Onkyo TX-SR607
2235 svar till detta ämne
Postad 12 oktober 2009 - 18:22
Unregistered8e7bb77f
-
Unregistered8e7bb77f
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Hej alla!
Jag funderar allvarligt på att köpa mig en Onkyo TX-SR607 för att ersätta min gamla Kenwood DD-förstärkare (KR-V900d).
Men... jag har lite platsbrist i min TV-bänk, inte så att den kommer att vara "instängd" och drabbas av värmeproblem - helt öppet framtill, baktill och till höger - och upptill är det luftigt meeen det är ett stag som löper precis ovanför där förstärkaren ska stå...
Utrymmet är 162 mm högt och Onkyo'n är 176 mm, dvs det saknas 14 mm... Jag hade dock samma problem med min nuvarande förstärkare och jag löste det genom att skruva av orginalfötterna och sätta på några varv vanliga möbeltassar av filt så att den preeecis gick in under staget.
Någon som har en TX-SR607 och kan mäta själva enhetens höjd utan fötter och kika efter om det verkar gå att skruva lös orginalfötterna?
Tusen tack på förhand!
/Rikard
Postad 13 oktober 2009 - 10:41
GurkanQ
-
GurkanQ
-
Rookie
-
8 inlägg
Funderar på att köpa en 607a... kan den driva ett par Dali Concept 10 så att det låter bra?
Postad 13 oktober 2009 - 20:32
Unregistered964985b0
-
Unregistered964985b0
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Tycker Onkyo TX-SR607 verkar väldigt intressant. Bang for the buck vad jag kan förstå av era erfarenheter.
En sak jag funderar på och skulle behöva ha hjälp av en eller flera vänliga själar. Jag funderar nämligen att köpa denna och ha i ett väggskåp med djup på 40cm. Tror ni att det skulle vara problem med kablar osv. Jag vet att enligt spec ska den inte vara mer än 33cm djup. Men jag är lite tveksam om 7cm räcker för HDMI etc..
Om någon har möjlighet att mäta djupet er förstärkare har med kablar etc inkopplat.
PS: Jag har dörrar på skåpet så den får absolut inte ta mer än 40cm. Läste att någon hade sin i en bänk som var just 40cm. Men det var med öppet bakstycke. Jag har ju vägg samt dörrar så 40cm är det ända jag har att spela med.
Tack på förhand ;-D
Postad 13 oktober 2009 - 21:10
ucam
-
ucam
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Någon som har en TX-SR607 och kan mäta själva enhetens höjd utan fötter och kika efter om det verkar gå att skruva lös orginalfötterna?
15,8cm utan fötter. Då var det några skruvhuvuden som stack ner - annars var det typ 15,5cm. (Du lär ju inte sätta möbeltassarna precis där dock.) Jag har faktiskt inte jättelust att försöka pilla loss fötterna. Kanske någon annan som kan? En sak jag funderar på och skulle behöva ha hjälp av en eller flera vänliga själar. Jag funderar nämligen att köpa denna och ha i ett väggskåp med djup på 40cm. Tror ni att det skulle vara problem med kablar osv. Jag vet att enligt spec ska den inte vara mer än 33cm djup. Men jag är lite tveksam om 7cm räcker för HDMI etc..
Köp vinklade HDMI så verkardet lugnt. (typ http://www.netonnet......118363,4301)) Annars är det nog på gränsen. Inga andra kontakter som jag har sticker ut mer än hdmi så de är nog dessa som är "värst". (Jag har toslink, rca, bananer, komponent..) Iofs är mina hdmi kablar rätt styva så finns det några mjuka så går nog det bra med vanliga kontakter.
Redigerat av ucam, 13 oktober 2009 - 21:13.
Postad 13 oktober 2009 - 21:19
Unregistered8e7bb77f
-
Unregistered8e7bb77f
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Lysande, stooort tack - 15,8 och då ska det nog gå bra! Igen, tackar!!! /Rikard 15,8cm utan fötter. Då var det några skruvhuvuden som stack ner - annars var det typ 15,5cm. (Du lär ju inte sätta möbeltassarna precis där dock.)
Postad 13 oktober 2009 - 21:52
Andreas75k
-
Andreas75k
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
När man läser om era upplevelser av 607:an blir jag väldigt sugen på att köpa en själv... har en HK AVR 4000 som börjar bli gammal, brummar och saknar HDMI m.m. Verkar dessutom väldigt praktiskt med en HDMI-ingång på framsidan, det har jag inte hittat en enda annan receiver som har...
Funderar på just den här Onkyon eftersom den dels är en testvinnare, dels har den ett mycket bra pris just nu. Men jag undrar om det är rätt val baserat på de högtalare jag redan har. Jag har nämligen inte tänkt att byta ut dem... Kör jag med bi-amping på frontarna så utnyttjar jag den ju lite mer utan att behöva köpa några fler högtalare (är det värt besväret och de extra sladdarna med de frontar jag har).
Vore schysst om någon kunde uttala sig om det är overkill med 607:an till följande högtalare:
- Frontx2: Yamaha NS-300, Impedance 6 ohms, Nominal input 140 watts, Maximum input 400 watts.
- Center: Yamaha NS-C55, 6 ohms / 60 watts / 180 watts
- Surroundx2: Yamaha NS-E55, 6 ohms / 50 watts / 150 watts
- Subwoofer: Yamaha YST-SW45, 55 watts
Postad 13 oktober 2009 - 23:41
Unregistered38bbb728
-
Unregistered38bbb728
-
Forumräv
-
-
628 inlägg
ska nog köpa en Onkyo TX-SR607 snart =)
har redan ett 5.1 system varav högtalarna (Små yamaha) är 11år gamla. min nuvarande förstärkare som också är ca 9-11år gammal behöver bytas ut, då den Älskar att stänga av Centern.
har redan bytt ut fronthögtalarna mot ett par Proson stratego top 10 SAH. så har 2x yamaha kvar som ligger, hade varit skoj att testa lite 7.1  å sen börja byta ut högtalare efter hand
en fråga. är det möjligt att köra 9.1 med den här? alltså 4x där fram och 1x center plus 4 sur? eller what the hell 9.2  två subs med
Postad 14 oktober 2009 - 10:18
penke62
-
penke62
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Kan jag mata den här med 720p via komponent och få ut 720p via hdmi? Funkar det med hdmi in också? Isf fyller den mina behov, då min tv inte är full-hd.
Redigerat av penke62, 14 oktober 2009 - 10:47.
Postad 14 oktober 2009 - 10:57
Unregisteredc7b312fb
-
Unregisteredc7b312fb
-
Forumräv
-
-
596 inlägg
Ja, den kommer funka bra till det. Även komposit insignal skickas ut via HDMI.
Redigerat av Unregisteredc7b312fb, 14 oktober 2009 - 10:57.
Postad 14 oktober 2009 - 15:00
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Kan jag mata den här med 720p via komponent och få ut 720p via hdmi? Funkar det med hdmi in också? Isf fyller den mina behov, då min tv inte är full-hd.
du kan mata den med 720p och få ut 720p den kan även skala upp 720p till 1080i dock kan den inte andra vägen från hdmi till komponent men komponent till hdmi funkar kanon
Postad 14 oktober 2009 - 18:15
Unregistered38bbb728
-
Unregistered38bbb728
-
Forumräv
-
-
628 inlägg
funderar på att köpa den här Förstärkaren i morgon.... fast vet egentligen inte ifall jag kommer ha så mycket nytta av 7.2. då jag just nu kör 5.1.
Postad 14 oktober 2009 - 18:35
penke62
-
penke62
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
funderar på att köpa den här Förstärkaren i morgon.... fast vet egentligen inte ifall jag kommer ha så mycket nytta av 7.2. då jag just nu kör 5.1.
Kör också 5.1 idag, och tänker inte ändra på det. Det ändrar ju inte det faktum att den här förmodligen kör i åttor runt min gamla Yamaha-stärkare.
Postad 14 oktober 2009 - 19:17
Unregistered38bbb728
-
Unregistered38bbb728
-
Forumräv
-
-
628 inlägg
Kör också 5.1 idag, och tänker inte ändra på det. Det ändrar ju inte det faktum att den här förmodligen kör i åttor runt min gamla Yamaha-stärkare.
mjo.. vet inte ifall jag ska köpa Onkyo TX-SR607 eller en 5.1 förstärkare för 1000kr billigare... man borde egentligen investera i en finare förstärkare då man ändå ska slänga ut massa pengar så får la bli en SR607...
Postad 14 oktober 2009 - 19:51
bollen__
-
bollen__
-
Rookie
-
6 inlägg
Köpte min 607 i söndags och sitter nu och funderar på vad jag ska ha för högtalare.
Jag kommer främst lyssna på musik (typ Metallica, Volbeat) och se film med den. Jag bor i en etta så rummet är alltså inte så stort.
Jag har funderat på Audio Pro WIGO Wi-160, eller Canton GLE 470, samt DALI Concept 6.
Är det någon som har dessa högtalare till Onkyon? Eller vilka tror ni passar "mitt behov" bäst? Kanske ska lägga till att jag gillar bas.
Blir eventuellt en center i framtiden också, men inte på en gång. Läste ett test där både Canton och Audio Pro var med och där vann Canton men Audi Pro var god tvåa. Dock står det ju inte vilken förstärkare de testat med.
Är det någon av dessa högtalare som Onkyon inte klarar att driva?
Jag är helt ny på det här, men har blivit väldigt intresserad. Tycker dock det är svårt att avgöra vilka jag ska välja, när jag inte har så stor budget heller. Tycker Dali högtalarna är i dyraste laget, där är nog smärtgränsen.
Tipsa gärna!
Postad 15 oktober 2009 - 07:43
Callekl
-
Callekl
-
Användare
-
-
221 inlägg
Jag har ett par Dali Concept 6 till min 607a. Det låter riktigt bra, men det är inga monster när det gäller bas. Så mitt förslag är att du tittar närmare på Canton.
Postad 15 oktober 2009 - 08:18
penke62
-
penke62
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Köpte min 607 i söndags och sitter nu och funderar på vad jag ska ha för högtalare. Jag kommer främst lyssna på musik (typ Metallica, Volbeat) och se film med den. Jag bor i en etta så rummet är alltså inte så stort.
Jag har funderat på Audio Pro WIGO Wi-160, eller Canton GLE 470, samt DALI Concept 6.
Är det någon som har dessa högtalare till Onkyon? Eller vilka tror ni passar "mitt behov" bäst? Kanske ska lägga till att jag gillar bas.
Blir eventuellt en center i framtiden också, men inte på en gång. Läste ett test där både Canton och Audio Pro var med och där vann Canton men Audi Pro var god tvåa. Dock står det ju inte vilken förstärkare de testat med.
Är det någon av dessa högtalare som Onkyon inte klarar att driva?
Jag är helt ny på det här, men har blivit väldigt intresserad. Tycker dock det är svårt att avgöra vilka jag ska välja, när jag inte har så stor budget heller. Tycker Dali högtalarna är i dyraste laget, där är nog smärtgränsen.
Tipsa gärna!
Canton med en bra sub till?
Postad 15 oktober 2009 - 08:47
bollen__
-
bollen__
-
Rookie
-
6 inlägg
Ja, just nu känns det som att det lutar väldigt mycket åt Canton, ska åka och se om MediaMarkt har några inne som jag kan få lyssna på tillsammans med onkyon.
Jag gillar inte utseendet på Dali concept 6, annars har jag haft dem i åtanke också men jag tycker att de är fula så då går de bort.
Funderar på DLS R55 också?!
Vill helst inte ha en sub, iaf inte till att börja med. Bor i en etta. Men en center blir det nog..i framtiden.
Tack för tips!
Postad 15 oktober 2009 - 09:01
Solsimon
-
Solsimon
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
ska nog köpa en Onkyo TX-SR607 snart =) har redan ett 5.1 system varav högtalarna (Små yamaha) är 11år gamla. min nuvarande förstärkare som också är ca 9-11år gammal behöver bytas ut, då den Älskar att stänga av Centern. har redan bytt ut fronthögtalarna mot ett par Proson stratego top 10 SAH. så har 2x yamaha kvar som ligger, hade varit skoj att testa lite 7.1 å sen börja byta ut högtalare efter hand 
en fråga. är det möjligt att köra 9.1 med den här? alltså 4x där fram och 1x center plus 4 sur? eller what the hell 9.2 två subs med 
Det är inte möjligt att köra 9.2 utan bara 7.2. Du måste välja om du vill ha 2 extra high front eller 2 extra high surround. Den klarar inte båda samtidigt. Du kan köra 2 subbar till men jag har inte själv förstått vitsen med det. Jag har ett par Dali Concept 6 till min 607a. Det låter riktigt bra, men det är inga monster när det gäller bas. Så mitt förslag är att du tittar närmare på Canton.
Jag kör också Dali Concept 6 och håller med om att det kanske är lite lite bas om man kör mycket msuik med bas. För min del funkar det bra. Kolla gärna i mitt galleri.
Postad 15 oktober 2009 - 09:22
niklas_123
-
niklas_123
-
Rookie
-
1 inlägg
har en onkyo tx-607 grym maskin men nu har jag ingen bild eller ljud från hdmi signalerna försökt all men fortfarande ingen bild eller ljud....
Postad 15 oktober 2009 - 12:33
Botta
-
Botta
-
Rookie
-
7 inlägg
kapar tråden en aning,
skulle någon kunna mäta exakta mått på stärkaren, utan gummiben, har problem att få in den i tv skåpet med de mått som står på sidan. Tänkte om man skulle skriva bort benen under stärkaren då lär den kunna få plats  , men det kanske är ingen bra idé kan väl ge värmeproblem?
Postad 15 oktober 2009 - 12:45
biex
-
biex
-
Amatör
-
-
66 inlägg
kapar tråden en aning,
skulle någon kunna mäta exakta mått på stärkaren, utan gummiben, har problem att få in den i tv skåpet med de mått som står på sidan. Tänkte om man skulle skriva bort benen under stärkaren då lär den kunna få plats , men det kanske är ingen bra idé kan väl ge värmeproblem?
Har du läst något alls i tråden? Sök eller läs istället för att fråga samma sak igen. /BiEX
Postad 15 oktober 2009 - 15:39
TODA
-
TODA
-
Användare
-
-
129 inlägg
kapar tråden en aning,
skulle någon kunna mäta exakta mått på stärkaren, utan gummiben, har problem att få in den i tv skåpet med de mått som står på sidan. Tänkte om man skulle skriva bort benen under stärkaren då lär den kunna få plats , men det kanske är ingen bra idé kan väl ge värmeproblem?
17,5cm med ben 16cm utan inte på mm men nästintill Har stärkaren i ett fack som är 24cm högt och den blir löjligt varm som det är nu, nästintill att man tar bort handen, vad kan det vara då 65gr ?? Skall skruva bort benen och klämma in en sub eq och tänker lösa det med 2 fläktar, en som suger och en som blåser. Bilder kommer sen.
Postad 15 oktober 2009 - 15:43
TODA
-
TODA
-
Användare
-
-
129 inlägg
Någon som vet hur Double Bass uppför sig vid filmtittande? Som det e nu måste jag slå på Double Bass för att basen skall funka vid musik lysning, enda ljudfältet som basen funkar utan Double Bass är all channel stereo.
Postad 15 oktober 2009 - 16:29
Unregistered92c38b94
-
Unregistered92c38b94
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Kan verkligen rekommendera Dali Concept 8 till 607an.
Visst, de är rätt stora och svettiga för plånboken...
Uppgraderade från Concept 6 och både film och musik fick en ny dimension. (För att inte tala om basen.)
Skaffade hem ett par concept 1 som Front high högtalare, ska bli intressant att se om PLIIz är något märkbart?
Postad 15 oktober 2009 - 18:32
Unregistered38bbb728
-
Unregistered38bbb728
-
Forumräv
-
-
628 inlägg
Köpte min 607a idag som ersätter min 9år gamla förstärkare.
då kopplat klart å allt satt jag i Transformers på blu-ray för att testa. och jag höll på att tappa hakan. SIKET LJUD!
klart nöjd med den!
dock luktar den lite bränt damm, hoppas att det är för att den är ny och att det inte är något fel.
Postad 15 oktober 2009 - 18:37
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1 319 inlägg
dock luktar den lite bränt damm, hoppas att det är för att den är ny och att det inte är något fel.
Var lugn det kommer att gå över.
Postad 15 oktober 2009 - 19:09
Unregistered38bbb728
-
Unregistered38bbb728
-
Forumräv
-
-
628 inlägg
Var lugn det kommer att gå över.
härligt, hmm då man gör den där auto inställnings grejen med den där micken man får mer. så får jag en Error då den kommer till min sista Sur back högtalare.. men spelar man musik så fungerar den fin fint... va kan detta bero på?
Postad 15 oktober 2009 - 19:41
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1 319 inlägg
hmm då man gör den där auto inställnings grejen med den där micken man får mer. så får jag en Error då den kommer till min sista Sur back högtalare.. men spelar man musik så fungerar den fin fint...
va kan detta bero på?
Kolla så att du har kopplat högtalarna rätt avseende polaritet.
Postad 15 oktober 2009 - 20:04
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11 286 inlägg
härligt,
hmm då man gör den där auto inställnings grejen med den där micken man får mer. så får jag en Error då den kommer till min sista Sur back högtalare.. men spelar man musik så fungerar den fin fint...
va kan detta bero på?
Kör du 7.1 ? annars ska du koppla högtalarna till surround, surround back används vid 7.1
Postad 15 oktober 2009 - 20:22
Unregistered38bbb728
-
Unregistered38bbb728
-
Forumräv
-
-
628 inlägg
Kör du 7.1 ? annars ska du koppla högtalarna till surround, surround back används vid 7.1
aah kan vara det, ska koppla om de å testa igen (kör 5.1) tack EDIT: jag har två högtalare till som står, fungerar på ifall man ska koppla in dom som 7.1, mest för sakens skull  kan låta dom stå ovan på mina front högtalare, inte säker på hur de ska stå i rummet annars =/ Edit nr2: nu fungerar Mikrofon grejen, var som du sa, skulle kopplas i "Surround" EDIT: nr3: vilken "Mode" Etc ska man välja för att få bästa 5.1 ljud? finns ju 1000 olika (de man kan välja inom video/Tv, Game osv)
Redigerat av Unregistered38bbb728, 15 oktober 2009 - 22:06.
Postad 15 oktober 2009 - 21:02
Botta
-
Botta
-
Rookie
-
7 inlägg
17,5cm med ben 16cm utan inte på mm men nästintill
Har stärkaren i ett fack som är 24cm högt och den blir löjligt varm som det är nu, nästintill att man tar bort handen, vad kan det vara då 65gr ??
Skall skruva bort benen och klämma in en sub eq och tänker lösa det med 2 fläktar, en som suger och en som blåser. Bilder kommer sen.
Tack så mycket för snabbt svar, kommer precis in i tv-bänken då, men verkar som flera har problem med värmeuteckling i trånga skåp
Postad 16 oktober 2009 - 06:25
Unregistered38bbb728
-
Unregistered38bbb728
-
Forumräv
-
-
628 inlägg
en fråga.
har kopplat såhär (HDMI): ps3 -> Förstärkaren -> TVn
hur som helst, vilket alternativ är bäst att välja för Blu-ray filmer i ps3an? PCM eller Bitstream - vilket ger bäst kvalité?
Postad 16 oktober 2009 - 06:46
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1 319 inlägg
en fråga.
hur som helst, vilket alternativ är bäst att välja för Blu-ray filmer i ps3an? PCM eller Bitstream - vilket ger bäst kvalité?
Jag skulle köra bitstream och låta Onkyon sköta avkodningen. Tror att det blir bättre. Har väl igentligen inga som helst belägg för detta påstående. Själv kör jag bitsream ut ifrån min Blu-ray (panasoniv DMP-BD60) och låter Onkyon sköta avkodningen. (Sedan är det ju lite fräckt att det står t.ex TrueHD i displayen, villket det bara gör om du kör bitstream  )
Postad 16 oktober 2009 - 06:59
jakpou
-
jakpou
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
en fråga.
Jag har en tjock PS3 och kör PCM över HDMI, tycker det blir bäst. Den kan inte skicka de ny HD ljudformaten som bitström. Den nya slim skall munna skicka HD ljud format som bitstream
Postad 16 oktober 2009 - 07:05
Unregistered38bbb728
-
Unregistered38bbb728
-
Forumräv
-
-
628 inlägg
Jag har en tjock PS3 och kör PCM över HDMI, tycker det blir bäst. Den kan inte skicka de ny HD ljudformaten som bitström.
Den nya slim skall munna skicka HD ljud format som bitstream
hmm låter konstigt.. är det inte så att som Bitstream så är det förstärkaren som kodar av ljudet?
Postad 16 oktober 2009 - 08:15
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1 319 inlägg
hmm låter konstigt.. är det inte så att som Bitstream så är det förstärkaren som kodar av ljudet?
Jo så är det. Bitstream så skickas ljudt oavkodat. Den gamla modellen av PS3 kan bara skicka ljudet som PCM (alltså den sköter avkodningen) så dår har man inte mycket annat att välja på om man vill köra digitalt. Den nya PS3 slim kan dock köra bitstream (alltså skicka ljudet oavkodat). Sen villket som blir bäst beror ju på vad man har för "kvalité" på avkodningen i förstärkare kontra spelaren. I detta fall skulle jag låte Onkyon sköta avkodningen istället för PS3'an (om man nu har en slim).
Postad 16 oktober 2009 - 08:49
Unregistered38bbb728
-
Unregistered38bbb728
-
Forumräv
-
-
628 inlägg
Jo så är det. Bitstream så skickas ljudt oavkodat. Den gamla modellen av PS3 kan bara skicka ljudet som PCM (alltså den sköter avkodningen) så dår har man inte mycket annat att välja på om man vill köra digitalt. Den nya PS3 slim kan dock köra bitstream (alltså skicka ljudet oavkodat). Sen villket som blir bäst beror ju på vad man har för "kvalité" på avkodningen i förstärkare kontra spelaren. I detta fall skulle jag låte Onkyon sköta avkodningen istället för PS3'an (om man nu har en slim).
ok. får la ändra tillbaka till PCM då  Tack för svar
Postad 16 oktober 2009 - 22:20
bollen__
-
bollen__
-
Rookie
-
6 inlägg
Har nu varit och provlyssnat på högtalarna jag hade funderingar på.
De hade inte Canton GLE 470 inne men en Canton Chrome 507(?) som jag fick lyssna på, samt Audio Pro Wigo Wi-160 på MediaMarkt.
Av dessa två tyckte jag att Audio Pron var skönast att lyssna på, ljudet blev så vasst i Canton och min tinnitus gillade verkligen inte detta.
For direkt därifrån till Hifi-klubben och lyssnade på Dali Concept 6 som jag nästan avskrivit men ändå ville lyssna på.¨
Blev nästan frälst där, vad mycket bättre det lät. Dock gick det ju inte att höra på dem tillsammans med Onkyon då.
For sedan till en återförsäljare av DLS och fick låna hem ett par DLS r55 över helgen.
Just nu är jag frälst tror jag....det utklassar Canton och Audio Pro direkt och jag gillar dem mycket bättre än Dali också trots att jag faktiskt skulle kunna tänka mig de med...
Men jag tror att jag kommer att slå till på DLS...
Postad 17 oktober 2009 - 20:03
TODA
-
TODA
-
Användare
-
-
129 inlägg
La på skojs skull en termometer ovanpå som mätte 55+ (detta var luften) tror chassit blir lite varmare.
Postad 18 oktober 2009 - 01:05
Unregistered38bbb728
-
Unregistered38bbb728
-
Forumräv
-
-
628 inlägg
La på skojs skull en termometer ovanpå som mätte 55+ (detta var luften) tror chassit blir lite varmare.
oj. det är ganska mycket faktiskt, undrar då hur varm självs kopparn är inne i burken... kanske inte borde ha igång den alldeles 24/7 då  (Vilket jag inte har kanske jag borde säga med  ) Jag måste skaffa en ny Tv bänk där jag kan ställa förstärkaren på. bl.a. för den jag har nu är 10år gammal å skitful och förstärkaren står dumt till i hyllan, ventilationen har inte mycket att gå på. jag passar på att fråga här (oftopic) var får folk tag på de där snygga små tavlorna där det står exempelvis "THX" "DTS" etc?
Postad 18 oktober 2009 - 07:31
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1 319 inlägg
jag passar på att fråga här (oftopic) var får folk tag på de där snygga små tavlorna där det står exempelvis "THX" "DTS" etc?
Det finns bl.a en kille på Tradera som säljer dessa: http://www.tradera.c...ktion_100562116
Postad 18 oktober 2009 - 10:40
Sersant
-
Sersant
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Funderar på att köpa en Onkyo TX-SR607, men har blivit lite orolig över den värmeutveckling som diskuterats bland annat i denna tråd. Där det är tänkt att en förstärkare ska stå inom några veckor har måtten B: 445 H: 255 D: 445. Detta skulle innebära att det på sidorna är 1 cm mariginal totalt på sidorna och 8 cm mariginal uppåt. Är detta tillräckligt? Det är en sådan här tv-bänk jag har: Bild. Sen undrar jag också hur lång garanti det är på den, känns som det finns en risk att den kan gå sönder vid så hög värmeutveckling. Hur lång livslängd tror ni förstärkaren har?
Postad 18 oktober 2009 - 11:52
Unregistered92c38b94
-
Unregistered92c38b94
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Ok, lite PLIIz resultat: Jag var klart nyfiken på 607ans PLIIz och skaffade två extra Dali Concept 1, satte dem 1,5 meter ovanför fronthögtalarna. (System: Onkyo 607, Dali Concept 8 frontar, concept center, concept 1 x6, Yamaha Sub.)) Kul att äntligen kunna ställa in Audyssey med alla högtalare.  (Man får pilla manuellt för att få till det optimalt.) Visst, 607an kan inte köra 9.1 så man får välja mellan bakre surround och front high, men bara att koppla in och aktivera i speaker setup, sen ändrar man lyssningsläge till PLIIz high så får front high högtalarna ljud. (Och bakre surround försvinner) Bara att ändra tillbaka till DTS HD ma om man vill få 7.1 tillbaka. (Jag testade med Rambo BD 7.1 utgåvan, samt LOTR - regnet vid slaget i Helms klyfta.) Rambo: + En hel del ljud som spelades i front-high, ljudbilden lyftes uppåt litegrann. - Bakre surround försvann, men var inte en så stor förlust då surround öste på bra. - Se nedan. LOTR: + Regnet blev något klarare. - Se nedan Nu kommer den sak som jag tyckte var den största förändringen, visst det är subjektivt med mina öron och inställningar. ...men jag tycker att vid PLIIz läget så snodde front high högtalarna en hel del ljud från frontarna, ljud som frontarna återgav mycket bättre när man gick ifrån PLIIz. Concept 8 sprider också ljudet oerhört och skillnaden i ljudbild med front high är inte särskilt stor. Slutsats: Vid 5.1 (Eller 7.1 med bakre surround.) så kändes ljudet maffigare när PLIIz var avstängt. Med PLIIz så kändes ljudet få en aningen bättre spridning i höjdled MEN kändes klenare. Jag får pilla vidare då detta kanske går att fixa med inställningar? (Mina front-high står som 40khz.)
Postad 18 oktober 2009 - 13:28
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Ok, lite PLIIz resultat: Jag var klart nyfiken på 607ans PLIIz och skaffade två extra Dali Concept 1, satte dem 1,5 meter ovanför fronthögtalarna. (System: Onkyo 607, Dali Concept 8 frontar, concept center, concept 1 x6, Yamaha Sub.))
Kul att äntligen kunna ställa in Audyssey med alla högtalare. (Man får pilla manuellt för att få till det optimalt.) Visst, 607an kan inte köra 9.1 så man får välja mellan bakre surround och front high, men bara att koppla in och aktivera i speaker setup, sen ändrar man lyssningsläge till PLIIz high så får front high högtalarna ljud. (Och bakre surround försvinner) Bara att ändra tillbaka till DTS HD ma om man vill få 7.1 tillbaka. (Jag testade med Rambo BD 7.1 utgåvan, samt LOTR - regnet vid slaget i Helms klyfta.)
Rambo: + En hel del ljud som spelades i front-high, ljudbilden lyftes uppåt litegrann. - Bakre surround försvann, men var inte en så stor förlust då surround öste på bra. - Se nedan.
LOTR: + Regnet blev något klarare. - Se nedan
Nu kommer den sak som jag tyckte var den största förändringen, visst det är subjektivt med mina öron och inställningar. ...men jag tycker att vid PLIIz läget så snodde front high högtalarna en hel del ljud från frontarna, ljud som frontarna återgav mycket bättre när man gick ifrån PLIIz. Concept 8 sprider också ljudet oerhört och skillnaden i ljudbild med front high är inte särskilt stor.
Slutsats: Vid 5.1 (Eller 7.1 med bakre surround.) så kändes ljudet maffigare när PLIIz var avstängt. Med PLIIz så kändes ljudet få en aningen bättre spridning i höjdled MEN kändes klenare.
Jag får pilla vidare då detta kanske går att fixa med inställningar? (Mina front-high står som 40khz.)
Har testat PLIIz att du får klenare ljud låter konstigt du måste se till att få basen från front high till fronten så bara de låga ljudet kommer från front high .. att PLIIz inte har surround back har inte i grunden med recivern att göra utan här handlar det om PLIIz specifikationerna i PLIIz kodningen finns helt enkelt inte surround back, ljud som kommer ur SB back tar front high över själv ser jag inget negativt i det då du endå får hela ljud bilden vill du ha ljudet mer låta från front high från bakifrån och framifrån prova rikta front high lite uppåt så ljudet stöter mot taket och mot bakre väggen kommer ge en annan bild ska du se.
Redigerat av Duckface21, 18 oktober 2009 - 13:29.
Postad 18 oktober 2009 - 14:15
Unregistered38bbb728
-
Unregistered38bbb728
-
Forumräv
-
-
628 inlägg
Det finns bl.a en kille på Tradera som säljer dessa: http://www.tradera.c...ktion_100562116
Ahh Tack, tror jag ska köpa det av Honom  de ser riktigt snygga ut. Ok, lite PLIIz resultat: Jag var klart nyfiken på 607ans PLIIz och skaffade två extra Dali Concept 1, satte dem 1,5 meter ovanför fronthögtalarna. (System: Onkyo 607, Dali Concept 8 frontar, concept center, concept 1 x6, Yamaha Sub.))
Kul att äntligen kunna ställa in Audyssey med alla högtalare. (Man får pilla manuellt för att få till det optimalt.) Visst, 607an kan inte köra 9.1 så man får välja mellan bakre surround och front high, men bara att koppla in och aktivera i speaker setup, sen ändrar man lyssningsläge till PLIIz high så får front high högtalarna ljud. (Och bakre surround försvinner) Bara att ändra tillbaka till DTS HD ma om man vill få 7.1 tillbaka. (Jag testade med Rambo BD 7.1 utgåvan, samt LOTR - regnet vid slaget i Helms klyfta.)
Rambo: + En hel del ljud som spelades i front-high, ljudbilden lyftes uppåt litegrann. - Bakre surround försvann, men var inte en så stor förlust då surround öste på bra. - Se nedan.
LOTR: + Regnet blev något klarare. - Se nedan
Nu kommer den sak som jag tyckte var den största förändringen, visst det är subjektivt med mina öron och inställningar. ...men jag tycker att vid PLIIz läget så snodde front high högtalarna en hel del ljud från frontarna, ljud som frontarna återgav mycket bättre när man gick ifrån PLIIz. Concept 8 sprider också ljudet oerhört och skillnaden i ljudbild med front high är inte särskilt stor.
Slutsats: Vid 5.1 (Eller 7.1 med bakre surround.) så kändes ljudet maffigare när PLIIz var avstängt. Med PLIIz så kändes ljudet få en aningen bättre spridning i höjdled MEN kändes klenare.
Jag får pilla vidare då detta kanske går att fixa med inställningar? (Mina front-high står som 40khz.)
hmm 9.1, det är då, 1Center, 4x front, 2x back sur, 2x sur? 1x sub? Jag har funderat på att sätta upp 7.1 men är väldigt osäker på hur högtalarna ska stå lixom vart i rumt de står bäst...
Postad 18 oktober 2009 - 14:36
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Ahh Tack, tror jag ska köpa det av Honom de ser riktigt snygga ut.
hmm 9.1, det är då, 1Center, 4x front, 2x back sur, 2x sur? 1x sub? Jag har funderat på att sätta upp 7.1 men är väldigt osäker på hur högtalarna ska stå lixom vart i rumt de står bäst...
Suben sätter du ju vart du vill i rummet då du har svårt att lokalisera den.. surrounderna sätter du på varje sida om lyssnings platsen omkring 1 meter upp från lyssnings platsen och surround back bakom dig om kring 1 meter upp
Postad 18 oktober 2009 - 16:02
Unregistered92c38b94
-
Unregistered92c38b94
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Har testat PLIIz att du får klenare ljud låter konstigt du måste se till att få basen från front high till fronten så bara de låga ljudet kommer från front high .. att PLIIz inte har surround back har inte i grunden med recivern att göra utan här handlar det om PLIIz specifikationerna i PLIIz kodningen finns helt enkelt inte surround back, ljud som kommer ur SB back tar front high över själv ser jag inget negativt i det då du endå får hela ljud bilden vill du ha ljudet mer låta från front high från bakifrån och framifrån prova rikta front high lite uppåt så ljudet stöter mot taket och mot bakre väggen kommer ge en annan bild ska du se.
Ja, jag får fortsätta testa lite, om jag bara fick samma ljud i frontarna med PLIIz som utan så är det prima.
Postad 18 oktober 2009 - 17:44
Unregistered38bbb728
-
Unregistered38bbb728
-
Forumräv
-
-
628 inlägg
Suben sätter du ju vart du vill i rummet då du har svårt att lokalisera den.. surrounderna sätter du på varje sida om lyssnings platsen omkring 1 meter upp från lyssnings platsen och surround back bakom dig om kring 1 meter upp
jojo suben å det vet jag ju  var mest de 7de högtalarna =) 2extra över 5.1 det vill säga. ok men då vet jag. Synd att mitt rum är så dåligt utformat för sådanthära =/
Redigerat av Unregistered38bbb728, 18 oktober 2009 - 18:03.
Postad 18 oktober 2009 - 18:45
vreeswijk
-
vreeswijk
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Mest troligt är jag bara trög men lyckas fanimej inte programera fjärrkontrollen. Gör som det står i informationen men får det inte att fungera. Har en panasonic px70 42tumsplasma.... Please help:)
Postad 18 oktober 2009 - 19:16
Unregistered38bbb728
-
Unregistered38bbb728
-
Forumräv
-
-
628 inlägg
en fråga: jag har använt mikrofonen man fick till för att den ska ställa in grejerna
var inne i Setup å kollade runder idag
alla högtalare utan suben låg på -12,0dB i "Lvl Calibration" - ska det vara så? eller bör jag höja det. ljudet är bra nu, men spelar inte "extremt högt" spelar högre än nödvändigt, men inte "Extremt högt som innan jag ställde in dom.
stod även såhär efter inställning, ser det bra ut, eller ska jag pilla lite på det?
Front: Full Band
Center: 100Hz
Surround: 150Hz
Redigerat av Unregistered38bbb728, 18 oktober 2009 - 19:17.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|