Ny VIERA: Panasonic TH-37/42 PA50 och PV500
1229 svar till detta ämne
Postad 29 July 2005 - 07:15
rekrej
-
rekrej
-
Rookie
-
9 inlägg
Hej!
Jag har en Panasonic PA-50 plasma och ett Pioneer DCS-323 hemmabiopaket. Då jag växlar till RGB-läge för visning så blir bilden kass (störningar), jag kopplar givetvis in kablen på rätt ingång i TV´n så det är inte problemet.
Kan det vara en inställning på TV´n? bruksanvisningen från Panasonic är kass!
MVH
Jerker
Postad 29 July 2005 - 14:01
J.N
-
J.N
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Hej !
Nån som beställt nåt från Net2Com ?
Jag har beställt 1st 42 PA50 för 14500kr för 6 veckor sen.....
och har fortfarande ej fått den
I och för sig så har dom lovat att kompensera mig med diverse kablar (komponent/video) för dröjsmålet.
Och dom svarar snällt på mailen (dålig Engelsk/Tyska)
och ursäktar sig att dom ej fått Tv'n från deras leverantör.
I senaste mailet (Tisdags)så har dom blivit lovade att få TV'n i slutet på denna vecka av sin leverantör.....
så dom skickar den så fort dom kan säger dom.
Men fortfarande inget bekräftande
Undrar om man ska försöka med en "fuling" och höra med dom om kompensation på fraktkostnaden också !!??.......
hmmm......dom verkar ju seriösa ,så det är väl bara o vänta....men men ,nån mer som beställt därifrån eller Tyskland ?......
Brukar det vara lång väntetid ??
Postad 29 July 2005 - 14:37
chrillebn
-
chrillebn
-
Forumräv
-
-
697 inlägg
Äntligen har jag min 500:a  .
Mycket trevlig tv, bra bild med scart från digitalboxen, bra bild med RGB från DVD:n . Har ej testat PS2 än men ska snart göra det, har bara komposit till den nu för tillfället tyvärr, men ska skaffa en komponent konverter.
Men nu måste jag inhandla en DVD med HDMI och jag funderar på en Panasonic S97 , är det ett bra val, eller har nån annan att rekommendera. Har även tittat på Philips DVP-9000SA och den kanske är nåt.
Vad använder ni för spelare ni som har PV-500 ?
Postad 29 July 2005 - 14:44
rayko
-
rayko
-
Mästare
-
-
3653 inlägg
Äntligen har jag min 500:a . Mycket trevlig tv, bra bild med scart från digitalboxen, bra bild med RGB från DVD:n . Har ej testat PS2 än men ska snart göra det, har bara komposit till den nu för tillfället tyvärr, men ska skaffa en komponent konverter.
Men nu måste jag inhandla en DVD med HDMI och jag funderar på en Panasonic S97 , är det ett bra val, eller har nån annan att rekommendera. Har även tittat på Philips DVP-9000SA och den kanske är nåt. Vad använder ni för spelare ni som har PV-500 ?
<{POST_SNAPBACK}>
LGs nya DVD recorder har både 160Gbit harddrive minne och HDMI uttag för runt 5000 kr.
Postad 29 July 2005 - 14:59
chrillebn
-
chrillebn
-
Forumräv
-
-
697 inlägg
Det låter intressant, tackar för tipset. Får kolla upp den sen.
Postad 29 July 2005 - 18:05
chrillebn
-
chrillebn
-
Forumräv
-
-
697 inlägg
Är det någon som vet vilka kablar man ska fästa ferittkärnorna på?
Förklara gärna för mig vad dom är till ochså.
Postad 30 July 2005 - 10:38
Leon_Azzaro
-
Leon_Azzaro
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Någon som har hängt sin PV500 genom att använda elfa bärlister och hängskenor? Behöver verkligen hjälp med detta. Annars får ni rekommendera en billig väggstativ som passar PV500:an
Postad 30 July 2005 - 14:19
chrillebn
-
chrillebn
-
Forumräv
-
-
697 inlägg
Någon som vill köpa PV500 bordstativ utav mig, eller byta mot väggfäste?
PM:a mig om det finns intresse.
Postad 30 July 2005 - 20:27
JonasJansson
-
JonasJansson
-
Forumräv
-
-
783 inlägg
Hej !
Nån som beställt nåt från Net2Com ? Jag har beställt 1st 42 PA50 för 14500kr för 6 veckor sen..... och har fortfarande ej fått den
I och för sig så har dom lovat att kompensera mig med diverse kablar (komponent/video) för dröjsmålet. Och dom svarar snällt på mailen (dålig Engelsk/Tyska) och ursäktar sig att dom ej fått Tv'n från deras leverantör. I senaste mailet (Tisdags)så har dom blivit lovade att få TV'n i slutet på denna vecka av sin leverantör..... så dom skickar den så fort dom kan säger dom. Men fortfarande inget bekräftande
Undrar om man ska försöka med en "fuling" och höra med dom om kompensation på fraktkostnaden också !!??....... hmmm......dom verkar ju seriösa ,så det är väl bara o vänta....men men ,nån mer som beställt därifrån eller Tyskland ?...... Brukar det vara lång väntetid ??
<{POST_SNAPBACK}>
Jag hade blivit fett nervös av att vänta 6 veckor!!! Beställ aldrig innan du vet att dom har på lager  Jag har kikat på net2com ett tag, under 25 000 kr för pv500 men jag tror inte jag vågar beställa en, någon som fått nått därifrån levererat i tid?
Postad 31 July 2005 - 00:35
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
När det gäller pa50 alt pv500 tyckar jag att min tidigare analys gäller även här: HD Ready TV eller inte idag eller inom de närmsta 6-12 månaderna??(mao PA 50 vs PV500) HDTV via Satellit: CanalDigital kör visst igång en sändare som då o då kommer köra HDTV. Tror inte det blir så mycket, tänk bara hur mycket 5.1 ljud dom kör idag även om antalet kunder är mycket större för att ta emot detta. I vilket fall som helst behöver man en Sat HDTV Receiver som idag kostar från 5000SEK!
HDTV via Cable Well, det finns vissa rykten.. men jag antar att grundproblemet som ovan är detsamma och här kostar receivern även mer, räkna med 6-7000!!!
HDTV via Luften... Glöm det de närmsta åren!
Nya "DVD-format" HD-DVD och/eller Blue Ray.... Dom har inte lyckats ena sig om standarden. Första apparaterna ute innan jul men olika format. Tills dess att vi har spelare som klara båda formaten (alt ett självdör) och kostar max 2000sek så är detta en nishprodukt. Så länge vare sig standard eller prisnivån är satt så kommer utbudet av köp/hyr filmer att vara mycket begränsat... det blir nog att sitta kvar med gamla dvdn ett tag till.
Nya spelkonsoler Sony/MS... tja när dom kommer nästa år så finns här kanske en marknad...Hur stor skillnad det blir mellan vanliga o HD spel vet väl ingen idag...
Jättebildskärm till datorn.. tja om du tycker att det är kul o läsa ett worddokument i 16:9 liggande format... why not....
Om vi tittar på motsvarande händelse inom andra områden: Musik LP->CD fullt accepterat, CD-> SACD/DVDAudio.. heheh marknaden valde MP3 istället..
Vad händer inom Video?: VHS->DVD fullt accepterat, DVD-> HD ??? defenitivt går trenden mot DivX...
Vad tror vi då om TV.. Analog->Digital skapligt accepterat, Digital-> HDTV ??? när kommer snålvarianten?
Slutsats... om du inte är professionell speltestpilot så gör man nog klokt i att avvakta lite med HDTV... Desutom skulle jag ha fel och allt går mycket fortare med implementationen... då har inte dagens apparater tillräckligt med rätt ingångar.... Så spara 15 lapp o köp en pa50 stoppa in dessa på banken och om 3 år ta ut dom igen o köp en panna "pv 50000" och skatta gott åt era polare med panna pv500. (att pv500 är den klart bästa plasman idag spelar ingen roll, när det blir dax att nyttja den är den urgammal!)
Postad 31 July 2005 - 00:58
Unregistered91705c63
-
Unregistered91705c63
-
Användare
-
-
197 inlägg
Faktum är att HDTV kommer redan i September (med Canal +), och kommer då sändas i en egen kanal "C More HD" som kanalen kommer heta, och kommer sända 3 filmer per kväll....
Canal Digital (som sänder via sattelit) har själva sagt att dom kommer sända HDTV i september, (press release + går att läsa på deras hemsida)
Comhem säger själva att dom redan nu i höst kommer stödja HDTV.
(om man pratar med deras kundtjänst)
Så längre bort är det inte....
Frågan är om man vill lägga ut 19000kr (på en Panasonic PA50) som INTE är framtidssäker, när framtiden är 2månader bort...
Och alla är nog rörande överens om att HDTV är framtiden....
Jag tror faktiskt HDTV kommer komma fortfare än vad vi tror, ser samma resonemang som när man satt med en DVD spelare en gång i tiden och kompisarna sa att allt var en fluga och det knappt fanns några filmer att köpa.
Och fortsatte köra med sina videokasett.
Jo sen en sak till angående kostnaden för en HDTV mottagare, det är ju egentligen samma situation med dom flesta plasmorna ändå, d.v.s. man bör nästan ha digital TV (och då köpa / bekosta) + dekoder för att få en bra bild.
Redigerat av Unregistered91705c63, 31 July 2005 - 01:01.
Postad 31 July 2005 - 01:27
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
pa50 får du för 16k inkl frakt
vill du lägga minst 10k för pv500 plus 5k fär dekoder o 100 kr per månad för abo suit yrslf.............. o allt detta för att glo på någon gammal film i veckan...
Lägg du dina 15-20k på några pixlar extra och samtidigt kan du ju tala om detta för svältande 10.000 ungar som skulle kunna äta sig mätta en dag i sitt liv för dessa pengar ..........
vill bara sätta lite perspektiv på saker o ting.........
Postad 31 July 2005 - 02:14
Unregistered91705c63
-
Unregistered91705c63
-
Användare
-
-
197 inlägg
vet inte riktigt vad 10.000 svältande ungar har med HDTV att göra men om man nu ska lägga 19000kr eller 15000kr för den delen på en TV så kan det ju vara vettigt om den åtminstone stödjer framtida TV signaler, Särskilt som framtiden är här om 2 månader, fast det har jag nog redan sagt. Sen om du vill moralisera så kan du ju fundera på ditt eget köp, själv har jag inte köpt någon plasma / LCD tv så det biter inte riktigt på mig. Annars tycker jag den här gamla artikeln är rätt bra. http://expressen.se/index.jsp?a=211592
Redigerat av Unregistered91705c63, 31 July 2005 - 02:22.
Postad 31 July 2005 - 07:26
rayko
-
rayko
-
Mästare
-
-
3653 inlägg
Canal Digitals HDTV kommer inte kosta 7000 för ny boz o 5000 kr för en satelitreceiver. Då skulle deras HD satsning gå åt skogen. Xbox360 kommer redan i höst så då kan det ju va kul o ha en HD plasma.
PV500an är även mycket mycket snyggare på designen. PA50 ser ut som en riktig ful o billig TV. Jag kommer iallafall behålla min PV500 (om jag nu köper den) i flera år tills den pajar. Bilden är kalas på den. Bilden på PA50 är mycket bra den med men uttagen är väldigt få (finns varken HDMI/DVI eller VGA kontakt som man måste ha för att köra HD med xbox360).
Postad 31 July 2005 - 08:41
Unregisteredf7bba9d7
-
Unregisteredf7bba9d7
-
Beroende
-
-
1113 inlägg
Canal Digitals HDTV kommer inte kosta 7000 för ny boz o 5000 kr för en satelitreceiver. Då skulle deras HD satsning gå åt skogen. Xbox360 kommer redan i höst så då kan det ju va kul o ha en HD plasma. PV500an är även mycket mycket snyggare på designen. PA50 ser ut som en riktig ful o billig TV. Jag kommer iallafall behålla min PV500 (om jag nu köper den) i flera år tills den pajar. Bilden är kalas på den. Bilden på PA50 är mycket bra den med men uttagen är väldigt få (finns varken HDMI/DVI eller VGA kontakt som man måste ha för att köra HD med xbox360).
<{POST_SNAPBACK}>
Ifall du tänker slå till på en PV500 så läs denna länk för det finns problem med Pannan också, det finns egentligen ingen plasma idag som är helt felfri... Själv så köpte jag en Samsung S5Hx p.g.a. att den ej har någon fläkt pröjsade 23745 kr inkl. 3 års hämtgaranti. PV500 har fläkt och jag hade fått lägga ut ca 7000 kr mer för Pannan, Samsungen är inte perfekt men den är inte sämre än min förra plasma jag hade nämnligen en LG PY10 som lät som ett tröskverk! Länk: avforums
Postad 31 July 2005 - 08:42
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
Canal Digitals HDTV kommer inte kosta 7000 för ny boz o 5000 kr för en satelitreceiver. Då skulle deras HD satsning gå åt skogen. Xbox360 kommer redan i höst så då kan det ju va kul o ha en HD plasma.
<{POST_SNAPBACK}>
Priserna är vad det kostar att köpa en HD ready DVB-S/C-CI receiver idag i Tyskland, en månad innan CanalDigital skall lansera. Varför skulle priserna droppa dramatiskt på 4-5 veckor??
Postad 31 July 2005 - 09:15
rayko
-
rayko
-
Mästare
-
-
3653 inlägg
samsungen har ingen fläkt men samtidigt blir den väldigt varm bara efter en kort stund.
Postad 31 July 2005 - 10:29
Leon_Azzaro
-
Leon_Azzaro
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Jag hör ett sus på min PV500 men det är inget man tänker på när man tittar på TV. Visst när jag försöker lyssna efter det så hörs suset ordentligt. Men jag är helnöjd med TV:n just nu. Kör den på "sämre" inställningar för att "köra" in den och undvika inbränningar. Har beställt en komponent kabel till PS2 och XBOX och ska köpa en HDMi spelare i veckan. Tänkte på Samsung HD-950 som oxkså har Divx. Vad tycker ni om den spelaren?
Postad 31 July 2005 - 10:35
rayko
-
rayko
-
Mästare
-
-
3653 inlägg
Jag hör ett sus på min PV500 men det är inget man tänker på när man tittar på TV. Visst när jag försöker lyssna efter det så hörs suset ordentligt. Men jag är helnöjd med TV:n just nu. Kör den på "sämre" inställningar för att "köra" in den och undvika inbränningar. Har beställt en komponent kabel till PS2 och XBOX och ska köpa en HDMi spelare i veckan. Tänkte på Samsung HD-950 som oxkså har Divx. Vad tycker ni om den spelaren?
<{POST_SNAPBACK}>
LG har också en med HDMI och DIVX. Xboxen är det ett ###### oljud på om man tänker efter men det tänker eller stör man inte på när man sitter o spelar. PV500 låter väll mindre än xboxen eller?
Postad 31 July 2005 - 11:03
chrillebn
-
chrillebn
-
Forumräv
-
-
697 inlägg
Jag hör inte en tillstymmelse till brus eller fläktljud på min PV500 .
Nu har jag bara haft den ett par dagar men jag är grymt nöjd med denna plasma, har haft hemma två stycken plasma tidigare (philips 9946 och LG px3) men har lämnat tillbaks båda två efter en månad pga. mycket släpningar och ingen bra bild bland annat.
Denna plasma har jag inte sett några släpningar alls med, kollade på gamla ishockey och fotbolls-repriser igår på C+ och det såg väldigt bra ut.
Jag håller med båda parter här ovan om att, visst kan man vänta till framtiden med att köpa HD-plasma pga. all teknik som kommer med dessa apparater och det är inget fel i det för det kommer mycket roligt framöver, men jag har gått och väntat och funderat nu i två år och det kan man ju göra tills man blir grå.
Köpte denna plasma nu och är helnöjd, får köra den i 5år tills det blir en sovrums-tv för att sedan köpa en roligare pryl.
Postad 31 July 2005 - 11:28
rayko
-
rayko
-
Mästare
-
-
3653 inlägg
Jag hör inte en tillstymmelse till brus eller fläktljud på min PV500 . Nu har jag bara haft den ett par dagar men jag är grymt nöjd med denna plasma, har haft hemma två stycken plasma tidigare (philips 9946 och LG px3) men har lämnat tillbaks båda två efter en månad pga. mycket släpningar och ingen bra bild bland annat. Denna plasma har jag inte sett några släpningar alls med, kollade på gamla ishockey och fotbolls-repriser igår på C+ och det såg väldigt bra ut.
Jag håller med båda parter här ovan om att, visst kan man vänta till framtiden med att köpa HD-plasma pga. all teknik som kommer med dessa apparater och det är inget fel i det för det kommer mycket roligt framöver, men jag har gått och väntat och funderat nu i två år och det kan man ju göra tills man blir grå.
Köpte denna plasma nu och är helnöjd, får köra den i 5år tills det blir en sovrums-tv för att sedan köpa en roligare pryl.
<{POST_SNAPBACK}>
Va bra, Elitseriehockeyn är viktig för mig så ytterligare ett plus att lägga på denna plasma.
Postad 31 July 2005 - 13:28
Unregisteredf7bba9d7
-
Unregisteredf7bba9d7
-
Beroende
-
-
1113 inlägg
samsungen har ingen fläkt men samtidigt blir den väldigt varm bara efter en kort stund.
<{POST_SNAPBACK}>
Vad menar du med detta inlägg? Alla plasmor utvecklar värme, fördelen med Samsungen är att man slipper höra något fläktljud på låg volym och den blir ej varmare än min förra LG som hade en fläkt... Det är kanske dags för dig att köpa en plasma och testa den ett antal timmar hemma och sedan komma med kommentarer hur bra en plasma är för du verkar bara skriva massa inlägg i de olika trådarna fastän du ej äger någon plasma!
Postad 31 July 2005 - 13:34
rayko
-
rayko
-
Mästare
-
-
3653 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Vad menar du med detta inlägg? Alla plasmor utvecklar värme, fördelen med Samsungen är att man slipper höra något fläktljud på låg volym och den blir ej varmare än min förra LG som hade en fläkt...
Det är kanske dags för dig att köpa en plasma och testa den ett antal timmar hemma och sedan komma med kommentarer hur bra en plasma är för du verkar bara skriva massa inlägg i de olika trådarna fastän du ej äger någon plasma!
<{POST_SNAPBACK}>
får väll göra det lillen, ska köpa en nästa vecka. Lutar just nu åt en PV500a. Det jag hörde var att samsungen blir superhet bara efter ett tag om det är sant eller inte vet jag inte eftersom jag inte äger en leksak som heter Plasma TV.
Postad 31 July 2005 - 16:25
Leon_Azzaro
-
Leon_Azzaro
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Tycker att du ska verkligen köpa PV500:an Raynilsson.
Postad 31 July 2005 - 16:32
Unregistered40127
-
Unregistered40127
-
Mästare
-
-
2592 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
..och du ska lägga ut bilder på din.. case
Postad 31 July 2005 - 16:34
rayko
-
rayko
-
Mästare
-
-
3653 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
..och du ska lägga ut bilder på din..
case
<{POST_SNAPBACK}>
Yes, massvis med bilder ska jag lägga ut från olika vinklar om jag bara vet hur man postar bilderna här.
Postad 31 July 2005 - 17:45
JonasJansson
-
JonasJansson
-
Forumräv
-
-
783 inlägg
Hej jag undrar om någon har comhem med digitalbox och använder detta till sin PA50? Hur är bilden, har hört att det varierar väldigt mellan olika leverantörer men inte stött på nån som har comhem-digitaltv ännu.
Postad 31 July 2005 - 19:37
rayko
-
rayko
-
Mästare
-
-
3653 inlägg
37pa50 kostar 42 kr på elgiganten
Postad 31 July 2005 - 20:21
Lorryquai
-
Lorryquai
-
Veteran
-
-
1928 inlägg
att dom vågar....kränkning på högnivå.
Postad 31 July 2005 - 21:23
rayko
-
rayko
-
Mästare
-
-
3653 inlägg
är det problem med maskningar på PV500an?
Postad 31 July 2005 - 22:13
chrillebn
-
chrillebn
-
Forumräv
-
-
697 inlägg
Jonas
Jag har precis bytt från boxer till comhem på min PV500:a och det blev ett jäkla lyft i bildkvalitet, har hela tiden innan kört med boxer men har haft stora problem med täckning och mottagare. Bor i Stockholm och här trodde man att det inte skulle vara några problem.
Så jag skulle inte tveka på comhem, om du inte har parabol som alternativ vill säga.
Postad 01 August 2005 - 15:30
JonasJansson
-
JonasJansson
-
Forumräv
-
-
783 inlägg
Tack! Det var det jag ville höra.. hehe
Vad har du för box till comhem? ..jag har samsungen men har inte hunnit testa den då jag är på annan ort.
Står å velar mellan PA50, Amitech 410, PV500 och Samsung HX.. Skiljer 15000 kr mellan det billigaste alternativet (med dvd, kablar, väggfäste etc) och jag börjar undra om det är värt det. PA50 är ju det billigaste alternativet och då behöver jag inte någon HDMI DVD eller 10 meter HDMI kabel heller...hehehe men alla är ju så nöjda med PV500 men det skiljer ju 2 månader i thailand mellan billigaste å dyraste.
Postad 01 August 2005 - 15:50
chrillebn
-
chrillebn
-
Forumräv
-
-
697 inlägg
Jag köpte ochså Samsungen nu i fredags faktiskt i väntan på HD-box i framtiden och är nöjd med den.
Hade en Thomson till boxer innan och den var helt kass.
Angående plasma val så är det ju mycket att fundera på, kanske först och främst ekonomin vad man har råd med ,men som tidigare nämnts i tråden så kommer det nog en hel del intressant här till höst/vinter så om man orkar och vill vänta så bör man nog göra det.
Ska du köpa lågupplöst så kan du nog lika gärna slå till nu för PA50 och några andra är nog helt okej skärmar.
Postad 01 August 2005 - 16:37
rayko
-
rayko
-
Mästare
-
-
3653 inlägg
Frågan är vilka skärmar är det som kommer som kommer va så bra??
pioneer släpper en snart och Philips med nya ambilight2 och sony som inte verkar ha något revolutionerande.
Det är väll dom 3 eller?
Postad 01 August 2005 - 16:45
JonasJansson
-
JonasJansson
-
Forumräv
-
-
783 inlägg
Tänkte att man köper en PA50 nu, och hänger den på dass om två år å köper en pioneer 50" som stödjer riktig hdtv för samma pengar som en HX eller PV500 kostar idag.
Postad 01 August 2005 - 17:16
Unregistereda8f82565
-
Unregistereda8f82565
-
Forumräv
-
-
660 inlägg
Såg en PA50 idag som tillsammans med en LG (lågupplöst) flankerade en Pioneer HD-panel.
Pioneeren var i särklass förstås men LG:n var inte så pjåkig även om man såg skillnad.
Blev dock mäkta besviken på PA50:an. Intrycket av skärpa och krispighet i bildn lämnade mycket att önska.
Plasmorna matades med samma HDTV-signal via satellit.
Har tidigare sett en SONY lågupplöst panel prestera mycket bra vid sidan av Pioneeren.
H.S.
Postad 01 August 2005 - 17:46
JonasJansson
-
JonasJansson
-
Forumräv
-
-
783 inlägg
Såg en PA50 idag som tillsammans med en LG (lågupplöst) flankerade en Pioneer HD-panel. Pioneeren var i särklass förstås men LG:n var inte så pjåkig även om man såg skillnad. Blev dock mäkta besviken på PA50:an. Intrycket av skärpa och krispighet i bildn lämnade mycket att önska. Plasmorna matades med samma HDTV-signal via satellit. Har tidigare sett en SONY lågupplöst panel prestera mycket bra vid sidan av Pioneeren.
H.S.
<{POST_SNAPBACK}>
Vilken LG var det? Vilka ingångar använde dom? komponenten på PA50 tar ju emot HD material också ju...kanske dom använde scarten... hade LG´n en DVI? Svårt att bedömma bilden om man inte vet vilka ingångar dom använde...
Postad 01 August 2005 - 19:37
Unregistereda8f82565
-
Unregistereda8f82565
-
Forumräv
-
-
660 inlägg
Ska kolla upp nästa gång jag är ner - så ta mina observationer med en nypa salt. Det kan ju vara så att PA50:an inte var optimalt inkopplad.
Postad 01 August 2005 - 20:02
JonasJansson
-
JonasJansson
-
Forumräv
-
-
783 inlägg
LG 42PX4RV var det kanske, lågupplöst men med HDMI så det borde inte varit så konstigt om den slog PA50 på HD material den kostar 21000 ;-, lägger man till 3000:- får man högupplöst samsung HX drar man av 3000:- får man PA50..och kvaliten på plasmorna ligger väl så ungefär, betalar man mer så får man mer...oftast.
Postad 01 August 2005 - 20:43
Unregistereda8f82565
-
Unregistereda8f82565
-
Forumräv
-
-
660 inlägg
Jo, jag tror du har rätt ang. LG-modellen. Däremot vet jag inte hur den var ansluten.
Känner i alla fall att PA50 inte var nå't alternativ.
Iofs är jag mer inne på en smidig liten LCD 32"-are av senaste modell.
...men det är en annan historia.
Postad 01 August 2005 - 21:14
chrillebn
-
chrillebn
-
Forumräv
-
-
697 inlägg
[QUOTE]Frågan är vilka skärmar är det som kommer som kommer va så bra?? pioneer släpper en snart och Philips med nya ambilight2 och sony som inte verkar ha något revolutionerande. Det är väll dom 3 eller? Mjaa, inte revolutionerande kanske men säkert en del trevliga förbättringar annars släpper dom väl inte nya produkter. Samtidigt som 50 tummarna som är på väg neråt i prisklass och är högintressanta enligt mitt tycke för 42" är på gränsen för litet. En annan sak som förvånar är att inte Sony:s skärmar i MRX serien har fått mer uppmärksamhet än vad dom fått för dom har riktigt bra bild samtidigt som dom e riktigt snygga. Tjaa, bara lite åsikter från mig.
Postad 02 August 2005 - 11:56
Unregistered55c65f14
-
Unregistered55c65f14
-
Forumräv
-
-
888 inlägg
Efter mycket trevlig vånda slog jag till på en PA-50
Får den imorgon.
Skall börja med den till´s jag har råd med högupplöst 50" så får barnen ta över denna sedan, tror det är en bra lösning för mig/oss
Några monterings frågor bara:
1, Jag kommer att montera den "direkt" på en 10 mm plywood. Är det djupskillnad mellan dom övre/nedre fästena? (såg en skiss här någonstans med Elfa hängskener & där verka det vara 5-10 mm utbuckling!)
2, Gängan är M8 men hur långt kan skruven gå in i TVén?
Bara så jag kan spara lite tid imorgon genom att springa till järnhandlarn redan idag
//Johnny
ps. i mitt galleri kan ni se mitt projekt "InWall-Plasma" å dito högtalare, rack mm.
bilder uppdateras hela tiden...
Postad 02 August 2005 - 12:14
Unregistered40127
-
Unregistered40127
-
Mästare
-
-
2592 inlägg
Efter mycket trevlig vånda slog jag till på en PA-50 Får den imorgon.
Skall börja med den till´s jag har råd med högupplöst 50" så får barnen ta över denna sedan, tror det är en bra lösning för mig/oss
Några monterings frågor bara:
1, Jag kommer att montera den "direkt" på en 10 mm plywood. Är det djupskillnad mellan dom övre/nedre fästena? (såg en skiss här någonstans med Elfa hängskener & där verka det vara 5-10 mm utbuckling!)
2, Gängan är M8 men hur långt kan skruven gå in i TVén?
Bara så jag kan spara lite tid imorgon genom att springa till järnhandlarn redan idag
//Johnny ps. i mitt galleri kan ni se mitt projekt "InWall-Plasma" å dito högtalare, rack mm. bilder uppdateras hela tiden...
<{POST_SNAPBACK}>
PA50 är helt plan, medans PV500 är ojämn. case
Postad 02 August 2005 - 13:27
Unregistered55c65f14
-
Unregistered55c65f14
-
Forumräv
-
-
888 inlägg
OK, tack.
Men hur långt in går skruven?
Mitt bakstycke (plywooden) är ca. 115x78 cm, hur långt in från vä/hö. sida skall jag ta ut för alla kablarna & hur högt. Har sett den för ett tag sedan baktill men iinte notera exakta mått! tror jag kan börja såga ca. 40 cm in från vä/hö. & ca. 20-25 cm högt? Kan det stämma, kommer jag åt alla kontakter. Iallafall för TV, koponent & scart (rgb).
Tack på förhand,
//JB
Postad 02 August 2005 - 14:02
Unregistered91705c63
-
Unregistered91705c63
-
Användare
-
-
197 inlägg
Sony släpper en ny 42" plasma i September som är HD-Ready , med HDMI och allt. Riktpris är ca: 27500kr, den borde ju vara direkt konkurent till 42" PV500.
Jag inväntar den för att se hur dom står sig mot varandra, om inte annat borde Sony:n dra ner priset på PV500:an något
Postad 02 August 2005 - 14:09
Unregistered55c65f14
-
Unregistered55c65f14
-
Forumräv
-
-
888 inlägg
passa dig bara så att du inte hamnar i "vänt-träsket" för länge... för då sitter du utan hur länge som helst för utvecklingen står ju tyvärr inte still, he hee.
Lätt att säag nu när man själv slagit till efter så mycket letande å velande!
//JB
ps. såg samsungen...5hx nått. bredvid pa-50 & visst verkar den aningen mindre pixlig helt klart. Men det var från 1-2 meter det så det blir ionga problem för mig. Ser den som en instegs plasma i väntan på riktigt högupplöst 50"
Postad 02 August 2005 - 15:30
chrillebn
-
chrillebn
-
Forumräv
-
-
697 inlägg
Användarnamn!
Ser ut att bli riktigt snyggt det du bygger, men det ser väldigt "tätt" ut, har du tänkt på luftgenomströmningen till tv:n?
Kanske bara jag som inte ser det, men ville bara anmärka på det så du inte har sönder tv:n det första du gör, det hade ju varit tråkigt.
Läste texten över din bild efter jag posta detta, glöm detta inlägg
Redigerat av chrillebn, 02 August 2005 - 15:33.
Postad 02 August 2005 - 17:28
Unregistered55c65f14
-
Unregistered55c65f14
-
Forumräv
-
-
888 inlägg
C,
man bugar å bockar för recentionen av mitt 4 H-bio bygge...
Jo, det ligger en lite spalt i överkant som förhoppningsvis räcker som "värmeavledning!".
Köpte lite olika M8.a idag så jag får mäta å såga när jag har den här. Kan bli lite svårt för sticksågen ligger här å hoppar, he hee
//Johnny
Postad 03 August 2005 - 09:10
Unregisteredb99c3aa4
-
Unregisteredb99c3aa4
-
Rookie
-
7 inlägg
Men hur långt in går skruven?
Till botten på skruvhålet är det 50mm, men gängan börjar först efter 20mm. Så köp inte för korta skruv som jag gjorde!
Postad 03 August 2005 - 09:22
Unregistered55c65f14
-
Unregistered55c65f14
-
Forumräv
-
-
888 inlägg
Tack Grunt, 18:- åt helsike dåh
Köpte 25 mm. Då blir just 50 mm bra för min del. Plyskivan är ca.8 mm.
//JB
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|