Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Panasonic TH-42PA30 *

1301 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 November 2004 - 10:11

Chrulla
  • Chrulla
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

QUOTE]
Det är en riktig kabel och ska inte vara orsaken till problemet, annat än om den är trasig.

Jag har lyckats förtränga om/vad det fanns för problem när jag installerade. så nu får jag mest bara gissa :D

Testa i alla fall att koppla ur komponentkabeln och kanske allt annat också, koppla sedan ihop DVD-inspelaren och plasman med en RGB-kabel. Ställ sedan in DVD:n precis som den bör vara, med progressiv etc, och koppla till slut om till att använda komponentkabeln igen. Funkar inte det får du köra en ny omgång via RGB-kabeln och se om du hittar något som kan ändra situationen till det bättre. Jag har för mig att det var något som kunde strula med progressiv komponent...

Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar nu...RGB-kabel = scart eller hur ser en RGB-kabel ut?

Blir snart tokig på det här, man ska inte ge sig in i den här djungeln när man inget fattar. Eller, förmodligen har väl även du varit nybörjare en gång i tiden ;) Så det kanske finns hopp för mig också, kanske en dag att jag får progressiv komponent att funka som det ska :S

Postad 16 November 2004 - 11:03

Unregistereda1c326c3
  • Unregistereda1c326c3
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Det följer inte med några kablar. Ska man köra SCART bör man helst köpa en kabel med "raka" kontakter.

Vad menar du med "raka" kontakter? Är de från InWarehouse typ "sneda" i så fall? De säljer Scartkablar från Clicktronic, och man hittar dem på sidan..
http://www.inwarehou...9&category=NKKC

Om dessa inte är bra -- vad ska jag köpa istället?

(Och är komponentkablarna från Liberty på samma sida OK?)

Postad 16 November 2004 - 13:26

Chrulla
  • Chrulla
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Jodå det går. tro mig ;)!

Kom dit med en kombi oxo, men fan vad kartongen var stor, hur göra?
Tjaaa. säljaren som kom ut med skärmen sa att folk brukade plocka upp den ur kartongen för att få plats med den, sagt och gjort... Visst gick den in då, fick stå lite snett i baksätet medans jag körde hem (mycket försiktigt). Så visst går det att ta hem i en vanlig bil...

Jo, det är klart att man kan göra så men har man ingen egen bil utan måste förlita sig på typ Taxi Sthlm känns det ju lite skakigt kan jag tycka. Bättre o ringa Pex eller liknande då och be dem köra hem den med skåpbil. Kostade mig 400 SEK till innerstan och då fick jag hjälp av en mycket trevlig chaufför att bära upp den till 7:e våningen också eftersom hissen också var för liten för att få in tv:n.

Jag såg dessutom en snubbe som kom dit med vanlig bil, tog ut tv:n och stoppade helt sonika ner den liggande så hälften stack ut genom bakluckan ur bilen och sen åkte han iväg. Jag undrar stilla hur den tv:n såg ut när han kom hem med den :D

Postad 16 November 2004 - 15:37

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Chrulla: Ja, SCART-kabel - man använder ju normalt RGB-signalen i den, men en SCART förmedlar ju också komposit och ofta S-Video. Det spelar ingen roll vilken signal (förutom komponent) du får fram från DVDn till plasman, bara du kommer åt att se och ändra inställningarna i DVDn. Gå dessutom igenom både "Bild" och "inställningar" på plasman, jag kommer som sagt inte ihåg vilka inställningar jag gjorde.

madmakz: De Clicktronic som Inwarehouse har är "sneda" och eftersom Panasonicen är lite felbyggd så är känns sådana kontakter inte helt säkra. Clicktronic (och andra fabrikat) har också helt raka kontakter där kabeln ofta (men inte alltid) är flat, men det verkar inte som InWarehouse säljer sådana (men t.ex. Elfa gör det, stormarknader har även rätt hyfsade SCART).

Chrulla: Ja, det är klart vettigt att lägga ut 400 kr på en skåpbil för transport av sin plasma. En plasma som legat ner kan vara förstörd...

Postad 16 November 2004 - 15:45

Chrulla
  • Chrulla
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Chrulla: Ja, SCART-kabel - man använder ju normalt RGB-signalen i den, men en SCART förmedlar ju också komposit och ofta S-Video. Det spelar ingen roll vilken signal (förutom komponent) du får fram från DVDn till plasman, bara du kommer åt att se och ändra inställningarna i DVDn. Gå dessutom igenom både "Bild" och "inställningar" på plasman, jag kommer som sagt inte ihåg vilka inställningar jag gjorde.

Tackar och bockar för all hjälp.

Fick precis reda på genom LG (min inspelningsbara DVD är en LG) att det finns en knapp på baksidan där man kan ställa om DVD-spelaren mellan RGB och komponent/progressiv komponent. Detta står det INTET om i manualen vad jag har lyckats se i alla fall (eller så var jag för trött igår kväll när jag läste den)...men ska hem och testa om det är detta som är problemet (vilket det förmodligen är).

###### meck med det här :D

Redigerat av Chrulla, 16 November 2004 - 16:36.

Postad 16 November 2004 - 15:47

Unregistered080efb6d
  • Unregistered080efb6d
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
//Chrulla

Jag gjorde precis samma sak med frigolitkossarna. Man vill ju gärna prova att plasman funkar innan man monterar upp den på väggen också. Den stog mycket stabilt i frigolitklossarna.

Postad 16 November 2004 - 16:59

Unregistered7f4b346b
  • Unregistered7f4b346b
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0
Någon av grabbarna som kör bilden från datorn?

Jag är ett blåbär på HTPC... jag har lyckats få windowsbild till Plasman, men det är kolsvart när jag ska köra igång film-*******! Någon som har en idé?

Använder Radeon 9800 Pro

edit: fixat :D

Redigerat av Unregistered7f4b346b, 16 November 2004 - 17:48.

Postad 16 November 2004 - 17:42

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
För information kan jag meddela att TechnikDirekt f.n har slut på kittet med väggfäste, de kan inte skicka plasma nu och fäste senare eller tvärtom, och de har en kö på 10-40 st.

De har inget säkert datum när de får nästa sändning eller hur många de då får.

Själv gjorde man slag i saken idag. Det kändes som en bra dag att bränna lite stålars..

Postad 16 November 2004 - 17:50

Chrulla
  • Chrulla
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

För information kan jag meddela att TechnikDirekt f.n har slut på kittet med väggfäste, de kan inte skicka plasma nu och fäste senare eller tvärtom, och de har en kö på 10-40 st.

De har inget säkert datum när de får nästa sändning eller hur många de då får.

Själv gjorde man slag i saken idag. Det kändes som en bra dag att bränna lite stålars..

Beställde min tv från Technikdirekt först men efter att det tagit en sjuh-vetes tid rent ut sagt, och de fortfarande inte ens behagade FÖRSÖKA leverera ett levaransbesked, ja då avbokade jag och spenderade 3000 SEK mer hos Inwarehouse men kunde istället åka och hämta tv:n samma kväll. Klart värt, mina 2 polare väntar fortfarande på sina tv-apparater från Technikdirekt vilka fortfarande inte har behagat leverera ett besked om när de kan tänkas få sina tv-apparater. Det har gått 7 veckor sedan beställning nu, på orderbekräftelsen stod det 2 veckor...

Kommer jag handla från Technikdirekt igen? NEJ!

Postad 16 November 2004 - 17:54

Chrulla
  • Chrulla
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Tackar och bockar för all hjälp.

Fick precis reda på genom LG (min inspelningsbara DVD är en LG) att det finns en knapp på  baksidan där man kan ställa om DVD-spelaren mellan RGB och komponent/progressiv komponent. Detta står det INTET om i manualen vad jag har lyckats se i alla fall (eller så var jag för trött igår kväll när jag läste den)...men ska hem och testa om det är detta som är problemet (vilket det förmodligen är).

###### meck med det här  :D

Det här löste problemet, nu funkar det hur bra som helst...dock tycker jag bilden från dvd:n känns sämre med progressive scan, någon som upplevt samma "problem"?

Tommypeters: Stort tack för all din hjälp återigen!

Redigerat av Chrulla, 16 November 2004 - 17:55.

Postad 16 November 2004 - 17:57

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
Att: Chrulla

Förstår dig till 100%

Jag beställde en massa annat godis samtidigt och jag är beredd på att få vänta. Då är det ju en annan femma. Stackars dina polare som får gå hem till dig och sukta ;) :D

Postad 16 November 2004 - 18:22

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Det här löste problemet, nu funkar det hur bra som helst...dock tycker jag bilden från dvd:n känns sämre med progressive scan, någon som upplevt samma "problem"?

Tommypeters: Stort tack för all din hjälp återigen!

Filmen på en DVD ligger ju i "component interlaced"-format, så någonstans behöver man göra en "deinterlacing" (sätta ihop de två "halvbilder" som innehåller varannan rad av bilden till en full bild). Ofta gör en DVD-spelare ett bättre jobb med detta än TVn och då är det bättre att skicka en progressiv signal. Eftersom det sedan inte är en projektor så är - som jag fattar det - vinsten med komponentsignal inte speciellt stor.

Med min Pioneer 575A och PA30 så slår i alla fall en bra komponentkabel + progressiv signal en bra SCART-kabel och RGB, men så behöver inte vara fallet med alla kombinationer av apparater och kablar.

Postad 16 November 2004 - 18:46

Chrulla
  • Chrulla
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Filmen på en DVD ligger ju i "component interlaced"-format, så någonstans behöver man göra en "deinterlacing" (sätta ihop de två "halvbilder" som innehåller varannan rad av bilden till en full bild). Ofta gör en DVD-spelare ett bättre jobb med detta än TVn och då är det bättre att skicka en progressiv signal. Eftersom det sedan inte är en projektor så är - som jag fattar det - vinsten med komponentsignal inte speciellt stor.

Med min Pioneer 575A och PA30 så slår i alla fall en bra komponentkabel + progressiv signal en bra SCART-kabel och RGB, men så behöver inte vara fallet med alla kombinationer av apparater och kablar.

Jo, det är en djungel av inställningar, format etc. man måste behärska för att få det att fungera. Dock, nu har jag fått det att funka och nu slipper jag vara förbannad för att det inte gör det ;) Även om jag tycker bilden känns sämre...

Redigerat av Chrulla, 16 November 2004 - 18:47.

Postad 16 November 2004 - 18:56

Chrulla
  • Chrulla
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Att: Chrulla

Förstår dig till 100%

Jag beställde en massa annat godis samtidigt och jag är beredd på att få vänta. Då är det ju en annan femma. Stackars dina polare som får gå hem till dig och sukta  :o  :D

Jo, alltså, jag inser att det inte är Technikdirekts fel att Panasonic har leveransproblem. Bra pris på en het produkt gör att efterfrågan stiger och man kan få svårt att leverera. Utbud och efterfrågan...

Vad som störde mig med Technikdirekt var att det kändes som de inte brydde sig...det enda svar jag fick på ALLA mina mail var: "Tyvärr, vi har inget leveransbesked från Panasonic". Som kund till Technikdirekt förväntar jag mig ett ungefärligt datum och de som återförsäljare borde känna ansvar och kräva leveransbesked från Panasonic (som garanterat har någon form av leveransplan eller liknande). När jag sen ringde Inwarehouse var de grymt trevliga och hjälpsamma OCH de kunde svara på när nästa leverans av TV:n skulle komma (när jag ringde hade de fått in 25 st. dagen innan och hade då 8 st. kvar) och när jag skulle kunna tänkas få den om jag inte beställde en av de 8 som fanns på lager just i den stunden. Det avgjorde och ordern hos Technikdirekt avbokades snabbt som ögat. Service är enormt viktigt och det var värt de 3000 spännen att få avboka ordern från Tyskland ;)

När man beställer någonting vill man ha det DIREKT. Får man det inte direkt vill man åtminstone veta när man kan förvänta sig att få det...blir det sen förseningar vill åtminstone jag få reda på det per automatik, inte att jag när det har gått 2 veckor över tiden själv måste kontakta leverantören för att få reda på vad som händer. Det är riktigt kass...att de sen förutsätter att alla kan tyska (vilket jag iofs kan) i all sin kommunikation beror nog mer på den tyska mentaliteten och kulturen.

Postad 16 November 2004 - 19:07

Chrulla
  • Chrulla
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Någon som kör scaler typ Iscan Ultra eller Pro till Pannan förresten? Intryck? Mailade åf i Sverige och fick svar att bilden skulle bli grym...iofs säljargument men ändå, någon som kan yttra sig?

Postad 16 November 2004 - 19:11

Unregistereddae7cbc8
  • Unregistereddae7cbc8
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0
Jag har för mig att ngn på forumet testade en PA30 + iscan...men resultatet blev inget bra. Kommer inte ihåg om vad var här eller ngn annanstans jag läst det

mvh Andreas

Postad 16 November 2004 - 19:41

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
att: chrulla

Jag har kommunicerat med dem i ca 30 mail på engelska hittills, redan innan köpet :D :o :P

Det verkar som att det beror på vem man pratar med. Nu vet jag vad jag kommer att få direkt och vad jag får vänta på. Vi är överens och jag förstår att de inte kan speca när jag får min plasma.

Du säger att när "man" beställer vill "man" ha det direkt. Det får stå för dig, du borde kanske skrivit "jag" ?

Men med ett företagsnamn som TD så kanske det bygger på förväntningarna om omedelbar leverans också? ;)

Postad 16 November 2004 - 20:04

Pete
  • Pete
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0

De Clicktronic som Inwarehouse har är "sneda" och eftersom Panasonicen är lite felbyggd så är känns sådana kontakter inte helt säkra.

Vad är det för fel på att använda en vanlig "sned" scart? Går det inte eftersom du skriver att det är osäkert eller har det någon betydelse vilket väggfäste man har?

Postad 16 November 2004 - 20:11

Chrulla
  • Chrulla
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

att: chrulla

Jag har kommunicerat med dem i ca 30 mail på engelska hittills, redan innan köpet  :o  :P  :lol:

Det verkar som att det beror på vem man pratar med. Nu vet jag vad jag kommer att få direkt och vad jag får vänta på. Vi är överens och jag förstår att de inte kan speca när jag får min plasma.

Du säger att när "man" beställer vill "man" ha det direkt. Det får stå för dig, du borde kanske skrivit "jag" ?

Men med ett företagsnamn som TD så kanske det bygger på förväntningarna om omedelbar leverans också?  :D

Naturligtvis menar jag mig själv, någon annan kan jag ju inte prata för?! ;)

Jag har också kommunicerat med dem på engelska, den "officiella" kommunikationen är dock urskiljningslöst på tyska (orderbekräftelser etc.) och med dagens möjligheter borde det vara ganska lätt att urskilja om kunden kommer från Tyskland eller inte. Vad jag menar är att jag tycker det är arrogant att förutsätta att alla pratar tyska, SÅ stort är inte tyskan som språk...sen tycker jag det känns som att de inte riktigt fattar vad man skriver till 100% om man skriver på engelska, då de ofta inte svarar alls på de viktigaste frågorna eller att man får nästan ett "goddag yxskaft" till svar.

Jag fick beskedet 2 veckors leveranstid innan köpet, så även på orderbekräftelsen. När lite mer än 3 veckor hade gått hade jag fortfarande inte hört ett ljud om leveransen och jag var tvungen att kontakta dem själv...sen hade jag fortlöpande kontakt med dem i 1½ vecka och de kunde fortfarande inte säga när tv:n skulle komma efter den tiden, 3 veckor över från början utlovad leveranstid.

Redigerat av Chrulla, 16 November 2004 - 20:14.

Postad 16 November 2004 - 21:21

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

• 1868 inlägg
  • 0

De Clicktronic som Inwarehouse har är "sneda" och eftersom Panasonicen är lite felbyggd så är känns sådana kontakter inte helt säkra.

Vad är det för fel på att använda en vanlig "sned" scart? Går det inte eftersom du skriver att det är osäkert eller har det någon betydelse vilket väggfäste man har?

Det är inget fel att använda en vanlig scart bara att det blir betydligt smidigare om du använder en rak. Då du får scarten att hänga rett under och det blir lättare att lägga den i en kabelkanal. Det blir lite svårare om du använder en sned kabel av lite bättre kvalitet som oftast är lite styvare. Men det går självklart bra att även dölja denna, lite svårare bara.

Postad 16 November 2004 - 21:39

Pete
  • Pete
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0

Det är inget fel att använda en vanlig scart bara att det blir betydligt smidigare om du använder en rak. Då du får scarten att hänga rett under och det blir lättare att lägga den i en kabelkanal. Det blir lite svårare om du använder en sned kabel av lite bättre kvalitet som oftast är lite styvare. Men det går självklart bra att även dölja denna, lite svårare bara.

Ok. Blev ju lite orolig. Fick mina Marcus Cables igår. Scarten är lite styv men jag säger som Gunde: "Ingenting e omöjligt" ;) . Väntar bara på plasman nu.

Postad 16 November 2004 - 22:13

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
[quote name='Chrulla' date='Nov 16 2004, 20:11 ']

Men med ett företagsnamn som TD så kanske det bygger på förväntningarna om omedelbar leverans också?  ;) [/QUOTE]

Jag har också kommunicerat med dem på engelska, den "officiella" kommunikationen är dock urskiljningslöst på tyska (orderbekräftelser etc.) och med dagens möjligheter borde det vara ganska lätt att urskilja om kunden kommer från Tyskland eller inte. Vad jag menar är att jag tycker det är arrogant att förutsätta att alla pratar tyska, SÅ stort är inte tyskan som språk...sen tycker jag det känns som att de inte riktigt fattar vad man skriver till 100% om man skriver på engelska, då de ofta inte svarar alls på de viktigaste frågorna eller att man får nästan ett "goddag yxskaft" till svar.

Jag fick beskedet 2 veckors leveranstid innan köpet, så även på orderbekräftelsen. När lite mer än 3 veckor hade gått hade jag fortfarande inte hört ett ljud om leveransen och jag var tvungen att kontakta dem själv...sen hade jag fortlöpande kontakt med dem i 1½ vecka och de kunde fortfarande inte säga när tv:n skulle komma efter den tiden, 3 veckor över från början utlovad leveranstid. [/quote]
Ok Chrulla...

Vi förstör tråden med detta. Vi är ju överens för fasiken, de har inte bra kundvård.

Äru nöjd med Vieran, pm:a gärna en recension om du inte vill posta i tråden!

MVH

Stefan

Postad 16 November 2004 - 22:38

Chrulla
  • Chrulla
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Ok Chrulla...

Vi förstör tråden med detta. Vi är ju överens för fasiken, de har inte bra kundvård.

Äru nöjd med Vieran, pm:a gärna en recension om du inte vill posta i tråden!

MVH

Stefan

Jo insåg också det och tänkte samma sak, här diskuteras ju tv-apparaten och inte leverantören så lägger ner allt här och nu ;)

När det gäller Vieran så kan jag bara säga (som den enorma lekman jag är på detta område) att jag är allt som allt ruggigt nöjd. För mig duger bilden gott och väl, jag kan ingenting om färgblödningar etc. eller annan fackterminologi som förekommer titt som tätt. Den passar mina behov alldeles utmärkt skulle man kunna säga...

Själv?

Postad 16 November 2004 - 23:28

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Vad som störde mig med Technikdirekt var att det kändes som de inte brydde sig...det enda svar jag fick på ALLA mina mail var: "Tyvärr, vi har inget leveransbesked från Panasonic". Som kund till Technikdirekt förväntar jag mig ett ungefärligt datum och de som återförsäljare borde känna ansvar och kräva leveransbesked från Panasonic (som garanterat har någon form av leveransplan eller liknande).

Det vara samma när jag beställde en Yamaha RXV-2400 från Technicdirekt och fick vänta vecka ut och vecka in medan andra butiker fick in och levererade sina Yamaha, dock till högre pris. Verkar som TD satt ett lågt pris, tog upp beställningar - och sedan väntade tills Yamaha skulle sänka sitt utpris tillräckligt för att det skulle löna sig för TD att köpa hem och sedan sälja maskinen.

Postad 16 November 2004 - 23:40

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Det känns som det är större risk att en sned SCART-kontakt ska glida ur lite, och en kontakt som sakta glider ut "lite grann" är ju ett "bra" sätt att få en liten kortslutning mellan ett par stift. Jag har både komponentkabel, en riktigt bra Audioquest X-SCART (sned) och Clicktronics raka SCART. Även om inget hänt så känns en sned SCART lite osäkrare.

Postad 17 November 2004 - 08:28

Unregistered32592
  • Unregistered32592
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
Ni som kör komponent...har ni märkt att färgerna är betydligt blekare via komponent än via scart ?

Postad 17 November 2004 - 13:48

srna
  • srna
  • Lärjunge

• 322 inlägg
  • 0
fan....har väntat på leverans i 3.5 veckor nu....och det tar ytteligare 2 veckor.....TV:n finns hemma men inte väggfästet......skulle inte förvåna mig om TV:n säljs till någon annan innan väggfästet hinner anlända.........suck*skulle nog väntat med att ha sålt min fina 36"

På tal om Scart......om man kör med orginalfäste......får man plats med feta IXOS-scartar?.....tänkte så att dom inte tar emot väggen?

Postad 17 November 2004 - 15:12

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Varför inte ta hem plasman och låta den stå på golvet i frigolitklossarna så länge?

Det är nog inga problem med att kablar skulle ta i väggen med något väggfäste (jag har dock bordstativ), det jag märkt är att det är något lite osäkert med sneda kontakter i kombination med grova kablar. Om man meckar lite med DVDn eller något annat så man råkar dra lite i kabeln så känns det inte helt säkert att inte kabeln ska delvis glida ut, har dock inte hänt mig men ändå...

Postad 17 November 2004 - 19:29

Unregistered71093fd7
  • Unregistered71093fd7
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

fan....har väntat på leverans i 3.5 veckor nu....och det tar ytteligare 2 veckor.....TV:n finns hemma men inte väggfästet......skulle inte förvåna mig om TV:n säljs till någon annan innan väggfästet hinner anlända.........suck*skulle nog väntat med att ha sålt min fina 36"

På tal om Scart......om man kör med orginalfäste......får man plats med feta IXOS-scartar?.....tänkte så att dom inte tar emot väggen?

Samma här fast tvärtom, har stativet men ingen tv...håller på att bli galen! ;)

Postad 17 November 2004 - 22:56

Chrulla
  • Chrulla
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Om man kör komponent (som jag äntligen fick att funka), är det någon som är nöjd med bilden via komponent som har lust att dela med sig av sina bildinställningar (skärpa, ljusstyrka, kontrast etc.) samt vilket visningsläge ni kör för bilden. Jag vete fåglarna hur jag ska ställa in detta för att bilden ska bli optimal :(

Postad 18 November 2004 - 13:46

Unregistered32592
  • Unregistered32592
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
Jag kör via komponenet och upplever att bilden är skarpast med 480p. Bättre än scart, men att färgerna är blekare än när jag körde via den. Vad gäller visningsläget kör jag i film/bio och med standard uppställning för andra parametrar. Bilden är ju mörkare än tvbilden, men jag tycker inställnngarna passar perfekt för bio.

Postad 19 November 2004 - 01:43

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Nån som provat med xbox i olika upplösningar?
Är det bäst med 576i med scart ,480p eller 1080i med komponent?
För visst klarar plasman 1080i via komponentingången.
Det är väl 720p den inte klarar av.

Postad 19 November 2004 - 15:22

Unregistereda1c326c3
  • Unregistereda1c326c3
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Om det finns flera - som jag - som varit en smula oroade för att ni ska sitta med en kolsvart och obrukbar skärm om och när vi får HDTV 720p, kanske detta kan vara en smula lugnande:

Jag talade idag med produktansvarige för plasmaprodukterna på Panasonic Sweden. Han hade precis själv köpt en 42PA30 efter att ha tittat på en bild som körts från en box som tagit emot 720p-signaler och kört ut dem till skärmen via Scart-RGB. Han tyckte också att själva kvalitetsskillnaden mot en äkta XGA-skärm var mindre än man kunnat tro.

Det blir ju ingen äkta HDTV-upplösning, men det visste man ju från början. Grejen är ju att veta att skärmen inte kommer att stå helsvart, som nå'n säljare i en butik intygade för mig -- han menade att på intet vis i världen kommer man att kunna använda denna skärm när vi får HDTV... :)

Postad 19 November 2004 - 15:34

Unregistered7f4b346b
  • Unregistered7f4b346b
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0
720P genom scart? Hur fungerar det?

Inte för att tomten kommer med 720P-signal i år, men det vore ganska tillfredställande att få svar på denna eviga fråga någon gång. Svaren man fått hitills har ju gått isär fler än en gång.

Postad 19 November 2004 - 15:42

Unregistereda1c326c3
  • Unregistereda1c326c3
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Alltså, om jag fattade det rätt: Den där boxen han testat hade digitala utgångar som skickade vidare 720p. Sen hade den oxå analog utgång via Scart-RGB och då blev ju inga problem för skärmen att ta emot det.

Sen menade han att eftersom HDTV-signalen de kört in var så mycket bättre än dagens signaler, så påverkade det även kvaliteten på signalerna som Scart-utgången gav skärmen. Kalaskvalitet, tyckte han, och det räckte för mig. Min huvudsakliga oro gällde ju faktiskt bara det där med att man eventuellt skulle sitta helt utan bild och känna sig snuvad på en rejäl investering...

Postad 19 November 2004 - 16:28

Unregistered71093fd7
  • Unregistered71093fd7
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Nån som provat med xbox i olika upplösningar?
Är det bäst med 576i med scart ,480p eller 1080i med komponent?
För visst klarar plasman 1080i via komponentingången.
Det är väl 720p den inte klarar av.

Har ej provat själv men andra hävdar bestämt att TH-42PA30 inte klarar av 720p. Jag har med egna ögon sett en TH-42PA30 bli matad med en 1080i signal och det fungerade alldeles utmärkt! (bilden var för övrigt SJUKT bra!)

Tänkte på samma gång dela med mig av en upplevelse/erfarenhet:

Alldeles bredvid 42:an fanns en TH-50PV30 (1366x768 native också matad med 1080i) och enligt mig var skillnaden långt ifrån natt och dag mellan dessa två skärmar. Givetvis så uppfattar man mer detaljer i bilden hos TH-50PV30 om man anstränger sig men det handlar absolut inte om en "WOW" skillnad. Till TH-42PA30 fördel måste jag få säga att den är betydligt ljusstarkare, har högre kontrast och starkare färger. Om det här är den "lilla" skillnaden man ser mellan 852 x 480 och 1024/1366 x 768 med en 1080i HDTV signal så vette katten ifall det motiverar att betala det dubbla idag...jag personligen tycker definitivt inte att det är värt dubbla pengarna! :)

Postad 19 November 2004 - 16:52

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1703 inlägg
  • 0

Om det här är den "lilla" skillnaden man ser mellan 852 x 480 och 1024/1366 x 768 med en 1080i HDTV signal så vette katten ifall det motiverar att betala det dubbla idag...jag personligen tycker definitivt inte att det är värt dubbla pengarna!  ;)

så sant :)

det är så många andra faktorer än upplösningen som spelar in för hur bra HDTV blir
deinterlace filter/interpolation/antialiasing mm
det som gör skillnad dock är den höga bitraten hos HDTV,det är den som framkallar alla häftiga detaljer.
jag håller nog med om att du får anstränga dig för att se skillnad på HDTV när det spelas upp på olika upplösningar,låg som hög.

jag har kört rätt mycket HDTV på NSen men jag matar nästan allt med 1080i oavsett vad det är man kollar på.
1080i är snäppet bättre än 720p imho
så en förlust att 720p inte funkar på PA30n är väl inget att hänga upp sig på om man kan mata den med 1080i ;)

jag misstänker även att när HDTV kommer så kan man välja vilken upplösning som ska matas ut från HDTV boxen.
alltså även fast sverige ska använda sig av 720p så skulle jag tippa på att man kan tvinga mottagaren att skicka ut 1080i signal,med ännu bättre resultat

Redigerat av Unregistered1008, 19 November 2004 - 16:55.

Postad 20 November 2004 - 01:09

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0

Alltså, om jag fattade det rätt: Den där boxen han testat hade digitala utgångar som skickade vidare 720p. Sen hade den oxå analog utgång via Scart-RGB och då blev ju inga problem för skärmen att ta emot det.

Låter ju som om den där "boxen" säkert visar 576 linjer och omvandlar den till analog innan den skickar ut signalen via scarten.
Tror inte den skickar ut 720p via scarten...

Men viktigast för mig är att det ska gå att få ut bra signal från xboxen iomed att den har jag som uppspelare av all media.
Kör annars htpc till projjen.
Då verkar det ju ändå kunna ordna sig kanske med en sjysst bild om man kör 1080i då från xboxen till plasman via komponent.
Men är det inte nån som har provat xbox till plasman och kan förklara lite skillnad mellan olika upplösningar? Skulle va skoj o höra.

King, kan kanske bli en Panna till slut...
Har annars kollat lite på Sharps 32" lcd med 1365*768 i upplösning.<_<

Postad 20 November 2004 - 08:01

Mr cool
  • Mr cool
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Man börjar ju bli lite orolig när man hör hur Fyndbörsen behandlar sina kunder!

Själv har jag beställt mitt ex. hos Digicom.com, väntat i ca:2 veckor, vilket jag var införståd med redan från början.
Lev. i slutet av v48 sa han när jag beställde..
(enligt säljaren har Panasonic dragit tillbaks ett betydande parti för den Europeiska marknaden pga. ett tekniskt fel som har upptäckts)

Är det någon som har erfarenhet av Digicom?

Postad 20 November 2004 - 10:39

Unregistered32592
  • Unregistered32592
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0

Man börjar ju bli lite orolig när man hör hur Fyndbörsen behandlar sina kunder!

Man ska aldrig ta de mest högljudda klagan som någon som helst måttstock för kvaliteten hos en handlare. Den "behandlingen" som du kanske läst om i denna tråd, handlar om ett parti plasmor som enligt säljaren råkade ut för en olycka. Sådant händer och det är alltid olyckligt att någon drabbas. Alltså, läser man inlägg med öpnna sinnen, upptäcker man snart att 99,99% av firmans kunder är nöjda kunder, inkl. undertecknad.

Redigerat av Unregistered32592, 20 November 2004 - 15:25.

Postad 20 November 2004 - 11:01

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Jo, du har skrivit det mer en några gånger nu, hylllat Fyndbörsen och rackat ner på alla som på något sätt klagar...

Om det är fem missnöjda i den här tråden måste du plocka fram inlägg från 49999 andra (förutom dig själv) som inte tycker Fyndbörsen är OK, eller ens bara är nöjda - utan mycket nöjda. Fin statistik du kör med.

Postad 20 November 2004 - 11:20

Unregistered32592
  • Unregistered32592
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
...måste och måste...tystnaden talar sitt tydliga språk...och varför skulle man inte kunna hylla en levernatör lika mycket som tracka ner. Ordet är fritt, tack och lov. Jag är faktiskt mycket nöjd med mitt PA30 köp, oavsett vad andra tycker och jag försöker och låta bli och påverkas av andras rena "tyckande". Det är inget fel och vara missnöjd, men så länge saklig fakta saknas i målet, anser jag att det ej handlar om konstruktiv kritik.

Postad 20 November 2004 - 13:02

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Nej, det är klart - email från Fyndbörsen kan väl inte kallas "saklig fakta" menar du? Men "upptäcker man snart att 99,99% av firmans kunder är mycket nöjda kunder" är sakligt...???

Det som folk här t.ex. klagar på är ju att trots att de har förskottsbetalat sin plasma för en månad sedan så får de (enligt uppgift från Fyndbörsen) inte sin TV trots att Fyndbörsen får in en sändning. Fyndbörsen tycker inte att de tjänar tillräckligt mycket på affären, så de säljer istället apparaterna till nya kunder till ett högre pris - och låter de som redan betalat vänta på att Fyndbörsen ska lyckas köpa in apparaterna till ett lägre pris så att de tycker det är lönt att leverera vad de fått betalt i förskott för.

En kund i en sådan situation måste vara lobotomerad för att vara "mycket nöjd", eller känna några på Fyndbörsen väl, eller t.ex. arbeta där... <_<

Postad 20 November 2004 - 14:37

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Är det så som skrivits här är det extremt dåligt skött av Fyndbörsen, själv är jag däremot jättenöjd med de köp jag gjort där.

Är det inte dags att avsluta detta och prata om PA30 istället.

Postad 20 November 2004 - 15:32

Unregistered32592
  • Unregistered32592
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
Med tanke på att tommypeters, bara fastnar för vissa enstaka ord i mina inlägg, istället för att lyssna på mitt budskap, har jag redigerat mitt inlägg beträffande det som han verkar reta sig på dvs. ordet MYCKET. Den är borttagen och kvar finns bara nöjda kunder.

Jag håller också med Junkan angående återgång till PA30-pratet. Det var ju så det hela började, när jag ifrågasatte behovet över att gnälla över Fyndbörsen istället för PA30.

Alltså, var var vi..minst ett par tre viktiga frågor har hamnat i skymundan.

Redigerat av Unregistered32592, 20 November 2004 - 15:40.

Postad 20 November 2004 - 15:44

Unregistered32592
  • Unregistered32592
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
Vad jag kan se i specarna, så står det inget om 1080i, utan följande:

"Avsökningsformat: 525 (480) / 60i - 60p, 625 (575) / 50i -50p"

Postad 20 November 2004 - 20:07

radiuz
  • radiuz
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0
Ni som har PA30 redan är självklart glada och nöjda, medans vi andra som väntar (ligger inne på min 5:e vecka nu) får lida. Fyndbörsen är nog den sämsta internetbutik jag handlat från, otroligt dålig service. Svarar aldrig på mail, otydlig information och bara en massa ###### fiffel.

Förstår inte hur ni har ork att diskutera vad skärmen klarar och inte klarar när ni redan vet om vad den går för. Om jag själv hade denna TV skulle jag inte sitta här längre, utan istället njuta av film och spel. -suck- Antar att man får sin PA30 i jul.

Sämsta jag varit med om i hela mitt liv.

Postad 20 November 2004 - 21:32

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0

Ni som har PA30 redan är självklart glada och nöjda, medans vi andra som väntar (ligger inne på min 5:e vecka nu) får lida. Fyndbörsen är nog den sämsta internetbutik jag handlat från, otroligt dålig service. Svarar aldrig på mail, otydlig information och bara en massa ###### fiffel.

Förstår inte hur ni har ork att diskutera vad skärmen klarar och inte klarar när ni redan vet om vad den går för. Om jag själv hade denna TV skulle jag inte sitta här längre, utan istället njuta av film och spel. -suck- Antar att man får sin PA30 i jul.

Sämsta jag varit med om i hela mitt liv.

Nu är det ju så här att denna delen i forumet handlar om produkten och inte om butiker.

Postad 21 November 2004 - 01:23

radiuz
  • radiuz
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0
Då kan du ta och säga det till alla andra som snackat om "butiker" i denna tråd. Jag tycker det är viktigt att få reda på hur det går med fyndbörsens leveranser för alla oss som förskottsbetalat (över 50 pers), och det är ju inget du drabbas av. Så varför bry sig?

Tråden handlar om allt som berör PA30 och det gäller väll ändå även butikerna som har denna skärm, eller har jag fel?

Om jag nu har det får du kontakta moderatorn och be han säga vad som rätt eller fel.

Postad 21 November 2004 - 11:23

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Jag tänkte väl mer på att det finns en del i forumet som avser butiker, men har jag fel ber jag om ursäkt.

Kanske vore bra om en moderator talar om vad som gäller.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.