* Officiell tråd - Playstation 3*
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 29 december 2008 - 21:01
Postad 29 december 2008 - 21:19
Postad 30 december 2008 - 11:36
Nope, linux har inte tillgång till alla kärnor så att spela upp hd kan bli lite svårt...
Man har tillgång till alla kärnor i CELL (iaf samma antal som spel till PS3:an har) men inte grafikchippet, det är det som är kruxet. Det är gjort så för att man inte skall kunna göra spel i Linux och på så sätt kringå licensavgifter till Sony.
Postad 30 december 2008 - 15:05
Redigerat av Unregistered33598, 30 december 2008 - 15:07.
Postad 30 december 2008 - 17:18
Ok, men det går inte att spela upp .mkv filver via ps3's egna os?Man har tillgång till alla kärnor i CELL (iaf samma antal som spel till PS3:an har) men inte grafikchippet, det är det som är kruxet. Det är gjort så för att man inte skall kunna göra spel i Linux och på så sätt kringå licensavgifter till Sony.
Postad 30 december 2008 - 20:34
Min tanke är att ha den som htpc och streema filmer från min server via ubuntu. Har en massa 1080/720p .mkv filer som jag vill smidigt kunna spela upp via ett linux mediacenter.
PS3 media server ska kunna köras på Linux/Win/Mac och ska kunna transcoda MKV on the fly.
http://ps3mediaserver.blogspot.com/
http://code.google.c...ps3mediaserver/
Postad 30 december 2008 - 21:12
Postad 31 december 2008 - 14:18
Ok, men det går inte att spela upp .mkv filver via ps3's egna os?
Nej, och det kommer nog dröja ett bra tag då det främst är ett pirat-format i dagsläget. Sony har ju både filmbolag och skivbolag så de har nog inte lätt att motivera internt att stödja det formatet i dagsläget.
Postad 03 januari 2009 - 11:42
Efter att ha velat och övervägt alla nu varandes fyra möjliga konsoller för familjen har jag fastnat på PS3:an. Ok, det tycks inte vara lika "barnvänlig" (har tre barn på 6,8 och 10 år) som exempelvis Wii eller PS2, men å andra sidan får vi en bluray-spelare och en kul konsol för mig själv...

Nu till mina frågor? Hur mycket räcker 80 gigabittaren till? Det finns ju en 160 Gb-variant också, men dels verkar det inte så svårt att själv byta hårddisk, dels kan jag tänka mig att vi kommer köpa ett par speltitlar per år och då räcker kanske 80 GB ganska långt?
Beträffande handkontrollen:
Det följer ju med en dual shock 3. Jag har ju tänkt att barnen skall kunna spela mot varandra, men vilka speltitlar erbjuder detta? Det finns ju andra handkontroller (Brooklyn, Madcatz) är de bättre alternativ?
Hur kopplar jag i hop detta lättast med min hembioanläggning. Jag har en NEC 42 plasma som har hdmi (men inga inbyggda högtalare) samt en Panasonic SA-XR55 receiver. Drar jag bilden via hdmi till skärmen och ljudet via någon kanal på receivern? Spelar det då någon roll vilken kanal?
Tar gärna emot speltips. Har som sagt främst tänkt mig denna till barnen och det som lockar är singstar och little big planet. Finns andra/fler "barntitlar" att rekommendera?
Tackar på förhand för klocka och initierade svar.

Postad 03 januari 2009 - 12:05
Handkontrollen vågar jag inte svara säkert på eftersom jag aldrig använt de andra du nämner men jag personligen skulle inte vilja byta bort org kontrollerna och beträffande Dualshock så kommer det nog att finnas med i dom flesta spel. Är det en prisfråga så finns ju org kontroller för ca 450 kr på svenska närbutiker vilket jag tycker är överkomligt.
Vilka "barnspel" man kan spela mot varandra vågar jag inte svara på.
Jag antar att din reciver har optisk ingång och isåfall använder du hdmi till tv:n för bild och optisk kabel till recivern för att få ut digitalljuden.
http://www.webhallen...od.php?id=77802 vet inte om Ratchet är ett "barnspel men det borde väl uppskattas av de yngre oxå.
Så tycker jag om det hela

Redigerat av hippo6, 03 januari 2009 - 12:07.
Postad 03 januari 2009 - 18:32
Jag har hört att om man har en USA version utav konsollen så blir ens onlinespelande begränsad till USA regionen...
Är lite fundersam på om jag sitter med en USA konsoll så det vore bra om man kunde se det någonstans på något serienr eller dylikt...
Tacksam för svar !
Postad 03 januari 2009 - 18:39
Hur vet man vilken konsollverion utav PS3 man har typ Europa eller USA?
Jag har hört att om man har en USA version utav konsollen så blir ens onlinespelande begränsad till USA regionen...
Är lite fundersam på om jag sitter med en USA konsoll så det vore bra om man kunde se det någonstans på något serienr eller dylikt...
Tacksam för svar !
USA-versionen säljs i USA, Europa-versionen i EUROPA. Sen vet du nog bäst själv i vilket land du var i när du köpte den.

Postad 03 januari 2009 - 18:54
USA-versionen säljs i USA, Europa-versionen i EUROPA. Sen vet du nog bäst själv i vilket land du var i när du köpte den.

Postad 03 januari 2009 - 19:20
No shit sherlock

Frågan är väl snarare om firman jga köpte av importerat från USA pga priset....Därav mitt inlägg
Redigerat av Popcorn Hour, 03 januari 2009 - 19:23.
Postad 03 januari 2009 - 20:47
Postad 03 januari 2009 - 21:14
No shit sherlock
![]()
Frågan är väl snarare om firman jga köpte av importerat från USA pga priset....Därav mitt inlägg
Och var är firman lokaliserad?
Iaf, kan du spela Europeiska DVD-filmer så är den inte amerikansk. Ett annat sätt att kolla är att läsa på lådan alt. i manualen, där står det vilken region den klarar av vad gäller DVD och Blu-ray.
Borde man förresten inte kolla upp en sån sak innan man köper med tanke på regioner osv?
Postad 03 januari 2009 - 21:59
Jag tycker nog att 80 gig räcker långt,jag har 60 gig å en hel del spel å musik på och har inga problem med plats på hårddisk,och som du säger så är det ju inte svårt att byta hårddisk heller.
Handkontrollen vågar jag inte svara säkert på eftersom jag aldrig använt de andra du nämner men jag personligen skulle inte vilja byta bort org kontrollerna och beträffande Dualshock så kommer det nog att finnas med i dom flesta spel. Är det en prisfråga så finns ju org kontroller för ca 450 kr på svenska närbutiker vilket jag tycker är överkomligt.
Vilka "barnspel" man kan spela mot varandra vågar jag inte svara på.
Jag antar att din reciver har optisk ingång och isåfall använder du hdmi till tv:n för bild och optisk kabel till recivern för att få ut digitalljuden.
http://www.webhallen...od.php?id=77802 vet inte om Ratchet är ett "barnspel men det borde väl uppskattas av de yngre oxå.
Så tycker jag om det hela
Stort tack! Mycket värdefulla synpunkter för mig

Postad 05 januari 2009 - 10:55
Hur vet man vilken konsollverion utav PS3 man har typ Europa eller USA?
Tacksam för svar !
Jag har en USA konsoll och mitt onlinespelande är inte begränsat

De beror ju snarare på vilket konto man använder sig av.
Ja har både ett Europeiskt och ett Amerikanskt konto.
En sak som skiljde va att klockan i konsollen va satt till 12timmars med AM och PM.
Medans de europiska alltid är 24 timmars som standard. (iaf de 3 svenska ja varit med
o dragit igång.)
Postad 05 januari 2009 - 12:41
Jag har en USA konsoll och mitt onlinespelande är inte begränsat
De beror ju snarare på vilket konto man använder sig av.
Ja har både ett Europeiskt och ett Amerikanskt konto.
Det har aldrig berott på konsollen, dock har vissa spel haft regionbegränsat onlinespel beroende på var man köpt det, t.ex. Motorstorm.
Postad 05 januari 2009 - 21:03
Jag får väl börja med att be om ursäkt över att jag inte läst alla 250 sidor i denna tråd, men av det jag läst i denna och andra trådar har inte givit de svar jag söker.
Efter att ha velat och övervägt alla nu varandes fyra möjliga konsoller för familjen har jag fastnat på PS3:an. Ok, det tycks inte vara lika "barnvänlig" (har tre barn på 6,8 och 10 år) som exempelvis Wii eller PS2, men å andra sidan får vi en bluray-spelare och en kul konsol för mig själv...Är dock ingen hard-core gamer.
Nu till mina frågor? Hur mycket räcker 80 gigabittaren till? Det finns ju en 160 Gb-variant också, men dels verkar det inte så svårt att själv byta hårddisk, dels kan jag tänka mig att vi kommer köpa ett par speltitlar per år och då räcker kanske 80 GB ganska långt?
Beträffande handkontrollen:
Det följer ju med en dual shock 3. Jag har ju tänkt att barnen skall kunna spela mot varandra, men vilka speltitlar erbjuder detta? Det finns ju andra handkontroller (Brooklyn, Madcatz) är de bättre alternativ?
Hur kopplar jag i hop detta lättast med min hembioanläggning. Jag har en NEC 42 plasma som har hdmi (men inga inbyggda högtalare) samt en Panasonic SA-XR55 receiver. Drar jag bilden via hdmi till skärmen och ljudet via någon kanal på receivern? Spelar det då någon roll vilken kanal?
Tar gärna emot speltips. Har som sagt främst tänkt mig denna till barnen och det som lockar är singstar och little big planet. Finns andra/fler "barntitlar" att rekommendera?
Tackar på förhand för klocka och initierade svar.
som hippo sa Ratchet.. Jag köpte till min dotter "Ratchet - Quest for booty".. Den kan du till och med köpa genom PlayStation®Store.. Den var nog lite svårt för henne.. annars laddade jag ner demo till Sonic och blev populär ett tag.. Så jag köper nog den spelet oxå.. Lite lättare..
Postad 05 januari 2009 - 22:52
Postad 06 januari 2009 - 11:45
Postad 07 januari 2009 - 09:43
Postad 08 januari 2009 - 17:14
Om det är så hur får man "motion sensitive" att fungera med Motorstorm Pacific rift?...någon som vet?
Postad 08 januari 2009 - 17:46
Har Dual Shock 3 kontrollen "motion sensitive" ? Dvs att men t.ex kan köra ett bilspel med hjälp av att vinkla kontrollen som på Wii...
Om det är så hur får man "motion sensitive" att fungera med Motorstorm Pacific rift?...någon som vet?
Jag tyckte att jag läste att det kom en patch. Gå till "controller options" och välj "controller type 3".
Postad 09 januari 2009 - 11:41
Orkar inte leta i 255 sidor tråd;
Har PS3 BD LIVE?
Svar ja.
Jaha nu fick du två svar var tydligen inte tillräckligt snabb

Redigerat av milde, 09 januari 2009 - 11:45.
Postad 09 januari 2009 - 13:40
Finns det någon bra lista över vilka skivor som har BD Live?
Postad 09 januari 2009 - 13:51
Thanx guys!
Finns det någon bra lista över vilka skivor som har BD Live?
Kolla på den här sidan: http://bluray.highde...om/reviews.html
Det står under "Technical Specs" på recensions sidan om en film har BD Live stöd.
Postad 13 januari 2009 - 14:31
När kommer det till PS3, någon som hört något?
Postad 16 januari 2009 - 20:54
skulle precis säga det.. detta är coolt också http://www.ps3blogge...-3-youtube-sant
Börjar hända lite grejjer nu..
Postad 16 januari 2009 - 21:07
Borde inte den försöka hitta HD versionen av alla
videos? Eller i alla fall inte den lägsta kvalitén.
Postad 16 januari 2009 - 21:11
Undrar om man får med en HDMI kabel när man köper en ps3.
Taksam för svar
Postad 16 januari 2009 - 21:31
MKV samt imagefiler som tex. ISO och IMG stöds inte ännu utan man måste konvertera, eller?
PS3 kan spela upp full HD 1080p men klarar alltså bara av filer som är under 4 GB? Att streama ser jag inte som något alternativ för verkligt högupplöst video eftersom det kräver att man ställer ned kvalitetsinställningarna för att få det att flyta såvitt jag läst. Så det bästa vore att ha materialet man vill spela upp på den interna disken eller på en extern disk kopplad via USB.
Postad 16 januari 2009 - 21:55
Hej!
Taksam för svar
Svaret är nej

Postad 17 januari 2009 - 12:06
MKV samt imagefiler som tex. ISO och IMG stöds inte ännu utan man måste konvertera, eller?
Ja.
PS3 kan spela upp full HD 1080p men klarar alltså bara av filer som är under 4 GB?
Gäller bara externa diskar, usb-minnen och dylikt, den interna disken har ingen begränsning på 4GB.
Postad 17 januari 2009 - 14:06
Ja.
Gäller bara externa diskar, usb-minnen och dylikt, den interna disken har ingen begränsning på 4GB.
I see. Hur gör man enklast för att föra över flertalet filer till den interna disken då? Låt säga att jag har 10 st HD-filmer som jag konverterat ifrån MKV till Vob så att de kan läsas av enheten. Hur lägger man över dessa från datorn till PS3:an? TVersity eller PS3 mediaserver gör ju filerna tillgängliga men jag har liksom bara sett hur man klickar på filen man vill ha och sedan för över en och en utan att kunna göra det i bakgrunden. Det är ju ett väldigt bök om man vill föra över många filer och samtidigt göra något annat.
Postad 18 januari 2009 - 10:28
Om du inte vill streama, använd en extern USB-Hårddisk.I see. Hur gör man enklast för att föra över flertalet filer till den interna disken då? Låt säga att jag har 10 st HD-filmer som jag konverterat ifrån MKV till Vob så att de kan läsas av enheten. Hur lägger man över dessa från datorn till PS3:an? TVersity eller PS3 mediaserver gör ju filerna tillgängliga men jag har liksom bara sett hur man klickar på filen man vill ha och sedan för över en och en utan att kunna göra det i bakgrunden. Det är ju ett väldigt bök om man vill föra över många filer och samtidigt göra något annat.
Postad 18 januari 2009 - 11:26
Verkar bli lite svårare att få tag på den nu, eller är det mer som köper den kanske?
Postad 18 januari 2009 - 14:00
Hej!
Taksam för svar
Det var med en HDMI kabel i min låda när jag köpte min PS3'a iaf....
Postad 18 januari 2009 - 14:07
Jaha, det har jag missat

Postad 18 januari 2009 - 14:15
Då måste du haft tur för det ska inte följa med en HDMI kabel.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar