Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Sanyo PLV-Z2 *

1045 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 december 2003 - 19:02

Unregisteredda3dff6f
  • Unregisteredda3dff6f
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Pratade med hembioconsult idag och jag ska få min Z2a på onsdag eller torsdag med den nya programvaran i... Bara hoppas att det stämmer.

/// Fredrik

Postad 09 december 2003 - 09:52

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0
Dock tycker jag nog att hela lensshift är lite väl överdriven, med tanke på att du har problem med den.

För mig hade det räckt att den hade två lägen...

Ett läge där den skjuter bilder rakt fram, för dom som nu önskar att sätta projen på ett bord eller dyl.

Ett läge då den skuter bilden ca. 1:2 uppåt, vilket gör att om man vänder den upp och ner å sätter den ända upp i taket så skjuter den bilden något ovanför mitten på en normal 240cm hög vägg, vill man sedan ha den längre ner så får man ju bara montera den lite längre ner.

Postad 09 december 2003 - 10:13

kave
  • kave
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0
Jaha, då kom det slutgiltiga domslutet som gör vidare diskussioner ondödiga:

http://www.projector...nic_pt_L500.htm
"
Though the differences in image quality are difficult to distinguish, the dedicated videophile will find subtle refinements in the L500 that give it an edge over the Z2. And the tweaker will certainly enjoy the wider array of gamma, brightness, and contrast controls offered by the L500."

Skämt åsido, man konstaterar att bägge projektorerna är oerhört bra och mycket bättre än något annat i närheten av samma prisklass.
Så grattis då Z2 ägare, ni tycks ha en (nästan) lika bra projje som PT AE500 :))

Postad 09 december 2003 - 10:26

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Nja, jag skulle nog säga att Z2 är en 100 % bättre projektor för 90 % av alla köpare!

Detta på grund av lenshift!
Jag tror inte vi kommer att se en projektor i framtiden som inte har detta!

/Sören

Postad 09 december 2003 - 15:06

mange_b
  • mange_b
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
Pratade precis med Gustav på Cavena och fick reda på vad som är fixat på de senaste maskinerna med senaste mjukvaran.
Den senaste fixen gör så att färgerna är bättre inställda från början samt att 4:3 material visas i rätt format. Tidigare var 4:3 läget snarare ett 5:4 läge än 4:3 tydligen.
Det som återstår att fixa är fortfarande HDMI->DVI, vilket inte går med de nya Pioneer spelarna. Detta kommer förmodligen att fixas till efter nyår och ska i så fall gå att åtgärda i efterhand gratis genom att skicka projen till Cavena i Täby.
DVI->DVI funkar dock på existerande spelare.

/Mange

Postad 09 december 2003 - 15:23

Unregistered01212181
  • Unregistered01212181
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0
Hur är det med interlaced filmmaterial i PAL då? är det fixat? Z2:an saknar ju den typen av signalbehandling och tolkar film som video vilket leder till sämre bild än vad det borde behöva vara. Det var ju sånt jämrans liv om det för ett tag sen (10 sidor sen typ).

Postad 09 december 2003 - 15:28

Unregistered20a698a5
  • Unregistered20a698a5
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
En riktig tweaker går väl ändå ner i service menyn och då minskar väl fördelen med ae500. Jag vet däremot inte om man kan pilla på gamman i flera olika intervall i z2ans underjordiska labyrinter.

En fördel för z2 kan vara hög kontrast och tyst.
Ae500 måste väl ha lamp mode high för AI funktionen.

Postad 09 december 2003 - 15:29

mange_b
  • mange_b
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0

Hur är det med interlaced filmmaterial i PAL då?

Inte fixat vad jag förstår. Det var dessa två saker som var fixade i de senaste projarna.
Om jag får spekulera lite så tror jag att deinterlasern inte är av högsta kvalité och det går ju inte att göra något åt. Bättre att mata med bättre signal än att gå och vänta på en sådan uppgradering.

/Mange

Redigerat av mange_b, 09 december 2003 - 15:43.

Postad 09 december 2003 - 15:49

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0

Hur är det med interlaced filmmaterial i PAL då?

Inte fixat vad jag förstår. Det var dessa två saker som var fixade i de senaste projarna.
Om jag får spekulera lite så tror jag att deinterlasern inte är av högsta kvalité och det går ju inte att göra något åt. Bättre att mata med bättre signal än att gå och vänta på en sådan uppgradering.

/Mange

Vaaaa???????
Tror du verkligen att det hänger på hårdvaran???? :)

HOPPAS VERKLIGEN INTE ATT DET ÄR SÅ!!!!!

Postad 09 december 2003 - 15:55

Unregisteredd73b39e1
  • Unregisteredd73b39e1
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

DVI->DVI funkar dock på existerande spelare.

/Mange

...jag tycker knappast att man kan säga att DVI-DVI "funkar", när man är tvungen att "Tweeka" igång det hela för att få det att funka med 1280x720.
(ha "rätt" märke grafikkort, avinstallera ATI-s kontrollpanel och stänga av skyddsfunktionen för refresh-rate, som är till för att skydda presentationsenheter)

...eller menar du att det "funkar" på dom uppgraderade projjarna ?
/Staffan

Postad 09 december 2003 - 16:15

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

• 1 289 inlägg
  • 0
Tibby...

"Vaaaa???????
Tror du verkligen att det hänger på hårdvaran????

HOPPAS VERKLIGEN INTE ATT DET ÄR SÅ!!!!!"

Du kan nog inte räkna med att linjedubblaren i Z2 är lika bra som i AE500. Den ska ju enligt vad jag hört (av dig och projectorcentralen) vara riktigt bra.
Z1 hade ju även den en ganska dålig hantering av interlace-signaler, om man jämförde med AE300.
Hade man bara haft sin projektor till DVD (och inte tvspel) så hade det ju inte haft så stor betydelse... men jag vet ju vad du ska ha din till! :)

Lite OT kanske, men har du LIVE, och vad har du för gamertag isf? (mitt är zippiz)

Postad 09 december 2003 - 16:31

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0

Tibby...

"Vaaaa???????
Tror du verkligen att det hänger på hårdvaran???? 

HOPPAS VERKLIGEN INTE ATT DET ÄR SÅ!!!!!"

Du kan nog inte räkna med att linjedubblaren i Z2 är lika bra som i AE500. Den ska ju enligt vad jag hört (av dig och projectorcentralen) vara riktigt bra.
Z1 hade ju även den en ganska dålig hantering av interlace-signaler, om man jämförde med AE300.
Hade man bara haft sin projektor till DVD (och inte tvspel) så hade det ju inte haft så stor betydelse... men jag vet ju vad du ska ha din till! :)

Lite OT kanske, men har du LIVE, och vad har du för gamertag isf? (mitt är zippiz)

Jo, jag vet att Z1:an var ganska kass, men jag hade vekligen hoppats på att den var bättre i Z2:an... Men visst borde dom väl kunna få den lika bra i PAL som NTSC???

Har tyvärr inte LIVE, men är ganska sugen på det... Tyvärr är min box moddad :)
Har 2Mbit ComHem, så det känns lite synd att inte utnyttja det!

Postad 09 december 2003 - 16:49

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0
Hade jag bara vetat att 500:an projektserade bilden som den gjorde så hade jag nog valt att göra en större du i stället för min 190x106 som jag har idag! :)

Hade jag gått upp till 230 bred bild så hade ju höjden blivit 130cm, å så hade jag höjt upp dukens nederkant med ca. 15cm från 70 cm från golvet som jag har idag till 85cm

85+130=215cm

Och då jag har 270cm hade projen hamnat ca. 65cm ner från taket och ca. 205cm över golvet. vilket hade varit helt okej!!!!

Och då hade jag ju kunnat behålla min fina 500:a..... :)

Men då detta är min första 16:9 proj jag ägt så har jag aldrig tänkt på detta problem... För då en 4:3 bild är så pass mycket högre så blir det inte några problem med den!!!

Postad 09 december 2003 - 16:55

Unregistered01212181
  • Unregistered01212181
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0
Nu känner jag mig lite förvirrad (snart dags att gå hem oxå).

Det har väl bara pratats om PAL "film mode" som är problem, right? det är nu jag känner förvirringen komma. Film mode är det väl alltid på en DVD eller?
Och när får man "video mode"? är det alltid video mode i tv-sändningar? (vad kommer ut från en video respektive en digital box?).

Kan någon förklarar detta eller länka till någon bra sida (hittade inget vid en snabbsök)

Om det nu inte är problem med bild från video och digitalbox så känns läget mkt mera hoppfullt för mig iallafall. En ny dvd (med dvi eller PS) är ju bara kul att få köpa.

Är det någon som har testat och jämför s-video från digitalbox respektive DVD????

Postad 09 december 2003 - 17:06

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0

Nu känner jag mig lite förvirrad (snart dags att gå hem oxå).

Det har väl bara pratats om PAL "film mode" som är problem, right? det är nu jag känner förvirringen komma. Film mode är det väl alltid på en DVD eller?
Och när får man "video mode"? är det alltid video mode i tv-sändningar? (vad kommer ut från en video respektive en digital box?).

Kan någon förklarar detta eller länka till någon bra sida (hittade inget vid en snabbsök)

Om det nu inte är problem med bild från video och digitalbox så känns läget mkt mera hoppfullt för mig iallafall. En ny dvd (med dvi eller PS) är ju bara kul att få köpa.

Är det någon som har testat och jämför s-video från digitalbox respektive DVD????

Vad är nu detta??? Det där hade jag ingen aning om... Är det bara från en DVD bilden blir kass??? Fattar ingenting nu!!!! :) :)

Postad 09 december 2003 - 17:06

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Tråkigt att inte "interlaceingproblemet" togs hand om nu. :) Kanske blir bättre till den där "efter-nyårs-uppdateringen", eller nått?

Angående färgerna så undrar man ju om projen är ändrad så man ser det i menyerna, eller om de "kört över" de gamla indikeringarna? Dvs står det "Red = -3" eller står det "Red = 0". Svårt att förklara, men nu får man nog gå mer på sina egna ögon och inte "kopiera" de värden som finns på internet.

Jag har dock färgfilter som jag kan leka med då man får en proje. :)

MVH Peter

Postad 09 december 2003 - 17:16

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0

Tråkigt att inte "interlaceingproblemet" togs hand om nu.  :)  Kanske blir bättre till den där "efter-nyårs-uppdateringen", eller nått?

Ja, mycket tråkigt.... Frågan är om det finns något att göra... :)

Postad 09 december 2003 - 17:24

Unregistered01212181
  • Unregistered01212181
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0

Läste följande på avsforum, det kan väl inte vara sant?

"According to http://www.cineforhome.de the de-interlacer does'nt work in filmmode for PAL-input - her a translation to english via AltaVista:

Unfortunately the PLV-Z2 has only for NTSC material a film mode, for PAL is missing it. In the consequence filmmaterial is treated by the De-Interlacer such as video material, which becomes missing character rows interpolated. Thereby the optimum image quality is not ensured: Small picture details do not have the maximum sharpness, thin horizontal lines show unrests or work "gradated".

Could anyone confirm that. I only have PAL-DVD's and only interlace output on my DVD-player, so this may be the wrong projector for me?"

:)

Det här kommer från sid 14 i den här tråden. Tror det var här som film mode nämdes första gången. Tyvärr så har inte så många reagerat på det (jag har frågat några ggr tidigare men inte fått något vettigt svar) utan de flesta har tolkat det som att allt interlaced PAL material blir kasst.
Men är det verkligen så???

Vad händer med video-material till Z2:a? och vilka signalkällor ger en videosignal? Om man tittar på en film från digitalboxen, är det film eller video material som kommer ut?

Känns som jag har kunnat sånt här men det var nog ett tag sen det var uppe på tapeten senast, just nu känns det helt bortblåst...
Antar att det har och göra med flaggor å sånt

Postad 09 december 2003 - 17:29

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Ja, jag räknar INTE med att de kommer fixa "interlaceproblemet". Blir bara besviken då.

MVH Peter

PS. Jag kommer köra med PS-signal till mer än 90% så jag blir inte SÅ ledsen. De sista procenten är vid tex en fest och då man vill få upp TV-bilden på duken. Händer inte SÅ ofta hemma hos mig numera. Börjar blir gammal. :) DS.

Edit: Även jag har nämnt om att problemet verkar vara ett "PAL-problem" och att NTSC-skivor verkar vara bättre anpassade vad det gäller interlaced-signaler till Z2;an. Skrev om detta då jag besökte Multimediacenter i Kumla tror jag....? :)

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 09 december 2003 - 17:46.

Postad 09 december 2003 - 17:45

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

• 1 289 inlägg
  • 0
En liten fråga ang. detta med interlace på PAL.

Det verkar ju faktiskt som Z2 har en lite sämre deinterlacer, något som vi ju kände till (???).

Borde det då inte vara så enkelt att eftersom PAL har en högre upplösning, så blir problemet ännu mer tydligt? :)

Postad 09 december 2003 - 17:48

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Jag testade KOPPS PAL via komposit, och bilden såg mycket bra ut så där behöver ni inte oroa er. Denna är nog korrekt flaggad som Film?

Någon som har ett tips på en PAL film som är flaggad som Video så kan jag testa det med.

Jag testade ju även med en tv signal från videon via komposit, såg hyffsat ut med tanke på källan. När jag var på cinema concept mässan så såg jag hur dålig interlacern var innan, och den är MYCKET bättre nu.

/Sören

Redigerat av soren, 09 december 2003 - 17:52.

Postad 09 december 2003 - 18:02

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

• 1 289 inlägg
  • 0
soren

Jag antar att du inte har någon form av TV-spel att koppla till din projektor?
Om du har det kan du ju rätt lätt kolla hur bra jobb projektorn gör.

Själv har jag testat Xbox VS X1, och X1 gjorde ett helt makalöst bra jobb. Det var då jag förstod att jag MÅSTE ha en projektor med bra linjedubblare.

Postad 09 december 2003 - 18:04

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Låter fint soren! Glädjer mig att höra. Hur är skillnaden med komponentvideo?? Brassa upp en STOOOR bild så ser du det lättare. Man ser det som "taggar" i vart annat bildsvep....typ. Fast det har du nog redan sett. He he :)

Kör du med den nya mjukvaran, eller?

MVH Peter

Postad 09 december 2003 - 20:52

Unregisterede5b6b57a
  • Unregisterede5b6b57a
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Var på THE ROCK i förra vecka och titta lite på Z2an.
Tyckte bilden var väldigt bra förutom de vertikala linjerna som
syntes över hela bilden.

ÄR dessa vertikala linjer borta efter uppdateringen, eller
är det nåt man får leva med?

Tacksam för svar.

Postad 09 december 2003 - 21:22

Unregistered01212181
  • Unregistered01212181
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0
Hmm, jag blir inte riktigt klok på det här.
Ganska många har ju rapporterat kass bild med interlaced PAL, men nu kommer du soren och säger att det ser bra ut med komposit (jag reagerade redan första gången du skrev det). Samtidigt får du även bra bild genom en gammal VHS!!!

Men jag undrar fortfarande en del över det här med flaggor å sånt! Finns det ingen bra sida på nätet som förklarar allt lite snyggt?!?!

Sen tror jag att jag fortfarande inte har läst någon som har kört från en digitalbox än (gärna med RGB)!

Eller är jag ute och cyklar totalt eller???

Postad 09 december 2003 - 21:29

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Finns det ingen annan med en nyare Z2 som kan bekräfta vad jag har postat?
Tråden är ju 26 sidor lång!!!!

Jag har som sagt inte testat en felflaggad PAL skiva.

/Sören

Postad 09 december 2003 - 22:01

Unregistereda138be49
  • Unregistereda138be49
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Igår tittade jag på en ny Z2:a (lev till butiken för ca 2 v sedan) på Hifi-butiken i Östersund, i deras dedikerade biorum. Körde FOTR ett antal kapitel i första halvan av filmen och växlade mellan progressiv komponent och vanlig komposit. På ca 4 m avstånd på en 2.4 m bred duk var skillnaden faktiskt minimal! I kompositläget blev färgerna generellt lite överstyrda och blödde lite i varandra, men bilden var helt lugn och även starka kontraster som textremsan var skarp och utan krypningar. Kunde inte se någon skillnad vid panoreringar. Och detta var ju en DVD som rimligen borde vara film-flaggad.

Utan att ha sett panasonic 500 eller annan proj med "bra" deinterlacer har jag svårt att tro att komposit kan prestera bättre bild än så. Det blev en riktig "tappa hakan-effekt" efter att ha läst allt negativt om Z2:ans interlacehantering. Jag som förgäves väntat på TW200 just med tanke på deinterlacingen beställde en Z2 direkt.

/Thomas

Redigerat av Unregistereda138be49, 09 december 2003 - 22:02.

Postad 09 december 2003 - 22:10

Unregistered01212181
  • Unregistered01212181
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0
Nu har jag läst på lite. Hittade naturligtvis rätt info i ett annat forum....

Denna länk förklarar det mesta.

Om det nu är som jag misstänker, så är det så att Z2:an saknar 2:2 pulldown detection vilket innebär att den just tolkar film som video om den inte är flaggad rätt (vilket väldigt få är). Detta gör att den inte kan para ihop bilderna rätt och en gäng med artifakter dyker upp.

Men hur kan då sorens Kopps funger så bra med komposit undrar ni då och förklaringen är den är rätt flaggad... tror jag

Men egentligen så spekulerar jag ju bara, jag kan ju ha tokfel oxå. Därför skulle jag vilja att de som har Z2:an och Kopps testar med RGB, s-video eller komposit med dels Kopps (Fight club ska visst vara rätt flaggad oxå) och dels någon annan film.

Nu är det så att många dvd-spelare med PS inte heller gör deinterlacingen rätt och i princip ger samma resultat som Z2:an.

Jag tror att de rapporter vi har fått på att Z2:an är något sämre än 500:an mkt väl stämmer, men det gäller när Z2:an blir matad med "rätt" material. Vi har ju oxå fått rapporter som säger att s-video ser ut som pisspå Z2:an, vilket skulle kunna vara när den får "fel" material.
Men med "rätt" material så är det skillnad, men skillnaden är ganska liten och kan bara upptäckas med en side by side jämförelse.

Så vad tror ni, är jag ute och cyklar eller?

Postad 09 december 2003 - 22:36

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

• 1 289 inlägg
  • 0
Hur många här kör Z2 via DVI?

Undrar hur PAL-DVD ser ut eftersom det inte finns stöd för 50HZ ännu. Är det illa, eller märker man det "knappt"?

Info tack! :)

Postad 09 december 2003 - 23:50

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2 219 inlägg
  • 0
Är fortfarande intresserad av huruvida de har lyckats lösa problemen med VB på 500:an och z2...

Jag har kollat på både PAL och NTSC komponent DVD-skivor och det var lika mkt VB i båda fallen på z2...

för mig så är lysande pixlar och VB fullständigt oacceptabla defekter...

Annars är det ju rätt solklart nu...

Klarar man sig utan lensshift så är 500:an vinnaren pris/prestanda-mässigt.

Men har den VB så... :)

Postad 10 december 2003 - 10:01

Unregistered0a04e784
  • Unregistered0a04e784
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Hur många här kör Z2 via DVI?

Undrar hur PAL-DVD ser ut eftersom det inte finns stöd för 50HZ ännu. Är det illa, eller märker man det "knappt"?

Info tack! :D

Jeg kjører min Z2 med HTPC og DVI. Fungerer perfekt.

VB og pixel/screendoor finnes ikke på normalt sitteavstand.

Jeg kjører 60Hz 1:1 pixelmapping 1280x720, panorering på film er myk og fin. Både pal og ntsc blir veldig bra.

Er meget fornøyd og synes bilde er skarpt med fine farger i original instillinger på Z2.

Postad 10 december 2003 - 12:32

Unregistered01212181
  • Unregistered01212181
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0
Ok, det verkar som jag var ute och cyklade lite grann iaf.

Flaggorna försvinner ju så fort signalen kommer ut ur spelaren (ännu tidigare egentligen). Så att Kopps fungerar bra med komposit är alltså fortfrande ett litet mysterium...

Någon som vet vilket chip som sitter i Z2:an och gör de-interlacningen? Om man vet det så borde det inte vara så svårt att lista ut vad felet är. Om det nu är något fel...

Postad 10 december 2003 - 13:05

Unregistered5d89aa0f
  • Unregistered5d89aa0f
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Är det någon som som lite snabt kan tipsa mig om hur man får bild när man kör dator med DVI till DVI på Z2. Har ett ATI 9700 PRO kort i datorn. Jag får ingen bild alls. Tacksam för svar

Postad 10 december 2003 - 13:09

Unregistered01212181
  • Unregistered01212181
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0
Ganska säker på att svaret står någonstans i den här tråden...

Postad 10 december 2003 - 13:16

Unregisteredb0bf0a98
  • Unregisteredb0bf0a98
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Igår tittade jag på en ny Z2:a (lev till butiken för ca 2 v sedan) på Hifi-butiken i Östersund, i deras dedikerade biorum. Körde FOTR ett antal kapitel i första halvan av filmen och växlade mellan progressiv komponent och vanlig komposit. På ca 4 m avstånd på en 2.4 m bred duk var skillnaden faktiskt minimal! I kompositläget blev färgerna generellt lite överstyrda och blödde lite i varandra, men bilden var helt lugn och även starka kontraster som textremsan var skarp och utan krypningar. Kunde inte se någon skillnad vid panoreringar. Och detta var ju en DVD som rimligen borde vara film-flaggad.

Utan att ha sett panasonic 500 eller annan proj med "bra" deinterlacer har jag svårt att tro att komposit kan prestera bättre bild än så. Det blev en riktig "tappa hakan-effekt" efter att ha läst allt negativt om Z2:ans interlacehantering. Jag som förgäves väntat på TW200 just med tanke på deinterlacingen beställde en Z2 direkt.

/Thomas

Ännu en Östersundare som köpt en Z2:a. Köpte du nån duk också då eller? Vad kommer du köra för DVD spelare?

Postad 10 december 2003 - 14:01

Unregistered0a04e784
  • Unregistered0a04e784
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Är det någon som som lite snabt kan tipsa mig om hur man får bild när man kör dator med DVI till DVI på Z2. Har ett ATI 9700 PRO kort i datorn. Jag får ingen bild alls. Tacksam för svar

Du har samme kort som jeg!

For å kjøre 1:1 (1280x720) bør du bruke Powerstrip.

Men først avinstallera Ati control-panel, avinstallera alla display-drivare.

Kjør powerstrip, velg 1280x720 HDCP, i listan.

Velg så dette for z2 og kjør!

Postad 10 december 2003 - 15:10

Unregisteredd73b39e1
  • Unregisteredd73b39e1
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Kan man installera ATI-Controlpanel efter det, eller får man leva utan den ?
/Staffan

Postad 10 december 2003 - 22:10

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0
Finns det någon i HBG området som har en Z2:a som skulle vilja dema den för mig lite mer ingående??? :D

Postad 10 december 2003 - 22:26

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

• 1 289 inlägg
  • 0
Med risk för att det låter lite som ett eko, men det finns ingen i området runt Växjö som har en Z2 o har lust att visa lite? :D

Postad 10 december 2003 - 22:38

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0

Med risk för att det låter lite som ett eko, men det finns ingen i området runt Växjö som har en Z2 o har lust att visa lite? :D

Kom igen nu... Jag och zippiz vill ju kolla!! Hjälp oss!!!! :blink:

Postad 11 december 2003 - 08:20

Unregistereda138be49
  • Unregistereda138be49
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Ännu en Östersundare som köpt en Z2:a.  Köpte du nån duk också då eller? Vad kommer du köra för DVD spelare?

Fick hem projektorn igår och hade några trevliga timmar på aftonen. Köpte ingen duk, kör mot en vit vägg och kommer att köpa duk när jag bestämt mig för hur stor bild jag ska ha. Har beställt en Sony DVP-NS730 med progressiv scan.

Har nu en Pioneer DV-525 och med S-video till projektorn ser man en del oro och krypningar i små detaljer i bilden ffa i textremsan, men jag har egentligen bara kunnat se detta vid stillbild och ej tänkt på det när filmen rullar. TV via Robert-box blir alldeles utmärkt tycker jag, helt jämförbart med en 100 Hz Sony-TV 32 tum förutom sämre svärta och kontrast förstås. Ingen som helst VB på min Z2, vilket det däremot finns på det ex som sitter som demo på Hifi-butiken nu. Men på det förra demoexet var det ingen synlig VB. Verkar variera från ex till ex?

/Thomas

Postad 11 december 2003 - 08:58

Unregistered01212181
  • Unregistered01212181
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0

TV via Robert-box blir alldeles utmärkt tycker jag

Du råkar inte köra RGB från boxen? eller är det s-video? eller komposit?

Postad 11 december 2003 - 10:23

Unregistered0a04e784
  • Unregistered0a04e784
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Kan man installera ATI-Controlpanel efter det, eller får man leva utan den ?
/Staffan

Vet ej, men troligen inte. Kolla og testa!!

Postad 11 december 2003 - 12:44

Unregisteredda3dff6f
  • Unregisteredda3dff6f
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Fick min z2a igår och blev väldigt positiv till bilden. Men idag när jag startade den så hade jag en massa lödräta röda linjer över hela bilden. dom är svaga i till vänster men blir starkare ju längre höger man kommer. Ser ut som laserstrålar typ. Dom kan försvinna efternågon minut sen så kommer dom tillbaka för att sen försvinna igen. Det syns väldigt tydligt, så nåt fel är det..

Det är den nya programvaran i projjen också.

skulle vara tacksam om någon hade någon förklaring att komma med eller om någon har varit med om samma sak.. suck, när man väntat så pass länge så hoppades man ju att det skulle funka.

Mvh fredrk

Postad 11 december 2003 - 21:03

party
  • party
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Jag har precis varit o kikat på Z2 på The Rock. Mina intryck är att Vertical Banding är ett problem. Det syns med komponent källa om man verkligen kikar efter det. Men annars var bilden helt underbar med komponent.

Med TV signal genom S-Video var det påtaglig Vertical Banding. Men annars var bilden bra. De hade precis fått in den uppgraderade firmwaren men inte hunnit installera den. De skulle göra det snarast så då blir det en ny vända. De trodde att det skulle lösa det mesta med VB problemen.

Men att se den med komponent källa var en härlig upplevelse. Inväntar bara nya firmwaren och ser hur den påverkar VB. Sen blir det köpa av :D

-Anders

Postad 11 december 2003 - 22:15

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0
Näääää.... Nu är jag trött på att vänta på den nya mjukvaran till Z2:an, och vågar inte hoppas på att den löser alla problem den har... Så det få bli en Sony HS20 istället, ska gå in på hembiobutiken och beställa en med det samma tror jag!

Så alla ni Z2 köpare... LYCKA TILL!!!!

Postad 11 december 2003 - 22:24

Unregistered2606abe1
  • Unregistered2606abe1
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Så ÄNTLIGEN dök den upp =)

Kopplade in den och körde igång den och efter diverse inställningar för att få bilden på hela duken (104" sittavstånd ca 3 meter) inget keystone använt. Bara justerat projektorn så rakt som bara går och sen använt lensshift, inga svårigheter alls gick mycket smidigt.

Efter korrekt uppsättning bildstorleksmässigt körde jag med THX kalibreringen från Fight Club. Inte så mycket funderande, snabbkörde bara igenom för att komma igång så snabbt som möjligt=)

Första filmen i blev Gladiator R2SE, ingen aning om vad för slags signal jag matar den med mer än att det är Komponent och progressiv från dvdn. Vet ej om det går att ställa in upplösningen till något bättre (på dvdn altså) eller om den kör bästa möjliga direkt? Tror att det kan vara 575P.

Är inte bra på att precisera färger och hög och lågdagrar (ingen aning hur det ser ut) mer än att jag ser om det är fel i bilden. Men tycker bilden är otroligt bra även med såpass lite inställningar som jag gjort, tog nån minut bara. Kan inte säga att röd färg blöder eller på annat sätt utmärker sig.
VB existerar inte det minsta, har sett VB på Z1, PT-AE300 och första Z2an jag kollade på i Luleå. Men på denna finns inte ens en aning till VB, möjligt att det kanske visar sig i nån film nån gång. Men absolut inget den lider av i alla fall.

Testade lite fler filmer bla Monsters Inc, T2 UE, bad boys mfl
Märkte inget att anmärka på hos någon av filmerna

Angående Pioneer 668 dvdn så verkar det vara den ultimata dvdspelaren till Z2an, och då har jag inte ens sett hur HDMI ser ut. Ska väl inte dra allt för stora slutsatser av nån timmes kollande, men finns inget att anmärka på hittils.

Klockan hann bli över 22 så jag väntar med första filmen tills i morrn, vill köra ljudet oxså utan att störa grannarna

Återkommer då jag sett några filmer och fått lite "okunnigt" folks kommentarer, dom är oftast ärligast.

/kenta

Postad 12 december 2003 - 00:40

Unregistered07a790b4
  • Unregistered07a790b4
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Låter underbart :unsure:

Vi har ju samma spelare (668) så detta låter lovande. Har ej fått min Z2 ännu. Hoppas nästa vecka. Hoppas, hoppas.....

Vilka kablar har du från 668 till projjen? Supra komponent eller? Vilken längd?

Postad 12 december 2003 - 00:43

Unregistered07a790b4
  • Unregistered07a790b4
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
...och vad har du för duk?

Postad 12 december 2003 - 00:47

Unregistered2606abe1
  • Unregistered2606abe1
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Låter underbart  :unsure:

Vi har ju samma spelare (668) så detta låter lovande. Har ej fått min Z2 ännu. Hoppas nästa vecka. Hoppas, hoppas.....

Vilka kablar har du från 668 till projjen? Supra komponent eller? Vilken längd?

Använder Supra komponent 10 meter. Vet inte om det är att föredra med kortare kablar men jag märker ingen kvalitetsförlust i det stora hela. Kan hända att det går att granska sig till skillnader vid direktjämföring mellan kort och lång kabel.

Min kompis köpte en likadan projektor och likadan dvdspelare, han köpte dock en euroscreen black-line duk till sin (117"). Jag gjorde min själv av mörkläggningstyg, helt opreparerad bara fasthäftad på ram. Ska göra ett test senare för att se skillnad i kvalitet, om det är nån skillnad.

Ska prova använda min Sony DVP-7700 dvdspelare nån dag, den har komponentutgång men inte progressiv. Får hoppas på stor kvalitetsskillnad när jag köpte en ny =)

/kent

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.