Bästa 50" bakproj som kan köpas i Sverige?
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
10 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
Postad 29 november 2004 - 17:53
Som vanligt visade dom en demo skiva av WMV-HD som loopade runt och detaljerna var otroliga och djupa, svärtan var inget fel på.
Dock tänkte jag att jag ska ta och pilla lite med hur denna Sagem ser ut med vanlig material från parabol som dom hade inkopplat.
Oj vilken besvikelse plötsligt, bilden var inte alls lika trevlig nu plötsligt, det vita var gråvitt och artifakter syntes ganska ordentligt.
I jämförelse hade jag en Philips plasma bredvid som visade samma kanal och en Sharp LC-37GA4E ovanför, vid direkt jämförelse där jag stod och stirrade i en 15 minuter så kom jag till insikt att Sagem presterar inte alls vad jag trodde när man matar med vanliga signaler från tex parabol, när man tittade på Sharpen ovanför så såg man att där texten i bilden ska vara vit så var den kritvit på Sharpen och Philipsen medans den var gråvit på Sagem....
Så nu är jag ganska så mycket förvirrad totalt vad man ska göra.
Kan nämna att jag även säg Thomsons 61" värsting för 70 tusen, det var nog den sämsta bild jag sett på en bakprojektions TV, så fort man klev åt sidan så försvann nästan hela bilden, bilden var blek och ljussvag, de hade satt ner priset med 15 tusen tror jag bara för att bli av med den.
Postad 29 november 2004 - 17:57
Jag har sett den där Thomson också och jag upplevde bilden att vara väldigt bra faktiskt, om man står någon meter ifrån. 2,meter är absolut minst till 3-4,meter som rekommenderas starkt. Då kunde man gå långt åt sidan utan att det blev mörkt m.m
Postad 29 november 2004 - 18:10
Men den var ruskigt ljussvag bilden......Optoma,
Jag har sett den där Thomson också och jag upplevde bilden att vara väldigt bra faktiskt, om man står någon meter ifrån. 2,meter är absolut minst till 3-4,meter som rekommenderas starkt. Då kunde man gå långt åt sidan utan att det blev mörkt m.m
Den var väldigt dimmig eller vad man ska säga.
Postad 29 november 2004 - 18:58
Måste ner o kolla på den imorrn igen nu när dom ska ha bättre kablage mot tidigare.
Postad 29 november 2004 - 19:03
Varför köpte du inte den istället om du tyckte den var bra? den har väl HDCP och hela skiten.Optoma
Måste ner o kolla på den imorrn igen nu när dom ska ha bättre kablage mot tidigare.
Postad 29 november 2004 - 19:08
Postad 29 november 2004 - 19:11
Nej den var riktigt dålig, de hade sänkt priset ordentligt för att bli av med den.Jag pratar om denna THOMSON 61DSZ644, och som jag ska ha förstått så ska den serien vara bättre på bild och inte bara tunnare.
Vet inte om det hade hänt något med den men den var ruggigt kass.
Postad 29 november 2004 - 19:17
Låter konstigt, något kan inte ha varit rätt i så fall tycker jag.
Expert är dyra annars då priset normalt brukar ligga på runt 68000.kr för 61" modellen.
Postad 29 november 2004 - 19:26
Jo 70000:- stod det, REA 54995:- stod det under.Optoma
Låter konstigt, något kan inte ha varit rätt i så fall tycker jag.
Expert är dyra annars då priset normalt brukar ligga på runt 68000.kr för 61" modellen.
Postad 29 november 2004 - 19:28
Fick svar från en ÅF nu att den kommer bli dyrare än 50"aren och att det inte är säkert att den kommer ha HDCP-stöd.

Postad 29 november 2004 - 19:38
med andra ord så går det inte att uppgradera mjukvara in existerande DVI chip, antingen pga att den inte klarar det pga minne eller cpu, eller att minnet inte är flashningsbart.Svar från Sagem::
HDCP är INTE ett mjukvaruproblem. Det är hårdvarurelaterat!
/Jörgen
Går det att chippa den då blir ju nästa följdfråga då?
Det är bra att detta blir uträtt, om det visar sig vara omöjligt är jag också intresserad av ev. sambeställning av DD-D12p
Postad 29 november 2004 - 20:01
Postad 29 november 2004 - 20:05
Fick svar från Sagem, de säger att man måste uppgradera en hårdvarukomponent för dock är det inget de planerar att göra åt sina kunder. Är man fiffig kan man eventuellt fixa det själv.jo..blir ju lite tråkigt om man beställer DD-D12P åxå visar det sig att man kan göra en uppgradering..men samtidigt är det lite oroligt..väntar man för länge så kanske boxen försvinner från marknaden..hmm
Hur det rent praktiskt skulle gå till fick jag inte ens den vagaste susning om.
Postad 29 november 2004 - 20:10
Scart från dvd till Sagem eller komponent från dvd till Sagem?
----------
Har redan en riktig fin Gold scart från ixos som jag använder i dagsläget.
-----------
Så vad är bäst att använda scart/komponent
I M3 skriver dom detta efter testerna av bakprojjarna.
"närkontakt"
Komponent, ger ungefär likvärdig kvalite som en rgb.
----------------
Jag tror till 99% att chipset i min 963SA är sämre än det som sitter i Sagem, så det är ingen ide att låta den sköta den uppgiften antar jag. Det enda som skulle vara positivt i så fall är att man kan ändra en massa saker samt att funktionen Crystal Clear? sätts på.
Postad 29 november 2004 - 20:13
Kolla in Sagem.com ny info där nu,45an ska tydligen ha HDCP på dvi ingången vad jag kan läsa mig till!Någon som har lite mer info om Axium 45?
Fick svar från en ÅF nu att den kommer bli dyrare än 50"aren och att det inte är säkert att den kommer ha HDCP-stöd.
Postad 29 november 2004 - 20:43
With Sagem Axium™, step into the age of High-Definition television.
An exceptionally high quality picture: resolution 1280x720, 1 million pixels per colour,
Intelligent connectivity : analogue and digital inputs and oututs, HDCP access control,
The power of Virtual Dolby Surround sound,
Timeless design,
Just some of the features of DLP™ and LCD technologies by SAGEM.
Har dom uppgraderat tv´n???
Postad 29 november 2004 - 20:50
Verkar som de gäller enbart för 27an o 45an tyvär!50an ser ut att ha samma spec som tidigare.På deras hemmsida står det så här om Axium nu:
With Sagem Axium™, step into the age of High-Definition television.
An exceptionally high quality picture: resolution 1280x720, 1 million pixels per colour,
Intelligent connectivity : analogue and digital inputs and oututs, HDCP access control,
The power of Virtual Dolby Surround sound,
Timeless design,
Just some of the features of DLP™ and LCD technologies by SAGEM.
Har dom uppgraderat tv´n???
Postad 29 november 2004 - 22:16
Det känns som jag bara frågar hela tiden...
Kan man välja på Axiumen vilken upplösning man vill ha (720p / 1080i) om jag typ matar med 576p från DVD´n och tv´n får sköta uppskalningen?
Går det att köra (720p / 1080i) genom komponent typ från HD-box i framtiden?
EFtersom det bara fins en DVI-ingång:
Vad skulle ni satsa på. DVI från DVD eller från framtida HD-box?
Postad 29 november 2004 - 22:25
Det rör sig förmodligen om att byta ut ett chip. Jag undrar om dom kommer att sälja det chipet. Borde ju säljas till serviceverkstäder om inte annat. jag sitter på ett elektroniklabb på dagarna så med ett chip och en servicemanual så ska det nog gå att fixa till. Jag undrar vad chipet kommmer att kosta dock. Lite nervöst att löda i den eftersom garantin inte gäller då, om nåt händer med den ett år senare och dom ser att man lött i den så blir det problem.Fick svar från Sagem, de säger att man måste uppgradera en hårdvarukomponent för dock är det inget de planerar att göra åt sina kunder. Är man fiffig kan man eventuellt fixa det själv.
Hur det rent praktiskt skulle gå till fick jag inte ens den vagaste susning om.
Kanske man ska satsa på 12an i alla fall. Då kan man ju rippa HD-content också om man skulle vara lagd åt det hållet.
Postad 29 november 2004 - 22:37
Såg på Sagem.com de olika logos från testerna
Optoma har jag inte sett i någon test varken från europa eller usa???
/Jörgen
Redigerat av Logisk IT Malmö, 29 november 2004 - 22:37.
Postad 29 november 2004 - 22:41
Eftersom Sagem har fast pixlar är det ALLTID 1280x720p som visas på skärmen, dvs skickar du in nåt annat skalas det upp resp. ner.F_n!
Det känns som jag bara frågar hela tiden...
Kan man välja på Axiumen vilken upplösning man vill ha (720p / 1080i) om jag typ matar med 576p från DVD´n och tv´n får sköta uppskalningen?
Går det att köra (720p / 1080i) genom komponent typ från HD-box i framtiden?
EFtersom det bara fins en DVI-ingång:
Vad skulle ni satsa på. DVI från DVD eller från framtida HD-box?
Edit, när HD med DVI kommer så kommer jag nog att köpa en receiver som har flera hdmi/dvi ingångar. Det finns några redan nu men dom är svindyra. Kommer nog bli vanligt inom några år. För andra SD källor som boxer tex kommer jag inte köra DVI (vet inte ens om det finns). Där är kvaliteten så kass redan från början så det är överdrivet.
Redigerat av mcederva, 29 november 2004 - 22:45.
Postad 29 november 2004 - 23:02
eftersom sagem gör reklam för att tv:en är HDTV *säker*..till å med.*framtidssäker*
Då får dom fanimej ta sitt ansvar..
dom borde ju erbjuda en uppdatering gratis..
tycker att det borde gå att sätta press på dom..
General agenten i sverige är vilka??
detta hdcp får man ju magsår av...grrr
Postad 29 november 2004 - 23:09
Postad 29 november 2004 - 23:27
Surt att den är så mycket dyrare, lutar ju hellre åt Axium 50 och DD-D12p.Nu har jag just kikat på min nästa tv, sagem axium hd-d45... den får det bli så fort priset gått ner några tusen från rek. pris. Mycket läcker design, plus många brister från axium åtgärdade å bättre bild o ljud... 45" passar dessutom bättre i mitt vardagsrum... nu är man jäkligt sugen på recension av den å prissättning... en gissning på pris runt 33Tkr till en början eller vad tror ni?
Vart ser ni informationen att DD-D12p "tar bort" DHCP förresten, har tittat på speccsen och ser inget som indikerar det?
Postad 30 november 2004 - 03:25
Finns flera tester på Optoma, de har även tydligen vunnit finaste prestigepriset av dom alla i USA.Sagem Axium 50" har nu vunnit totalt 6 tester runt om i världen jag vet ingen annan som tag tagit och vunnit så många!
Såg på Sagem.com de olika logos från testerna
Optoma har jag inte sett i någon test varken från europa eller usa???
/Jörgen
The Optoma RD50 and RD65 delivered outstanding image and picture quality for both computer and video applications to capture the 2004 DisplayMate Best VideoHardware Guide™ Five-Star Award for the best large screen High Definition Television Display available today."
Dr. Raymond Soneira, President of Displaymate Technologies.
Ett annat prestigepris är...
OptomaTV HDTVs Win the CES Innovations 2003 Award
December 15, 2002 – Optoma Technology is pleased to announce that its new RD50 and RD65 bigscreen HDTVs have won the distinguished 2003 Innovations Award from the International Consumer Electronics Show (CES). The RD-series high-definition televisions were recognized for their outstanding design and innovative application of Texas Instruments DLP™ technology to deliver brilliant high-definition onscreen images.
The 2003 Innovations Awards are endorsed by the Industrial Designers Society of America (IDSA) and the Institute of Electrical and Electronics Engineers' (IEEE) Consumer Electronics Society.
Redigerat av Optoma, 30 november 2004 - 03:26.
Postad 30 november 2004 - 06:59

Men, ett stort men:
Antec som oxå har köpt en L3H:a har inte alls samma midja, typ 3 mm mindre...så det kan inte va så här på alla ju!?
Jag har även mekat som ett djur för att få bra bild och nu är den *** i mej hur grym som helst på DVD. Me hjälp av "The Calibrator".
Som det stod i M3 tidningen så har den problem med färgerna. Det är fixat!!!
Snacka om att ha myror i skallen. Denna Tv är ursnygg, passar som handen i handsken i mitt vardagsrum (se mitt galleri) och har även HDMI med HDCP.
Sån stor skillnad kan det väl inte va på Samsung och Sagem ????
Skall ta en bild idag så får vi se vad ni tycker.
Postad 30 november 2004 - 09:20
Om du har nån marknadföring som säger det så har vi faktiskt lagen på vår sida.Jag känner att jag blir förbannad..
eftersom sagem gör reklam för att tv:en är HDTV *säker*..till å med.*framtidssäker*
Kolla in följande paragrafer ur konsumentköplagen. Jag fick för två år sedan en dator från dell som hade 4xAGP trots att det stod i deras marknadsföring att den hade 8xAGP. Dell ville inte höra talas om att dom hade gjort nåt fel. Jag blev förbannad och lusläste KKL, och det lönade sig. Dom fick åtgärda felet och ersätta mig. (Det var en lång process men jag besparar er detaljerna), Kanske Sagem har lust att bjuda oss på en 12a

19 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.
Varan skall vidare anses felaktig, om den inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som någon annan än säljaren, i tidigare säljled eller för säljarens räkning, har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.
22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).
30 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom att varan är felaktig, om inte säljaren visar att underlåtenheten att avlämna en felfri vara beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
Beror underlåtenheten att avlämna en felfri vara på någon som säljaren har anlitat för att helt eller delvis fullgöra köpet, är säljaren fri från skadeståndsskyldighet endast om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt första stycket. Detsamma gäller om felet beror på en leverantör som säljaren har anlitat eller någon annan i tidigare säljled.
Köparen har alltid rätt till ersättning om varan vid köpet avvek från vad säljaren särskilt utfäst.
Postad 30 november 2004 - 09:22
UndaC, jag har fått det konfirmerat av deras sälj-avdelning. Kolla in denna tråd några sidor längre upp för detaljerVart ser ni informationen att DD-D12p "tar bort" DHCP förresten, har tittat på speccsen och ser inget som indikerar det?
Postad 30 november 2004 - 09:24
Var det inte olika modeller i Europa och USA?Finns flera tester på Optoma, de har även tydligen vunnit finaste prestigepriset av dom alla i USA.
Postad 30 november 2004 - 09:43
Postad 30 november 2004 - 12:11
Du som micklar med elektronik mer än mig..jag är bara en sketen signaltekniker..*s*
Funderar på 12:an..finns det risk för att den strippade signalen förvrängs eller att man tillför en massa jitter å diverse störningar?
visserligen så läser man om produkten så utlovas störnings fri signalföring..
men samtidgt vet jag att det varit problem med att lura HDCP protokollet?
Postad 30 november 2004 - 13:22
Det där skulle nog kunna fungera, och om vi alla gick ihop så skulle man säkert kunna få några "riktiga" ordentliga svar ifrån dom samt att dom tog sitt ansvar. För inget företag/tillverkare vill ju ha negativ reklam och speciellt inte om det sprids på en sådan här nivå. Och sedan kan ju allt komma med i tidningen ocksåOm du har nån marknadföring som säger det så har vi faktiskt lagen på vår sida.Jag känner att jag blir förbannad..
Kolla in följande paragrafer ur konsumentköplagen. Jag fick för två år sedan en dator från dell som hade 4xAGP trots att det stod i deras marknadsföring att den hade 8xAGP. Dell ville inte höra talas om att dom hade gjort nåt fel. Jag blev förbannad och lusläste KKL, och det lönade sig. Dom fick åtgärda felet och ersätta mig. (Det var en lång process men jag besparar er detaljerna), Kanske Sagem har lust att bjuda oss på en 12a
19 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.
Varan skall vidare anses felaktig, om den inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som någon annan än säljaren, i tidigare säljled eller för säljarens räkning, har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.
22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).
30 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom att varan är felaktig, om inte säljaren visar att underlåtenheten att avlämna en felfri vara beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
Beror underlåtenheten att avlämna en felfri vara på någon som säljaren har anlitat för att helt eller delvis fullgöra köpet, är säljaren fri från skadeståndsskyldighet endast om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt första stycket. Detsamma gäller om felet beror på en leverantör som säljaren har anlitat eller någon annan i tidigare säljled.
Köparen har alltid rätt till ersättning om varan vid köpet avvek från vad säljaren särskilt utfäst.

Postad 30 november 2004 - 13:39
Har ni ringt Sagem eller har ni bara haft mailkonversation med dom? för om ni ringer kan ni nog fråga ut dom varför aldrig HDCP kom med från första början.
Postad 30 november 2004 - 14:14
Jag kan inte garantera nåt, men kryptering brukar antingen tas bort helt eller inte alls. Eftersom det är en digital terminering i 12an så blir inte signalkvaliteten sämre, bara man kör med tillräckligt bra kablar (inte lika viktigt som vid analogt dock)*Mcederva*
Du som micklar med elektronik mer än mig..jag är bara en sketen signaltekniker..*s*
Funderar på 12:an..finns det risk för att den strippade signalen förvrängs eller att man tillför en massa jitter å diverse störningar?
visserligen så läser man om produkten så utlovas störnings fri signalföring..
men samtidgt vet jag att det varit problem med att lura HDCP protokollet?
Postad 30 november 2004 - 14:21
Tja, det är ju en tolkningsfråga, om dom påstår i sin marknadsföring att tvn är framtidssäker för HDTV; och det sedan visar sig att HDTV använder HDCP i sändningarna, då skulle i alla fall jag vilja påstå att paragraf 19 gäller.Jo men problemet att Sagem aldrig har lovat HDCP, det är ni som kräver det, Sagem har levererat en produkt enligt spec och ni har accepterat köp.
Postad 30 november 2004 - 14:27
Riktigt så enkelt är det inte..visst dom har inte utlovat att det skall finnas Hdcp..men samtidigt så har dom inte heller informerat att det protokollet behövs för att tv:en skall vara framtids säker..
och eftersom dom reklamerat tv:en som en HDTV och framtids säker tv
så blir ju kontentan att det är falsk marknadsföring
för vi sitter ju med en tv som inte i dagsläget kan ta imot hdtv sändningar???..hur kan den då vara framtids säker???..*s*
Går inte komma ifrån fakta..tror nog sagem skulle få problem om det skulle bli en rättsak av det..

Postad 30 november 2004 - 14:42
Leading television :
• Ready for High Definition visual contents.
• Capable of displaying up to 1,080 interlaced lines
and 720 progressive lines.
• TVHD compatible for a quality that is 20 times
better than electro-magnetic TV and up to 2 times
better than DVD.
• Input signals
Video signal :
Native/Upscale : SDTV/EDTV
(480i/480P)(576i/576P)
HDTV (1080i/720P)
PC signal:
Native/Upscale : VGA (640x480), SVGA (800x600),
XGA (1024x768), SXGA (1280x1024).
Postad 30 november 2004 - 14:43

Postad 30 november 2004 - 15:01
Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 30 november 2004 - 15:04.
Postad 30 november 2004 - 17:42
Är det någon som har värdena för höjden/bredden/djupet på Sagem?
Samt den synliga bilden på höjd/bredd
---------------------
Tackar för all hjälp man kan få.
Samt är det inte tids nog att Sagem Axium ska få en egen "Officiell" tråd?
Redigerat av Camridge, 30 november 2004 - 17:43.
Postad 30 november 2004 - 18:04
Postad 30 november 2004 - 18:48
Återkommer när jag fått mer info!
Postad 30 november 2004 - 19:28
Postad 30 november 2004 - 20:02
Ok, men du vet inte vad storleken på själva bilden är på höjd/bredd?
--------
127cm står det på Sagem men inte på Optoma?
Optoma
Länk?
Redigerat av Camridge, 30 november 2004 - 20:02.
Postad 30 november 2004 - 20:13
Men det är på gång..
Ni kan kontakta Projektor Systems AB för intresse.
Jag är fortfarande starkt intresserad av den men skulle gärna vilja se lite mer bilder på den, det finns ju inga ordentliga bilder på den ute hos dom som har den.
Postad 30 november 2004 - 21:09
Är det några här som redan nu är intresserade?
Om vi kan få ihop 10st så har vi en container.
Uppdatering
Jag har fått fram pris från Svenska importören om man tar in enstaka exemplar, PM mig för vidare info om ni är intresserade, vill inte lägga ut det här.
Det skulle vara bra om vi fick ihop 10st som sagt för priset skulle förmodligen åka ner ordentligt.
Redigerat av Optoma, 30 november 2004 - 21:19.
Postad 30 november 2004 - 21:20
Vad skulle kalaset gå på.Pratar med Optoma i Sverige just nu, det är fraktfrågor som måste även lösas men dom tänkte ta in 10st RD50 i första omgången i en container vilket gör att fraktpriset åker ordentligt ner i pris. blir dyrt att ta enstaka exemplar in i Sverige.
PM mig för vidare info om ni är intresserade.
Pris TV + frakt om vi får ihop 10 ?
Postad 30 november 2004 - 21:31
Jag tror jag får svar på det ikväll för jag ställde direkt en följdfråga efter jag fick pris på beställning av enstaka ex.Vad skulle kalaset gå på.Pratar med Optoma i Sverige just nu, det är fraktfrågor som måste även lösas men dom tänkte ta in 10st RD50 i första omgången i en container vilket gör att fraktpriset åker ordentligt ner i pris. blir dyrt att ta enstaka exemplar in i Sverige.
PM mig för vidare info om ni är intresserade.
Pris TV + frakt om vi får ihop 10 ?
PM'ar dig om det när jag får svar.

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar