Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dreambox DM800HD PVR

1127 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 december 2009 - 23:19

dreamer93
  • dreamer93
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
ok tack har någon lust att förklara hur man gör på fråga 1 jag ställde?

Postad 07 december 2009 - 23:27

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Mounta en utdelning med antingen CIFS eller NFS + att se till och ha bra router/switch och cat5e/cat6 kablar.
Blir inga skillnader i inspelning om du spelar in över nätverk eller streamar då den spelar in/streamar allt som kommer in i boxen. Så det beror ju på kvaliten kanalen sänder i hur bra det blir.

Redigerat av Leatherface, 07 december 2009 - 23:31.

Postad 07 december 2009 - 23:47

dreamer93
  • dreamer93
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
ok det där lät lite komplicerat. jag har hört att ifall man har hårddisk i boxen så blir den riktigt varm. är det något problem eller är det värt att skaffa en hdd? isf kan du rekommendera en bra och billig? men inte för billig jag vill ju att de ska funka bra också

Postad 07 december 2009 - 23:59

dreamer93
  • dreamer93
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Jag har ett problem till. ibland när det är fotbollsmatcher vill min brorsa se på dom men när han försöker komma åt min dreambox så funkar det inte. jag har testat med hans dator hemma då funka det men när han åker tillbaka till stockholm så kommer han inte åt boxen. finns det något sätt man kan lösa detta på?

Postad 08 december 2009 - 01:31

dreamer93
  • dreamer93
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Duger http://www.komplett....aspx?sku=358193 ? Vet någon hur stor en 2h inspelad match blir om man spelar in i hd och sd?

Postad 08 december 2009 - 02:57

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Sorry tänkte inte hjälpa till för att få streaming och liknande att funka till andra än dig själv.

Redigerat av Leatherface, 08 december 2009 - 02:59.

Postad 08 december 2009 - 03:14

dreamer93
  • dreamer93
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
ok men ang hårddisken då ? vet du ifall den är bra och hur stora filerna blir i hd och sd material?

Postad 08 december 2009 - 03:17

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Det varierar på kanal och vad som sänds på den.
Filmer tar mindre plats normalt än t.ex sport.
På en del kanaler kan 1 timme vara 2gb och på andra 3-4gb på SD material.
Vet inte vad HD material ligger på men säkert 15-20gb för 1 timme.
Med nyare images och drivers så blir boxen inte så varm så det ska inte vara nåt problem med disk i boxen men om du är orolig för det så kan då koppla en extern usb/esata disk (rekomenderar esata) också till den istället för att köra över nätverk

Redigerat av Leatherface, 08 december 2009 - 03:34.

Postad 08 december 2009 - 03:33

dreamer93
  • dreamer93
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
okej tack så mycket. vet du om jag behöver något mer än att köpa http://www.komplett....aspx?sku=358193 och sladden som jag fick med boxen för att installera hdd?

Postad 08 december 2009 - 03:36

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Ska inte behövas.

Postad 08 december 2009 - 03:49

dreamer93
  • dreamer93
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
okej tack så mycket för all hjälp leatherface du är verkligen mästare :D

Postad 13 december 2009 - 12:09

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0
Blir nu aningen fundersam kring bildbehandlingen i denna box.
Har tidigare tyckt att bilden är helt OK, speciellt via HD-kanalerna.
Hur som helst, här om dagen testade jag UPnP-appen (plugin) och körde inspelade filmer mot PS3an istället.
Bildkvalitén blev då avsevärt bättre jämfört med att köra direkt via boxen! (PS3 dekodar då bilden osv)
Bättre skärpa, färger, rörelseskärpa osv... En helt annan 3D-upplevelse i bilden via PS3.
Tyvärr är ju baksidan att man inte får med subs och bara får 2-kanals ljud via UPnP... :)

Någon annan som upplevt motsvarande skillnad?
Finns det bättre drivisar till bildbehandlingen i DM-boxen, som kanske kan vara boven?

Postad 13 december 2009 - 17:00

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Testa senaste drivern från häromdan tillsammans med senaste seondstage loadern.
http://www.dreamboxu...0/experimental/

Du kan också testa ändra lite i Video Enhancement pluginet.

Men visst bildkvaliten är något bättre på ps3 än på dm800 då den har bättre hårdvara.
dm8000 är bättre på det där än dm800.

Redigerat av Leatherface, 13 december 2009 - 17:06.

Postad 13 december 2009 - 18:45

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Se till att du har en NY image då deinterlacingen är förfinad i nyaste drivrutinerna, likaså autoresolution pluginet.

Deinterlacing för interlaced och progresive ska stå på Auto i pluginet.

Postad 15 december 2009 - 12:46

Unregistered1cff0439
  • Unregistered1cff0439
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej

Jag vill börja med att skriva att jag kan inte så mycket om boxer..
jag ska snart flytta till en ny lägenhet och det är några saker jag undrar över:

1- måste man skaffa parabol för få signaler eller går med vissa boxer att koplla till internet?

2- vilken av dem boxer rekommenderar ni IPbox 9000, Tribbox, Coolstream, AZBOX eller Dreambox (vart kan man köpa i så fall)?

3- måste jag skaffa ett abonnemang hos nån leverantör eller går det och se på några kanaler fritt (för både svensk och utländska kanaler)

Tack på förhand

Postad 15 december 2009 - 16:15

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
1. Du måste ha en inomhus antenn.

2. Dreambox rekomenderar jag eller Azbox HD men mjukvaran skulle behöva mogna lite i den.

3. Självklart måste du ha abbonemang. Vill du inte betala för dig så ska du inte heller se nåt.

Postad 15 december 2009 - 16:40

Unregistered1cff0439
  • Unregistered1cff0439
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

2. Dreambox rekomenderar jag eller Azbox HD men mjukvaran skulle behöva mogna lite i den.

3. Självklart måste du ha abbonemang. Vill du inte betala för dig så ska du inte heller se nåt.

1. vilken typ av antenn (har en tv uttag och internetuttag som alla andra hyresgäster ) och sen mennar du att jag behöver ej ha parabol??
2. Måste man köra med senaste mjukvaran till Dreambox eller går det bra med den som är i?
3. vilka leverantörer finns det och vilka har ni (har hört att det finns piratkort också) ?

tack

Postad 15 december 2009 - 17:46

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
1. Parabol behöver du bara om du vill köra Satellit.
Ska du ha Boxer (som du pratade om) så är är det inomhusantenn för marknätet du ska ha.
Ska du köra direkt i vägguttaget så behöver du inget av det utan då kör du med kabelnätet i huset typ Comhem,, Tele2, CD osv...

2. Nja måste och måste det går med orginalmjukvaran om man manuellt installerar en softcam eller stoppar dit en CA modul i boxar som har CI plats. Men rekomenderar ändå att uppgradera till nyaste images och modifierade images har ju vissa modifieringar och menyer för att ladda ner softcams och andra grejer.

3. Piratkort ska vi inte diskutera här och som sagt vill man inte betala för sig så ska man ha svart bild och inget annat.

Redigerat av Leatherface, 15 december 2009 - 17:50.

Postad 16 december 2009 - 12:03

dreamer93
  • dreamer93
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Tjena jag har ett problem jag ska byta från stationär dator till bärbar snart så jag kommer inte ha datorn inkopplad till tv´n längre. Vet någon hur man kan streama filmer från min bärbara till dreamboxen för att titta genom den istället? Jag hitta ett VLC plugin men jag får det inte att fungera, Så en step-by-step förklaring skulle verkligen uppskattas

Postad 16 december 2009 - 15:04

Unregistered1cff0439
  • Unregistered1cff0439
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

1. Parabol behöver du bara om du vill köra Satellit.
Ska du ha Boxer (som du pratade om) så är är det inomhusantenn för marknätet du ska ha.
Ska du köra direkt i vägguttaget så behöver du inget av det utan då kör du med kabelnätet i huset typ Comhem,, Tele2, CD osv...

2. Nja måste och måste det går med orginalmjukvaran om man manuellt installerar en softcam eller stoppar dit en CA modul i boxar som har CI plats. Men rekomenderar ändå att uppgradera till nyaste images och modifierade images har ju vissa modifieringar och menyer för att ladda ner softcams och andra grejer.

3. Piratkort ska vi inte diskutera här och som sagt vill man inte betala för sig så ska man ha svart bild och inget annat.

1. är det en sånt här inomhusantenndu menra ?

2. ok jag med där.

3. själv klart vill jag betala för det.. min fråga är vilkakort leverantörer finns det? hittar ingen på nättet
och vilka rekommenderar ni?

tack åter igen

Postad 16 december 2009 - 15:24

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

För att kommunikationen inte skall haverera så vill jag bara påpeka att det råder lite språkförbistring här. Signaturen livoz skrev (i likhet med många andra) "boxer" när det egentligen handlar om en box, inte en specifik leverantör eller sändningsteknik.
Jag kan själv inte ge några konkreta råd, men jag tror livoz får mer lämpliga råd om man inte snöar in på Boxers utbud för jag tror det finns andra lösningar som passar bättre. Vill man exempelvis ha utländska kanaler är ju inte marksänt förstahandsvalet.

Postad 16 december 2009 - 15:57

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0

Testa senaste drivern från häromdan tillsammans med senaste seondstage loadern.
http://www.dreamboxu...0/experimental/

Du kan också testa ändra lite i Video Enhancement pluginet.

Men visst bildkvaliten är något bättre på ps3 än på dm800 då den har bättre hårdvara.
dm8000 är bättre på det där än dm800.

Hmm, problemet är dock att det inte är "något" bättre utan snarare rätt mycket bättre!
Har image och drivers från oktober, så det skall inte vara något problem.
Skall dock testa de absolut senaste som du skriver.

Tycker ändå inte att det borde skilja så mycket i bildkvalitet. DM800 kostar ändå en hel del MER än vad en PS3 gör.
DM800 är en renodlad TV-maskin och borde vara optimerad på att fokusera på bildkvalitet. PS3 är designad för att göra en himla massa olika saker, så ur den synvinkeln borde en DM800 prestera bättre!

Se till att du har en NY image då deinterlacingen är förfinad i nyaste drivrutinerna, likaså autoresolution pluginet.

Deinterlacing för interlaced och progresive ska stå på Auto i pluginet.

Jo, jag vet att deinterlacinegn var rätt kass tidigare. Dock har jag testat att köra ut 1080i (samma som C+ Film HD). men med i princip exakt samma resultat bildmässigt.
Det enda boxen skall göra då är att koda av MPEG4-strömmen och skicka bilden vidare. Tyder alltså på att det är själva decodern som inte riktigt håller måttet (jämfört med PS3 alltså).

Postad 16 december 2009 - 16:13

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
dm800 är deras budgetmodell ska man komma ihåg.
dm8000 är deras toppmodell och är betydligt bättre än dm800.
Men samtidgit låter det ändå som nåt är galet om det är så stor skillnad mellan dm800 och ps3 som du säger.

Redigerat av Leatherface, 16 december 2009 - 16:14.

Postad 16 december 2009 - 16:34

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0

dm800 är deras budgetmodell ska man komma ihåg.
dm8000 är deras toppmodell och är betydligt bättre än dm800.
Men samtidgit låter det ändå som nåt är galet om det är så stor skillnad mellan dm800 och ps3 som du säger.

I min ögon är det rätt stor skillnad, men jag är å andra sidan ganska "kräsen".
Sedan drar jag upp bilden på 100" och då syns bildskavanker ganska tydligt.

Som sagt, inledningsvis tyckte jag bilden var riktigt bra! Ända tills jag "råkade" testa UPnP-pluginet mot PS3...
Detta är min första HD-box så jag har inget att jämföra med. Hur den står sig mot övriga HD-boxar på marknaden kan jag inte svara på. Den kanske står sig bra...?

Postad 17 december 2009 - 12:23

EagleFlyFree
  • EagleFlyFree
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Tycker ändå inte att det borde skilja så mycket i bildkvalitet. DM800 kostar ändå en hel del MER än vad en PS3 gör.

... låter det ändå som nåt är galet om det är så stor skillnad mellan dm800 och ps3 som du säger.

Inte så märkligt egentligen. PS3 har hårdvaruprestanda som vida överstiger Dreambox. Priserna kan inte jämföras då Sony säljer konsolerna till underpriser för att i gengäld få ut stora volymer och dra in pengar på mjukvaruförsäljning (spel). Dream Multimedia har ingen mjukvara att sälja och måste göra hela sin förtjänst på boxarna. Därav ett rejält prispåslag i förhållande till vad komponenterna kostar. Rätta mig om jag har fel.

Postad 17 december 2009 - 21:36

dreamer93
  • dreamer93
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Tjena jag har ett problem jag ska byta från stationär dator till bärbar snart så jag kommer inte ha datorn inkopplad till tv´n längre. Vet någon hur man kan streama filmer från min bärbara till dreamboxen för att titta genom den istället? Jag hitta ett VLC plugin men jag får det inte att fungera, Så en step-by-step förklaring skulle verkligen uppskattas

Ingen som kan förklara hur man fixar streaming från dator till dreambox?

Postad 17 december 2009 - 22:55

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0

Inte så märkligt egentligen. PS3 har hårdvaruprestanda som vida överstiger Dreambox. Priserna kan inte jämföras då Sony säljer konsolerna till underpriser för att i gengäld få ut stora volymer och dra in pengar på mjukvaruförsäljning (spel). Dream Multimedia har ingen mjukvara att sälja och måste göra hela sin förtjänst på boxarna. Därav ett rejält prispåslag i förhållande till vad komponenterna kostar. Rätta mig om jag har fel.

Utan mjukvara skulle inte boxen funka överhuvudtaget så självklart så tillkommer utvecklingskostnader och licenser för drivers bla. Däremot så säljs allting med rejält påslag då alla vill dra in pengar för sina produkter så det är inget som är konstigt eller unikt för Dreamboxar.
Du rätt om PS3 eller åtminstone att det var så i början men nu har som sänkt kostnaderna för tillverkningen.

Redigerat av Leatherface, 17 december 2009 - 23:01.

Postad 17 december 2009 - 23:08

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Förresten hur får man upnp att funka på PS3 från dreambox? Den hittar upnp servern på dm7025an men det blir error då jag försöker connecta från PS3an. Jag kör nyaste firmwaren.

Redigerat av Leatherface, 17 december 2009 - 23:08.

Postad 19 december 2009 - 11:02

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0

Njaa, inledningsvis såldes PS3 med rejält underpris, inte så värst mycket nu längre. Om man sedan tittar vad som faktiskt finns i boxen så är det ju en grym skillnad. PS3 har saftig CPU och GPU, vilket inte ens behövs i en DM800. PS3 har en BD-drive och en ganska rejäl HD, wifi osv...
Om man tittar inne i en DM800 så är den så tom så man fattar knappt att det överhuvudtaget kan bli bild från den! :P
Jag tycker i alla fall att de kunde lagt liite mer krut på bildbehandlingsdelen i DM800. Skulle inte behöva kosta så värst mycket mer för dem.
Men å andra sidan så har jag inte jämfört så värst mycket i detalj och jag har som sagt ingen koll på hur DM800 står sig mot konkurrerande HD-boxar. Bilden duger men kunde varit bättre.

Förresten hur får man upnp att funka på PS3 från dreambox? Den hittar upnp servern på dm7025an men det blir error då jag försöker connecta från PS3an. Jag kör nyaste firmwaren.

Det finns en inställning för uShare-pluginet.
Välj Compatibility PS3.
Blir spännande att höra dina jämförelser! ;)
Man kommer dock säkerligen märka mest skillnad på HD-kanalerna.
Så mo någon annan sitter på en DM800 eller 8000 och en PS3, så testa gärna och dela med er av era erfarenheter.

Redigerat av Unregistered7c5139ba, 19 december 2009 - 11:11.

Postad 30 december 2009 - 18:10

nalle077
  • nalle077
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Nu har du allt fel Lädernylle.

3. Självklart måste du inte ha ett abbonemang, det finns många kanaler som är GRATIS att se på och om man väljer att inget betala kan man se på dom. Finns massor på hotbird (I stort sett bara skit, men det är ändå GRATIS) det finns flera kanaler med blandade musikvideos som är rätt ok faktiskt.

over and out

edit: Lädernyllet har ju inte fel när det gäller marksänd tv, men gäller det satelit så finns det väldigt mycket som är HELT gratis

Redigerat av nalle077, 30 december 2009 - 21:07.

Postad 30 december 2009 - 21:30

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0

Njaa, inledningsvis såldes PS3 med rejält underpris, inte så värst mycket nu längre. Om man sedan tittar vad som faktiskt finns i boxen så är det ju en grym skillnad. PS3 har saftig CPU och GPU, vilket inte ens behövs i en DM800. PS3 har en BD-drive och en ganska rejäl HD, wifi osv...
Om man tittar inne i en DM800 så är den så tom så man fattar knappt att det överhuvudtaget kan bli bild från den! :(
Jag tycker i alla fall att de kunde lagt liite mer krut på bildbehandlingsdelen i DM800. Skulle inte behöva kosta så värst mycket mer för dem.
Men å andra sidan så har jag inte jämfört så värst mycket i detalj och jag har som sagt ingen koll på hur DM800 står sig mot konkurrerande HD-boxar. Bilden duger men kunde varit bättre.

Det finns en inställning för uShare-pluginet.
Välj Compatibility PS3.
Blir spännande att höra dina jämförelser! ;)
Man kommer dock säkerligen märka mest skillnad på HD-kanalerna.
Så mo någon annan sitter på en DM800 eller 8000 och en PS3, så testa gärna och dela med er av era erfarenheter.

Självklart blir de skillnad från dm7025 eftersom jag bara kan köra scart->komponent från den.
Sen för att kunna se SVT HD överhuvudtaget så måste jag streama.
Inte sett den där inställningen men ska kolla en gång till säkert jag som varit blind.

Redigerat av Leatherface, 30 december 2009 - 21:31.

Postad 31 december 2009 - 10:44

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0

Självklart blir de skillnad från dm7025 eftersom jag bara kan köra scart->komponent från den.
Sen för att kunna se SVT HD överhuvudtaget så måste jag streama.
Inte sett den där inställningen men ska kolla en gång till säkert jag som varit blind.

Nu vet jag inte exakt vad du har för utrustning, men komponent vs hdmi för lågupplöst mpeg2 gör ingen jätteskillnad i sig.
Det jag syftade på är att det är betydligt mer krävande att decoda en mpeg4-ström jämfört med en mpeg2 och att det därför troligtvis kommer märka mest skillnad på HD-strömmar.

Blir intressant hur du upplever skillnaden när du fått igång det. Återkom gärna...

Gott Nytt! :)

Postad 08 januari 2010 - 21:12

erito
  • erito
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Nu har jag beställt en DM800 HD och kommer att jämföra dennas bildbehandling mot tex Octagon SF918HD. Skall bli spännande att se. Eftersom en del klagar på DM800 bilden, medans Octagon är känd för bra bild. Dessutom har jag diverse annat att jämföra med, dvd, blu-ray, popcorn hour, pc, wdtv-hd, etc...

Referensutrustning i övrigt är 104" duk av ok kvalitet (inte high-end och inte skräp)
Onkyo (throughput och omskalning, kommer att köra throughput)
Mitsubishi full-hd projektor (3-lcd)
Kablarna kommer inte att spela någon roll i 720p 1080i i sådana här test, men de är av ok kvalitet.

;)

För mig är det viktigare att boxen hanterar tex. dvb-text, kanalhantering och inspelning/timeshift bra än att bilden är bäst av alla.

Postad 08 januari 2010 - 21:23

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Läste lite flyktigt om era jämförelser mellan ps3 och HD800

800 an har inte bildbehandling som skall användas

Antingen använder man tvns eller en flerkanalare för bildbehandling

Det är en digitalbox och inget annat

Maveric

Postad 08 januari 2010 - 23:02

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0

Läste lite flyktigt om era jämförelser mellan ps3 och HD800

800 an har inte bildbehandling som skall användas

Antingen använder man tvns eller en flerkanalare för bildbehandling

Det är en digitalbox och inget annat

Maveric

Håller med dig i princip!

Dock handlar det inte om bildbehandling, typ skalning deinterlacing osv, utan snarare som lite problem med MPEG4 decoding. Det är i alla fall slutsatsen jag drar när jag jämför en inspelad film från C+ HD direkt från DM800 mot proj och samma film streamad från DM800 till PS3 via UPnP (där råa koden skickas för decoding av PS3).

Så tyvärr är ju inte detta något man kan låta TV (eller annat) "bildbehandla" vid live TV-tittande, då det bara är boxen som kan decodea strömmen.

Jag skickar annars ut samma upplösning ur DM800 som den matas med (autoresolution) just för att undvika bildprocessing av DM800.

Men jag tar det igen: Jag har inte jämfört med andra HD-boxar, så jag kan inte uttala mig om hur den är jämfört med konkurrenter. Upptäckte skillnaden av en ren slump när jag bara för skoj skull skulle testa UPnP-funktionen i boxen...

Postad 09 januari 2010 - 00:14

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

Dock handlar det inte om bildbehandling, typ skalning deinterlacing osv, utan snarare som lite problem med MPEG4 [i]decoding

Vad är det du ser eller inte ser, när du drar den slutsatsen ?

Maveric

Postad 09 januari 2010 - 01:01

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0

Nu vet jag inte exakt vad du har för utrustning, men komponent vs hdmi för lågupplöst mpeg2 gör ingen jätteskillnad i sig.
Det jag syftade på är att det är betydligt mer krävande att decoda en mpeg4-ström jämfört med en mpeg2 och att det därför troligtvis kommer märka mest skillnad på HD-strömmar.

Blir intressant hur du upplever skillnaden när du fått igång det. Återkom gärna...

Gott Nytt! :)

Det går inte göra nån jämförelse eftersom dm7025 bara klarar MPEG2 och klarar inte av att visa SVT HD.
Däremot så kan dator, PS3 osv spela upp den genom att jag streamar dit.
Det jag däremot har kunnat göra jämförelse på är DVD filmer och där ser det betydligt bättre ut på PS3 än allt annat jag provat inkl Pioneer DVD spelare som jag också tycker är bra.
Men då har allt annat varit kopplat med antingen scart eller komponent.

Redigerat av Leatherface, 09 januari 2010 - 07:46.

Postad 09 januari 2010 - 09:09

erito
  • erito
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

Men då har allt annat varit kopplat med antingen scart eller komponent.

PS3 har väldigt bra bildchip, men att skicka scart RGB eller hd via komponent kan faktiskt ge skillnader mot att skicka samma signal med en HDMI kabel. Beroende på övrig utrustning såklart.

Jag har bildbehandling/omskalning i flera olika apparater och det behöver jag inte testa, det är mpg4 avkodningen jag vill testa och jämföra med tex Octagon, PC, etc.

På 104" så kan man märka skillnader på rätt mycket, men på min 42" är det skit samma för där ser allt över 576p jättebra ut. 720p är bättre såklart men sedan är det inte märkbart på normalt avstånd om man går till 1080p. Så på den räknar jag med att inte se några skillnader som helst mellan boxarna och pc, popcorn, wdtv-hd ..

:)

Postad 09 januari 2010 - 09:17

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Ja men även med komponent så kommer jag inte i närheten av samma bild som som med PS3 med HDMI.
Men samtidigt ser inte bilden dålig ut med komponent heller att det inte går att se på.
Även vanlig SD upplösning ser mycket bra ut på min TV i jämförelse med många kompisars TV som varit flera gånger dyrare.

Redigerat av Leatherface, 09 januari 2010 - 09:19.

Postad 11 januari 2010 - 13:09

hondaxr
  • hondaxr
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Kan någon vänlig förklara hur man streamar till popcorn a110.
Har testat med tipps som finns i forumet, om jag gör en playlist till vlc så får jag vitskärm och så låser sig popcornen.
Tacksam för tipps.

Postad 12 januari 2010 - 12:44

sebulator
  • sebulator
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Jag har fått i uppdrag att köpa en sån här box och sitter med comhem i huset. Efter att ha läst runt lite här i tråden så har jag förstått det som att jag behöver köpa en "dvb-c modul" (t.ex. http://www.ac-sat-co...oducts_id=1514), stämmer det? Är det en dvb-s som följer med boxen som man "byter ut" då?

Tack på förhand för er hjälp.

Postad 12 januari 2010 - 14:00

matte2
  • matte2
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Jag har en riktigt NOOB fråga :)

Behöver man köpa något Conax CI interface till "DM800 HD PVR-C" eller kan man stoppa abonnemangskortet direkt i boxen?

Tack

Postad 12 januari 2010 - 14:52

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Jag har fått i uppdrag att köpa en sån här box och sitter med comhem i huset. Efter att ha läst runt lite här i tråden så har jag förstått det som att jag behöver köpa en "dvb-c modul" (t.ex. http://www.ac-sat-co...oducts_id=1514), stämmer det? Är det en dvb-s som följer med boxen som man "byter ut" då?

Tack på förhand för er hjälp.

Du kan köpa till en C tuner och byta mot S2 tunern som brukar sitta i boxarna, det finns också boxar som säljs med C tuner.

Postad 12 januari 2010 - 14:55

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Jag har en riktigt NOOB fråga :)

Behöver man köpa något Conax CI interface till "DM800 HD PVR-C" eller kan man stoppa abonnemangskortet direkt i boxen?

Tack

boxen har ingen CI slot, kortet sätter du direkt i boxen. Kortet läses sen med mjukvara som laddas ner via boxens menyer.

Postad 12 januari 2010 - 14:56

sebulator
  • sebulator
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Du kan köpa till en C tuner och byta mot S2 tunern som brukar sitta i boxarna, det finns också boxar som säljs med C tuner.

Tack för svaret. Finns det svenska återförsäljare av sådana C tuners eller någon som kan rekommendera någon speciellt?

Postad 12 januari 2010 - 14:59

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Kolla på Dream Multimedias hemsida, där finns länkar till alla Svenska oficiella återförsäljare.

Postad 12 januari 2010 - 15:47

matte2
  • matte2
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

boxen har ingen CI slot, kortet sätter du direkt i boxen. Kortet läses sen med mjukvara som laddas ner via boxens menyer.

Tack! Det var ju smidigt, då skall jag bara beställa då då :)

Postad 13 januari 2010 - 21:48

ocin
  • ocin
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Tack för svaret. Finns det svenska återförsäljare av sådana C tuners eller någon som kan rekommendera någon speciellt?

Komplett.se säljer DM800 med dvb-c tuners så slipper man byta http://www.komplett....aspx?sku=418702

Postad 14 januari 2010 - 04:20

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
komplett.se är däremot inte speciellt billig när det gäller Dreambox.

Här är dom billigare.
http://datorfixarna....roducts_id=8494

Vet inte om man kan lita på lagersaldot då en kompis köpte en där för nån dag sen.

Redigerat av Leatherface, 14 januari 2010 - 04:23.

Postad 14 januari 2010 - 08:43

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Datorfixarna säljer inga DM800...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.