TViX N1
1086 svar till detta ämne
Postad 05 december 2010 - 10:00
cabante
-
cabante
-
Rookie
-
1 inlägg
Jag har tidigare nämnt att jag har problem med att bilden fryser till i 1-2 sekunder. Dock endast ett par gånger/film. Och i övrigt funkar allt bra.
Ni som inte har dessa problem. och som använder USB-disk som jag, vad kör ni med för modeller av USB-disk?
Jag har inget frys alls. Det enda som kan hända är att efter att ha spolat fram en film till önskat ställe att ljudet inte startar förrän efter par sekunder och då kan det även låta lite konstigt en stund. Men det rättar till sig rätt snabbt. Jag använder en Western Digital Elements 2TB disk. Och den verkar fungera bra mot TViX:en
Postad 05 december 2010 - 12:36
Flintstone
-
Flintstone
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
En uppdatering på mitt långa inlägg tidigare:
Det visade sig att problemet låg i själva filerna och inte TViX:ens eller StoraNAS:ens förmåga att hantera stora ISO. Jag rippade om alla stora filer med DVDfab och nu fungerar det perfekt!!
Nu är det bara att tugga igenom alla filmer jag vill ha på NAS:en, fixa till sorteringen och få till det grafiska så det blir snyggt!
Mvh
/Fred
Postad 07 december 2010 - 09:17
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
En liten tanke bara, men, kan man inte göra den här tråden officiell nu? Det är trots allt 13 sidor...
Postad 07 december 2010 - 14:46
birbjo
-
birbjo
-
Användare
-
-
111 inlägg
Det visade sig att problemet låg i själva filerna och inte TViX:ens eller StoraNAS:ens förmåga att hantera stora ISO. Jag rippade om alla stora filer med DVDfab och nu fungerar det perfekt!! 
Ja det är inte lätt att bli klok på detta. Jag har BARA rippat med DVDFAB och har problem med alla filer, att ljudet hackar. USB-disk fungerar inte heller. Kör 2.05 + senaste Bluecore(tror jag).... Fler ideér, eller skall man bli tvungen att skaffa en annan spelare?
Postad 07 december 2010 - 17:17
Flintstone
-
Flintstone
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
...skall man bli tvungen att skaffa en annan spelare?
Så illa ska det väl inte vara...för väldigt många fungerar det ju perfekt. För mig var det ju så att när det var som mörkast så testade jag en liten grej och så var det som "Sesam, öppna dig", allt fungerade!  Dock känner jag att det absolut finns potential att något kommer strula igen, men jag håller tummarna!
Postad 07 december 2010 - 19:23
Honda
-
Honda
-
Lärjunge
-
-
282 inlägg
Så illa ska det väl inte vara...för väldigt många fungerar det ju perfekt. För mig var det ju så att när det var som mörkast så testade jag en liten grej och så var det som "Sesam, öppna dig", allt fungerade! Dock känner jag att det absolut finns potential att något kommer strula igen, men jag håller tummarna! 
Efter diverse strul fungera mitt system perfekt förutom fjärren, men har lagt en önskan till tomten på IR-bender. Mina tidigare problem med hängningar och omstarter berodde på dåliga diska i min NAS. Tyvärr var det mer än en disk och en var inte mer än en månad gammal. Bytt två diskar på garanti på NetOnNet (inga problem) och fick sedan bygga om hela min RAID5 volym... Enligt Synology kan det bero på strömavbrott och har nu NASen kopplad till en UPS.
Postad 08 december 2010 - 10:34
Sailfast
-
Sailfast
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Ja det är inte lätt att bli klok på detta. Jag har BARA rippat med DVDFAB och har problem med alla filer, att ljudet hackar. USB-disk fungerar inte heller. Kör 2.05 + senaste Bluecore(tror jag)....
Fler ideér, eller skall man bli tvungen att skaffa en annan spelare?
Har du testat att rippa med AnyDVD HD också? Jag har aldrig haft problem med rippning, har rippat ca 50 av mina BR och 200 av mina DVD. AnyDVD HD och DVDFab. Dubbelkolla så att det är senaste bluecore, jag postade en länk någon sida tillbaka i den här tråden. Det hackande ljudet låter precis som att det är den gamla bluecore-patchen. Du kan också kolla med en film som har Dolby TrueHD - dessa ska funka bra även fast man har fel bluecore.
Postad 09 december 2010 - 15:56
Godoy
-
Godoy
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Någon som har erfarenhet av att använda en Western Digital Elements Desktop 2.0 2TB tillsammans med sin N1? Hårddisken ska ju enligt beskrivningen stängas av när man stänger av sin PC. Men om man har den kopplad till tvixen hela tiden, går den igång när man sätter igång tvixen?
Postad 09 december 2010 - 16:22
tuffodum
-
tuffodum
-
Lärjunge
-
-
404 inlägg
Någon som har erfarenhet av att använda en Western Digital Elements Desktop 2.0 2TB tillsammans med sin N1? Hårddisken ska ju enligt beskrivningen stängas av när man stänger av sin PC. Men om man har den kopplad till tvixen hela tiden, går den igång när man sätter igång tvixen?
också gått i köpestankar på den, men lurar på om jag verkligen har behovet av 2TB!? men ge gärna lite omdömen här när du köpt den...
Postad 10 december 2010 - 09:31
birbjo
-
birbjo
-
Användare
-
-
111 inlägg
Har du testat att rippa med AnyDVD HD också? Jag har aldrig haft problem med rippning, har rippat ca 50 av mina BR och 200 av mina DVD. AnyDVD HD och DVDFab.
Dubbelkolla så att det är senaste bluecore, jag postade en länk någon sida tillbaka i den här tråden. Det hackande ljudet låter precis som att det är den gamla bluecore-patchen. Du kan också kolla med en film som har Dolby TrueHD - dessa ska funka bra även fast man har fel bluecore.
TACK,skall kolla om det kan vara där problemet ligger....Du tror inte att du kan maila filen till mig, länken var lite trixig att nyttja, ville inte riktigt spela med min nedladdare... Skall test med Dolby TruHD också.....TACK igen!! Björn
Postad 11 december 2010 - 00:32
Unregistered60e95600
-
Unregistered60e95600
-
Lärjunge
-
-
389 inlägg
Nån som vet varför vissa filmer man försöker titta på saknar bild? Ljudet funkar fint.
Gissar på att det är nått decoder problem, men hur sjutton löser man det?
Postad 11 december 2010 - 07:41
kusen
-
kusen
-
Forumräv
-
-
714 inlägg
Postad 11 december 2010 - 08:14
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Troligtvist pga detta!
Fixat i senaste betan för 6600. (2.0.6I) så kommer snart även för N1
Redigerat av Unregistered04df7d78, 11 december 2010 - 08:14.
Postad 12 december 2010 - 15:10
tuppen
-
tuppen
-
Användare
-
-
208 inlägg
Hej!
Har idag en TViX 4100 samt en 6500. Övergick i mitt biorum till en ASRock med Power DVD 10 för att kunna spela alla format inkl. BD ISO's. Tämkte ASRock'en kunde bli en julklapp till grabben som behöver en PC. Funderar då på en TViX som är stabil och klarar BD ISO's.
Så fungerar verkligen denna eller en TViX slim med BD-ISO's på 40GB och med HD ljud?
Inga släpningar, hängningar eller annat strul?
Tacksam för kommentarer!
/T
Postad 12 december 2010 - 20:04
boldic
-
boldic
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Hej!
Har idag en TViX 4100 samt en 6500. Övergick i mitt biorum till en ASRock med Power DVD 10 för att kunna spela alla format inkl. BD ISO's. Tämkte ASRock'en kunde bli en julklapp till grabben som behöver en PC. Funderar då på en TViX som är stabil och klarar BD ISO's. Så fungerar verkligen denna eller en TViX slim med BD-ISO's på 40GB och med HD ljud? Inga släpningar, hängningar eller annat strul?
Tacksam för kommentarer!
/T
Det funkar när USB-disken är kopplad direkt i Tvixen men inte när jag streamar från min Synology 211j NAS. Jag har 2.0.5 och senaste Bluecore-patchen. Jag får hackig bild och ljudet försvinner när bilden börjar hacka (Det funkar utmärkt om jag streamar samma .iso-fil från NASen till min PC med VLC, samma närverk som Tvixen). Jag har läst nåt om att Tvixen inte fixar gigabit-lan så bra utan man ska köra 100mbit. Jag har dock ej testat detta.
Postad 13 december 2010 - 10:30
Sailfast
-
Sailfast
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Hej!
Har idag en TViX 4100 samt en 6500. Övergick i mitt biorum till en ASRock med Power DVD 10 för att kunna spela alla format inkl. BD ISO's. Tämkte ASRock'en kunde bli en julklapp till grabben som behöver en PC. Funderar då på en TViX som är stabil och klarar BD ISO's. Så fungerar verkligen denna eller en TViX slim med BD-ISO's på 40GB och med HD ljud? Inga släpningar, hängningar eller annat strul?
Tacksam för kommentarer!
/T
JA, Tvix N1 funkar bra med BD-ISO's på 40GB och med HD ljud. Jag streamar allt från min filserver (Atom-burk med Win7) via gbit-lan (D-link 655). Den enda lilla grejen jag märker av lagg är att det tar ca 1 sekund att pausa en sådan film och 2 sekunder att fortsätta igen. Likaså kan det bli någon sekunds lagg om man byter undertext eller ljudspår. Det är inget jag stör mig på. Förut hade jag problem med lagg på DTS-HD filmer (se sida 24-25 typ i den här tråden) men det visade sig bero på att jag lagt på fel bluecore-patch till firmware 2.0.5. TACK,skall kolla om det kan vara där problemet ligger....Du tror inte att du kan maila filen till mig, länken var lite trixig att nyttja, ville inte riktigt spela med min nedladdare... Skall test med Dolby TruHD också.....TACK igen!! Björn
Länken funkar bra, ladda ner med webbläsarens standard-nerladdare bara.
Postad 13 december 2010 - 11:37
mattiaslarsson75
-
mattiaslarsson75
-
Rookie
-
1 inlägg
Hallå!
Jag undrar om man kan koppla TVIX HD N1 så att man får bild via HDMI och ljud ur RCA-utgångarna?
Eller är det så att om man kör med HDMI-bild så tvingas ljudet den vägen också?
Fungerar detta så skall det bli en julklapp...
Därför tacksam för snabbt svar... 
/Mattias
Postad 13 december 2010 - 13:08
Godoy
-
Godoy
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Ingen som har erfarenhet av denna hårddisken?
Postad 13 december 2010 - 14:27
Litecore
-
Litecore
-
Användare
-
-
244 inlägg
ja den drivs ju från N1:an och stänger du av den stängs även disken av  har en 2.5" elements själ som jag brukar lagra smågrejer på och det funkar hur bra som helst! funderar på att köpa 2TB-versionen själv också faktiskt ! EDIT: eller vänta nu? det är väl en 3.5" med egen strömförsörjning eller ? måste dra tillbaka mitt påstående i så fall men det BORDE väl funka ändå..
Redigerat av Litecore, 13 december 2010 - 14:31.
Postad 13 december 2010 - 14:30
Unregistered60e95600
-
Unregistered60e95600
-
Lärjunge
-
-
389 inlägg
Ingen som har erfarenhet av denna hårddisken?
Sorry, jag har en sån och det funkar utmärkt till n1
Postad 13 december 2010 - 18:08
Unregistered6e02676c
-
Unregistered6e02676c
-
Användare
-
-
121 inlägg
Hallå!
Jag undrar om man kan koppla TVIX HD N1 så att man får bild via HDMI och ljud ur RCA-utgångarna? Eller är det så att om man kör med HDMI-bild så tvingas ljudet den vägen också?
Fungerar detta så skall det bli en julklapp... Därför tacksam för snabbt svar...  /Mattias
Det går att få bild via hdmi och ljudet ur rca!
Postad 14 december 2010 - 16:48
tuppen
-
tuppen
-
Användare
-
-
208 inlägg
JA, Tvix N1 funkar bra med BD-ISO's på 40GB och med HD ljud. Jag streamar allt från min filserver (Atom-burk med Win7) via gbit-lan (D-link 655).
Den enda lilla grejen jag märker av lagg är att det tar ca 1 sekund att pausa en sådan film och 2 sekunder att fortsätta igen. Likaså kan det bli någon sekunds lagg om man byter undertext eller ljudspår. Det är inget jag stör mig på.
Förut hade jag problem med lagg på DTS-HD filmer (se sida 24-25 typ i den här tråden) men det visade sig bero på att jag lagt på fel bluecore-patch till firmware 2.0.5.
Tack då fick jag två svar. Ett som säger att det är ok och en som säger det är problem. Patchar känns sådär. det var därför jag bytte till en PC (ASRock) för jag tröttnade på strulet med men TViX 6500 och att den inte spelade allt som funkade klockrent på PC'n. Då känns det som om TViX'n N1 inte riktigt är där ännu med befintlig FW + patch.
Postad 14 december 2010 - 17:08
Korvis
-
Korvis
-
Forumräv
-
-
839 inlägg
Jag har tidigare nämnt att jag har problem med att bilden fryser till i 1-2 sekunder. Dock endast ett par gånger/film. Och i övrigt funkar allt bra.
Ni som inte har dessa problem. och som använder USB-disk som jag, vad kör ni med för modeller av USB-disk?
Mina problem är plötsligt som bortblåsta! När jag av en händelse anslöt min USB-disk till uttaget jämte det jag tidigare använt så verkar det ha löst alla problem. Har nu sett flera filmer utan att bilden fryser. Verkar ta mig tusan som att den andra USB-ingången spökar. Knepigt...
Postad 14 december 2010 - 17:28
plb
-
plb
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Seagate FreeAgent Go V2 funkar utan problem än så länge iaf. Dock har jag hört den "klicka" en gång för någon vecka sedan, så lite orolig över kvalitén är jag. Antar att den lever tills den dör som med allt annat...
Postad 14 december 2010 - 19:19
birbjo
-
birbjo
-
Användare
-
-
111 inlägg
Jag har läst nåt om att Tvixen inte fixar gigabit-lan så bra utan man ska köra 100mbit.
Hej! Hur kontrollerar jag detta, det fanns ju en inställning för detta i 6500:an , men jag hittar ingen i N1:an? Borde väl sköta sig själv eftersom min router inte klarar gigabit?
Postad 15 december 2010 - 09:47
Sailfast
-
Sailfast
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Tack då fick jag två svar. Ett som säger att det är ok och en som säger det är problem. Patchar känns sådär. det var därför jag bytte till en PC (ASRock) för jag tröttnade på strulet med men TViX 6500 och att den inte spelade allt som funkade klockrent på PC'n. Då känns det som om TViX'n N1 inte riktigt är där ännu med befintlig FW + patch.
Jag har mycket svårt att tro att du kan få igång perfekt uppspelning av BD ISO:s på en HTPC snabbare och enklare än på N1:an. Att ladda på två firmwares på N1 tar ca 10 minuter. På HTPC:n ska man ju installera ReClock, XBMC/Mediaportal, TotalMedia Theatre, mm. och sedan få alla dessa program att lira med varandra. Jag hade säkert lagt ner 100 timmar på min HTPC när jag till slut gav upp mina försök att få BD ISO:s att spela utan hack och med HD-ljud (hade andra problem också). Då testade jag min första mediaspelare - N1 och visst har jag haft lite strul men det är låååååångt ifrån hur mycket jag behövde hålla på med HTPC:n.
Postad 15 december 2010 - 09:53
Sailfast
-
Sailfast
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Hej! Hur kontrollerar jag detta, det fanns ju en inställning för detta i 6500:an , men jag hittar ingen i N1:an? Borde väl sköta sig själv eftersom min router inte klarar gigabit?
N1:ans nätverksport kör i 100mbit/s, det är inget du behöver ändra någonstans. Din router fattar själv. En vanlig BD ISO på 40gb har en dataström på ca 4-6mb/s så det räcker bra med 100mbit.
Postad 15 december 2010 - 10:23
Pete
-
Pete
-
Lärjunge
-
-
266 inlägg
Klarar N1 seamless branching i en Bd iso? Alltså när filmen är uppdelad i många mindre m2ts filer. Min wdtv gör det inte. Hoppar fram och tillbaka över hela filmen.
Postad 16 december 2010 - 15:41
Pete
-
Pete
-
Lärjunge
-
-
266 inlägg
Klarar N1 seamless branching i en Bd iso? Alltså när filmen är uppdelad i många mindre m2ts filer. Min wdtv gör det inte. Hoppar fram och tillbaka över hela filmen.
Ingen som testat detta?! Funderade på att byta min wdtv live mot N1 men jag får väl kolla vidare. Man kan ju inte precis fråga i affären...
Postad 16 december 2010 - 18:37
tuppen
-
tuppen
-
Användare
-
-
208 inlägg
Jag har mycket svårt att tro att du kan få igång perfekt uppspelning av BD ISO:s på en HTPC snabbare och enklare än på N1:an. Att ladda på två firmwares på N1 tar ca 10 minuter. På HTPC:n ska man ju installera ReClock, XBMC/Mediaportal, TotalMedia Theatre, mm. och sedan få alla dessa program att lira med varandra. Jag hade säkert lagt ner 100 timmar på min HTPC när jag till slut gav upp mina försök att få BD ISO:s att spela utan hack och med HD-ljud (hade andra problem också). Då testade jag min första mediaspelare - N1 och visst har jag haft lite strul men det är låååååångt ifrån hur mycket jag behövde hålla på med HTPC:n.
Ja men ovan sa man att det inte fungerade 100% trots senaste FW och patch?! Jo TViX är smidigt speciellt för barn som ska sätta på m.m. och det är väl därför jag äger två ;-) Min ASRock är snabbt uppe från sleep för att spela en BD-ISO. Kör Win7 & Power DVD 10 samt Virtual Clone Driva för montering- Är nog minst lika snabb som min BD spelare. /T
Postad 17 december 2010 - 09:29
kristofer82
-
kristofer82
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Jag vill använda min harmony 1000 med Tvix'n. Får inte det att fungera, kan någon hjälpa mig? Hur ska man välja i länken nedan? http://myremotesetup.....th=ProcSpice/Vilken kategori ska man välja?
Postad 17 december 2010 - 09:48
Sailfast
-
Sailfast
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Ja men ovan sa man att det inte fungerade 100% trots senaste FW och patch?! Jo TViX är smidigt speciellt för barn som ska sätta på m.m. och det är väl därför jag äger två ;-) Min ASRock är snabbt uppe från sleep för att spela en BD-ISO. Kör Win7 & Power DVD 10 samt Virtual Clone Driva för montering- Är nog minst lika snabb som min BD spelare. /T
För mig fungerar det 100% med senaste fw och patch. Fungerade även 100% med förra fw och patch (det var när jag försökte blanda nivåer på fw och patch som det gick åt skogen). Det är mycket möjligt att personen som inte fick det att funka hade problem med någon annan komponent i kedjan. Ok, du kör utan mediacenter-program. Jo, då blir det lite enklare men jag tycker nog att man ska ha ett sådant för att en HTPC ska vara smidig att använda.
Redigerat av Sailfast, 17 december 2010 - 09:55.
Postad 17 december 2010 - 15:28
Unregistered6e02676c
-
Unregistered6e02676c
-
Användare
-
-
121 inlägg
Jag vill använda min harmony 1000 med Tvix'n. Får inte det att fungera, kan någon hjälpa mig? Hur ska man välja i länken nedan? http://myremotesetup.....th=ProcSpice/
Vilken kategori ska man välja?
Snap1.jpg 11,34K
0 Antal nerladdningar
Postad 18 december 2010 - 10:47
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
"Patchen" behövs om du vill köra DTS-HD, då DTS vägrat att licensiera detta till mediaspelarna. Så "orginal" fungerar den med Dolby True HD, men när du kör ett DTS HD spår så nedgraderas ljuded till vanlig DTS. Kör man då in patchen med "okänt" ursprung, aktiveras även DTS-HD.
Postad 19 december 2010 - 08:23
Garrett
-
Garrett
-
Guru
-
-
6 980 inlägg
Ni som har denna, kan ni kolla om man kan få mörkgrå text? Alltså subtitles, srt. etc
Redigerat av Garrett, 19 december 2010 - 17:12.
Postad 19 december 2010 - 18:15
kristofer82
-
kristofer82
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Snap1.jpg 11,34K
0 Antal nerladdningar
Grymt.. Stort tack för hjälpen
Postad 21 december 2010 - 15:54
Dubbelito
-
Dubbelito
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej på er,
har länge nyttjat den här eminenta sidan för information och inspiration i den härliga jakten på den ultimata hemmaunderhållnings-setupen!
Nu har jag en fråga, som jag inte har sett ett tillräckligt bra svar på än så länge för N1.an, nämligen Web Remote som bara skall fungera för en nätverksdisk!
Min setup är som följer:
Tvix N1 HD (x2, men vem räknar...)
Netgear ReadyNAS Duo med folderstruktur som matchar Tvixen (Movie, Photo, Music)
Det ligger filmer/serier som jag kommer åt via Movie den vanliga vägen, men lögn i h-vete att hitta något när jag använder Web Remote. Tidigare poster nämnde att om man använder ett USB-minne så fungerar det, men det gör det icke för mig? Då får jag igång Web Remote för Tvixen, men kommer ändå inte åt min nätverksdisk. Notera dock att jag provar med en USB-disk som har en massa filmer på sig, kan det på något sätt influera Web Remote-källvalet?
Ni som fått igång det, har ni bara en tom USB-sticka (har självklart inte haft någon tillgänglig tom rackare för att testa...) eller är det någon annan konfiguration som behövs göras för att den ska, i Web Remote, visa nätverksdiskens innehåll?
Till alla er som går i funderingar kring en bra Media Extender så kan jag bara säga att jag fullkomligt älskar den här prytteln! Har inte haft den så länge så att jag har gett den tuffa utmaningar än, men att ha två små apparater som är länkade till en datakälla är ett gött steg upp från att ha flyttat med en USB-disk hit och dit! :-)
God Jul på er alla, och må era klappar vara hårda och blinka massa!
Dubbelito
Postad 22 december 2010 - 11:19
Unregisteredf3b7885c
-
Unregisteredf3b7885c
-
Beroende
-
-
1 024 inlägg
Troligtvist pga detta!
Vad va lösningen?
Postad 25 december 2010 - 09:57
Korvis
-
Korvis
-
Forumräv
-
-
839 inlägg
Häromdagen så installerade jag Tvixie och började använda cover art till min N1:a.
Funkade helt felfritt tills igår då jag lade in några nya filmer med omslag/bakgrundsbild/filmbeskrivning.
Ska försöka förklara det konstiga som nu händer:
När man i översiktsbilden med alla covers bläddrar runt med pilarna så är allt frid och fröjd. Omslaget stämmer överens med titeln som syns längst ner i bild. Om jag väljer en film så jag får upp stora bilden på omslag/bakgrundsbild/beskrivning så funkar det också felfritt. MEN, om jag sen går tillbaka till översiktsbilden med alla covers så hamnar jag numera alltid på det cover som ligger högst upp till vänster MEN TITELN LÄNGST NER I BILD ÄR DEN JAG JUST VARIT INNE OCH LÄST OM/TITTAT PÅ. Om jag nu fortsätter "pila" runt bland filmerna så stämmer inte bild och titeln i nederkant överens på nån av filmerna! Väljer man en film efter omslaget så blir det helt fel film då det är titeln i nederkant man "går in i".
Finns ett sätt att lösa problemet och det är att när man valt en film och sen går tillbaka till översiktsbilden så kan man klicka på "skip-tangenten" (alltså den man hoppar mellan kapitel med). Då återställs ordningen så att alla omslag får rätt titel i nederkant.
Tidigare var det så att man alltid kom tillbaka till det omslag man just valt men nu hamnar jag alltså ALLTID på omslaget högst upp till vänster och titeln i nederkant blir den film man just varit inne och läst om.
Det går ju som sagt att lösa problemet på ett sätt, men jag retar mig på att det plötsligt blivit som det blivit då det funkade klockrent i början.
Någon annan som också råkat ut för detta, eller som hört talas om mitt "I-landsproblem"?
Postad 25 december 2010 - 13:47
gurreeb
-
gurreeb
-
Rookie
-
7 inlägg
Hej har också skaffat en. Men det jag upptäckte var att den hackar i bild om man kör den via netshare men inte om man använder upnp någon som har någon anning om vad detta kan bero på ? det är samma film och allt är lika som innan förutom att jag prövade med upnp och fick det att fungera bra mycket bättre fast ett problem var det med upnp och det var att jag inte kunde see alla filmer jag hade i servern. Någon som vet vad detta beror på ? kör med trådbundet och Gigabit nätvärk så inget ska vara slöt.
Postad 25 december 2010 - 19:16
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Hej har också skaffat en. Men det jag upptäckte var att den hackar i bild om man kör den via netshare men inte om man använder upnp någon som har någon anning om vad detta kan bero på ? det är samma film och allt är lika som innan förutom att jag prövade med upnp och fick det att fungera bra mycket bättre fast ett problem var det med upnp och det var att jag inte kunde see alla filmer jag hade i servern. Någon som vet vad detta beror på ? kör med trådbundet och Gigabit nätvärk så inget ska vara slöt.
Problemet ligger troligtvis i Gigabit nätverket. TVIX kör ej Gigabit. För en del fungerar det bra ändå, men många tvingas att avaktivera Gigabit överföring för att TVIXen inte ska hacka. Ibland ligger även problemet i NFS av någon anledning. Testa även att köra Samba istället för NFS och se om det hjälper. Vad va lösningen? 
Senaste beta 2.0.6 löser problemet med svart bild på vissa MKV. http://www.mpcclub.c...ead.php?t=25847
Postad 25 december 2010 - 23:23
Korvis
-
Korvis
-
Forumräv
-
-
839 inlägg
Har just hittat lösningen på mitt "I-landsproblem" jag hade med Tvixie.
Det hade smugit in en liten tvixie-fil i roten i Movie-mappen som ställde till det så pass så det blev helt knas när man hoppade runt bland iconerna i översiktsbilden med alla cover-arts.
Någon som kört in nya FW 2.0.7 än? Verkar den vettig? Ska ju tydligen lösa bl. a problemet med svartskärm på vissa mkv-filer...
Edit: samma problem som Rog10 nämner i inlägget ovan.
Redigerat av Korvis, 25 december 2010 - 23:26.
Postad 26 december 2010 - 09:04
gurreeb
-
gurreeb
-
Rookie
-
7 inlägg
Problemet ligger troligtvis i Gigabit nätverket. TVIX kör ej Gigabit. För en del fungerar det bra ändå, men många tvingas att avaktivera Gigabit överföring för att TVIXen inte ska hacka. Ibland ligger även problemet i NFS av någon anledning. Testa även att köra Samba istället för NFS och se om det hjälper.
Senaste beta 2.0.6 löser problemet med svart bild på vissa MKV.
http://www.mpcclub.c...ead.php?t=25847
Hej Rog10 jag provade att köra med samba kort efter dess att jag skrev inlägget och det funkade klockrent så mitt tips är väll egentligen att inte köra med NFS om det skulle hacka. Jag skulle säga att netshare är boven i mitt fall. kan väll aldrig tänka mig att man ska behöva stänga av gigabit på porten som tivxen sitter på i switchen/routern detta görs ju med automatik om den känner att det inte är en gigabit enhet som sitter på just den platsen vilket tvixen inte verkar vara.
Postad 28 december 2010 - 12:21
phil neal
-
phil neal
-
Mästare
-
-
2 603 inlägg
Funkar det med vilken USB-dongel som helst för det trådlösa nätverket?
Postad 28 december 2010 - 13:22
Sailfast
-
Sailfast
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Hej Rog10 jag provade att köra med samba kort efter dess att jag skrev inlägget och det funkade klockrent så mitt tips är väll egentligen att inte köra med NFS om det skulle hacka. Jag skulle säga att netshare är boven i mitt fall. kan väll aldrig tänka mig att man ska behöva stänga av gigabit på porten som tivxen sitter på i switchen/routern detta görs ju med automatik om den känner att det inte är en gigabit enhet som sitter på just den platsen vilket tvixen inte verkar vara.
Det handlar inte om att man stänger av gbit på en port utan att man sätter hastigheten fast till t.ex. 100mbit. Som du säger ska detta egentligen skötas via automatik - där två enheter kommer överens om hastigheten som data ska skickas i. MEN det händer ibland att denna överenskommelse misslyckas av ett skäl eller annat och då hamnar man kanske på 10mbit istället. Då kan det hjälpa att sätta hastigheten fast - att man ENDAST accepterar 100mbit t.ex.
Postad 29 december 2010 - 10:13
Unregisteredf3b7885c
-
Unregisteredf3b7885c
-
Beroende
-
-
1 024 inlägg
Funkar det med vilken USB-dongel som helst för det trådlösa nätverket?
Man tycker att det borde göra det men folk har haft problem med andra än just tvix egna wifi dongle. Jag kan tyvärr inte säga just vilka det är så det får du försöka googla.
Postad 29 december 2010 - 23:35
Grodolf
-
Grodolf
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Jag har använt min Tvix ett tag nu och är supernöjd.
Streamar trådlöst från datorn till Tvixen genom nätverket. Det har alltid fungerat utan problem (även med HD-film).
Jag har länge velat gå över till 100% trådlöst och köpte därför en ny router (en D-LINK DIR-655) för att min gamla router enbart kunde skicka 10mbps, vilket troligtvis var boven till att det inte gick att kolla på filmer över 1gb. Och en TVIX N1 WIFI-ADAPTER till Tvixen för att kunna köra trådlöst även där.
Fick hem den idag och kopplade genast in den. Efter att jag fått igång Internet igen så testade jag Tvixen och man märkte skillnad. Det gick t om att streama en Dvd-film. Men det hackade fortfarande när man kollade på en HD-film.
Efter ett tags felsökande så upptäckte jag att mitt trådlösa nätverkskort på datorn (D-LINK DWA-140 WIRELESS N W-LAN USB) var inställt på 130mbps, men den ska ha stöd för 300mbps.
Jag ändrade en inställning i routern och fick upp hastigheten till 300mbps.
Nu tänkte jag att det äntligen skulle fungera, men icke. När jag ska in i menyn för filmerna tar det en evighet för den att ladda. Att få igång en film är bara att glömma. Jag får även problem med att söka efter nätverksdisk osv osv.
Är det någon annan inställning jag måste ändra i routern för att få det att fungera? Hur kommer det sig att det fungerar sämre nu när jag höjde hastigheten?
Kan tillägga att jag med samma inställningar (alltså med 300mbps) kopplade in en nätverkssladd till Tvixen istället och då fungerade det felfritt.
Vart är boven? Suttit i ett x antal timmar idag och försökt men ger snart upp. Tacksam för svar.
Om det behövs screenshots eller andra uppgifter från routern så säg bara till, eller om det är något jag har glömt att nämna.
Edit: Kan det vara så att donglen till Tvixen inte klarar av den hastigheten? Jag ska testa att köra med sladd till datorn och sedan trådlöst till Tvixen så fort jag kommer hem från jobbet för att se om det blir skillnad.
// Grodolf
Redigerat av Grodolf, 30 december 2010 - 06:55.
Postad 30 december 2010 - 09:13
Unregisteredf3b7885c
-
Unregisteredf3b7885c
-
Beroende
-
-
1 024 inlägg
Jag har använt min Tvix ett tag nu och är supernöjd. Streamar trådlöst från datorn till Tvixen genom nätverket. Det har alltid fungerat utan problem (även med HD-film).
Jag har länge velat gå över till 100% trådlöst och köpte därför en ny router (en D-LINK DIR-655) för att min gamla router enbart kunde skicka 10mbps, vilket troligtvis var boven till att det inte gick att kolla på filmer över 1gb. Och en TVIX N1 WIFI-ADAPTER till Tvixen för att kunna köra trådlöst även där.
Fick hem den idag och kopplade genast in den. Efter att jag fått igång Internet igen så testade jag Tvixen och man märkte skillnad. Det gick t om att streama en Dvd-film. Men det hackade fortfarande när man kollade på en HD-film.
Efter ett tags felsökande så upptäckte jag att mitt trådlösa nätverkskort på datorn (D-LINK DWA-140 WIRELESS N W-LAN USB) var inställt på 130mbps, men den ska ha stöd för 300mbps. Jag ändrade en inställning i routern och fick upp hastigheten till 300mbps.
Nu tänkte jag att det äntligen skulle fungera, men icke. När jag ska in i menyn för filmerna tar det en evighet för den att ladda. Att få igång en film är bara att glömma. Jag får även problem med att söka efter nätverksdisk osv osv.
Är det någon annan inställning jag måste ändra i routern för att få det att fungera? Hur kommer det sig att det fungerar sämre nu när jag höjde hastigheten?
Kan tillägga att jag med samma inställningar (alltså med 300mbps) kopplade in en nätverkssladd till Tvixen istället och då fungerade det felfritt.
Vart är boven? Suttit i ett x antal timmar idag och försökt men ger snart upp. Tacksam för svar.
Om det behövs screenshots eller andra uppgifter från routern så säg bara till, eller om det är något jag har glömt att nämna.
Edit: Kan det vara så att donglen till Tvixen inte klarar av den hastigheten? Jag ska testa att köra med sladd till datorn och sedan trådlöst till Tvixen så fort jag kommer hem från jobbet för att se om det blir skillnad.
// Grodolf
Har samma problem jag. Har dir 655 också. Jag ändrade om i routern för att få N-draft till huset och alla apparater fungerar utom just TVIXEN, det tar en evighet för den att ansluta och då hänger den sig bara efter en stund eller startar om. Det jag har ändrat i routern är att köra mixed N/G, 20/40Hz, och WPA2 AES kryptering och detta just för att få ut N-draft ur routern. Innan jag ändrade detta och då speciellt krypteringen funkade det prisma. Innan körde jag WPA-personal och då funkade. Tvixen skal stödja WPA2 och då tycker man väl inte det skal vara boven i dramat. Tvix egna dongle är ju en N så den skal absolut klara den hastigheten. Vi skal banne mig lösa detta idag Grodolf.
Postad 30 december 2010 - 17:20
Grodolf
-
Grodolf
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Körde med dina inställningar som du sa. Mixed N/G, 20/40Hz och WPA-personal.
Något bättre prestanda, kommer åtminstonde åt mapparna. Försökte dra igång en film, den hackade i ett par sekunder i början av filmen och sedan stängdes den av och jag kom åter ut till menyn igen.
Vore underbart ifall vi kunde lösa det här, så vi båda blir av med problemet 
Även skönt att få reda på att någon annan har samma problem, så det inte är jag som lyckats ställe in något knasigt.
Edit: Jag använder WPA Only och TKIP and AES som Cipher Type.
Edit2: Jag bytte till TKIP på Cipher Type och har nu inget lagg alls i menyerna samt att spela xvid och dvd-filmer. HD-filmer laggar.
Kollade även vilken hastighet jag hade på mitt trådlösa nätverkskort med den här inställningen och verkar få 54mbps jämför med 300mpbs när jag hade TKIP and AES
Edit3: Jag testade även att köra med sladd från datorn till routern och sedan trådlöst mellan routern och TVIXEN. Jag testade först med WPA-Only och TKIP and AES som Cipher Type. Då laggade menyer och TVIXEN startade om. Jag bytte sedan till TKIP och menyerna laddar oerhört snabbt. Körde igång en HD-film på 6gb och fick nått enstaka lagg på en halv sekund, cirka 3ggr under 5 minuter, vilket är helt OK för min del. Körde sedan igång en HD-film på 12gb och då får jag, längre lagg på cirka 1-1,5 sekunder. Visst, det går att titta, men det är fortfarande inte 100% trådlöst som jag vill ha det.
Redigerat av Grodolf, 30 december 2010 - 20:59.
Postad 31 december 2010 - 00:09
DenGamle99
-
DenGamle99
-
Rookie
-
4 inlägg
Jag hoppas att någon kan hjälpa mig med detta...
Kör en N1 mot en Synology Ds210j, som delar en mapp som heter "video".
Med Tvixie har jag lagt upp cover art, men cover art visas bara för filmer med en video_ts mapp. För ISO, mkv, avi visas inte cover art, men om jag skapar en tom mapp som heter video_ts visas cover art, men filmen kan inte spelas.
Någon som har en idé om vad som är fel?
På tvix kör jag FW 2.0.5
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|