Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sharp XL2E serien

862 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 July 2008 - 20:34

doppko
  • doppko
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0
Vad är det för skillnad på filmläge "standard" och "advancerad". Oftast ser jag ingen skillnad, men nu när kanal 5 visar CSI så är det stor skillnad på flytet i bilden. Är faktiskt fantastiskt bra bild med inställning "advancerad" på denna sändning.

Har hört att det har att göra med hur inspelningen är gjord. Kan nån ge en mer utförlig förklaring?

Redigerat av doppko, 14 July 2008 - 20:37.

Postad 18 July 2008 - 13:15

Haddirajan
  • Haddirajan
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0
Ett annat problem som jag märkt är att vid tv-tittning, film-tittning & tv-spelande så blir inte svart alltid svart, för det verkar som att den gamla bilden ligger kvar bakom den nya, vilket gör att gamla skuggor stör den nya scenen.
Mest syns det på svart.
Nån mer som känner igen det?

Postad 18 July 2008 - 22:17

doppko
  • doppko
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0

Ett annat problem som jag märkt är att vid tv-tittning, film-tittning & tv-spelande så blir inte svart alltid svart, för det verkar som att den gamla bilden ligger kvar bakom den nya, vilket gör att gamla skuggor stör den nya scenen.
Mest syns det på svart.
Nån mer som känner igen det?

Nja, men kan det inte bero på komprimeringseffekter?! Tycker man ser samma sak tydlgt när man kollar på hårdkomprimerad film från nätet.

Iof så är ju knappast komprimering boven vid tv-spelande. Jag har allafall inte märkt detta fenomen på min 52xl2e.

Redigerat av doppko, 18 July 2008 - 22:20.

Postad 20 July 2008 - 14:08

BoL79
  • BoL79
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

Nja, men kan det inte bero på komprimeringseffekter?! Tycker man ser samma sak tydlgt när man kollar på hårdkomprimerad film från nätet.

Iof så är ju knappast komprimering boven vid tv-spelande. Jag har allafall inte märkt detta fenomen på min 52xl2e.

Inte jag heller. Kanonsvärta och jag blir bara mer och mer nöjd med denna TV... :(

Kanonbild även för vanlig DVD samt tom standard TV.

Postad 22 July 2008 - 16:02

Veidit
  • Veidit
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Jag köpte mig en 52XL2S och jag undrar om tv:n kan skala upp, i sådana fall på vilka portar och var hittar man inställningarna?

Jag är kanonnöjd med den annars :D

Postad 22 July 2008 - 16:35

doppko
  • doppko
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0

Jag köpte mig en 52XL2S och jag undrar om tv:n kan skala upp, i sådana fall på vilka portar och var hittar man inställningarna?

Jag är kanonnöjd med den annars :D

Hur menar du? Allt som tvn visar i helskärm och där källan inte är 1080p skalas upp av tvn. Panelen har en fast upplösning på 1920x1080 pixlar. Vad jag vet finns inga inställningar för hur tv skalar upp bilden.

Postad 24 July 2008 - 10:52

Veidit
  • Veidit
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Ah okej, bra. Har dock märkt att på min PS2 via component så får jag bilden i en ruta om jag väljer 16:9 och svarta kanter om jag väljer full... Men kanske inte så mycket jag kan göra åt det.

Postad 27 July 2008 - 11:35

EtaCarinae
  • EtaCarinae
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Noterade att 100Hz läget inte gick att aktivera/avaktivera i 24p från PS3. Är det så för andra blue-ray spelare också? eller stämmer följande:

Xl2 kan inte kombinera 100hz med 24P.. 24P interpoleras dock mildare i filmläget.

Jag tycker inte riktigt det framkommer i dokumentationen som anger att 100Hz fungerar inte för källor av "datorsignaltyp". Vad menar toler med filmläget. Är det AV-mode film? och vad innebär då den milda interpoleringen?

Kan det vara så att XL2 endast kan skapa mellanbilder för högfrekvent (50/60) material där rörelserna mellan frame:arna inte är så stora? Trist i så fall, då jag tycker en poäng med frameinterpolering vore att mjuka upp lågfrekvent material som i fallet blue-ray...

Postad 27 July 2008 - 18:04

BoL79
  • BoL79
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

Noterade att 100Hz läget inte gick att aktivera/avaktivera i 24p från PS3. Är det så för andra blue-ray spelare också? eller stämmer följande:

Jag tycker inte riktigt det framkommer i dokumentationen som anger att 100Hz fungerar inte för källor av "datorsignaltyp". Vad menar toler med filmläget. Är det AV-mode film? och vad innebär då den milda interpoleringen?

Kan det vara så att XL2 endast kan skapa mellanbilder för högfrekvent (50/60) material där rörelserna mellan frame:arna inte är så stora? Trist i så fall, då jag tycker en poäng med frameinterpolering vore att mjuka upp lågfrekvent material som i fallet blue-ray...

Sidan 26 i manualen:

100Hz har ingen effekt i följande fall:
1) Mottagna signaler är av datorsignaltyp
2)...
3)..

Här står även " Om bilder uppträder suddiga, så ställ in "Filmläge" på "Av"
Antar att Toler inte menar Film inställningarna utan alternativet "Filmläge" under Meny -> Bild -> Avancerat -> Filmläge. Vet dock inte vad Avancerat resp Standard gör.

Har den dock själv avstängd och perfekt bild med bluray både från PS3 och dator.

Postad 27 July 2008 - 21:39

EtaCarinae
  • EtaCarinae
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Sidan 26 i manualen:

100Hz har ingen effekt i följande fall:
1) Mottagna signaler är av datorsignaltyp
2)...
3)..

Här står även " Om bilder uppträder suddiga, så ställ in "Filmläge" på "Av"
Antar att Toler inte menar Film inställningarna utan alternativet "Filmläge" under Meny -> Bild -> Avancerat -> Filmläge. Vet dock inte vad Avancerat resp Standard gör.

Har den dock själv avstängd och perfekt bild med bluray både från PS3 och dator.

Håller med att bilden är mycket bra! Jag reagerade dock på att jag varken kan ställa 100Hz eller Filmläge under avancerat när jag tar emot 24p från PS3. En tolkning av detta är att XL2S egentligen inte har något stöd för frameinterpolering i blueray-sammanhang...

Manualen antyder att Filmläge nog bara har att göra med ihopvävning av interlace-frame:ar och då går det ju att förstå att 24p avaktiverar filmläge. Kör man PAL-DVD från PS3 trycker den ut 50p där varje ruta dubblas ut får man anta. Då kan man helt plötsligt slå på 100Hz, men kanske inte med gott resultat då XL2 nog förväntar sig 50 unika rutor/s från en 50p källa. Coolt om någon kunde bringa klarhet i detta...

Postad 28 July 2008 - 08:50

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Ah okej, bra. Har dock märkt att på min PS2 via component så får jag bilden i en ruta om jag väljer 16:9 och svarta kanter om jag väljer full... Men kanske inte så mycket jag kan göra åt det.

Finns där ingen "dot-by-dot", pixelmapped eller dylikt val på sharpen? Läs manual eller bläddra i menyer.

Dvs att bilden ritar upp bilden exakt så som insignalen är - låter så när du kör via component. I så fall skulle denna vara av om du vill att tvn skall skala upp insignalen på component så den fyller hel skärmen
Eller i alla fall inte som en ruta, utan ruta stretchad att nå ytterkanterna på bildinfon.beror ju på aspect ratio på inkommande signal om man inte dessutom vill stretcha bilden med avlång eller feta gubbar som följd B)

Postad 31 July 2008 - 21:24

PLAYB0Y
  • PLAYB0Y
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Vad jag förstår ja. Den står listad som 24/48/72/96/120Hz kompatibel på prisjakt.
Även Sharp har sagt att denna är helt kompatibel med 24p vilket också indikerar detta (vilket inte X20 är tex).
På HDtest står också att den accepterar 24p prån PS3 utan judder vilket antyder samma sak.

Tjena alla glada Sharp-ägare :(

Har en liten fråga, kan hända att denna fråga redan besvarats...

Har någon fått möjligheten att se över hur bilden skiljer sig mellan en Sharp 46" med 100 Hz och en utan ?

Ser man någon större skillnad? I dagsläget får man ändå pröjsa 5000:- extra för den med 100 Hz, värt det?

Värt det? - Tvn ska användas till "vanligt tv-tittande" och eventuellt datan (enstaka spel, som singstar eller g.h)

Postad 03 August 2008 - 16:53

Ödlan
  • Ödlan
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

Tjena alla glada Sharp-ägare :lol:

Har en liten fråga, kan hända att denna fråga redan besvarats...

Har någon fått möjligheten att se över hur bilden skiljer sig mellan en Sharp 46" med 100 Hz och en utan ?

Ser man någon större skillnad? I dagsläget får man ändå pröjsa 5000:- extra för den med 100 Hz, värt det?

Värt det? - Tvn ska användas till "vanligt tv-tittande" och eventuellt datan (enstaka spel, som singstar eller g.h)

I vissa lägen går det att se ett visst flimmer i 50Hz så för min del är det 100Hz-teknik som gäller!
Har just kollat på en 52XD1E och dä kan jag urskilja flimmer!!!
TIPS:
Ska du INTE köpa projektor så satsa på en 52-tummare.
Har själv väldiga problem med 42 eller 46(/47) tum OCH projektor
ELLER bara en 52-tummare
:lol:

Postad 13 August 2008 - 23:29

Unregistered9d1e05ef
  • Unregistered9d1e05ef
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej!

Har precis införskaffat mig en XL2S 46" och får inte TV:n att förstå att jag valt RGB som ingångssignal. Väljer jag det så blir bara skärmen svart utan måste välja fbas (som är composit?)

Har endast vanlig boxer som jag kopplat till en inspelningsbar DVD och sedan vidare till TV:n.
Har valt att DVD:n ska skicka RGB och har en fullscart mellan de båda.
Nån som har samma problem?

Funderar på att köra Komponent istället men har för mig att RGB ska vara det bästa.

Postad 17 August 2008 - 15:37

EtaCarinae
  • EtaCarinae
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Hej!

Har precis införskaffat mig en XL2S 46" och får inte TV:n att förstå att jag valt RGB som ingångssignal. Väljer jag det så blir bara skärmen svart utan måste välja fbas (som är composit?)

Har endast vanlig boxer som jag kopplat till en inspelningsbar DVD och sedan vidare till TV:n.
Har valt att DVD:n ska skicka RGB och har en fullscart mellan de båda.
Nån som har samma problem?

Funderar på att köra Komponent istället men har för mig att RGB ska vara det bästa.

Har du provat båda ingångarna? Kör du EXT 2 hamnar man kanske i någon slags dubbelriktad mode (AV Link) som eventuellt fungerar bara över komposit. (Obs spekulationer från min sida, någon som kan bekräfta?). EXT 1 är endast en ingång och använder du den kommer du ju inte kunna spela in tevens signal men det var väl inte så intressant...

Hur som helst kanske det inte är fel att investera i heldigitala kedjor nu när du har så'n fin TV! Jag har en släkting som har en

med DVB-T, DVDRW, 160GBHD, DivX & DV-ingång som faktiskt är riktigt trevlig. Den har HDMI ut. Samtidigt förstår jag att man vill kunna utnyttja sin gamla antagligen surt förvärvade utrustning. :(

Postad 17 August 2008 - 20:19

Unregistered9d1e05ef
  • Unregistered9d1e05ef
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Har du provat båda ingångarna? Kör du EXT 2 hamnar man kanske i någon slags dubbelriktad mode (AV Link) som eventuellt fungerar bara över komposit. (Obs spekulationer från min sida, någon som kan bekräfta?). EXT 1 är endast en ingång och använder du den kommer du ju inte kunna spela in tevens signal men det var väl inte så intressant...

Hur som helst kanske det inte är fel att investera i heldigitala kedjor nu när du har så'n fin TV! Jag har en släkting som har en

med DVB-T, DVDRW, 160GBHD, DivX & DV-ingång som faktiskt är riktigt trevlig. Den har HDMI ut. Samtidigt förstår jag att man vill kunna utnyttja sin gamla antagligen surt förvärvade utrustning. :(

Hej och tack för svar!

Gåtan är iallafall löst. Tydligen så fanns en knapp på DVD remoten för DVD eller TV Mode. Och körde man den ena där så fick man endast compositsignal ut på scarten även om det stod RGB i inställningarna på DVD:n.

Nåja. Jag är iallafall skitnöjd med TV:n!
SD sändningar ser väldigt bra ut på denna om man jämför med många andra märken och även DVD filmer Trots att jag använder scart.

Som du sa så bör man ju inhandla lite bättre utrustning men det är ju som allt annat ett långt förhandlande med frugan :D

Postad 19 August 2008 - 03:05

InterClaw
  • InterClaw
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Dags att introducera sig i tråden! Har köpt en 52XL2S nu.

Har någon mer än jag upptäckt att det är en par tre procent overscan på EXT5 och EXT6 (de inre HDMI-portarna) samtidigt som EXT4 (den yttre) funkar klockrent. Snacka om trist bugg. Det var tvunget att just DEN funkade bra också, så man måste se kabeln på sidan. Får försöka hitta nån vinklad kontakt...

Här är en bra bild jag hittade för att testa överskanning.

http://www.tigerdave...80_overscan.gif

EDIT: Glöm det där, jag tror jag har kommit på vad det måste vara. Får nog trycka lite på knappen View Mode för att få dot-by-dot, icke sant? :D Glömde bort att den fanns, har nog tryckt på den för EXT4 men inte för dom andra(!).

Redigerat av InterClaw, 19 August 2008 - 14:14.

Postad 19 August 2008 - 15:59

InterClaw
  • InterClaw
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Vad tror ni förresten om chanserna att få TV:n utbytt för 4 lysande pixlar i nederkant från vänster till mitten på skärmen, på rad nästan, med ca en decimeter mellan varje, grön-grön-blå-grön.

Nu beror det väl på ljusförhållanden och hur man har TV:n inställd (och hur bra man ser med för den delen), men jag ser dom gröna på 1 meters håll med mörk bakgrund och även vid måttlig rörlighet i bilden (mörk).

Den blå ser jag inte förrän vid 1 decimeters avstånd och bara med svart bakgrund. :)

I ljusare bakgrund och vid mer rörlighet syns det inte alls, oavsett hur nära jag går egentligen.

Postad 19 August 2008 - 16:29

Haddirajan
  • Haddirajan
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0

Vad tror ni förresten om chanserna att få TV:n utbytt för 4 lysande pixlar...

Se inlägg 781 i denna tråd. Om det syns på normalt betrakningsavstånd (enligt Sharps egen bedömning) så byts den ut, annars är du bara utan tv i minst tre veckor och får tillbaka samma.

Postad 20 August 2008 - 11:51

InterClaw
  • InterClaw
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Jag fick den här i mailen från deras support, deras pixelpolicy i PDF-format. Jag är toast mao. :)

http://www.sendspace.com/file/dugcza

Redigerat av InterClaw, 20 August 2008 - 11:58.

Postad 20 August 2008 - 13:49

Haddirajan
  • Haddirajan
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0

Jag fick den här i mailen från deras support, deras pixelpolicy i PDF-format. Jag är toast mao. :)

http://www.sendspace.com/file/dugcza

Vad är "normalt betraktningsavstånd" med dagens levnadssätt?
När jag ligger i soffan och kollar på tv så har jag cirka 6 meter till tvn, men om jag spelar spel så tar jag en stol och sätter mig på ca 2 m, och då syns döda pixlar (men är det normalt betraktningsavstånd på en femtiotvåtummare?)

Kolla med supporten vettja! Du har ju fyra st döda nästan bredvid varandra... :)

Postad 20 August 2008 - 14:45

InterClaw
  • InterClaw
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Vad är "normalt betraktningsavstånd" med dagens levnadssätt?
När jag ligger i soffan och kollar på tv så har jag cirka 6 meter till tvn, men om jag spelar spel så tar jag en stol och sätter mig på ca 2 m, och då syns döda pixlar (men är det normalt betraktningsavstånd på en femtiotvåtummare?)

Kolla med supporten vettja! Du har ju fyra st döda nästan bredvid varandra... :)

Jag ringde även till supporten. Han tippade att för en 52" borde det va ca 2,5 meter som "normalt avstånd". Varför nu normalt avstånd skulle variera med stoleken på skärmen vet jag inte men. Fast visst, hade jag haft närmare med soffan till TV:n hade jag kanske nöjt mig med 46"...

Ringde till verkstan jag fick numret till och han trodde inte att det var omöjligt att få den utbytt, men som sagt det beror lite på hur störande dom bedöms vara. Han bad mig försöka fota dom lite och så. Ska se vad jag kan få till...!

Postad 20 August 2008 - 18:49

Haddirajan
  • Haddirajan
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0
Gällande trögheten i mjukvaran som gör att ett knapptryck registreras efter 3 sekunder på tvn så har jag idag fått svar.
Det är i hårdvaran som denna delay finns, och det går inte att byta kretsar i tvn, så man får helt enkelt leva med det, eller sälja tvn... (kolla marknaden :) )
Eftersom jag använder den som tv så är detta ett problem för mig, men många kör ju via andra apparater och XL2 bara som bildvisare, och då är det ju klockrent.

Postad 20 August 2008 - 19:14

BoL79
  • BoL79
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

Jag ringde även till supporten. Han tippade att för en 52" borde det va ca 2,5 meter som "normalt avstånd". Varför nu normalt avstånd skulle variera med stoleken på skärmen vet jag inte men. Fast visst, hade jag haft närmare med soffan till TV:n hade jag kanske nöjt mig med 46"...

Ringde till verkstan jag fick numret till och han trodde inte att det var omöjligt att få den utbytt, men som sagt det beror lite på hur störande dom bedöms vara. Han bad mig försöka fota dom lite och så. Ska se vad jag kan få till...!

Det är ju ganska klart att "normalt" avstånd varierar med storleken. 2,5 meter för en 52 låter ju ändå rätt generöst från Sharp. Sitter själv ca 2,5 meter från en 46:a och många tycker nog det är att sitta vädigt nära...
Dock är det ju så att skulle jag enbart tittat på SD material skulle jag nog nöjt mig med en 42:a, för HD-material hade jag lätt kunnat haft en 52:a eller större.

Vad jag förstod av pixelgarantin borde man kunna få den utbytt vid 4 pxl men du såg väl dessa vid typ 1 meter och det är ju knappast normalt avstånd.

Jag köpte min på Ullared Digital/Digitalkompaniet och på deras hemsida stod nollfelpixelgaranti på alla TV...undrar vad som gäller då?

Postad 20 August 2008 - 22:53

Neond13
  • Neond13
  • Användare

• 221 inlägg
  • 0
Hyfsat pris på 46-tummarn www.marrakezh.se idag 14999:-!!...........10 min kvar om ngn är sugen.

Redigerat av Neond13, 20 August 2008 - 22:53.

Postad 21 August 2008 - 06:46

InterClaw
  • InterClaw
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Jag köpte min på Ullared Digital/Digitalkompaniet och på deras hemsida stod nollfelpixelgaranti på alla TV...undrar vad som gäller då?

Supportkillen sa att man väl egentligen i första hand bör höra med köpstället, men att det även går att kontakta verkstaden i egen regi så att säga med. Ring till dom och hör vad dom säger kanske? Butiken alltså.

Redigerat av InterClaw, 21 August 2008 - 06:47.

Postad 17 September 2008 - 17:49

martinmongo
  • martinmongo
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hejsan alla.
Har nyligen skaffat min en 52xl2s och har lite frågor angående pixellmapping.
Hur tusan får man den att fylla skärmen helt i 1080 ?
Varken "dot by dot" eller "full" får bilden att fylla skärmen.
Den är kopplad vid hdmi - dvi - ati radeon hd 2600xt på ingång 5.

Tacksam för tips ... Martin

Postad 18 September 2008 - 17:47

BoL79
  • BoL79
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

Hejsan alla.
Har nyligen skaffat min en 52xl2s och har lite frågor angående pixellmapping.
Hur tusan får man den att fylla skärmen helt i 1080 ?
Varken "dot by dot" eller "full" får bilden att fylla skärmen.
Den är kopplad vid hdmi - dvi - ati radeon hd 2600xt på ingång 5.

Tacksam för tips ... Martin

Dot by dot funkar bra för mig. Har ett Geforce 8800 GT 512 inställt på 1920x1080 och det funkar alldeles utmärkt.
Vad har du ställt in för upplösning på datorn?
Kan tänka mig att det blir problem om du inte kör 1920x1080

Postad 18 September 2008 - 18:28

martinmongo
  • martinmongo
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Det var Ati´s mjukvara som ville vara med och bestämma, funkar fint nu =)

Postad 19 September 2008 - 21:15

Knugen4
  • Knugen4
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hej,jag har tv:n kopplad till datorn och undrar varför jag inte kan köra en högre upplösning än 1360x768? Det blir bara svart och det kommer upp en ruta där det står "utom räckhåll".

Postad 20 September 2008 - 00:07

InterClaw
  • InterClaw
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Hej,jag har tv:n kopplad till datorn och undrar varför jag inte kan köra en högre upplösning än 1360x768? Det blir bara svart och det kommer upp en ruta där det står "utom räckhåll".

Kontrollera så att du inte har 75Hz eller nåt sånt inställt i datorn. Sänk till 60.

Sen om du har en väldigt klen grafikkrets kanske du inte kommer högre än så, och det förvärras ännu mer om det kombineras med hög hertz.

Postad 20 September 2008 - 00:20

Knugen4
  • Knugen4
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Kontrollera så att du inte har 75Hz eller nåt sånt inställt i datorn. Sänk till 60.

Sen om du har en väldigt klen grafikkrets kanske du inte kommer högre än så, och det förvärras ännu mer om det kombineras med hög hertz.

Det måste väl vara grafikkretsen i så fall för jag har 60 Hz inställt. Grafikkortet jag har är ett Geforce 6800, tycker ju att den borde klara av det....

Postad 20 September 2008 - 00:32

InterClaw
  • InterClaw
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Det måste väl vara grafikkretsen i så fall för jag har 60 Hz inställt. Grafikkortet jag har är ett Geforce 6800, tycker ju att den borde klara av det....

Ja det borde den... Har den identifierat TV:n ordentligt? Du har senaste drivrutinerna och så va. Har du testat att bara köra bild på TV:n?

Postad 20 September 2008 - 00:47

Knugen4
  • Knugen4
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Ja det borde den... Har den identifierat TV:n ordentligt? Du har senaste drivrutinerna och så va. Har du testat att bara köra bild på TV:n?

Senaste drivrutinerna är installerade och jag tror jag har identifierat tv (kan du förklara mer?). Vet inte riktigt vad du menar med att bara köra bild på TV:n?

Postad 20 September 2008 - 00:51

InterClaw
  • InterClaw
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Senaste drivrutinerna är installerade och jag tror jag har identifierat tv (kan du förklara mer?). Vet inte riktigt vad du menar med att bara köra bild på TV:n?

Tänkte om Windows säger att det är en Sharp XL2 och så.

Jag menade output bara till TV:n inte till din monitor samtidigt, varken kloning eller extended desktop.

Postad 20 September 2008 - 01:06

Knugen4
  • Knugen4
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Tänkte om Windows säger att det är en Sharp XL2 och så.

Jag menade output bara till TV:n inte till din monitor samtidigt, varken kloning eller extended desktop.

Nej,när jag går in i enhetshanteraren och kollar på bildskärmar står det bara "standardbildskärm". Kollade lite på Sharps hemsida men kunnde inte se några drivrutiner. Vart kan man få tag i dom?

Jag har endast TV:n kopplad till datorn ingen annan skärm.

Redigerat av Knugen4, 20 September 2008 - 01:08.

Postad 20 September 2008 - 08:10

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

• 976 inlägg
  • 0
Som på så många andra apparater kan man inte köra 1920x1080 via VGA utan måste använda DVI/HDMI. Prove det och du ska se att det fungerar galant. :rolleyes:

/Bäckman

Postad 20 September 2008 - 11:34

Knugen4
  • Knugen4
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Som på så många andra apparater kan man inte köra 1920x1080 via VGA utan måste använda DVI/HDMI. Prove det och du ska se att det fungerar galant. :rolleyes:

/Bäckman

Aha, där är nog felet. Tackar så mycket för hjälpen.

Postad 20 September 2008 - 13:41

InterClaw
  • InterClaw
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Som på så många andra apparater kan man inte köra 1920x1080 via VGA utan måste använda DVI/HDMI. Prove det och du ska se att det fungerar galant. :)

/Bäckman

Förstås! Så måste det vara. Upplevde det ju själv med när jag testade lite med laptopen. Doh!

Postad 04 October 2008 - 21:45

SirThoms
  • SirThoms
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Någon som vet om Sharp LC-46XL2S stödjer 1080p via komponent ingången?

Redigerat av SirThoms, 23 October 2008 - 10:45.

Postad 08 October 2008 - 11:50

froded
  • froded
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hei
Er det noen benytter TV'en med Xbox 360 via HDMI? Jeg trenger noen bra instillinger.

og ja, jeg er norsk:)

Postad 26 November 2008 - 15:30

epatnor
  • epatnor
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Hallo! Har nu uppgraderat intresset från X20S till XL2S. Jag gillar skärmen på den bättre och det blir kanonbild från digital standard-TV. Dessutom kommer jag köra mkt dator.

Ni som har apparaten, är den fortfarande ett bra köp? Den kom väl hösten 2007 den här TV:n, märks det att den börjar bli gammal om man jämför med till exempel apparaterna från Sony och Samsung som kommit nu under 2008. Eller hänger den med?

Vad tycker ni, nu när ni haft TV:n ett tag? Problem? Eller är den fortfarande teh sh1t :unsure:

Postad 13 December 2008 - 20:57

Flanders
  • Flanders
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Om jag har en svart bakgrund och de görs en rörelse på TVn så kan man fortfarande se konturerna. Dem försvinner inte förrens jag byter kanal eller nästa gång skärmen blir helt svart. Är detta backlight bleeding?

Postad 29 December 2008 - 14:06

osvanberg
  • osvanberg
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Köpte igår efter mykcket läsande på nätet en 42" Sharp XL2S med hopp om att banding och ghostproblemen nu skulle vara ett minne blott.

Dock så fel jag hade, den hade otroligt kraftig bandning, både vertikalt och horosontellt (+ dessutom diagonalt). En grå bild såg ut som ett totalt skämt.

Dessutom jätteproblem med spökbilder som låg kvar. Kontrastrika fält (främst vitt) låg kvar när bilden byttes och syntes tydligt i mörka partier bakom befinlitig sändning/bild. Vilket skämt!

Sharp visade med detta att de är i samma ruttna liga som Samsung och Sony. Fy *** vilken "kvalitet"!

Postad 29 December 2008 - 21:57

vannar
  • vannar
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hmm!
Köpte en 46as xl2a i förrgår och jag känner inte igen dina problem alls!

Har inte hittat dom optimala inställningarna ännu men jag är än så länge mycket nöjd!
Riktigt bra bild speciellt med hd material!

Dock finns det bättre alternativ när det gäller sd material men det visste jag om redan innan jag köpte den!
För 12000 som jag betalade finns det nog ingen mera prisvärd 46a idag!

Postad 10 January 2009 - 17:19

matwe
  • matwe
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

Om jag har en svart bakgrund och de görs en rörelse på TVn så kan man fortfarande se konturerna. Dem försvinner inte förrens jag byter kanal eller nästa gång skärmen blir helt svart. Är detta backlight bleeding?

Vet inte vad fenomenet heter, men det är precis samma på min xl2:a.

Postad 11 January 2009 - 11:53

EtaCarinae
  • EtaCarinae
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Vet inte vad fenomenet heter, men det är precis samma på min xl2:a.

Ibland spekulerar jag att sådana fel kan bero på kodningen av materialet man betraktar. P-ramar ska subtraheras från I-ramar och avrundningsfel (kvantiseringen i kodaren) gör att i slutändan får man kanske inte helt bort initialbilden efter en nedtoning. Man borde kunna testa detta genom att kolla om liknande skugg-fenomen uppträder i sekvenser från t ex en PC eller spel-konsol som ju inte har passerat videokodning. Ska tänka på det när jag kör PS3:an!

En annan förklaring skulle kunna ligga i bildbehandlingsalgoritmerna som TV:arna har. Jag upplever ofta i butik att Sharp verkar ha högre dynamik i vissa partier och löser upp nyanser i t ex bladverk bättre än andra enheter som på papperet har bättre dynamiskt omfång. Detta skulle kunna bero på mer avancerad bildbehandling hos Sharp som då kanske tyvärr ger vissa bieffekter i form av t ex eftersläpning. Prova att mixtra med inställningar såsom kontrast.

Postad 26 January 2009 - 09:05

Seastream
  • Seastream
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hej!

Har skaffat en 46XL2S som jag satte igång igår. Som sagt: Analog sändning är kass, men jag skulle ändå vilja ha lite tips på hur ni har gjort? Jag har comhems analoga sändning via vanlig antennkabel. Några tips om hur ni ställt in det hela för "bäst" bild? Att nämna är att jag inte har lampor uppsatta än, men sedan kommer jag förmodligen ha någon slags hemmabyggd ambilight som min fru, som är ljustekniker, skall snickra ihop.

Tacksam för tips.

Postad 09 April 2009 - 22:19

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0
Vad säger ni som ägt XL2E ett tag, vågar man slå till på den eller är den "för gammal", dvs man får bättre bild om man väljer nåt annat märkes nyare apparater?

Postad 10 April 2009 - 08:22

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Vad säger ni som ägt XL2E ett tag, vågar man slå till på den eller är den "för gammal", dvs man får bättre bild om man väljer nåt annat märkes nyare apparater?

Jag har haft en 50 drygt ett år och är mycket nöjd (förutom den sega fjärren). När denna modell var ny så var den bland de absolut bästa på marknaden.

Men nu har det ju kommit ny teknologi som är ännu bättre. Den viktigaste bildförbättringen är väl RGB LED-bakbelysning. Sharps nya 52a + 65a använder detta och anses ge absolut bäst bild på marknaden. Tyvärr är de svindyra. Samsung och Sony har också LED-modeller på G som är billigare.

Skulle jag köpt en TV idag så skulle jag titta noga på de nya LED-modellerna och en XL2 fick nog vara riktigt billig för att vara intressant.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.