Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Ino Audio piP, pi60 *

5758 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Ino Audio piP (Surroundhögtalare) 1 9,61 (48) Inga priser
Ino Audio Ambiens 1 (Surroundhögtalare) 0 9 (7) Inga priser
Ino Audio Profundus X, basmodul (Subwoofers) 0 9,5 (9) Inga priser
Ino Audio piPcrt (Surroundhögtalare) 0 8,33 (2) Inga priser
Ino Audio cr8 (Övrigt) 0 8 (2) Inga priser
Ino Audio pi60 signatur (Golvhögtalare) 0 9,4 (9) Inga priser
Ino Audio pi60 (Golvhögtalare) 0 9,58 (23) Inga priser
Ino Audio bs60 (Subwoofers) 0 8,8 (4) Inga priser
Ino Audio Profundus P,basmodul (Subwoofers) 0 9,14 (6) Inga priser
Ino Audio Ambiens 2 (Surroundhögtalare) 0 9 (4) Inga priser
Ino Audio A2 (Surroundhögtalare) 0 9,3 (9) Inga priser
Ino Audio D1 (Centerhögtalare) 0 7 (1) Inga priser
Ino Audio i28 (Golvhögtalare) 0 8,5 (3) Inga priser
Ino Audio piPs (Surroundhögtalare) 1 9,27 (14) Inga priser
Ino Audio i14 (Surroundhögtalare) 0 9,17 (5) Inga priser
Ino Audio Aco akustikpanel (Övrigt) 0 9 (4) Inga priser
Ino Audio cr80s (Rackutrustning) 0 8,87 (7) Inga priser
Ino Audio D1s (Centerhögtalare) 0 8,33 (2) Inga priser
Ino Audio i 56, py-4, a3 (Högtalarpaket för hembio) 0 (0) Inga priser
Ino Audio profundus Y-2 (Subwoofers) 0 9,17 (5) Inga priser
Ino Audio piM (Surroundhögtalare) 0 8,33 (2) Inga priser
Ino Audio infolink75signatur (il75s) (RCA-kablar) 0 (0) Inga priser
Ino Audio dialog 2 (Centerhögtalare) 1 (0) Inga priser
Ino Audio cc-pc2 (st) (Inbyggnadshögtalare) 0 7,5 (1) Inga priser
Ino Audio Dialog 1 (Centerhögtalare) 0 (0) Inga priser
Ino Audio profundus Y-4 (Subwoofers) 0 7,5 (1) Inga priser
Ino Audio piX (Surroundhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
Ino Audio i16s (Surroundhögtalare) 1 8,75 (3) Inga priser
Ino Audio i32s (Golvhögtalare) 0 8,33 (2) Inga priser
Ino Audio pi60s-s (Golvhögtalare) 0 7,5 (1) Inga priser
Ino Audio i6 (Surroundhögtalare) 0 8,33 (2) Inga priser
Ino Audio InfraZ-6 (Subwoofers) 0 7,5 (1) Inga priser
Ino Audio Profundus X version 2012 (Subwoofers) 0 7,5 (1) Inga priser
14 relaterade trådar
Köpråd - Högtalare för stereo från 30000 (105 inlägg) 2 år sedan
Ino Audio basmoduler (337 inlägg) 11 år sedan
Högtalare med rejält TRYCK! (244 inlägg) 15 år sedan
Hjälp med val av Högtalare. (33 inlägg) 15 år sedan
Gästbok för Molle M - nyheter i första inlägget (44 inlägg) 15 år sedan
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg) 15 år sedan
Välja subwoofer kring 9000:- (19 inlägg) 15 år sedan
Ny HI-FI anläggning (9 inlägg) 16 år sedan
Min Ljudresa (121 inlägg) 16 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg) 16 år sedan
Förstärkare till piP (28 inlägg) 17 år sedan
Bästa ljud (56 inlägg) 18 år sedan
Bästa frontarna för 20000,- (31 inlägg) 18 år sedan
Bästa högtalare för hifi för max 50 000:- (84 inlägg) 18 år sedan

Postad 24 oktober 2007 - 07:44

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Den som var på lärarhögskolan i Sthlm, Veteran Hifi:s rum.

Postad 24 oktober 2007 - 10:34

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Den som var på lärarhögskolan i Sthlm, Veteran Hifi:s rum.

<{POST_SNAPBACK}>

Aha, det förklarar en del, det lät riktigt illa, vet att jag skrev något inlägg att det var bland de allra sämsta ljudet på hela mässan ;)
Vet i tusan vad dom hade gjort för att det skulle låta så där.

edit: Lite bilder, säkert fler som hörde dom där.

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Redigerat av Martin, 24 oktober 2007 - 10:38.

Postad 24 oktober 2007 - 11:18

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Japp, känner igen mig ;) . Jag själv tyckte ljudet var helt ok faktiskt.

Postad 24 oktober 2007 - 11:47

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Japp, känner igen mig  ;) . Jag själv tyckte ljudet var helt ok faktiskt.

<{POST_SNAPBACK}>

Tänk då hur dom låter rätt uppställda ;)

Några generalfel hos Veteran Audio:

1. För höga stativ
2. För långt isär
3. Helt odämpad bakvägg
4. Noll invinkling

Konstigt egentligen eftersom dom kunde fått till allt bra utan större problem. Ett par nya stativ, ny placering och en bit dämpning bakom.

Jag tycker du ska ge dom en andra chans bo_man, det där var inte representativt för hur dom ska låta alls. Jag vet att Ingvar var där och han var väl lite lagom nöjd hur dom ställt hans högtalare B)

Postad bild
Bild lånad av Zalve

Postad 25 oktober 2007 - 08:56

micke5721
  • micke5721
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0
Men det var det värsta jag sett… vilken otroligt korkad uppställning…

Allt är ju helt fel oavsett vilka högtalare man skulle placera där. Vinkeln är absurt bred och invinklingen av högtalarna är obefintlig, undra hur frekvensgången ser ut där :(

Postad 26 oktober 2007 - 07:29

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0
Jag lyssnade också på pip där (första gången jag hörde dom tror jag) och när jag och polaren kom in i det rummet lirade man ngt spanskt stycke med mycke gitarrer.

Jag tyckte de lät fantastiskt bra även om jag insåg att det kunde låta bättre efter vad jag läst.

Postad 26 oktober 2007 - 11:26

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1 475 inlägg
  • 0
Det är alltså pga detta som jag frågade, har läst inlägg från en del som tyckt att piP minsann inte var bra alls, de flesta av dem hade hört dem vid samma tillfälle, nämligen på den mässan.

Så försök få lyssna på dem i en bättre miljö, inte nödvändigtvis hos Öhman, finns ju ingen som bor så...

Postad 26 oktober 2007 - 14:08

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0
Har för mig att tom Öhman tyckte dom lät illa (eller åtminstone inte absolut så bra som dom skall låta) i det där rummet i den uppställningen med den akustiken.

Postad 27 oktober 2007 - 22:35

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Nu sitter jag på en fest och sådär lagom nykter B)

Men hur som helst. Den som vill lyssna på pi60 är välkommen. ta gärna med egna högtalare. Som nörd vill man alltid höra något bättre, hittils har jag inte hört något. Så skicka ett pm till mig. Jag är inte Inoist på det sättet, byter gärna om jag hör något bättre ;)

Please hör av er.

Postad 28 oktober 2007 - 08:42

Unregistered569494e8
  • Unregistered569494e8
  • Forumräv

• 690 inlägg
  • 0

Har för mig att tom Öhman tyckte dom lät illa (eller åtminstone inte absolut så bra som dom skall låta) i det där rummet i den uppställningen med den akustiken.

Han tyckte det lät sk.t!!

Postad 28 oktober 2007 - 11:07

misc100
  • misc100
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Har hört fler klagåmål på Veteran Hi-fi. Det är så synd att den enda butik/publik lyssningsställe piP verkar finnas på är de taskigt uppställda.

Han tyckte det lät sk.t!!

Postad 31 oktober 2007 - 13:14

sb22ew
  • sb22ew
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Jag har varit i ett rum som faktiskt varit dämpad i bakvägg (Bamsefars förra lyssningsrum där IÖ
har designat akustiken) och det var inte behagligt alls.

IÖ sade att han aldrig hade ritat in att där skulle sitta en absorbent på bakväggen (soffan stod dikt an
mot bakväggen) utan att där skulle sitta en stor diffusor som ännu ej kommit upp.

Bamsefar hade slängt upp en akustik-skiva "så länge" pga att det inte fungerade alls (han har oerhört
höga krav) innan.

Effekten var att det kändes alldeles döddämpat när man lutade sig tillbaka i soffan (normal lyssnings-
position) och man fick istället sitta framåtlutad för att det inte skulle kännas som om det höll på att
slå lock för öronen.

Så visst går det utmärkt att diffusera bakväggen även om soffan står dikt an mot den.

En diffusor har till uppgift att bryta ljudreflexen som kommer i en vägg åt alla möjliga håll.

Det funkar utmärkt med en vägghängd bokhylla full i böcker med lite olika djup (eller som i mitt
fall, en media hylla med CD- och DVD-skivor som står lite "stökigt" uppställda).

Och johansamuelsson: Du har inte minskat efterklangen i rummet nämnvärt, du har endast minskat
efterklangen precis vid lyssnings-position (om du inte har dämpning någon annan stans i rummet)
och det är faktiskt i den delen av rummet som man önskar ha längst efterklang...

För att ett rum ska fungera riktigt bra ska efterklangs-tiden ner under 0,5 s (beroende på
rummet) i större delar av rummet.

Jag håller med dig helt och fullt när det gäller hur det lät i Bamsefars rum :)

Postad 01 november 2007 - 11:25

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Jag gjorde så att jag startade en ny tråd om förstärkning till piP

Den hittar ni ------> HÄR <------

Postad 02 november 2007 - 09:49

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0

Jag gjorde så att jag startade en ny tråd om förstärkning till piP

Den hittar ni ------> HÄR <------

Faen va ofta du byter avatar Martin ;)

Tillbaka till on topic.
piP låter riktigt bra oavsett vilken förstärkare man driver dem med (ja, nästan i alla fall... Oerhört distande förstärkare
gör ju att det alltid låter illa) men allra bäst låter de med en riktigt transparent förstärkare på en 200 W eller så.
Då vet man att förstärkaren aldrig börjar klippa innan piP körs i botten :D

Postad 14 november 2007 - 18:18

Tommy E
  • Tommy E
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
De krav som ställs på placeringen vad gäller piP är i mina ögon tämligen enkla att uppnå just tack vare att tillverkaren tydligt beskriver hur det ska vara. Stativhöjd, avstånd mellan högtalare vs avstånd till lyssnaren, invinkling, dämpning bakom vägg och på golv (mattor). Jag har då inte stött på någon annan tillverkare som pekar så rakt och tydligt.

Stativ måste/bör man ju ha när man använder en stativhögtalare och att köpa ett par med rätt höjd (50 cm) kan väl inte vara så svårt?

Jag kan förvisso förstå problematiken med den topplatta som passar precis till piP, om man vill ha den som Öhman erbjuder, jag vet inte om han skickar den per post. Å andra sidan är den originalplatta som medföljer Atacamastativet så liten att gissningsvis väldigt få av dagens stativhögtalare ryms inom den och således måste stå så att plattan bara täcker en liten del. Kan bli lite vingligare om man har barn eller djur som rycker i grejerna. Egentligen är problemet nog ganska enkelt att lösa, gör en egen passande platta i trä och sätt ovanpå originalplattan. I manifestet står ett intervall på 45-55 cm höjd som är acceptabelt när det gäller piP så det finns lite att spela på.

Det stora abret är nog dämpningen bakom väggen plus en bit på sidoväggarna samt den där heltäckningsmattan han förespråkar. Jag kommer inte att dra in en heltäckningsmatta över parketten men väl så mycket mattor att hörnen och en stor bit av rummet täcks. Man får kompromissa ibland. Har inga dämpgrejer än (se nedan) men det låter trots detta väldigt bra, kan bero på de relativt mjuka träväggarna + trägolvet (enda betongen som finns här är i grunden) istället för betong eller vad det nu brukar vara i modernare hyres/bostadsrättshus.

Har inte valt dämpskivor än. Men kommer att klä in dem i något snyggt tyg, finns massor att välja på alltifrån budget IKEA, mellandyra Marimekko & Svenskt Tenn/J Frank till jättedyra (finns alltid de som vill ha det dyrt) Trisha Guild mfl. Det behöver ju inte se ut som i en "studio" om man inte vill. Vågar mig på att påstå att många andra högtalare än de från Ino Audio skulle vinna på att ha dämpad vägg bakom samt mattor på golvet. Orsaken till att sådana tips inte förs fram kanske beror på att marknadsförarna då inte kan promota högtalarna i ett "modernt" avskalat och minimalistiskt rum i reklamen. Ni vet rum där inga kablar syns någonstans, allt är vitt, svart eller rostfritt stål, några blommor som bryter av samt soffor som inte går att sitta i som folk. :blink:

Postad 15 november 2007 - 01:54

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1 200 inlägg
  • 0
Ok att jag gillar snygga rum, men inte sådär tokavskalat. Känns ju inte levande eller inbott för fem öre. Och ja, även rum som inte ser ut så kan ha problem med reflektioner och behöva dämpning, mitt bland annat. Jag borde iaf få soffan nu till veckan, och nu har jag flyttat om bokhyllorna lite. Sen kan man börja ge sig på dämpningen, men där har jag massa planer.

Postad 15 november 2007 - 12:00

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2 714 inlägg
  • 0

Vågar mig på att påstå att många andra högtalare än de från Ino Audio skulle vinna på att ha dämpad vägg bakom samt mattor på golvet. Orsaken till att sådana tips inte förs fram kanske beror på att marknadsförarna då inte kan promota högtalarna i ett "modernt" avskalat och minimalistiskt rum i reklamen. Ni vet rum där inga kablar syns någonstans, allt är vitt, svart eller rostfritt stål, några blommor som bryter av samt soffor som inte går att sitta i som folk. :D

Förs det inte fram? Det anses väl som allmän kännedom att dom tidiga reflexerna bör/måste dämpas för alla högtalare.
Dipoler vill väl helst slippa dämpad bakvägg osv iof.

Det är väl så att ingen tillverkare vill ensam gå ut med sådant i annonser, då kommer dom ju oundvikligen tappa kunder gentemot dom som inte går ut med det.

Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 15 november 2007 - 12:01.

Postad 18 november 2007 - 16:01

Unregistered9f972b61
  • Unregistered9f972b61
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Allmän kännedom att det är bra att dämpa tidiga reflexer kanske existerar bland hifi-intresserade människor, men hur många vet egentligen hur reflexerna skall dämpas och var de är? Det är inte ofta jag ser ett rum som ser ut som en trevliga lyssningsmiljö i gallerierna. Väldigt många har fina och dyra apparater, i kala och ekande rum som totalt förstör den njutningsbara upplevelse som musiklyssning annars kan innebära.

Mobil akustikreglering med lite skenor i taket och draperier tycker jag är kanon, och det går faktiskt att få till riktigt snyggt oxå. ( Ta ej mitt föredetta pojkrum/lyssningsrum i gallerierna som exempel på detta, jag är mycket väl medveten om hur det såg ut :) )

Tycker förövrigt som många andra att råd ang. placering och behandling av lyssningsmiljö är något som måste komma fram mer i hifi-branschen. Skittråkigt att alla företag låtsas som att bra ljud uppnås genom dyra apparater och exklusiva rumskorrigeringssystem, när det i själva verket bara låter pannkaka. Så länge det handlar om pengar i branschen lär det väl tyvärr inte hända...

Postad 19 november 2007 - 14:49

thewave
  • thewave
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Provlyssning i Skåne?

Jag fick nys om Ino Audio för ett tag sen och har nyligen läst mer och mer om dem, så många verkar tycka att ingenting i prisklassen kan mäta sig med Ino's högtalare. Hade egentligen bestämt mig för att satsa på B&W högtalare, men just eftersom Ino Audio fått så otroligt bra kritik vore det ju dumt att inte ge dem en chans först.

Så jag är väldigt sugen på att höra hur de låter, och undrar om någon känner till någon möjlighet till provlyssning någonstans i Skåne? /Mvh

Postad 19 november 2007 - 17:42

Unregistered569494e8
  • Unregistered569494e8
  • Forumräv

• 690 inlägg
  • 0

Provlyssning i Skåne?

Jag fick nys om Ino Audio för ett tag sen och har nyligen läst mer och mer om dem, så många verkar tycka att ingenting i prisklassen kan mäta sig med Ino's högtalare. Hade egentligen bestämt mig för att satsa på B&W högtalare, men just eftersom Ino Audio fått så otroligt bra kritik vore det ju dumt att inte ge dem en chans först.

Så jag är väldigt sugen på att höra hur de låter, och undrar om någon känner till någon möjlighet till provlyssning någonstans i Skåne? /Mvh

Kolla på sidan: WWW.faktist.se om du inte får något svar här.....

Superhögtalare!!!! Har själv piP och är såååå nöjd!!

Anders

Postad 19 november 2007 - 18:02

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2 714 inlägg
  • 0

Allmän kännedom att det är bra att dämpa tidiga reflexer kanske existerar bland hifi-intresserade människor, men hur många vet egentligen hur reflexerna skall dämpas och var de är? Det är inte ofta jag ser ett rum som ser ut som en trevliga lyssningsmiljö i gallerierna. Väldigt många har fina och dyra apparater, i kala och ekande rum som totalt förstör den njutningsbara upplevelse som musiklyssning annars kan innebära.

Jag tycker lite annorlunda då.

Jag tycker att musikåtergivning kan låta riktigt bra i ett normalt möblerat hem.
Att säga att man kastar pengar i sjön på sina apparater om man inte dämpar är helt galet.

Kommer man till den nivån däremot att man inser att rummet begränsar såpass att man inte längre kan få det bättre genom att byta utrustning så är det väl läge att ta till sådana medel.

Men då är vi ju förbi att bara köpa en anläggning och mysa lite med, vilket dom flesta faktiskt gör i dagsläget.

Postad 19 november 2007 - 19:56

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2 498 inlägg
  • 0

Kommer man till den nivån däremot att man inser att rummet begränsar såpass att man inte längre kan få det bättre genom att byta utrustning så är det väl läge att ta till sådana medel.

Fundera över hur mycket rummet påverkar det du hör i jämförelse med hur stor skillnad det blir när man går från förstärkare A till B.

Har man ingen ambition att förbättra ljudet avsevärt så kan man förkovra sig i apparatbytarkarusellen, utan att göra något åt sitt vardagsrum. Sedan kan det ju faktiskt vara så att ens vardagsrum är förbluffande bra ur HiFi-synpunkt, men det är nog en försvinnande liten del som är så lyckligt lottade.

Det spelar nåstan ingen roll hur dålig anläggning man har, det går ALLTID att göra betydande förbättringar genom att anpassa lyssningsrummet efter förutsättningarna.

MVH
/Chuck

Postad 19 november 2007 - 20:45

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2 714 inlägg
  • 0
Alltså den stora mängden använder sitt vardagsrum när en anläggning skall ställas upp.
Det används kanske som matsal, tv och musikrum, ibland är det kanske ett allrum som familjen tillbringar mycket tid i.

En anläggning kan fungera alldeles utmärkt under sådana förhållanden.Det är bara att komma förbi mej och lyssna om ni tvivlar.

Att det sedan finns människor som är mer eller mindre helt lost och sätter fula skumdämpningar i hela vardagsrummet är ju en helt annan femma. Dom har ju gått ifrån en sund nivå på sin hobby helt.

Förövrigt dikuterar ni rätt okey högtalare, om det är pi60 Martin har så är basregistret något i hästeväg medan resten inte va något som imponerade märkvärt. Ingen vidare bredd, aningen mer djup.

Men som sagt grymt bra bas.

Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 19 november 2007 - 20:53.

Postad 19 november 2007 - 21:06

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0

Alltså den stora mängden använder sitt vardagsrum när en anläggning skall ställas upp.
Det används kanske som matsal, tv och musikrum, ibland är det kanske ett allrum som familjen tillbringar mycket tid i.

En anläggning kan fungera alldeles utmärkt under sådana förhållanden.Det är bara att komma förbi mej och lysnna om ni tvivlar.

Att det sedan finns människor som är mer eller mindre helt lost och sätter fula skumdämpningar i hela vardagsrummet är ju en helt annan femma. Dom har ju gått ifrån en sund nivå på sin hobby helt.

Förövrigt dikuterar ni rätt okey högtalare, om det är pi60 Martin har så är basregistret något i hästeväg medan resten inte va något som imponerade märkvärt. Ingen vidare bredd, aningen mer djup.

Kom att tänka på en sak. Martin kanske har mindre efterklang i sitt rum än vad du är van vid och pga det så tycker du att det saknas något!?

Om jag kunnat ha ett dedikerat lyssningsrum så hade jag jobbat hårt för att få det bra akustiskt, men som jag har det nu så går det ju inte. Jag får helt enkelt nöja mig med bummelbas och 3 minuters efterklang :rolleyes:

Postad 19 november 2007 - 21:10

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2 714 inlägg
  • 0

Kom att tänka på en sak. Martin kanske har mindre efterklang i sitt rum än vad du är van vid och pga det så tycker du att det saknas något!?

Om jag kunnat ha ett dedikerat lyssningsrum så hade jag jobbat hårt för att få det bra akustiskt, men som jag har det nu så går det ju inte. Jag får helt enkelt nöja mig med bummelbas och 3 minuters efterklang :rolleyes:

Jag har lyssnat i dämpade rum tidigare och då har det varit annorlunda.

Det som störde mej mest är att scenen blev väldigt smal, det fanns ingen information på utsidorna av högtalarna.

Postad 19 november 2007 - 21:50

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2 498 inlägg
  • 0

Det är möjligt...har inget med det jag pratar om att göra dock.

En anläggning kan fungera alldeles utmärkt under sådana förhållanden.Det är bara att komma förbi mej och lyssna om ni tvivlar.

"Utmärkt" är ett extremt subjektivt begrepp, men ja, det må så vara. Dock kan du ju inte inbilla dig själv att du utnyttjar anläggningen speciellt bra om det är HiFi du är ute efter. Men håller man på med snygg vardagsrumslyssning/familjemys eller vad man nu anser sig utöva för hobby har jag inga problem med det.

Dom utöver väl snarare något som har med återgivning att göra. Jag skulle säga att de som inte gör det snarare pysslar med något dom inte kan definera, men tror att det är HiFi. Sundhetens vara eller icka vara tycker jag känns irrelevant och lätt låg i samanhanget.

Om man har som hobby att ta tillvara det som finns på skivan och vill återskapa det så kanske man vill kalla det "lost", det är upp till dig. Tror du att du kan göra det i ditt vardagsrum med en spikrak prekvensgång med full faskorrekthet så är du ute och cyklar.

MVH
/Chuck

Postad 19 november 2007 - 21:53

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • Lärjunge

• 414 inlägg
  • 0
Men det behöver inte vara särskilt ingripande att åstadkomma märkbara förbättringar i sitt lyssningsrum. Skumgummit är lätt att klä in, och kan också varieras med olika tyg. Något större ingrepp behöver det heller inte bli, eftersom högtalarna nästan aldrig står dikt an mot väggen.

Nyligen satte jag upp ett par paneler bakom mina pi60s, för att dämpa första reflexen. Se mitt galleri för exempel. Åtgärden är den enskilt bästa och mest kostnadseffektiva jag någonsin genomfört. Sedan håller jag med akustikskeptikerna lite grann också, jag vill helst inte sätta upp fler paneler i rummet. Det kommer snarare bli åtgärder som är rumsneutrala i form av gardiner, bokhyllor och tavlor m.m.

Postad 19 november 2007 - 22:52

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2 714 inlägg
  • 0

Dom utöver väl snarare något som har med återgivning att göra. Jag skulle säga att de som inte gör det snarare pysslar med något dom inte kan definera, men tror att det är HiFi. Sundhetens vara eller icka vara tycker jag känns irrelevant och lätt låg i samanhanget.

Om man har som hobby att ta tillvara det som finns på skivan och vill återskapa det så kanske man vill kalla det "lost", det är upp till dig. Tror du att du kan göra det i ditt vardagsrum med en spikrak prekvensgång med full faskorrekthet så är du ute och cyklar.

MVH
/Chuck

Jo precis men inte alla vill fullt återskapa det som finns på skivan, dels för att det många gånger låter riktigt illa då och dels för att mycket musik är producerad på ett sådant sätt att det helt enkelt inte skulle spela någon roll vilken anläggning man spelar upp den på i princip

Man blir aningen begränsad om man går helt på den linjen och kanske får skippa mycket musik som man tidigare lyssnat på enbart för att det helt enkelt inte låter kul längre.

För att kuna fullständigt återskapa så är väl dipoler för det första det enda som skulle funka. Men så långt är du nog med också.

EDIT: Många av er har snöat in för mycket på HiFi så ni glömt vad det igentligen handlar om för många andra. Njuta av musiken under dom förutsättningar som finns.

Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 19 november 2007 - 22:55.

Postad 20 november 2007 - 00:52

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1 200 inlägg
  • 0
Så länge man själv är nöjd med det man har så är väl det sunt, oavsett vad vissa tycker. Tror inte min nuvarande hemmabio lär få vara kvar i sin nuvarande form om jag råkar träffa en tjej i dagsläget. Men i nuläget så fungerar rummet både som sittningsrum utom att ena sidan är distink hemmabio. Och visst ska det sättas upp absorberande material på vissa ställen, men smakfyllt. Bland annat har jag gardiner och balkonndörr på ena väggen, men i hörnorna täcker gardinerna så bakom dessa ska det upp skum. Sedan behöver jag ev. en mindre absorbent på vardera sida också. Taket ska det till mycket innan jag ens funderar på att röra.

Men visst, alla har sitt eget perspektiv vad som är rätt och riktigt. Jag skulle aldrig kunna bo i ett helt renskalat rum. Känns som att bo på en design-installation eller nåt. :rolleyes:

Postad 20 november 2007 - 01:32

thewave
  • thewave
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Provlyssning i Skåne?

Anders

Tack för tipset, skrev ett inlägg på faktiskt.se, få se om någon svarar :rolleyes:

(Oops, dubbla inlägg blev det visst)

Förresten, vet du (eller någon annan) hur man får tag på nån slags kontaktinfo till Ingvar Öhman, mail eller telnr?

Redigerat av thewave, 20 november 2007 - 01:42.

Postad 20 november 2007 - 01:32

thewave
  • thewave
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Provlyssning i Skåne?

Anders

Tack för tipset, skrev ett inlägg på faktiskt.se, få se om någon svarar :rolleyes:

Postad 20 november 2007 - 02:02

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2 714 inlägg
  • 0

MVH
/Chuck

Funderade lite på det här med full faskorrekthet som du skriver, innehåller inte Ino-modellerna ett passivt filter som standard? Alltså lämpligtvis en spole, konding och ett motstånd i enklaste modell?

Då kommer ju tidsfel uppstå oavsett hur man placerar elementen, såvida inte elementets placering ändras med signalen då förstås.

Postad 20 november 2007 - 08:40

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2 498 inlägg
  • 0

Jo precis men inte alla vill fullt återskapa det som finns på skivan, dels för att det många gånger låter riktigt illa då och dels för att mycket musik är producerad på ett sådant sätt att det helt enkelt inte skulle spela någon roll vilken anläggning man spelar upp den på i princip

Man blir aningen begränsad om man går helt på den linjen och kanske får skippa mycket musik som man tidigare lyssnat på enbart för att det helt enkelt inte låter kul längre.

För att kuna fullständigt återskapa så är väl dipoler för det första det enda som skulle funka. Men så långt är du nog med också.

EDIT: Många av er har snöat in för mycket på HiFi så ni glömt vad det igentligen handlar om för många andra. Njuta av musiken under dom förutsättningar som finns.

Dipoler?

Andemeningen med mitt inlägg var att jag finner det rätt lustigt att man lägger ner tid/energi/pengar på att hitta den "perfekta" förstärkaren när det i förhållande till rummet färgar otroligt lite.

Jag respekterar att alla har olika ambitioner med sin anläggning och att vissa prioriterar det estetiska mer än andra. Dock tänker jag ALDRIG gå med på att akustiken skulle vara någon banal sak som man kan ta med en klackspark. Jag tycker inte den inställningen är direkt kontroversiell.

Funderade lite på det här med full faskorrekthet som du skriver, innehåller inte Ino-modellerna ett passivt filter som standard? Alltså lämpligtvis en spole, konding och ett motstånd i enklaste modell?

Då kommer ju tidsfel uppstå oavsett hur man placerar elementen, såvida inte elementets placering ändras med signalen då förstås.

Jag menar "faskorrekthet" i den mening att integrera 5-7 högtalare+subwoofers i ett rum, inte elementens eventuella förskjutning i varje högtalare.

MVH
/Chuck

Postad 20 november 2007 - 09:39

Unregistered569494e8
  • Unregistered569494e8
  • Forumräv

• 690 inlägg
  • 0

Provlyssning i Skåne?

Anders

(Oops, dubbla inlägg blev det visst)

Förresten, vet du (eller någon annan) hur man får tag på nån slags kontaktinfo till Ingvar Öhman, mail eller telnr?

Ja, det är väl ingen hemlighet så här har du hans telnr: 070 - 523 32 32. Finns en hotmailadress också men där kan det vara en svarstid på någon månad.

Anders

Postad 20 november 2007 - 09:45

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0

Självklart innehåller även Ino Audio högtalare ett passivt delningsfilter (oftast mycket enkla filter).
Men faskorrekthet är kanske ett lite udda beskrivning, men det beror ju förstås på hur man menar med faskorrekt.

Ino Audios högtalare i pi60 familjen (de högtalare som är baserade på pi60) är faslinjära och fashomogena.
Faslinjär innebär inte att fasförskjutningen är noll överallt utan det betyder att fasförskjutningen sker linjärt som
funktion av frekvens. Fashomogen betyder att fasförskjutningen är likadan även off-axis. Eller något dylikt. Ingvar
kan nog förklara det där väldigt mycket bättre :rolleyes:

Tidsfel (fasfel) är något annat. Som att något är fasgångs förskjutet mot något annat, alltså att man kan uppfatta
att ett register är fördröjt mot ett annat register. En linjärt fallande fasförskjutning går inte att upptäcka med
den mänskliga hörapparaten.

Tittar man förresten på elektronik så har de också en fasgång (alltid sålänge som överföringsfunktionen är band-
begränsad) som oftast är linjär. Är den inte linjär får man fasfel som man exempelvis kan upptäcka om man skickar
en puls genom elektroniken.
Fast man lär kunna en del om signalbehandling om man ska ha någon förståelse om detta. Då risken är rätt stor att
många som läser detta inte har det så går jag inte djupare in på det. Dessutom var det länge sen jag själv läste
signalbehandling och signalteori.

Postad 20 november 2007 - 12:55

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

Tidsfel (fasfel) är något annat. Som att något är fasgångs förskjutet mot något annat, alltså att man kan uppfatta
att ett register är fördröjt mot ett annat register. En linjärt fallande fasförskjutning går inte att upptäcka med
den mänskliga hörapparaten.

Nja...jag kanske tolkar dig fel men en linjärt fallande fasförskjutning (dvs faslinjär) innebär att alla frekvenser förskjuts lika mycket, dvs att alla frekvenser kommer ut ur högtalaren rätt i tid i förhållande till varandra. Och mycket bättre än så kan det inte vara, om man nu inte har kravet att ljudet ska komma "rätt" i tid i förhållande till när det faktiskt skickas till högtalaren, men det fyller inget som helst syfte vid vanlig lyssning vad jag vet. Att allt ljud är 1 ms ur fas märker man ju inte, eftersom man bara jämför ljudet mot sig självt.

edit: en linjärt fallande fasgång är alltså optimal och påverkar ej ljudet alls och går inte att upptäcka på något sätt, förutom en eventuell tidsfördröjning som inte påverkar ljudet på något annat sätt alls.

Mvh Håkan

Redigerat av snowspace, 20 november 2007 - 12:57.

Postad 20 november 2007 - 12:55

Unregistered9f972b61
  • Unregistered9f972b61
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

Att kalla någon "helt lost" och att de gått ifrån en "sund nivå på sin hobby" är ju bara din egna åsikt, och därtill ganska elakt. Är du säker på att du ens har samma hobby som en sådan person?

Jag känner ingen sådan människa själv, men om jag fantiserar ihop en så ser jag framför mig att han eller hon lyssnar på oerhört mycket musik i sitt rum, och att det skänker denne mycket glädje. Jag kan också tänka mig att en person som skaffat sig tillräckligt mycket kunskap (bevisligen eftersom de värsta problemen när det gäller musikåtergivning är omhändertagna) om musikåtergivning tycker att det är väldigt tråkigt och därtill meningslöst att spendera timtals i veckan på ett forum, och diskutera apparater. Diskussioner som ofta skapas av subjektiva intryck, upptagna från en långa kedja apparater där man inte har en aning om det var just "den apparaten" som gav upphov till ett specifikt fenomen. Tidningsartiklar, bristfälliga tillverkarspecifikationer, allmänt hokus-pokus rör sedan till soppan ännu mer tills ingen vet varken ut eller in.

Det bildas en hysteriliknande karusell där apparaterna köps och säljs i hopp om att lösa problem som egentligen inte har något med den aktuella apparaten att göra.

En sådan person som du pratar om, tycker nog i så fall att det känns mycket roligare och mer givande att sitta hemma och lyssna på sin musik i sitt fula rum, och det är väl det som är syftet med en hobby? Att göra något som intresserar och glädjer?

Sedan handlar ju inte alls akustikreglering om att sätta upp fula skumpaneler överallt. Den som kan nog mycket om akustik kan med lätthet införa ändringar som förbättrar musikåtergivningen tiofalt jämfört med nytt försteg, slutsteg och kablar i samma veva, utan att det nödvändigtvis försämrar rummets estetik. Att det garanterat blir trevligare att prata, umgås och att bara hänga i rummet, gör ju inte saken sämre!

Även en liten förändring av akustiken kan göra stora lyft för upplevelsen, och det är därför det är så synd att det inte lyfts fram ordentligt i hifi/hemmabio-världen.

Postad 21 november 2007 - 15:35

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0

Nja...jag kanske tolkar dig fel men en linjärt fallande fasförskjutning (dvs faslinjär) innebär att alla frekvenser förskjuts lika mycket, dvs att alla frekvenser kommer ut ur högtalaren rätt i tid i förhållande till varandra. Och mycket bättre än så kan det inte vara, om man nu inte har kravet att ljudet ska komma "rätt" i tid i förhållande till när det faktiskt skickas till högtalaren, men det fyller inget som helst syfte vid vanlig lyssning vad jag vet. Att allt ljud är 1 ms ur fas märker man ju inte, eftersom man bara jämför ljudet mot sig självt.

edit: en linjärt fallande fasgång är alltså optimal och påverkar ej ljudet alls och går inte att upptäcka på något sätt, förutom en eventuell tidsfördröjning som inte påverkar ljudet på något annat sätt alls.

Mvh Håkan

Njaaa, du feltolkade mig nog lite för vi menar samma sak.

Lite klumpigt av mig kanske att skriva Tidsfel (fasfel) och beskriva det och sedan skriva att en linjärt fallande
fasgång inte påverkar ljudet hörbart.
Skulle egentligen besvarat det som Widescreen skrev :

Fast jag skrev nog inte klart. Alltså det är fullt möjligt att få två (eller flera) högtalarelement att spela helt i
fas med varandra (faslinjärt) de filtreras ju i frekvens trots att de inte är placerade i exakt samma punkt.
Det går också att få dem att spela fashomogent (vilket är mycket enklare än att få dem att spela faslinjärt).
Den akustiska centrumpunkten i en högtalare går att förskjuta i både vertikal- och horisontal-led och var den
hamnar är beroende på dels avståndet mellan elementen (både i vertikalplanet och horisontalplanet) och dels hur
den akustiska fasgången ser ut (de kan behöva fördröjas mot varandra elektriskt för att spela akustiskt i fas).

Postad 04 december 2007 - 10:11

Unregistered569494e8
  • Unregistered569494e8
  • Forumräv

• 690 inlägg
  • 0
http://www.hifiborse...kter/is6pro.asp

Någon som jämfört????? Med piP alltså......

Anders

Hoppas inte detta blev för OT.....ta bort i så fall....

Redigerat av Unregistered569494e8, 07 december 2007 - 17:42.

Postad 07 december 2007 - 20:28

åsåb
  • åsåb
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0

Ännu ingen som provat att jämföra piP:en mot XTZ 99.25? XTZ får ju ruskigt bra kritik i senaste testet från våra Norska grannar.....

Anders, igen

Undrar oxå om det inte finns någon som jämfört? Även en jämförelse mot HFLS-1 hade varit intressant att få, då även det är en talare som kan gå förhållandevis djupt. Båda ligger väl dessutom i samma prisspann som piP. Efter att ha läst om alla hyllningar till Ino, blir man ju onekligen väldigt nyfiken på detta märke...

Postad 07 december 2007 - 23:00

Unregistered283c3ca5
  • Unregistered283c3ca5
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Jahapp, igår fick jag ett angenämt samtal. Ingvar ringde och berättade att mina Pi60 i körsbärsfaner var klara för avhämtning :)

Nu kan jag äntligen pensionera mina gamla 352:- Sonab papplådor som ingick i det första surroundpaketet jag köpte för många år sedan. Allt annat har bytts i omgångar, men jag har sparat till högtalarna jag verkligen ville ha.

Under tiden har två av barnen begåvats med varsitt paket med en Denon 3x receiver och PiP som examenspresenter, utan att de egentligen har vetat hur fina de är förrän nu. Nu har de kommit och berättat att de låter väldigt bra och att de har förstått att de är väldigt fina.

Jag har en Denon 3805 som drivkälla, och jag kommer att komplettera med ett gäng A2:or vid tillfälle. På grund av en stor tavla på bakväggen kommer jag bara att få plats med fyra, två baktill och två på sidorna.

Postad 17 januari 2008 - 15:20

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Oväntat att det skulle bli Ino-krig då :)

Om ni tycker Ino är överskattade så skriv det, och inget mer.

Vill ni provlyssna och veta vad hypen handlar om, skicka mig ett pm ;)

edit: Mina börjar nu nå slutet på inspelningsperioden :)

Redigerat av Martin, 17 januari 2008 - 15:40.

Postad 17 januari 2008 - 15:29

sb22ew
  • sb22ew
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Varför skrev du inte det från början

:D :D

Oväntat att det skulle bli Ino-krig då :)

Om ni tycker Ino är överskattade så skriv det, och inget mer.

Vill ni provlyssna och veta vad hypen handlar om, skicka mig ett pm :)

Det går inte att omvända dessa vildar :D ;)

Postad 17 januari 2008 - 15:52

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
Jag tycker Ino och Denon är de mest hypade prylarna som finns i alla kategorier :) :)

Postad 17 januari 2008 - 21:30

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

Jag tror en inte liten del av INO är just den processen. Att inte vem som
helst kan springa ut på närmaste HiFi-klubb och handla ett par.

I början av mitt forumrännande så retade jag mig enormt på den ibland självgoda
inställningen hos viss Ino-ägare. Men nu bryr jag mig inte. Huvudsaken alla är
nöjda och glada.

Det är bara mänskligt att dra sig till en exklusiv skara. Jag är egentligen inte bättre.
Vill inte ha det som den stora majoriteten har - i högtalarfallet tex Audiovector/B&W/Monitor
Audio och liknande. Sitter nu med ett par JBL Array 1400. Skulle vara oärligt att inte säga
att det känns bra att det inte är många i Sverige som har dom. En bonus så att säga...
Men det var för vad dom presterar som jag skaffade dom förstås. :)

JBL Array 1400 !!! ;)
Underabar högtalare, helt underbara både till utsendet och för att dom låter grymmt, ett par av mina dröm högtalare helt klart.

När det gäller INO så är jag bered att hålla med om det som redan skrivits, dom är inte specilet bra för priset och det är har nog mer att göra med att dom är "speciella" att göra, som gör så att dom har fått en slags "helig" bemärkelse.
Sedan så har vi piP som jag tycker är specielt värdelösa, jo för det va precis så jag upplevde det vid en provlyssning efter alla stora ord och otaliga som har lämnat låvord om dom.
Jag tyckte inte att dom hadde någonting som specilet tilltalade mig, visst dom lät igentligen inte dåligt, men defenetivt inte så att man årkade ens lyfta på ena ögonbrynet.
Nej, det va en stor besvikelse, men sedan så har jag alltid varit lite tveksam till dom, även om jag innan lyssningen hadde en mycket posetiv instälning till dom. :D
Men resultatet förvånar mig inte igentligen, dom har ju inte specielt bra ellement !

OBS !! Saknar helt relevans längre och förklaring finner ni på inlägg 1609, men låtar stå kvar, finner ingen anledning till att ta bort inlägget.. :)

Redigerat av DVD-ai, 08 januari 2009 - 02:09.

Postad 17 januari 2008 - 22:04

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
Vad är det som gör ett element bra? utseendet? Hur har du kommit fram till att det inte sitter bra element i Ino högtalarna?
Jag tvekar inte en sekund på att det är riktigt bra högtalare, och är sugen som tusan på att få lyssna på ett par piP eller Pi60. :)

Postad 17 januari 2008 - 22:32

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

Vad är det som gör ett element bra? utseendet? Hur har du kommit fram till att det inte sitter bra element i Ino högtalarna?
Jag tvekar inte en sekund på att det är riktigt bra högtalare, och är sugen som tusan på att få lyssna på ett par piP eller Pi60. :)

Det är inte utsendet som avgör om ett ellemnt är bra eller inte, utan datan på dom och vad det är för kvalitet på dom.
Jag tycker inte att i alla fall dikanterna på piP är något att ha, men visst dom är hel ok om man inte har aldeles för höga krav.
bas/mellan reggen är ju ok i samanhanget, men inte i den klass som gör en nöjd.
Jag trodde som sagt att dom skulle vara mycket bra dom där högtalarna, men det tycker/tror jag inte längre så för mig är dom defenetivt hypade.

Men, sedan så drevs dom ju bara med "dålig" elektronik för 60000 kr från Mac-Intoch, så det kan ju vara så att elektroniken inte höll måttet ;)

Postad 17 januari 2008 - 22:36

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0

Jag tycker inte att i alla fall dikanterna på piP är något att ha, men visst dom är hel ok om man inte har aldeles för höga krav.

Vet ingen som har högre krav än Ingvar men för all del det är ju din åsikt..
Min åsikt är att pip och pi60 är alldeles för billiga, pip skulle man säkert kunna prissätta (kommersiellt) runt 30k eller mer och pi60 säkert runt 150k..

Postad 17 januari 2008 - 23:44

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4 219 inlägg
  • 0

Min åsikt är att pip och pi60 är alldeles för billiga, pip skulle man säkert kunna prissätta (kommersiellt) runt 30k eller mer och pi60 säkert runt 150k..

Ha ha ha ha! :)

Postad 17 januari 2008 - 23:50

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Vi släpper det där nu, jag var för övrigt precis som Chris Lymme innan jag tog hem ett par och provade själv sida vid sida, resten is history :)
Mina Vienna åkte ut på annons samma dag som jag provade piP :)

Ha ha ha ha! B)

Skratta på du medans jag njuter av att befinna mig i hifi-nirvana, det bjuder jag på ;)

Redigerat av Martin, 17 januari 2008 - 23:51.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.