Tacksam för svar!
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 27 februari 2009 - 20:27
Tacksam för svar!
Postad 27 februari 2009 - 20:52
kan tillägga att jag enbart kör med 5.1, men det borde väl gå att få ut true hd ändå?
Postad 27 februari 2009 - 22:38
Ps3 ska stå att skicka ljudet som PCM,sedan väljer du ljdsåret som vanligt i filmen.
Jo när filmen börjat tryck på Night mode på din fjärr den går till auto,stäng av den funktionen.
Postad 28 februari 2009 - 08:19
Det kommer stå multichannel i din display då ps3 skickar ljudet avkodat.
Ps3 ska stå att skicka ljudet som PCM,sedan väljer du ljdsåret som vanligt i filmen.
Jo när filmen börjat tryck på Night mode på din fjärr den går till auto,stäng av den funktionen.
Ok, så jag fick alltså ut True HD ändå isåfall, stod dock Dolby Digital i displayen... antar att det går att få ut True HD genom alla olika avlyssningssätt eller har jag otur när jag tänker nu?
Postad 28 februari 2009 - 10:47
I filmen väljer du Dolby True HD,då ska det poloppa upp multichanel i displayen.
Postad 28 februari 2009 - 11:38
- Ställ in alla ljudoptions i PS3
" Multichannel" på förstärkaren, därefter tryck info knappen (Display ) på PS3.ans fjärr för att få fram en info remsa upptill och se vad som skickas både bildmässigt och ljudmässigt ... du kan ju då låta den info remsan vara kvar på displayen på bildvisaren och sedan trycka på " Audio" knappen på fjärren ... då växlar du med de ljudspår som finns på BD,n ... samma sak kan du även göra med subtitles ....
Har filmen ett "Dolby True HD ljudspår" så kommer du då kunna
åtnjuta det ..
Lycka Till !
Postad 28 februari 2009 - 15:08
Dock så funderade jag på en grej, den har ju 2st HDMI ut, är det alltid exakt samma signal som kommer ut på dessa?
Tänkte nämligen att man skulle koppla in bla en HTPC, och det skulle ju då vara lite kul, om man kopplade båda HDMI utgångarna till TV'n, och så med hjälp av TV'ns pip så kan man surfa och titta på TV samtidigt. Är det möjligt att styra signalerna på detta sätt?
Postad 28 februari 2009 - 23:30
Det blir nog en 876, efer en del litande, funderande, ångest osv så verkar den vara ett riktigt bra alternativ för mig...
Dock så funderade jag på en grej, den har ju 2st HDMI ut, är det alltid exakt samma signal som kommer ut på dessa?
Tänkte nämligen att man skulle koppla in bla en HTPC, och det skulle ju då vara lite kul, om man kopplade båda HDMI utgångarna till TV'n, och så med hjälp av TV'ns pip så kan man surfa och titta på TV samtidigt. Är det möjligt att styra signalerna på detta sätt?
Detta var en knepig fråga,,,, ( Eller 2 )
Detta blir lite "högt" tänkande och troende eftersom jag inte testat...
Du får ta det för vad det är .....
1) För förstärkarens del så är det ju inga problem att assignera inkällor och utkällor ...
men min gissning ( sorry ) är att den bara kommer att skicka en bildkälla till en bildvisare
inte till bägge 2 samtidigt.... Jag kan ha fel ....
Om den nu skickar till bägge samtidigt
2) Klarar TV.n verkligen av PIP på de källorna samtidigt ? Har själv en Sony med Pip
och den klarar inte av alla kombinationer man skulle önska även om
man så gärna vill tro det...
Redigerat av SunfireTHX, 28 februari 2009 - 23:31.
Postad 02 mars 2009 - 12:51
Det blir nog en 876, efer en del litande, funderande, ångest osv så verkar den vara ett riktigt bra alternativ för mig...
Hej,
jag har en 876 och tyvärr kommer bara bilden från en utgång itaget.
Dvs du växlar mellan HDMI Main - HDMI Sub - Analog.
/Anders
Postad 02 mars 2009 - 13:11
Synd, hade ju varit en ganska kul grej annars...Hej,
jag har en 876 och tyvärr kommer bara bilden från en utgång itaget.
Dvs du växlar mellan HDMI Main - HDMI Sub - Analog.
/Anders
Men jag har ytterligare en fråga, hur man skall koppla ihopp det hela...
Har ett par canton ergo RC-L som frontar, som jag tänkte använda, och de har ju en liten box som skall sitta mellan förstärkaren och ett slutsteg.
På min tidigare stärkare, en denon AVR1800 så hade jag kopplat den på tape2monitor, det fungerade, men bara när jag körde med analoga signalkällor. Går det att koppla in en sådan på 876'an så att den behandlar allt ljud? Alltså om ljudet kommer från en DVD-spelare via HDMI så skickar förstarkaren ut ljudsignalen till boxen, boxen gör nått magiskt med signalen och skickar sedan tillbaks den till förstärkaren och sedan vidare ut till högtalare?
Kan man typ ta ut signalen via nån "pre out front" och sedan skicka in signalen igen så att den blir förstärkt?
Postad 03 mars 2009 - 23:20
Jag har en PS3á som är kopplad med HDMI kabel till en Onkyo TX-NR906 som i sin tur är kopplad med HDMI till en 32” Samsung LCD HD-ready TV.
Vad har ni valt för inställningar på Onkyo´n på:
In/utgångstilldelning-Bildutmatning-Upplösning?
Jag har idag den inställd på ”Via”, finns det ett mer självklart val?
Desutom upptäckte jag att på:
Källinställningar-Bildjustering (DVD/PS3)-Upplösning går det att välja ”Via” samt de övriga valen. Bör jag välja något annat här?
Jag misstänker att det är någon av dessa inställningar man ändrar när man tex vill skala upp en DVD till 720p?
Vilken inställning bör man välja vid Blu-ray uppspelning?
Dessutom på PS3:an kan man välja:
I ”Inställningsmenyn” - ”Video inställningar” där du (ställer in visningsmetod för HD-upplösningar) följande val:
Av
Dubbelskala
Normal
Helskärm
Vad bör jag köra här vid
DVD tittande?
Blu-ray tittande?
Stort tack på förhand om det finns någon som kan hjälpa mig att få klarhet i detta!
Postad 04 mars 2009 - 01:21
Jag vore väldigt tacksam om jag kunde få hjälp med följande frågor, ursäkta att det blev några stycken! Jag vet dock att det finns personer här med väldigt bra kunskap:)
Jag har en PS3á som är kopplad med HDMI kabel till en Onkyo TX-NR906 som i sin tur är kopplad med HDMI till en 32” Samsung LCD HD-ready TV.
Vad har ni valt för inställningar på Onkyo´n på:
In/utgångstilldelning-Bildutmatning-Upplösning?
Jag har idag den inställd på ”Via”, finns det ett mer självklart val?
Desutom upptäckte jag att på:
Källinställningar-Bildjustering (DVD/PS3)-Upplösning går det att välja ”Via” samt de övriga valen. Bör jag välja något annat här?
Jag misstänker att det är någon av dessa inställningar man ändrar när man tex vill skala upp en DVD till 720p?
Vilken inställning bör man välja vid Blu-ray uppspelning?
Dessutom på PS3:an kan man välja:
I ”Inställningsmenyn” - ”Video inställningar” där du (ställer in visningsmetod för HD-upplösningar) följande val:
Av
Dubbelskala
Normal
Helskärm
Vad bör jag köra här vid
DVD tittande?
Blu-ray tittande?
Stort tack på förhand om det finns någon som kan hjälpa mig att få klarhet i detta!
"In/utgångstilldelning-Bildutmatning-Upplösning?" Där skall du välja "Källa" tycker jag, då används inställningarna du gör under "Källinställningar-Bildjustering", annars används en global inställning för alla källor. Observera att jag inte vet om det heter "Källa" på Svenska, jag kör min OSD på engelska och då heter det "Source" iaf.
Det är här du ställer uppskalningen för bilden ja, mina rekommendationer är att du väljer 1080p här (om din TV klarar av en 1080p signal dvs) och sedan ställer du in PS3an's uppskalning till "AV" samt output till 1080p. Då kommer Blu-Ray filmer inte att skalas alls, DVD filmer kommer att skalas upp till 1080p av din Onkyo (den har bättre uppskalning än PS3an vad jag har läst) och spel kommer renderas i 1080p alt. skalas upp till 1080p av PS3an om de ej stödjer 1080p rendering. Bästa möjliga inställningar om du frågar mig.
Dessa inställningar förutsätter att din TV har en högre upplösningen än 720p samt att den klarar av 1080p signaler.
Om din TV INTE har en högre upplösning än 720p bör du istället välja 720p på alla inställningar där jag angivit 1080p. Om din TV INTE stödjer 1080p signaler, men har en upplösning över 720p, bör du välja 1080i på alla alternativ, förutsatt att din TV de-interlacear på ett korrekt sätt (annars är nog 720p ett bättre alternativ även om din tv har en högre upplösning).
Fråga gärna om jag är oklar.
Postad 04 mars 2009 - 10:09
"In/utgångstilldelning-Bildutmatning-Upplösning?" Där skall du välja "Källa" tycker jag, då används inställningarna du gör under "Källinställningar-Bildjustering", annars används en global inställning för alla källor. Observera att jag inte vet om det heter "Källa" på Svenska, jag kör min OSD på engelska och då heter det "Source" iaf.
Det är här du ställer uppskalningen för bilden ja, mina rekommendationer är att du väljer 1080p här (om din TV klarar av en 1080p signal dvs) och sedan ställer du in PS3an's uppskalning till "AV" samt output till 1080p. Då kommer Blu-Ray filmer inte att skalas alls, DVD filmer kommer att skalas upp till 1080p av din Onkyo (den har bättre uppskalning än PS3an vad jag har läst) och spel kommer renderas i 1080p alt. skalas upp till 1080p av PS3an om de ej stödjer 1080p rendering. Bästa möjliga inställningar om du frågar mig.
Dessa inställningar förutsätter att din TV har en högre upplösningen än 720p samt att den klarar av 1080p signaler.
Om din TV INTE har en högre upplösning än 720p bör du istället välja 720p på alla inställningar där jag angivit 1080p. Om din TV INTE stödjer 1080p signaler, men har en upplösning över 720p, bör du välja 1080i på alla alternativ, förutsatt att din TV de-interlacear på ett korrekt sätt (annars är nog 720p ett bättre alternativ även om din tv har en högre upplösning).
Fråga gärna om jag är oklar.
Postad 04 mars 2009 - 12:00
DjOci: misstänker att ekon´s svar hänvisar till att det sitter ett HQV Reon-VX i 906:an, rätta mig om jag har fel.
tomas_we: kul att det hjälpte fler

Anledningen till min fråga är att man kan hålla på att testa alla tusen olika kombinationer i en evighet (givetvis finns det någon form av logiskt tänkande som stämmer överrens med ekon´s svar, som jag själv haft), det är dock trevlig om man har något att utgå från, vilket jag nu fick från ekon:)
Postad 04 mars 2009 - 14:06
Jag skulle kunna jämföra dessa själv, om det finns tid någon dag så ska jag göra det. Sen tycker jag personligen att det vore konstigt om en produkt för 12-16k (876, 906) där mycket vikt har lagts på videodelen dvs bland annat uppskalning inte gör ett bättre jobb än PS3an.
Postad 04 mars 2009 - 18:07
Om du inte gjort det uppdatera PS3.. därefter
- Ställ in alla ljudoptions i PS3
" Multichannel" på förstärkaren, därefter tryck info knappen (Display ) på PS3.ans fjärr för att få fram en info remsa upptill och se vad som skickas både bildmässigt och ljudmässigt ... du kan ju då låta den info remsan vara kvar på displayen på bildvisaren och sedan trycka på " Audio" knappen på fjärren ... då växlar du med de ljudspår som finns på BD,n ... samma sak kan du även göra med subtitles ....
Har filmen ett "Dolby True HD ljudspår" så kommer du då kunna
åtnjuta det ..
Lycka Till !
Nu har jag försökt få fram lite olika ljudformat och har valt pcm ut från ps3an under ljudinställningar (via hdmi) och det står multikanal när jag trycker på displayknappen på ps3ans fjärr
har valt "multichannel" på stärkaren men det är knäpptyst, dock får jag ljud om jag trycker på "dvd" som jag har satt in ps3an i via hdmi!
gör ja nåt fel?
Postad 04 mars 2009 - 20:53
Vad står det i displayen när du tryck på dvd på fjärren ?
För tillfället står det dolby digital, men denna filmen jag kollar på nu har endast det, annars har jag fått fram dts också, Transformers är den enda jag inte fått true hd på som jag valde i setup på filmen
Postad 05 mars 2009 - 09:50
Du kommer inte kunna få upp true-HD då kommer det stå multichannel.
Men de är truHD iaf? fast den visar fel symbol?
Postad 05 mars 2009 - 11:12
Din ps3 avkodar ljudet och skickar det vidare.
Postad 05 mars 2009 - 11:17
Det står aldrig Dolby Surround i stärkaren under speltajm heller alltså..
Postad 05 mars 2009 - 15:21
Japp kommer stå multichannel då också.
hmm.... det va märkligt, har alltid varit knäpptyst i min när jag valt det oavsett källa (dcd/bd med dd, dts lr hd)

EDIT: är det PCM jag ska ha istället för bitstream i inställningsmenyn där man ställer in allt för dvd och BD?
Redigerat av Corpze, 05 mars 2009 - 15:32.
Postad 05 mars 2009 - 16:26
hmm.... det va märkligt, har alltid varit knäpptyst i min när jag valt det oavsett källa (dcd/bd med dd, dts lr hd)
nån inställning ja missat igen?
EDIT: är det PCM jag ska ha istället för bitstream i inställningsmenyn där man ställer in allt för dvd och BD?
Ja!
Postad 06 mars 2009 - 07:29
Det är PCM som gäller i inställningsmenyn inte Bitstream.
Anledningen är att PS3 inte klarar att skicka HD ljuden
som bitstream.
Ställ in ljudet i BD menyerna eller sätt på filmen och
Tryck därefter på "info" knappen (Display ) på PS3.ans fjärr för att få fram en info remsa
upptill och se vad som skickas både bildmässigt och ljudmässigt ...
Du kan ju då låta den info remsan vara kvar på displayen på bildvisaren och sedan trycka på " Audio" knappen på fjärren ... då växlar du med de ljudspår som finns på BD,n ... samma sak kan du även
göra med subtitles ....
Om nu filmen har ett "Dolby True HD ljudspår" så kommer du då kunna åtnjuta det.
men det kommer ändå att stå " Multishannel på förstärkaren"
Postad 06 mars 2009 - 10:33
Igår körde jag ett ganska långt test för att se vilken av apparaterna (PS3 eller Onkyo 876) som skalar upp bilden från en DVD till full hd, 1080p, bäst. Jag blev besviken............jag hade hoppats på att min Onkyo som i dagsläget kostar 3-4 ggr mer en PS3:a skulle skala upp bilden bäst men så var inte fallet.
Jag satte min PS3 till att inte skala upp bilden alls och sen satte jag Onkyon från "Via" till 1080p. Bilden blev bra men lite mer grumlig än när PS3 själv skalade upp bilden. Med grumlig menar jag att den var inte lika skarp, vilket kan säkert av några betraktas som en bättre bild. Men jag tycker inte det. Särskillt små detaljer tenderar att "flyta ihop" om bilden inte är tillräckligt skarpt. Nu var skillnaden inte så stor som det låter men om man jämförde noggran så fanns det där.
Sen fipplade jag fram och tillbaka till olika uppskalningar (1080i,720p osv), både när PS3 skalar upp och inte skalar upp men PS3 satt till uppskalning "Normal" eller "Dubbel" ger bäst bild. Inget snack om saken, tyvärr

Men jag bryr mig inte så mkt eftersom det var inte därför jag köpte min Onkyo men jag hade förväntat mig lite mer av Onkyo faktiskt.
Redigerat av DjOci, 06 mars 2009 - 10:34.
Postad 06 mars 2009 - 10:42
Tjena, har du hunnit testa?
Funkar fint hos mig. Men min 876 har uppdaterats innan mitt köp.
Postad 06 mars 2009 - 10:47
OK, tack då vet jag.
Funkar fint hos mig. Men min 876 har uppdaterats innan mitt köp.
Hur menar du då? Bad du om att få en updaterad version?
Redigerat av toza, 06 mars 2009 - 10:45.
Postad 06 mars 2009 - 11:57
Tja.
Igår körde jag ett ganska långt test för att se vilken av apparaterna (PS3 eller Onkyo 876) som skalar upp bilden från en DVD till full hd, 1080p, bäst. Jag blev besviken............jag hade hoppats på att min Onkyo som i dagsläget kostar 3-4 ggr mer en PS3:a skulle skala upp bilden bäst men så var inte fallet.
Jag satte min PS3 till att inte skala upp bilden alls och sen satte jag Onkyon från "Via" till 1080p. Bilden blev bra men lite mer grumlig än när PS3 själv skalade upp bilden. Med grumlig menar jag att den var inte lika skarp, vilket kan säkert av några betraktas som en bättre bild. Men jag tycker inte det. Särskillt små detaljer tenderar att "flyta ihop" om bilden inte är tillräckligt skarpt. Nu var skillnaden inte så stor som det låter men om man jämförde noggran så fanns det där.
Sen fipplade jag fram och tillbaka till olika uppskalningar (1080i,720p osv), både när PS3 skalar upp och inte skalar upp men PS3 satt till uppskalning "Normal" eller "Dubbel" ger bäst bild. Inget snack om saken, tyvärr.
Men jag bryr mig inte så mkt eftersom det var inte därför jag köpte min Onkyo men jag hade förväntat mig lite mer av Onkyo faktiskt.
Ok. Intressant, Jag låter min Onkyo 706 skala upp allt till 1080p, inkl signalen från min digitalbox. Kanske ska prova att ställa den på "via" och låta PS3an skala upp dårå..
Postad 06 mars 2009 - 13:08

Så, det är mycket möjligt att min receiver blev uppgraderad med den nya firmwaren innan den släpptes officiellt. Och det är därför jag ej har problemet.
DjOci
OK, tack då vet jag.
Hur menar du då? Bad du om att få en updaterad version?
Postad 06 mars 2009 - 13:18
Postad 06 mars 2009 - 15:51

Ställde den i av läget på PS3 & satte 876.an på 1080p uppskalning & såg tydliga spår av hackigt pixelmönster, som på den gamla tidens DVD utan prog.scan, typ...
Nu gäller detta DVD & jag har sett halva serien Brottet (dansk krim.serie) & är nu på slut tampen (ca. 10 tim. lång så...).
Trodde först jag inbillade mig men nu när Djoci också ser skillnad så är det nog så i vårat fall.
Kör via ae3000 projje / duk 77".
På 50" plasma ser jag ingen skillnad alls!
//Johnny
Postad 08 mars 2009 - 19:08
Lennart
Postad 08 mars 2009 - 19:37
Postad 09 mars 2009 - 12:32
Kan du kolla vilken Firmware version du har, "genom att trycka in display knappen och stand by"..?
Postad 09 mars 2009 - 15:18
Kan du kolla vilken Firmware version du har, "genom att trycka in display knappen och stand by"..?
Vill kolla vilken Firmware jag har, håller du inne knapparna? Kommer inte upp något varken på displayen på förstärkaren eller på TVn. Det ända som händer är att jag får upp det som visas som vanligt när jag trycker på display.
MvH Niklas
Postad 09 mars 2009 - 15:23
Vill kolla vilken Firmware jag har, håller du inne knapparna? Kommer inte upp något varken på displayen på förstärkaren eller på TVn. Det ända som händer är att jag får upp det som visas som vanligt när jag trycker på display.
MvH Niklas
tryck in och håll displaykanppen på förstärkaren intryckt, sedan trycker du stand by samtidigt som du håller display intryckt.
Postad 09 mars 2009 - 21:01
tryck in och håll displaykanppen på förstärkaren intryckt, sedan trycker du stand by samtidigt som du håller display intryckt.
var finns ev. ny firmware att hämta hem och hur installerar du den på en 706a..
Postad 09 mars 2009 - 21:02
ahh, använde fjärrkontrollen. Det som var problemet.
Tack för hjälpen,
MvH Niklas
Postad 10 mars 2009 - 22:56
87 1.01/088001A
Ingen aning om det är d nya eller ej.
Postad 11 mars 2009 - 00:01
Kolla in denna sida för din firmware. http://www.avsforum....d.php?t=1016297
Redigerat av jonasprivate, 11 mars 2009 - 00:03.
Postad 11 mars 2009 - 12:52

Postad 11 mars 2009 - 13:59
Jag har 875 och har 87 1.08 firmware,så du behöver nog uppdatera din.
Kolla in denna sida för din firmware. http://www.avsforum....d.php?t=1016297
Hmmm. Skiter sig något så tror jag inte att garantin täcker upp för det. Därför undrar jag om det är värt att uppgradera? VAd blir bättre av en uppdatering?
Postad 11 mars 2009 - 14:02
Jag fick dock hjälp av en kille från forumet.
Postad 11 mars 2009 - 17:09

har allt kopplat in till recievern via hdmi och sedan en ut till tv´n
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar