade Westvleteren 12 för första gången i helgen. God öl. Men "världens bästa öl"? Nja. Föredrar nog Rochefort faktiskt. (Har inte testat St. Bernardus Abt 12)

Postad 09 October 2017 - 05:30

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Vore intressant att köra ett blindtest med Westy 12, Rochefort och St Bernadus Abt 12. 

SBWF är över, någon här som var där? Vad var favoriterna? Jag bommade festivalen helt denna gången.

Postad 09 October 2017 - 06:19

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Känns som det är bättre att åka på festivaler utomlands. Blir för dyrt i Sverige 😐

Postad 10 October 2017 - 06:26

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Känns som det är bättre att åka på festivaler utomlands. Blir för dyrt i Sverige

Det var så pass längesen jag betalade på SBWF att jag inte riktigt har koll. Vad kostar ett smakprov på SBWF numera? Men All In Beer Fest är ju jäkligt dyr iofs, speciellt om man är som mig och prompt ska prova allt. Tror jag brukar lägga ungefär samma pengar där som jag skulle gjort på 3 sessions av MBCC. Men sen tillkommer ju inträde där också så då kanske 3 sessions motsvarar hela MBCC iallafall. 

Postad 10 October 2017 - 15:46

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

• 539 inlägg
  • 0
40 kr för 5 cl kostade de flesta öl som jag tyckte var intressanta att prova. Alkoholsvagare varianter låg på 20 kr och så fanns det en del däremellan för 30 kr. Det är lite mastigt i min mening. Tycker priserna brukar vara betydligt mer humana på Örebro öl & whisky, men där är ju utbudet betydligt sämre istället.

Postad 10 October 2017 - 16:09

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Ja det är jäkligt trist att mässor är något importörerna ska tjäna stora pengar på istället för att man ska provsmaka för rimliga pengar.
Har inte varit på mer än 4-5 mässor utomlands, men då har det verkligen inte varit dyrt.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.