Dreambox DM800HD PVR
1127 svar till detta ämne
Postad 26 oktober 2009 - 17:54
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1 310 inlägg
Hmm, varför skulle det inte gå att spela in HD över nätverket?
Jag menar, det är inte direkt några ofantliga mängder data som skall överföras.
Bitraten går sällan över 20 mbit/s, eller?
Jag har gigabit-nät i hela huset, utom i Dreamboxen då som "bara" har 100mbit.
Är det de olika filsystemen som sätter käppar i hjulet?
Får väl så snällt gå och köpa en intern disk till 800an i alla fall.
Klart man vill kunna spela in HD!
Klarar den samtliga 2,5" SATA-diskar i valfri storlek eller finns det några begränsningar?
Ah, blir man tvungen att byta image för att få till en vettig EPG?
Trodde det skulle gå att få in exempelvis dagensTV på PLi också?
Postad 26 oktober 2009 - 18:20
bpl
-
bpl
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Alla 2,5" SATA diskar fungerar. Installera pluginet ' EPG refresh' så får du automatsikt uppdatering av EPG. Discovery Travel & Living sänder EPG data.
Redigerat av bpl, 26 oktober 2009 - 18:26.
Postad 26 oktober 2009 - 18:52
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1 310 inlägg
Thx!
Postad 27 oktober 2009 - 17:18
vallgren_89
-
vallgren_89
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Hej!
Jag har en extern hårddisk i NTFS som jag tänkt att använda via usb. Hur går jag till väga för att kunna spela in? Förlåt om det är en dryg fråga. Men snälla hjälp mig. Vore snällt om någon tog sig tid att förklara!
Postad 01 november 2009 - 13:13
nalle077
-
nalle077
-
Rookie
-
3 inlägg
Tjenare.
Precis som nån har skrivit tidigare i detta forum så har ju Kineserna gjort en kopia på dm800hd.
Vad tror ni som kan nåt om denna att den att den stora skildnaden är förutom att den inte kör 1080p ?
Tror ni att den fungerar som orginalet , tänker mest på mjukvaran, om man kan uppdatera och lägga in grejer som i orgilnalet ?
mvh Nalle
Postad 01 november 2009 - 14:48
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Tja på kopior kan du inte köra senaste mjukvarorna utan att patcha images med äldre drivers/secondstage loader och pga det så funkar inte allt 100%. Vill man få in nyare får man lägga pengar på köpa nya sim kort för minst 500:- och det är ingen garanti att det funkar för all framtid utan du kan bli tvungen köpa nytt sim kort igen senare allt eftersom det kommer images med nya bootloaders (secondstage loader) och drivers...
Har du otur kan det vara dålig kvalite och du får inga garantier på boxarna men du kan få ny box från ställena självklart som du köpt från medans dom ställena finns kvar åtminstone.
Jag kan inte rekomendera nån att köpa såna boxar och dessutom stöder man kriminell verksamhet också då.
Vill man inte betala priset som DM800 och andra boxar kostar så rekomenderar jag istället att köpa en annan box.
Redigerat av Leatherface, 01 november 2009 - 14:55.
Postad 01 november 2009 - 19:07
nalle077
-
nalle077
-
Rookie
-
3 inlägg
Tja på kopior kan du inte köra senaste mjukvarorna utan att patcha images med äldre drivers/secondstage loader och pga det så funkar inte allt 100%. Vill man få in nyare får man lägga pengar på köpa nya sim kort för minst 500:- och det är ingen garanti att det funkar för all framtid utan du kan bli tvungen köpa nytt sim kort igen senare allt eftersom det kommer images med nya bootloaders (secondstage loader) och drivers... Har du otur kan det vara dålig kvalite och du får inga garantier på boxarna men du kan få ny box från ställena självklart som du köpt från medans dom ställena finns kvar åtminstone. Jag kan inte rekomendera nån att köpa såna boxar och dessutom stöder man kriminell verksamhet också då. Vill man inte betala priset som DM800 och andra boxar kostar så rekomenderar jag istället att köpa en annan box.
Ok tackar. Var tillverkas dreamboxen? borde ju vara billigare och gå direkt till (the source  ) hur vet man att den är äkta om man hittar en billigare nånstans i världen?
Postad 01 november 2009 - 20:28
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
ganska enkelt om den är billigare så är detmed stor säkerhet en klon...
Orginalen tillverkas också i kina som mycket annat.
Är ju upp till var och en om man vill ha en massa problem bara för att spara nån 1000 lapp...
Redigerat av Leatherface, 01 november 2009 - 20:30.
Postad 03 november 2009 - 20:40
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Hmm, varför skulle det inte gå att spela in HD över nätverket?
Klart att det går och spela in/upp HD över nätverket. Har själv 2st DM800 som båda kan både spela in och upp HD samtidigt på min lokala FreNas server (NFS mountning ej CIFS). Hos mig kör jag trådat Giga.
Redigerat av Hakon, 03 november 2009 - 20:41.
Postad 03 november 2009 - 20:42
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Jo fast man måste nog ha optimalt nätverk då nåt som många personer inte har.
Stabilast enligt mig är switch av bra märke som 3com t.ex och cat5e/cat6 kablar.
Vill man ha router så kan man koppla switchen bakom routern och koppla saker som behöver vara stabilt till switchen.
Och självklart använda NFS som Hakon säger.
Redigerat av Leatherface, 03 november 2009 - 20:46.
Postad 05 november 2009 - 01:05
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1 310 inlägg
Hmm, och jag som sprang och köpte en 500 GB intern till 800an!
Jag kör som sagt Gbit och cat5e, så nätet är det inget fel på. Den sista switchen står bredvid DM800 och PS3 och på PS3 kommer jag upp i 250 mbit/s i alla fall.
NFS-mount ja. Funkar det mot en windows home server!?!
Sedan har jag av någon anledning problem med att mounta disken i 800an till mina DM600.
Har mountat home servern på samtliga boxar utan problem dock.
Något speciellt som gäller när man mountar en annan DM-box?
Har fast IP på alla boxar och använder IP för att mounta.
Har testat att mounta "media/hdd", bara "hdd" och även "harddisk", med och utan user/pass...
På mina PCs så ser jag disken under mina nätverksplatser och kommer åt den utan problem.
Någon som har en idé?
Postad 06 november 2009 - 13:47
Laggen
-
Laggen
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Hej,
Jag har en Dm-600 idag som räcker gott och väl för mig egentligen.
Men jag köpte en tv i veckan, en Panasonic TX-P42G10, som tyvärr är kass på deinterlacing
Med dm-600 så har jag det enda valet att skicka ut 576i vilket gör att jag känner mig låst och vet inte vad jag ska göra, jag skulle vilja få ut 576p från boxen så tvn endast behöver skala upp bilden vilket den ska göra bra.
Så till min fråga:
Om jag istället köper en dm-800, kan jag då sköta deinterlacningen i den eller är det så att boxen skickar ut samma signal som kommer in?
Alltså om boxen får in 576i vilket är väldigt vanligt, kan jag då ställa in boxen så att den skickar ut 576p istället till tvn?
Har någon en annan lösning på mitt problem?
Mvh / Lars
Postad 06 november 2009 - 14:52
bpl
-
bpl
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
DM800 är inte heller någe vidare på att deinterlaca signalen men du borde få bättre bild då det är HDMI signa (digital signal hela vägen).
Via autoresolution pluginet kan man ställa in vilken signal som ska skickas ut, 576i/720p/1080i mm, här sköts också deinterlacingen som DMM har finslipat lite på i nyare images.
Konstigt att din Panasonic inte är bra på deinterlacing... Jag skickar ut det som min DM8000 får in till min Pioneer PDP-LX508D (Full-HD plasma) och här ger 576i på SD kanaler överlägset bäst bild.
Så här har jag confat autoresolution:
A/V inställningar: 576i
SD interlaced: default (576i in -> 576i ut)
HD progressive: 720p (720p in -> 720p ut)
HD interlaced: 1080i (1080i in -> 1080i ut)
Deinterlacing interlaced: Auto
Deinterlacing progresive: Auto
Postad 06 november 2009 - 15:37
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
deinterlace på dm800 har väl blivit bättre med senare drivers som kommit?
Redigerat av Leatherface, 06 november 2009 - 15:39.
Postad 06 november 2009 - 16:26
bpl
-
bpl
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Japp, deinterlacingen har blivit mycket bättre med nya drivers och secondstage. Innan deinterlace uppdateringen körde jag med avstängd deinterlace men nu är bilden mycket bättre när den är påslagen.
@Laggen, se till att du köper en orginal box om du vill utnyttja de senaste drivrutinerna/secondstage loadern i din box, om du nu ska köpa en DM800
Postad 07 november 2009 - 15:13
vallgren_89
-
vallgren_89
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Jag ska nu byta ut min tuner ( DVB-S2 ) till DVB-C. Är detta svårt? Eller är det typ som att sätta in ett nätverkskort i datorn?  Tacksam för svar
Postad 07 november 2009 - 17:22
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Postad 07 november 2009 - 18:17
EagleFlyFree
-
EagleFlyFree
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Min nyinköpta DM800 verkar redan ha havererat efter bara några timmars användning. Efter en omstart blev bilden till svartvitt flimmer och ljudet från TV-sändningen (DVB-C) hackar och låter förvrängt. Boxen svarar inte på fjärrkontrollen, får inte kontakt med nätverket, och jag lyckas inte ansluta med DreamUp via nollmodemkabel. Har beskrivit allt lite utförligare och fått ett par svar i ett annat forum http://www.dreamboxx...opic.php?136937men tänkte även kolla om någon här känner igen fenomenet?
Postad 15 november 2009 - 21:19
sirbear
-
sirbear
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Tjena.
Jag är rätt "grön" med dream box
Har lite problem med textningen på film kanalerna, har fått till det på HD kanalerna men inte på övriga filmkanaler...
Funkar om jag kör via text tvn men jag vill ju att det ska starta automatiskt när jag byter kanal.
Nån som har nått bra tips?
Tack på förhand.
Postad 15 november 2009 - 21:33
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Antingen aktivera interna textningen på samma sätt som DVB textningen på HD kanalerna eller så installerar du 2sub 3.00.11. Rekomenderar det senare.
Postad 15 november 2009 - 22:59
sirbear
-
sirbear
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Har testat att ladda in 2sub men det blir ett felmeddelande.
Postad 15 november 2009 - 23:02
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1 356 inlägg
Postad 15 november 2009 - 23:03
sirbear
-
sirbear
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
vet ej? hur kollar jag det?
Postad 15 november 2009 - 23:07
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1 356 inlägg
Okey
Då har du inte kört in en ny IMG om du inte vet det
Regga dig på dreamboxx.nu och läs i forumet och de guider som finns där
Dreambox är ingen plug and play box
På detta forumet finns för lite information
När du läst in dig på allt du måste veta, så kan jag rekommendera dig
att flasha din box med Nabilo eller LT
Redigerat av cedergren, 15 november 2009 - 23:11.
Postad 15 november 2009 - 23:12
sirbear
-
sirbear
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
ok, ska kolla där.
tackar;)
Postad 18 november 2009 - 09:05
Unregisteredc88623a1
-
Unregisteredc88623a1
-
Lärjunge
-
-
343 inlägg
Överpris var ordet. Men en klon från Kina lär väl rätta till det
humlan.
Vad är det för skillnad på en klon från Kina och en orginalbox, klonen går ju att köpa för 1900 inklusive frakt.
Postad 25 november 2009 - 22:21
Ruatha
-
Ruatha
-
Rookie
-
5 inlägg
Timeshift?
Finns det nåt sätt att starta timeshiftfunktionen automatiskt när boxen startar?
På många andra boxar kan man backa utan att trycka pause först.. nu om man kommer in i rummet och backa kan man ju inte göra det utan den startar inspelning först när pause trycks in, jag skulle vilja att den spelar in åtminstonde de två sista timmarna automatiskt så man alltid kan backa.. inns det någon inställning för detta?
Postad 26 november 2009 - 00:43
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Det finns ett PermentTimeshift plugin man kan installera som har den funktionen. Själv gillar jag inte att ha en hårddisk som är igång hela tiden i boxen däremot. Vad är det för skillnad på en klon från Kina och en orginalbox, klonen går ju att köpa för 1900 inklusive frakt.
Just att det är klon och därför betalar ingen skatt och moms osv och inga licenskostnader som finns på orginal. Sen så riskerar att få en box som inte funkar + problem med drivers/secondstage loader som inte funkar pga för simkort osv. Du får hålla på tjorva med patchade images för att det ska funka om du ska köra ny image och då man inte 100% kan få in senaste drivers så kommer inte allt funka 100%. Sen ingen garanti från DMM heller på boxarna så det är helt upp till försäljaren om han vill stå för en ny box och åker försäljaren fast för bedrägeri eller liknande så sitter du där med 2000:- bortkastat. Inte mer än rätt tycker jag om man är snål och stöder bedrägeriverksamhet och köper kloner. Räkna även med att du kan åka på tullavgift.
Redigerat av Leatherface, 26 november 2009 - 00:51.
Postad 27 november 2009 - 13:24
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1 434 inlägg
En klon från England ( supersatshop.eu )är ett riktigt bra alternativet.., ingen tull, ingen fraktkostnad, färdig mjukvara, å rabatt på priset när man reggar sig på forumet cardshare.tv..., kan det bli bättre
Fast själv föredrar jag min QBoxHD, vill inte ha nåt som påminner om DMM innanför väggarna längre...
humlan.
Postad 27 november 2009 - 21:17
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1 310 inlägg
...vill inte ha nåt som påminner om DMM innanför väggarna längre...
Varför då? Jag kör med PLi image har har lite problem att få in HD picons. (Tankade hem ett picon-paket från weben) Var skall de ligga i boxen? Först hittade jag inget alls när jag FTPade in på den. Sedan drog jag hem picons via boxens fjärr och de hamnade under mappen /picon/ direkt i rooten. Dock funkade det inte så bra att bara byta ut filerna som laddats hem till mappen /picon/ i boxen!?!
Postad 27 november 2009 - 22:59
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1 434 inlägg
Varför då?
Jag kör med PLi image har har lite problem att få in HD picons. (Tankade hem ett picon-paket från weben) Var skall de ligga i boxen? Först hittade jag inget alls när jag FTPade in på den. Sedan drog jag hem picons via boxens fjärr och de hamnade under mappen /picon/ direkt i rooten. Dock funkade det inte så bra att bara byta ut filerna som laddats hem till mappen /picon/ i boxen!?!
Gillar inte deras attityd, helt enkelt.., gamla ökända hackers som plöstligt tror att alla ska dansa efter deras pipa, å plösligt ska verka väldigt seriösa.. Nää fy fan för den typens dubbelmoral.... Se upp med picons, dom tar stor plats, så se till att du har minnesutrymme för dom i boxen.. humlan.
Postad 27 november 2009 - 23:04
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Bry dig inte om hans anti DMM propaganda och är det fel på nåns attityd så är det hans.
Vill du prata om Qbox HD så ta det annanstans.
Samma sak då det gäller kloner.
Redigerat av Leatherface, 27 november 2009 - 23:08.
Postad 28 november 2009 - 00:19
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Varför då?
Jag kör med PLi image har har lite problem att få in HD picons. (Tankade hem ett picon-paket från weben) Var skall de ligga i boxen? Först hittade jag inget alls när jag FTPade in på den. Sedan drog jag hem picons via boxens fjärr och de hamnade under mappen /picon/ direkt i rooten. Dock funkade det inte så bra att bara byta ut filerna som laddats hem till mappen /picon/ i boxen!?!
/usr/share/enigma2/picon brukar det vara. Ska inte vara nåt problem med plats på en dm800 då den har 64mb flash. Men skulle man få problem med plats så kan man skapa en symlink till usb minne och ha sånt där. Enklast att konfigurera sånt där gör man annars i LT5 SP8 eller kommande LT6. Då kan man konfigurera ltlinks så sköter den det där automatiskt vid varje imagebyte så det enda du behöver göra då är att flasha in imagen och sen fortsätta titta.
Redigerat av Leatherface, 28 november 2009 - 00:24.
Postad 28 november 2009 - 09:05
bpl
-
bpl
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
@PJay,
Testa Nabilosat Blackhole 0.12 istället, mycket trevligare image än tråkiga PLi. Enligt min smak då...
Jag har mina HD picons liggandes i /media/usb/picon/ funkar kanon med de snygga HD skinsen!
Tips: Black Shadow 2 skinet för 0.12 tycker jag är snyggast...
Postad 28 november 2009 - 10:18
somoene2
-
somoene2
-
Veteran
-
-
1 977 inlägg
@PJay,
Testa Nabilosat Blackhole 0.12 istället, mycket trevligare image än tråkiga PLi. Enligt min smak då...
Jag har mina HD picons liggandes i /media/usb/picon/ funkar kanon med de snygga HD skinsen!
Tips: Black Shadow 2 skinet för 0.12 tycker jag är snyggast...
jag kör 0.12 och är 95% nöjd. är tvungen att köra med 2sub pluginet för att få snygga undertexter på SD kanalerna. HD kanalerna är dock ingen höjdar textning på  sen att 2sub lägger sig över OSD vid kanalbyten ibland är inte heller någon höjdare. Hade en tidigare version av Nabilosat där allt ovan funkade klockrent. får hoppas det går att lösa igen. Gillar inte deras attityd, helt enkelt.., gamla ökända hackers som plöstligt tror att alla ska dansa efter deras pipa, å plösligt ska verka väldigt seriösa.. Nää fy fan för den typens dubbelmoral....
humlan.
Du är la för söt du Humlan... Du skippar alltså en av dom absolut bästa boxarna på marknaden pga ovanstående?  ja ja, om du tror att det hjälper så
Postad 28 november 2009 - 10:41
bpl
-
bpl
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
jag kör 0.12 och är 95% nöjd. är tvungen att köra med 2sub pluginet för att få snygga undertexter på SD kanalerna. HD kanalerna är dock ingen höjdar textning på sen att 2sub lägger sig över OSD vid kanalbyten ibland är inte heller någon höjdare. Hade en tidigare version av Nabilosat där allt ovan funkade klockrent. får hoppas det går att lösa igen.
Det finns en ny version av 2SUB 3.00.11 som inte förstör OSD + att texten fungerar vid spolning av inspelat material. Texten på HD kanaler går inte att göra något åt då DVB textning är uppbyggd av bilder, jag tycker dom ser helt ok ut...
Redigerat av bpl, 28 november 2009 - 10:43.
Postad 29 november 2009 - 09:24
somoene2
-
somoene2
-
Veteran
-
-
1 977 inlägg
tack för tipset. jag har dock 3.00.11 installerad men det hjälper tyvärr inte mig. OSD försvinner ibland ändå
Postad 29 november 2009 - 10:58
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Tror inte det problemet finns på t.ex LT5 SP8 eller andra images som inte rört allt för mycket i koden för grafiken.
På PLi är det ännu värre där funkar det inte överhuvudtaget.
Han som kodar 2sub testar ju det själv på LT images som är nära CVS images när det gäller enigma2.
Nu när nya versionen (eller beta egentligen) fått till problemen med timeshift och inspelningar så funkar 2sub väldigt bra.
Redigerat av Leatherface, 29 november 2009 - 11:04.
Postad 29 november 2009 - 11:14
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1 310 inlägg
Vet inte om jag "vågar" byta image ännu. Har aldrig gjort det och vet inte vad det innebär när det gäller alla inställningar, kanallistor, mounts osv.
Är faktiskt rätt nöjd med den som den är och har inga problem.
Texter funkar klockrent och inga problem att spela in eller time-shifta.
Kör nu med dtv.hd skin, tror jag den heter. Picons blir snygga, men det verkar inte funka med sökvägarna ni tipsat om. Enda sättet jag fått in dem är att först ladda hem picons via Plugins, som då automatiskt läggs direkt under /picons. När man laddar ner dem får man ett val var de skall sparas, men enda valbara alternativet är Internal Flash, trots att jag har hårddisk och diverse mounts på den.
Har nu löst det genom att helt enkelt byta namn på mina HD-picons mot de namn som de nedladdade filerna hade och sedan bytt ut de gamla i boxen mot mina HD-skins. Visst, det tog ett tag, men nu funkar det i alla fall! 
Dock får jag inte picons för SVT1 Västnytt och andra "lokala" kanaler...
Postad 29 november 2009 - 21:19
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1 434 inlägg
jag kör 0.12 och är 95% nöjd. är tvungen att köra med 2sub pluginet för att få snygga undertexter på SD kanalerna. HD kanalerna är dock ingen höjdar textning på sen att 2sub lägger sig över OSD vid kanalbyten ibland är inte heller någon höjdare. Hade en tidigare version av Nabilosat där allt ovan funkade klockrent. får hoppas det går att lösa igen.
Du är la för söt du Humlan... Du skippar alltså en av dom absolut bästa boxarna på marknaden pga ovanstående?  ja ja, om du tror att det hjälper så 
Inte klonerna, dom kan faktiskt vara riktigt prisvärda..., dessutom är det mjukvaran från allmänheten som gör boxarna bra..., å beträffande dig Leatherface, så vet vi alla ditt engagemang för DMM, så din opartiskhet är lika med noll. Men orginal DMM/Gemeni är nog de värsta avarterna som dykt upp inom tv-hobbyn, sen jag började med det här på den gamla analoga tiden. Folk som var ökända sat-hackers, ska nu spela seriösa laglydiga medborgare, å gnäller när folk gör samma sak som dom själva höll på med..., jojo, det är surt när man får smaka på den egna medicinen. Å att folk väljer kloner i stället för att betala vidriga överpriser för en "äkta" Dreambox är inget konstigt, då få har nån lust att sponsra DMM med ett enda öre mer, vilket helt å hållet är deras eget fel.. Nää köp andra boxar än DMM:s orginal, dom har ändå inget mer än andra boxar har, förutom ett högt pris, att erbjuda.... humlan.
Postad 29 november 2009 - 22:31
dreamer93
-
dreamer93
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Hej alla dreamboxälskare jag har precis köpt en sreambox 800hd pvr och jag undrar om bilden blir bättre med denna kabel https://www.prisjakt...kt.php?p=310726 än om jag använder original hdmi-dvi kabeln. hd kanalerna är kristallklara men sd kanalerna är ganska fula. Våran dreambox 500 producerar mycket klarare bild än min 800 som ja har i rummet till min 46" tv. Som sagt hd kanalerna ger klockren bild men sd(?) kanalerna ser fula ut. Svar på om supra kabeln skulle hjälpa eller om en inställning kan förbättra bilden skulle verkligen uppskattas. Ber om ursäkt i förhand om det är så att jag skrivit inlägget konstigt (ny i forumet) eller om svaret redan står i tråden men denna tråd är rätt gammal så det är riktigt mycket att läsa.
Postad 30 november 2009 - 01:32
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Ställ in autoresolution så den skickar ut SD kanaler i 576i.
Kanalerna skickas ju digitalt hela vägen med DVD/HDMI kabel så en dyrare och bättre en gör ingen skillnad för bilden.
Digitalt har man antingen bild eller ingen bild alls.
Dyrare bättre kabel kan ju däremot vara bra om man har störningar och om man kör med längre kablar.
Redigerat av Leatherface, 30 november 2009 - 01:37.
Postad 30 november 2009 - 01:52
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1 356 inlägg
Våran dreambox 500 producerar mycket klarare bild än min 800
Knappast troligt Det är en handhavarnde / inställningsfråga Min 800 ger bättre bild än min 600 på alla tv apparater alla dagar i veckan året om oavsett om det är SD eller HDTV
Postad 30 november 2009 - 03:12
dreamer93
-
dreamer93
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Ställ in autoresolution så den skickar ut SD kanaler i 576i. Kanalerna skickas ju digitalt hela vägen med DVD/HDMI kabel så en dyrare och bättre en gör ingen skillnad för bilden. Digitalt har man antingen bild eller ingen bild alls. Dyrare bättre kabel kan ju däremot vara bra om man har störningar och om man kör med längre kablar.
Jag hittar ingen "autoresolution" i AV inställningar det finns 1080i 720p 480i 576i 480p 576p att välja på
Postad 30 november 2009 - 04:50
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Det är ett plugin som du installerar.
Redigerat av Leatherface, 30 november 2009 - 05:31.
Postad 30 november 2009 - 07:08
somoene2
-
somoene2
-
Veteran
-
-
1 977 inlägg
Inte klonerna, dom kan faktiskt vara riktigt prisvärda..., dessutom är det mjukvaran från allmänheten som gör boxarna bra..., å beträffande dig Leatherface, så vet vi alla ditt engagemang för DMM, så din opartiskhet är lika med noll.
Men orginal DMM/Gemeni är nog de värsta avarterna som dykt upp inom tv-hobbyn, sen jag började med det här på den gamla analoga tiden. Folk som var ökända sat-hackers, ska nu spela seriösa laglydiga medborgare, å gnäller när folk gör samma sak som dom själva höll på med..., jojo, det är surt när man får smaka på den egna medicinen.
Å att folk väljer kloner i stället för att betala vidriga överpriser för en "äkta" Dreambox är inget konstigt, då få har nån lust att sponsra DMM med ett enda öre mer, vilket helt å hållet är deras eget fel..
Nää köp andra boxar än DMM:s orginal, dom har ändå inget mer än andra boxar har, förutom ett högt pris, att erbjuda....
humlan.
Om du nu har hållt på med satellit sedan den gamla goda analoga tiden (precis som en annan har) så borde du veta att kloner generellt sett är av en betydligt sämre kvalité mot orginalen. DM-500 är tex ett bra exempel på det. har ägt 3 st kloner själv där samtliga har uppträtt med diverse fel både mjuk och hårdvarumässigt. Något som inte drabbat mig eller dom vänner jag känner med orginal boxar. Jag har väldigt svårt i att förstå hur du kan reka en klon som prisvärd när dom ofta dras med problem som är såpass allvarliga att man blir tvungen att byta box. Det är ju för tusan ett lotteri med dom där.
Postad 30 november 2009 - 07:17
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Samma här har haft kloner här hemma och har inte funkat att streama med dom eller spela in över nätverk och varit diverse andra problem.
Dom sakerna funkar alldeles utmärkt på min orginal dm500 och för flera andra jag känner som har orginal med.
Det som brukar paja på orginalen brukar på sin höjd vara nätrdelarna och en ny sån kan man fixa billigt.
Med nyare boxar som dm800 får man hålla på med patchade images och bök för att få in nya images eftersom det sitter simkort som den kollar mot om det är orginal eller inte.
Visst orginal dm800 funkade inte bra heller då den kom men numera funkar det umärkt med senaste drivers/secnodstage loader.
Sen så är jag inte emot konkurrerande boxar utan bara kloner och bedrägerier.
Ett bra exempel på box med potential är azbox hd om bara mjukvara får mogna lite eller om enigma2 portas till den.
Det drabbar inte bara DMM utan många kunder som ovetandes köper dreamboxar som visar sig vara kloner.
Det finns ju tom butiker i Sverige som säger sig vara officiella återförsäljare som även dom sålt kloner (åtminstone dm500).
Redigerat av Leatherface, 30 november 2009 - 07:30.
Postad 07 december 2009 - 07:50
dreamer93
-
dreamer93
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Det är ett plugin som du installerar.
Det blev lite bättre, tack så mycket. Jag har en ett par frågor till. 1.kan man spara t.ex live fotbollsmatcher via nätet direkt till min dator utan hårddisk i boxen? 2. blir bilden lika bra som när man tittar direkt från boxen? 3. Kan man spela in matchen till datorns hårddisk och titta sammtidigt på matchen? 4. Om jag köper en 2.5" hdd till dreamboxen är det bara att lägga in den så funkar det eller är det avancerade inställningar som måste göras? Svar på dessa frågor skulle hjälpa mig mycket
Postad 07 december 2009 - 11:25
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Postad 07 december 2009 - 14:35
bpl
-
bpl
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Fråga 4: Montera in disken, starta boxen, leta upp HDD inställningar i menyerna, initiera -> montera disken - klart!
Lätt som en plätt!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|