X-rite menar att den är "gammal"

Vad säger ni kalibrerare där ute?
Fredrik
ISF certifierad
Bifogad fil(er)
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 20 maj 2010 - 20:25.
41 relaterade trådar
Postad 20 maj 2010 - 20:24 X-rite menar att den är "gammal" ![]() ![]() Vad säger ni kalibrerare där ute? Fredrik ISF certifierad Bifogad fil(er)Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 20 maj 2010 - 20:25. Postad 21 maj 2010 - 08:37
SpectraCal (de som säljer CalMAN) med dina frågor, de har mycket god koll vad gäller eye-one Pro.
Om jag inte minns fel så är den senaste versionen REV D, men jag vet inte exakt vari skillnaden ligger. Du kan med fördel vända dig till
Postad 25 maj 2010 - 20:43 Normalt så fungerar de väldigt väl, tills de går sönder. De nya är snabbare på att mäta in med lampan tänd, alltså från papper. Mäter du bara skärmar har det sannolikt ingen betydelse. i1 ska ju vara det bästa instrumentet fortfarande avséende dE avvikelse mellan instrumenten. Å andra sidan, tar du betalt för att mäta upp andras skärmar kanske du ska ha fräscha grejor. Att skicka in det gamla för kalibrering till Xrite är ingen idé kostnadsmässigt. Postad 13 juni 2010 - 22:10 ![]() Postad 14 juni 2010 - 12:13 Har precis fått hem DVE HD Basics och fattar NADA!? Ska man inte ställa in saker själv? För det är ju bara massa jäkla videos? Kommer ingenstans där man kan göra egna inställningar? Sen fick jag med en plastgrej med 3 färger man kan titta genom men hur ska man använda de om man inte kan göra något manuellt? Postad 14 juni 2010 - 16:09 Jag rekommenderar dock att du går igenom den grundkurs som du får i det andra materialet mvh /Pär Postad 14 juni 2010 - 16:45 ![]() ![]() Postad 14 juni 2010 - 17:33 Postad 14 juni 2010 - 23:42 Det finns en bild som har 4 st svart/vita rektanglar på varandra och sen 3 staplar på kanterna, jag har lyckats få ner BTB ( Blacker than Black) stapeln längst ut att försvinna, men sen nästa bild som går från ljus till mörkare på översidan sen samma bild under fast tvärtom då det går från mörk till ljus? Vad är det jag ska göra där? Ska jag lyckas få övergången mellan mörkt och ljus utan de där små "hacken"? Postad 15 juni 2010 - 06:55 Mvh /Pär Postad 15 juni 2010 - 08:18 Postad 15 juni 2010 - 08:49 Här kan du sen läsa om vad testmönstren är till för (skrivet av perra1 ![]() Postad 15 juni 2010 - 10:26
Filter använder du endast för att kontrollera om Colorspace conversion är rätt gjord, och om den är det kan du använda dem till att ställa färgmättnad till ungefär korrekt nivå. Filter har mao inget att göra med gråskala, kontrast, geometri, skärpa eller svartnivå. Läs gärna igenom den genomgång jag skrev, som Wolfy så vänligt länkade till. Alla detaljer om hur man gör finns beskrivet på skivan, så kolla igen så kanske du når bättre resultat ![]() mvh /Pär Postad 15 juni 2010 - 11:05
Hitttade detta, kanske lite gamla inlägg - Min rekommendationen är att du skaffar en ny mätare, eller får din mätare referensuppmätt mot en nyligen kalibrerad referensmätare. Man skall/bör IMO inte jobba proffessionellt med kalibrering och ha overifierad/okalibrerad utrustning, först när man har en korrekt utrustning säkerställer man ett gott slutresultat för sin kund - oavsett om man tar betalt eller ej. mvh /Pär Postad 15 juni 2010 - 17:46 ![]() Postad 16 juni 2010 - 09:52 Postad 18 juni 2010 - 18:54 Har kikat på denna Colorvision Kalibrering Spyder 2 Express är den något att ha. Och funkar den bra att kalibrera en led tv med? Redigerat av Flash78, 27 juni 2010 - 19:07. Postad 22 juni 2010 - 12:36 Har ett par små frågor som jag inte har lyckats hitta några "självklara" svar på. Jag har som många andra skaffat mig en DVE Hdbasics (blu-ray, 2st iofs, varav en reg A ![]() Kontrast När jag ska ställa in kontrasten så ser jag alltid WTW steget, dvs Vitt flyter aldrig samman. Dock så om jag ställer kontrasten på max så blir vitt väldigt starkt så det nästan sticker i ögonen, jag ser dock inga nyanser åt rött alls, samt att jag ändå ser steget mellan Vitt och WTW. Ljusstyrka Verkar som att något klipper BTB då de yttersta två fälten alltid flyter samman, har inte hunnit kolla inställningarna i min BDP3000 möjligt att det är något där som behövs ändras. Edit: Verkar inte gå att lösa så jag kan se BTB i kalibreringsmönstret. TV'n eller Spelaren klipper bort det. Färg När jag kollar genom DVE filtret så stämmer blå direkt, dvs alla rutor passar med bakgrunden. Det röda och gröna filtret är det dock lite annorlunda med. När jag har mixtrat för att få dessa mönster att se någolunda ut som på genomgången på skivan så blir självklart det blå förstört. Förmodligen för att jag pillar på magenta, cyan och det gula för att fixa till det röda och gröna. Edit: Blå och Röda ser nu mycket bra ut, gröna är betydligt svårare att få rätt. Tv'n egna filter funktion som kan visa bilden i rött grönt eller blått är lite mer förlåtande än när man kollar genom de medföljande plastfiltren. Finns det någon bra "color for dummies" ![]() ![]() På tv'n (LG 60pk550) finns kontrast/ljusstyrka för RGB, samt Färg/ton för RGBCMY samt även ett generell slider för att sätta färg åt rött eller grönt tror jag. Edit: Har enbart pillat på Färg resp. ton för RGBCMY. Ljusstyrka/kontrast för RGB är orörd, samt "färg" i huvudmenyn. Redigerat av Unregistered948c54a3, 23 juni 2010 - 07:46. Postad 28 juni 2010 - 09:23 Reglage som Färg/ton för RGBCMY ("CMS-reglage") kräver mätinstrument för att det ska ge nått. Färgfiltret som medföljer DVE har ett väldigt begränsat användningsområde om man säger så. Postad 15 juli 2010 - 11:16 Har länge letat efter någon som kan utföra ISF-kalibrering i Skövde-trakten (Skaraborg). Någon som vet vart man ska vända sig?? Göteborg blir lite för långt då det skulle kosta en mindre förmögenhet att betala resan åt dom... (ca 15 mil). Tips vore mkt uppskattat! /grover76 Redigerat av Unregisteredfe46967e, 15 juli 2010 - 11:19. Postad 05 augusti 2010 - 10:57 Postad 05 augusti 2010 - 18:42
Här finns en för LCD: lagom(den heter så!) Det är ju ett online verktyg. Men det ser ut som det går att ladda ner. Sedan har du ju Nokia Monitor Test. Du får söka själv på nätet efter bästa nedladdningsstället. Postad 08 september 2010 - 20:23 Postad 08 september 2010 - 20:40
Läs igenom denna tråd så ser du att det är många som använder programmet och många som rekomenderar det. Det finns även åsikter om det i denna tråd. Så det är bara att läsa på. Jag själv har använt det och tycker att alla tv apparater som säljs nu för tiden borde levereras med denna skiva. Postad 26 september 2010 - 09:52 Har försökt kalibrera tvn till DVE HDDVD som jag lagt in på hårddisken. Dock vill inte powerdvd 7.3 eller 10.0 eller VLC spela upp skiten. Så vad ska jag använda för något program när jag vill kalibrera min htpc bild? Postad 02 oktober 2010 - 00:33
AVS HD 709, i den variant som passar.
Du kan alltid testa denna,
Postad 16 oktober 2010 - 07:05 Man kan kalibrera färgen i macen för att skappa en profil till olika displayer och jag undrar om någon erfaren kan svara på följande fråga. Är det möjligt att använda dessa inställningsmöjligheter för att få bilden från mac minin att passa med ISF kalibreringen från PS3? Min förstärkare har bara en HDMI utgång så detta måste vara en nödvändighet om jag ska kunna ha en kalibrerad bild både från ps3 och dator. Postad 04 november 2010 - 09:22 Postad 06 november 2010 - 11:07 ISF Sverige Ska man kunna göra ett bra jobb så bygger detta (precis som allt annat) på att man har lite erfarenhet. Man blir inte expert på kalibrering över en natt. Det är ett livslångt jobb där man förhoppningsvis hela tiden lär sig mer och blir bättre erfarenheterna. MVH /Jakob - The Rock Postad 06 november 2010 - 22:23 Om jag inte missminner mig så när det bli rosa på kontrastkalibreringssidan på DVE så skall man sänka kontrasten eller hur? Postad 07 november 2010 - 11:46 1. Ingen klippning av signalen (klippning = att nivåerna av vitt nära referensvitt börjar flyta samman) 2. Ingen missfärgning (dvs att vitt över eller kring referensvitt har en färgton, oftast åt röda hållet) 3. Ingen ögontrötthet (här hjälper en bra bakgrundsbelysning, ca 10% intensitet av referensvitt - svårt att avgöra utan mätverktyg, men det är en svag belysning och placerad bakom TVn) Punkt 3 är inget man avgör så där enkelt, jämfört med 1 och 2, utan kräver sin tid för att komma fram till. Postad 08 november 2010 - 12:14 Det finns visserligen riktvärden och rekommendationer, men kontrast är inget man egentligen kalibrerar. "Fjongen" i bilden skall helt enkelt funka för tittaren, och då finns inget generellt "korrekt" värde. Instämmer till fullo, och på de flesta hyfsat moderna burkar är punkt 1 & 2 inget problem när man väl rattat in enl punkt 3. ![]() Postad 08 november 2010 - 14:43 Det där är helt sant i de fall då "Kontrast"-reglaget bara påverkar bildens ljusstyrka (eller "fjong" om man så vill). Gäller väl iprincip bara vissa (många?) LCD platt-tv (och här gör man i så fall rätt att sätta Backlight på lämplig nivå först, dvs det är inställning av Backlight som först och främst styr lämlig ljusstyrka i bilden) men för övriga moderna displaytyper så kommer Kontrast ofta påverka flera av de punkter man avser att kalibrera så visst är det så att inställning av Kontrast kommer ingå i kalibreringsförfarandet. Givetvis kan man, kanske, komma långt med rekommendationen "ställ den så du tycker det funkar" men det har å andra sidan inget med ämnet Bildkalibrering att göra. Postad 08 november 2010 - 15:32 PÅ LCD är det kombinationen av backlight-intensitet och "utstyrning" av "kristalldrivningen" som bestämmer "fjongen" i bilden. Kontrastinställning, i den betydelse ordet haft sedan tv:s barndom är en parameter som avser "fjong", och har inget "korrekt" värde. Därför kalibrerar man per definition inte kontrast. Beroende på hur en given bildvisare är konstruerad KAN "kontrastreglaget" påverka andra parametrar, men SKALL givetvis helst inte göra det. Om kontrastinställningen t ex skulle påverka gammat är burken felkonstruerad... Kontrastinställning i betydelsen "fjong" bör FÖREGÅ annat tweakande, men ingår per definition fortfarande inte i själva kalibreringen som sådan. Hårklyveri kanske, men för att undvika missförstånd är det lika bra att vara tydlig... ![]() Postad 08 november 2010 - 15:59 Att bildens ljusstyrka inte har nått korrekt värde är helt sant. Men att därifrån dra slutsatsen att Kontrast-reglaget inte ingår i kalibrering är det tveksamt om det hjälper någon. Hurvida en burk är felkonstruerad eller inte ligger utanför ämnet Bildkalibrering (finns det nån konsument display som är 100% "rätt konstruerad"). Det finns gott om displayer där man kan dra den "för långt", det kan man väl säga är en felkonstruering om man vill. Men jo, Kontrast-reglaget påverkar ofta (bl.a.) den slutgiltliga gamma och vitbalans displayen uppvisar. Inte alltid, men inom ämnet Bildkalibrering räcker det med att man har med sig att det kan göra det. Rätt obegripligt att folk envisas med att kalla det nått annat än ljusstyrka eller möjligen intensitet. Jajja, kärt barn osv... Är dock rätt säker på att vad Mr Burn avsåg i sin fråga var Kontrast-reglaget, som i de flesta fall på LCD, men inte alla (Phillips t.ex.) , inte påverkar backlight-intensiteten utan enbart kristall-utstyrningen (bra ordval där btw ![]() Postad 08 november 2010 - 17:26 Jag anser att det blir hårklyveri och dessutom en felaktig nomenklatur om man inkorporerar en parameter i begreppet kalibrering bara för att dess kontrollorgan under ogynnsamma förutsättningar kan påverka resultatet. Bättre bara påpeka att "fjongen" kan påverka den efterföljande kalibreringen, precis som t ex persiennerna eller vinkeln på väggfästet. Rätt skall vara rätt... Visst hjälper det någon, men framförallt är det viktigt att inte blanda ihop begreppen. Ändrar man terminologin lite godtyckligt så urholkar man begreppen och bidrar till ökad förvirring. Om kalibering påverkas av att funktioner implementerats felaktigt så betyder det fortfarande inte att parametern som påverkas av kontrollen ingår i begreppet. Att en kontroll kan förmå en parameter att anta olämpliga värden är inte heller ett konstruktionsfel. Det är t ex fullt möjligt att övervarva en bilmotor om man gasar för mycket på för låg växel. Har man en underexponerad hemvideofilm är det rätt bra om kontrasten går att patta på lite extra, även om samma inställning med en "korrekt" källa skulle se ut som f-n... ![]() Japp, och påverkar kontrastinställningen vitbalansen så har man givetvis dragit på för mycket... Tycker nog att kontrast är ganska oproblematiskt som term, även om det och brightness funkar lite bättre på engelska. Vi är väl hyfsat överens i stort och diskuterar som vanligt egentligen mest retorik... ![]() Redigerat av Unregistered277056c3, 08 november 2010 - 17:34. Postad 09 november 2010 - 00:44 Jag har kalibrerat profissionellt de senaste 6-åren med huvudinriktning på konsument-displayer och projektorer. I snitt fler än två displayer i veckan om man räknar in demoexen i butiken. På över 90% av dessa displayer klipper en för högt ställd kontrast nivåer i bilden. Genom att utgå från "fjong" i bilden är det extremt lätt att gå förbi den punket och därmed klippa signalen. Självklart ingår det att se till att displayen inte arbetar med en klippt signal likväl som färgstick i de vitaste partierna i en kalibrering! Därmed ingår det naturligtvis att ställa in kontrast-regelaget så att detta inte händer. Skulle vilja gå så långt som att säga att det t.o.m. är grundläggande för kalibreringen. MVH /Jakob Postad 09 november 2010 - 01:16 Jag skrev: Det finns visserligen riktvärden och rekommendationer, men kontrast är inget man egentligen kalibrerar. "Fjongen" i bilden skall helt enkelt funka för tittaren, och då finns inget generellt "korrekt" värde. Naturligtvis skall kontrast aldrig ställas så högt att det klipper i vitt. Det är tämligen uppenbart. Någon godtycklig inställning har jag givetvis inte heller nämnt eller förordat. Alldeles riktigt. En "lagom" kontrastnivå utan vitklipp är grundläggande för vettig bild, och skall alltid föregå kalibrering. Momentet i sig ingår dock per definition inte i begreppet kalibrering, vilket du naturligtvis redan vet. Postad 09 november 2010 - 09:32 Vilket moment är det som, per din definition, inte ingår i begreppet kalibrering? ![]() Postad 09 november 2010 - 10:08 Reglaget kontrast ställer ju vitnivån vilket är elementärt och grundläggande för hela kalibreringen. Det ska självklart ingå i kalibreringen. Begreppet kontrast (skillnaden mellan svart och vitt) kan ju inte kalibreras till någon speciell nivå i sig utan är ju helt utelämnad till displayens grundförutsättningar. Det var kanske det du tänkte på? MVH /Jakob Postad 09 november 2010 - 11:05
Kalibrering innebär INTE att man söker maximera eller ens optimera någonting, även om det kan förefalla så för en oinvigd. Kalibrering innebär per definition helt enkelt att kontrollera och om det behövs justera egenskaper hos en enhet så att dessa överensstämmer med de hos en given referensenhet. Inställning av "kontrastreglaget", dvs hur mycket tryck/fjong man får i bilden görs inte alls på det sättet, utan är helt beroende av bland annat displayens egenskaper, omgivande ljus och personliga preferenser. Det finns naturligtvis både rekommendationer och nivåer som onekligen är lämpligare än andra, och att undvika vitklipp är en självklarhet för alla som begriper någonting alls om bild, men det innebär fortfarande inte att justering av kontrastreglaget skulle vara en kalibrering. Kontrastinställning bör alltid INGÅ vid en kalibrering men är i sig per definition INTE någon kalibrering. Hoppas att det är tillräckligt tydligt nu... ![]() Postad 09 november 2010 - 11:07 Bra. Då ingår Kontrast-reglaget i kalibreringsförfarandet. Tack, var det enda jag ville få fram. Eftersom du tillsynes valde att inte vilja förstå vad Mr Burns avsåg i sitt inlägg så kunde en läsare av tråden nämligen tolka ditt inlägg lite tokigt. Men då är det utrett nu då. Att sen folk väljer att kalla bildens ljusstyrka för dess kontrast kommer föralltid vara obegrepligt för mig. Men det är en annan historia. Postad 09 november 2010 - 11:27 Eventuellt, jag tror du försöker göra det så svårt som möjligt för andra att förstå bara... D.v.s utan att röra kontrastreglaget på displayen går det inte att utföra en kalibrering. Vilket innebär att vid en kalibrering måste man justera kontrastreglaget på displayen för att få en kalibrering men att bara justera kontrast och strunta i alla andra parametrar ger, per din definition, ingen kalibrering, vilket ju är helt korrekt iofs men onödigt krångligt sätt att förklara på... eller är jag bara dum i huvet? Postad 09 november 2010 - 11:43 Nej. Och du har rätt i att det blir onödigt krångligt. En del av problemet ligger väl i att inte alla verkar vilja skriva under på att ordet kalibrering kan ha andra/fler innebörder än vad man får ut av att läsa dess exakta definition i SAO. Kruxet är ju att "kalibrering" i vardagsmun, inom forumvärlden, vilket faktiskt är den vi råkar befinna oss i, har en bredare innebörd än dess 100% snustorra SOA-betydelse. Är man så opraktisk/fyrkantig att man inte vill inse det så är det snarare så att man ökar förvirringen, snarare än minskar den - vilket alltså är det motsatta effekten mot det man var ute efter. Lyckat? Nej inte ett dugg, skulle jag vilja säga. Postad 09 november 2010 - 11:55
Pacman: Jag missförstod inte på något sätt vad Mr Burns avsåg, men han uttryckte sig felaktigt och på ett sätt som kan skapa missförstånd, och det var det jag kommenterade. Om du inte uppfattade det, så hoppas jag att du åtminstone gör det nu. "Ingår i kalibreringsförfarandet" skulle man visst kunna säga, men "ingår" gör ju även att ställa in lämplig belysning i rummet och att justera persiennerna. "Kalibrera kontrasten" är ett ungefär lika felaktigt uttryck som "kalibrera persiennerna" i det här sammanhanget. ![]() Mr Burns skrev: Jag verkligen hatar att kalibrera kontrasten, det är det värsta jag vet! Jag svarade: Det finns visserligen riktvärden och rekommendationer, men kontrast är inget man egentligen kalibrerar. Och Falcy, det är absolut inte per MIN definition. Kalibrering är ett VÄL definierat begrepp, och vet man inte riktigt vad det betyder så missförstår man lätt. Jag har försökt förklara begreppet här i tråden, men är säkert inte världens bäste pedagog. Å andra sidan är ni inte världens mest uppmärksamma elever heller... ![]() Postad 09 november 2010 - 12:09 Jag vet mycket väl vad kalibrering av en display innebär och Pacman vet jag är gruvligt insatt så att säga emot han på den här punkten är att skjuta sig i foten, dessutom tjatar du emot en kille som jobbar och har jobbat med detta under många år...när inte ens han förstår hur du menar kan du inte klaga på dåliga elever ![]() Ska erkänna att jag inte läst hela trådens 29 sidor men ditt svar på Mr. Burns påstående var att krångla till det och att göra det hela ännu svårare än vad det redan är. Ok, man kalibrerar inte kontrast. Men kontrasten måste justeras för att få till en kalibrering, helheten. Dina påståenden tidigare har tolkats som att kontrasten inte är en del av kalibreringen utan nåt onödigt bihang... Redigerat av Falcy, 09 november 2010 - 12:11. Postad 09 november 2010 - 12:19 Sorry, men nu är du på väg ner i diket... Det är helt ok att t ex tala om att "serva bilen" när man byter olja, men felaktigt att kalla det för reparation. Det är också helt ok att "justera volymen" på en förstärkare, men felaktigt att säga "kalibrera volymen". Analogt med detta är det helt ok att säga att kontrastinställning ingår när man kalibrerar en tv, men det är faktiskt felaktigt att säga "kalibrera kontrasten", eller varför inte "kalibrera väggfästet", "kalibrera persiennen", "kalibrera rumsbelysningen" och så vidare, eftersom även dessa parametrar ofta påverkar bilden i hög grad. Utarmar man etablerade begrepp på det sätt som du tycks förespråka blir det så småningom svårt att diskutera teknikaliteter, eftersom ordens och begreppens betydelse då delvis gått förlorade. Förvirring som resultat av tydlighet på det sätt som du vill göra gällande tror jag inte mycket på... Postad 09 november 2010 - 12:35 Jag "tjatar inte emot" utan argumenterar för något jag med 100% säkerhet VET är riktigt, och att Pacman har sina kvaliteter är jag också medveten om, men ni gör bägge en höna av en fjäder, slarvar med terminologin och bidrar rent faktiskt till en ökad begreppsförvirring. Jobbar själv sedan över 25 år professionellt med bl a colour grading, och har dessutom både utbildning och mångårig erfarenhet av kalibrering av både professionella kameror och displayer, så vi kanske inte skall tala så mycket om att skjuta någon i foten. ![]() Svaret till Mr Burns var både helt korrekt och lätt att förstå, men uppenbarligen inte för alla. Att du blandar ihop begreppen och gör felaktiga tolkningar av korrekta utsagor tyder på att du kanske borde läsa inläggen mer än EN gång innan du kastar ur dig kommentarer. Ursäkta svaveloset, men spy för f-n inte galla över folk som du samtidigt medger har rätt i sak! ![]() ![]() 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |