Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Monitor Audio Silver RS*

1309 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Monitor Audio Silver RS1 (Surroundhögtalare) 1 9.486486 (36) Inga priser
Monitor Audio Silver RS6 (Golvhögtalare) 2 9.162162 (110) Inga priser
Monitor Audio Silver RS8 (Golvhögtalare) 1 9.560606 (65) Inga priser
Monitor Audio Silver RSLCR (Centerhögtalare) 4 9.546874 (63) Inga priser
Monitor Audio Silver RSFX (Surroundhögtalare) 1 9.479998 (24) Inga priser
Monitor Audio Silver RSW-12 (Subwoofers) 3 8.92857 (13) Inga priser
47 relaterade trådar
Monitor Audio Klubben (150 inlägg) 8 år sedan
Slutsteg till hemmabioreceiver (3 inlägg) 12 år sedan
Nyköp av högtalare. till musik och hemmabio ( låta bra och se bra ut) (40 inlägg) 15 år sedan
Tipstråd/Bildtråd- Renovering vardagsrum (7 inlägg) 15 år sedan
Vilken center passar till Monitor Audio RS1 (8 inlägg) 16 år sedan
MA RSFX (5 inlägg) 16 år sedan
Dynaudio Audience 42 eller Monitor Audio RS1 (33 inlägg) 16 år sedan
Högtalare med rejält TRYCK! (244 inlägg) 16 år sedan
Monitor Audio RSFX inställning (3 inlägg) 16 år sedan
vilken uppgradering ger störst skillnad? (6 inlägg) 16 år sedan
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg) 16 år sedan
Högtalartest - Stativare - upp till 5000:- (33 inlägg) 17 år sedan
Kablage till MA RS6, H/K 980 och HD 980? (0 inlägg) 17 år sedan
Mest överskattade/Hypeade högtalarna? (226 inlägg) 17 år sedan
Ny referens bland golvare <15k! (63 inlägg) 17 år sedan
Min Ljudresa (121 inlägg) 17 år sedan
Förslag till Stativhögtalare runt 5000 spänn!? (43 inlägg) 17 år sedan
Nya golvare (67 inlägg) 17 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg) 17 år sedan
Stativhögtalare 3000 - 7000:- (87 inlägg) 17 år sedan
Sub till Monitor Audio RS6 (1 inlägg) 17 år sedan
stärkare till monitor audio rs6/rs8 (22 inlägg) 17 år sedan
Min resa efter nya högtalare (44 inlägg) 17 år sedan
Provlyssnat: 15 högtalare i prisklassen 10 000kr - 40 000 kr (33 inlägg) 18 år sedan
Golvare till Rotel RB-980BX & RC-980BX. (5 inlägg) 18 år sedan
Vilka högtalare för under 10 000kr? (13 inlägg) 18 år sedan
Velodyne Minivee vs Monitor Audio RSW12 (2 inlägg) 18 år sedan
Rs 8 mot B&W 683 (2 inlägg) 18 år sedan
Angående MA RS6 omdömme i Hifi&Musik (102 inlägg) 18 år sedan
Placering av MAs RS fx (12 inlägg) 18 år sedan
Stativare eller golvare, runt 10.000 till rotel? (64 inlägg) 18 år sedan
Monitor RS6 och RS8? (77 inlägg) 18 år sedan
Blue Diamond V.2 < Monitor Audio Silver RS6/RS8? (67 inlägg) 18 år sedan
Räcker min förstärkare? (43 inlägg) 19 år sedan
Åsikter på blivande anläggning (380 inlägg) 19 år sedan
Förstärkare + högtalare - 20 000 kr (15 inlägg) 19 år sedan
Högtalare för metal (75 inlägg) 19 år sedan
Rookie behöver råd! (56 inlägg) 19 år sedan
Kef 7- Ikon6 - Silver RS6 - B&W 603 (19 inlägg) 19 år sedan
Låt fantasin flöda för 20.000! (59 inlägg) 19 år sedan
nya frontar, rf82 eller rs8 (67 inlägg) 19 år sedan
Dynaudio 82 VS Monitor Audio RS8 (10 inlägg) 19 år sedan
Dynaudio 72se eller Monitor Audio Silver RS8? (61 inlägg) 19 år sedan
Vincent SV-226MK eller SV-129? (10 inlägg) 19 år sedan
Monitor Audio till NAD? (11 inlägg) 19 år sedan
Var ute på lyssningsrunda idag... (41 inlägg) 20 år sedan
MA RS6 vs Swans Diva 4.2 / 6.2 (12 inlägg) 20 år sedan

Postad 24 January 2006 - 10:14

thejejk
  • thejejk
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Hmm.... jag som hade fått uppfattningen att det snarare var tvärtom avseende jämförelsen mellan B&W 603 och RS6an. Men each to his own antar jag - får se till att få tummen ur o gå o provlyssna själv! :ph34r:

Postad 24 January 2006 - 22:30

davred69
  • davred69
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Någon som vet om det är någon affär som har rea på MA RS6 under priset 9500:- som är det lägsta på prisjakt just nu?

Postad 24 January 2006 - 23:15

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1191 inlägg
  • 0
>>>livet_är_härligt

Här ser du nyanskillnaden mellan ek och körsbär :)

Bifogad fil  20051121.jpg   33.65K   4 Antal nerladdningar

Mvh Grazi

Postad 26 January 2006 - 11:06

Gäst_Limpans_*
  • Gäst_Limpans_*
  • 0
Förhoppningsvis dyker den mindre modellen RS 5 upp snart, den ser uts om som RS 6 utan det nedre baselementet. Med ett pris på gissningsvis 7-7,5 tkr. Vore kul och lyssna på den på High-End mässan tillsammans med de större modellerna.

En högtalare för dom som lyssnar på lite lättare musik men med bättre botten än de små stativarna RS 1.

Hörde av en handlare att det finns risk för prishöjning på denna högtalarserie.

Redigerat av Limpans, 27 January 2006 - 08:07.

Postad 26 January 2006 - 12:34

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

Någon som vet om det är någon affär som har rea på MA RS6 under priset 9500:- som är det lägsta på prisjakt just nu?

<{POST_SNAPBACK}>

Hörde av en handlare att det finns risk för prishöjning på denna högtalarserie.

<{POST_SNAPBACK}>

Tror jag vad jag vill om... :D Det är bara att kolla prisdiagrammen på Prisjakt för att se att ursprungspriset normalt är det högsta på en produkt och inte tvärtom. Vi får väl veta helt säkert under våren om det även gäller just dessa högtalare...

Kan löna sig att kolla paketpriser med fynda.se eller hallbacks.se om du kan tänka dig att handla på nätet.

Redigerat av Unregistered1013, 26 January 2006 - 15:58.

Postad 26 January 2006 - 18:55

Hifi-Tobbe
  • Hifi-Tobbe
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Någon som har erfarenhet av center o bakhögtalare i RS serien?

<{POST_SNAPBACK}>

Använder RS1 som bakhögtalare = fenomenala. Centern är inte fyskam den heller... Kan bara konstatera att alla högtalare stortrivs tillsammans (och jag med dem). Skall erkänna att jag inte ens lyssnade på varken center eller RS1 före jag köpte; de RS8 som jag provlyssnade var så imponerande.

Postad 26 January 2006 - 19:01

Hifi-Tobbe
  • Hifi-Tobbe
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Hmm.... jag som hade fått uppfattningen att det snarare var tvärtom avseende jämförelsen mellan B&W 603 och RS6an. Men each to his own antar jag - får se till att få tummen ur o gå o provlyssna själv! :wacko:

<{POST_SNAPBACK}>

Jag funderade faktiskt på B&W 603 före jag lyssnade på RS8 (och RS6) och mitt omdöme var det att 603 nog hade en ok bas men att RS6 och RS8 hade en bättre helhet; speciellt RS8. Men, men, man borde ju ha fått ta hem båda och lyssnat paralellt i några veckor :rolleyes: Oberoende så är finishen på MA myyycket bättre (äkta träfaner istället för plast osv.).

Postad 26 January 2006 - 23:34

Unregistered39180
  • Unregistered39180
  • Lärjunge

• 283 inlägg
  • 0
Hej!

Jag tänkte jag skulle skriva ner mina tankar och erfarenheter av vissa högtalare (framförallt MA RS 8).
Strax innan jul bestämde jag mig för att köpa nya högtalare och jag hade lägligt sett att MA kommit ut med ett par nya 6:or (RS serien).
Så jag åkte till Ågrens Hifi i Göteborg för lite testing. Under testet använde jag:
Förstärkare - Arcam A32
CD – Arcam CD 192.
Högtalare – MA RS6, MA RS8, AV Mi 3 och AV Mi 3 Super.
Musik som spelades var Kent – Vapen och ammunition (usel testskiva visade det sig), Absolute Dance, Scissor sisters, Phantom of the Opera, Madonna.

Först ville jag testa vilken av högtalarna som var mest prisvärd. Jag misstänkte att RS8:an skulle vara bättre, men förmodligen inte 3000 kr bättre. Först blev det glad Eurotechno med DJ Alligator – Davaj/davaj. 6:orna började med att vissa på en härlig bas, luftigt ljud, bra tempo. De lät bättre än mina B&W 602:or. Sedan kom 8:orna…

Där flög hatten av :wacko: Yeeeses vilken bas! Vilken rymd! Ännu mer detaljer kom fram. Till och med säljaren tappade hakan! Han trodde inte att det skulle vara en så pass stor skillnad mellan RS 6 och RS 8. I denna musik är basen viktig. Basen var såååå tight vilket fick musiken att flyta på så bra! Man kände tempot! Jag satt och log när jag lyssnade. Högtalarna klarade av att spela bra mycket högre utan att det blev grötigt eller dissigt. Jag kände med en gång att dessa högtalare klart var värda sitt högre pris. Jag fick glad musik.
Vi byte tillbaka till 6:orna och Scissor sisters åkte in i CDn. Vi lyssnade på Take your mama out, det lät bra, men jag ville mest se skillnaden upp till 8:orna. Så jag lyssnade en dryg minut på låten och byte till 8:orna. Denna rokad gjorde jag några gånger för att vara säker på mitt intryck. Här är basen inte så viktig, utan här vill man få fram detaljer. Och det klarar 8:orna klart bäst. Utan tvekan gjorde de ett bättre jobb. Slutsatsen var fortsatt att jag tyckte 8:orna helt klart var värda sina extra 3000 kr.
Nu blev det Phantom of the opera´s tur. Först på 6:orna, sedan 8:orna, med en par byten dem emellan. 8:orna vann, inte helt oväntat, över 6:orna. Musiken smekte dig i 8:orna. Detaljer trängde fram bakom speglar och katakomber. Ljudbilden var enorm. Jag hade bestämt mig, det får bli ett par RS 8.
Jag frågade om det fanns några andra kandidater i denna prisklass. Försäljaren rekommenderade AV Mi 3.
Jag kände att jag även får testa denna innan jag bestämmer mig.
Slutsats: RS 8 har en mycket trevligare bas. Jag uppfattade Mi 3 som basfattig i jämförelse med RS 8. Jag gillar en bas som beskrivs som torr. Det skall bli ett härligt punch utan att bli boooommm, boooommm, booommm. Nej, bom, bom, bom skall det vara. Mi 3 var snäppet bättre än RS 8 på att få fram detaljer, men då fick jag lyssna ordentligt för att höra det. Eftersom jag lyssnar mest på pop så är en trevlig basåtergivning viktigare än att få fram alla detaljer, även om jag skulle vilja få både och. Mi 3 var ytterliggare 2000 kr dyrare än RS 8 och jag tyckte inte att jag fick bättre ljud för de pengarna.
Jag kan säga att säljaren gillade Mi 3 bättre. Just detaljerna gillade han. Det som Mi 3 var något bättre på att få fram. Fast han erkände att RS 8 rockade fet under DJ Alligators davaj/davaj. Där fick Mi 3 se sig slagen.
När jag bestämt mig frågade säljaren om han fick spela Mi 3 Super. Han sa att jag inte behövde vara inne i rummet när han lyssnade (va´ omtänksamt :D ). Han ville se om dessa kunde rocka fet med DJ Alligator låten… Och visst de gjorde de. Bättre på det mesta jämfört med RS 8. Men då kostar de 22 000 kr. Nästan 10 000 kr mer, och det har jag inte nu. Så vill du ha ett par högtalare runt 10 000-15 000 kr så kan jag varmt rekommendera Monitor Audios RS 8. Lyssna och se vad du tycker!

Efter nyår köpte jag ett par Monitor Audio RS 8.

Först spelade jag dem på min Yamaha CD-växlare för 1500 kr och Denon 3805. Det lät ok, men inte alls som jag förväntat mig. Det var boomigt, basen var inte tight. Nu var de inte inspelade så det spelade in. Fast elektronikens betydelse blev tydlig när jag fick med mig dem till Växjö där jag hade min Arcam A22-förstärkare samt CD 192. Det var som natt och dag. Nu var mina högtalare äntligen tillbaka. Jag kände igen dem!
Tänk på att högtalare aldrig är bättre än den elektronik som driver dem och som levererar musiken. Fast det visste du säkert redan :rolleyes:

Edit: Missade att säga att det är en härlig luft mellan instrumenten vilket gör dem oerhört tydliga i en komplex ljudbild. Allt kommer fram bättre.

Redigerat av Unregistered39180, 27 January 2006 - 12:26.

Postad 27 January 2006 - 16:43

Unregistered30bd9569
  • Unregistered30bd9569
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Har tänkt köpa mig ett par Silver RS-8 men vet inte än vilken förstärkare/reciver jag ska köpa till.

Någon som har någon bra ide eller någon som har bra erfarenhet av någon speciell modell?

Postad 27 January 2006 - 16:48

Unregistered66aefef4
  • Unregistered66aefef4
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Eller mer allmänt hållet; Passar RS8/RS6 bäst med en ljus eller varm/mörk förstärkare?

Postad 27 January 2006 - 22:17

HenGus
  • HenGus
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Jag har Denon 3805 tillsammans med RS8, MA:s sub, och dipolerna till surround samt centern (lcr).
Jag tycker att det är ett bra ljud. RS8:orna svarar upp fullständigt på receivern. Jag skall också säga att jag kör Denons dvd 3910 med D-link. Rent ljud är bara förnamnet, framförallt i pure direct-läge. Det går att spela otroligt högt med bibehållen renhet i ljudet. Min känsla är att högtalarna helt och hållet spelar vad skivan innehåller. De lägger inte på något och drar heller inte i från något. En sacd-skiva här en dröm att lyssna på samtidigt som en sämre inspelad skiva inte "lyfter", men då vet jag att det inte beror på min utrustning. Framförallt beror det inte på RS8:orna.
För tillfället är jag helnöjd.

<{POST_SNAPBACK}>

Alltså nu undrar jag lite. Du skrev att rent ljud är bara förnamnet? Sedan skrev du att det går att spela otroligt högt med bibehållen renhet i ljudet? Alltså rent = dist fritt? Men jag har sällan hört högtalare som distar på normala volymer.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad jag menar med att det är rent ljud är att jag enligt mina egna referenser tycker att det är otroligt rent ljud. Utrustningen jag har köpte jag i september 2005 och det är första gången jag har "riktiga" grejer. Det är väl lättare att bli imponerad då!?
Ja, rent = dist fritt!! Det jag tycker är imponerande är att det går att spela så högt utan att det är utrustningen som säger till att något är "fel", om du förstår vad jag menar, det är öronen inte att förstärkare eller högtalare ballar ur utan fortsätter att spela lika rent oavsett volym.
Naturligtvis distar inte högtalare på normala volymer, nästan oavsett högtalare.

Postad 27 January 2006 - 23:20

Unregistered39180
  • Unregistered39180
  • Lärjunge

• 283 inlägg
  • 0

Har tänkt köpa mig ett par Silver RS-8 men vet inte än vilken förstärkare/reciver  jag ska köpa till.

Någon som har någon bra ide eller någon som har bra erfarenhet av någon speciell modell?

<{POST_SNAPBACK}>

Vilken prisklass? Vad är syftet, hemmabio eller stereo?

Postad 27 January 2006 - 23:24

Unregistered39180
  • Unregistered39180
  • Lärjunge

• 283 inlägg
  • 0

Eller mer allmänt hållet; Passar RS8/RS6 bäst med en ljus eller varm/mörk förstärkare?

<{POST_SNAPBACK}>

Vad jag förstår så är högtalarna ganska neutrala. Lyssna på flera olika förstärkare. Man får ofta låna hem för att provlyssna.
Själv är jag väldigt nöjd med min Arcam A22. :lol:

Postad 29 January 2006 - 00:57

Setherial
  • Setherial
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Jag har spenderat större delen av kvällen med att läsa den här megalånga tråden.

Har några frågor som jag inte fått svar på.

1. Jag lyssnar mestadels på Metal/Death Metal och undrar om högtalarna är ljusa i ljudet vid högre volymer med sådan musik...någon måste ju lyssna på sånt här!? (mina canton rc-l är ganska skrikiga med sån musik)

2. Har en Vincent sv-233 nu. Passar det ihop tror ni?

Är ganska sugen på rs6 då jag har inte rum som antagligen passar det plus att jag har en sub redan.

/S

Postad 29 January 2006 - 09:52

Unregistered9bbe6a96
  • Unregistered9bbe6a96
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om RS1 är magnetisk avskärmad?
/Peter

Redigerat av Unregistered9bbe6a96, 29 January 2006 - 09:53.

Postad 29 January 2006 - 11:41

Setherial
  • Setherial
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0

Är det någon som vet om RS1 är magnetisk avskärmad?
/Peter

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, i tråden så står det att de är det iaf.

Postad 30 January 2006 - 02:10

Beefcake
  • Beefcake
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Passar SoundCare Superspikes på golvarna, och i så fall vilken gänga?

Postad 30 January 2006 - 10:57

Gäst_Limpans_*
  • Gäst_Limpans_*
  • 0

Passar SoundCare Superspikes på golvarna, och i så fall vilken gänga?

<{POST_SNAPBACK}>

Vet ej om de passar men det ligger spikes med i kartongen när du köper golvare.

Postad 31 January 2006 - 18:07

Dibblier
  • Dibblier
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Detta fick jag som svar av Monitor Audio: Fine thread 10

Dock vet jag inte vilken ISO standard dom går efter, de verkar inte ha någon bra skruvleverantör då skallen på en av skruvarna för att fästa foten var skev och en hade trasig gäng i mitt fall ;)

Skruvproblemet i mitt fall var dessvärre lindrigt då mellanregistret hade ett tydligt metalliskt missljud, antog först att det skulle försvinna efter inspelning så jag lät högtalarna stå och spela in under helgen då jag var och åkte skidor, det var tyvär kvar när jag kom hem, inte lika tydligt men fortfarande tillräckligt mycket för att jag skulle returnera högtalaren till butik och där konstaterades att mellanregistret var trasigt.

Det känns tråkigt att det ska vara små/stora fel på en såpass dyr produkt... lagomt roligt att ha enbart vänster front i väntan på nytt högtalarelement.

I övrigt är jag nöjd, högtalarna känns väldigt vältillverkade och har hög finish, att de låter bra vet jag sedan provlyssning, nu är frågan hur det blir i mitt rum och med min elektronik, återkommer med en liten recension och jämförelse mot HFLS-1 när jag får tillbaka högtalaren och har spelat in den.

Edit: Fötterna som medföljer är reglerbara i höjd och har en mjukt gummi under sig som gör att högtalaren står bra och inte rör sig, det medföljer även spikes som går att skruva fast mitt under foten ifall man vill använda sig av dessa.

Och när jag tittade lite närmare i manualen så står det klart och tydligt att det är M10 gäng på skruvarna.

Redigerat av Dibblier, 31 January 2006 - 18:27.

Postad 31 January 2006 - 20:43

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0
Hifi&Musik har testat RS8, spec i jmf med RS6, och skriver om detta i nr 1-2/2006. Verkar som de sett vad några medlemmar här tycker för det mesta känns igen (lite mer detaljer, större ljudbild och vaksamhet gällande rummet tex).

Postad 31 January 2006 - 21:23

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Det känns tråkigt att det ska vara små/stora fel på en såpass dyr produkt... lagomt roligt att ha enbart vänster front i väntan på nytt högtalarelement.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är ju iof en ganska billig produkt om man tänker efter. Det är ju en bit från Proson och liknande men långt ifrån High-End. Kan tänka mej att man även på riktigt dyra produkter kan råka ut för detsamma kanske inte lika vanligt då det ofta ingår omgående kvalitets test på alla högtalare som skeppas ut. Men då snackar vi ju också +50Kkr .

Postad 01 February 2006 - 10:57

Dibblier
  • Dibblier
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Absolut, allt är en fråga om felprocent, inga produkter är felfria, det känns dock alltid lite tråkigt när man lyckas pricka in ett exemplar med fel, det är så jobbigt att vänta ;)

På mina Heco Mytos var en kabel inte fastlödd på basen, det var dock lätt att åtgärda själv så det kändes inte lika farligt även om det i princip är ett lika stort fel.

Postad 01 February 2006 - 11:07

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0

Hifi&Musik har testat RS8, spec i jmf med RS6, och skriver om detta i nr 1-2/2006. Verkar som de sett vad några medlemmar här tycker för det mesta känns igen (lite mer detaljer, större ljudbild och vaksamhet gällande rummet tex).

<{POST_SNAPBACK}>

Ärligt talat så är det nästan på pricken av vad vi sagt här, även jämförelsen av helhetsintrycket upp till prisklassen 15tkr eller så. Möjligen har de lite sämre jämförelser med andra modeller och är mindre mångordiga äm tex jag är...

Kanske har de läst på i denna tråden ... :ph34r: :D ;) :D

Postad 01 February 2006 - 11:29

clevername
  • clevername
  • Beroende

• 1088 inlägg
  • 0
Trist, men du kommer i alla fall att få en möjlighet att göra en direkt jämförelse mellan en inspelad och en icke dito RS6 och det finns det säkert ett intresse av att läsa om.

Postad 02 February 2006 - 09:07

Unregistered66aefef4
  • Unregistered66aefef4
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Ni som lyssnat på både RS6 och RS8. Håller ni med HIFI&Musik om att RS8 är ljusare i klangen än RS6?

Postad 02 February 2006 - 09:17

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0

Ni som lyssnat på både RS6 och RS8. Håller ni med HIFI&Musik om att RS8 är ljusare i klangen än RS6?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag skulle säga renare snarare än ljusare, titta på min recension av RS6 mot RS 8 tidigare i tråden---- Min jämförelse mellan RS6 och RS 8 finns i inlägg 244 i denna tråd

Redigerat av spacebot, 02 February 2006 - 09:21.

Postad 02 February 2006 - 16:20

Johan Sj
  • Johan Sj
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej!

Jag var och lyssnade på RS6 idag tillsammans med en förstärkare från Yamaha. Musikvalet var Melody club,
men jag uppfattade det som ganska "skrikigt" när man drog på lite. Är kombinationen högtalare & förstärkare, högtalare & musik val eller? Sedan lyssnade jag på samma Yamaha-förstärkare fast med Dynaudio 42-högtalare och det uppfattade jag som mindre "skrikigt" när man drog på lite.

/ Johan

Postad 02 February 2006 - 19:01

clevername
  • clevername
  • Beroende

• 1088 inlägg
  • 0
Yamahastärkare är förmodligen inte det bästa valet för Monitor Audio.

Postad 02 February 2006 - 19:02

johanare
  • johanare
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Kanske en Marantz-combo hade passat bättre?

Postad 02 February 2006 - 19:05

clevername
  • clevername
  • Beroende

• 1088 inlägg
  • 0
Mycket mer troligt skulle jag säga. Även Denon och Nad kan nog övervägas.

Postad 02 February 2006 - 21:03

Johan Sj
  • Johan Sj
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Tack för tipsen! Är alltså Marantz, Denon och Nad mjukare i ljudet än Yamaha så
att det kompenserar?

/ Johan

Postad 03 February 2006 - 00:49

RiaTuM
  • RiaTuM
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
e det någon som har testat Onkyo TX-SR602E med MA?

Kan det vara en bra combination? :blink:

Postad 03 February 2006 - 01:41

clevername
  • clevername
  • Beroende

• 1088 inlägg
  • 0
Kanske, men de och onkyo har mer kraft att styra elementen med. Dessutom ger de bättre tvåkanalsavspelning.

Jag har haft MA och NAD (tvåkanalare), och även om det inte var det senaste skriket i transparens så lät det behagligt för öronen.

Redigerat av clevername, 03 February 2006 - 01:42.

Postad 03 February 2006 - 07:53

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

att det kompenserar?

/ Johan

<{POST_SNAPBACK}>

Är personligen emot generaliseringar. Tycker många gör det för lätt för sig med att säga att det ena passar bättre än det andra. Tror inte att man enbart på tillverkaren kan avgöra hur det låter. Bäst att lyssna själv. Jag tyckte inte att min Marantz och RS6 lät speciellt uppseendeväckande bra iaf.

Postad 03 February 2006 - 08:49

Unregistered66aefef4
  • Unregistered66aefef4
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0

att det kompenserar?

/ Johan

<{POST_SNAPBACK}>

Är personligen emot generaliseringar. Tycker många gör det för lätt för sig med att säga att det ena passar bättre än det andra. Tror inte att man enbart på tillverkaren kan avgöra hur det låter. Bäst att lyssna själv. Jag tyckte inte att min Marantz och RS6 lät speciellt uppseendeväckande bra iaf.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag måste hålla med. Jag upplever snarare att senare modeller från Yamaha som mycket varma i ljudet till skillnad mot äldre modeller, och till skillnad mot vad många tycks ha för uppfattning. Dessutom gott driv i två-kanal... oj, förlåt lite OT...

Postad 03 February 2006 - 12:58

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0
[OT] Låter verkligen förstärkare olika? Eller är det "accepterad" sanning som vore något för Mythbusters att sätta tänderna i? :blink: För några år sedan så var jag helt övertygad om att min receiver var dålig på stereo, för "alla" vet ju att en receiver inte är bra på musik, eller hur?

Jag skulle därför uppgradera och lånade hem en Arcam receiver som ju är "en av få receivrar som är bra på musik" och Linn Classik som är en integrerad förstärkare och CD-spelare. Jag ville även testa hur pass mycket bättre en ren cd-spelare är i jämförelse med en DVD-spelare, för det "vet ju alla" att det är en dålig cd-spelare.

Till min stora förvåning så tyckte jag att alla förstärkare lät lika bra, ingen av dom var klart, eller ens märkbart, bättre än någon annan. Receivrar är iofs väldigt knepigt att testa om man inte har två uppsättningar av samma högtalare, det tar tid att byta receiver och man kan lätt inbilla sig att man hör eller inte hör skillnad. Däremot så det väldigt lätt att jämföra musik-ljud från två olika spelare, det är ju bara att koppla in bägge på samma receiver. Då kan man snabbt växla mellan spelarna, man behöver dock två kopior av samma skiva. Jag brände av en av High Fidelitys reference cd:s. Även här var skillnaden extremt liten mellan CD och DVD-spelare, så liten att jag inte skulle kunna skilja dom åt i ett blindtest. Prisskillnaden mellan spelarna var ca: 5 ggr, men ljudkvaliteten var likvärdig, trots en långhelgs lyssningsövningar.

Vad blev då min slutsats? Att förstärkare, så länge det inte är något fel på dom och utan filter, ljudfält och eq låter väldigt lika vid "normala" ljudnivåer. Det finns t o m en utmaning i USA som ger en $10.000 om man kan skilja på två (valfria) förstärkare i ett blindtest 12 ggr på rad. Om skillnaden vore så stor som många hifi-recensenter hävdar så vore det väl lättförtjänta pengar? Många har försökt, men ingen har hittills lyckats. Att åka till en butik för att lyssna på en förstärkare är helt meningslöst, det är alldeles för många okända variabler; högtalare, akustik i lokal mm. Man måste låna hem och lyssna i sin egen anläggning. Och de flesta DVD-spelare är långt mycket bättre cd-spelare än vad många tror.

Det har fått mig att ändra på vad jag lägger pengar på, för mig är högtalarna den viktigaste komponenten i en anläggning, därför är jag intresserad av Monitor Audio:s RS-serie. Förstärkare, cd- och DVD-spelare (not: när det gäller musik) blir ytterst marginellt bättre om man går från 5 tkr till 50 tkr. Men viktigast av allt är att inte tro på all hifi-noja som skrivs i olika tidningar eller forum, man måste alltid verifiera alla "sanningar" själv. Så tro inte på någon, allra minst mig, glöm allt jag skrivit, låna hem grejerna och testa själv istället... :( [/OT]

Postad 03 February 2006 - 14:15

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
@Tomas L. Kolla min tråd ang. blindtest av XTZ A100 här på förstärkarforum så får du exempel :)

Postad 03 February 2006 - 14:29

clevername
  • clevername
  • Beroende

• 1088 inlägg
  • 0
Jag har väl den osubstantierade uppfattningen att så länge en förstärkare har kraft nog att driva en högtalare utan att gå på knäna, och försteget inte är ett fuskbygge så är högtalarna det som definierar ljudbilden mest. Typ, om du sätter en 70.000-kronorsförstärkare på en 5.000kr-högtalare, så låter det fortfarande som 5.000kr.

Postad 03 February 2006 - 20:15

johanare
  • johanare
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
För oss i Skåne, bara att åka över sundet o handla billigare...8000SEK för RS6:an.

Monitor Audio i Danmark

Postad 03 February 2006 - 21:22

clevername
  • clevername
  • Beroende

• 1088 inlägg
  • 0

För oss i Skåne, bara att åka över sundet o handla billigare...8000SEK för RS6:an.

Monitor Audio i Danmark

<{POST_SNAPBACK}>

Som jag noterade låååångt tillbaka i tråden :)
Tapeconnection borde kanske komma in i prisjakts internationella priser?

Postad 04 February 2006 - 08:38

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
JA! Inte är det långt dit inte :)

Postad 04 February 2006 - 21:53

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlägg
  • 0
Läste i hifi & musik att på monitor audios hemsida så står om att man kan tweaka lite genom att skruva bort metallgallret som sitter över diskanten. Har inte hittat nån info om det. Någon som har gjort det här på forumet? Hur blir ljudet med ännu lite bättre spridning? Vasst, skrikigt?

Postad 05 February 2006 - 21:37

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0
Det är normalt inte attt rekommendera att ta bort skydden från högtalarelementen, högtalare är avstämda med skydd och de bör alltså vara kvar. Jag har sagt det förr och kommer att säga det igen: jobba med akustiken i lyssningsrummet istället, det har större påverkan på judkvaliteten!

Postad 05 February 2006 - 21:52

johanare
  • johanare
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Föreslår ni RS6 eller RS8 till ett lyssningsrum på 6m*5m (B*L)??
Jag vill helst inte behöva placera ut högtalarna mer än 2-3 dm från vägg. RS6 kanske blir för små och RS8 ska ju va känsligare för placering.

Postad 05 February 2006 - 22:19

alpha
  • alpha
  • Mega!

• 1302 inlägg
  • 0

Jag vill helst inte behöva placera ut högtalarna mer än 2-3 dm från vägg. RS6 kanske blir för små och RS8 ska ju va känsligare för placering.

<{POST_SNAPBACK}>

Faktum är att MonitorAudio rekommenderar ett så kort avstånd till väggen som 20cm, men givetvis bör man själv experimentera med avståndet för att avgöra vad som låter bäst. Många högtalare mår nämligen bra av att placeras en halvmeter från bakväggen, och vissa ännu längre ut i rummet.

I ett rum på 30m^2 skulle i alla fall jag ha övervägt att skaffa ett par RS8.

Postad 11 February 2006 - 14:38

dimmolto
  • dimmolto
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Var har du läst att RS8 ska placeras 20cm ifrån väggen?

Jag har precis flyttat in mina till just ca 2 deci. Det låter jätte bra, basen kom fram mkt mer än tidigare.

Helt underbar kombo.. Primare och RS8. :)

Postad 11 February 2006 - 15:05

alpha
  • alpha
  • Mega!

• 1302 inlägg
  • 0

Var har du läst att RS8 ska placeras 20cm ifrån väggen?

<{POST_SNAPBACK}>

Monitor Audio FAQ:

Would it affect the sound quality if the speaker were closer to a wall than specified in the manual?

As it says in the manual, this depends on how much bass you want, or how little, depending on your tastes. If you have a rear ported speaker and you want a bit more bass, move the speaker close to the wall, and if you want a little less bass try moving the speaker a bit further away than the recommended 20cm (8 inches).

Redigerat av alpha, 11 February 2006 - 15:06.

Postad 11 February 2006 - 17:09

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Det är normalt inte attt rekommendera att ta bort skydden från högtalarelementen, högtalare är avstämda med skydd och de bör alltså vara kvar. Jag har sagt det förr och kommer att säga det igen: jobba med akustiken i lyssningsrummet istället, det har större påverkan på judkvaliteten!

<{POST_SNAPBACK}>

Monitor Audio har ett galler som är möjligt att avlägsna och NEJ högtalare är inte avstämda med galler eller fronttyg. Gallret fanns garanterat inte med när elementet lyssnades fram.

Postad 12 February 2006 - 20:53

Niner
  • Niner
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Tack Thomas L för ett intressant inlägg om olika förstärkare och CD/DVD. Vad använde du för högtalare?
Jag tror som du att man vid normala volymer klarar sig bra med lite enklare elektronik om högtalarna inte är svårdrivna. Har själv haft tankar på att låne hem high-end grejor för att se om man hör skillnad men det är ju lite pyssligt. Det är därför kul att läsa denna typ av tester från medlemmar som inte behöver tänka på att hålla annonsvolymen uppe i tidningen.

Postad 13 February 2006 - 08:08

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

RS 8 skulle fylla det rummet med välljud:)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.