Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 9.071004 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8.970588 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 11 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 12 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 14 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 14 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 15 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 15 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 16 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 16 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 16 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 16 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 16 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 16 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 16 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 16 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 16 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 17 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 17 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 17 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 17 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 17 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 17 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 17 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 17 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 17 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 17 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 17 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 17 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 17 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 17 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 17 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 17 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 17 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 17 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 18 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 18 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 18 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 18 år sedan

Postad 22 February 2008 - 23:38

Unregistered2e8df88d
  • Unregistered2e8df88d
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Jag har också fått hem min efterlängtade Tvix idag. Alla filmer som jag har testat än så länge spelas upp men det verkar vara problem med ljud-codecs i många av dem. Av filmer i mkv-container är det bara en av tio där ljudet fungerar alls (står unsupported i informationen). Är det ett känt problem att inte tvixen kan hantera ljudformaten som normalt används i mkv-filer? Jag har även haft några wmv-filer som jag kan spela upp i tex en xbox 360 som också har saknat ljud.

Jag kör den senaste officiella firmwaren och ljudet via optisk kabel till min reciever. Har testat att att ändra inställningarna analog/digital och kört ljudet direkt till tvn via HDMI.

Lägg till detta några ett antal låsningingar och problem att stream filer (kör därför bara från lokal disk än så länge) så förstår ni säkert att mitt första intryck inte är allt för positivt. Nu ska jag sova och hoppas att det ska gå bättre imorgon...

Postad 22 February 2008 - 23:58

SonnyF
  • SonnyF
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Första intrycket från mig...

Även jag fick min Tvix, Supra HDMI och 500gb från Dustin ikväll. Kopplade dock in min nya 500gigare direkt till min stationära dator, där jag formaterade och kopierade över mina HD-filmer i 78MB/s. *swoosch* :( Passade även på att lägga över senaste fw'n till disken.
Kopplade sedan upp tvixen till min Onkyo 875 och vidare till Pioneer plasman med hdmi-gränssnitt hela vägen. Lite strul i början då jag inte kunde få fram bilden. Lyckades tillslut hitta rätt inställning. Joxade lite med inställningar i tvixen och reciervern och fick tillslut bra bild på plasman.
Har än så länge testat 9 HD filmer i mkv(720p, 1080p, DTS, AC3)... alla fungerade klockrent! ******** i gatan vilken bra bild var min första reaktion, då jag inte upplevt hd mer än på datorn.
Testade även en dvd-image. Även den fungerade bra.
Är dock lite missnöjd med fotobildspelet. Ska undersöka det lite närmare innan jag ger ett utlåtande.
Ska ge mig på tvixen igen under morgondagen för att ytterliggare testa den.
Men än så länge är jag toknöjd.

TILLÄGG: Mitt problem att visa foton i korrekt upplösning är tydligen ett problem relaterat senaste fw'n som jag installerade. Bara att vänta på ny fw.

/S

Redigerat av SonnyF, 23 February 2008 - 07:35.

Postad 23 February 2008 - 00:01

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Tjena allihopa!!

E det jag som e helt slut i huvudet eller ska man inte kunna kopiera filer från sin dator till hårddisken i Tvixen för att sedan kunna spela upp dessa utan att ha datorn igång och köra allt över Netshare?!?
Jag vill ju kunna se Tvixens hårddisk i utforskaren för att där kunna kopiera, ta bort filer, lägga till mappar osv.

Mvh Jimmy

Jo det går alldeles utmärkt. Sitter och gör det personligen nu. Får du inte upp Tvixens HDD i utforskaren?

Postad 23 February 2008 - 00:17

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Jag har också fått hem min efterlängtade Tvix idag. Alla filmer som jag har testat än så länge spelas upp men det verkar vara problem med ljud-codecs i många av dem. Av filmer i mkv-container är det bara en av tio där ljudet fungerar alls (står unsupported i informationen). Är det ett känt problem att inte tvixen kan hantera ljudformaten som normalt används i mkv-filer? Jag har även haft några wmv-filer som jag kan spela upp i tex en xbox 360 som också har saknat ljud.

Vad är det för ljudformat i dina MKV:s? Verkar ju inte få mycket att funka :(

Postad 23 February 2008 - 01:27

floske
  • floske
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Ha ha äntligen, hämtade också ut min tvix idag+500GB samt supra hdmi!

Har hunnit prova den en del (mkt lätt att installera), med mkv, samt mp3 musik, och nu sitter den i datorn för att tanka över allt som jag vill ha på HDD. Har också lagt in nya fw, som släpptes igår. Och hittils har den fungerat klockrent, den är ju riktigt tyst, och bilden på mkv filmerna, är ju helt underbart för ögat att titta på, HD rules...

Kan bara instämma med alla andra, köp denna ni blir inte besvikna...

Nu får den stå och tugga allt roligt material, inatt, så är det bara på det imorgon igen, man är som barn på nytt :( men det är väl så det ska vara, och är det så, så måste ju tvixen kunna tillfredställa en hel del andra också...

Postad 23 February 2008 - 02:16

kenneth1
  • kenneth1
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Går det att lägga in info och poster till filmerna? som man kan göra till 4100an med TVix_GUI_Builder

Mycket tråkigt annars då jag tycker att det är en väldigt bra grej.

Postad 23 February 2008 - 07:38

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1887 inlägg
  • 0

Går det att lägga in info och poster till filmerna? som man kan göra till 4100an med TVix_GUI_Builder

Mycket tråkigt annars då jag tycker att det är en väldigt bra grej.

Den går utmärkt att använda även på 6500. Borta på mpcclub.com har de t.o.m. skrivit en enkel steg-för-steg guide på hur man gör. Den är väldigt bra skriven.

Postad 23 February 2008 - 08:08

sekeos
  • sekeos
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
har du en länk till den steg-för-steg guide

Postad 23 February 2008 - 08:51

sacke6
  • sacke6
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Tjena allihopa!!

E det jag som e helt slut i huvudet eller ska man inte kunna kopiera filer från sin dator till hårddisken i Tvixen för att sedan kunna spela upp dessa utan att ha datorn igång och köra allt över Netshare?!?
Jag vill ju kunna se Tvixens hårddisk i utforskaren för att där kunna kopiera, ta bort filer, lägga till mappar osv.

Mvh Jimmy

Jo det går alldeles utmärkt. Sitter och gör det personligen nu. Får du inte upp Tvixens HDD i utforskaren?

Jag har suttit hela fredagkvällen o försökt få åtkomst till tvixens hårddisk, men utan framgång.
kör allt genom en gammal d-liink DI-524 router och tycket att man borde få upp hdd:n antingen i nätverket eller i utforskarren.? jag har inte byglat hdd:n till master men det ska väl inte behövas på en sata disk?? ?? TIPS!?

Postad 23 February 2008 - 09:00

SonnyF
  • SonnyF
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Hmm... Lite strul med ftpservern i tvixen.

Kopplade upp min tvix till switchen (ej router). DHCP ger mig en ip som jag kopplar upp mot.
Jag börjar tanka över en dvdimage (iso-fil på 4,6gb), men efter en kort stund avbryts min överföring.
För följande meddelande i flashfxp:

[08:48:42] [R] PASV
[08:48:42] [R] 227 Passive mode OK (83,233,198,XX,XXX,XXX)
[08:48:42] [R] Opening data connection IP: 83.233.198.XX PORT: 48592
[08:48:42] [R] STOR dvdimage.iso
[08:48:42] [R] 150 Accepted data connection from 83.233.194.XXX:55017
[08:49:29] [R] 426-ABRT is the only legal command while uploading
[08:49:29] [R] 426-Transfer aborted
[08:49:29] [R] 426 dvdimage.iso removed
[08:49:29] [R] Transfer Failed!

Vad kan tänkas vara felet?

/S
ps. Jag lyckades att tanka över en 113mb stor MP3 utan problem.

Postad 23 February 2008 - 09:19

sacke6
  • sacke6
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
ska man testa med en switch istället för reouter tycker ni??

Postad 23 February 2008 - 10:12

sacke6
  • sacke6
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
en sista fråga innan jag skickar tillbaka tvixen, i instuktionboken står det att men kan koppla in den direkt i lan på datorn och på så sätt få upp hdd:n men inte ens det fungerar, och genom routern får jag ingen kontakt, hjäälp!!

Postad 23 February 2008 - 10:38

Hisskungen
  • Hisskungen
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag köpte en ny HD till min TviX, satte i den och startade upp tvixen.. första rutan som kom upp på tvn var, din HD är inte formaterad, vill du formatera? Då gjorde den alla mappar vid formateringen, sen har det inte vart några problem att komma åt den vare sig via USB el Nätverk..

Jag tycker bilden dock är lite grynig på 1080p .mkv filer.. Är det mina backuper elller någon inställning jag borde göra i tvixen elller på min tv?

Postad 23 February 2008 - 10:49

sacke6
  • sacke6
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
vart hittar ni disken ?? i nätverk antar jag??, kör ni allihop med router eller kör ni bara switch, eler direkt i lanporten på datorn?

Postad 23 February 2008 - 11:10

Unregistered2e8df88d
  • Unregistered2e8df88d
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Ljudformatet är vorb. Är det ett känt problem att de inte är kompatibla med Tvixen?
Nu har jag testat några fler filmer och är iaf lite mer positiv. De som har fungerat håller bra kvalité..

Men jag har fortfarande problem med streaming. Men jag måste kolla lite mer på routern innan kan kan anklaga Tvixen för att vara boven i dramat.

Postad 23 February 2008 - 11:55

Old Painless
  • Old Painless
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

vart hittar ni disken ?? i nätverk antar jag??, kör ni allihop med router eller kör ni bara switch, eler direkt i lanporten på datorn?

Du kan inte se tvixens disk i utforskaren via nätverket. Antingen kopplar du i en usb-kabel eller så kör du ftp.

Edit: Allt detta måste väl stå manualen? (har själv en 4100 men vad jag förstårfunkar de ungefär likadant)

Redigerat av Old Painless, 23 February 2008 - 11:56.

Postad 23 February 2008 - 12:12

Sheriffen3
  • Sheriffen3
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Nu fick jag det att funka.
Hittade äntligen Tvixen via FTP. Lägger en länkn om hur jag läste mig till det här under.

http://www.tvix.co.k...x...0&SCATID=18

Förresten....har tvixen Gigabit LAn eller e det "bara" 100?! Slog mig nu att jag inte har kollat upp detta......

Redigerat av Sheriffen3, 23 February 2008 - 12:16.

Postad 23 February 2008 - 12:41

Hisskungen
  • Hisskungen
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Nu fick jag det att funka.
Hittade äntligen Tvixen via FTP. Lägger en länkn om hur jag läste mig till det här under.

http://www.tvix.co.k...x...0&SCATID=18

Förresten....har tvixen Gigabit LAn eller e det "bara" 100?! Slog mig nu att jag inte har kollat upp detta......

Med det FW som kom med 6500an så ska det sitta ett kort i men vet inte hur vida den går i gigabit. uppdaterade FW till 41 då kom det upp ett menyval med gigabit val under nätverksinställningarna..

Redigerat av Hisskungen, 23 February 2008 - 12:42.

Postad 23 February 2008 - 12:57

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Ljudformatet är vorb. Är det ett känt problem att de inte är kompatibla med Tvixen?
Nu har jag testat några fler filmer och är iaf lite mer positiv. De som har fungerat håller bra kvalité..

Men jag har fortfarande problem med streaming. Men jag måste kolla lite mer på routern innan kan kan anklaga Tvixen för att vara boven i dramat.

Ogg Vorbis finns det stöd för i Tvix men problemet är när folk får för sig att blanda alla möjliga format i bl.a. .mkv-containern som det blir svårt för programmerarna att göra stöd för alla möjligheter som kan uppstå.
Hade det funnits en nära dialog med programmerarna så kunde sånt lösas relativt snabbt, men de har valt att inte lyssna så aktivt på sina användare som en del andra gör.

Bli medlem, skicka din fråga och förklara så ingående du kan på: http://www.tvix.co.kr/eng/faq
Men det tar tid innan du får svar antagligen...
Vet inte om MPC Club har någon bättre kontakt med utvecklarna och i såna fall är det bättre att bli medlem i deras forum och ta det den vägen istället.

Postad 23 February 2008 - 13:15

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Tjena allihopa!!

Mvh Jimmy

Jag har suttit hela fredagkvällen o försökt få åtkomst till tvixens hårddisk, men utan framgång.
kör allt genom en gammal d-liink DI-524 router och tycket att man borde få upp hdd:n antingen i nätverket eller i utforskarren.? jag har inte byglat hdd:n till master men det ska väl inte behövas på en sata disk?? ?? TIPS!?

Har du formaterat disken? Koppla in den med USB till datorn via Tvixen så får du se om du hittar den då. Det bör du göra.

Postad 23 February 2008 - 13:31

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1887 inlägg
  • 0

Här är den....

Bifogad fil(er)

Postad 23 February 2008 - 13:39

Unregistered682
  • Unregistered682
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0
Vilken är den senaste firmwaren till 6500 (tror jag kör 1.1.21 F)?
Finns et en senare, och var hittar man den? (hittade inget på Tvix hemsida).

Vill se om det löser ett problem jag har när jag försöker spela upp visst 1080p-material.
Ljudet spelas upp normalt, men bilden försvinner. Problemet kan lösas genom att klicka på TV-out, med då ändrar den från HDMI till Component/DVI, samt växlar till 480i-upplösning istället.
Måste då stoppa filmen samt manuellt gå in och ändra tillbaka till HDMI samt sätta 780p, och då först kan jag spela upp 1080p-filmen.

Smula irriterande...

Postad 23 February 2008 - 13:57

sacke6
  • sacke6
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Tjena allihopa!!

Mvh Jimmy

Har du formaterat disken? Koppla in den med USB till datorn via Tvixen så får du se om du hittar den då. Det bör du göra.

Jodå, med usb så hittar den!!

och streamning fungerar, men just att komma åt disken via ftp, ex. \\192.168.0.151 funkar inte alls, (e väl jag som inte fattar hur man ska göra)
man vill ju kunna föra över filer från kontoret till tvixen genom nätverket.

Postad 23 February 2008 - 14:03

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Vilken är den senaste firmwaren till 6500 (tror jag kör 1.1.21 F)?
Finns et en senare, och var hittar man den? (hittade inget på Tvix hemsida).

Vill se om det löser ett problem jag har när jag försöker spela upp visst 1080p-material.
Ljudet spelas upp normalt, men bilden försvinner. Problemet kan lösas genom att klicka på TV-out, med då ändrar den från HDMI till Component/DVI, samt växlar till 480i-upplösning istället.
Måste då stoppa filmen samt manuellt gå in och ändra tillbaka till HDMI samt sätta 780p, och då först kan jag spela upp 1080p-filmen.

Smula irriterande...

http://dvdnews.free.fr/TViX/M-6500/ hittar du FW 1.1.41.

Postad 23 February 2008 - 14:10

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Har uppdaterat till firmwaren nu --> 1.1.41 och testkört den lite. Allra helst för att se om en bug jag hittade igår hade försvunnit vid gällande material i mkv som är kodat i 24p. Jag vet inte vad ni andra har för bildvisare men min tv visar när den spelar upp 24p-material så det är grymt härligt att se. Dock, varje gång den gör det, så förflyttar Tvixen hela bilden säg.. ca 2 cm på 46" till höger så det uppstår en svart remsa till vänster. Det ser lite B ut och är irriterande. Iom att många kanske inte har en bildvisare som stöder 24p så har detta kanske inte blivit ett uppmärksammat problem. Men kan säga att det inte är åtgärdat i FW 1.1.41.

En sak som jag tycker är lite dåligt är att FW:s ej går att hitta någonstans på Dvicos hemsida (syftar givetvis på M-6500A nu) och någonting jag skulle vilja se är en lista vad som har gjorts på respektive FW så man vet vad de åtgärdar och vad man kan förvänta sig ska funka! Är ju trotsallt en ny produkt än så länge men har man släppt firmwares så vill man ju veta vad de har åtgärdat. Kanske finns någonstans på www.mpcclub.com men där har jag inte tid att leta nu när det borde finnas på Dvicos hemsida.

Postad 23 February 2008 - 14:13

Ume-Anders
  • Ume-Anders
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Firmwaren finns på Dvicos sida, kolla på beta...

Postad 23 February 2008 - 14:16

Unregistered682
  • Unregistered682
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0
Inte alls sugen att uppdatera med en beta-firmware. Vill ha den senaste officiella, inget annat.
Sen håller jag med förgående talare, Dvicos sida suger gällande info om firmwares och kommande uppdateringar för 6500.
Bara till att plöja forumen på AVS och MPC...

Finns en massa firmwares till 6500, men inga changelogs.
1.1.32
1.1.33
1.1.39 beta
1.1.41 beta

Redigerat av Unregistered682, 23 February 2008 - 14:27.

Postad 23 February 2008 - 14:30

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Inte alls sugen att uppdatera med en beta-firmware. Vill ha den senaste officiella, inget annat.
Sen håller jag med förgående talare, Dvicos sida suger gällande info om firmwares och kommande uppdateringar för 6500.
Bara till att plöja forumen på AVS och MPC...

Ja... helt användarvänlig är inte deras sida.
Det verkar som att det finns en nyare fw än din som inte går under beta (1.1.32):
ftp://ftp.dvico.com/Products/TViX/Firmware/M-6500/

Annars ska offentliga beta inte vara något man behöver dra sig för. Om det strular med något så laddar man in sin gamla igen.

Postad 23 February 2008 - 14:32

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

och streamning fungerar, men just att komma åt disken via ftp, ex. \\192.168.0.151 funkar inte alls, (e väl jag som inte fattar hur man ska göra)

Men du, adresser som börjar på 192.168 är interna IP-adresser som inte går att nå via Internet om du inte konfigurerar din router på rätt sätt (dvs från ditt kontor ska du ange routerns externa adress och köra portforwarding till rätt interna adress). Inte helt super trivialt alltså. Så att du inte når din tvix från kontoret har inget med tvixen att göra, det har med routrar, NAT och interna IP-adresser att göra.

EDIT: om du ändå vill fixa detta finns det superbra guider på Portforward.com, det finns guider där för alla vanliga routrar, superbra!

Redigerat av distortion2, 23 February 2008 - 14:34.

Postad 23 February 2008 - 14:55

sacke6
  • sacke6
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Men du, adresser som börjar på 192.168 är interna IP-adresser som inte går att nå via Internet om du inte konfigurerar din router på rätt sätt (dvs från ditt kontor ska du ange routerns externa adress och köra portforwarding till rätt interna adress). Inte helt super trivialt alltså. Så att du inte når din tvix från kontoret har inget med tvixen att göra, det har med routrar, NAT och interna IP-adresser att göra.

EDIT: om du ändå vill fixa detta finns det superbra guider på Portforward.com, det finns guider där för alla vanliga routrar, superbra!

jaså!!!
tack för upplysningen.
ska genast kolla Besök min webbsida
tack än en gång!

Postad 23 February 2008 - 15:41

sekeos
  • sekeos
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Här är den....

tackar för det

Postad 23 February 2008 - 16:54

[N]ex
  • [N]ex
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Fick min 6500 i fredags så jag har inte hunnit göra några djupdykningar i detaljer eller några omfattande test av material. Hittills har dock hela upplevelsen varit komplett smärtfri och den beter sig precis som jag hade förväntat mig. Tänkte dela med mig lite av de initiala erfarenheterna:

Hade en 500Gb Samsung disk som köptes för flera veckor sedan och som jag förberett för TViX:en. Formaterat den i NTFS, skapat default-mapparna manuellt (VIDEO etc), fyllt den med blandat material (mkv, iso, avi, mp3 etc) och skapat egna bakgrunder och icons för enskilda filmer med hjälp av Guy Kuo's hemmasnickrade program (http://www.avsforum....ad.php?t=951350). Kan verkligen varmt rekommendera hans program. Smutt att kunna växla till icon view när t ex junior ska välja sin lördagsfilm.

Efter att jag packat upp TViX'en smackade jag i hårddisken, kopplade in den med HDMI till TV'n och optisk till receivern. Eftersom hårddisken var förberedd så brydde jag mig aldrig om USB. Stoppade in TViX:en i TV-bänken Benno (eget hyllplan, stängd glasskjutdörr) och pluggade i den i mitt trådbundna cat-5E nät som går över en gammal 3com officeconnect gateway.

Startade upp mackapären och efter en snabb genomgång av inställningarna för att fixa vad jag ansåg behövdes (rätt upplösning, digitalt ljud, kontrollerat att den fått ip-adress etc) så var det bara att gå loss på funktionerna. Jag brydde mig inte om manualen (nåväl, har ju hunnit läsa en del medan man väntade på leverans) utan gick igenom inställningarna på magkänsla (har iofs hyfsad koll på vad man bör peta på eller inte). När jag var nöjd gick jag även in i routern och låste ip-adressen till TViX:en så jag alltid ska veta var jag har den på nätverket.

Mappade sedan upp TViX:ens hårddisk på min burk (Win XP) som nätverksenhet. Inga probs. Loggade sedan in via ftp direkt mot ip't. Inga probs. Överföringshastigheten lämnar en del att önska i båda fallen men iaf inga probs att komma åt sakerna.

Efter att ha testat runt med diverse iso's, mkv's (främst 720p) och spelat en del mp3'or så är det bara att konstatera att den hittills svalt allt jag kastat på den med utmärkt bild och fullt fungerande ljud i alla lägen. Ska stressa den mer framöver men hittills har jag inte ens hittat en anledning till att byta upp mig från firmwaren den levererades med (.21). Det ska dock göras inom kort, måste ju hänga med.

Kör fläkten på normal och med Samsung-disken så får jag lägga örat mot TV-bänken för att höra något ljud från TViX:en överhuvudtaget. Har duktigt varmt i huset (hatar att frysa, vattenburen golvvärme i hela huset) och har trots detta inte märkt av några överhettningsproblem ännu. TViX:en har förvisso gott om "luft" runt sig på sitt egna hyllplan men glasdörren är stängd.

Summa summarum så här långt; Helt enligt förväntan och det var lekande lätt att få den fullt funktionell från det att jag packade upp den. Den levererar precis det den ska så här långt.

PS. Hade inga probs att ftp:a fram och tillbaka till TViX:en medan junior tittade på Lejonkungen på TViX:en. Hade han fått minsta störning på sin film så hade jag märkt det snabbt (läs: han hade vrålat som en stucken bäverhona). Det här var viktigt för mig, jag vill ju kunna fixa och dona med filer etc medan frugan/junior använder apparaten.

Postad 23 February 2008 - 16:54

nissetib
  • nissetib
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Tvekar mellan dom här 2 hårddiskarna.
http://www.dustinhom...5010124971.aspx
http://www.inet.se/d...d753lj/4303043/

Utan och tänka på ev temp. skillnader, vilken hade ni valt då?

Postad 23 February 2008 - 17:17

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Tvekar mellan dom här 2 hårddiskarna.
http://www.dustinhom...5010124971.aspx
http://www.inet.se/d...d753lj/4303043/

Utan och tänka på ev temp. skillnader, vilken hade ni valt då?

Helt utan att räkna in värmeutveckling så verkar ju de nya Spinpoint vara en av de snabbaste, men det har nog ingen betydelse när den sitter i Tvixen. I såna fall är det bara prisskillnaden kvar som kan avgöra saken.

Postad 23 February 2008 - 17:22

TJ_Mackey
  • TJ_Mackey
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
[N]ex: Grym recension! :( Har beslutsångest över vilken mediaspelare jag ska köpa nu till veckan, antingen denna Tvix 6500 eller Popcorn Hour. Efter dina fina ord överväger jag att köpa Tvix'en. Detta är förmodligen en väldigt dum fråga, men skickar den även ut ljud genom HDMI-utgången eller måste man koppla ljudet separat genom den optiska/RCA-utgångarna där bak?

Postad 23 February 2008 - 17:41

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Detta är förmodligen en väldigt dum fråga, men skickar den även ut ljud genom HDMI-utgången eller måste man koppla ljudet separat genom den optiska/RCA-utgångarna där bak?

Du kan ställa in om den ska skicka ut ljud via HDMI:n eller inte.

Ingen "äkta" changelog men här finns lite iaf: http://www.tvix.co.k...tafirmware.aspx

Postad 23 February 2008 - 17:53

[N]ex
  • [N]ex
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Bozo: Tack. Som RustyLefty snabbt svarade; Ja, du kan slå på/av ljud över HDMI så du ska inte behöva vara beroende av att skicka ljudet över optisk/rca/coax.

Postad 23 February 2008 - 19:02

Hisskungen
  • Hisskungen
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Något som jag märkt som är lite jobbigt är att så fort jag bootar om tvixen så måste jag gå in och slå på el uppdatera nätverket i den. kör med 41 FW.. Måste kicka igång den manuellt.. bugg eller inställning? kör med kabel och dhcp

Postad 23 February 2008 - 19:46

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Något som jag märkt som är lite jobbigt är att så fort jag bootar om tvixen så måste jag gå in och slå på el uppdatera nätverket i den. kör med 41 FW.. Måste kicka igång den manuellt.. bugg eller inställning? kör med kabel och dhcp

Låter som en bugg :D Har dessvärre inte pillat nåt nätverk med den än då jag får min router på måndag.

Postad 23 February 2008 - 20:24

Unregistered682
  • Unregistered682
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

1.1.41 är ju iofs en beta-firmware också.

Postad 23 February 2008 - 21:10

Gattbo
  • Gattbo
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Jag har problem med uppspelningen av audio filer i formatet FLAC.
Ljudet låter väldigt "distat", någon som har en lösning?

Postad 23 February 2008 - 21:22

Hisskungen
  • Hisskungen
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

http://www.tvix.co.k...tafirmware.aspx läser du där så står det efter några rader ned
Citat;
4. Wavepack support added (Still need more testing)

APE is not working yet.

FLAC files encoded with latest encoder are not supported yet.

WMA lossless is not supported (We are checking whether we can implement this)

Postad 23 February 2008 - 22:02

Gattbo
  • Gattbo
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

http://www.tvix.co.k...tafirmware.aspx läser du där så står det efter några rader ned
Citat;
4. Wavepack support added (Still need more testing)

APE is not working yet.

FLAC files encoded with latest encoder are not supported yet.

WMA lossless is not supported (We are checking whether we can implement this)

Ok tack ska du ha men.... Samma skit med en MP3:a.
(testade precis detta och då börjar man ju undra)
Nån idé?

Postad 24 February 2008 - 00:05

sacke6
  • sacke6
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
jag hade ju problem att nå tvixens hdd genom lan, men fixade det på detta vis (Ex: ftp://tvixftp:password@Address --> ftp://tvixftp:[email protected]), i utforkaren!!

lycka till ni som haade samma problem!

Postad 24 February 2008 - 00:06

jimmy1976
  • jimmy1976
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0
Lite offtopic kanske men men:

Jag kör trådlöst laptop->router
vilket trådlöst lösning rekomenderar ni för tvixen så man kan skicka filer laptop->router->tvix?

Postad 24 February 2008 - 00:31

sacke6
  • sacke6
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
I hur hög hastighet kan ni överföra material från datorn till tvixens hdd, (genom lan-router-tvix)
tankar över 100gb film ska ta över 5 timmar säger datorn????? lite väl segt va, jag kör iinte genom något ftp-program ( de kanske går snabbare) utan ftp://tvixftp:[email protected] direkt i utforskaren.

Postad 24 February 2008 - 01:13

ers
  • ers
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
Hejsan !

Har en kanske enkel och snabb fråga.

Går det att mata bild ur tex HDMI och Component samtidigt eller måste man in i menyerna och ändra för att kunna skifta ???

Tacksam för svar...

// Anders

Postad 24 February 2008 - 01:56

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Går det att mata bild ur tex HDMI och Component samtidigt eller måste man in i menyerna och ändra för att kunna skifta ???
Tacksam för svar...

// Anders

Iom att du ställer in Videoport antingen på Composite/S-Vid, Component/DVI elr HDMI så är svaret nej.

Postad 24 February 2008 - 09:01

sekeos
  • sekeos
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Är det någon som vet hur man tar ur text filen ur mkv film,om det går, det heter muxing at sätta ihop mkv + srt
det går bra att göra med mkvmerge gui,om man har en filmen(mkv) som text ligger i filmen , så kan väl inte tvixen visa texten ? inte på min iallafall.Någon som vet hur man kan fixa detta?

Postad 24 February 2008 - 09:17

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

Är det någon som vet hur man tar ur text filen ur mkv film,om det går, det heter muxing at sätta ihop mkv + srt
det går bra att göra med mkvmerge gui,om man har en filmen(mkv) som text ligger i filmen , så kan väl inte tvixen visa texten ? inte på min iallafall.Någon som vet hur man kan fixa detta?

Testa MKVExtract

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.