Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Epson EMP-TW700 *

1975 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Epson EMP-TW700 (Projektorer) 2 9,2 (126) 9 890:-
29 relaterade trådar
Rekommenderade inställningar på en Epson EMP-TW700 (63 inlägg) 12 år sedan
Takfäste för EPSON TW modellerna (19 inlägg) 13 år sedan
EMP-TW700 vs EH-TW2900 (6 inlägg) 14 år sedan
Epson EMP-TW980 eller EPM-TW1000 (16 inlägg) 14 år sedan
TW700 eller AX200 (5 inlägg) 15 år sedan
TW-700 lampa (8 inlägg) 15 år sedan
Mitsubishi HC1100 vs EMP-TW700 (6 inlägg) 15 år sedan
Börja om på nytt (köpa helt ny utrustning) (48 inlägg) 16 år sedan
Kommentarer till Epson TW-700 av Steven W Capone (3 inlägg) 16 år sedan
Epson EMP-TW680 eller EMP-TW700 (13 inlägg) 16 år sedan
Uppgradering (10 inlägg) 16 år sedan
Projektor i 10k klassen eller begagnad. (30 inlägg) 16 år sedan
Vad gör 7000:- extra för skillnad? (38 inlägg) 16 år sedan
Överskattat med dyrare projektor? (32 inlägg) 16 år sedan
Projektor 15000 med duk? (6 inlägg) 16 år sedan
Projketorköp i 15.000kr klassen till vardagsrum, inte biorum (34 inlägg) 17 år sedan
Hjälp med dukval till Epson TW700. (9 inlägg) 17 år sedan
AX200 eller TW700 (16 inlägg) 17 år sedan
Projektor sugen! (18 inlägg) 17 år sedan
BenQ W500 vs. Epson TW700 (3 inlägg) 17 år sedan
Epson TW-700, PT-AX100, HD70 eller W500 (5 inlägg) 17 år sedan
Gigabyte GA-MA69GM-S2H component och HDMI samtidigt? (1 inlägg) 17 år sedan
Dator ==> Epson EMP TW700 VGA eller HDMI (1 inlägg) 17 år sedan
Köpråd.. (9 inlägg) 17 år sedan
Första projektorköpet, behöver lite tips. (30 inlägg) 17 år sedan
DLP kontra LCD.....? InFocus76 kontra Epson TW700? (4 inlägg) 17 år sedan
Val av projektor, inte det lättaste... hjälp! (25 inlägg) 18 år sedan
PLV-Z4SV, PJ-TX300 el. PT-AX100? (13 inlägg) 18 år sedan
Proj med mycket zoom och lensshift? (9 inlägg) 18 år sedan

Postad 29 december 2006 - 12:56

Unregistered41144
  • Unregistered41144
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Angående konvergensfel så tror jeg en pixelforskyvning er innenfor produksjonstoleransene og jeg tror det er vanskelig å få godkjent reklamasjon på dette. 2 eller 3 pixelforskyvning kan en nok få byttet/reparert. Blir spennende å høre hva Epson sier til deg Eskas.

Angående dette så kan dere teste følgende. Sett på menyen til projektoren og bruk valget for å flytte menyposisjonen rundt i bildet. Bruk samtidig lens shift til å flytte bildet. Dere vil da se at konvergensfelet endrer seg. På min TW700 så har jeg med lens shift helt ned og ingen shift horisontalt en rød pixelforskyvning på toppen av meny tekst og linjer. Hvis jeg flytter bildet helt opp så har jeg nesten ingen konvergensfel. Legger til at med en rød pixelforskyvning så merker jeg dette ikke i det hele tatt under film og spilling, selv ikke på PC bilder. Så kanskje vi må bør fokusere på å kose oss med filmene og spillingen istedetfor å bekymre oss over ting vi ikke merker likevel?

Husk på at hvis en bytter en projektor så kan en risikere å få andre mer alvorlige fel. Jeg hadde en Panasonic AX100 som jeg byttet inn da jeg ikke var førnøyd med den. Den hadde ujevn skarphet til venstre og til høyre i bildet, dårlig på PS2, fel farger som hang igjen fra andre moder, ghosting og uskarpt PC bilde, lampe flikker i økonomimode....puhh. Byttet den inn til en TW700 og den er.....fantastisk! Så nyt den som kanskje er den beste 1280x720 LCD projektoren

Redigerat av Unregistered41144, 29 december 2006 - 12:59.

Postad 29 december 2006 - 14:28

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0

råka som hastigt läsa att man skulle ställa projjen på "larger" men då blev bilden faktiskt förminskad. så kör på normal nu och det funkar fint med hdmi och denon 1920. inga andra inställningar gjorda inte orkat än.

<{POST_SNAPBACK}>

Nej inte förminskad, däremot visas den i sin korrekta storlek. Du får med hela bilden på din projiceringsyta till skillnad mot om du kör normal då du helt enkelt inte ser hela bilden. :)

Postad 29 december 2006 - 14:35

Unregistered10f106ca
  • Unregistered10f106ca
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Börjar låta precis som det en gång gjorde i VPL-HS50 tråden. Konvergensfel finns på alla projektorer. På min HS50 har jag någon pixels förskjutning i sidled och höjdled. Förskjutningen är dessutom lite olika beroende på om man tittar mer i mitten av bilden eller av sidan. Jag vet inte om det är så enkelt att lcd plattorna är förskjutna lite eller om det helt enkelt är en effekt av att ljus lyser genom 3 st lcd plattor vilket gör att det i kanterna kan bli lite konvergensfel. Eftersom jag själv var väldigt orolig på den tiden så har jag alltid kollat detta på andra personers projektorer, har aldrig sett en projektor utan lite konvergensfel (lcd såklart). Dom jag tittat på är 2x AE700 och en Hitatchi PJ-TX200, exakt samma sak som min projektor! Samma fel rapporteras även i AX-100 tråden så det finns uppenbarligen där också. Så om du bara har någon pixels förskjutning tycker jag inte man ska lägga ner för mycket energi på detta, som någon sa njut av film istället. Risken är att du får reklamera 10+ lcd projektorer innan du hittar "den perfekta", och frågan är vad butiken gör i detta fallet, tror inte dom vill reklamera i all evighet utan kommer till slut ge avslag.

Postad 29 december 2006 - 15:07

Unregistered451cc69b
  • Unregistered451cc69b
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

efter att ha läst i denna tråden sista veckan början man undra
är det något som är bra med den ? eller är det bara ett fåtal
som skriver och bara dem som har problem som kan bero
på användar fel ?

MaVeRiC B)

<{POST_SNAPBACK}>

De två stora frågorna de senaste dagarna har väl varit konvergensproblem och aspect-hantering vid 576i, jag tycker båda "problemen" har fått naturliga förklaringar/lösningar.

Många(inklusive jag) har funderat på bildhanteringen av 576i, att den inte körs upp i full bild vid wide sändningar. Det aspect läge som Epson kallar "Wide" fungerar nämligen inte alls i detta fall. Däremot finns det ett aspect läge som Epson kallar squeeze, som fungerar bra för 16:9 material i 576i.

En annan sak som varit på tapeten är konvergensproblem. Samtliga ägare(inklusive jag) blev hispiga och kontrollerade sina projektorer om de också var "drabbade" av konvergensproblem, efter en användare postat bilder som drog 0.5-1 pixel åt lite olika håll med grönt och rött. Efter att halva forumet skulle reklamera sina projektorer kom ju information fram att detta är något som alla lcd-projektorer av denna generation och prisklass har.

Detta är min första projektor, så man är ju inte helt på det klara vad man kan förvänta sig av produkten. Vilka små egenheter som den här tekniken för med sig, på både gott och ont, i jämförelse med tv-tekniken. Nu vet jag liiiite(man hinner ju inte lära sig så ofantligt mycket på 4 dagar) mer om både produkten och lcd-projektortekniken och känner mig nöjd med köpet. Om jag skulle göra samma val idag gällande projektor i lcd-budgetklass skulle valet fortfarande bli tw700. Bilden är riktigt bra när jag kör uppskalad 720p på min gamla chippade xbox, härligt djup i bilden. Det jag tycker är lite negativt är att ljudnivån på "living room"-läget i lite hög. Det är ett bra läge att använda när man inte mörklägger, vid exempelvis sportsändningar.

<{POST_SNAPBACK}>

:) Man får tacka för en bra sammanfattning och bra synpunkter. Jag är nu nöjd med att fler upplevt mina problem och tydligen alla accepterat Squeeze som Aspect-läge i 576i/p-signaler i 16:9.

Jag har dock några kvarstående frågor angående Aspect innan jag kan släppa det helt;
1. När ni kör med högre upplösning t.ex. 720p via HDMI - vilket Aspect-läge har ni då på projjen? Auto? Wide?? Normal? Through? Eller kanske fortfarande Squeeze? (jag har inte haft möjlighet att testa än)
2. Tycker ni att Squeeze gör ett bra jobb eller ser ni förvrängningar?
3. Nån mer som har Auto (i Aspect-menyn) gråad och ej kan välja den?
4. Jag kanske har missat nån grundläggande kunskap om upplösningar och isåfall får ni ursäkta mig, men varför kan jag endast skicka ut 576 i eller p från min Pioneer 696 när jag har den kopplad med komponent (de gråade HDMI-menyerna antyder att jag kommer kunna 720p med HMDI). Saknar 696:an "analog" scaler för det går väl att skicka högre upplösningar via komponent?? Eller? Pioneer AX2AS's scaler gör inget med en 576-insignal via komponet i fråga om uppskalning annat än till progressiv. Skulle va tacksam för en förklaring som skulle kunna fylla min kunskapslucka. Tack på förhand.

Postad 29 december 2006 - 15:29

Unregistered106e586d
  • Unregistered106e586d
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Börjar låta precis som det en gång gjorde i VPL-HS50 tråden. Konvergensfel finns på alla projektorer. På min HS50 har jag någon pixels förskjutning i sidled och höjdled. Förskjutningen är dessutom lite olika beroende på om man tittar mer i mitten av bilden eller av sidan. Jag vet inte om det är så enkelt att lcd plattorna är förskjutna lite eller om det helt enkelt är en effekt av att ljus lyser genom 3 st lcd plattor vilket gör att det i kanterna kan bli lite konvergensfel. Eftersom jag själv var väldigt orolig på den tiden så har jag alltid kollat detta på andra personers projektorer, har aldrig sett en projektor utan lite konvergensfel (lcd såklart). Dom jag tittat på är 2x AE700 och en Hitatchi PJ-TX200, exakt samma sak som min projektor! Samma fel rapporteras även i AX-100 tråden så det finns uppenbarligen där också. Så om du bara har någon pixels förskjutning tycker jag inte man ska lägga ner för mycket energi på detta, som någon sa njut av film istället. Risken är att du får reklamera 10+ lcd projektorer innan du hittar "den perfekta", och frågan är vad butiken gör i detta fallet, tror inte dom vill reklamera i all evighet utan kommer till slut ge avslag.

<{POST_SNAPBACK}>

Det var väldigt vad folk är beredda på att acceptera dåligt tillverkad elektronik bara för att alla har samma problem. (Ja jag har läst om detta tidigare i de andra trådarna) Börjar så smått redan ångra att jag lämnade CRT för LCD... just för att jag ville pilla mindre och se mer på film!
Nåväl, nä jag kommer nog inte att reklamera 10+ projektorer, snarare uppsöka återförsäljaren i fråga o titta igenom hans lager om jag måste. Jag HAR sett 3LCD utan fel så de finns där....

Postad 29 december 2006 - 19:46

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1 058 inlägg
  • 0
Om nästan alla träbåtar läcker lite vatten däför att ingen kan tillverka dom bättre så innebär det inte att du köpt en dålig träbåt bara för att den läcker lite vatten. Du skulle helt enkelt valt en annan typ av båt om det var avgörande för dig.

3-chips LCD-teknik kan inte ens i teorin uppnå perfekt allignment. Det är bara en fråga om hur nära du måste titta för att se felet. 1 meter, 1 cm, förstorningsglas, mikroskåp.

Mindre än 1 pixels allignmentfel är för de flesta svårt att ens upptäcka från normalt tittavstånd. Det är därför inte konstigt alls att de flesta tycks acceptera det och att de flesta säljare/tillverkare tycks kräva större fel för att acceptera reklamationer gällande den saken.

En kurs i statistik(fokus på bias och mätfel) kompletterad med en kurs i ekonomi så förstår du varför vissa LCD-paneler trots allt har nästan perfekt allignment och det orimliga i att fabriken skall skrota alla paneler där det är mindre än 0,01 pixels alignmentfel om standardavvikelse ligger på t ex +-0,7 pixlar.

Om du har något skäl att tro att medelfelet är lägre än mitt exempel får du gärna förklara varför eller hänvisa till en källa.

Om du känner till en bättre tillverkningsprocess som inte är orimligt dyr så har du drömläge att bli svinaktigt rik.

Eftersom problemet i vilket fall inte är något unikt för TW700 så kanske diskussionen hör bättre hemma i en egen tråd med helt annan rubrik.

Postad 29 december 2006 - 20:45

Eskas
  • Eskas
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Evilrocker:
2. Squeeze klipper lite grand av bilden om man inte kör "larger" vid 576i matning. Kör man "larger" verkar den mappa exakt.

3. jag kan inte heller välja auto när jag kör varken 720p eller 576i. Så det är nog som det ska vara. När jag kör 720p kan jag bara välja normal och through, allt annat är grått.

Postad 29 december 2006 - 20:56

Unregistered451cc69b
  • Unregistered451cc69b
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Evilrocker:
2. Squeeze klipper lite grand av bilden om man inte kör "larger" vid 576i matning. Kör man "larger" verkar den mappa exakt.

3. jag kan inte heller välja auto när jag kör varken 720p eller 576i. Så det är nog som det ska vara. När jag kör 720p kan jag bara välja normal och through, allt annat är grått.

<{POST_SNAPBACK}>

Eskas>> Tack! Skum orsak till de gråade fälten, ser ej mönstret. En gång var Wide plötsligt gråat för mig (samma insignal hela tiden), då reseta jag, å då kom den åter (men Auto var grått både före och efter). Nån föreslog att det var dvd-beroende, men jag har bara hunnit testa två skivor hittills och de var samma.

Tack för Squeeze förklaringen. Med "larger" menar du väl output-scaling? Får du inte en vit flimmerrand högst upp då? Det får jag.
Är det skillnad på Aspect-förhållandet när du kör Normal eller Through på 720p?

Postad 29 december 2006 - 21:02

Unregistered451cc69b
  • Unregistered451cc69b
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Tyckte nån nämnde tidigare att de laddat en kalibrerings-guide från Component, letat ett tag i forum och bland artiklar på Component.se men ej hittat nåt. Skulle nån orka ge mig en länk? Är nybörjare på proj så jag skulle nog behöva lite hjälp där.

Postad 29 december 2006 - 21:11

Unregistered94c655a8
  • Unregistered94c655a8
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
http://www.component...?showtopic=5901

Postad 29 december 2006 - 21:51

Unregistered451cc69b
  • Unregistered451cc69b
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

http://www.component...?showtopic=5901

<{POST_SNAPBACK}>

Tack du

Postad 30 december 2006 - 05:04

tazzi
  • tazzi
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0
B8, skönt att jag inte märkt att bilden är avklippt på sidorna eller förvrängd i läget "normal" då =)

ändrar man 720p/1080i på dvdn eller projjen?

Postad 30 december 2006 - 15:54

hd-fan
  • hd-fan
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

B8, skönt att jag inte märkt att bilden är avklippt på sidorna eller förvrängd i läget "normal" då =)

ändrar man 720p/1080i på dvdn eller projjen?

<{POST_SNAPBACK}>

Det är därifrån du matar signalen, dvs källan, alltså DVD:n och sedan accepterar mottagaren, projjen,
signalen och ställer in sig (Om den klarar av just den signalen förstås).
Eftersom TW700:an har en fysisk upplösning på 720 och att deinterlacingen inte är på topp,
så borde projjen matas med 720p (progressivt). Men en del kan tycka att 1080i kan se bra ut.
Bara att labba, som vanligt .... :D
:D

Postad 30 december 2006 - 15:57

Unregistered451cc69b
  • Unregistered451cc69b
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
4. Jag kanske har missat nån grundläggande kunskap om upplösningar och isåfall får ni ursäkta mig, men varför kan jag endast skicka ut 576 i eller p från min Pioneer 696 när jag har den kopplad med komponent (de gråade HDMI-menyerna antyder att jag kommer kunna 720p med HMDI). Saknar 696:an "analog" scaler för det går väl att skicka högre upplösningar via komponent?? Eller? Pioneer AX2AS's scaler gör inget med en 576-insignal via komponet i fråga om uppskalning annat än till progressiv. Skulle va tacksam för en förklaring som skulle kunna fylla min kunskapslucka. Tack på förhand.

Postad 30 december 2006 - 16:29

Truckmuck
  • Truckmuck
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0
Bifogad fil  DSC01767.JPG   1,4MB   201 Antal nerladdningar

Har fortfarande inte lyckas så jag kan ändra aspect när jag kopplat datorn till projjen via DVI-HDMI.

Som ni ser på bilden så fyller inte bilden ut hela området, utan det e en stor svart ram runt hela skiten :D

Anyone?

Postad 30 december 2006 - 16:39

hd-fan
  • hd-fan
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Kolla i manualen ! :D , HÄR !.
Uppskalning till 720p och 1080i endast via HDMI !

Postad 30 december 2006 - 16:52

hd-fan
  • hd-fan
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

Har fortfarande inte lyckas så jag kan ändra aspect när jag kopplat datorn till projjen via DVI-HDMI.

Som ni ser på bilden så fyller inte bilden ut hela området, utan det e en stor svart ram runt hela skiten :D

Anyone?

<{POST_SNAPBACK}>

För att man skall få lite ideer får du gärna berätta mer om vad du matar projjen med.
Signal och upplösning ? och hur stämmer det med projjens spec ? (Se manual) :D

Postad 30 december 2006 - 17:56

Unregisteredfe29246a
  • Unregisteredfe29246a
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
1080i är ju klockrent med denna projektor, såg en metallica spelning från japan, och säger bara WOW helt klart det bästa jag sett hittills.

Postad 30 december 2006 - 18:41

Unregisteredbd8730fe
  • Unregisteredbd8730fe
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0

1080i är ju klockrent med denna projektor,  såg en metallica spelning från japan, och säger bara WOW helt klart det bästa jag sett hittills.

<{POST_SNAPBACK}>

En dator skickar väl alltid ut progressiv signal via VGA/DVI?

Postad 30 december 2006 - 19:42

Unregistered451cc69b
  • Unregistered451cc69b
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Kolla i manualen ! :D , HÄR !.
Uppskalning till 720p och 1080i endast via HDMI !

<{POST_SNAPBACK}>

Tack. tyckte jag hade läst manualen men tydligen inte. Kuken oxå. Skulle kanske kört på Denon istället... Man får ju skylla sig själv. Hoppas bara nästa 15m HDMI från Supra funkar när den kommer. Alla säger ju att allt blir bättre med HDMI på denna proj. Så får komponentkabeln finnas som nån slags jämförelse bara hela tiden. Hoppas oxå att Ax2:an gör ett bra jobb med uppskalning till HDMI från komponent (Xbox, Dilogg550 in till AX2 via komponent). Nån med erfarenhet om AX2 har bra eller kass scaler.

Postad 30 december 2006 - 19:46

Unregistered451cc69b
  • Unregistered451cc69b
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Anyone?

<{POST_SNAPBACK}>

Utan att veta bättre så måste det ju vara beroende av utsignalen från datorn. Den sägs ju va progressiv från dator även om inte just det skall påverka Aspecten på projjen. Den bild du bifogat liknar ju den jag på Through vid 576 via komponent. Således kanske du måste justera upplösningen ut från din dator. Har du redan gjort det och inte kan välja nåt på aspect så håller jag med om att det är skumt. Har inte hunnit testa så mkt än och har ingen dator kopplad direkt så jag har tyvärr inga andra ideér.

Postad 30 december 2006 - 20:57

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1 907 inlägg
  • 0

1080i är ju klockrent med denna projektor,  såg en metallica spelning från japan, och säger bara WOW helt klart det bästa jag sett hittills.

<{POST_SNAPBACK}>

Min digitalbox CD HD verkar ge bäst signal med 1080i inte 720p skumt. Med TW600 var alltid 720p bäst. I 1080 går det som manualen säger bara att ha Normal.

Postad 30 december 2006 - 23:29

hd-fan
  • hd-fan
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Min digitalbox CD HD verkar ge bäst signal med 1080i inte 720p skumt. Med TW600 var alltid 720p bäst. I 1080 går det som manualen säger bara att ha Normal.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har ingen CD-HD-box (än), så det blir till att spekulera :rolleyes:
Har för mig, rätta mej, att CD sänder film i 1080i och i så fall borde det kunna bli bättre
att skicka 1080i till projjen än att boxen skall göra en konvertering 720p innan den skickas till projjen.
Kan tänka mig att boxen inte är så bra på omskalning och deinterlacing. Det var nog inte
där fokus låg när man skulle forcera fram en box till rimligt pris.
Bäst att köra med så raka rör som möjligt !
Som jag sa, spekulation :(

Postad 31 december 2006 - 00:37

Unregisteredbffcdb9b
  • Unregisteredbffcdb9b
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Upptäckte idag en svagt röd prick(pingisboll) på bilden, syns mest vid mörka scener, har torkat rent
linsen men utan förbättring. Kommit fram till att det måste vara damm innanför linsen, j.... tråkigt
att man ska behöva krångla med detta på en sprillans ny projektor(kört 50h).
Ska ringa supporten på tisdag och ordna upp det.
Nån annan som drabbats av detta på denna projektor?

Postad 31 december 2006 - 01:17

Keepitsimple
  • Keepitsimple
  • Lärjunge

• 333 inlägg
  • 0
Angående utsignal från dator etc..

Jag vet inte om detta redan är sagts men iaf. Med mitt geforcekort kan man ställa in stöd för två skärmar. Så då ställer jag bara in projjen som en skärm och ställer in upplösningen för den precis som för en vanlig skärm. Man måste dock veta vilken upplösning/hz projjen klarar för annars blire svart :rolleyes:.

Däremot skulle jag vilja ha svar från de som säger att hdmi/dvi från en dator alltid är progresivt. Tex en del 1080i musikvideos jag sett har haft klara tecken på interlaced på både projektor och datorskärm. Man måste då köra diverse algoritmer på filen som blending, linear, bob för att få det att se bra ut.

Postad 31 december 2006 - 07:04

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Du får skilja på vilket format filmen är i och vad datorn skickar ut. Algoritmerna du nämner utförs i spelaren, ex VLC.

Nuförtiden kan man ofta sätta 1080i ut från datorn via drivrutiner (eller powerstrip där kan man få vad som helst interlaced). Progressiv bild är "default".

Postad 31 december 2006 - 10:03

Unregisteredbd8730fe
  • Unregisteredbd8730fe
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0

Du får skilja på vilket format filmen är i och vad datorn skickar ut. Algoritmerna du nämner utförs i spelaren, ex VLC.

Nuförtiden kan man ofta sätta 1080i ut från datorn via drivrutiner (eller powerstrip där kan man få vad som helst interlaced). Progressiv bild är "default".

<{POST_SNAPBACK}>

Precis så jag uppfattat det hela...

SamAlone eller någon annan för den delen. Har ni testat powerstrip och skicka ut bilden som interlaced? Skulle vara kul att se om det blir någon märkbar skillnad :rolleyes:

Postad 31 december 2006 - 17:54

Truckmuck
  • Truckmuck
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

Som ni ser på bilden så fyller inte bilden ut hela området, utan det e en stor svart ram runt hela skiten :)

Anyone?

<{POST_SNAPBACK}>

För att man skall få lite ideer får du gärna berätta mer om vad du matar projjen med.
Signal och upplösning ? och hur stämmer det med projjens spec ? (Se manual) :P
B)

<{POST_SNAPBACK}>

Har lyckats med att få bilden täcker hela området, gjorde så att jag matade den med 1920x1080, men antar då att den kör 1080i?!

Använder mig av ATI Catalyst Center, men inte så high på den. Det finns en funktion som heter "Scale image to full panel size", men den e grå så jag kan inte ändra från "use centered timings" som e förinställt.

Hur kan jag se exakt vad den matas med? Någon som använder ATI Catalyst Center?
Enda jag kan ställa in e en rullgardin med olika upplösningar, som när man väljer egenskaper på skrivbordet för datorskärmen.

Postad 31 december 2006 - 19:24

hd-fan
  • hd-fan
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0
Truckmuck: "Har lyckats med att få bilden täcker hela området, gjorde så att jag matade den med 1920x1080, men antar då att den kör 1080i?!"

Du borde kunna se i projjens menyer någonstans vilken signal den tar emot ?!
:)

Postad 01 januari 2007 - 19:48

Unregisteredfe29246a
  • Unregisteredfe29246a
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0

Angående utsignal från dator etc..

Jag vet inte om detta redan är sagts men iaf. Med mitt geforcekort kan man ställa in stöd för två skärmar. Så då ställer jag bara in projjen som en skärm och ställer in upplösningen för den precis som för en vanlig skärm. Man måste dock veta vilken upplösning/hz projjen klarar för annars blire svart :).

Däremot skulle jag vilja ha svar från de som säger att hdmi/dvi från en dator alltid är progresivt. Tex en del 1080i musikvideos jag sett har haft klara tecken på interlaced på både projektor och datorskärm. Man måste då köra diverse algoritmer på filen som blending, linear, bob för att få det att se bra ut.

<{POST_SNAPBACK}>

Har sett en inställning som löser just detta du pratar om, åtminstone i media player classic, hade exakt detta bekymmer på musik videos, så gick igenom lite inställningar och vips så funkar det perfekt =) tror jag postat om detta tidigare..

Vill veta ifall någon har en PS3a och hunnit prova med denna projektor ännu ? vi fick ju inget direkt svar på hur det funkar i praktiken.

Edit:
Så här gör man för att få bort interlaced strecken på musik videos i formatet .ts
1. Högerklicka på bilden i media player classic.
2. Välj -> Filters -> Mpeg2-Video dekoder
3. Under fliken Egenskaper bocka för följande alternativ: "Set interlaced flag in output media type".

Redigerat av Unregisteredfe29246a, 02 januari 2007 - 11:12.

Postad 03 januari 2007 - 11:01

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1 907 inlägg
  • 0
Ni som kör med dator till TW700 klarar ni att få 1080p att visas, som Havocsi via scaler.
Om ni lyckas med det vad vísar projen för info om upplösning, 1080i eller 1080p?

Postad 03 januari 2007 - 12:37

Unregistered4ac35b52
  • Unregistered4ac35b52
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

Tack båda för era svar. Fler får gärna fylla på med erfarenheter. Jag utgår från att min proj ej är kass utan att allt kommer att lösa sig när jag kör 720p via HDMI, men frågan kvarstår ju för de som vill köra komponent...

<{POST_SNAPBACK}>

720P via HDMI med en 696 kommer ta bort ditt problem med "fel" bild storlek. Har bara skummat igenom tråden men jag tror jag har samma problem som dig när jag kör PS2 med röd/grön/blå.

Postad 03 januari 2007 - 14:58

Unregistered451cc69b
  • Unregistered451cc69b
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
OK kommer väl säga saker som är självklara för en del, men gör det för att det kanske hjälper nån. Delar med mig av mina erfarenheter helt enkelt.

Ang analog/digital signal
Tror jag frågat innan varför 696:an inte skalar upp via komponent samt varför AX2:an inte skalar upp analog insignal. Svaret är att scalern är digital.
Ingen av Pioneers DVD-spelare skalar upp bilden via komponent, utan endast digitalt (HDMI). Att xboxen (chippad) klarar det (måste stå på NTSC!) har att göra med att den är en "dator" och har lättare att omvandla den digitala bilden till en analog i olika upplösningar. Priset för en scaler som ska uppskala analog insignal digitalt i förstärkaren (scalern), för att sen skicka den analogt är jättedyrt och förlustkrävande. Därför ingen analog scaler i AX:an. Allt enl Pionner support.

Ang bildkvalitet
Kan bara instämma att 1080i via komponent från xboxen blev ett grymt lyft på vissa filmer. Väntar på min långa HDMI för att bli ännu gladare... :D

Ang Aspect
Som Pacman sa så ser ju en 576 bild liten ut på en 720-panel, så enkelt är det ju med att Through blir liten. Alla som har små bilder på Through och inte vill/kan välja annat Aspect-läge måste skala upp bilden/ändra upplösningen på insignalen till projjen. Kan inte datorernas problematik, men nån inställning måste det va.
När jag kör 720p eller 1080i ut från xboxen blir bilden stor på Trough (och de flesta andra valen blir gråade). När jag väljer 576 blir den liten. Min lösning blir att köra Squeeze på alla 576-signaler och Through på högre upplösningar både analogt och digitalt.

Ang Output scaling
Har ändrat min Output Scaling till Larger enl rekommednationer här i forumet och i högre upplösningar såg jag den lilla klipp-skillnaden det gör i kanterna.

Postad 03 januari 2007 - 16:28

Unregistered41144
  • Unregistered41144
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Tack båda för era svar. Fler får gärna fylla på med erfarenheter. Jag utgår från att min proj ej är kass utan att allt kommer att lösa sig när jag kör 720p via HDMI, men frågan kvarstår ju för de som vill köra komponent...

<{POST_SNAPBACK}>

720P via HDMI med en 696 kommer ta bort ditt problem med "fel" bild storlek. Har bara skummat igenom tråden men jag tror jag har samma problem som dig när jag kör PS2 med röd/grön/blå.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har samme på PS2 spill med monster komponent på TW700. Tror ikke det er noe feil da det ser ut til at selve grafikk delen av PS2 bildet har lavere oppløsning enn 576i og 625i. Jeg kjører squeece og scaling normal og da blir det bare noen små felter rundt der det ikke er bilde. Når jeg kjører DVD fra PS2 så blir det helt fyllt ut med samme innstillinger på TW700.

Jeg har et spørsmål angående autoiris. Min låter som en harddisk som arbeider. Har dere samme på deres TW700?

Redigerat av Unregistered41144, 03 januari 2007 - 16:31.

Postad 03 januari 2007 - 18:18

Unregistered311d764e
  • Unregistered311d764e
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

[Jeg har et spørsmål angående autoiris. Min låter som en harddisk som arbeider. Har dere samme på deres TW700?

<{POST_SNAPBACK}>

Japp, samma irriterande knatter när det är tystare partier på film. Tycker inte jag märker så stor skillnad med den avstängd så jag gör det när det är en mer "tyst" film. Är mer känslig för oljud än ev förlust i svärta.
/ Magnus

Postad 04 januari 2007 - 15:59

Unregistered41541
  • Unregistered41541
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

[Jeg har et spørsmål angående autoiris. Min låter som en harddisk som arbeider. Har dere samme på deres TW700?

<{POST_SNAPBACK}>

Japp, samma irriterande knatter när det är tystare partier på film. Tycker inte jag märker så stor skillnad med den avstängd så jag gör det när det är en mer "tyst" film. Är mer känslig för oljud än ev förlust i svärta.
/ Magnus

<{POST_SNAPBACK}>

Jag trodde det skulle vara stor skillnad på autoiris av/på men jag märker heller ingen skillnad, känns som irisen är ett säljsnack.. Dock är svärtan mycket bättre än min gamla hitachi lcd från 2001 så jag är supernöjd ändå..

Den bästa uppfinningen måste vara lenshift, fyfan va bra, fick köra keystone med min gamla..

Redigerat av Unregistered41541, 04 januari 2007 - 16:01.

Postad 04 januari 2007 - 16:12

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1 907 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

/ Magnus

<{POST_SNAPBACK}>

Jag trodde det skulle vara stor skillnad på autoiris av/på men jag märker heller ingen skillnad, känns som irisen är ett säljsnack.. Dock är svärtan mycket bättre än min gamla hitachi lcd från 2001 så jag är supernöjd ändå..

Den bästa uppfinningen måste vara lenshift, fyfan va bra, fick köra keystone med min gamla..

<{POST_SNAPBACK}>

Den låter lite jämfört med TW600. Ser ni verkligen ingen skillnad när det blir mörkt i slutet på en film några sekunder då den jobbar sig ner, sen kommer eftertexter och den går upp en bit?
Jag kan även se det inne i filmer. Särskilt 2,35:1 sorkanten som mörknar o ljusnar.
Jag vet inte tiden som behövs för o gå från ändlägena men det tar nog upp till 6sekunder.
Om den växlar mellan korta ljus-/mörkerväxlingar hinner den inte ändra speciellt mycket. Så där har man lite att hämta.

Postad 04 januari 2007 - 18:27

Unregisteredfe29246a
  • Unregisteredfe29246a
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Jag märker inte heller någon större förändring med Auto IRIS.

Det enda utöver fläkten som låter, är när man startar den, hörs ett motor ljud.

Postad 04 januari 2007 - 19:19

tazzi
  • tazzi
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0
fläkten är på fullt och autoiris på. tänker aldrig på ljudet vill jag påstå. känns skönt :)

Postad 04 januari 2007 - 19:45

Unregistered311d764e
  • Unregistered311d764e
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Tur för tillverkarna att vi alla är olika.. :)

Postad 05 januari 2007 - 01:45

Turbovin
  • Turbovin
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Min autoiris låter minst lika mycket som den på kompisens TW600. Den stora skillnaden verkar vara att min arbetar betydligt oftare.

Postad 05 januari 2007 - 10:48

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0

Jag trodde det skulle vara stor skillnad på autoiris av/på men jag märker heller ingen skillnad, känns som irisen är ett säljsnack..

<{POST_SNAPBACK}>

Säljsnack...Nja, kolla in bilden längst ner i joakims finfina galleri här. Ganska tydlig skillnad tycker jag. :)

Angående ljudnivån på irisarna så låter min iris på min TW600 inte ett dugg. Får lägga örat till projektorn om jag ska ha en chans att ens ana den. Verkar som det är lite individuellt från exemplar till exemplar det där, vilket iofs verkar konstigt...

Postad 05 januari 2007 - 12:06

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Anledningen till att du inte ser någon omedelbar skillnad är att Epson valt att göra irisen ytterligt långsam. Öppna stänga helt ligger på minutskala... Faktiskt den största skillnaden mellan HS60 (ca 4s) och TW700 enligt mitt tycke.

Postad 05 januari 2007 - 12:34

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1 057 inlägg
  • 0

Jag trodde det skulle vara stor skillnad på autoiris av/på men jag märker heller ingen skillnad, känns som irisen är ett säljsnack..

<{POST_SNAPBACK}>

Säljsnack...Nja, kolla in bilden längst ner i joakims finfina galleri här. Ganska tydlig skillnad tycker jag. :)

Angående ljudnivån på irisarna så låter min iris på min TW600 inte ett dugg. Får lägga örat till projektorn om jag ska ha en chans att ens ana den. Verkar som det är lite individuellt från exemplar till exemplar det där, vilket iofs verkar konstigt...

<{POST_SNAPBACK}>

markant skillnad om du frågar mig.. där ser man ju vilket som är att föredra.. on/off... ON skulle jag vilja säga :)

Postad 07 januari 2007 - 00:41

Unregisteredfe29246a
  • Unregisteredfe29246a
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0

Upptäckte idag en svagt röd prick(pingisboll) på bilden, syns mest vid mörka scener, har torkat rent
linsen men utan förbättring. Kommit fram till att det måste vara damm innanför linsen, j.... tråkigt

<{POST_SNAPBACK}>

Vågar jag säga det, men jag har också upptäckt en liknande svag röd cirkel längs ner på bilden, syns enbart vid hel svart bild, fick du detta fixat är det damm ?

Har ungefär 60h på lampan nu..

Redigerat av Unregisteredfe29246a, 07 januari 2007 - 00:41.

Postad 07 januari 2007 - 01:15

Unregisteredbffcdb9b
  • Unregisteredbffcdb9b
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Vågar jag säga det, men jag har också upptäckt en liknande svag röd cirkel längs ner på bilden, syns enbart vid hel svart bild, fick du detta fixat är det damm ?

<{POST_SNAPBACK}>

Ringde epsons support i tisdags, killen bekräftade att det antagligen var damm innanför linsen.
Jag frågade honom om det var vanligt att detta hände och fick till svar att jag haft otur.

I torsdags kom dom och hämtade projektorn, budkillen sa att det brukar ta ca 6-8 arbetsdagar.

Positivt: Bra support(min erfarenhet), haft en epson projektor förut som jag hade lite problem med i början och som dom åtgärdade utan krångel.
Skönt att dom hämtar upp den så slipper man åka med den själv.

Negativt: Inget filmtittande på ett tag, please låt mig få tillbaks den till nästa helg.

Tråkigt att du också råkat ut för detta, återkom gärna med hur det går för dig med detta problem.

Postad 07 januari 2007 - 15:09

Unregisteredfe29246a
  • Unregisteredfe29246a
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Ringde epsons support i tisdags, killen bekräftade att det antagligen var damm innanför linsen.
Jag frågade honom om det var vanligt att detta hände och fick till svar att jag haft otur.

I torsdags kom dom och hämtade projektorn, budkillen sa att det brukar ta ca 6-8 arbetsdagar.

Positivt: Bra support(min erfarenhet), haft en epson projektor förut som jag hade lite problem med i början och som dom åtgärdade utan krångel.

Negativt: Inget filmtittande på ett tag, please låt mig få tillbaks den till nästa helg.

Tråkigt att du också råkat ut för detta, återkom gärna med hur det går för dig med detta problem.

<{POST_SNAPBACK}>

Ska göra det, men låter iaf bra att dom direkt åtgärdar det, använde du linsskyddet ?
bifogar en bild på fläcken.

Jo kan också informera om att jag ej hade lysande pixlar på min projektor ! inga fel alls för
den delen då, det var nämligen duken min som har några underliga svarta prickar i sig, som
ger ifrån sig glitter då det lyser på dom.. någon som varit med om det förr ?

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregisteredfe29246a, 07 januari 2007 - 15:33.

Postad 07 januari 2007 - 19:00

Unregisteredbffcdb9b
  • Unregisteredbffcdb9b
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Ska göra det, men låter iaf bra att dom direkt åtgärdar det, använde du linsskyddet ?
bifogar en bild på fläcken.

Jo kan också informera om att jag ej hade lysande pixlar på min projektor ! inga fel alls för
den delen då, det var nämligen duken min som har några underliga svarta prickar i sig, som
ger ifrån sig glitter då det lyser på dom.. någon som varit med om det förr ?

<{POST_SNAPBACK}>

Använder nästan alltid linsskyddet, men den skyddar ju inte mot damm innanför lins.
Funderar på om den är känsligare för damm när man har den i taket upp & ner, tänkte att eftersom
dammfiltret sitter där. Nån som vet?

Postad 08 januari 2007 - 11:11

Unregisteredf3d43c18
  • Unregisteredf3d43c18
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0
Har också en grön fläck i bilden som syns i mörka partier, har ringt Epson Support som ville ha serienummret + kopia på kvitto då jag ej hade det nu här på jobbet. Så vi får se hur dom hjälper mig sen.

Postad 08 januari 2007 - 19:58

Unregisteredfe29246a
  • Unregisteredfe29246a
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0

Har också en grön fläck i bilden som syns i mörka partier, har ringt Epson Support som ville ha serienummret + kopia på kvitto då jag ej hade det nu här på jobbet. Så vi får se hur dom hjälper mig sen.

<{POST_SNAPBACK}>

Kul, hör av dig hur det går, tror det kan vara intressant för alla här..

För mig stör det inte, utan den syns som sagt enbart vid hel svarta scener, och då måste man veta om det för att verkligen se...

Men visst får man det fixat så är det ju bra, men då ska det inte vara att dom bara rengör och sedan skickar tillbaka, för har man fått det på så kort tid så kan man räkna med att det lär komma tillbaka lika fort som dom rengjort..

Finns det inget sätt man kan rengöra själv ? typ en damsugare eller liknande man kan använda sig av ? vad vet jag hehe

Hur många timmar har ni på eran lampa nu ?

Edit: Jag är uppe i 80h nu.

Redigerat av Unregisteredfe29246a, 09 januari 2007 - 00:45.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.