Är det fortfarande ryckningar på den som i m86:an ?
Skulla vara bra om någon kan kolla .
Samsungs nya lcd-serier, F96 & F86 (EU)
Startad av
Zerox_no1
, jul 13 2007 14:51
1466 svar till detta ämne
28 relaterade trådar
Postad 22 november 2007 - 00:30 Är det fortfarande ryckningar på den som i m86:an ? Skulla vara bra om någon kan kolla . Postad 22 november 2007 - 13:09 Postad 22 november 2007 - 13:14 Var där en sväng imorse, kunde se en massa m86:or men ingen f86:a. Kollade iofs inte igenom hela tv-avdelningen. Postad 22 november 2007 - 13:37 Var där en sväng imorse, kunde se en massa m86:or men ingen f86:a. Kollade iofs inte igenom hela tv-avdelningen. rapportera gärna när du har gått igenom resten av butiken Postad 23 november 2007 - 18:44 Verkar vara bristen på apparater som gör att priset stiger för tillfället. INGEN har den på lager förutom nån enstaka säljare. Kanske är så att alla ex går till marknader som säljer som t.ex England och Tyskland där de ligger mycket bra i pris. Come on now Samsung ni måste börja producera....så att TV.n kan sjuuuunka i pris ![]() Postad 24 november 2007 - 17:58
Eh, om du ska köpa en tv för närmare 40K så kan väl inte 800 pix vara så farligt... Postad 24 november 2007 - 18:32 Hehe...nä du har rätt men du missade min poäng helt i alla fall! Mitt inlägg var bara fortsättningsgnäll över trenden att F96 stiger i pris istället för som brukligt är att sjunka. Min smärtgräns för köp av denna tv går vid 30000 lax (mer är den absolut inte värd) och de som hänger i den här tråden ofta visste det. Den ligger runt de 30 i UK och Tyskland (de har lite annorlunda nivå ifo sig på vår motsvarighet till moms, men inget som rättfärdigar en prisskillnad på 8000-9000 pix. Har bara hittat en enda firma i både UK och Tyskland som är redo att frakta hit ett exemplar men själva TV:n kostar lika mycket hos Technikdirekt.de som i Sverige, så det finns ingen anledning att importera. Ska inte gnälla mer nu...jag lovar ![]() Postad 25 november 2007 - 17:19
Det var samma fel på den som jag fick med mig hem igen, blev aldrig av att jag fick prova den i affären. Så när jag kopplade in den på kvällen så vägrade jag att starta den. Satte på den dagen efter, jo då var dom förbannande ränderna där igen. De syntes inte lika tydligt på detta exet men de fanns där. Så det var bara att ringa ned till affären på måndagen å kräva mina pengar tillbaka. De var inte jätte sugna på det, men efter ett tag så gav de med sig. Ville först att jag skulle ta en annan modell i affären eller ta hem någon till mig, men de kan inte fåtag på en Sony d3000 villket jag har fått nu av min lokala handlare. Surt att få vänta till den 11 dec bara. Postad 26 november 2007 - 11:06 Hur alvarligt är det? hur ser man dom lättast? Om jag går till Expert och kollar på deras demoex hur verifierar jag om dom är där eller ej? Är det bara 46 som har dessa? Nu så är ju 46 slut på de flesta ställena och ska komma prel 30 November. Kan det vara så att men fixat dessa ränder och därför så har det inte levererats några 46'or på ett tag i väntan på en ny batch eller... Postad 26 november 2007 - 11:18
I affären kan det vara svårt att se ränderna eftersom tv:n förmodligen är inställd på "butiksläge". Dvs väldigt ljusstark bild. Det är först när man sänker backlight som man ser ränderna. Du får fråga om du ändra lite inställningar på demoexet. Ställ in den isf på "hemläge" och sänk backlight till 5 eller nåt liknande. Med backlight 10 så syns dom inte men då blir bilden alldeles för ljus för tittande i lite mörkare rum. Postad 26 november 2007 - 14:42 Postad 27 november 2007 - 19:27
Köpte min 46F86 på MediaMarkt i gbg igår och visst, där har vi ränderna om jag använder hdmi. Har inte sett det via vanlig SD på RGB-scart. De syns relativt väl om man drar ner backlighten och har enfärgad bakgrund men med backlighten på max syns de inte alls. Det här blev ett panikinköp då min gamla trotjänare dog i söndags (sony 32, tjocktv med gudomlig bild) så jag är ju inte jättepigg på att returnera nu och vänta x-veckor på att få tillbaka den. Sen verkar det vara väldigt ont om 46F86:or nu. Fick sista exemplaret de hade och det skulle nog dröja 2 veckor innan de fick in nästa. För övrigt rockar tv:n. Bara kört med 720p material än så länge men oj! Synd på de där linjerna bara... Väntar nog oxå ett tag med retur så att de verkligen reder ut problemet så att de lyckas laga det på första försöket. //Moe Postad 28 november 2007 - 09:05 ![]() han sa att dom skulle skicka direkt med dhl och jag skulle ha tvn på onsdag (idag) senast torsdag. guuuuuuuud vad jag längtar. fan vilken tur jag har. återkommer med info när jag fått tvn Postad 28 november 2007 - 09:46 Postad 28 november 2007 - 10:16
Svar ja. Postad 28 november 2007 - 10:24 Nu har jag haft TV:n (40F86) i 13 dagar och har precis begärt ångerrätt från Onoffs onlinebutik. Anledningen är att jag inte känner mig nöjd med de rullande ränderna och att Samsung själva har sagt att det är ett fel då jag ringde och beskrev fenomenet. Självklart är detta något de kan fixa på garantin också men eftersom jag var inom de 14 dagarna rekommenderade de ett återköp istället. Jag kommer istället köpa TV:n i en fysisk butik då den under dessa två veckor sjunkit cirka 2 000 kronor och bara ligger cirka 700 kronor från totalpriset inkl. frakt via nätet. Varje byte via en onlinebutik lär ta cirka en vecka, och det känns riktigt surt. För det här priset ska man kräva en fläckfri TV och även om ränderna mest syns mot framför allt mörka, enfärgade ytor är det något som stör upplevelsen, i och med att man i princip sitter och letar efter dem. I mina ögon är en av LCD-TV:s största fördelar att man får en helt stabil stillbild, perfekt för datoranvändande etc. I detta fallet har det inte varit så! Jag är jättenöjd med denna TV och hade inte tvekat en sekund att behålla den om bara dessa ränder inte varit där! Kan vi starta någon slags poll där vi åtminstone får det svart på vitt hur många som fått ränder på sina ex? Postad 28 november 2007 - 11:06
Vad jag har läst så verkar ränder vara ett inte allt för ovanligt problem, lyckligtvis så verkar min TV vara skonad från det. Köpte den för 2 veckor sedan från Dustin och måste säga att det är en underbar apparat. Postad 28 november 2007 - 13:18 Är det fler som köpt fråm Dustin utan ränder ? Är det så att import dvs icke XEE är ok? Tips på flera som har den i lager? Postad 28 november 2007 - 13:22
Vad sa dom om ränderna mera? är det fixat på nyare leveranser? vad beror de på? Postad 28 november 2007 - 14:24
Samsung sa bara att så ska det inte vara och tyckte att jag skulle be om ett nytt ex från återförsäljaren. Varken Onoff eller Samsung kände dock till att någon annan skulle ha haft samma problem, och det kan man väl tycka vad man vill om. Det är ju knappast något de erkänner efter 30 sekunder via telefon heller - det hade nog låtit sådär... Vet inte hur många här som även följer tråden på http://www.avforums....ad.php?t=590827 men där har några provat att ändra en grej via servicemenyn som har fått linjerna att försvinna. Dock har det inte varit en 100%-ig lösning då linjer synts i andra lägen, t.ex. 24 Hz osv. Men det tyder på att detta kan vara något som blir åtgärdat via mjukvara framöver. Jag ville dock inte chansa och riskera att bryta någon garanti, så har inte provat detta. Vill i första hand få en TV som är korrekt direkt! Redigerat av andreas.h, 28 november 2007 - 14:25. Postad 28 november 2007 - 15:53 Dock har jag inte heller letat efter dem eller dragit ner någon backlight etc etc.. Är det horisontelle eller vertikala ränder? Ska kanske testa koppla in datorn och köra med olika helfärgade bakgrunder för att kontrollera eller så. Postad 28 november 2007 - 16:28
Det är horisontella linjer (uppifrån till ner) som definitivt har något att göra med bakgrundsbelysningen. De försvinner så länge man har backlight på 10 (max). Mindre än det och de syns direkt, i alla fall för mig. Vill du se dem är det enklaste att ändra bakgrunden i Windows till någon enfärgad, mörk nyans och vill du garanterat upptäcka dem, öppna t.ex. Photoshop och gör en gradient från svart till vitt över hela skärmen, de kommer vara tydligast i den mörka delen av toningen. Även om jag visserligen aktivt letat efter dem i vissa sammanhang har de också varit väldigt uppenbara i andra, och det är därför jag stör mig på detta. De ska aldrig synas! Redigerat av andreas.h, 28 november 2007 - 16:47. Postad 28 november 2007 - 20:43 Alltså det låter väldigt konstigt att det skulle kunna ha med bakgrundsbelysningen att göra...det låter ju mer som att det handlar om någon sorts störning (rändernas beteende påminner mer om någon form av signalstörning) kanske orsakad av powersave funktionen eller nåt. Ränderna finns där hela tiden och bakgrundbelysningen gör dem bara mer tydliga ju mindre ljusstyrka du kör tv:n med om jag fattat det rätt. Jag menar Samsung har ju inte haft denna typ av fel på tidigare modeller (vad jag vet) med CCFL bakgrundsbelysning (det är ju en beprövad teknik), men det klart man vet aldrig. Visst kan det ha gått riktigt fel nånstans i tillverkningen. Det som skiljer F86 med F96 är ju i stort sett bara olika typ av bakgrundsbelysning + lite lull-lull och F96 lider inte av samma problem, vilket iof sig talar för att det har något med CCFL att göra. Kan oxå vara så att F96 har ränderna men LED Smartlighting eliminerar dem. Inte många vill köra F96 utan LED Smartlighting så ingen jag känner till vet. Har för mig att 100 hz funktionen på F86 inte har med saken att göra. Ränderna försvinner väl inte bara för att man slår av AMP (Auto Motion Plus), va? Du följer alltså F86 tråden på AVForum? Vad säger teknikfanboysen där då om rändernas orsak? Finns det några mer kvalificerade teorier? Redigerat av majstang, 28 november 2007 - 20:51. Postad 29 november 2007 - 10:26 Dennis Postad 01 december 2007 - 18:50 ![]() Idag ringer en kompis och frågar om jag har lust att hänga på ut till Kungens Kurva vilket jag gjorde för att kika mer på 40F86. På ONOFF kör dom Canal + HD och har nån fotbollsmatch på, gräset på F86an såg konstigt grönt ut (onaturligt jämfört med flera andra billigare burkar, tex sony W2000), varpå jag frågar säljaren om det är någon inställningssak. Nä svara han, den här burken är som en tjej som är starkt sminkad (spacklad) färgerna är helt överdrivna. Jag får det inte att gå ihop med min upplevelse igår som var så sjukt positiv. Stod själv och försökte ställa in på lite olika sätt men onda blicken av säljaren som verkade få provision på att sälja ett helt annat märke. Har någon upplevt samma sak vid t ex en fotbollsmatch? För min del blir det just ganska mkt fotbollsmatcher på burken. ![]() Postad 01 december 2007 - 19:09
Är det något som är bra på F86 är det färger. Troligen är den inställd fel kanske på dynamisk... Postad 03 december 2007 - 23:35 ![]() Tyvärr har jag liksom många problemet med scrollande ränder vid tittande på 60hz. har provat och ändrat time spectrum från 1-0 i service menyn. Då folk på avs forumet tycks lösa det så. Problemt är att man får scrollande ränder på 50hz istället alltså vanlig sdtv. Eftersom jag kör min htpc på denna så blev min lösning att ändra Hz från 60 till 59hz i grafikinställningarna. Alltså inga scrollande ränder längre ![]() Man undrar dock varför Samsung inte släpper nån ny firmware som löser det hela, då det tycks vara ett mjukvaro problem. Kör förövrigt datorn från Dvi-hdmi sjuk bild i 1080p ![]() /Vigge75 Redigerat av Vigge75, 03 december 2007 - 23:40. Postad 04 december 2007 - 15:14 men de olika SS har... Går version att se på kartongen? Postad 04 december 2007 - 15:31 Postad 04 december 2007 - 16:24 SS04 är tydligen inte kompatibel med 60Hz än så länge!? Enda lösningen tycks vara att ändra time till 0 då funkar det i 60hz. Måste dock varna för att pilla i service menyn då garantin ej gäller då! Modell beteckningen står på en klisterlapp på höger sida av tvn alltså inte synlig på kartongen. Postad 04 december 2007 - 18:33 Ska dock ha lite is i magen och vänta ett tag på en eventuell uppdatering. Postad 04 december 2007 - 19:36 Och hur kan garantin försvinna för det. Den är ju inte direkt skyddad och blir kunden tillräckligt upplyst om det i manualen? Postad 04 december 2007 - 22:09 Tror inte de kan se om du varit inne och bara kollat på inställningarna. Men man har hört en del riktigt tråkiga historier om folk som gått in i servicemenyn och ändrat inställningar utan att först skriva upp orginalinställningarna och sedan fuckat upp TV:n TOTALT. Enda sättet var att skicka tillbaks apparaterna till fabrik för omkalibrering. I ett sånt läge kan du glömma all form av garanti. Kom ihåg att ändringar du gör i servicemenyn inte går att ångra...typ att man kan gå tillbaka till fabriksdefaultinställningar som i TV:ns vanliga menyer. Börja alltid med att skriva upp ALLT innan du gör några ändringar, OK! All kalibrering du ev gjort i vanliga inställningsmenyerna går tillbaks till default när man har varit inne i servicemenyn, så skriv upp dem oxå. Trevligt att ni verkar vara felet på spåret...det låter mycket mer troligt att digitalmottagaren eller vad det nu är som orsakar störningarna (ränderna). Att bakgrundsbelysningen skulle ha med saken att göra lät verkligen fel... Lycka till! ![]() Redigerat av majstang, 04 december 2007 - 22:12. Postad 04 december 2007 - 23:24 Kan vara så att du har en äldre firmvare på din tv från fabrik. Min tv har denna firmaware : T-PONFMPEUMD-1005.0 T-PNRPEUS-1001.0 PEONY_ROSE_TR-1006.0 Oct 16 2007 17:06:08 Och har alltså inga ränder på DTV endast på hdmi60hz Vet att det finns en nyare verision av firmware ,men på samsungs hemsida har jag inte hittat någon för nerladdning. Postad 05 december 2007 - 00:46 Brukar inte skriva så ofta här på forumet men jag hänger här fätt ofta tänkte berätta att jag får hem 52F96 på fredag om inte poståkeriet knasar annars blir det i nästa vecka. för som är intresserade av att köpa den så kan jag svara på frågor om hur jag upplever bilden osv jag återkommer med första intryck osv så fort jag fått hem den. Postad 05 december 2007 - 09:44 Min tv ska in på reparation nu för vitt fält i vänstra hörnet (clouding) Ryckig bild när jag har AMP av och den går inte ha på pga alla bieffekter den tillför. Och även ränder och blinkningar vid vissa bilder. Hoppas de kan göra något. Är det någon som vet om Assist i Halmstad är lika bra som Anovo i Västerås? Jag fick nämligen avboka och välja Assist om jag ville. Assist ligger bara några gator i från mig, hade känts smidigare. Dennis Postad 05 december 2007 - 16:35
Guld! Då kan följande länk vara till hjälp när du ska kalibrera. Postad 05 december 2007 - 18:08 ![]() svårt och få den lagad på garantin. Ville bara upplysa om att man får göra det på egen risk. MVH/vigge75 Postad 05 december 2007 - 20:46 Hej Dennis! Oops...du är verkligen snäll och foglig som går med på att låta Samsung reparera din TV. Jag har tråkiga personliga erfarenheter av sånt (fast inte just hos Samsung). Hade en TV som under året jag hade den spenderade sammanlagt 2 månader hemma hos mig och resterade tiden hos reparatören. Efter fem lagningar fick jag nog och gjorde slarvsylta av skiten ![]() Det kan ta hur lång tid som helst innan du får tillbaks din TV och det är långt ifrån säkert att du får tillbaks den i felfritt skick. Det som du anser som fel är nämligen inte alls säkert att Sammy håller med om är ett fel (det var precis detta som de hävdade för mig). Kan du inte hota med att få häva köpet eller kräva en ny TV på direkten medan du har den möjligheten, som du får kontrollera på plats innan du tar hem den? Kanske tiden för att kunna häva köpet gått ut? Kanske det inte är försent att sätta lite press på dem eller kanske rent av satsa på en F96 istället (lite dyr bara...jag vet)? Redigerat av majstang, 05 december 2007 - 20:58. Postad 05 december 2007 - 22:41
http://www.mediafire.com/?3smbt2rl4d0
På AVForums har en italienare precis postat ett filmklipp på hur hans rullande linjer (40F86) ser ut när han går in i Playstation Store på PS3. Det var exakt så mina egna linjer såg ut, och just att gå in i Playstation Store är ett utmärkt test just för att det blir en grå nyans som gör linjerna väldigt tydliga. Någon annan som känner igen sig? Klippet finns här:
Jag skickade förövrigt tillbaka min TV idag till Onoff. Min TV hade versionsbeteckningen SS02 (versionen står på en klisterlapp på höger sida av TV:n). Vore kul att höra vad ni andra sitter på för versioner, inte minst ni som faktiskt har felfria apparater! Redigerat av andreas.h, 05 december 2007 - 22:58. Postad 06 december 2007 - 12:35
Underbart! Grattis! Ska bli spännande att följa! Får man fråga varifrån du köpte den och vad du fick ge för den? Hur långt ifrån TV:n sitter du? Detta från HDtvtest review av Pio G8 FullHD: I have seen only one other flat screen television that could beat the blacks rendered by the Pioneer PDP-LX508D – the Samsung LE52F96BD local dimming LED LCD TV which can achieve true 0 cd/m2 black level depending on the content on screen, although there are other issues that detract from the F96's picture quality compared to the Kuros. detta vad gäller svärta men säger dock inte allt om bildkvalitét, men ändock skön läsning! Postad 06 december 2007 - 17:29 Dennis Postad 07 december 2007 - 08:19
Kul...väntar med spänning på dina omdömmen, installation, start, menyer, bild med SD, DVD, B.D?, LED av/på m.m Intressant att få höra dina åsiker kring debbaten om "blödning" & "betraktningsvinkel" i hemma miljö. ![]() Postad 07 december 2007 - 12:10 Kan ju börja med att nämna vad jag kommer koppla in till Teven. Till att börja med en PC med 8800GTX för er som inte kan mycket om datorer så betyder det i pricip att jag kan spela PC-spel i full hd med grafikinställningarna på max (oftast) och kommer även använda datorn för nedladdade HD-filmer. PS3 för spel och blu-ray. Och sist och minst ComHem med HDboxen som inte är mycket att hurra för. Postad 07 december 2007 - 21:54 Åkte hem till mina päron idag för att farsan har fått hem en 52F96 idag och jag måste säga att faaan va stor TV är ![]() Kollar på SD sändningar ikväll (idol) och kvallen är helt ok. Håller på att ladda ner lite HD matrieal för att köra lite mer seriösa tester. Men svärtan är grymt bra för att vara en LCD. Är verkligen svart om man sitter ganska rakt framför TV blir lite sämre om man sitter vid sidan men dock mycket bra ändå. Farsan har även beställt en ny HD box (med HD) från CD så det skal bli intresant hur kvallen blir med den. blir lite sköna filmer över julen. Postad 08 december 2007 - 00:43 Cool farsa du har, som köper en av de fläskigaste TV-apprater som finns å då menar jag INTE storleksmässigt ![]() ![]() ![]() Hälsningar Majstang Postad 08 december 2007 - 01:01 Är det någon som kan säga hur tvn F86 klarar av fotboll och hockey? I HD och SD MVH Postad 10 december 2007 - 00:14 Postad 10 december 2007 - 17:08 Nope ingen ägare har rapporterat ett enda fall av banding. Cnet recensionen däremot yrade man om mild banding men ingen har sett nåt sånt överhuvudtaget i övrigt. Redigerat av majstang, 10 december 2007 - 17:10. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |