Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sharp XL2E serien

862 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 May 2008 - 13:38

doppko
  • doppko
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0
Är det någon som vem om Xl2an finns i butik i stockholm? Måste se den "live" innnan det blir aktuellt med köp.

Postad 20 May 2008 - 13:41

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0

Är det någon som vem om Xl2an finns i butik i stockholm? Måste se den "live" innnan det blir aktuellt med köp.

Vi har LC-42XL2 uppsatt i butiken, kopplad till en Sony BDP-S300

// Max Reference

Postad 20 May 2008 - 14:16

Ödlan
  • Ödlan
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Så synd då att det var den lilla TV'n som fanns för beskådan.
Det vore trevligare med en riktig storlek, alltså 52-tummaren!
Då hade jag sprungit till butiken med en gång.
:)

Postad 21 May 2008 - 12:52

BoL79
  • BoL79
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Är lite inne på haddirajansfunderingar här...känns inte som det har så mycket med fjärrkontrollen att göra utan med tv:ns hantering efter tryck så att säga.
I menysystem samt vid kanalvälj är det respons nästan direkt, men det tar ca 2 sek att byta inkanal. Vid texttv är den långsammare än min tjocktv, men långt ifrån 4-5 sek. Vi pratar klart under sekunden iaf. Sen kan man dessutom "förtrycka" (dvs om man trycker 3 0 0 så ser man inte siffrorna men dom kommer upp med liten fördröjning)

Allt sammantaget: responstid kunde varit snabbare, MEN inget som stör mig överhuvudtaget då jag efter ca 1-2 månaders användning är lika övertygad. Detta är en av de absolut mest prisvärda lcd-tv man kan få tag på! Dessutom överlägset snyggast design.

SDTV för högkvalitetskanaler typ SVT, TV4 är så bra att jag allvarligt funderar på att vänta med HDTV tills våra kära kabeltvbolag tillåter att vi åter får en teknik som motsvarar 80-talets... (dvs videobandspelaren). Speciellt bilden via dator/firedtv är suberb. Dock kan man så klart nästan glömma ppv fotboll...

Blue ray är såklart kanon, men även dvd kan näst intill förväxlas med bluray.

Postad 21 May 2008 - 14:58

Haddirajan
  • Haddirajan
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0
Jag har testat att programera fjärren till Yamahaförstärkaren så den hanterar Sharp tv, och testade.
Om det var någon skillnad så var den så marginell att det går bort i felmarginalen, men mest tror jag att man upplevde den liiiite liiiite snabbare pga den förväntade förbättringen.
Förstärkaren reagerar blixtsnabbt på Yamahafjärren, så den väler jag att lite på. Återstår då Sharps hårdvara i tvn skulle jag tro. För inte lägger man in en delay i mjukvara bara för att j-ä-v-l-a-s med konsumenterna? :)

Redigerat av Haddirajan, 21 May 2008 - 14:58.

Postad 23 May 2008 - 13:26

sharpkarlsson
  • sharpkarlsson
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hejsan!
NU äntligen sitter 52xl2s på väggen!
grymt imponerad av bilden! vilken skillnad mot min gamla dumburk. Blu.ray är så snyggt. Men även de vanliga kanalerna på canal digital är super måste jag säga!
Ska testa lite så återkommer jag mer om "proffs" kalibreringen. Har ni förresten använt er av nån kalibrerings dvd eller liknande? vilka inställningar har ni?

Postad 23 May 2008 - 20:48

Ormbett
  • Ormbett
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Ska testa lite så återkommer jag mer om "proffs" kalibreringen.

Kula att du är nöjd! Vi kan knappt bärga oss när det gäller att få ta del av proffsinställningarna :) Har du samma inställningar på SD som på HD/DVD?

Postad 24 May 2008 - 21:15

Sorry
  • Sorry
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Har en Sharp 46XL2s Kollade på Melodifestivalfinalen På Svt HD och hade denna inställning: Det var riktigt bra bild. Har Canal digitals HD box utan hårddisk. Sitter man väldigt nära kan man sänka skärpan ett eller två steg. Sitter själv på 3.5 meter och då funker det bäst med +3 eller +4 . Men med en stor skärm så blir det ju mycket mer analytisk bild, så det skiljer väldigt mycket mellan olika kanaler eller program på samma kanal.

Bifogad fil  DSC00034.JPG   49.1K   0 Antal nerladdningar

Inställningar under avancerat

Färgtemp = Mellan
Filmläge = AV
Aktiv kontrast = AV

Under Alternativ

D.Brusred. = Hög

Redigerat av Sorry, 24 May 2008 - 21:24.

Postad 24 May 2008 - 22:18

BoL79
  • BoL79
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Har själv kört en "basic"-kalibrering med DVE på min XL2S 46:a
Nedan inställningarna jag fick fram (helt amatörmässigt...) från en PS3:a

Eftersom man kör en skiva under kalibreringen vet jag inte riktigt hur man bäst kalibrerar TV-signalen.
Jag gjorde så att jag kopierade inställningarna jag fick fram med PS3:an och gjorde en del justeringara av dessa som jag tyckte förbättrade tv-bilden (inom parentes).

Viktigt att tänka på vid kalibrering är dock att inställningarna inte kan kopieras exakt då rum/ljus förhållande etc är olika samt
att man måste kalibrera för just en specifik källa och de inställningar man har med denna.

Dock kan det ju vara intressant att se vad ett proffs får fram (kör du PS3:a Sharpkarlsson?)

Också intressant att höra om andra som kör PS3 med XL2 kör med helt andra inställningar...eller tycker att bilden blir bättre genom att använda nedanstående...

Inställningar för PS3 (SDTV)

BILD
OPC: Av
Bakgr.belysning: +16 (+10)
Kontrast: +30 (+21)
Ljusstyrka: -1 (-4)
Färg: 0 (-3)
Toning: +1 (+1)
Skärpa: -4 (0)

Avancerat
Färgtemperatur: Mellan-låg (Mellan-Låg)
100Hz: På (På)
Filmläge: Standard (Avancerad)
Aktiv kontrast: Av (Av)
Svart&Vit: Av (Av)

ALTERNATIV
D.brusred: Av (Av)

Det jag ställde in med DVE var Kontrast, Ljusstyrka, Färg, Toning och Skärpa.
Jag utgick ifrån Bakgr.belysning och Färgtemp enligt diverse reviews där skärmarna kalibrerades.
Enligt dessa kunde man också köra på Färgtem = Låg men jag tyckte Mellan-Låg blev bättre.

Noterbart är att slutresultatet blev väldigt likt typ tester av tex X20 i hemmabiotidningen.

Postad 28 May 2008 - 10:04

doppko
  • doppko
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0

Ursäkta, men jag är för lat för att leta igenom hela tråden :)
Men vad är igentligen skillnaden på "XL2E" och "XL2S" ??

Kan inte se nån skillnad på dom och jag ska beställa en XL2E nästa vecka om det inte är nåt "bättre" med "S" modellen ;)

Hur gick det med beställningen? Skulle vara intressant att veta hur det står till med banding. Priset är ju som sagt betydligt bättre än för S versionen.

Postad 30 May 2008 - 06:10

Bigrauk
  • Bigrauk
  • Forumräv

• 892 inlägg
  • 0

Hur gick det med beställningen? Skulle vara intressant att veta hur det står till med banding. Priset är ju som sagt betydligt bättre än för S versionen.

Svante Skoog köpte en "Sharp LC-52X20S" istället :)

Postad 30 May 2008 - 10:57

BoL79
  • BoL79
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

Har själv kört en "basic"-kalibrering med DVE på min XL2S 46:a
Nedan inställningarna jag fick fram (helt amatörmässigt...) från en PS3:a

Eftersom man kör en skiva under kalibreringen vet jag inte riktigt hur man bäst kalibrerar TV-signalen.
Jag gjorde så att jag kopierade inställningarna jag fick fram med PS3:an och gjorde en del justeringara av dessa som jag tyckte förbättrade tv-bilden (inom parentes).

Viktigt att tänka på vid kalibrering är dock att inställningarna inte kan kopieras exakt då rum/ljus förhållande etc är olika samt
att man måste kalibrera för just en specifik källa och de inställningar man har med denna.

Dock kan det ju vara intressant att se vad ett proffs får fram (kör du PS3:a Sharpkarlsson?)

Också intressant att höra om andra som kör PS3 med XL2 kör med helt andra inställningar...eller tycker att bilden blir bättre genom att använda nedanstående...

Inställningar för PS3 (SDTV)

BILD
OPC: Av
Bakgr.belysning: +16 (+10)
Kontrast: +30 (+21)
Ljusstyrka: -1 (-4)
Färg: 0 (-3)
Toning: +1 (+1)
Skärpa: -4 (0)

Avancerat
Färgtemperatur: Mellan-låg (Mellan-Låg)
100Hz: På (På)
Filmläge: Standard (Avancerad)
Aktiv kontrast: Av (Av)
Svart&Vit: Av (Av)

ALTERNATIV
D.brusred: Av (Av)

Det jag ställde in med DVE var Kontrast, Ljusstyrka, Färg, Toning och Skärpa.
Jag utgick ifrån Bakgr.belysning och Färgtemp enligt diverse reviews där skärmarna kalibrerades.
Enligt dessa kunde man också köra på Färgtem = Låg men jag tyckte Mellan-Låg blev bättre.

Noterbart är att slutresultatet blev väldigt likt typ tester av tex X20 i hemmabiotidningen.

Ingen som har några inställningar på sin TV....?

Postad 30 May 2008 - 17:10

Ormbett
  • Ormbett
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Ingen som har några inställningar på sin TV....?

Jodå, här kommer mina som inte är så väl genomtänkta. Kom gärna med synpunkter och tips till förbättring! ;)

OPC - AV
Bakgr.bel - STD
Kontrast +25
Ljusstyrka +1
Färg -3
Toning +3
Skärpa +5
Färgtemp - Mellan/låg
100Hz - På
Filmläge - STD
Aktiv kontrast - AV
D.Brusreducering - AV

Postad 30 May 2008 - 19:35

BoL79
  • BoL79
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

Jodå, här kommer mina som inte är så väl genomtänkta. Kom gärna med synpunkter och tips till förbättring! ;)

OPC - AV
Bakgr.bel - STD
Kontrast +25
Ljusstyrka +1
Färg -3
Toning +3
Skärpa +5
Färgtemp - Mellan/låg
100Hz - På
Filmläge - STD
Aktiv kontrast - AV
D.Brusreducering - AV

Är detta inställningar för DVD/BR eller för vanlig TV?

Tror toning och färgtemp kan vara ganska individuellt. Att man drar ner färg/upp toning (mot grönt) kan bero på att tv:n sägs ha sk red-push. Detta är man förmodligen olika känslig för. Personligen vill jag ha ganska mycket rött.

Det intressanta dock är att ni har så hög sharpness. När man gör kalibrering med DVE (Digital Video Essentials) så börjar man med att ta bort all Sharpness (ner till -10 på XL2). När allt är klart ökar man MEN så lite som möjligt då Sharpness egentligen "förstör bilden". Jag tycker det behövs lite mer på SD signaler då den bild blir lite suddigare men på BR ska det ju behövas klart mindre.

Postad 30 May 2008 - 20:47

Ormbett
  • Ormbett
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Är detta inställningar för DVD/BR eller för vanlig TV?

Det är mina inställningar för HD. Ska prova att dra ner skärpan lite. Om jag hinner i helgen så ska jag även prova dina inställningar eftersom de skiljer sig ganska mycket mot mina. Jag har inte använt något kalibreringsverktyg utan bara försök att få en någorlunda naturlig bild. Jo, jag tycker nog att det är lite väl mycket "rött" i tv:n med standardinställningar från fabrik, som man enligt min smak behöver kompensera med ton och temperatur (så långt det nu går) för att inte folk ska se ut som indianer i vissa scener.

Vad är det för skillnad på Filmläge STD och avancerad?

Postad 30 May 2008 - 20:53

doppko
  • doppko
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0

Det är mina inställningar för HD. Ska prova att dra ner skärpan lite. Om jag hinner i helgen så ska jag även prova dina inställningar eftersom de skiljer sig ganska mycket mot mina. Jag har inte använt något kalibreringsverktyg utan bara försök att få en någorlunda naturlig bild. Jo, jag tycker nog att det är lite väl mycket "rött" i tv:n med standardinställningar från fabrik, som man enligt min smak behöver kompensera med ton och temperatur (så långt det nu går) för att inte folk ska se ut som indianer i vissa scener.

Vad är det för skillnad på Filmläge STD och avancerad?

Har ni provat att justera färgbalansen (för att reducera rött) i servicemenyn?

Postad 30 May 2008 - 21:52

BoL79
  • BoL79
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

Som sagt jag tycker inte det behövs för min smak, men vad menar du med "servicemenyn"? Hur kommer man åt den?

Postad 31 May 2008 - 08:49

Ormbett
  • Ormbett
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Nix, men jag vill VÄLDIGT gärna veta hur man kommer in i servicemenyn och vilka parametrar man kan justera där.

Postad 31 May 2008 - 09:13

BoL79
  • BoL79
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

Nix, men jag vill VÄLDIGT gärna veta hur man kommer in i servicemenyn och vilka parametrar man kan justera där.

Vad jag sett tidigare brukar det vara att man ska sätta på tv samtidigt som man håller vissa knappar nertryckna, plus ev sedan andra knappkombinationer.
Ibland kan man köra in en massa koder i någon form av programerbar fjärrkontroll, men har ingen aning om hur.
Vad jag hört kan man komma åt en hel del men man kan kanske ställa till en del oxå...kanske är det så att ett "proffs" använder denna för att kalibrera TV:n??

doppko, vet du hur man gör för XL2:an?
Vad gäller egentligen med garanti om man går in och pillar här?

Postad 31 May 2008 - 13:47

Ormbett
  • Ormbett
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Vad jag sett tidigare brukar det vara att man ska sätta på tv samtidigt som man håller vissa knappar nertryckna, plus ev sedan andra knappkombinationer.

Det finns ett uttag på sidan som heter "service". Det finns väl en viss risk att det är till för att koppla till någon form av extern enhet som finns på serviceverkstäderna och då kanske det inte finns några gömda inbygda menyer i själva tv:n. Men det är naturligtvis bara spekulationer från min sida. Vad gäller garantier så finns det nog ofta ganska bra anledningar till att eventuella sevicemenyer är "gömda" :(

Postad 31 May 2008 - 16:00

BoL79
  • BoL79
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

Det finns ett uttag på sidan som heter "service". Det finns väl en viss risk att det är till för att koppla till någon form av extern enhet som finns på serviceverkstäderna och då kanske det inte finns några gömda inbygda menyer i själva tv:n. Men det är naturligtvis bara spekulationer från min sida. Vad gäller garantier så finns det nog ofta ganska bra anledningar till att eventuella sevicemenyer är "gömda" :lol:

Håller med, har också sett det där uttaget...
Nåväl, jag är ändå mycket nöjd med TVn som den är :(
Det är ju bara den tekniska/nyfikna sidan av mig som skulle vilja testa i så fall...

Postad 01 June 2008 - 10:00

Sorry
  • Sorry
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Jodå, här kommer mina som inte är så väl genomtänkta. Kom gärna med synpunkter och tips till förbättring! :(

OPC - AV
Bakgr.bel - STD
Kontrast +25
Ljusstyrka +1
Färg -3
Toning +3
Skärpa +5
Färgtemp - Mellan/låg
100Hz - På
Filmläge - STD
Aktiv kontrast - AV
D.Brusreducering - AV

När du skriver standard på bakgrundsbelysning vilken inställning har du då använt ? är det i film läge eller i dynamiskt, Spel , dator . Det skiljer rätt mycket mellan grundinställningen i varje visnings läge.

Postad 01 June 2008 - 16:15

Ormbett
  • Ormbett
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

När du skriver standard på bakgrundsbelysning vilken inställning har du då använt ? är det i film läge eller i dynamiskt, Spel , dator . Det skiljer rätt mycket mellan grundinställningen i varje visnings läge.

Mmm... jag sitter inte vid tv:n nu men jag är ganska säker på att det är "Dynamiskt"

Postad 01 June 2008 - 22:18

Unregisteredb3cba0c2
  • Unregisteredb3cba0c2
  • Lärjunge

• 409 inlägg
  • 0
Ska inhandla en stor-tv efte sommaren och har alltid varit sugen på en plasma p.g.a dess otroliga kontrast och superba bildkvalité men jag undrar nu hur Sharp XL2E står sig mot en bra Plasma? Är konstrasten mycket sämre eller är denna LCD näst intill lika bra som t.ex en fullHD från Samsung?

Postad 02 June 2008 - 09:18

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6891 inlägg
  • 0

Svante Skoog köpte en "Sharp LC-52X20S" istället :P

Nja en 46x20 blev det :blink:

Kände inte att de 4000 extra var värt 100Hz som jag hatar med sitt "fejkade" videokamara flyt ;)

Film ska vara 24 bilder i sekunden helt enkelt :lol:

Postad 02 June 2008 - 09:49

doppko
  • doppko
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0

Ibland kan man köra in en massa koder i någon form av programerbar fjärrkontroll, men har ingen aning om hur.
Vad jag hört kan man komma åt en hel del men man kan kanske ställa till en del oxå...kanske är det så att ett "proffs" använder denna för att kalibrera TV:n??

doppko, vet du hur man gör för XL2:an?

Tyvärr vet jag inte hur man kommer in i den. Men vad jag förstår efter ha läst på en del forum så ska det gå att justera mängen rött i service menyn vilket till stora delar ska förbättra red-push fenomenet.

Nja en 46x20 blev det :blink:

Kände inte att de 4000 extra var värt 100Hz som jag hatar med sitt "fejkade" videokamara flyt ;)

Film ska vara 24 bilder i sekunden helt enkelt :lol:

Ja, film ska se ut som film. Men den stora fördelen med 100hz är väl att man får bättre rörelseskärpa!? tycker generellet att det är ganska grov rörelseoskärpa på LCD tv. 100hz kan vara ett sätt att få det lite bättre.

Postad 05 June 2008 - 19:42

Silverbeeker
  • Silverbeeker
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Ja då slog man till efter många månaders vridande och vändande på för och nackdelar av
vilken tv man skulle köpa.
Valet föll på en 42XL2S som beställdes i måndags och levererades idag.
Packade upp den med spänning och kopplade in den och testade lite grann.
Digital SD-TV såg helt ok ut, analog SD-TV var väl inte så bra men det viste man ju, vanlig dvd såg kanon ut.

Men vad får jag då se uppe i vänsta hörnet på skärmen, en lite svart fläck.
Det ser inte ut som en pixel utan som en liten fläck, om ni förstår vad jag menar.
Man ser den från 3 meters avstånd och den enda gången den inte syns är när det är ett mörkt
parti i det området av skärmen. Dj-la skit också !!!

Tänkte höra med återförsäljaren/sharp om att byta ut skärmen, och om dom inte går med
på detta får väl jag häva köpet enligt ångerveckan.

Bifogar några bilder jag tog lite snabbt där man ser hur den ser ut.
Jag tycker den är för stor för att vara ett pixelfel, vad tycker ni ?

Nu är det de enda jag ser när jag tittar på tv:en, om jag ser fläcken eller inte, dj-ligt irriterande.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  bild1.jpg   139.79K   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  bild2.jpg   124.13K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Silverbeeker, 05 June 2008 - 19:45.

Postad 06 June 2008 - 22:23

Haddirajan
  • Haddirajan
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0
Jag har en röd lysande pixel på min skärm, så jag ringde till Sharp...
"Vi kan ta in den för bedömning, men du får vara beredd på att vara utan tv i ca 3 veckor. Sharp bedömmer den på några meters håll, och syns då pixelfelet och upplevs som störande så byter man ut den..."

Mín syns bara när jag spelar och sitter på två meters håll, så jag väntar nåt halvår till och hoppas att fler fixlar dör tills dess. Sharpsupport har lång väg till att uppnå Pioneerkvalitet som kommer ut och byter på plats.

Postad 09 June 2008 - 17:47

BoL79
  • BoL79
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

Jag har en röd lysande pixel på min skärm, så jag ringde till Sharp...
"Vi kan ta in den för bedömning, men du får vara beredd på att vara utan tv i ca 3 veckor. Sharp bedömmer den på några meters håll, och syns då pixelfelet och upplevs som störande så byter man ut den..."

Mín syns bara när jag spelar och sitter på två meters håll, så jag väntar nåt halvår till och hoppas att fler fixlar dör tills dess. Sharpsupport har lång väg till att uppnå Pioneerkvalitet som kommer ut och byter på plats.

Trist :)
Men de måste väl ändå ha någon slags bedömningsgrund, annars är det ju helt subjektivt...? Tex att en pixel i mittendelen av skärmen är "mer" pixelfel än en i utkankten. Sony har väl nollpixelfelgaranti men annars betraktas väl en pixel sällan som fel om den inte sitter centralt?
Pioneer kommer ju att sälja Sharplcd så man fär väl köpa av dem istället...

Postad 09 June 2008 - 20:28

Sorry
  • Sorry
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Mmm... jag sitter inte vid tv:n nu men jag är ganska säker på att det är "Dynamiskt"

Men om du använder Dynamiskt visninsläge så kommer tven att ändra om bilden hela tiden efter hur mycket ljus det är på skärmen. Skit iriterande. Har ändrat i två månader nu i alla inställningar och det blir inte riktigt bra bild = naturtrogen färggivning om man inte ställer färgtemp på Mellan Hög . Har man en varmare inställning så spelar det ingen roll hur vitt ljus som tven försöker återge, det blir i alla fall lite rosa stick i det vita. Men det är lätt att bli hema blind när man sitter och ställer in. Kan vara bra att ha någon referens att gå efter, en dator eller en annan tv.

Postad 10 June 2008 - 22:58

Flanders
  • Flanders
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Har haft min tv nu i ungefär 1 vecka och är supernöjd, jag har 42XL2S.
Fast jag vet inte om de är något fel på mina billiga sladdar som jag har mellan tv:n och PS3an och min boxer, för när jag har widescreen format så kommer de en liten tunn linje, både på översidan och undersidan, precis innan bildens slut.
Har försökt ta bild på de med en mobilkamera, syns väl inte så väl. Men är de en annan som är über petig eller kan de vara något fel på TVn.

Har försökt ringa in linjen.
Bifogad fil  namnl_s.JPG   28.66K   0 Antal nerladdningar

Är de så här eller är de något fel?

Postad 11 June 2008 - 06:51

Ormbett
  • Ormbett
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Men om du använder Dynamiskt visninsläge så kommer tven att ändra om bilden hela tiden efter hur mycket ljus det är på skärmen. Skit iriterande.

Det är väl bara om man har OPC eller aktiv kontrast på som det blir på det sättet du beskriver, eller?

Postad 11 June 2008 - 08:21

BoL79
  • BoL79
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

Har haft min tv nu i ungefär 1 vecka och är supernöjd, jag har 42XL2S.
Fast jag vet inte om de är något fel på mina billiga sladdar som jag har mellan tv:n och PS3an och min boxer, för när jag har widescreen format så kommer de en liten tunn linje, både på översidan och undersidan, precis innan bildens slut.
Har försökt ta bild på de med en mobilkamera, syns väl inte så väl. Men är de en annan som är über petig eller kan de vara något fel på TVn.

Har försökt ringa in linjen.
Bifogad fil  namnl_s.JPG   28.66K   0 Antal nerladdningar

Är de så här eller är de något fel?

Diskussionen har förts här innan, men jag skulle aldrig ha några billiga sladdar till en i övrigt high-end utrustning. Kör själv mycket bra kablar och har inga störningar på bilden. Man kan ju inte säkert veta vad det beror på men jag hade iaf testsat med bra kablar.

Postad 11 June 2008 - 15:36

Flanders
  • Flanders
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag är ganska säker på att de är mina kablar, då jag har bara billiga kablar både från min PS3, boxer och dator till TV:n, så jag skulle tippa på de, får ta och inhandla nya.

Postad 11 June 2008 - 17:55

Sorry
  • Sorry
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Det är väl bara om man har OPC eller aktiv kontrast på som det blir på det sättet du beskriver, eller?

Nej. Det spelar ingen roll att man har det urkopplat. Har man på dynamiskt visningsläge så då blir det så. Jag höll på att bli tokig innan jag kom på det, trode det var fel på teven.

Postad 12 June 2008 - 20:43

Ormbett
  • Ormbett
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Nej. Det spelar ingen roll att man har det urkopplat. Har man på dynamiskt visningsläge så då blir det så. Jag höll på att bli tokig innan jag kom på det, trode det var fel på teven.

´Hmm... konstigt att jag inte märker det då. :D Bäst att greja lite med inställningarna igen då för att se om jag kan få det bättre. :D

Postad 13 June 2008 - 00:06

Sur gubbe
  • Sur gubbe
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Det där ser ut som en vanlig effekt av överdriven skärpa eller någon annan finess som skärper till bilden. Skärpa är egentligen inte skärpa i ordets rätta mening utan en typ av filtrering för att framhäva konturer på bekostnad av upplösning. Det ser skarpare ut men är det inte. Tvärtom, detaljinformation minskar.

Ett sätt att framhäva konturer är att lägga på egde enhancement, kantskärpa, där starka konturer omges av en ljus rand. Och om något i bilden är en skarp kontur så är det den svarta letterboxen ovan och under bild. :D

Tyvärr är många DVD-filmer kodade på så sätt. Rätt irriterande faktiskt. Så det kanske inte går bort helt men en överdriven skärpa i TV:ns menyer kommer förstärka den edge enhancement som redan är där.

Postad 13 June 2008 - 16:13

Flanders
  • Flanders
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Det där ser ut som en vanlig effekt av överdriven skärpa eller någon annan finess som skärper till bilden. Skärpa är egentligen inte skärpa i ordets rätta mening utan en typ av filtrering för att framhäva konturer på bekostnad av upplösning. Det ser skarpare ut men är det inte. Tvärtom, detaljinformation minskar.

Ett sätt att framhäva konturer är att lägga på egde enhancement, kantskärpa, där starka konturer omges av en ljus rand. Och om något i bilden är en skarp kontur så är det den svarta letterboxen ovan och under bild. :)

Tyvärr är många DVD-filmer kodade på så sätt. Rätt irriterande faktiskt. Så det kanske inte går bort helt men en överdriven skärpa i TV:ns menyer kommer förstärka den edge enhancement som redan är där.

Skrev du till mig?
Har inte alls mycket skärpa inställd på TV:n.

Postad 14 June 2008 - 14:35

Sur gubbe
  • Sur gubbe
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0

Skrev du till mig?
Har inte alls mycket skärpa inställd på TV:n.

Japp, vände mig till dig. ;) Det du ser kan alltså vara kodat redan i filmen och går inte att få bort. Även om du har sänkt det reguljära skärpereglaget kan det vara någon form av extra skärpefiness som skapar dem. Se upp med med alla "Transient Improvements", ofta förkortade som "CTI" (för chroma) och "LTI" (för luminans). Ifall sådan alternativ finns i menyerna hos Sharpen.

Postad 15 June 2008 - 11:16

Sorry
  • Sorry
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Har en 46XL2s

Under avancerad

Färgtemp mellan hög.
Flimläge AV
Aktivkontrast AV

Med denna inställning så Ser hud ut som det ska och gräsmattor är inte neon färgade.Sen kan det skilja sig från olika kanaler eller sändningar, men det är överlag bra. Har canal digitals lilla hd box utan hårddisk.

OBS. Jag har det rätt mörkt i rummet, inge dagsljus eller lampa på

Bifogad fil(er)

Redigerat av Sorry, 15 June 2008 - 12:05.

Postad 22 June 2008 - 14:38

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1866 inlägg
  • 0
Min lokala Mediamarkt butik är roliga, dom tar 24990:- för 42 tummaren ;)

Postad 22 June 2008 - 17:42

doppko
  • doppko
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0

Min lokala Mediamarkt butik är roliga, dom tar 24990:- för 42 tummaren :)

Det var dyrt. Inware house har 52" xl2 för 23 kkr. Visserligen Europamodellen, men man får ju 10 " mer för 2000kr mindre.

Postad 23 June 2008 - 14:34

EtaCarinae
  • EtaCarinae
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Inhandlade till slut en 46XL2S jag också! Efter att än så länge bara kört SDTV (inbyggda DVB-T) och PC är jag nöjd, men tycker det finns några irriterande brister (en del har nämnts förut i tråden).
  • Sega kanalbyten (och text-TV)
  • Irriterande att EPG mode inte släpper igenom åtminstone ljud. Man har ingen möjlighet att veta när reklampausen är slut. Möjligen finns det tekniska begränsningar i DVB som gör att man måste lämna aktuell frekvens när man väljer en annan "kanalrad" i EPG. Den andra DVB-boxen jag har byter kanal när man byter rad i EPG vilket ju är lika irriterande...
  • 100Hz SDTV synnerligen problematisk. Jag hade stora förhoppningar om att 100Hz skulle fungera bättre i SDTV, men är besviken. Hoppas verkligen det blir bättre med HDTV och 1080p material. Problemen uppstår främst hos rörliga objekt när bakgrunden samtidigt panorerar. Det uppstår en rejäl blurrighet runt objekten. Någon som kan bekräfta detta problem? Tyvärr tycker jag också att det verkar som att när man slår av 100Hz så mister man onödigt mycket av deinterlace-mekanismen, men jag kan ha fel där...
Jag vill inte bara gnälla utan har en del positivt också!

• Jag har alltid tyckt att Aquosskärmarna utmärkt sig i butik med skärpa, klara färger och lyster. Känns verkligen som man fått med sig det hem!
  • PC mot 46XL2S fungerade problemfritt. (Automatdetekterade 1920x1080 utan problem). Har ett GeForce7800 med 2xDVI ut. Linux fungerade också. Har hört att det inte är lika självklart att koppla upp t ex Tosh Z3030D. Dock, som jag misstänkte i ett tidigare inlägg har XL2S ett subpixelmönster som inte tillåter Microsofts ClearTypeteknologi att mjuka upp fonterna.
  • Snygg och platt!!!
Återstår att skaffa HDTV, PS3, HTPC, Surroundavkodare och... (semesterpengar goodbye :blink:)

Postad 30 June 2008 - 12:53

doppko
  • doppko
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0
Har nu beställt en 52 XL2e som kommer idag hoppas jag. Är det någon som vet hur stor kartongen är för 52" Går den in i en störe kombi?! kan man transportera tven liggande platt? Det är ju snack om att man absolut inte får lägga ner plasmaskärmar men frågan är om det gäller lcd. Rimligtvis borde det inte vara några problem eftersom LCD skärmar i tex. laptops ligger plant när de är ihopvikta. Nu är ju iof en 52 lcd liiite större..

Postad 03 July 2008 - 09:16

doppko
  • doppko
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0

Har nu beställt en 52 XL2e som kommer idag hoppas jag. Är det någon som vet hur stor kartongen är för 52" Går den in i en störe kombi?! kan man transportera tven liggande platt? Det är ju snack om att man absolut inte får lägga ner plasmaskärmar men frågan är om det gäller lcd. Rimligtvis borde det inte vara några problem eftersom LCD skärmar i tex. laptops ligger plant när de är ihopvikta. Nu är ju iof en 52 lcd liiite större..

Svarar själv då TV står hemma nu. kartongen går in i en större kombi. höjden på paketet är 88cm. Att transportera liggande är helt ok enligt Sharp support.

Angående TVn så är det bara att hålla med om att fjärren seg som få. inte bara att det tar ett tag för att nått ska hända efter att man tryckt. Man måste även hålla ner knappen en liten stund för att det ska "bita". Trycker man snabbt, som man annars görs, så händer ingenting. Tur att jag kör telia IP tv med ok box.

Postad 03 July 2008 - 11:59

Haddirajan
  • Haddirajan
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0

Angående TVn så är det bara att hålla med om att fjärren seg som få. inte bara att det tar ett tag för att nått ska hända efter att man tryckt. Man måste även hålla ner knappen en liten stund för att det ska "bita". Trycker man snabbt, som man annars görs, så händer ingenting.

Jag tycker att alla som har trög fjärr ska felanmäla det, annars lär inte Sharp skicka ut nån uppdatering på det.
Sist jag pratade med supporten så sa de att det kommit in bara några enstaka anmälningar på detta, och då är det svårt att motiver japanerna till att bry sig. Så maila supporten om detta tack. Om inte för din skull, så för oss andra som använder tvn och boxer.

Postad 03 July 2008 - 12:54

doppko
  • doppko
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0

Jag tycker att alla som har trög fjärr ska felanmäla det, annars lär inte Sharp skicka ut nån uppdatering på det.
Sist jag pratade med supporten så sa de att det kommit in bara några enstaka anmälningar på detta, och då är det svårt att motiver japanerna till att bry sig. Så maila supporten om detta tack. Om inte för din skull, så för oss andra som använder tvn och boxer.

Bra förslag. Ska göra det. Även fast jag kör extern box så använder jag ju fjärren till menyer och sånt. En sak till som är liet konstigt är att TVn tar väldigt lång tid på sig att starta. är det så för er andra också?

Postad 03 July 2008 - 13:59

Haddirajan
  • Haddirajan
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0

TVn tar väldigt lång tid på sig att starta. är det så för er andra också?

Nä, jag har bild inom två-tre sekunder på DTV, via HDMI tar det någon sekund längre.
Jag minns inte om det är tvn eller dvd-recordern man kan ställa i olika strömsparlägen?
Det isåfall kan göra att "tvn sover djupare" inför uppstarten. Kolla det.

Postad 05 July 2008 - 06:58

BoL79
  • BoL79
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

Nä, jag har bild inom två-tre sekunder på DTV, via HDMI tar det någon sekund längre.
Jag minns inte om det är tvn eller dvd-recordern man kan ställa i olika strömsparlägen?
Det isåfall kan göra att "tvn sover djupare" inför uppstarten. Kolla det.

På sharpen är det under menyn inställningar - beredskapsläge. Välj läge 1 för en något snabbare start av Tvn.

Postad 13 July 2008 - 08:53

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
Visar Sharp LC-52XL2S 24p på ett korrekt sätt?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.