Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
12255 svar till detta ämne
Postad 24 september 2010 - 18:29
knarrevik
-
knarrevik
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Har även jag problem med att det står NUTE när boxen startar, sen stänger den av och jag får starta igen. Nån som pratat med CD om detta problem och fått nån förklaring?
Jag fick en ny box och mycket blev bättre men jag får också detta fel och får starta 2 gånger. Jag tycker att alla vi som har eller har haft problem skall kräva avgiftsfritt i minst en månad!
Postad 24 september 2010 - 19:17
peppelito
-
peppelito
-
Veteran
-
-
2 261 inlägg
Jag fick en ny box och mycket blev bättre men jag får också detta fel och får starta 2 gånger.
Jag tycker att alla vi som har eller har haft problem skall kräva avgiftsfritt i minst en månad!
Bara att ringa eller maila CD och berätta vad du anser. Törs lova att du får din gratismånad... //P
Postad 24 september 2010 - 19:34
KoktGrus
-
KoktGrus
-
Forumräv
-
-
504 inlägg
ringde idag och hörde med dom lite... dom kände ju onekligen till problemen (dom har ju till och med ett extra knappval i växeln för just denna mjukvaran)... dom jobbar på det och gav en gratismånad, vilket jag tycker är helt ok kompensation sålänge dom fixar till mjukvaran lite inom i alla fall två månader. helt obrukbar är ju boxen inte, mest irriterande!
Postad 24 september 2010 - 20:30
Micleg
-
Micleg
-
Forumräv
-
-
503 inlägg
"Muteproblemet" tycks bestå i att boxen sänker sig själv till volym 0 vid start. Så är det i alla fall för mig.
Postad 24 september 2010 - 21:01
Travolta
-
Travolta
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Bara att ringa eller maila CD och berätta vad du anser. Törs lova att du får din gratismånad...
//P
Problemet med det är att man på något sätt kommer överens då. "Jag har en kass box och som kompensation får jag en månad gratis". Det är ju svårt att sedan kräva ytterligare kompensation. Jag sparar det "trumfkortet" tills jag är riktigt förbannad och verkligen behöver ordentlig kompensation (tex om boxen ger sig, jag blir utan en fungerande box en längre tid eller liknande).
Redigerat av Travolta, 24 september 2010 - 21:01.
Postad 24 september 2010 - 21:32
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3 271 inlägg
Pausade Doobidoo för att lägga ungarna. Började sen titta på en bit men kom på att jag ville spela in Skavlan också. Gick in i EPG'n och tryckte för att göra en timer-inspelning på Skavlan, DÅ STÄNGER BOXEN AV SIG!
Sätter igång den igen och den fortsätter att spela in. Provar igen, men boxen stänger av sig.
Trycker stopp för att kunna tima Skavlan, men då startar den en ny Doobidoo inspelning!
Kan det vara p.g.a.av att jag satt att den ska starta 1min innan och efter inseplningstiden, så när den ska lägga till nästa direkt efter får den tuppjuck?
Postad 24 september 2010 - 21:41
KrilleB
-
KrilleB
-
Rookie
-
9 inlägg
Ej haft några större problem sedan uppdateringen förutom timeshiftbuggen, stänger dock nästan aldrig av boxen. Ikväll tryckte jag dock på textv knappen på fjärren och då stängde den av sig för att starta upp i muteläget som sedan krävde ytterligare omstart.
Postad 25 september 2010 - 00:35
Unregisteredc37bf591
-
Unregisteredc37bf591
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Teknikerna jobbar nog så mycket de kan så det är bättre att gå på ansvarig på CD. Han heter Mats Almgren med mailadress [email protected]
Postad 25 september 2010 - 08:22
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Pausade Doobidoo för att lägga ungarna. Började sen titta på en bit men kom på att jag ville spela in Skavlan också. Gick in i EPG'n och tryckte för att göra en timer-inspelning på Skavlan, DÅ STÄNGER BOXEN AV SIG! Sätter igång den igen och den fortsätter att spela in. Provar igen, men boxen stänger av sig. Trycker stopp för att kunna tima Skavlan, men då startar den en ny Doobidoo inspelning!
Kan det vara p.g.a.av att jag satt att den ska starta 1min innan och efter inseplningstiden, så när den ska lägga till nästa direkt efter får den tuppjuck?
Har också marginal före och efter och har inte märkt något sådant. Har jag fattat det rätt att du satte paus på livsändningen och började sedan titta i timeshift och att det var när du var i timeshift med Doobidoo som du efter en stund gick in i EPG och då när du markerade inspelning för skvalan så hängde sig burken? Det är väl så att när du går in i EPG så avbryts väl timeshiften så det borde inte spela någon roll??? men ska göra en test. Förstår dock inte slutet av historien för när Skvalan har börjat så är ju Doobidoo slut, menar du att den börjar med någon uppspelning av någon inspelning?
Postad 25 september 2010 - 09:32
Linmajon
-
Linmajon
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Jag har haft boxen sen den kom ut på marknaden. Den hade direkt mängder med problem med massor av buggar, Efter två boxbyten funkade hårdvaran åtminstone. Ett par år och antal versioner senare fungerade allt, om inte perfekt så åtminstone väldigt bra. Hade lätt kunnat leva med den versionen resten av boxens livslängd.
Så kom den 6:e September.... Helt jä*** otroligt att CD kunnat köra ut versionen så sanslöst buggig och med så kraftigt försämrad funktionalitet. De kan omöjligen ha testat mjukvaran överhuvudtaget innan den skickades med satellit till alla hushåll. Lärde de sig absolut ingenting förra gången??? TESTA mukvaran innan ni kablar ut den..!!!!
Av vad jag hört har somliga till råga på allt drabbats av döda boxar pga skiten varpå CD vägrat vara behjälplig då "garantin gått ut".
Skulle vi stämma CD för skadegörelse skulle de inte ha en chans i rätten.
Redigerat av Linmajon, 25 september 2010 - 09:36.
Postad 25 september 2010 - 13:21
Tobbe R
-
Tobbe R
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Det finns utrustning för det men det kräver ett speciellt LNB huvud med stöd för tekniken samt aktiv utrustning vid delningen av kabeln vilket totalt är en kostnad, om jag minns rätt, på kring 2 000 kr.
Det är inte "bara" att kombinera två LNB till en kabel, det krävs en aktiv teknik som modulerar ned eller upp ena LNB-signalen i frekvens.
Jag använder en en s.k. stacker/destacker, dvs antenn 2 flyttas till en annan frekvens i kabeln och läggs tillbaka i lådan vid tv:n. Nackdelen är dels kostnaden, ca 2000:- och dels att det är en liten dämpning på antenn 2, enl. vad dom påstår ca 2 dB. Har inte haft några problem med den, signalen räcker till ändå. Något särskilt huvud behövs inte, använder det som levererades med boxen. Tobbe
Redigerat av Tobbe R, 25 september 2010 - 13:24.
Postad 25 september 2010 - 14:49
Unregistereda4c12829
-
Unregistereda4c12829
-
Användare
-
-
171 inlägg
Jaha, Uttalade mig för tidigt igår med att den funkade nu. Igår så missade den 2 satta manuella inspelningar.
Hå hå jaja
Postad 25 september 2010 - 15:00
peppelito
-
peppelito
-
Veteran
-
-
2 261 inlägg
Problemet med det är att man på något sätt kommer överens då. "Jag har en kass box och som kompensation får jag en månad gratis". Det är ju svårt att sedan kräva ytterligare kompensation.
Jag sparar det "trumfkortet" tills jag är riktigt förbannad och verkligen behöver ordentlig kompensation (tex om boxen ger sig, jag blir utan en fungerande box en längre tid eller liknande).
Jovisst kan man tolka det så. Dock kommer jag ringa igen och kräva gratismånader igen om de inte löser de flesta problemen inom en snar framtid. //P
Postad 25 september 2010 - 16:32
Schteff
-
Schteff
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Tänkte jag skulle dela med mig av mina erfarenheter av nya mjukvaran som jag egentligen redan gjort på comhit.net men där är de så himla nördiga och tycker jag ska köra någon linuxbox för 9 tuss istället :-)
Först och främst så köpte jag boxen innan OS 2008 om jag inte minns fel (har det redan gått 2 år?) . Jag har för mig att den var rätt ny när jag köpte den i vilket fall.
I början så var det några småbuggar men löste sig efter någon uppdatering. Sen tycker jag att den har fungerat felfritt och jag har gillat det fyrkantiga GUI:et.
I vilket fall, fick brevet om nya uppdateringen och VOD - nice tänkte jag. Visste väl att jag skulle få nytta av nätverksuttaget jag satte för 7 år sen.
För 1,5 vecka sen så frågar den om jag vill uppdatera, javisst - när jag stänger av boxen valde jag då.
So far so good, stängde av boxen och gick och la mig ovetandes om vad komma skall.
Nästa gång jag satte på TVn möttes jag av ett nytt GUI (Graphical User Interface) som jag själv tyckte var sådär, lite rundare, lite mer Aqua-känsla (Som Apple lansera för 10 år sen) lite mer färgdött. Jag gillade faktiskt det gamla även fast det var kantigt. Nåväl förutom det så var det väldigt suddigt, inte vanliga TV-sändningar men alla menyer och det. Gick in i bildinställningar och konstatera att den mata ut 576p via HDMI. Ändrade till 720P, sparade inställningar och gick tillbaka till TVn och det var fortfarande suddigt. Gick in i menyn igen och möttes av 576P. Provade därefter 1080i med samma resultat, sedan började jag byta till 720p och 1080i men med lite olika metoder, omstarter efter "spara inställningar" i alla möjliga ordningar. TVn dektekterade ALDRIG något annat än 576p.
Testade fabriksåterställning utan framgång.
Ringde sedan CD support där jag förklarade problemet detaljerat och genomförde samma försök.
Efter 2 samtal så skickar de en ny box.
Jag får min nya box med gamla mjukvaran och det fungerar som det alltid har gjort med 720p. Ringde CD och frågar om tanken är att jag ska uppgradera även denna box utan att få samma problem. "Ja" får jag till svar, frågade om han var 100% säker. "Nej, men förr eller senare kommer boxen tvångsinstallera mjukvaran så det är ingen långsiktig lösning".
Uppgraderar boxen och jag får precis samma problem som jag har beskrivit tidigare.
Ringer CD support ännu en gång och möts till en början av inställningen att det minsann inte är något fel på mjukvaran utan det är endast jag som har problem. Trots att tidigare representant har sagt att det finns en del problem med den nya mjukvaran. Jag skärper min ton markant och mannen i supporten mjuknar till och säger till slut att jag "faktiskt har ett riktigt problem". Han frågar om jag har bytt till den nya strömadaptern - javisst hade jag det men vad spelar det för roll gällande upplösningen frågade jag. Han berättar att den gamla var feldimensionerad och de byter ut all vartefter problem uppstår. Efter jag beskriver samma problem ännu en gång så lägger han det till "second line" och säger att de kommer återkomma inom 48 timmar varpå jag ber honom att de ska återkomma när de har någon lösning på gång för jag är av den uppfattningen att det här problemet inte går att lösa på 48 timmar. Jag helt enkelt accepterar problemet tills vidare bara de har någon lösning i pipelinen närmaste veckorna i vilket fall.
Kvällarna efter det här så hänger sig boxen flera gånger, först via bläddring/byte av kanaler via kanallistan. Sedan via bläddring via + / - knapparna varpå jag ringer CD support (som igår kväll) och berättar om de tidigare problemen ännu en gång och de nya problemen som börjar bli alldeles för återkommande.
Under vårt samtal då vi prövar olika "lösningar" så slutar boxen att starta helt utan att hänga sig. Jag felsöker även fjärrkontrollen via en videokamera samt testar utan HDMI och kör bara scart utan resultat - den hänger sig efter "Canal Digital"-loggan som visas vid uppstart.
Gång på gång så pratar hon i supporten med sin chef som vägrar skicka ny box för jag sa att jag ville ha en ny box med gamla mjukvaran som jag INTE ska uppgradera för som jag har det nu är inte OK. Hon tycker dock att jag ska prova min gamla strömadapter istället för den nya för det kan bero på den. Intressant tyckte jag med tanke på föregående samtal. Tyvärr så hade jag skickat tillbaka min gamla box med adapter enligt instruktion (trodde jag åtminstone just då).
Under tidigare samtal har jag påpekat att jag har en äldre TV (fr. 2005) som det säkert kan bero på när det gäller upplösningen men att det skall hänga sig hela tiden är ju inte OK.
Nu frågar hon om jag har någon annan TV vilket jag inte har men jag går till min syster som har en helt ny LED tv från LG.
Nu startar boxen som vanligt och den hoppar in till 720p, dock efter manuell omstart även fast den inte säger att den vill ha omstart. Nu har dock syster Viasat så jag har ingen möjlighet att byta kanaler. Kul vad gör man nu liksom
Då menar CD att det inte är fel på boxen utan min TV. Då påpekar jag att det har jag påpekat och då har ni (CD) sagt att det ska ni lösa eftersom det förmodligen är något med mjukvaran. Samt att det har fungerat utmärkt innan uppdateringen.
Jag kan ju förstå hur de resonerar men då jag inte har någon möjlighet att nedgradera eller aktivt kunna välja den äldre mjukvaran längre till en box jag har köpt och ÄGER så känns det jävligt tråkigt. Det har ju trots allt inte varit några problem med den gamla mjukvaran. Samtidigt som de hävdar att alla boxar de har hemma nu har blivit uppgraderade så därför vill de inte skicka mig någon "ny".
Tidigare idag så funderade på hur jag ska gå vidare med detta, ny TV eller ny box/Viasat? Eftersom TVn saknar HDMI utan jag kör hdmi-DVI-d kabel (ja den stödjer hdcp) och inte har världens bästa bild om man jämför med dagens apparater. TVn var långt ifrån den bästa när den införskaffades specifikationsmässigt men tyckte bilden var bra i förhållande i priset och dessutom tyckte vi att den passa bäst i rummet med sin äkta borstade ram i alu. Dessutom hittade jag paketet med den gamla boxen i bilen så jag tar in den igen men låter den vara nedpackad tills vidare
Jag ville inte ge upp så jag testade att koppla in boxen via component, vilket jag hade glömt att det fanns möjlighet till. Hittade 3 st lakritsnören som jag har fått med diverse subwoofers och nu hoppade 720p igång på TVn med förbättrad skärpa men inte lika bra som HDMI. Jag tänkte att ett par riktiga kablar gör det säkert nästan lika bra som HDMI... Men efter ett tag så hänger sig boxen IGEN.
NU ######r går jag till förrådet och hämtar en gammal TJOCK-TV - sony WEGA.... trodde jag skulle knäcka ryggen. Jag kopplade in boxen via SCART och startade den och nu visas Canal digital-loggan på TVn i 4-5 minuter. Sen knappar jag runt mellan kanalerna sen efter 2-3 minuter så hänger den sig som vanligt. Ringer CD igen och förklarar mina problem och ber henne läsa loggen vilket hon gör i någon minut
Sen ska vi testa en "hårddiskformatering". Jag försöker starta om boxen men den hänger sig så fort den har startat, fastnar alltså på en kanal (12 i det här fallet) och lampan bredvid siffer-indikeringen som blinkar när man använder fjärrkontrollen lyser fast orange och det reagerar på inga knapptryckningar, varken från fjärr eller på knapparna på själva enheten. Efter 2 omstarter så frågar jag om jag får packa upp min gamla box och skicka tillbaka den nya istället då den gamla inte hängde sig åtminstone.
Hon kollar med sin chef vilket jag får göra och sen dess kör jag med den via component som känns som en ful-lösning eftersom det är sämre bild än HDMI, även fast den kommer bli bättre med riktiga kablar.
Tycker dom hade lite tråkig attityd. MEn nu ser jag att fler har haft problem med nya mjukvaran. Hoppas detta kan hjälpa er på något sätt och om någon annan har samma problem med upplösningen så vet ni att ni inte är ensamma.
Ursäkta att inlägget blev så ###### långt
Mvh
Postad 25 september 2010 - 19:25
Iwarsson
-
Iwarsson
-
Lärjunge
-
-
426 inlägg
Tycker att bilden oavsett kanal (HD eller SD) varierar från dag till dag med den här mjukvaran. Det är inte alls kul att titta på SD kanaler nu. De är inte bättre än analogt från Comhem...
Pioneer KRP-500, IXOS HDMI.
Jag får nog börja säga som mina föräldrar. Det var bättre förr...
Postad 25 september 2010 - 21:10
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3 271 inlägg
que:
Timeshift uppspelning -> EPG timing ->boxen hängde sig
Provde igen, samma sak.
Tryckte stopp vid tredje uppstarten för att stoppa inspelningen, då började den spela in igen, fast som en ny inspelning i en ny "fil".
Gick in i EPG'n och tog bort inspelningen, för att sen kunna göra en EPG-timer för Skavlan.
Postad 25 september 2010 - 22:32
Schteff
-
Schteff
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Nu har jag läst 540 inlägg i denna tråd, bakåt till 7e september, timmarna innan ****t för många av oss (ja det har tagit några timmar) men då vet jag att jag inte är ensam  långt ifrån så att säga.
Önskar att jag hade hittat den till här tråden tidigare. Då hade jag aldrig uppgraderat till box 2 till nya programvaran.
Box 1 = den box jag fick 2008, under sommaren tror jag där. Har för mig jag sprang runt på taket med kabel2 när det var varmt inför OS hehe.
Box 2 = den box jag fick i måndags.
Box 1 = Var lite buggig och hängde sig kanske totalt 6--8 gånger innan det försvann helt. Bör dock tillägga att jag själv aldrig spelar in något så jag vet inte hur det fungerar men det är andra som spelar in men det är oftast engångsinspelningar av filmer och sådant så jag vet inte riktigt hur de mer återkommande inspelningarna har fungerat.Men det verkar ju som att jag har haft det bättre än många andra.
Mjukvaran som har varit senaste halvåret eller något sådant har fungerat alldeles utmärkt både utseendemässigt och funktionsmässigt.
Jag tycker jag har haft knivskarp bild på både SD och HD även om detaljrikedomen har varit bättre på HD såklart.
Box 1 har inte visat tecken på några av de problem som ni har skrivit i tråden här från och med den 8 sep. Jag använder som sagt inte för serie-inspelningar och det verkar som att jag ska vara glad för å andra sidan. Vi kanske har använt boxen 4 kvällar med den nya mjukvaran utan problem.
Problemet med box 1 är alltså bildsignalen, kör HDMI-> DVI och den skickar bara ut 576p och aldrig något annat hur man ÄN försöker. och det är sämre bild på alla kanaler och menyerna och allt GUI är fruktansvärda suddiga och fula.
Box 2 hade exakt samma problem plus att den hängde sig hela tiden som jag har påpekat i mitt förra inlägg för att till slut vägra starta.
Box2 fungerade dock sen och då matade ut korrekt signal till en ny LG tv (LE9 någonting tror jag den hette) och allt såg skarpt och fint, hade dock tyvärr ingen signal att leka med. CD skyller allt på min TV som sagt.
Box2 fungerade ett tag med en klassisk sony tjock-tv och sedan hängde sig precis likadant som min platt-tv som CD skyller på.
Kör nu box 1 igen som än så länge fungerar utan buggar (har inte testat allt än) men via component, dock laktritssnören så bilden är fortfarande dålig men bra mycket bättre än med HDMI. Funderar på hur stor skillnad ett par riktiga kablar egentligen gör?
Jag är inte riktigt säker på hur jag ska hantera CD. Tycker de beter sig otroligt arrogant eftersom de som sent igår sa att det är fel på min TV och INTE deras box, yea right.
Jag har ingen bindningstid kvar i vilket fall och jag har inte c+ eller något annat som gör att canal digital unikt för mig.
Kör lite inspelningar just nu och se om jag kan få denna box att krascha eller missa ngn inspelning
Finns det någon platt-tv som har DVB-S2 tuner och PVR? har hittat Samsungs serie men de verkar inte ha PVR. Eller någon annan box som inte är svindyyr.
Mvh
Mvh
Postad 25 september 2010 - 23:06
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Finns det någon platt-tv som har DVB-S2 tuner och PVR? har hittat Samsungs serie men de verkar inte ha PVR. Eller någon annan box som inte är svindyyr.
Mvh
På denna går det spela in på USB minne eller USB hårddisk http://www.samsung.c...mp;tab=featuresHär är en box som inte är så dyr, men vet inte vad den går för... https://www.minhembi...howtopic=268264
Postad 25 september 2010 - 23:34
Schteff
-
Schteff
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Hej
Jo tack jag har hittat den nu =)..... frågan är om dom där har dubbla tuners men ska väl inte gå mer off topic. Tillräckligt med inlägg i denna tråd
Tack iaf
Postad 25 september 2010 - 23:41
Mooshie
-
Mooshie
-
Forumräv
-
-
554 inlägg
Det enda problem jag haft med uppdateringen är att det blir lite fler störningar nu tycker jag. Runt en gång i timmen hackar bilden till, och det har den inte gjort förut. Mest är det på inspelat material. Annars tycker jag att allt är bättre, förutom att en extra infon om programmen som man kan trycka fram är ganska värdelös.
Postad 26 september 2010 - 07:56
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
SchteffLåter jobbigt minst sagt. 576p - boxarna fungerade korrekt innan uppdateringen? Dvs innan du uppdaterade dem gav de ifrån sig 1080i om du så ville? (ja, läser allt du skrivit, det verkar som det) Gissar då att detta problem hör ihop med de gröna skärmarna som en del får. Det vill säga handskakningsproblem mellan din TV och boxen. Boxen frågar TVn vad den kan ta emot, TVn svarar A men boxen tror det är B och agerar därefter. Givetvis bara en förklaring jag söker, inte har jag någon lösning på det. Om detta är ett nytt fenomen som kom med nuvarande versionen av mjukvaran borde de kunna lösa detta med en uppdatering av boxen. Fel på TV? Fel på box? Tja, de verkar inte komma överens. Om man läser ComHems Humax-tråd kan man finna liknande problem med deras box med då främst när den anslutits via en receiver. Ser att du skriver HDMI->DVI. Hur lång kabel? Har du en datormonitor med HDCP? Kanske testa mot denna? Men lakritssnören, skaffa bra snören så ska komponent kunna ge en mycket bra bild. Jag har inga problem att ställa in boxen att sända den upplösning jag vill men har inte testat att växla så mycket mellan olika ska sägas. Den ger även en mycket bra bild på min lågupplösta plasma... Dina argument tycks klara: a - boxen fungerade mot TVn innan uppdateringen b - boxen fungerar inte mot TVn efter uppdateringen (jag lovar inget, men ska fundera lite på detta och kanske återkomma i ärendet) Lösningen likaså: Få CD att erkänna problemet, få en månad gratis samt löfte om att detta kommer att lösas i framtida version av mjukvaran. Box2 - låter... trasig... ed/add: Utgår från att du testat starta TVn först, boxen sedan och tvärtom... MooshieDet har även jag sett, bilden pixlas ibland. Inte ofta men det sker.
Redigerat av Monshi, 26 september 2010 - 08:04.
Postad 26 september 2010 - 08:17
Grön49
-
Grön49
-
Användare
-
-
105 inlägg
Nu har jag tappat all text på alla kanaler. Jag har gamla mjukvaran. Är det någon annan som har samma problem?
Postad 26 september 2010 - 08:24
Grön49
-
Grön49
-
Användare
-
-
105 inlägg
En omstart fixade problemet med textningen. Jag kan inte fatta varför CD låter uppdateringen av mjukvaran ligga kvar när dom vet vad den ställer till.Varje gång man startar boxen är man ju livrädd att råka trycka fel....
Postad 26 september 2010 - 08:41
Unregistereda4c12829
-
Unregistereda4c12829
-
Användare
-
-
171 inlägg
Det finns ett antal inlägg som beskriver att boxen slutar leverera HD upplösning efter uppdateringen.
Jag hade själv det problemet men efter att ha fabriksåterställt och haft skiten strömlös ett antal minuter för att se till att elektroniken är helt urladdad så löste det sig och jag kan återigen ställa in HD på utgången.
Har boxen kopplad via ett hembio center/förstärkare och jag upplever att min förstärkare har problem med handskakningen. Dock så har jag inte uppdaterat min reciever med senaste firmware så jag skyller inte allt på boxen men det fungerade felfritt innan  .
//HJ
Postad 26 september 2010 - 08:44
tv-kort
-
tv-kort
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Det enda problem jag haft med uppdateringen är att det blir lite fler störningar nu tycker jag. Runt en gång i timmen hackar bilden till, och det har den inte gjort förut. Mest är det på inspelat material.[..]
Jag har också fått betydligt fler störningar på inspelningar i form av hackande bild/mosaik*. Hade såna störningar vid live-tittande förut. Det senare har jag inte sett än så länge. Det skulle i så fall vara en av dom få förbättringarna med uppdateringen för min del. Fast, som sagt, dessa störningar får jag nu istället på inspelningar... Annars har det mesta blivit sämre för mig sen uppdateringen: -spolningen, inklusive tillhörande grafik, mycket sämre. - grafiken i menyerna är otydligare; den syns sämre på håll. - mindre teckensnitt på texremsor, syns sämre på håll. Varför kan man inte få bestämma teckensnitt själv?? -faller bort textremsor på SVT HD -går ej att redigera kommande inspelningar -STANDBY-REC-buggen - MUTE-buggen - 2 starter-buggen plus diverse andra buggar som gör att boxen hänger sig mer än innan uppdateringen. Några "förbättringar" har jag dock fått: Inspelningslistan/MyTv hänger sig inte hela tiden som den gjorde förut. Det är ju dock på bekostnad av förhandsgranskningsfönstret. EPG:n inte alls lika seg som förut. Även detta på bekostnad av av förhandsgranskningsfönstret, som jag hade stor nytta av. *antar att det är samma typ av störningar som kallats "pixelering" i denna tråd
Postad 26 september 2010 - 10:04
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
-faller bort textremsor på SVT HD
Inte ett problem med boxen, ett problem hos SVT. SVT tappar även textremsor på andra kanaler. Det mesta andra då nämner är rena buggar som de borde ha sett innan de skickade ut mjukvaran men som de borde definitivt fixa till nästa version som borde vara här inom någon vecka. Hoppas jag.
Postad 26 september 2010 - 13:43
Unregisteredc37bf591
-
Unregisteredc37bf591
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Är det någon som har kommit på hur redigering i gjorda inspelningar går till, t.ex. ta bort reklam, skräp i början o slutetav inspelning eller sammanfogningar av flera inspelningar. CD säger bara att det inte går längre.
Postad 26 september 2010 - 17:10
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Är det någon som har kommit på hur redigering i gjorda inspelningar går till, t.ex. ta bort reklam, skräp i början o slutetav inspelning eller sammanfogningar av flera inspelningar. CD säger bara att det inte går längre.
Det går inte längre i boxen, eftersom funktionen inte var säker utan ihopklippen kunde försvinna, så har CD valt att, i alla fall nu i den första utgåvan, ta bort funktionen.
Postad 26 september 2010 - 17:53
Unregistered0d5a35d1
-
Unregistered0d5a35d1
-
Användare
-
-
131 inlägg
Det går inte längre i boxen, eftersom funktionen inte var säker utan ihopklippen kunde försvinna, så har CD valt att, i alla fall nu i den första utgåvan, ta bort funktionen.
Detta skrev jag ett argt mail om till CD. Jag fick svaret att det skall åtgärdas. Annars är ju boxen halvt värdelös enligt mig. Man kan spela in video men inte redigera den. Tjenare.....
Postad 26 september 2010 - 19:20
Schteff
-
Schteff
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Schteff Låter jobbigt minst sagt. 576p - boxarna fungerade korrekt innan uppdateringen? Dvs innan du uppdaterade dem gav de ifrån sig 1080i om du så ville? (ja, läser allt du skrivit, det verkar som det) Gissar då att detta problem hör ihop med de gröna skärmarna som en del får. Det vill säga handskakningsproblem mellan din TV och boxen. Boxen frågar TVn vad den kan ta emot, TVn svarar A men boxen tror det är B och agerar därefter. Givetvis bara en förklaring jag söker, inte har jag någon lösning på det.
Om detta är ett nytt fenomen som kom med nuvarande versionen av mjukvaran borde de kunna lösa detta med en uppdatering av boxen. Fel på TV? Fel på box? Tja, de verkar inte komma överens. Om man läser ComHems Humax-tråd kan man finna liknande problem med deras box med då främst när den anslutits via en receiver.
Ser att du skriver HDMI->DVI. Hur lång kabel? Har du en datormonitor med HDCP? Kanske testa mot denna? Men lakritssnören, skaffa bra snören så ska komponent kunna ge en mycket bra bild.
Jag har inga problem att ställa in boxen att sända den upplösning jag vill men har inte testat att växla så mycket mellan olika ska sägas. Den ger även en mycket bra bild på min lågupplösta plasma...
Dina argument tycks klara: a - boxen fungerade mot TVn innan uppdateringen b - boxen fungerar inte mot TVn efter uppdateringen (jag lovar inget, men ska fundera lite på detta och kanske återkomma i ärendet) Lösningen likaså: Få CD att erkänna problemet, få en månad gratis samt löfte om att detta kommer att lösas i framtida version av mjukvaran.
Box2 - låter... trasig...
ed/add: Utgår från att du testat starta TVn först, boxen sedan och tvärtom...
Mooshie Det har även jag sett, bilden pixlas ibland. Inte ofta men det sker.
Du har fattat allt helt korrekt. Med gamla mjukvaran gick 720p på båda boxarna helt utmärkt, testade även 1080i på min box1 (min första box som jag använder nu igen) någon gång för länge sen utan problem men jag har valt att köra 720p. Min HDMI-> DVI-D kabel är 2 meter. Har testat startat TVn först och tvärtom. Har som sagt testat på syrrans tv (HDMI-HDMI) och då fungerade det. Enligt CD så berodde alla kraschningar på min TV..... hade som sagt ingen sat inkopplad vid syrrans TV så jag testade en gammal tjock-tv via scart hemma igen och den hängde sig lika mycket mot den. Jo tjena CD - förbannad blir jag på sådant bullshit. Förresten, det verkar som att när boxen har varit avstängd en längre tid så blir den inte sådär snabb på att starta. Stängde av boxen runt 1 inatt efter tittat på inspelat material utan några felaktigheter i uppspelningen. Sedan satte på boxen kl 2 och då starta den snabbt (alltså på sekunden). Men nu när jag satte på boxen ikväll så var den långsamt. Fick dock Nute-problemet med två omstarter! Trevligt! Tror boxen försöker säga "nuke" faktiskt... - > http://en.wikipedia....ki/Nuke_(warez)
Postad 26 september 2010 - 20:26
Unregisteredc37bf591
-
Unregisteredc37bf591
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Detta skrev jag ett argt mail om till CD. Jag fick svaret att det skall åtgärdas. Annars är ju boxen halvt värdelös enligt mig. Man kan spela in video men inte redigera den. Tjenare.....
Håller helt med, utan redigering är boxen inte mycket värd. Jag har fått olika svar från supporten. Funktionen kommer inte tillbaka eller vi ska titta på det. Ska skriva till deras chef [email protected] igen
Postad 26 september 2010 - 21:12
vilse
-
vilse
-
Forumräv
-
-
577 inlägg
Satte boxen på paus med playknappen när the Event startade. När jag 30 min senare skulle starta var allt helt i osynk. Gick inte komma i synk igen, var bara att stänga av. Vilken skitbox. Frugan såg sen den sega spolningen och undrade när jag skulle börja spola ordentligt. ;-)
Redigerat av vilse, 26 september 2010 - 21:24.
Postad 26 september 2010 - 21:43
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
SchteffTesta med en annan HDMI-DVI kabel kanske? mmh, kanske ska testa boxen mot min skärm som bara har DVI in... Snabb start? Ja, om den är i inspelningläge går det snabbt. Ibland får man faktiskt även en bild och inte bara en svart bild.. ibland. Enda tillfället då den startar utan init-tid. vilseHoppa med grön och röd knapp istället.
Postad 26 september 2010 - 22:01
Schteff
-
Schteff
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Schteff Testa med en annan HDMI-DVI kabel kanske? mmh, kanske ska testa boxen mot min skärm som bara har DVI in... Snabb start? Ja, om den är i inspelningläge går det snabbt. Ibland får man faktiskt även en bild och inte bara en svart bild.. ibland. Enda tillfället då den startar utan init-tid.
Nja jag testade innan jag spelade in och den slängde på blixtsnabbt. Men ska testa nu igen ... vänta-> . Okej det gick inte alls. Jag hade iof kommande inspelningar så det kanske var därför då. Oj nu starta den på första försöker igen. Och där hoppar bilden lite på ettan. humm Jag har inte testat ngn annan kabel, jag har för mig att dom där kablarna kostar runt 400 kronor och eftersom det fungerar så väl med gamla mjukvaran så känns det inte värt att chansa. Kanske kan kolla med CD om de har lust att skicka en CD-certifierad kabel  Dock så tror jag att jag har en hdmi-kabel + en hdmi->dvi adapter någonstans. Ska leta lite. Någon som har kollat med konsumentrådgivaren i någon kommun förresten? Har skrivit ett brev till CD men skulle vilja veta vad en konsumentrådgivare har att säga om saken också innan jag skickar det ifall det finns något jag bör ta bort eller lägga till. Mvh
Postad 27 september 2010 - 09:29
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3 271 inlägg
Altså, jag var rätt nöjd med den gamla mjukvaran trots hängningar.
Har en Force 530T som dragits med buggar som man föröskt uppdatera efterhand. Den är numera nerlagd men den sista mjukvaran förbättrade den rejält, blev väldigt stabil även om den tog ett par uppdateringar innan de kom dit.
Men den senaste mjukvaran till denna boxen, som skulle rädda ansiktet på C.D. och göra den stabil, är ju för fan ett skämt. Inte för att det finns buggar, men att det finns så uppenbara idiot buggar som inte borde finnas att man undrar om hela test-gänget rökte brass och lyssnade på Bob Marley under hela utvärderingen! Hur fan kan man missa hela uppstarts-buggen? Mute buggen?
De kan inte ha testat mjukvaran!
Redigerat av Melmac, 27 september 2010 - 09:30.
Postad 27 september 2010 - 10:49
what17ever
-
what17ever
-
Veteran
-
-
2 416 inlägg
Altså, jag var rätt nöjd med den gamla mjukvaran trots hängningar.
Men den senaste mjukvaran till denna boxen, som skulle rädda ansiktet på C.D. och göra den stabil, är ju för fan ett skämt. Inte för att det finns buggar, men att det finns så uppenbara idiot buggar som inte borde finnas att man undrar om hela test-gänget rökte brass och lyssnade på Bob Marley under hela utvärderingen! Hur fan kan man missa hela uppstarts-buggen? Mute buggen?
De kan inte ha testat mjukvaran!
+2 Man kan ju undra om deras utvecklingsavdelning är ersatt med en påse nötter ?
Postad 27 september 2010 - 10:52
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1 276 inlägg
+2
Man kan ju undra om deras utvecklingsavdelning är ersatt med en påse nötter ?
1påse nötter ersätts med 2 påsar nötter :-)
Postad 27 september 2010 - 11:03
Travolta
-
Travolta
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Jag vet inte vad som är mest skrämmande av följande:
Antingen släppte de nya programvaran utan att över huvud taget testa den. De chansade och stressade ut den och tänkte att uppkomna buggar löses efterhand.
Eller så testade de programvaran grundligt på sina testboxar, hårdkörde och stresstestade. Allt fungerade bra men antingen så är det stor variation i hur boxarna fungerar eller (skrämmande tanke) så är boxen så otroligt dålig att det helt enkelt inte går att få en programvara att fungera riktigt bra. Kanske pga boxens konstruktion, att komponenterna inte håller tillräckligt bra kvalité, värmeproblem eller något annan.
Oavsett vilket av följande det är så är det lika illa som det är skrämmande...
Postad 27 september 2010 - 11:20
Herr Kantarell
-
Herr Kantarell
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Jag vet inte vad som är mest skrämmande av följande:
Antingen släppte de nya programvaran utan att över huvud taget testa den. De chansade och stressade ut den och tänkte att uppkomna buggar löses efterhand.
Eller så testade de programvaran grundligt på sina testboxar, hårdkörde och stresstestade. Allt fungerade bra men antingen så är det stor variation i hur boxarna fungerar eller (skrämmande tanke) så är boxen så otroligt dålig att det helt enkelt inte går att få en programvara att fungera riktigt bra. Kanske pga boxens konstruktion, att komponenterna inte håller tillräckligt bra kvalité, värmeproblem eller något annan.
Oavsett vilket av följande det är så är det lika illa som det är skrämmande...
Jag hävdar att CD använder oss som testare av denna nya mjukvara. De monitorerar detta forum och försöker hitta en lösning till nästa firmware. Kostnadseffektivt samt att vi användare säkert finner fler fel än de skulle gjort. Att vi sen blir stört förbannade pga nuvarande skitmjukvara struntar de i. Merparten av oss sitter på långa bindningstider, och även om det finns dem som kan säga upp sina avtal, så gör deras 3mån uppsägningstid att man nog blir kvar ändå ( de kan ju tänkas fixa till boxen under tiden ). Vi är försökskaniner helt enkelt.
Postad 27 september 2010 - 13:42
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
SchteffJag har testa t boxen mot en datorskärm med DVI in som ska klara åtminstone 720p. Detta visserligen via en adapter som ska sitta i grafikkortet och det HDMI ut egentligen och inte åt andra hållet. Resultatet var ivartfall att enbart 576p fungerade. Kanske någon annan med TV som har DVI in kan testa/bekräfta att boxen inte verkar klara av att leverera något med är 576p via DVI. Känns konstigt då DVI och HDMI är bildmässigt kompatibla med varandra, det är samma signal. Ed: första meningen helt fel...sorry för det
Redigerat av Monshi, 27 september 2010 - 21:12.
Postad 27 september 2010 - 19:04
rogsm
-
rogsm
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Satte boxen på paus med playknappen när the Event startade. När jag 30 min senare skulle starta var allt helt i osynk. Gick inte komma i synk igen, var bara att stänga av. Vilken skitbox. Frugan såg sen den sega spolningen och undrade när jag skulle börja spola ordentligt. ;-)
Spelade själv in "The Event" på SVT1 HD och den var helt ur synk. Samma sak hände med "Mördare okänd" och "Life" på samma kanal. Är det fler som har drabbats av att SVT1 HD er mer "ur än i" synk? Själv ser jag nästan bara på inspelat material så jag vet inte hur det blir "live". Tycker dessutom att HD-kanalerna, främst SVT1 HD, har blivit sämre efter "uppgraderingen". Förutom att de upplevs som mindre skarpa (vilket fler har rapporterat om) så är det mer ryck och "jitter" i bilden. Har i övrigt råkat ut för de flesta av de beskrivna buggarna efter "lyftet". Har försökt ett tag med att låta boxen stå på för att slippa uppstartsproblem (nute/rec), tyvärr verkar den inte orka vara med mer än något dygn i taget innan den hänger sig.
Postad 27 september 2010 - 20:19
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Nytt svar från CD på Fairshopping http://www.fairshopp...?opinionid=7341De söker "betatestare"
Postad 27 september 2010 - 20:19
Schteff
-
Schteff
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Schteff testa boxen mot en datorskärm med DVI in som ska klara 720p åtminstone. Detta visserligen via en adapter som ska sitta i grafikkortet och det HDMI ut egentligen och inte åt andra hållet. Resultatet var ivartfall att enbart 576p fungerade. Kanske någon annan med TV som har DVI in kan testa/bekräfta att boxen inte verkar klara av att leverera något med är 576p via DVI. Känns konstigt då DVI och HDMI är bildmässigt kompatibla med varandra, det är samma signal.
Har testat med datorskärmen nu (dvi) med samma resultat. Endast 576p. Antar att min datorskärm är trasig OCKSÅ. Det är till och med suddigt på 3,5 meters avstånd på 22". Fantastiskt att man kan lyckas med något sådant här.
Postad 27 september 2010 - 21:11
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Nytt svar från CD på Fairshopping http://www.fairshopp...?opinionid=7341
De söker "betatestare" 
Jupp, de undersöker möjligheten att sända ut en testversion till specifika boxar. Knäppt att de inte har den rutinen redan, vad jag vet har andra operatörer som ComHem, Viasat och Telia det. SchteffMitt PM... rogsmInga problem för mig med SVT1 HD förutom att de tappade stereoljudet på The Event igår samt att de ibland har fallit tillbaka till SD-sändning när det haft problem med HD-sändningen utav någon anledning. Jag hoppade över till SVT1 när de ljudproblemen dök upp, andra som såg hela på SVT1 HD har sagt att de även där hoppade till SD-version i ett försök att fixa ljudproblemet.
Postad 27 september 2010 - 21:24
yellowmanX
-
yellowmanX
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Är det fler som har drabbats av att SVT1 HD er mer "ur än i" synk? Själv ser jag nästan bara på inspelat material så jag vet inte hur det blir "live".
Hade spelat in "Starke man" på Svt 1 HD igår och fick också kraftig osynk när jag försökte kolla på det. Blev värre när man spolade som jag upplevde det, försökte pausa/playa osv, men det var inget som funkade. Stängde av det och kollade från början utan att spola och då var det hyfsat i synk iaf...
Postad 28 september 2010 - 06:25
philipsguy
-
philipsguy
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Min teori om varför "NUTE" visas och att boxen stänger av sig så att man får starta igen är handskakningsproblem med TV:n. Jag kör HDMI till en Samsung av senaste modell och startar jag TV:n först så att den väl är helt på och står på rätt ingång så startar boxen utan problem, reproducerade två gånger igår. Kanske en ledtråd om du som CD-tekniker läser denna tråd...
Postad 28 september 2010 - 06:50
kenme
-
kenme
-
Rookie
-
4 inlägg
Min teori om varför "NUTE" visas och att boxen stänger av sig så att man får starta igen är handskakningsproblem med TV:n. Jag kör HDMI till en Samsung av senaste modell och startar jag TV:n först så att den väl är helt på och står på rätt ingång så startar boxen utan problem, reproducerade två gånger igår. Kanske en ledtråd om du som CD-tekniker läser denna tråd...
Kan verifiera detta. Samma sak inträffar på min Philips 47pfl7404H. Starta boxen med TV på och rätt HDMI ingång vald ger inte "nute" hos mig heller.
Postad 28 september 2010 - 07:36
Unregisteredc57ea1f4
-
Unregisteredc57ea1f4
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Vet inte om någon fått detta innan men iaf:
Satte en manuell inspelning igår, då jag var klar med inmatningen o skulle gå tillbaka till TV-bilden visar boxen en popup att den inte har någon signal, kvittade vilken kanal jag valde. Efter en omstart så var bilden tillbaka igen
Gick inte att starta om boxen med fjärren, visst den gick ner o visade klocka osv då den stängdes av men för att få bild var jag tvungen att rycka strömmen.
/ V
Postad 28 september 2010 - 08:07
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Gick inte att starta om boxen med fjärren, visst den gick ner o visade klocka osv då den stängdes av men för att få bild var jag tvungen att rycka strömmen.
/ V
Sluta ryck strömmen! Fungerar ALLTID att hålla in av/på knappen på fronten av boxen i några sekunder för att göra en mjuk reset som alla gånger är bättre än en hård. Ditt problem har jag inte sett förr. Någon som ids testa att reproducera det?
Postad 28 september 2010 - 08:54
LabanV
-
LabanV
-
Användare
-
-
189 inlägg
Spelade själv in "The Event" på SVT1 HD och den var helt ur synk. Samma sak hände med "Mördare okänd" och "Life" på samma kanal.
Är det fler som har drabbats av att SVT1 HD er mer "ur än i" synk? Själv ser jag nästan bara på inspelat material så jag vet inte hur det blir "live".
Tycker dessutom att HD-kanalerna, främst SVT1 HD, har blivit sämre efter "uppgraderingen". Förutom att de upplevs som mindre skarpa (vilket fler har rapporterat om) så är det mer ryck och "jitter" i bilden.
Ljudet är ofta ur synk när jag startar en HD-uppspelning. Efter 10-20 korta ljudavbrott som avslutas med ett långt, kommer bild ock ljud i synk. Tar 1-3 minuter. Upplever att SVT1 HD har blivit sämre efter namnbytet.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL 705i Atmos
Anton
2025-05-20 10:45:14
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|