Hmmmm... Tråden verkar lite död men jag gör ett försök...
Har en Tvix 6500A med en 1 TB hårddisk i. Har märkt att bilden börjar "rulla" efter ett tag. Jag kollade på en mkv fil idag och den började rulla efter 15 minuter. Sedan kom "rullningarna" tätare. Har läst på forumet att den är värmekänslig så jag har den placerat med ett öppet fönster alldeles bakom. Bootade då om den sen kunde jag se hela filmen utan problem. Tänkte att det var nog lösningen men efter att ha kollat på en musikvideo "rullade" bilden till igen. Har testat öka fläktens hastighet till max läget får se om det hjälper. Har installerat
Firmware 1.5.19 06/02/2010
(BD-Lite Edition). Innan när jag köpte den så hade den förra ägaren installerat
Firmware 1.3.168 07/08/2009
(BD-Lite Edition. Men med den firmwaren fick jag inte dom svenska bokstäverna ö, ä, å, vilket fick till följd att Tvixen inte ens såg filerna med dessa bokstäver. Någon som har koll på varför bilden rullar...? Har ju inga problem med kylningen som sagt. Noterade även att det "rullade" till ibland när man sett klart filmen och lät den stå inne bland alla mapparna. Då borde det väl inte bero på filerna som jag spelat upp på den..? Kör den på en vanlig 32" tjock Tv av märket Sony. Kopplad till TV:n via S-VHS kablar. Förutom detta är jag supernöjd med den...!

Måndag 6 Oktober
Bytte ut kablarna mellan TV:n och tvixen idag. Satte mej ner och skulle kika på nåt klipp jag sparat hem från youtube. Mp4 format så det borde ju gå men tyvärr... Bilden blev blå och enda sättet var att starta om tvixen. Konverterade mp4 filerna som jag försökt titta på till avi istället och nu funkade det äntligen. Det gick att kolla hela kvällen utan att bilden "rullade" så kanske var det nåt skumt glapp i dom gamla kablarna..? Hoppas det här hjälpte....
Söndag 12 Oktober
Kollade på några filmer idag. Hade fönstret stängt och det gick bra till en början.
Efter ungefär en timme började bilden rulla till ungefär var 5 minut. Denna intervall ökade
och ökade tills rullningarna kom med c:a 4 sekunders mellanrum. Jag stängde då av Tvixen och startade upp den igen. Nu funkade det igen i alla fall en stund för efter c:a 20 minuter kom rullningarna tillbaka igen. Provade då att öka fläkt hastigheten till snabbt läge men det fungerade inte. Har nu stängt av Tvixen och öppnat fönstret igen för det hela måste bero på värmeproblem...
Tydligen är kylningen så dålig i den så den helt enkelt inte klara av att kyla ner allt.
Det är väl inte meningen att man skall sitta och frysa medans man kollar på film..?

Kollade hur varm Tvixen var genom att knappa in FUNCTION och sen koden 8367.
Det kom upp TEMP 49 i displayen. Är det Celsius eller Fahrenheit...? Är detta för varmt..?
Måndag 17 November
Har till slut kunnat ringa in orsaken till mina konstiga problem.
Det var INTE värmeproblem som orsakade det. Tvixen tappade helt enkelt syncen.
Tydligen nåt känt problem med den firmwaren jag använder.
Lösningen är ganska simpel... Man bara trycker på TV ut knappen tills man gått runt ett varv.
Då håller den sej lugn ett tag har jag märkt. Har dock ingen lust att byta firmware ändå.
I och med att felet var så lätt avhjälpt så bryr jag mej inte. Kanske kommer det någon nyare firmware i framtiden..?
Redigerat av MaffeSWE, 17 november 2014 - 19:58.