Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsungs nya lcd-serier, F96 & F86 (EU)

1466 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung LE46F86BD (TV) 1 8,75 (27) Inga priser
Samsung LE40F86BD (TV) 1 8,82 (43) Inga priser
Samsung LE52F96BD (TV) 1 9 (5) Inga priser
Samsung LE70F96BD (TV) 1 6,5 (1) Inga priser
28 relaterade trådar
Störningar i bilden vid uppstart av tv som försvinner efter en stund. (4 inlägg) 9 år sedan
Problem med Samsung LE40F86B (0 inlägg) 10 år sedan
1080p/24 (575 inlägg) 11 år sedan
Reparationstips TV (9 inlägg) 11 år sedan
Samsung F86 eller Toshiba Z3030 (28 inlägg) 14 år sedan
Comhemhus och en Samsung LE-40F86 (9 inlägg) 15 år sedan
Tips på en LCD-TV som fungerar bra ihop med dator (18 inlägg) 16 år sedan
Ej nöjd med kvaliten på bilden! (35 inlägg) 16 år sedan
Samsung LE-46F86BD (52 inlägg) 16 år sedan
Playstation 3 & Wii surround? (2 inlägg) 16 år sedan
Lite olika frågor TV/Ljud/Dator/PS3 (0 inlägg) 16 år sedan
Bild till Samsung LE 40F86 från dator via HDMI (19 inlägg) 16 år sedan
Köpa ny platt-TV, 40-42" - Giganternas kamp (31 inlägg) 16 år sedan
Samsung F86 linjestörning (10 inlägg) 16 år sedan
Fick hem min Le40f86BD idag.. (7 inlägg) 16 år sedan
TH-42PZ85 vs Samsung F86 (7 inlägg) 16 år sedan
Fixa egen hemmabio anläggning med Playstation3 (10 inlägg) 17 år sedan
PZ70 eller 40f86? (8 inlägg) 17 år sedan
Plasma Pioneer PDP-4280XD eller Lcd Samsung LE-46F86BD? (17 inlägg) 17 år sedan
samsung eller sony? (23 inlägg) 17 år sedan
Samsung LE-46F86 eller Samsung PS-50P96 (25 inlägg) 17 år sedan
Hjälp mig i LCD-djungeln (7 inlägg) 17 år sedan
Inställningar till Samsung LE-40F86 (14 inlägg) 17 år sedan
Väggfäste för 46" f86 Samsung (LE-46F86BD) (5 inlägg) 17 år sedan
Vilken 46-47" (52 inlägg) 17 år sedan
Vilken Upplösning? HTPC > LCD (2 inlägg) 17 år sedan
TV för ca 15-20000 (13 inlägg) 17 år sedan
LCD : Sharp HD1 & XL2 vs Samsung F96 & F86 (9 inlägg) 17 år sedan

Postad 11 december 2007 - 00:58

spuj
  • spuj
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

En fundering, har det rapporterats något om problem med banding på 52F96 modellen?

Nope ingen ägare har rapporterat ett enda fall av banding. Cnet recensionen däremot yrade man om mild banding men ingen har sett nåt sånt överhuvudtaget i övrigt.

OK, det låter bra. Blir mer och mer sugen på denna tv!

Har jag rätt i att det oftast bara är bleeding och betraktningsvinkeln som klagats på i recensioner etc.? Det är nog "problem" jag skulle kunna leva med utan problem, det enda jag är rädd för är banding (som jag visserligen inte sett i verkligheten på någon tv) eller eftersläpningar, men den senare ska väl inte F96an lida av?

Ser fram emot Maikels åsikter om sin nya pjäs ;)

Postad 11 december 2007 - 01:47

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Har jag rätt i att det oftast bara är bleeding och betraktningsvinkeln som klagats på i recensioner etc.? Det är nog "problem" jag skulle kunna leva med utan problem, det enda jag är rädd för är banding (som jag visserligen inte sett i verkligheten på någon tv) eller eftersläpningar, men den senare ska väl inte F96an lida av?

Vet inte riktigt vad du menar med bleeding, men jag antar att det du pratar om är halos runt ljusa föremål mot svart bakgrund (t.ex. eftertexter i filmer och så vidare) och detta är helt och hållet förknippat med betraktningsvinkel. Det som du menar är två problem är i själva verket bara ett. I rätt betraktningsvinkel så är inte detta ett problem, men är ni många i familjen så kan det självklart bli ett problem.
F96 har en svaghet till och det är något som vi i Sverige borde ägna en tanke åt. Vi har ju knappt några HD kanaler här, så det kommer köras en hel del SDTV på skärmen innan TV-bolagen kommer i fas (och det kan ju ta flera år). Problemet är att F96 har en väldigt enkel och billig inbyggd scaler. Detta gör att SDTV inte alls ser särsklit bra ut. Jag kommer lösa detta med en Onkyo 905 men det blir en dyr lösning. Bra scalers kostar annars en ganska bra peng, så det är något att ta i beaktan om man funderar på denna TV. Självklart så överlever man med mindre bra SDTV men med HD intåget så ökar ju ens krav menar jag.

F96 har en funktion som kallas LED Motion plus och är till för att eliminera eftersläpningar (judder och motion blur), men är inaktiverad tyvärr (man fick problem med flimmer när man testade denna funktion på PAL 50 hz). Ingen vet om Samsung tänker aktivera den. Faktum är att TVn funkar utmärkt utan den funktionen och jag har inte hört någon ägare klaga över eftersläpningar. Finns inte så många ägare än dock. Och de som finns försvinner oftast ifrån typ såna här forum för det finns ingen anledning att vara kvar...finns liksom inget att klaga över och de verkar väldigt nöjda. En sak till bara som kan vara svår att få till och det är kalibreringen av TVn...smartlightingfunktionen gör att det kan vara grymt svårt att få till gråskala, färger och 3D känsla, men det är helt klart möjligt och numera finns det kalibreringsforum till enbart för F96 som man kan sno inställningar ifrån att ha som utgångspunkt och sen tweaka bäst man kan. Eller så köper man in en Spyder 2 för en tusing och gör det själv.

Hälsningar
Majstang

Redigerat av majstang, 11 december 2007 - 02:01.

Postad 11 december 2007 - 03:04

spuj
  • spuj
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Vet inte riktigt vad du menar med bleeding, men jag antar att det du pratar om är halos runt ljusa föremål mot svart bakgrund (t.ex. eftertexter i filmer och så vidare) och detta är helt och hållet förknippat med betraktningsvinkel. Det som du menar är två problem är i själva verket bara ett. I rätt betraktningsvinkel så är inte detta ett problem, men är ni många i familjen så kan det självklart bli ett problem.
F96 har en svaghet till och det är något som vi i Sverige borde ägna en tanke åt. Vi har ju knappt några HD kanaler här, så det kommer köras en hel del SDTV på skärmen innan TV-bolagen kommer i fas (och det kan ju ta flera år). Problemet är att F96 har en väldigt enkel och billig inbyggd scaler. Detta gör att SDTV inte alls ser särsklit bra ut. Jag kommer lösa detta med en Onkyo 905 men det blir en dyr lösning. Bra scalers kostar annars en ganska bra peng, så det är något att ta i beaktan om man funderar på denna TV. Självklart så överlever man med mindre bra SDTV men med HD intåget så ökar ju ens krav menar jag.

F96 har en funktion som kallas LED Motion plus och är till för att eliminera eftersläpningar (judder och motion blur), men är inaktiverad tyvärr (man fick problem med flimmer när man testade denna funktion på PAL 50 hz). Ingen vet om Samsung tänker aktivera den. Faktum är att TVn funkar utmärkt utan den funktionen och jag har inte hört någon ägare klaga över eftersläpningar. Finns inte så många ägare än dock. Och de som finns försvinner oftast ifrån typ såna här forum för det finns ingen anledning att vara kvar...finns liksom inget att klaga över och de verkar väldigt nöjda. En sak till bara som kan vara svår att få till och det är kalibreringen av TVn...smartlightingfunktionen gör att det kan vara grymt svårt att få till gråskala, färger och 3D känsla, men det är helt klart möjligt och numera finns det kalibreringsforum till enbart för F96 som man kan sno inställningar ifrån att ha som utgångspunkt och sen tweaka bäst man kan. Eller så köper man in en Spyder 2 för en tusing och gör det själv.

Hälsningar
Majstang

Tack för ett väldigt utförligt svar!

Visst menar jag halo-effekten när jag säger "bleeding", snodde uttrycket några rader upp ;). Trodde detta fenomen uppenbarade sig även när man sitter rakt framför tv:n, men eftersom jag bor ensam så är det knappast något jag kommer lida av.

Faktum är att jag också är väldigt inne på en Onkyo 875 (ev en 905, men då får det bli import) så om den kan bidra med betydligt bättre SDTV bild ökar nog chanserna att det blir en sådan. Då har du tänkt att köra en box genom recievern med tex hdmi antar jag?

Känns som det knappast kommer finnas något att störa sig på om man köper F96an, förutom priset då..

Angående kalibreringstråden, var finner jag den? Tanken att köpa en kalibrerare har slagit mig, men det finns säkert någon som träffat rätt med sitt eget tweakande om det finns ett forum för det :lol:

Postad 11 december 2007 - 11:45

sepulfreak
  • sepulfreak
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
det intressanta är väl att veta i vilken vinkel i betraktning som blödning blir uppenbar eller framför allt störande.
N'är jag själv såg tv:n med spiderman bluray så var det uppenbart när jag tog några steg åt sidan, då spiderman loggan kom upp i början av filmen mot den svarta bakgrunden. Sen om man stör sig på det är ju en annan femma. Tror man stör sig väldigt lite på det under filmtittande.
När jag vid ett annat tillfälle såg F96 matad med SD-signal kunde jag stå ut med det jag såg, sedan vet man ju inte om dom använder annan bättre scaler i butiken men det kanske jämnar ut sig då flera paneler delar på samma signal?

Hade förresten ingen aning om att LED motion plus är avstängd (?!). verkar vara mkt ståhej och reklam om denna funktion och varför skulle man i såfall välj att avaktivera den??

Postad 11 december 2007 - 12:01

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2 644 inlägg
  • 0

det intressanta är väl att veta i vilken vinkel i betraktning som blödning blir uppenbar eller framför allt störande.
N'är jag själv såg tv:n med spiderman bluray så var det uppenbart när jag tog några steg åt sidan, då spiderman loggan kom upp i början av filmen mot den svarta bakgrunden. Sen om man stör sig på det är ju en annan femma. Tror man stör sig väldigt lite på det under filmtittande.
När jag vid ett annat tillfälle såg F96 matad med SD-signal kunde jag stå ut med det jag såg, sedan vet man ju inte om dom använder annan bättre scaler i butiken men det kanske jämnar ut sig då flera paneler delar på samma signal?

Hade förresten ingen aning om att LED motion plus är avstängd (?!). verkar vara mkt ståhej och reklam om denna funktion och varför skulle man i såfall välj att avaktivera den??

Har läst någonstans ( kommer inte ihåg var) att motion plus fungerar bra i NTSC men inte så bra i PAL, därför har man valt att slå ifrån det här. Möjligen kan ju detta aktiveras igen när man löst detta.

Postad 11 december 2007 - 13:15

snowstorm
  • snowstorm
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Vad jag tror så är LED Motion Plus är bara ett ploj-namn för tekniken "LED scanning".

I Samsung UKs spec. över F96 så står det LED Scanning = No. Har aldrig sett specar som det står om saker som INTE finns, antingen så har de avaktiverat tekniken för framtida uppgraderingar (busenkelt att uppgradera själv på F8 och F9 via USB). Eller så kommer de införa begreppet LED Motion Plus och LED Scanning på vårens modeller som jag hoppas avslöjas under CES i början av januari, eller på CEBit i början av Mars. Om man orkar vänta...

Tänk på att Amerika fick 3 helt nya serier i höst, 69-serien, 71-serien och 81-serien, i storlekar 40" och uppåt 57".
Asien och Europa fick endast 3 nya apparater, 2 st F8 och 1 st F9 (e.g. F9 i 52" och 70"). Å andra sidan vräkte ju Samsung ut modeller här i våras, men det gjorde de i USA också.

I höst är det ju främst Sony som dominerar det nya utbudet, och deras paneler går väl i samma fabrik?

Postad 11 december 2007 - 18:56

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2 031 inlägg
  • 0
Beställde en LE-46F86BD från Dustin idag - och så snart jag fått leveransbekräftelse via mail (tog 49 minuter från beställning!) så hade de slut på lager :P

Nu hoppas jag att Posten inte förstör min TV, samt att den hinner komma innan helgen. Mumma!

Redigerat av nurfen, 11 december 2007 - 18:56.

Postad 11 december 2007 - 22:08

Maikel
  • Maikel
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Så nu har jag haft TVn(F96) i en hel dag den får betyg 9/10 för min del allt är helt underbart med den när man spelar och tittar på film men SDTV ser inte kul ut alls missförstå mig inte nu när man kollar på DVD i PS3 o så ser det mesta skitbra ut men när man kollar på DTV så blir det inte lika kul längre tyvärr, men som tur är kollar jag inte på de vanliga tv-kanelrna så mycket.

Ni som har frågor kan fråga på nu.

Postad 12 december 2007 - 00:00

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Faktum är att jag också är väldigt inne på en Onkyo 875 (ev en 905, men då får det bli import) så om den kan bidra med betydligt bättre SDTV bild ökar nog chanserna att det blir en sådan. Då har du tänkt att köra en box genom recievern med tex hdmi antar jag?

Känns som det knappast kommer finnas något att störa sig på om man köper F96an, förutom priset då..

Angående kalibreringstråden, var finner jag den? Tanken att köpa en kalibrerare har slagit mig, men det finns säkert någon som träffat rätt med sitt eget tweakande om det finns ett forum för det :P

Yes, precis så blir det. Du hookar upp alla källor till Onkyo:n och sen vidare till Sammyn. Sen ställer man in Onkyo:n på Auto. Då kommer den bara skala upp SD källor. Se till att den har den allra senaste firmwaren, för den gamla (den första de släppte) bråkar med Sammys annars så grymma svärta.

Jo, det känns fel att köpa en TV för nästan 40 lax och sen köpa A/V receiver till det och sen högtalare oxå...man blir skinnad nästan :)

Kalibreraingstråden finner du på AVForum. Där hittar du inställningar som folk tagit fram med professionell utrustning. Det är lite klurigt eftersom Sammy verkar inte vara så konsekventa med fabrikskaliberingen så inställningar som ser riktigt bra ut på en F96:a gör det inte på en annan, så du får forsöka hitta det som ser bäst ut för dig och sen gå vidare därifrån. Hittar du inget som funkar så finns det fler inställningar på amerikanska AVS forum. Den amerikanska varianten är dock lite annorlunda från F96...(annan hårdvara framför allt), men det kanske funkar fin fint i alla fall. Annars kan du ju köpa in kalibrering så klart eller göra det själv med egen colorimeter.

Hälsningar
Majstang

Postad 12 december 2007 - 00:05

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Så nu har jag haft TVn(F96) i en hel dag den får betyg 9/10 för min del allt är helt underbart med den när man spelar och tittar på film men SDTV ser inte kul ut alls missförstå mig inte nu när man kollar på DVD i PS3 o så ser det mesta skitbra ut men när man kollar på DTV så blir det inte lika kul längre tyvärr, men som tur är kollar jag inte på de vanliga tv-kanelrna så mycket.

Är du Sabin på AVForum?
Håller fullständigt med...kanske Onkyo eller nån annan bra A/V receiver med en hyfsad upscaler vore något för dig?
Eller kanske en Themescen HD3000 om du redan har en bra hemmabioförstärkare?

Postad 12 december 2007 - 00:24

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Har läst någonstans ( kommer inte ihåg var) att motion plus fungerar bra i NTSC men inte så bra i PAL, därför har man valt att slå ifrån det här. Möjligen kan ju detta aktiveras igen när man löst detta.

Helt riktigt...LED Motion Plus fungerar bra på NTSC och 60 hz men inte på PAL 50 hz, då såg man flimmer helt enkelt.
Jag är inte alldeles säker på att det överhuvudtaget blir en aktivering av den här funktionen via en framtida firmwarefix. Flimmer är inte helt lätt att bli av med någon mjukvarufix. Jag ser det mer som ett hårdvaruproblem. Och det faktum att PAL standarden är 10 hz långsammare än NTSC är ju inget man kan göra något åt. Men det vore kul om det löser sig i alla fall. Fast ingen i USA verkar ha LED Motion Plus igång hur som helst, de säger att den inte behövs och att det inte är så lätt att hitta inställningar som ser bra ut med den aktiverad. Bilden blir ju ganska ordentligt mycket mörkare med LED MP igång. Vissa är iof sig känsligare än andra när det gäller judder och motion blur, men LED Motion plus verkar mest vara ett marknadsföring trick som faktiskt inte behövs...videoprocessorn från Trident klarar av att hantera motion artifacts väldigt bra utan hjälp från LED MP.

Redigerat av majstang, 12 december 2007 - 00:28.

Postad 12 december 2007 - 02:25

Maikel
  • Maikel
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Är du Sabin på AVForum?
Håller fullständigt med...kanske Onkyo eller nån annan bra A/V receiver med en hyfsad upscaler vore något för dig?
Eller kanske en Themescen HD3000 om du redan har en bra hemmabioförstärkare?

Jepp jag som e Sabin på AVSforum frågade grabbarna där om lite hjälp men de flesta verkar vara riktiga proffs som vill att man går in på SM för att få ut den bästa bilden och när man har en TV som man köpt för 38000 så vill man inte gärna förlora garantin.

som jag sa tidigare så klarar jag mig nog bra ändå, då det mesta jag tittar på redan är i HD och spel blir bara PS3 och när jag tittar på en bra SDTV källa via datorn så får jag en bra bit bättre bild än på boxen har för mig att mitt grafikkort hjälper till en hel del med det.

Redigerat av Maikel, 12 december 2007 - 02:26.

Postad 12 december 2007 - 20:47

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Jepp jag som e Sabin på AVSforum frågade grabbarna där om lite hjälp men de flesta verkar vara riktiga proffs som vill att man går in på SM för att få ut den bästa bilden och när man har en TV som man köpt för 38000 så vill man inte gärna förlora garantin.

som jag sa tidigare så klarar jag mig nog bra ändå, då det mesta jag tittar på redan är i HD och spel blir bara PS3 och när jag tittar på en bra SDTV källa via datorn så får jag en bra bit bättre bild än på boxen har för mig att mitt grafikkort hjälper till en hel del med det.

Hej Maikel!

Det bästa vore nog för dig att läsa kalibreringstråden från början. Det verkar som om du bara läst de tre senaste sidorna. Service Menyn är annars något man verkligen bör undvika det har du helt rätt i. Hela den där SM diskussionen började med att en av killarna inte kunde få en helt svart bild med sin F96 utan det fanns ytterst lite men synligt ljus. TV:ns local dimming släckte så att säga inte ner LD-zonerna på det sätt som den skulle när den visade en totalt svart bild 0 IRE, dvs helt svart enligt färgskalan. Han gick då in i TV:ns sevice meny där det finns en backlight meny och ställde ner det fabrikskalibrerade värdet för när LD-zonerna skall släckas ned helt. Detta fungerade visst ganska bra. Han har numera inget problem att få den där helt svarta bilden, men priset var lite sämre gråskala eg sk "black crush".
Samma kille hade oxå problem med blue push när han fick den och fick inte ordning på det genom tv:ns vanliga färginställning. Han gick då in i SM och fixade till det. I SM har du färginställningsskala på 255 (0-255) olika steg istället för som i vanliga menyn 0-35 eller nåt sånt. Så du har ganska stor möjlighet att få till det bra om man vet hur man ska göra i SM.
Annars så har de flesta som kalibrerat sina apparater själva unvikit SM helt, precis som du, och får till lysande resultat ändå, enligt dem själva. I början på tråden har du många olika inställningar att testa. Det är bara att testa allihop och se vilken som passar din tv bäst.
Är mycket intresserad av dina resultat sen, så hör gärna av dig här när du kört igenom inställningarna. Så får vi veta vad som funkar och hur nöjd du är.

Mvh
Majstang

Redigerat av majstang, 12 december 2007 - 20:56.

Postad 12 december 2007 - 21:54

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2 031 inlägg
  • 0
Jag fick min LE-46F86 idag! Är otroligt nöjd :D Vilken bild!

Har lite lite clouding längst till vänster, upplever dock att det minskar ju mer jag använder TV:n (placebo?), så jag störs inte mycket alls av det. Syns endast när skärmen är helt svart, när man växlar mellan källor, eller visar en svart bild.

Däremot så flimrar bilden lite lätt när man kör 24 Hz. Gör det det för alla? Det märks om man tittar noga... Jag kör 60 Hz nu, fungerar jättebra. Det känns absolut inte som något att lämna in TV:n på service för iallafall. :unsure:

Redigerat av nurfen, 12 december 2007 - 23:05.

Postad 13 december 2007 - 16:14

Maikel
  • Maikel
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
tack för tipset majstang håller på och tittar igenom alla de olika inställningarna nu börjar jag få en grym svärta har kört med användaren smilerrs(AVS) mest och twekat de så att det passar min tv bättre med hjälp av kailbreringbilder och nu börjar det se riktigt bra ut.

Postad 13 december 2007 - 16:22

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2 031 inlägg
  • 0
Tar tillbaka det om att 24 Hz flimrar - så snart jag aktiverade Just Scan så flyter bilden så in i h*vete perfekt! Aldrig sett så mjuk och fin bild. Har dessutom tweakat till den nu så att svärtan är helt outstanding! Backlight ner på noll :D

Postad 13 december 2007 - 18:40

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

tack för tipset majstang håller på och tittar igenom alla de olika inställningarna nu börjar jag få en grym svärta har kört med användaren smilerrs(AVS) mest och twekat de så att det passar min tv bättre med hjälp av kailbreringbilder och nu börjar det se riktigt bra ut.

Trevligt att det börjar se bra ut ;) Ett ytterligare tips är att använda HCFR's kalibreringsdvd som du gratis kan ladda hem härifrån:
http://www.homecinem...re/index_en.php
Sen är det bara att bränna ner den på en dvd-skiva och köra järnet.
Det kanske är den du använder dig av redan? Den är i alla fall ett jättebra komplement till den typen av kalibreringsmetod du använder dig av. Vill du gå ytterligare ett steg längre så kan du köpa in en egen colorimeter, som Spyder 2, One Eye Display 2 eller One Eye Display LT och börja finlira på riktigt :wacko:

Postad 13 december 2007 - 18:53

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0
Maikel! Det finns en avvägning du kommer att tvingas göra när det gäller svärta. Ett problem för killarna på kalibreringsforum har varit att när de valt inställningar med helt otrolig svärta så har det varit på bekostnad av t.ex svagt upplysta föremål i svart bakgrund har släckts ner av local dimming zonerna. Ett exemple på film där man tydligt kan se detta är Rymdimperiet slår tillbaka där vissa sjärnor och farkoster släcks helt sonika ner eftersom de prioriterat väldigt bra svärta. Du måste hitta en balans här emellan så att det inte försvinner saker som ska vara där. Med väldigt svart intällning får du också problem med detaljer i skuggor. Läs i synnerhet David Schenks inlägg på AVforum så får du lära dig enormt mycket. David ger tidsangivelse på scenen i Rymdimperiet slår tillbaka där du kan se det jag pratar om.

Redigerat av majstang, 13 december 2007 - 18:54.

Postad 14 december 2007 - 03:45

spuj
  • spuj
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
En länk till tråden på avsforum vore kanon, jag har registrerat mig men kan inte hitta den..

Postad 14 december 2007 - 16:33

Maikel
  • Maikel
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
nu har jag lagt upp lite bilder på galleriet för att ni ska få en aning om hur bra svärtan kan bli så kan ni kolla på ratatoulie bilden där ni kan jämföra boarders med tevens ram.

Postad 14 december 2007 - 16:43

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

• 3 103 inlägg
  • 0

En länk till tråden på avsforum vore kanon, jag har registrerat mig men kan inte hitta den..

Here you go!
http://www.avforums....d.php?p=5782353

Redigerat av Zerox_no1, 14 december 2007 - 16:43.

Postad 14 december 2007 - 16:57

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Inte AVS Forum utan AV Forum. På AV Forum hittar du kalibreringstråden för F96. AVS Forum är den amerikanska motsvarigheten och där finns det en kalibreringstråd för 81F alltså amerikanska motsvarigheten till europeiska F96.

Kalibreringstråd för F96 på AV Forum:
http://www.avforums....ad.php?t=647821
Vanliga Samsung F96 tråden på samma forum:
http://www.avforums....ad.php?t=602087

Kalibrerings tråd för 81F på AVS Forum:
http://www.avsforum....ad.php?t=899465
Vanliga Samsung 81F tråden på samma forum:
http://www.avsforum....ad.php?t=899605

Here you go!
http://www.avforums....d.php?p=5782353

Oops, du var visst snabbare! :wub:

nu har jag lagt upp lite bilder på galleriet för att ni ska få en aning om hur bra svärtan kan bli så kan ni kolla på ratatoulie bilden där ni kan jämföra boarders med tevens ram.

Fina bilder måste jag säga, kan tänka mig TV:n är ännu bättre inför blotta ögat :P

Postad 14 december 2007 - 17:47

qvarre
  • qvarre
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Någon som kan uppskatta vad priset på F86 40" blir i mellandagarna om den sänks nåt över huvudtaget?

Postad 14 december 2007 - 22:51

snowstorm
  • snowstorm
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

Någon som kan uppskatta vad priset på F86 40" blir i mellandagarna om den sänks nåt över huvudtaget?

Om tar Prisjakt till hjälp och undersöker förra årets motsvarighet till F86, dvs F71 ser man inget drastiskt just vid årets slut. Cirka 2000:- i början av december, och 2000:- till i slutet av Januari. Men det beror ju på var man planerar att köpa, Internet eller i butik repsektive Gråimporterad/Samsung Nordic. Prisjakt visar ju lägsta priset oberoende, och det går inte att se hur de enskilda listade butikerna hade för pris, eftersom detta tas bort automatiskt.

Om en 40" M86 går för 9000:- slår jag till, nu går M86/M87 för 12000 på Komplett/Dustin, men den är för närvarande slut. Det råder en viss brist på platt-TV eftersom försäljningen av dessa har ökat med 50% jämfört med förra året.

F86 går ju för mellan 18000->19000 nu, någon tusing lägre kanske i Januari - men räkna inte med något i mellandagarna.

Postad 16 december 2007 - 13:18

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Om tar Prisjakt till hjälp och undersöker förra årets motsvarighet till F86, dvs F71 ser man inget drastiskt just vid årets slut. Cirka 2000:- i början av december, och 2000:- till i slutet av Januari. Men det beror ju på var man planerar att köpa, Internet eller i butik repsektive Gråimporterad/Samsung Nordic. Prisjakt visar ju lägsta priset oberoende, och det går inte att se hur de enskilda listade butikerna hade för pris, eftersom detta tas bort automatiskt.

Om en 40" M86 går för 9000:- slår jag till, nu går M86/M87 för 12000 på Komplett/Dustin, men den är för närvarande slut. Det råder en viss brist på platt-TV eftersom försäljningen av dessa har ökat med 50% jämfört med förra året.

F86 går ju för mellan 18000->19000 nu, någon tusing lägre kanske i Januari - men räkna inte med något i mellandagarna.

Vet inte men det är just bristen på apprater som kanske kommer göra att sedvanliga prissänkningar i januari uteblir helt. Om man kollar på F96:an så har knappt någon handlare den på lager och det har varit så ända sedan den släpptes. Bristen på F86 är kanske inte lika utbredd men är ändå ganska påtaglig i alla fall 46". Sammy verkar dock fullkomligt vräka ut apparater över Amerika, ingen brist där inte och en 52" 81F är nu nere på 24500kr.

Redigerat av majstang, 16 december 2007 - 13:27.

Postad 16 december 2007 - 13:49

snowstorm
  • snowstorm
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Det är väl bara typ MediaMarkt som lagerför F96 av Samsung Nordics återförsäljare? Om man vill köpa en F8 bör väl detta gå hos de vanliga återförsäljarna, medan de som säljer gråimport har mer begränsad tillgång eftersom de "tävlar" med lagerhållningen med andra länders motsvarighet till butiker/nätbutiker.

På årets CES, avslöjades ju förra vårens modeller (dvs M8, R8, S8), så vi hoppas på en indikation på detta även på CES 2008 i januari om en månad. Kan ju alltid hoppas på att ett större urval än dagens 52" F96 av full-HD skärmar med LED backlight når Europa i vår. Antagligen kommer en tunn (centimeter-tunn) 40" LCD kommer markndasföras? Men köper hellre tjockare 40" eller 46" ur F96 / 81-serien. Fast det blir nog inte förrän CeBit i Mars modellerna finns specade, om det nu blir någon ny release överhuvtaget i vår.

Postad 16 december 2007 - 14:20

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Men köper hellre tjockare 40" eller 46" ur F96 / 81-serien. Fast det blir nog inte förrän CeBit i Mars modellerna finns specade, om det nu blir någon ny release överhuvtaget i vår.

Varför tror du det...att det inte skulle bli någon release av 40" och 46" F96 i vår? Låter nästan som om du sitter på info som få andra vet om!

Redigerat av majstang, 16 december 2007 - 15:12.

Postad 16 december 2007 - 15:38

snowstorm
  • snowstorm
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

Men köper hellre tjockare 40" eller 46" ur F96 / 81-serien. Fast det blir nog inte förrän CeBit i Mars modellerna finns specade, om det nu blir någon ny release överhuvtaget i vår.

Varför tror du det...att det inte skulle bli någon release av 40" och 46" F96 i vår? Låter nästan som om du sitter på info som få andra vet om!

Tro mig - tyvärr vet jag ingenting mer än nån annan, försökte få ur Samsungs produktmarknadschef för TV (Robert W.) hurvida vi skulle få se ett större utbud av LED i vår i samband med Prylportalens chatt i november, men han svarade på en helt annan fråga (typ att LED var bra ur energi- och miljösynpunkt, och att LED passade speciellt bra för större skärmar, osv...). Det enda jag vet är att jag vill så snart som möjligt köpa en LCD mellan 40-46" med LED-backlight och glansig panel, och än så länge är det bara Samsung som har glansiga paneler på LCD TV:ar

Postad 16 december 2007 - 17:44

leffe75
  • leffe75
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Har följt denna tråd då jag varit ute efter en Samsung LE-46F86.

Hade en gräns på ca 20' och beställde då priset var nere i 19700 på netsuperstore (testade beställa genom dom trots alla varningar på nätet...). Efter 30 dgr utan tv så avbokade jag beställningen. Det blev under resan en hel del samtal till kundtjänsten....
Kan hålla med om att dom är lite struliga men å andra sidan är prisskillnaden så pass stor att jag tyckte det var värt ett försök.
Kollade med On off om dom kunde skaffa fram en skärm, men saldot visade 0 i hela sverige! Inte för att jag tänkte beställa från dom, 27000 på nätet o 29 900 i affär'n!!! Huva! Detta bekräftade iaf att felet inte enbart berodde på netsuperstore, tom större kedjor som On Off kunde inte gräva fram en panel.

I och med detta så fick jag börja tänka om gällande tv inköpet....och en samsung plasma kan då bli aktuell!

On off säljer nu en Samsung 50" Plasma-TV PS50Q97HDX inkl 250 GB dvd spelare (värde ca 4000 enl on off) för 19 990.
Mao så blir priset för panelen ca 16 000 kr

Expert hade F86:an i lager för 24 500.....

Frågan är om Q97 är så mkt sämre än F86???
Skiljer ju trots allt dryga 8000 kr.

Kommer använda platt tv:n till både PS3, tv tittande och DVD film......

Kom gärna med synpunkter:)

Redigerat av leffe75, 16 december 2007 - 20:26.

Postad 16 december 2007 - 23:46

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Hade en gräns på ca 20' och beställde då priset var nere i 19700 på netsuperstore (testade beställa genom dom trots alla varningar på nätet...). Efter 30 dgr utan tv så avbokade jag beställningen. Det blev under resan en hel del samtal till kundtjänsten....
Kan hålla med om att dom är lite struliga men å andra sidan är prisskillnaden så pass stor att jag tyckte det var värt ett försök.
Kollade med On off om dom kunde skaffa fram en skärm, men saldot visade 0 i hela sverige! Inte för att jag tänkte beställa från dom, 27000 på nätet o 29 900 i affär'n!!! Huva! Detta bekräftade iaf att felet inte enbart berodde på netsuperstore, tom större kedjor som On Off kunde inte gräva fram en panel.

I och med detta så fick jag börja tänka om gällande tv inköpet....och en samsung plasma kan då bli aktuell!

On off säljer nu en Samsung 50" Plasma-TV PS50Q97HDX inkl 250 GB dvd spelare (värde ca 4000 enl on off) för 19 990.

Alltså rent specifikationsmässigt utan att ha kollat på hur plasman ser ut i verkligheten (som ju ändå borde vara det avgörande för dig), så spelar de två appartarerna inte ens i samma division. Plasman är ju en gammal TV, med HDMI 1.2 och max upplösning på 1366x768, dvs inte ens Full HD och ingen vidare framtidsinvestering direkt (den är ju redan passé så att säga). Pynta så mycket för en gammal TV med ynka 4 tums skillnad skulle jag aldrig gjort. Sen att du ska använda den till spel gör ju burn-in problemet aktuellt även om plasma apparaterna är bättre på den punkten nu än förr. Det är i alla fall min lilla åsikt.

Redigerat av majstang, 16 december 2007 - 23:49.

Postad 17 december 2007 - 02:24

leffe75
  • leffe75
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Alltså rent specifikationsmässigt utan att ha kollat på hur plasman ser ut i verkligheten (som ju ändå borde vara det avgörande för dig), så spelar de två appartarerna inte ens i samma division. Plasman är ju en gammal TV, med HDMI 1.2 och max upplösning på 1366x768, dvs inte ens Full HD och ingen vidare framtidsinvestering direkt (den är ju redan passé så att säga). Pynta så mycket för en gammal TV med ynka 4 tums skillnad skulle jag aldrig gjort. Sen att du ska använda den till spel gör ju burn-in problemet aktuellt även om plasma apparaterna är bättre på den punkten nu än förr. Det är i alla fall min lilla åsikt.

Visst har du rätt i att det är 2 helt olika skärmar, men om en prisskillnad på ca 8000 motiverar det vet jag inte....
Dom flesta skulle säkert vara grymt nöjda med Q97:an, mitt problem är att jag sett bilden på LE40F86 och säger bara.... WOW!! :blush: Har ej fått se 46F86 i verkligheten men gissar att den är lika grym.
Då var det bara detta med prisskillnaden...
Får jag F86 till rätt kurs (22-23') så tror jag att det blir den, det var ju den jag beställde o fastnade för i allra första början, känns faktiskt lite trist att behöva titta på andra skärmar som på papperet (och i verkligheten) inte alls har lika bra spec.
Återkommer med synpunkter på vilken det blev....

Postad 17 december 2007 - 11:20

snowstorm
  • snowstorm
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Det förväntas helt klart en ökning för LED i plattskärmar i och med att fabrikerna i Asien investerar i ny produktions kapacitet.
http://www.sdk.co.jp...nw_07_0736.html
http://www.sdk.co.jp...nw_07_0794.html

""While GaN-based blue LEDs are currently used in mobile phones and displays, demand for the product is expected to grow at the annual rate of nearly 20% in the coming five years, due mainly to the development of such new applications as LCD backlighting.""

""AlGaInP ultrabright LED chips are now used mainly in outdoor displays. However, new applications are being developed, including automotive parts (rear lights, interior lighting) and LCD backlighting for flat-panel TVs and PCs. Thus, demand for AlGaInP ultrabright LED chips is expected to grow 30% or more a year""

Och till övriga hårdvaran: LED drivers with optimal support for latest local dimming LCD backlight technology
http://www.austriami.../pr20071207.htm
""Markus Luidolt, Marketing Manager Backlighting at austriamicrosystems, stated: “Our innovative AS3693/94 LED drivers are gaining acceptance among major LCD panel and LCD TV manufacturers with very positive feedback from OEMs after initial tests""

Tråd om vad Samsung visar på CES 2008
https://www.minhembi...howtopic=178513
källa: http://www.techpower...index.php?46389

""HDTV innovations, such as Motion Picture Frame Interpolation and Local Dimming LED technology (which Samsung says will offer contrast ratios 20k to 50k that of high-end CCFL panels lit by bulbs)""

Redigerat av snowstorm, 17 december 2007 - 11:27.

Postad 17 december 2007 - 21:02

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

• 3 103 inlägg
  • 0
Bäst att det är en LED för varje pixel isåfall! :D

Postad 17 december 2007 - 22:28

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Hehe...ja man kan ju drömma om det i alla fall ;) Tyvärr får vi nog vänta på riktig IMLED och nöja oss med Samsungs LD version åtminstone ett par år till. Det positiva är ju att LD-zonerna lär ju bli något mindre fram tills dess i alla fall. Dolby verkar ju inte sälja några licenser heller. Men vem har tid att vänta flera år, jag vill ha en nu :D

Postad 17 december 2007 - 23:15

snowstorm
  • snowstorm
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

Jag inbillar mig att skillanden med LED jämfört med traditionell bakgrundsbelysning måste bli enorm, utan att att för den sakens skull individuellt kunna släcka/belysa en enskild pixel.

LG har ett kommande flaggskepp som går under beteckningen 47LG75, som vinner CES 2008 inovation award, och tillämpar det du önskar. Om den skall produceras 2008 har jag inte hittat ännu, men isåfall lär den gå loss på summor över Samsungs 52F96.
http://www.engadget....-47lg75-lcd-tv/

Själv nöjer jag mig med om flera tillverkare satsar på att erbjuda LED till våren i 46" / 40" skärmar i HD Ready 1080p utförande såklart. Undra varför Philips inte användr sin egna teknik Lumileds LED Lighting :: LUXEON LEDs, som Sony b.la. använder i sin 70" LCD LED

Postad 17 december 2007 - 23:24

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Jag inbillar mig att skillanden med LED jämfört med traditionell bakgrundsbelysning måste bli enorm, utan att att för den sakens skull individuellt kunna släcka/belysa en enskild pixel.

LG har ett kommande flaggskepp som går under beteckningen 47LG75, som vinner CES 2008 inovation award, och tillämpar det du önskar. Om den skall produceras 2008 har jag inte hittat ännu, men isåfall lär den gå loss på summor över Samsungs 52F96.
http://www.engadget....-47lg75-lcd-tv/

Absolut visst är det så att skillnaden kan bli enorm utan att den sakens skull individuellt kunna släcka/belysa en enskild pixel. Denna teknik handlar ju om att lura ögat och man lyckas redan ganska bra med Sammyn, mindre LD-zoner kommer säkert göra en enorm skillnad. Frågan är bara vad som krävs för att få till HDR-kvalité på bilderna?

LG:n ser lovande ut men artikeln säger inte så mycket men det där med automatic brightness och color optimizing technologies låter spännande. Det kanske innebär RGB-leds och riktig IMLED, men ingen som vet än va? High contrast ratio förutsätter jag men undrar om det verkligen innebär HDR.

Redigerat av majstang, 17 december 2007 - 23:34.

Postad 18 december 2007 - 09:48

b0wlingb0y
  • b0wlingb0y
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0
Ingen som sett eller hört nåt om ny Firmware till F86án? Har lite småskavanker med Motion Plus jag skulle vilja ha fixat...

Postad 18 december 2007 - 14:45

Unregistered44286749
  • Unregistered44286749
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
För dem som är intresserade hur det går med servicen på min F86!

Jag pratade med dem som reparerar min tv idag (drygt en v. efter de hämtat den) och det skulle ta lite längre tid för de hade beställt saker till panel och lite annat som hon inte kunde förklara.
Ett positivt besked antar jag, inte för att jag förväntar mig några stora skillnader men någonting har de väl hittat då som inte fungerade som det skulle.

Det som jag anmält fel:
clouding
snabb scrollning av linjer/blink
ej fungerande AMP

Jag vill också tillägga att jag under servicetiden sitter med en fet-TV 28" och börjar bli smått galen. Har man väl vant sig vid en större lcd-tv är det omöjligt att gå tillbaka. Jag har gnällt mycket på lcdtv och bara dömt efter dess brister men nu när jag sitter med 28´a märker jag hur otroligt stora och många fördelar det är också, som man vant sig vid.

Jag skriver givetvis när jag fått tillbaka den och bedömt skillnaden.

Dennis

Redigerat av Unregistered44286749, 18 december 2007 - 14:50.

Postad 18 december 2007 - 15:01

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2 031 inlägg
  • 0

För dem som är intresserade hur det går med servicen på min F86!

Jag pratade med dem som reparerar min tv idag (drygt en v. efter de hämtat den) och det skulle ta lite längre tid för de hade beställt saker till panel och lite annat som hon inte kunde förklara.
Ett positivt besked antar jag, inte för att jag förväntar mig några stora skillnader men någonting har de väl hittat då som inte fungerade som det skulle.

Det som jag anmält fel:
clouding
snabb scrollning av linjer/blink
ej fungerande AMP

Jag vill också tillägga att jag under servicetiden sitter med en fet-TV 28" och börjar bli smått galen. Har man väl vant sig vid en större lcd-tv är det omöjligt att gå tillbaka. Jag har gnällt mycket på lcdtv och bara dömt efter dess brister men nu när jag sitter med 28´a märker jag hur otroligt stora och många fördelar det är också, som man vant sig vid.

Jag skriver givetvis när jag fått tillbaka den och bedömt skillnaden.

Dennis

Denna snabba "scrollning av linjer/blink", gäller det vid 24 Hz, eller vid allt källmaterial?

Postad 18 december 2007 - 18:18

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0
Hej Dennis!

Bra att du är positiv och hoppas de löser dina problem med TV:n. Och hoppas inte att förseningen står för att de inte har en endaste aning vad som är fel på din burk :lol:

Postad 18 december 2007 - 18:25

Megaman1
  • Megaman1
  • Beroende

• 1 193 inlägg
  • 0
Hejsan

Första inlägget i detta forumet. ;-)

Har sökt efter en LCD tv nu i snart ett år, och har länge siktat in mig på att köpa Samsungs M87 40" men tvekat eftersom jag ville ha 100Hz eftersom jag ser mycket sport och film. Så nu när uppföljaren F86 kommit så ska jag slå till! Så ###### sugen på en ny tv.

Men jag tänkte vänta tills NetonNet får in den i sitt sortiment så jag kan köra dit och köpa en direkt. Litar inte på webföretagen när det gället tv osv.. Har bland annat läst om netsuperstore. :lol:
Synd att NetonNet verkar vara väldigt sega med att få in nya modeller! Vet att det tog lite tid och få in M86-M87 modellerna i våras, men jag hoppas att dom får in denna snart...

Ska ge mitt omdöme när jag fått hem den. ;-) Förhoppningsvis får dom in den i början av Januari... Någon som vet?

Vad jag förstått är det i princip samma tv som M87 med lite modifiering med 100Hz och lite högre kontrast?

Nu ska jag försöka läsa igenom resten av alla inläggen..

-Martin

Postad 18 december 2007 - 21:28

Unregistered44286749
  • Unregistered44286749
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Denna snabba "scrollning av linjer/blink", gäller det vid 24 Hz, eller vid allt källmaterial?
[/quote]

Jag har aldrig kört 24hz, har bara dvd.
Jag körde en 1080p film via dator en gång men körde 60hz då.

Som datortekniker har jag köpt in en del 19"skärmar och där det varit problem med blink och scrollande linjer när datorn från default stått på 75hz. När jag sedan sänkt hz till 60 så "mår" den bättre men det finns en del flimmer kvar ändå.

citat: Observera att vissa apparater kanske accepterar 24Hz men internt ändå konverterar signalen till 60Hz vilket inte löser problemet med judder. En bra tv visar bilden med 24 bilder per sekund eller i bästa fall med en multipel av 24Hz som 48, 72, 96, eller 120 Hz.

Är det "äkta" 24hz på F86?

Dennis

Postad 18 december 2007 - 21:44

Unregistered44286749
  • Unregistered44286749
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Hejsan

Har sökt efter en LCD tv nu i snart ett år, och har länge siktat in mig på att köpa Samsungs M87 40" men tvekat eftersom jag ville ha 100Hz eftersom jag ser mycket sport och film. Så nu när uppföljaren F86 kommit så ska jag slå till! Så ###### sugen på en ny tv.

Men jag tänkte vänta tills NetonNet får in den i sitt sortiment så jag kan köra dit och köpa en direkt. Litar inte på webföretagen när det gället tv osv.. Har bland annat läst om netsuperstore. :lol:
Synd att NetonNet verkar vara väldigt sega med att få in nya modeller! Vet att det tog lite tid och få in M86-M87 modellerna i våras, men jag hoppas att dom får in denna snart...

Ska ge mitt omdöme när jag fått hem den. ;-) Förhoppningsvis får dom in den i början av Januari... Någon som vet?

Vad jag förstått är det i princip samma tv som M87 med lite modifiering med 100Hz och lite högre kontrast?

-Martin

Hej Martin.

Vill tala om att 100hz är inget du ska längta efter än på Samsung. Den fungerar inte. De flesta stänger av den för att slippa de fel som uppstår med den på.

Nu vet jag inte exakt hur det funkar med Netonnet men om du köper från affär i en så kallad nätbutik gäller ibland inte "öppet köp".
Fyndbörsen är ett exempel, som inte vill se tv´n igen efter du betalat, om det inte är solklara fel.
Köper du via nätet så har du 2 v. ångersrätt, rätta mig någon om jag har fel...
Jag själv blir mer och mer inne på annan typ av service. Visserligen kan en F86´a vara ca2500:- kr dyrare på en ljudbutik med 10 dagars öppet köp än en nätbutik och man väljer ofta det billiga.
Grejen är att det går oftast får 10% off på de mindre kedjorna om man kan prata för sig lite. Fortfarande 500:- dyrare men det är det värt för mig nästa gång jag köper en tv.

Dennis

Postad 19 december 2007 - 09:13

Ebbot
  • Ebbot
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Hejsan

Men jag tänkte vänta tills NetonNet får in den i sitt sortiment så jag kan köra dit och köpa en direkt. Litar inte på webföretagen när det gället tv osv.. Har bland annat läst om netsuperstore. :P

-Martin

Mina intryck: Jag har haft 2 st F86:or hemma. Bägge hade rullande linjer (24, 50 & 60hz) så dom har åkt tillbaks till affären.

Dock tittar jag mycket på fotboll och där fungerade inte Samsungs Motion Plus 100hz funktion speciellt bra. Så fort bollen rör sig blir det inte en boll utan 3 st. Även med MP ställt på "Låg", ju högre desto värre såklart. Lösningen var att stänga av 100hz funktionen. Vips så såg fotboll bra ut, inga eftersläpningar.

När det gäller film och 100hz: Det fungerar men filmerna ser ut som dom är inspelade med vanlig videokamera. Eller som någon dålig eftermiddagssåpa ungefär. Man tappar helt filmkänslan så även denna gång blev lösningen att stänga av 100hz funktionen. Iofs en smaksak.

Hade fruktansvärt dålig betraktningsvinkel på bägge apparaterna. Väldigt bra bild dock. Om man satt rakt framför. Lite åt sidan så mjölkade färgerna ut ordentligt.

Tror dock att jag hade otur och fick 2 riktigt dåliga ex. Bägge led av grym s.k. Colour Banding och lite clouding oxå. De rullande linjerna försvann om man satte backlighten på 10 (1-10) men då blödde det ut ögonen på mig efter ett tag. :P

Fantastiskt bra bild från PS3, uppskalad dvd och Blu-Ray. SD är ju som det är. SVT och TV4 så iofs väldigt bra ut. Svärtan är grymt bra. Hade det inte vart för alla småfelen så...

Postad 19 december 2007 - 17:35

Megaman1
  • Megaman1
  • Beroende

• 1 193 inlägg
  • 0
Ja jag har iofs sett på olika inställningar på forum osv, och där har ingen haft 100Hz på. Tyckte det var lite konstigt. Har iofs aldrig hört någon säga tidigare att 100Hz ska vara helt meningslöst och skit. Men hur kan man då släppa en tv som är i stort sett samma (?) som M86 föutom 100Hz o lite krafs, om 100Hz ger sämre bild? Är detta något som kan fixas med firmwares eller ska man vänta på en helt ny modell?

Btw Hur uppdaterar man firmwares i en tv? :-)

Nu blev jag kluven.. hmm kanske skulle satsa på M87 46" istället då?
Någon som har jämfört dom båda?

Tack på förhand..

Ps. Hur är det med andra märkens 100Hz? Är sugen på Sonys 3500 med :P
Och tack för svaren..
-Martin

Redigerat av Megaman1, 19 december 2007 - 17:37.

Postad 19 december 2007 - 19:30

Unregistered883bce2a
  • Unregistered883bce2a
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Som jag förstått det så funkar bara 100hz på 50hz signaler. Och det TV:n gör är att skapa en egen bild mellan bildrutorna. Skapandet av bilden kräver massa beräknigar och jox som är jobbigt för tv:n och därmed kan skapa problem i bilden. Är det så eller kan den ta emot en ren 100hz signal och visa i 100hz?

Postad 19 december 2007 - 19:42

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2 031 inlägg
  • 0

Hejsan

Men jag tänkte vänta tills NetonNet får in den i sitt sortiment så jag kan köra dit och köpa en direkt. Litar inte på webföretagen när det gället tv osv.. Har bland annat läst om netsuperstore. :D

-Martin

Mina intryck: Jag har haft 2 st F86:or hemma. Bägge hade rullande linjer (24, 50 & 60hz) så dom har åkt tillbaks till affären.

Dock tittar jag mycket på fotboll och där fungerade inte Samsungs Motion Plus 100hz funktion speciellt bra. Så fort bollen rör sig blir det inte en boll utan 3 st. Även med MP ställt på "Låg", ju högre desto värre såklart. Lösningen var att stänga av 100hz funktionen. Vips så såg fotboll bra ut, inga eftersläpningar.

När det gäller film och 100hz: Det fungerar men filmerna ser ut som dom är inspelade med vanlig videokamera. Eller som någon dålig eftermiddagssåpa ungefär. Man tappar helt filmkänslan så även denna gång blev lösningen att stänga av 100hz funktionen. Iofs en smaksak.

Hade fruktansvärt dålig betraktningsvinkel på bägge apparaterna. Väldigt bra bild dock. Om man satt rakt framför. Lite åt sidan så mjölkade färgerna ut ordentligt.

Tror dock att jag hade otur och fick 2 riktigt dåliga ex. Bägge led av grym s.k. Colour Banding och lite clouding oxå. De rullande linjerna försvann om man satte backlighten på 10 (1-10) men då blödde det ut ögonen på mig efter ett tag. :)

Fantastiskt bra bild från PS3, uppskalad dvd och Blu-Ray. SD är ju som det är. SVT och TV4 så iofs väldigt bra ut. Svärtan är grymt bra. Hade det inte vart för alla småfelen så...

Jag känner EXAKT likadant som dig angående F86:an.. Klockren bild om man sitter rakt framför, men alla småfel och skavanker håller helhetsintrycket nere. Just nu gillar jag den bäst när den är avstängd! :D

Håller precis på att packa ihop min 46" ner i kartongen, den åker tillbaka till Dustin imorgon.. :P Blir nog en plasma istället, jag står inte ut med lotteriet bland alla LCDs.

Postad 19 december 2007 - 19:51

Megaman1
  • Megaman1
  • Beroende

• 1 193 inlägg
  • 0
Usch, har bara hört positiva saker om denna tv och så nu... :P >Blir nog köp på en lokal handel isf så man slipper skicka skiten om det är fel på den. Hade varit kul med lite mer erfarenheter o tankar med f86 och 100Hz från fler tack!

Postad 19 december 2007 - 19:53

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2 031 inlägg
  • 0

Usch, har bara hört positiva saker om denna tv och så nu... :P >Blir nog köp på en lokal handel isf så man slipper skicka skiten om det är fel på den. Hade varit kul med lite mer erfarenheter o tankar med f86 och 100Hz från fler tack!

Det verkar som att ungefär 70-80% av alla F86or flimrar vid 1080p24, tyvärr.. Väldigt vanligt fel världen över, om man tittar runt på internationella forum, osv. Tyvärr märkte jag inte detta förrän efter att jag köpt den - en av huvudanledningarna var 24p. Woho..

100 Hz på F86an är faktiskt dåligt. Jag tror Samsung har den sämsta versionen av 100 Hz av alla "stora" tillverkare i dagsläget.

Postad 19 december 2007 - 20:18

Megaman1
  • Megaman1
  • Beroende

• 1 193 inlägg
  • 0
Sonys motsvarighet verkar ju grym (Sony KDL-40X3500), men en 40" för 25000:- är lite väl blodigt...Iofs har den inbyggd HDbox för comhem som jag har nyttan av men känns ändå lite väl blodigt för en 40" Så lutar mer åt en M87 46" då isf. Men jag väntar nog till slutet av januari så får man se då hur priserna sjunkit osv. Men skulle 100Hz kunna förbättras med firmware eller är det ett rent tekniskt problem tror ni?

Redigerat av Megaman1, 19 december 2007 - 20:20.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.