Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG:s PG6000 plasma

2138 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 mars 2008 - 19:08

Unregistered98025e06
  • Unregistered98025e06
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Det är samma upplösning på 42" och 50" varianten. Ingen skillnad där. Att det är 1024x720 på 42" är fel.

Bildmässigt så tycker jag att den är snarlik PX80 fast enligt mig snyggare design samt många fler kalibreringsmöjligheter samt dealbreakern för mig....Den är riktigt platt. 7,8 cm tjock bara.

Det är inte samma upplösning. 42" varianten har 1024*768 och 50" varianten har 1366*768.

EDIT: Jag kommer förmodligen att beställa hem 42" varianten i veckan här. Återkommer med ordentliga bilder and so on när jag får hem TV'n.

Mvh Albin

Redigerat av Unregistered98025e06, 17 mars 2008 - 19:10.

Postad 17 mars 2008 - 19:10

stretzko
  • stretzko
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Det är samma upplösning på 42" och 50" varianten. Ingen skillnad där. Att det är 1024x720 på 42" är fel.

Bildmässigt så tycker jag att den är snarlik PX80 fast enligt mig snyggare design samt många fler kalibreringsmöjligheter samt dealbreakern för mig....Den är riktigt platt. 7,8 cm tjock bara.

Nu är du ute och cyklar ang upplösningen!

Postad 17 mars 2008 - 20:03

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2 523 inlägg
  • 0
var på hemmabiocenter lite snabbt idag o jag har svårt att se att någon skulle bli besviken på denna LGn.

Postad 17 mars 2008 - 20:15

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Nu har TV:n gått lite över 100h med ordentlig inkörning (Break-In) sen har den säkert gått en 30h TV+Film/spel. Väntar bara på min DVE HD-DVD skiva sen ska det kalibreras :P

Postad 17 mars 2008 - 20:51

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Jag saknar individuella knappar för ingångarna, något som gör programeringen av min multifjärr (Logitech Harmony 885) lite knepig, men med lite lånande från andra modeller så hittade jag koder för alla ingångar utom HDMI1. Detta innebar att jag var "tvungen" att koppla min Mac Mini till HDMI2, men jag ser absolut ingen skillnad mot HDMI1, och teven kör fortfarande 1360*768.

Vilka modeller använde du dig av för att få tillgång till ingångarna? Har lagt en order på en Harmony One så skulle vara intressant att veta detta :P

Postad 18 mars 2008 - 07:57

Unregistered98025e06
  • Unregistered98025e06
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Grabbar som äger TVn:

1. Om ni spelar upp en DVD film från datorn, hur ser de ut då? Material från datorn generellt?
2. Panoreringarna?

Mvh Albin

Postad 18 mars 2008 - 09:35

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1 887 inlägg
  • 0

Nu är du ute och cyklar ang upplösningen!

hehe skulle bara kolla att ni var med och inte sov. Slant lite på tangenterna :)

Sant det är INTE samma upplösning på de bägge skärmarna.

Postad 18 mars 2008 - 09:37

Unregisteredab349fae
  • Unregisteredab349fae
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0

Out of the box, har ingen aning om hur jag kalibrerar tv:n så jag får sätta mig in i detta när jag får tid.
Har lite småproblem att få min dator att skicka en rätt skalad bild (7900gt-kort). Bilden har en liten tendens att hacka via datorn, + ge mig linjära ojämnheter vid rörelser. Via analoga kabeln ser jag inget hack men bilden är ju självklart mycket sämre. Så just nu är det väl avsaknaden av bra källor som sätter stopp för vad denna tv kan prestera hos mig.

Linjära ojämnheter, slå igång vsync.

Postad 18 mars 2008 - 13:01

Unregistered98025e06
  • Unregistered98025e06
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
TV'n (42" med 15m supra) är beställt från Dustin och de var jäkligt snabba med packning, beställde vid lunh och för några minuter sedan har man tryckt ut order med kollinummer. :)

Redigerat av Unregistered98025e06, 18 mars 2008 - 13:01.

Postad 18 mars 2008 - 14:42

blankyboy
  • blankyboy
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej!

Min PX70 fick jag lämna tillbaka på grund av skada, och jag byta den mot antigen en px80 eller en 42 pg6000. Jag undrar hur det är med inbränningar på denna då min gamla px70 hade ingen problem med detta.....jag är lite nöjig då det gäller inbränning och vill inte riskera en tv med mycket ghosting eller liknande som LGs förra generations plasma.

Postad 18 mars 2008 - 20:16

hallon11
  • hallon11
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Jag var ute vid Kungens Kurva idag och svängde in till Netsuperstore´s butik.
Döm om min förvåning när de hade 42´i butik för 9.800:-, dock endast 1 då alla andra redan var beställda.
De hade åxo 50´för 14.650:-, skulle få in flera nästa vecka.
Jag såg kartongerna och det stod LG PG6000 på dessa så det verkar vara OK.....
Kanske dax att slå till :)

Postad 18 mars 2008 - 20:49

torkelab
  • torkelab
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Nu har TV:n gått lite över 100h med ordentlig inkörning (Break-In) sen har den säkert gått en 30h TV+Film/spel. Väntar bara på min DVE HD-DVD skiva sen ska det kalibreras :)

Skulle vara kul att höra om resultatet samt vilka inställningar som ger dig bäst bild ;)

Intressant oxå att få lite input hur folk som har denna kopplad till dator använder sig av för inställningar, har själv en HTPC med nvidiakort i..

mvh

Postad 18 mars 2008 - 22:05

Unregistered781d1224
  • Unregistered781d1224
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Såg denna på El giganten idag. Sjukt snygg !

Nu hade dom självklart kopplat in den med en blu-ray spelare,men fan vilken bild det var !!!!

Denna tv ska bara inhandlas !!

Postad 18 mars 2008 - 23:22

kristofer2
  • kristofer2
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jag har fortfarande inte riktigt hittat rätt, gällande upplösningen från datorn. Har aldrig haft 2 skärmar innan så är lite ovan med hela grejen. Om någon kan rekommendera sina settings med ett nvidia kort får de gärna bjuda med sig :)

Postad 18 mars 2008 - 23:47

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1 429 inlägg
  • 0
Någon som vet vad man ska ha för dimension på skruvarna till tvn, om man ska bygga ett elfa-väggfäste?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag har fortfarande inte riktigt hittat rätt, gällande upplösningen från datorn. Har aldrig haft 2 skärmar innan så är lite ovan med hela grejen. Om någon kan rekommendera sina settings med ett nvidia kort får de gärna bjuda med sig :)

Det bästa (tycker jag) är att köra med en skärm i taget.
Har du 50", borde 1360x768 i 50 eller 60hz fungera bäst.

Redigerat av Hybe, 18 mars 2008 - 23:47.

Postad 19 mars 2008 - 00:17

Unregistered98025e06
  • Unregistered98025e06
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Någon som vet vad man ska ha för dimension på skruvarna till tvn, om man ska bygga ett elfa-väggfäste?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det bästa (tycker jag) är att köra med en skärm i taget.
Har du 50", borde 1360x768 i 50 eller 60hz fungera bäst.

Just det katten, det har jag inte ens tänkt på jag som brukar tänka på allt. :S

Jag kör 24" LG via DVI och kommer köra 42PG6000 via andra DVI. Blir det problem här? Det ska väl inte bli problem right?

Mvh Albin

Postad 19 mars 2008 - 10:07

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1 429 inlägg
  • 0

Jag kör 24" LG via DVI och kommer köra 42PG6000 via andra DVI. Blir det problem här? Det ska väl inte bli problem right?

Mvh Albin

näe, det bör fungera alldeles utmärkt.

personligen föredrar jag att köra en skärm itaget, dvs att växla mellan dessa istället för att köra klonat eller extended desktop.

Postad 19 mars 2008 - 10:19

Unregisteredfe92bc66
  • Unregisteredfe92bc66
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Håller fortfarande på och drar ut på inköpet. :wub:

Skulle vilja ha lite mer info från er som har fått hem 42", hur ni tycker att vanligt DTV och DVD funkar på tv:n. Är det stor skillnad mellan de olika kanalerna i kvalite och hur upplever ni att sportsändningar funkar (då inte Eurosport då de har en kass signal).

Postad 19 mars 2008 - 12:10

Unregistered98025e06
  • Unregistered98025e06
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Mvh Albin

näe, det bör fungera alldeles utmärkt.

personligen föredrar jag att köra en skärm itaget, dvs att växla mellan dessa istället för att köra klonat eller extended desktop.

Okej, blir det någon skillnad kvalitéts mässigt? Det borde det bli va? Jag brukar köra Dual view idag men idag kör jag LCD via DVi och 28" tjockTV via S-video. Ni blir det DVI på båda och kanske dual view (skönst för mig) såvida det inte blir problem att pixelmappa eller liknande?

För övrigt får jag hem TV'n imorgon bitti. Den är i stan men hemkörningen sker imorgon bitti och jag orkar inte hämta den idag ändå. Så till helgen har vi nog en drös med bilder här. :wub:

Mvh Albin

Postad 19 mars 2008 - 12:25

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1 429 inlägg
  • 0

Okej, blir det någon skillnad kvalitéts mässigt? Det borde det bli va? Jag brukar köra Dual view idag men idag kör jag LCD via DVi och 28" tjockTV via S-video. Ni blir det DVI på båda och kanske dual view (skönst för mig) såvida det inte blir problem att pixelmappa eller liknande?

För övrigt får jag hem TV'n imorgon bitti. Den är i stan men hemkörningen sker imorgon bitti och jag orkar inte hämta den idag ändå. Så till helgen har vi nog en drös med bilder här. :wub:

Mvh Albin

Det kommer nog funka gallant!
Ingen bildmässig kvalitetsskillnad mellan att köra båda samtidigt mot att köra en i taget vad jag vet..., kör det som passar dig bäst praktiskt bara.

En annan sak jag funderar på är om det finns funktion för "datorsvärta" på denna tv, det tycker jag det borde göra.
Körde nämligen min projektor inställd på videosvärta (normal) under en längre period, innan jag insåg att detta var fel, och bytte till datorsvärta (extended) på projjen.
Kan ju säga att bilden blev avsevärt mycket bättre i mörka scener efter denna justering.

Iom att datorn skickar ut "datorsvärta" som default via DVI, måste bildvisaren vara inställd på detsamma.

Postad 19 mars 2008 - 13:15

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0

(...)
En annan sak jag funderar på är om det finns funktion för "datorsvärta" på denna tv, det tycker jag det borde göra.
Körde nämligen min projektor inställd på videosvärta (normal) under en längre period, innan jag insåg att detta var fel, och bytte till datorsvärta (extended) på projjen.
Kan ju säga att bilden blev avsevärt mycket bättre i mörka scener efter denna justering.

Iom att datorn skickar ut "datorsvärta" som default via DVI, måste bildvisaren vara inställd på detsamma.

HDMI-ingång nr 1 är ju märkt HDMI/DVI, så den borde väl kunna hantera datorsvärta... hmmm... kollar i manualen lite... fann detta på sidan 28:
  • Denna TV använder VESA Plug and Play. TV:n skickar EDID-data till datorn med hjälp av DDCprotokoll. Datorn justerar automatiskt när denna TV används.
  • DDC-protokoll är förinställt för läget RGB (Analog RGB), HDMI (Digital RGB).
På sidan 75 är rubriken Avancerat - Svärtenivå. Där kan man ställa Svartnivå till Låg, Hög eller Auto. Känns som att det skulle kunna vara relaterat till dator- vs videosvärta, men förklaringarna för inställningarna är kryptiska...
  • Låg : Anger förekomsten av filmskakningar till låg.
  • Hög : Anger förekomsten av filmskakningar till hög.
  • Auto (Automatiskt) : Känner av skärmens svärta och ställer automatiskt in den på Hög eller Låg.
Vad tusan har filmskakningar med saken att göra??? Är detnågon lustig automatöversättning i farten?

Trots allt så verkar det som om det skulle kunna fungera med datorsvärta. Någon som har utvärderat i verkligheten?

Postad 19 mars 2008 - 13:21

Unregistered98025e06
  • Unregistered98025e06
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Mvh Albin

Det kommer nog funka gallant!
Ingen bildmässig kvalitetsskillnad mellan att köra båda samtidigt mot att köra en i taget vad jag vet..., kör det som passar dig bäst praktiskt bara.

Ja super, tror jag också!

Så om jag kör med 60hz till min vanliga LCD körs det ut 60hz till TV också men detta gör ingenting right? TV'n har väl inbyggt 100hz teknik vad nu det innebär i praktien. :/

Ah, tack för din hjälp,

Mvh Albin

Redigerat av Unregistered98025e06, 19 mars 2008 - 13:21.

Postad 19 mars 2008 - 15:39

Petter Lindgren
  • Petter Lindgren
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0
Tänkte bara tipsa om att både 42" och 50" PG6000 numera finns på elgiganten i Umeå för beskådning.
Jag kopplade in en billig dvd på 42"an och tittade tvärt på Men in Black 2 och det såg väl helt ok ut.

Jag funderar själv på att åka dit med min Oppo 980-H dvdspelare samt några filmer och koppla in den till 50"aren för att få ett lite mer rättvisande test.

Några saker kan man dock vara säker på:
1. Den är ruskigt snygg (en PX80 satt just under LGn och den såg ju flera år äldre ut i designen...)
2. Det är bra pris/prestanda
3. Menyerna är de snyggaste hittils på en TV

Postad 19 mars 2008 - 17:55

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Hur fungerar igentligen det här med 150hz panel osv, kom och tänka på det idag när jag testade runt med min EP-30.
Väljer jag att skicka bilden i 1080/24p så vibbrerar letterboxkanterna vid smalfilm, medan t.ex. allting inom dem står stilla , men om man tittar på nära håll så ser man att det är inte själva bilden som vibbrear, utan som om kanten rör sig upp och ner 1-2 pixlar. Samtidigt när man uppdaterar en HD-DVD skivan så står det "LOADING" på hela skärmen, den står helt stilla.
Byter man sedan till att skicka ut 1080/60 så vibbera istället "LOADING" när man uppdaterar en skiva, medan filmens letterboxkanter står helt stilla. Inte kunnat se någon skillnad i kvalitet mellan 1080/60 och 1080/24 iaf, ingen skillnad i att det skulle hacka vid panoreringar eller liknande.
När TV:n får en 24p signal står det i manualen att den gör om det till 72hz, när kommer 150hz in i bilden då? Och vad är det igentligen för skillnad med att skicka ut 60hz vs 24hz, för jag kan då inte se någon skillnad? :wub:

Postad 19 mars 2008 - 18:29

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0
Snabbt förklarat. Det TV'n gör är att den visar samma bildruta tre ggr. DVS. matas TV'n med en 24Hx (24p) signal så blir det alltså 72p, matas den med en 50Hz signal (vanlig TV-sädning i PAL) så blir det alltså 150Hz och matas den med en 60Hz signal (NTSC) så blir det alltså 180Hz.

När filmerna "filmades" så filmades dom med 24p teknik. När dom sedan visas i 50 eller 60Hz så måste det ske någon form av "konvertering" .

Läs gärna här http://en.wikipedia.org/wiki/24p

Postad 19 mars 2008 - 19:01

Unregistered98025e06
  • Unregistered98025e06
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Snabbt förklarat. Det TV'n gör är att den visar samma bildruta tre ggr. DVS. matas TV'n med en 24Hx (24p) signal så blir det alltså 72p, matas den med en 50Hz signal (vanlig TV-sädning i PAL) så blir det alltså 150Hz och matas den med en 60Hz signal (NTSC) så blir det alltså 180Hz.

När filmerna "filmades" så filmades dom med 24p teknik. När dom sedan visas i 50 eller 60Hz så måste det ske någon form av "konvertering" .

Läs gärna här http://en.wikipedia.org/wiki/24p

Okej tack! Super!

Frågan är Hur jag ser till att mata min TV med 1080p/24p? Är det bara för mig att pixelmappa från dator till TV med 1366*768 med en HDMI/DVI kabel? Eller 1080p/60p?

Tack,

Mvh Albin

Postad 19 mars 2008 - 19:06

pelmar
  • pelmar
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej alla! Nu har jag satt upp den (42:an) på väggen! Snygg som fan! Jag valde att köra den vid vanlig tv, i expertläge-1 och dra ner kontrasten till 65 ungeför! Ser bra ut tycker jag! Nån som har en bättre lösning innan kalibrering?
Mvh/ Pelle

Postad 19 mars 2008 - 20:49

Unregistereda0413a7f
  • Unregistereda0413a7f
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Ok, fick min 50'' för drygt en vecka men har inte hunnit testa så mycket.

Inköpt hos Dustin, inte det billigaste, men bra service och snabbt leverans.

Utseendemässig är inget att klaga på, den är RIKTIG snyggt! :-)

Har kört endast IPTV (FastTV som leverantör), HDMI mellan boxen och TV:n. Vissa kanaler är riktig bra (SVT, TV4) vissa är dåliga (EuroSport). Ser att många frågar om hur är bilden vid sport sändningar, och jag kan säga att det beror helt på källan. SVT, TV4... inga problem! EuroSport... ni kommer inte att gilla det! Men som sagt det är ej TVns fel. Vid vanliga tv sändningar är det inga problem alls tycker jag.

Har ej testat och kommer ej att testa det inbyggda TV-mottagaren. Så där har jag inget att säga.

Den andra källan jag har är min HTPC.
Fått lite problem med högupplöst material, men det beror på min dator som är några år gammal nu, dags att uppgradera! Sedan är det också nåt med "timing" mellan filmerna (23.9fps) och att jag har satt upplösningen till 1280*720p@50hz. Hmm..fråga inte om det, förstår inte riktig själv, men det går att lösa med ett vertyg som heter "reclock" :-)

Vanliga DVD filmer går hur bra som helst. Kör med en DVI-D -> HDMI sladd mellan datorn och TV:n.

Kontransten tycker jag är riktig bra. Färgerna är ok, MEN tycker att det är lite för grön ibland! Har inte kalibrerat TV:n för att jag varken haft tid, eller vet exakt hur man skall göra.

Ingen ljud från fläktar i TV:n hörs.

Själva ljudet från högtalarna är bra, fast jag kör mest via min förstärkare där jag tar ljudet direkt från TV boxen eller HTPCn.

Summa sumarum jag är nöjd med min TV. Den är värt pengarna. Har en del vänner med plasma/lcd TV, och när man tittar på TV sändningar så är det inte alls lika bra som min TV. Samma sak gäller kontrasten när man tittar på film, "min TV är bättre" :-P

Glad påsk allihopa!

Postad 19 mars 2008 - 20:51

Unregisteredb1eb755e
  • Unregisteredb1eb755e
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Ni som sett, eller köpt 50PG6000, hur står sig den mot t ex Samsungs Q97/Q96. Dom har ju gått ner en del i pris, kanske ett klipp?!

Postad 19 mars 2008 - 21:01

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0
Det gröna måste man väl kunna fixa till med gainen. Iallafall bättre?

Postad 19 mars 2008 - 21:44

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

EuroSport... ni kommer inte att gilla det! Men som sagt det är ej TVns fel.

Tur att Eurosport HD börjar sända snart då.
Tänk er själva Tour de France i HD :rolleyes:

Postad 19 mars 2008 - 22:06

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Nu har jag testat runt lite med 24hz/60hz osv för att försöka komma runt problemet med de skakiga letterboxkanterna. Kommit fram efter att ha testat i princip alla mina HD-DVD filmer att det bara förekommer på filmer encodade i MPEG-4 AVC ( Typ Transformers ). Finns ingen tendens på någon VC-1 (Serenity, Matrix ) filmer.
Väntar fortfarande på min DVE skiva så jag kan kalibrera ordentligt, kaliberarade lite snabbt med The Calibrator V1.0, men konstaterade ganska snabbt att den skivan inte var så värst bra :rolleyes:

Postad 19 mars 2008 - 23:24

Unregistered98025e06
  • Unregistered98025e06
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Kontransten tycker jag är riktig bra. Färgerna är ok, MEN tycker att det är lite för grön ibland! Har inte kalibrerat TV:n för att jag varken haft tid, eller vet exakt hur man skall göra.

Summa sumarum jag är nöjd med min TV. Den är värt pengarna. Har en del vänner med plasma/lcd TV, och när man tittar på TV sändningar så är det inte alls lika bra som min TV. Samma sak gäller kontrasten när man tittar på film, "min TV är bättre" :-P

Glad påsk allihopa!

Jag hoppas du förstår vilken skillnad det blir om du kalibrerar din TV ordentligt? Det är som att du ägde din TV nu och sedan köpte en ny TV. Skillnaden brukar vara markant efter ra kalibrering.

Jag själv är inte expert på att kalibrera, har the calibrator 2.0, DVE och några andra roliga saker men dock ingen kalibrator. Men TV'n är hemma imorgon i alla fall så till helgen borde lite info från mig vara uppe, skall tyvärr bort på Lördag.

Någon som kan svara på om man skall kalibrera TV'n innan inkörning eller efter eller spelar det någon roll? Vad bör man tänka på?

Mvh Albin

Postad 20 mars 2008 - 06:48

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Någon som kan svara på om man skall kalibrera TV'n innan inkörning eller efter eller spelar det någon roll? Vad bör man tänka på?

Somliga säger att man ska kalibrera TV:n det första man gör, och sen använda den. Själv så har jag kört in den 100h först, för att sedan kalibrera.

Postad 20 mars 2008 - 08:35

Unregistered5480a0bb
  • Unregistered5480a0bb
  • Forumräv

• 886 inlägg
  • 0
Angående mina (och en del andras) nojjor om 50" skulle vara för stort på dryga 3m kan jag nu svara att , nej, det är inte för stort. Efter att igår kväll fått upp tv'n (blev dock inte en LG) på väggen uttryckte sambon att "den känns nästan lite liten". Sitter 3,2m från tv'n och bara njuter :rolleyes:

Postad 20 mars 2008 - 09:23

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1 202 inlägg
  • 0

Glad påsk allihopa!

Jag hoppas du förstår vilken skillnad det blir om du kalibrerar din TV ordentligt? Det är som att du ägde din TV nu och sedan köpte en ny TV. Skillnaden brukar vara markant efter ra kalibrering.

Jag själv är inte expert på att kalibrera, har the calibrator 2.0, DVE och några andra roliga saker men dock ingen kalibrator. Men TV'n är hemma imorgon i alla fall så till helgen borde lite info från mig vara uppe, skall tyvärr bort på Lördag.

Mvh Albin

Skilnaden man uppnår vid kalibrering av en sån här TV borde väl inte vara så enorm med tanke på att de har gjort en så korrekt kalibrering som möjligt redan från början (antar att det är för att kunna uppnå THX-klassning)?

Postad 20 mars 2008 - 09:46

Unregistered98025e06
  • Unregistered98025e06
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Somliga säger att man ska kalibrera TV:n det första man gör, och sen använda den. Själv så har jag kört in den 100h först, för att sedan kalibrera.

Ok, jag förstår. Ah, får pilla med inställningarna och köra lite The klaibrator 2 och DVE men jag har ingen hårdvara dock.

Tack.

Glad påsk allihopa!

Mvh Albin

Skilnaden man uppnår vid kalibrering av en sån här TV borde väl inte vara så enorm med tanke på att de har gjort en så korrekt kalibrering som möjligt redan från början (antar att det är för att kunna uppnå THX-klassning)?

THX certifieringen tror jag mer handlar om vad LG'n skall klara. Out of the box ser nästan ingenting bra ut. Jag har även LG LCD 24" och den ser ok ut out of the box men efter kalibrering är det en extremt stor skillnad.

THX certifieringen skall väl inte innebära att de är kalibrerade från fabrik? Men någon får gärna rätta mig om jag har fel.

EDIT: Det spelar ingen roll om det är kalibrerat från fabrik. Det kan ju vara så att TV'n är THX certifierad och godkänd men eftersom alla personer har oika miljöer kommer kalibrering med största sannolikhet göra en _markant_ skillnad.

Mvh

Redigerat av Unregistered98025e06, 20 mars 2008 - 09:48.

Postad 20 mars 2008 - 09:59

Unregistereda0413a7f
  • Unregistereda0413a7f
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Angående mina (och en del andras) nojjor om 50" skulle vara för stort på dryga 3m kan jag nu svara att , nej, det är inte för stort. Efter att igår kväll fått upp tv'n (blev dock inte en LG) på väggen uttryckte sambon att "den känns nästan lite liten". Sitter 3,2m från tv'n och bara njuter :rolleyes:

Håller med förra talaren... :-)
Själv sitter jag på 3m avstånd från min 50'' och det är bra känsla.
Så länge källan (TV, DVD/VIDEO) har bra kvalitet är det inga problem att sitta så "nära".

Det ENDA problemet med min 50'' är att den tar nu för mycket uppmärksamhet i vardagsrummet!
Jag menar, det går ju inte direkt att gömma undan en sådan mastodont! :-))
Antar att det är bara till man vänjer sig.

Men som sagt 50'' och 3m avstånd = bara bättre upplevelse på filmer! :-)

Postad 20 mars 2008 - 10:51

Unregistered98025e06
  • Unregistered98025e06
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
OFT:
Är det någon som vet hur man tar bort sådant här?
Postad bild
Postad bild
Postad bild

Det är på min LCD LG och jag antar att det blir detsamma med TV'n. Jag kör med tvingad V-sync @ 60 digital hz. Hur får man väck dessa linjer? De är grymt störande redan på min 28" när vi tittar film och kommer knappast bli merbekvämt på en 42".

Tack,

Mvh Albin

Postad 20 mars 2008 - 10:59

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Angående mina (och en del andras) nojjor uttryckte sambon att "den känns nästan lite liten".

OK. :rolleyes:

Postad 20 mars 2008 - 11:02

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1 202 inlägg
  • 0

THX certifieringen tror jag mer handlar om vad LG'n skall klara. Out of the box ser nästan ingenting bra ut. Jag har även LG LCD 24" och den ser ok ut out of the box men efter kalibrering är det en extremt stor skillnad.

THX certifieringen skall väl inte innebära att de är kalibrerade från fabrik? Men någon får gärna rätta mig om jag har fel.

EDIT: Det spelar ingen roll om det är kalibrerat från fabrik. Det kan ju vara så att TV'n är THX certifierad och godkänd men eftersom alla personer har oika miljöer kommer kalibrering med största sannolikhet göra en _markant_ skillnad.

Mvh

Tänkte på kommentaren från början av tråden:

"Som första tillverkare har LG kalibrerat TV:n enligt ISF-standard (Imaging Science Foundation)."

Det står även en del om detta i recensionen som Prylportalen gjorde, att de här apparaterna ska ha betydligt bättre grundinställning än de TV-apparater som sålts tidigare. Och det betyder ju isåfall givetvis att en kalibrering gör betydligt mindre skillnad än på andra apparater, även om en viss förbättring ändå kan uppnås.

Postad 20 mars 2008 - 11:02

Unregistered5480a0bb
  • Unregistered5480a0bb
  • Forumräv

• 886 inlägg
  • 0
:rolleyes:

Postad 20 mars 2008 - 12:00

Marcus B.
  • Marcus B.
  • Forumräv

• 829 inlägg
  • 0
Jo men MartinP666. Om du kollar vidare så hittar du Havocsis inlägg där han har börjat kalibrera den, och han har en del kommentarer till det.
Sedan får du ju inte glömma, att om du .t. ex har en blå vägg hemma, så kommer det att stänka in blått i tv:n oxå..(Tolka det bildligt..) har du gul vägg hemma så...osv. Det går liksom inte att trolla bort. Visst det kan gälla för alla apparater, men kolla in Havocsis inlägg...

Mac.

Postad 20 mars 2008 - 13:08

gud_69
  • gud_69
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
På tal om Havoscis, undrar hur det går med rescensionen...

Postad 20 mars 2008 - 13:48

Unregistered18158689
  • Unregistered18158689
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Någon som jämfört hur pass mycket som spelgas i pg6000 och px80? Jag upplevde px80 som lite mattare än q97?!
Någon som har reflekterat över skillnaderna?

Postad 20 mars 2008 - 14:20

Zimma
  • Zimma
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0

Ok, jag förstår. Ah, får pilla med inställningarna och köra lite The klaibrator 2 och DVE men jag har ingen hårdvara dock.

Tack.

Glad påsk allihopa!

Mvh Albin

Mvh

THX handlar ju mycket om att betala en summa för att få certifieringen. Det finns surroundpaket för 2 000 kr som har THX-certifiering medans paket för 100 000 inte har den. Kraven är nog inte så stora egentligen utan det handlar mest om pengar.

Postad 20 mars 2008 - 17:08

Unregistered98025e06
  • Unregistered98025e06
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Hej MHB,

Nu har jag fått hem min Tv (42PG6000) och tagit ett X antal bilder. Värt att tänka på nu är några saker:

1. TV'n är _inte_ kalibrerad
2. Kameran är bra men jag kan inte med den bara, ni kommer förstå själva.
3. Svart är nästan helt svart, svartare än på många bilder ni ser men eftersom jag bara lyckas
ta bättre bilder med blixt så lyser det upp allting. Vissa av bilderna är bra utan blixt och
där är svart nästan helt svart.
4. 56k varning på alla bilderna

TV'n var mycket enkel att installera, visst den vägde några kilo men allt gick smärtfritt. Den är otroligt läcker ja, designen gör mycket och
jag märkte ganska snabbt att vår TV är snyggare än våra möbler. ;)

Jag har kopplat från dator till TV via en 15m lång HDMI/HDMIkabel från SUPRA och sedan från grafikkort till kabel med en HDMI/DVI adapter (HDMI/DVI konverterare). Ett problem är att jag får inte bilden att bli 1366*768 utan 1360*768. Varför har jag ingen aning om och detta är inget jag ser på TV'n som något konstigt. Någon kanske kan hjälpa mig att ställa till det rätt?
Det som jag ser som konstigt är panoreringarna men detta har ej med TV'n att göra utan jag hade samma fel när jag hade tjockTV från Datorn. Bilden bryts liksom se nedan bild:
Postad bild

Kan någon hjälpa mig med detta?

De flesta bilderna nedan är tagna från 1-3 meters avstånd, ni kan på ett ungefär räkna ut vilka som är nära och inte. Och innan jag postar alla bilderna vill jag talat om att
om ni vull ladda ner bilderna komprimerade så klicka på följande länk nedan:
http://www.speedysha.../892964573.html

BILDER NEDAN MEB BLIXT TYVÄRR:

Själva TV'n:
http://aycu24.websho...49074445_rs.jpg
http://aycu29.websho...64962817_rs.jpg
http://aycu16.websho...12290180_rs.jpg
http://aycu06.websho...45170602_rs.jpg

TV Meny (Så jäkla skön meny alltså):
http://aycu08.websho...24069589_rs.jpg
http://aycu37.websho...83804467_rs.jpg

Svärta (lite missvisande dock):
http://aycu11.websho...00204126_rs.jpg
http://aycu11.websho...36306179_rs.jpg
http://aycu17.websho...01097850_rs.jpg

Från Dator till TV via HDMI/DVI:
http://aycu03.websho...48123433_rs.jpg
http://aycu38.websho...15583431_rs.jpg
http://aycu06.websho...70080001_rs.jpg
http://aycu38.websho...79279295_rs.jpg
http://aycu30.websho...91768764_rs.jpg

Analog TV via antenn @ ?:
http://aycu08.websho...80771066_rs.jpg
http://aycu35.websho...87076923_rs.jpg
http://aycu36.websho...68334079_rs.jpg
http://aycu03.websho...06348985_rs.jpg
http://aycu33.websho...56808823_rs.jpg
http://aycu14.websho...57651268_rs.jpg
http://aycu31.websho...05128658_rs.jpg
http://aycu21.websho...32772421_rs.jpg
http://aycu32.websho...87176967_rs.jpg

Från dator till TV med HDMI/DVI @ 1360*768:
http://aycu12.websho...89203999_rs.jpg
http://aycu08.websho...92324028_rs.jpg
http://aycu23.websho...58208453_rs.jpg
http://aycu05.websho...71438518_rs.jpg
http://aycu21.websho...05224623_rs.jpg

HD Film 1080p - från dator @ 1360*768:
http://aycu17.websho...01097850_rs.jpg
http://aycu27.websho...92004344_rs.jpg
http://aycu21.websho...99594249_rs.jpg
http://aycu38.websho...15913023_rs.jpg
http://aycu24.websho...18735471_rs.jpg
http://aycu07.websho...73716257_rs.jpg
http://aycu09.websho...79778676_rs.jpg
http://aycu04.websho...66197929_rs.jpg
http://aycu16.websho...46413000_rs.jpg
http://aycu06.websho...21486225_rs.jpg
http://aycu39.websho...84117560_rs.jpg
http://aycu36.websho...93872227_rs.jpg
http://aycu34.websho...75425197_rs.jpg
http://aycu17.websho...32228455_rs.jpg
http://aycu15.websho...30963106_rs.jpg
http://aycu02.websho...98184590_rs.jpg
http://aycu05.websho...48475727_rs.jpg
http://aycu16.websho...60266204_rs.jpg
http://aycu12.websho...32323624_rs.jpg
http://aycu19.websho...27270049_rs.jpg
http://aycu17.websho...25333282_rs.jpg
http://aycu40.websho...47999038_rs.jpg
http://aycu28.websho...30264099_rs.jpg
http://aycu11.websho...35945221_rs.jpg
http://aycu15.websho...75807387_rs.jpg
http://aycu32.websho...89693596_rs.jpg
http://aycu12.websho...01563486_rs.jpg

TVn är som ovan skrivet ej kalibrerad och jag är faktiskt nöjd med färgerna tanke på out of the box. Jag kommer kalibrera TV'n senare med The Calibrator 2.0, DVE samt med någon kalibrator så småningom.
En sak är säker att färgerna på 42PG6000 out-of-the-box är _betydligt_ mycket bättre än en MediaMarkt "kalibrerad" 42PG6000 i butik. Hur bra man än försökte få bilden bra i butik så lyckades
man inte helt enkelt. Till och med kvalitén på min analoga sändning ser bättre ut på TV'n hemma jämfört med deras digitala sändning i butik (självklart ljuger min kameran en aning, bilden är bättre IRL).

Jag är super nöjd. So far so good!

Mvh Albin

Redigerat av Unregistered98025e06, 20 mars 2008 - 17:47.

Postad 20 mars 2008 - 19:24

PerssonsPack
  • PerssonsPack
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Sådana hack i bilden får jag när jag nångång kör en trailer från apple och använder Quicktime.

Se till att du använder CoreAVc eller ffdshow till att avkoda matroskafiler så ska du se att det blir bättre. (undvik också interna grafikkort som delar minne med systemet.)

Alltså högst osannolikt att det är din TV som ger upphov till strecken.

Postad 20 mars 2008 - 19:43

Unregistered98025e06
  • Unregistered98025e06
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Sådana hack i bilden får jag när jag nångång kör en trailer från apple och använder Quicktime.

Se till att du använder CoreAVc eller ffdshow till att avkoda matroskafiler så ska du se att det blir bättre. (undvik också interna grafikkort som delar minne med systemet.)

Alltså högst osannolikt att det är din TV som ger upphov till strecken.

Hej,

CoreAVc och ffdshow? Är det codecs? Jag har 8800GTX och inget internt grafikkort.
Jag kör Ultimate 64 bit och ffdshow verkar inte vara komatibel?

Jag vet att det inte är plasman utan dessa streck var även på min tjock TV innan.

Mvh Albin

Redigerat av Unregistered98025e06, 20 mars 2008 - 19:51.

Postad 20 mars 2008 - 19:54

PerssonsPack
  • PerssonsPack
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Hmm, vet ej om CoreAVC är 64bit kompatibelt.

Jag hade nog, om man inte är en väldigt avancerad användare, försökt byta till 32bit faktiskt.

/ PP

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.