Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 oktober 2010 - 09:21

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

• 426 inlägg
  • 0

Tyckte det var lite kul när jag förklarade att jag tittade på ett program samtidigt som jag spelade in det.
- Nä tyvärr är det en bugg i nya programvaran att man inte kan se på det programet som man samtidigt spelar in
sa hon.
- Vadå går inte sa jag. Det gör jag just nu och har jag gjort varje dag.
- Konstigt, det ska inte gå, blev svaret.
- Jag tror CD har en massa boxar med massa olika fel just nu sa jag.

Det kan jag med. Om jag startar boxen under pågående inspelning är det ingen bild, men då kan jag tex trycka på 1 och sedan se vilken kanal som helst.

Har även lagt märke till att text tv inte täcker hela bilden utan lämnar ett par centimeter med tv-bild runt om. Menylisten når inte heller ut i ytterkant, samt infolisten går inte heller uy i ytterkant av tv-bilden. Det gör det hos mina vänner som har PVR-boxen...?

Postad 06 oktober 2010 - 09:29

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

"Det är ju bra att de gör någonting, men det är bara en bråkdel av alla problem som finns listade här på forumet som tas upp. Det känns tungt...

Jaa,, det blir nog en lång vinter med många inlägg här på "minhembio".
Jag frågade även CD suporten om hur lång tid dom trodde det skulle ta innan dom fixat dom flesta av alla buggarna och fick svaret:
Jag vet inte det kan ta en månad till,,, eller två,,,eller tre.

Det har gått en månad nu och jag tycker informationen från CD är ju helt minnemal,
Undrar var dom gör och varför dom inte backar tillbaka till gamla programvaran?

Redigerat av B BUS, 06 oktober 2010 - 09:31.

Postad 06 oktober 2010 - 09:38

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

• 426 inlägg
  • 0
Enligt vad jag har hört ser vi fram mot en eller ett par större uppdateringar och flera små före jul. Mig gör det det samma bara jag får tillbaka det jag betalar för:

* en stabil box
* en box som klarar det som står i bruksanvisningen
* bäst bild på marknaden

Det har gått en månad nu och jag tycker informationen från CD är ju helt minnemal,

Ja det sköts inte på ett snyggt sätt direkt...

De backar inte pga VOD.

Postad 06 oktober 2010 - 09:38

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

...... men jag kan också hålla med CD att det kanske är bättre att ta bort halvskakiga funktioner än att ha något implementerat som fungerar ibland.

Skulle man resonera så skulle dom nog inte släppt den nya programvaran alls. Hela den är väl snällt sagt halvskakig.

Postad 06 oktober 2010 - 09:55

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0
Jag tycker det är lite dåligt att bara ett 70 tal personer röstat här:
https://www.minhembi...p;#entry3023335

Då ca 160-200 olika personer gjort inlägg om problem med boxen i denna tråd efter 8 September.
Kanske rubriken är otydlig?
Och hur många röstade innan 8 sep?
Innan 8 sep tyckte jag att den fungerade bra men kan bli bättre, men det tycker jag inte längre :)

Redigerat av B BUS, 06 oktober 2010 - 10:00.

Postad 06 oktober 2010 - 10:26

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Jaa,, det blir nog en lång vinter med många inlägg här på "minhembio".
Jag frågade även CD suporten om hur lång tid dom trodde det skulle ta innan dom fixat dom flesta av alla buggarna och fick svaret:
Jag vet inte det kan ta en månad till,,, eller två,,,eller tre.

Det går inte att backa mjukvaran för då blir det en total ominstallation och det medför att alla skulle få allt på HDD'n raderat, vilket inte skulle vara så lyckat, dvs det finns enbart en väg framåt och det är med den nya mjukvaran

Jag har testat nästa mjukvara -15, vet inte när CD ska släppa denna men det är nog snart. Den löser i alla fall några problem, bl.a så har jag inte sett några mute och behov av dubbel start med den nya mjukvaran, vilket jag hade varje gång med -14. Tyvärr löser den långt ifrån allt, bl.a så är start med rec kvar den med att det blir med svart bild vid start, men den går som sagt att lösa med att i EPG välja en kanal och OK. CD måste också få fixat HDMI interfacet, jag skulle tro att näst>nästa mjukvara >-15 release hänger på när man har en lösning på det, och om man kan få upp ett spår varför några är drabbade av denna bugg

Postad 06 oktober 2010 - 10:41

fremar-7
  • fremar-7
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Det går inte att backa mjukvaran för då blir det en total ominstallation och det medför att alla skulle få allt på HDD'n raderat, vilket inte skulle vara så lyckat, dvs det finns enbart en väg framåt och det är med den nya mjukvaran

Jag har testat nästa mjukvara -15, vet inte när CD ska släppa denna men det är nog snart. Den löser i alla fall några problem, bl.a så har jag inte sett några mute och behov av dubbel start med den nya mjukvaran, vilket jag hade varje gång med -14. Tyvärr löser den långt ifrån allt, bl.a så är start med rec kvar den med att det blir med svart bild vid start, men den går som sagt att lösa med att i EPG välja en kanal och OK. CD måste också få fixat HDMI interfacet, jag skulle tro att näst>nästa mjukvara >-15 release hänger på när man har en lösning på det, och om man kan få upp ett spår varför några är drabbade av denna bugg

Med andra ord så blir det till att kräva att de tar bort en månad till på fakturan igen då för jag gissar på att det kommer dröja flera månader till innan boxen fungerar som innan uppdaterigen igen då.

Postad 06 oktober 2010 - 10:42

Vigilante
  • Vigilante
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0
Fortfarande problem med boxen och icke HD kvalitet på sändningarna trots Hd kanal.
Film Hd, Sport Hd etc. etc. Flera av kanalerna indikerar ingen Hd när man trycker på info knappen.

Postad 06 oktober 2010 - 10:46

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

.... för då blir det en total ominstallation och det medför att alla skulle få allt på HDD'n raderat, vilket inte skulle vara så lyckat, dvs det finns enbart en väg framåt och det är med den nya mjukvaran

Känns ändå som ett billigt pris att betala om man får en box som går att använda igen.
Vad ska man ha det man har på hårddisken till när man ändå knappt kan titta på det om man har den nya programvaran.

Postad 06 oktober 2010 - 10:54

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

Fortfarande problem med boxen och icke HD kvalitet på sändningarna trots Hd kanal.
Film Hd, Sport Hd etc. etc. Flera av kanalerna indikerar ingen Hd när man trycker på info knappen.

Ja just det här med infon har jag inte klagat på eftersom det är ett litet problem, men jag har också märkt att den inte stämmer alls. Eftersom jag inte kan få ut mer än 576 ur min box har jag ingen kommentar till HD sändningarna, men därimot har jag märkt att ibland när det står 5,1 ljud är det inte det, och ibland när 5,1 inte är vit så är det 5,1 ljud ändå. Så uppgifterna i infon känns mer som en slumpgenerator än någon information.

Och för min del skulle dom gärna få radera alla inspelningar om man fick en programvara som funkar igen.

Redigerat av B BUS, 06 oktober 2010 - 10:56.

Postad 06 oktober 2010 - 10:59

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Nu blev du tvetydig... har du dålig bild eller tror du att du har dålig bild eftersom HD-loggan inte tänds?
Samt dubbelkollat vilken upplösning boxen sänder i samt RGB/Ycbr.
ja, jag vet, tjatigt...
undrar om inte bildproblemen som en del har hänger ihop med HDMI-problem, att boxen och TVn inte helt kommer överens om vad som ska finnas på HDMI-kabeln. Bara ren spekulation ska sägas.

Kan säga att jag har HD-kvalité på HD-kanalerna. Har liksom Que visserligen version .15 i boxen men även med .14 hade jag inga sådana problem. Kan dock säga att jag testat .15 versionen mot två datorskärmar med HDCP och stöd för 720p men till dessa kunde boxen enbart levererar 576p vilket tyder på att något inte är som det ska med HDMI-gränssnittet i den versionen med.

Postad 06 oktober 2010 - 12:36

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Känns ändå som ett billigt pris att betala om man får en box som går att använda igen.
Vad ska man ha det man har på hårddisken till när man ändå knappt kan titta på det om man har den nya programvaran.

Kan förstå att de som inte kan få ut HD från sin box kan tycka så, men min gissning är att det ändå är väldigt få som har drabbats, i all fall betydligt färre än som skulle drabbas om allt blev raderat i alla boxar.

Är det så att med den nya -15 mjukvaran, att det fortfarande inte går att köra HD så tycker jag du/ni ska få en ersättningsbox med den gamla mjukvaran under tiden som det tar för att få fram nästa mjukvara. Jag har full förståelse att denna box, utan möjlighet till HD, är totalt värdelös. Har man en HD box så ska det gå att få ut HD, det tycker jag man kan kräva och inte enbart att man får fri betalning!

Men CD har fortfarande inte full koll på vad detta beror på, så ge gärna info om mot vilket HDMI interface (utrustning) ni kör och som ni har problem emot!

Jag har testat fram och tillbaka och jag kan låsa på 1080i och TV'n visar 1080 och låser jag på 720p så visar TV'n 720, så det är inte generellt

Ja just det här med infon har jag inte klagat på eftersom det är ett litet problem, men jag har också märkt att den inte stämmer alls. Eftersom jag inte kan få ut mer än 576 ur min box har jag ingen kommentar till HD sändningarna, men därimot har jag märkt att ibland när det står 5,1 ljud är det inte det, och ibland när 5,1 inte är vit så är det 5,1 ljud ändå. Så uppgifterna i infon känns mer som en slumpgenerator än någon information.

Detta är väl enbart info, så det som kommer ut är väl det som sänds i alla fall via SPDIF. Däremot tror jag att AC3 ljud i HDMI inte fungerar, men kör SPDIF

Redigerat av Unregistered124686ac, 06 oktober 2010 - 12:43.

Postad 06 oktober 2010 - 12:41

mrmonk
  • mrmonk
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Jag funderar på att ta ur hårddisken med den gamla mjukvaran (har ej uppgraderat) och installera den nya "mer buggiga" mjukvaran på en ny hårddisk.. Så kan man alltid gå tillbaka om CD inte får ordning på nya mjukvaran..

Någon som vet om t.ex. dessa 2,5 " diskar skulle fungera i boxen?
https://www.prisjakt...kt.php?e=390785
https://www.prisjakt...kt.php?p=341499

Redigerat av mrmonk, 06 oktober 2010 - 12:43.

Postad 06 oktober 2010 - 12:52

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Skulle man resonera så skulle dom nog inte släppt den nya programvaran alls. Hela den är väl snällt sagt halvskakig.

Håller med, den skulle inte ha släpps.

Redigeringsfunktionen har dock varit på bugglistan sedan 2007, och de har troligen inte fått någon ordning på den, då var det väl någon smart person på Sagem som sa att vi strycker den och försöker få ut en helt buggfri kod, fin tanke va B)

Dock var det väl något som sedan gick snett, någon kanske hörde det som att vi försöker få ut en helt buggig kod B)

Postad 06 oktober 2010 - 13:16

Kallekula1
  • Kallekula1
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Jag funderar på att ta ur hårddisken med den gamla mjukvaran (har ej uppgraderat) och installera den nya "mer buggiga" mjukvaran på en ny hårddisk.. Så kan man alltid gå tillbaka om CD inte får ordning på nya mjukvaran..

Gör då för guds skull på detta vis innan du uppgraderar till nya skiten!, dra ur antennkablarna fabriksåterställ boxen, tryck i nya hårdisken låt den jobba färdigt och förhoppningsvis så lägger den upp den gamla mjukvaran som fungerar på den ?, (i mitt fall efter uppgradering bytte tillbaka till gamla hd med gamla funkande fw resettade stoppade i helt ny disk igen men ta mig f,,n så lade boxen in nya skit fw på den i allafall, ! (ligger lagrat i ett epromm minne i boxen tydligen) men testa du också för du har ju inte uppgraderat nån gång för efter det är det kört att backa på disken , sök mina tidigare inlägg och läs hur jag prövat, nu återstår bara kloning av gamla disken vilket jag inte vågar i windows !? har aldrig klonat nån disk innan tipps önskas hur man går tillväga att klona dessa diskar så att inte allt försvinner eller disken ej funkar efter det ?

Postad 06 oktober 2010 - 13:25

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

• 426 inlägg
  • 0
Det är säkert som så att vissa inte kan få ut HD överhuvudtaget.

Hos mig kan det vara HD och/eller 5.1 ljud fast det inte visas i info-fältet. Alltså förstärkare känner av och levererar 5.1 fast det inte är highlightat (hittade inget bättre ord) i info-listen.

MEN, det är som tidigare inlägg också har belyst ytterst tråkigt att ha HD-boxar som inte överhuvudtaget lämnar högre upplösning än 576 eller som Canal Digital svarade mig:

Ju bättre tv man har efter uppdateringen ju sämre bild har man fått...

Då är det inte kul att på deras hemsida inte skönja en rad om detta i buggfixlistan.

Så que och Monshi, upplever ni bättre bild med .15 kontra .14 på både SD samt HD-kanaler?

Postad 06 oktober 2010 - 13:35

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

Kan förstå att de som inte kan få ut HD från sin box kan tycka så, men min gissning är att det ändå är väldigt få som har drabbats, i all fall betydligt färre än som skulle drabbas om allt blev raderat i alla boxar.

Är det så att med den nya -15 mjukvaran, att det fortfarande inte går att köra HD så tycker jag du/ni ska få en ersättningsbox med den gamla mjukvaran under tiden som det tar för att få fram nästa mjukvara. Jag har full förståelse att denna box, utan möjlighet till HD, är totalt värdelös. Har man en HD box så ska det gå att få ut HD, det tycker jag man kan kräva och inte enbart att man får fri betalning!

Jag har redan fått en box med den gamla fungerande programvaran. Dock är det ju väldigt störande att man ska behöva svara NEJ varje gång man startar boxen på frågan om man vill uppdatera eller inte.
Tycker att det borde räcka med att välja det en gång. Det borde ju vara vitsen med det alternativet.
Jag kommer ändå inta att uppdatera till den nya -15 programvaran när den kommer för den har ju inga fixar för de problem som är värst för mig, det med HDMI interfacet alltså. Jag hade stora problem med svart bild och gröna streck

Postad 06 oktober 2010 - 13:52

Unregistered97f17518
  • Unregistered97f17518
  • Användare

• 223 inlägg
  • 0
I lördax kraschade min box totalt, tror jag var en av dom första som fick den nya boxen för dryga 2 år sedan, den har naturligtvis strulat efter senaste uppdateringen med hängning, mute, två omstarter etc men i lördax gick den ej att få igång. Nu har CD skickat en ny box, var inget snack om garantin gått ut utan dom medgav att det var den nya mjukvaran som pajat boxen. Så ikväll skall jag koppla in den. Bara att hålla tummarna att den funkar]OCH att CD till slut löser det här sanslösa/idiotiska skämtet med buggiga boxar. Det har ju varit så här sedan den första HD-boxen kom lagom till fotbolls-vm 2006........Nu har man haft över 4 år på sig att lära, räcker inte det ?
B)

Postad 06 oktober 2010 - 14:12

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Så que och Monshi, upplever ni bättre bild med .15 kontra .14 på både SD samt HD-kanaler?

Hade inga problem med .14 och har inge med .15 på den fronten. Ska sägas då att jag sitter med en plasma med upplösningen 1024x720, dvs TVn får skala in vad den än får till sig, och jag har bra bild både på SD och HD men HD är bra mycket bättre. Fasiken, nu under beta-perioden (18 dagar med nytt programkort) har jag alla kanalerna och ovan kan säga att Discovery HD, exempelvis, har jekligt bra bild. Lite överdriven kontrast ibland kan jag tycka men skarp är den. (vanligen bara lokal + C+total)
Vad jag vill säga, min TV förlåter kanske en del fel som mer högupplösta LCD-skärmar kanske snarare förstärker.

Postad 06 oktober 2010 - 14:21

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Det är säkert som så att vissa inte kan få ut HD överhuvudtaget.

Hos mig kan det vara HD och/eller 5.1 ljud fast det inte visas i info-fältet. Alltså förstärkare känner av och levererar 5.1 fast det inte är highlightat (hittade inget bättre ord) i info-listen.

MEN, det är som tidigare inlägg också har belyst ytterst tråkigt att ha HD-boxar som inte överhuvudtaget lämnar högre upplösning än 576 eller som Canal Digital svarade mig:

Ju bättre tv man har efter uppdateringen ju sämre bild har man fått...

Då är det inte kul att på deras hemsida inte skönja en rad om detta i buggfixlistan.

Jag ser ingen skillnad mellan -14 och -15 när det gäller bilden (personligen tycker jag bilden har blivit något sämre jämfört med den gamla mjukvaran särskilt på SD då särskilt med HD RGB men OK med YCbCr)

Det verkar inte som att CD/Sagem har hittat problemet och kunnat lösa det heller. CD har det på listan som hög prioritet för kommande mjukvara >-15.

Postad 06 oktober 2010 - 14:44

LabanV
  • LabanV
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Om jag försöker att starta min box med TV'n avslagen får jag felkod Pb03 m.fl. slutar med 01 och omstart med knappen på fronten.

Hur kan boxen veta att TV'n är avslagen innan den har startat?

Kopplad med HDMI-HDMI Pioneer Kuro PDP-LX5090(H)

Postad 06 oktober 2010 - 14:44

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

• 426 inlägg
  • 0
Tack för era svar.

Jag har med denna boxen kört Pioneer PDP-508XD, och nu Pioneer KRP-500. (båda plasma)

Med 508an hade jag bra SD och HD-bild. Med KRP-500 hade jag riktigt bra SD-bild och grym HD-bild.

Men efter uppdateringen liknar min SD-bild analogt från Comhem. HD är hyffsat men inte mer... Dessutom det här med att menyer och text tv som inte fyller rutan ordentligt? Kan det ha med overscan att göra? Om man inte har overscan på borde ju bilden som visas bli skarpare, eller?

Jag kör också med YCbCr ut på HDMI. Bra kablar inget lakrits. EPGn och övriga menyer är hur suddiga som helst. Kan jämföras med när man har för låg upplösning på dataskärmen.

Det är skönt att höra att det inte bara är jag som upplever bilden som sämre efter uppdateringen, även för oss som HDMI fortfarande fungerar för.

Postad 06 oktober 2010 - 15:33

Unregistered42a8f054
  • Unregistered42a8f054
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Ny programvaruversion 4.20.15 har släppts i Norge. Har ett Norskt kort har därför kunnat uppdatera båda boxarna idag. Man får hoppas att det löser några av problemen.

Postad 06 oktober 2010 - 15:50

Schteff
  • Schteff
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Någon som har hört något konkret från CD?
Typ någon form av roadmap.

Jag har fortfarande inte fått svar från CD, men dom kanske känner sig förvirrade att de fick brev i just pappersform.

Och ju mer man läser här om hur många som verkligen har problem och att CD vägrar kommunicera så blir åtminstone jag utmattad.

Man borde få sätta abonnemanget i vila och lägga boxen under en sten tills det kommer en stabil mjukvara.

Jäkligt nära på att säga upp skiten i vilket fall.

Postad 06 oktober 2010 - 17:17

Unregistered09d4d475
  • Unregistered09d4d475
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Tack för tipsen. Nytt strömagg och boxen fungerar igen,inga meddelanden om sätt i programkortet
En personlig tanke. Tror aldrig CD för ordning på boxen. De borde ta förlusten att fixa fram en ny bättre box
och byta ut alla.

Mad

Postad 06 oktober 2010 - 17:18

6e6w6e
  • 6e6w6e
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
VARJE gång jag startar boxen får jag upp "Ingen signal" skylten oavsett vilken kanal jag försöker med. Det enda som hjälper är att göra en ny kanalsökning, då funkar boxen klockrent igen. Inget jätteproblem men jäkligt drygt.

Är det fler som har detta problem?

Har försökt följa den här tråden efter uppdateringen men tror inte jag har sett något om det här.

Postad 06 oktober 2010 - 18:02

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

VARJE gång jag startar boxen får jag upp "Ingen signal" skylten oavsett vilken kanal jag försöker med. Det enda som hjälper är att göra en ny kanalsökning, då funkar boxen klockrent igen. Inget jätteproblem men jäkligt drygt.

Har försökt följa den här tråden efter uppdateringen men tror inte jag har sett något om det här.

Nä, jag tror inte jag har sett någon annan här har det problemet varje gång man startar.
För mig kommer "ingen signal" upp då och då när jag tittar inspelat material.
Jag har fått igång den igen efter att jag gjort boxen strömlös några minuter.
Men det är bra att veta att det troligen även går att fixa med en ny kanalsökning.

Jag fick rådet att se till att LNB 1 har högst signalstyrka, vad har du för värden på på signalstykan?

Jag har inte skiftat mina antenkablar än, men ska gjöra det senare ikväll.

Redigerat av B BUS, 06 oktober 2010 - 18:05.

Postad 06 oktober 2010 - 18:10

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Inte omöjligt att det har med nätdelen att göra, hör med CD om de kan skicka en ny

Var för snabb att säga att version-15 löste mute buggen, fick just en mute när jag skulle starta. Men det är inte nu varje gång, alltid en förbättring B)

Postad 06 oktober 2010 - 18:38

Fraggelberget
  • Fraggelberget
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Morsning i tråden

Verkar vara MÅNGA som liksom jag har stora problem med HD boxen. Har just pratat med CD, eller pratat och pratat, mest lyssnat på en person som slingrade sig som en mask på en metkrok.
Och jag tror inte att det kommer hända så mycket på ett bra tag. Dom hänvisade till avtalet som gjorde gällande att CD hade rätt att ändra mjukvara och annat utan att kompensera oss kunder för detta.
Och vis av tidigare erfarenheter så är det bara att kavla upp skjortärmarna och plocka fram det enda språk dom förstår, det juridiska.
Så jag tänkte kolla läget och se hur pass stort intresset är för att väcka en så kallad grupptalan mot CD. Detta är något man kan ta till när många drabbas av samma sak från en och samma leverantör.

Dra ett pm till mig så jag vet hur stort intresset är.

/Fraggelberget

Kan meddela att jag informerat CD om att föreningen Grupptalan mot CanalDigital är under bildande. Vi får de hur dom, om dom, reagerar på detta.
//Fraggelberget

Redigerat av Fraggelberget, 08 oktober 2010 - 15:27.

Postad 06 oktober 2010 - 19:00

lpc123
  • lpc123
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Jag har åter en fungerande box!
Det var som många här sa nätagget som behövde bytas!!
Nu funkar den som den gjorde innan lite si så där men nu har jag bild igen!!
Nätagget verkar ställa till mycket problem

Postad 06 oktober 2010 - 19:03

6e6w6e
  • 6e6w6e
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Nä, jag tror inte jag har sett någon annan här har det problemet varje gång man startar.
För mig kommer "ingen signal" upp då och då när jag tittar inspelat material.
Jag har fått igång den igen efter att jag gjort boxen strömlös några minuter.
Men det är bra att veta att det troligen även går att fixa med en ny kanalsökning.

Jag fick rådet att se till att LNB 1 har högst signalstyrka, vad har du för värden på på signalstykan?

Jag har inte skiftat mina antenkablar än, men ska gjöra det senare ikväll.

Har bara en antennkabel inkopplad än så länge (även om boxen visar signalstyrkan på bägge ingångar emellanåt) och den visar 65-67%.

Postad 06 oktober 2010 - 19:29

chpal56
  • chpal56
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Jag kan inte välja YCbCr utan bara RGB. Kan det bero på att jag använder komponent mot TV:n? HDMI är ansluten mot projektorn.

Postad 06 oktober 2010 - 20:24

Unregisteredd42b33aa
  • Unregisteredd42b33aa
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Hej!

Förutom alla buggar som finns så har man tagit bort möjligheten att installera en större hårdisk, varför ?

Det var droppen som fick bägaren att rinna över för mig. Nu är jag 5645 kr fattigare men betydligt lyckligare än tidigare.

Följer denna tråd även i fortsättningen och kanske testar att plugga in min box i framtiden för eventuell ny programvara.

//Jörgen

Postad 06 oktober 2010 - 21:22

lpc123
  • lpc123
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Om jag försöker att starta min box med TV'n avslagen får jag felkod Pb03 m.fl. slutar med 01 och omstart med knappen på fronten.

Hur kan boxen veta att TV'n är avslagen innan den har startat?

Kopplad med HDMI-HDMI Pioneer Kuro PDP-LX5090(H)

hade samma problem men detta löste sig med nytt nätagg!!
fick mitt nya nätagg idag och voila så sparkar den igång igen!

Postad 07 oktober 2010 - 05:26

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Är det någon som har haft problem med HDMI interfacet och handskakningen som har bytt nätaggregat? det verkar som var en metod som kan lösa många problem. HDMI sätts väl upp i init och det verkar som boxen drar mycket ström då, och kanske sätts HDMI interfacet ur funktion vid uppstart om inte den får rätt spänning

Postad 07 oktober 2010 - 07:48

BenganJ
  • BenganJ
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Är det någon som har haft problem med HDMI interfacet och handskakningen som har bytt nätaggregat? det verkar som var en metod som kan lösa många problem. HDMI sätts väl upp i init och det verkar som boxen drar mycket ström då, och kanske sätts HDMI interfacet ur funktion vid uppstart om inte den får rätt spänning

Gör som jag och ring till Canal Digital och berätta om dina problem. De skulle skicka ett nytt nätagg kostnadsfritt så då kan man ju testa själv :)

Postad 07 oktober 2010 - 08:00

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Gör som jag och ring till Canal Digital och berätta om dina problem. De skulle skicka ett nytt nätagg kostnadsfritt så då kan man ju testa själv :)

Jo det hade jag gjort om jag hade haft något problem, nu försöker jag förstå andras problem :D

Postad 07 oktober 2010 - 08:07

mrmonk
  • mrmonk
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Gör då för guds skull på detta vis innan du uppgraderar till nya skiten!, dra ur antennkablarna fabriksåterställ boxen, tryck i nya hårdisken låt den jobba färdigt och förhoppningsvis så lägger den upp den gamla mjukvaran som fungerar på den ?, (i mitt fall efter uppgradering bytte tillbaka till gamla hd med gamla funkande fw resettade stoppade i helt ny disk igen men ta mig f,,n så lade boxen in nya skit fw på den i allafall, ! (ligger lagrat i ett epromm minne i boxen tydligen) men testa du också för du har ju inte uppgraderat nån gång för efter det är det kört att backa på disken , sök mina tidigare inlägg och läs hur jag prövat, nu återstår bara kloning av gamla disken vilket jag inte vågar i windows !? har aldrig klonat nån disk innan tipps önskas hur man går tillväga att klona dessa diskar så att inte allt försvinner eller disken ej funkar efter det ?

Tack för ditt tips... Men menar du att den mjukvara som CD skickar ut lagras på epromm-minne i boxen och inte på hårddisken? Isåfall är det ju omöjligt att skifta mellan den gamla eller nya mjukvaran även om man har flera hårddiskar.

/mrmonk

Redigerat av mrmonk, 07 oktober 2010 - 08:08.

Postad 07 oktober 2010 - 13:39

Kallekula1
  • Kallekula1
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Tack för ditt tips... Men menar du att den mjukvara som CD skickar ut lagras på epromm-minne i boxen och inte på hårddisken? Isåfall är det ju omöjligt att skifta mellan den gamla eller nya mjukvaran även om man har flera hårddiskar.

/mrmonk

Jo den lagras i ett epromm- i boxen också, och laddas därifrån ut till nya hårdisken så även disken får samma fw, därför du ska testa som jag skrev att även ha antennkablarna ur så den inte tar nya fw direkt från satelit, jag hade täckt över parabolhuvedena när jag prövade byta disk igen men fick då endå nya fw lagrad på den andra nya hd också, så då måste boxen ha den lagrad i sig!, jag hade ju som sagt redan uppgraderat innan och då skriver den troligtvis in nya fw i sitt epromm-minne i boxen det är vad jag misstänker!? i värsta fall har den redan gjort det skrivit över minnet (som man är ovetande om i så fall ) och att den gör det så fort det kommer ut ny fw via satelit även att man inte uppdaterat ,så kanske den redan har skrivit över i allafall ? och sedan frågar om man vill uppdatera ? någon som vet nåt mer om detta ? lite sjukt att en box kan eller får bete sig så här !? när man tex gör en fabriksåterställning så ska ju boxen igentligen bli som den var vid första installationen, men icke! cd gör allt för att paja våra boxar helt och hållet,,, och varför har dom spärrat hårdiskbyten !? att lägga krut på det istället för att fixa fungerande box. dom borde skämmas verkligen tänker inte rekommendera cd till nån längre efter detta strul.

Postad 07 oktober 2010 - 18:18

Unregistered420cb7ee
  • Unregistered420cb7ee
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Hej.

Hade i dag ett 45 min. långt samtal med CD:s kundtjänst pga. alla mina problem med HDTV-boxen.

Först ville de att jag skulle beställa en montör hem för att kolla min installation av parabol och antenkablar.
Sedan efter många om och men kunde det räcka att jag åkte in med boxen till en återförsäljare och kolla hur mycket antennsignalen var hos denne återförsäljare.
Mina signaler är Antenn 1:62% Antenn 2:65%

Mina problem är:

EFTER den nya uppdateringen:Alla de som beskrivs i denna tråd.

FÖRE den nya uppdateringen: Boxen låser sig ett flertal gånger varje kväll (en bra kväll BARA 2-3 ggr.).
Detta händer oavsett om man ser på direktsänt material eller inspelat material.
Vid direktsändning låser den sig då man byter kanal, använder sig av programguiden,pausar sändningen (timeshift).
Vid inspelat material då man pausar eller går över till direktsänt material tillfälligt.
Och låsningar lite hur som helst direkt man använder fjärren.
Därför frågade jag supporten på CD i dag vad dessa låsningar hade med antennsignalen att göra med vilket denne inte kunde svara på.
Men för att göra det så krångligt som möjligt för kunden ville de att jag endera skulle beställa en tekniker hem eller testa boxen (antensignalen) hos en återförsäljare.

De lovade att skicka en check på 500 kr. som skulle täcka en teknikers besök hemma hos mig.
När jag påtalade att 500 kr. antagligen räckte till milavgiften bara (6 mil.enkel resa) så förstod hon inte hur det kunde vara så.
Sa att om de sänder ett papper som lovar att de betalar teknikern i sin helhet så kunde jag göra detta,men det gör de inte enligt supporten.

Så nu sitter man med en nästan obrukbar box hemma men måste betala abbonemangsavgiften trots detta.
Supporten ville inte alls diskutera någon form av kompensation av avgiften tills en fungerande mjukvara/box finns hos mig.

Kan ni som läser detta svara via inlägg eller PM om vad era antennsignaler är.

Det vore jättesnällt.

Hon sa att den nya mjukvaran skall finnas till hand senast till JUL.
Vilken jul frågade jag då.
Mjukvaran vi fick i September skulle ju finnas klar redan i februari 2010 men kom först efter drygt ett halvt år.
Men det förstår man ju nu varför det tog sådan tid.

DET MÅSTE TA TID ATT PROGRAMMERA NÅGOT DYLIKT SKIT SOM DEN AKTUELLA MJUKVARAN ÄR !

MVH:Amadeus

Postad 07 oktober 2010 - 19:28

Sripa
  • Sripa
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Hej.

Mina signaler är Antenn 1:62% Antenn 2:65%
Kan ni som läser detta svara via inlägg eller PM om vad era antennsignaler är.
MVH:Amadeus

Jag har 61 och 69 och har samma problem om du beskriver!!
//Leif

Postad 07 oktober 2010 - 19:53

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Kollade av signalvärden för en tid sedan åt CD
Bifogad fil  frekvens.PNG   8,7K   5 Antal nerladdningar

Stabilt av bara den och beror inte på om jag skiftar kabel mellan kontakterna på boxen.
Boxen är av den sorten som fungerar ganska bra...

Redigerat av Monshi, 07 oktober 2010 - 19:55.

Postad 07 oktober 2010 - 23:04

domina2r
  • domina2r
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Ja du det problemet har jag, ALLTID efter poweroff har jag ingen signal på ca 40 av mina 50 kanaler, så endel skitkanaler fungerar, sen efter kanalsökning så fungerar alla kanaler igen, fick en ny trafo igår, den nya med onoff-switch, men har ej testat den än, ska nämnas att jag end kör med 1 st antennkabel i. Sen kan jag ej skriva under på klockrent direkt, seg som attan vid kanalbyten, tycker bilden e sämre, vod kraschar hela boxen ibland mm mm. Väntar m spänning på den nya programvaran.

Postad 08 oktober 2010 - 05:42

Unregistered4877c979
  • Unregistered4877c979
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

hakanl
vad för Tv/receiver har du inkopplad?
Hur är HDMI inkopplad? Låter som handskakningsproblem som ett flertal har drabbats av. Enligt kontakt på Canal Digital har de inget svar än på om Sagem ändrat något men jag ska höra med kontakten igen i veckan och se vad de har att säga om saken ifråga.

Som skrivits i tråden ovan känns det konstigt att Sagem ändrat på HDMI-hanteringen. Alla bevis pekar på att en ändring har skett, det är alltför många som rapporterat problem.

Jag har exempelvis testat att ansluta två stycken datorskärmar till boxen. Ena med DVI andra med HDMI, båda med HDCP, en upplösning på 1680x1050 och stöd för 720p. I båda fallen föll boxen tillbaka till 576p hela tiden, gick inte få den att sända 720p, vilket tyder på något knas i handskakningen.

LabanV
Gissar på kass mjukvara/otur vid starten av boxen. Du har fått igång boxen? Om du testar en ny inspelning, låser den sig då igen?

Jag har ren Hdmi mellen box och tv ,det är en Sharp LC-32GD7E ca. 4 år gammal.

Har testat med två olika nätadaptrar av den nyare sorten med strömbrytare på nätsladden.
Båda fungerade innan uppdatering (fick dom när en tidigare box kraschat).
Men iofs så vet jag inte om båda ger för lite ström...

Redigerat av Unregistered4877c979, 08 oktober 2010 - 06:11.

Postad 08 oktober 2010 - 07:12

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

...... Enligt kontakt på Canal Digital har de inget svar än på om Sagem ändrat något men jag ska höra med kontakten igen i veckan och se vad de har att säga om saken ifråga.

Självklart har dom ändrat på något. Annars skulle ju inte så många få problem efter uppdateringen det säger ju sig självt.

Postad 08 oktober 2010 - 07:31

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Jag har ren Hdmi mellen box och tv ,det är en Sharp LC-32GD7E ca. 4 år gammal.

Har testat med två olika nätadaptrar av den nyare sorten med strömbrytare på nätsladden.

Ja du, jag vet inte.. Söker jag på Google efter din TV och HDMI problem får jag några träffar men inte något tvetydigt som säger att din modell ska ha mer problem än andra.

Iochmed att boxen har fungerat med din TV kan vi alltid hoppas att CD kan får ordning på det och få den att fungera igen.
Fast å andra sidan måste jag fråga: har du någon annan enhet som kan ge HDMI till TVn som fungerar som den ska?
En BluRay-spelare eller en dator med HDMI/DVI?

Om du kan påvisa att HDMI-kontakterna fungerar, att boxen inte fungerar längre, borde du helt klart kunna reklamera din box till Canal Digital eller, alternativt, ta ett snack med dem och få sänkt månadskostnad tills dess att de löst problemet.

TomasL
ja, jo, du har nog rätt. Tyvärr inget mer att ge er i frågan

Postad 08 oktober 2010 - 08:31

Stilleh
  • Stilleh
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Har varit så ###### förbannad på skitboxen en tid nu då inspelningsfunktionen har levt rövare. Har säsongskortet för hockey och då jag jobbar skift missar jag en hel del vilket jag har fått spela in. 2 matcher av 6 som jag spelat in har fungerat. Jag har haft allt från boxen spelar in hela tiden då hockeyn håller på MEN spelar in i pausat tillstånd dvs samma bildruta hela inspelningen. Inspelningen låser sig vid periodpausen då EPGn byter program till att det inte ens går att starta det inspelade programmet i MYTV... Ringde och skällde på CD och de sa att de skulle skicka ut en ny box, men det ville jag inte då det är deras ###### programvara det är fel på. De har nu dokumenterat och garanterat att jag kommer att bli kompenserad för hela tiden då denna programvara har funnits så fort de får ut den nya. Tycker jag att många fler ska kräva!

Postad 08 oktober 2010 - 10:24

kimpanx
  • kimpanx
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
någon som vet hur man byter en hårddisk till en sagem hd pvr 101st?

Postad 08 oktober 2010 - 12:15

Kallekula1
  • Kallekula1
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

någon som vet hur man byter en hårddisk till en sagem hd pvr 101st?

Ingen ide att byta längre om du har uppdaterat och har nya fw ? det blir nu inte mera plats i timmar med nya fw oavsett hur stor disk du stoppar i, läs följande länk
https://www.minhembi...howtopic=247464

Postad 08 oktober 2010 - 13:29

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1 853 inlägg
  • 0
Canal Digital finns på Hem och villa mässan i helgen, någon i närheten kanske kan gå kolla hur boxen i montern funkar ;)

http://www.canaldigi...--Villa-massan/

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL 705i Atmos
    Anton
    2025-05-20 10:45:14
  • Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.