Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya Panasonic Blu-ray spelare DMP-BD35/55

1077 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 January 2009 - 21:17

Unregistered2133266d
  • Unregistered2133266d
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Det är väl löda man måste? :D

Ja det var det jag menade, är trött idag :)

Postad 05 January 2009 - 23:57

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Ehh? Jag uppdaterade min BD55 genom ethernetport (vanligt internet), funkade fin fint!
Funkar nog bra med mindre än 1gb (går nog inte att hitta nån som säljer mindre). Kan ju vara kul
att få lite plats på kortet med ;)

Ahh ok, det går. Vad bra! Fick för mig att cd var det enda, läste i tråden någonstans.

Angående SDkortet, hade något gammalt på en 256mb liggandes någonstans här hemma. Tänkte man kunde använda det, men jag får väl prova mig fram. Är det info om filmen i släden som skall få plats på SDkortet? Från live?

Postad 06 January 2009 - 09:18

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

• 1086 inlägg
  • 0
kolla först ifall det ingår ett, det följer i alla fall alltid med bd55:an.
Ha inte för höga förhoppningar på bdlive funktionen...

Postad 06 January 2009 - 10:24

Unregistered2133266d
  • Unregistered2133266d
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Ahh ok, det går. Vad bra! Fick för mig att cd var det enda, läste i tråden någonstans.

Angående SDkortet, hade något gammalt på en 256mb liggandes någonstans här hemma. Tänkte man kunde använda det, men jag får väl prova mig fram. Är det info om filmen i släden som skall få plats på SDkortet? Från live?

Man väljer att ladda hem det man vill ha och då märker man om man får plats med sakerna eller inte.

kolla först ifall det ingår ett, det följer i alla fall alltid med bd55:an.

Jepp, om du har BD55 kolla så du inte fått med ett SD kort. Du ska inte ha höga förväntningar på BD-live. Många filmer har inte ens det och de som har det är väldigt fattiga på material i dagen läge. Tror att Men in black 2(eller var det ettan) som ska ha bäst BD-live funktioner.

Postad 06 January 2009 - 12:10

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Ok tack för svaren, får testa mig fram lite när jag hämtat spelaren senare idag. Lär bli mer frågor ;)

Postad 06 January 2009 - 15:09

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6891 inlägg
  • 0

Ja BD-Live är ju rena skämtet.
Vem bryr sig om att bökigt chatta med folk som samtidigt kollar på filmen eller kolla på livmätare i Transformers :)

Enda intressanta med BD-Live är om det skulle komma ut nåt nytt extramaterial till en film eller liknande.
Men dessa Java spel m.m. känns bara meningslösa.

Men vem vet kanske kommer nån ny intressant BD live funktion om några år som är värd att använda ;)

Postad 06 January 2009 - 22:26

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Så då var BD35an inköpt!

Inkopplad i min Denon 2808 med Hdmi, sen vidare till tvn med Hdmi.
Kör Bitstream till 2808an eftersom den avkodar de "nya" ljudfromaten. "PCM downconversion" är på "OFF". Ställde BD35an på 720p, har bara Hdready tv. Kunde inte ställa in 24p i BD35an, man måste välja 1080p för detta? VAd exakt är det bra för, den här "ryckigheten" i panoreringar som folk pratar om? Tyckte nog det blev bra ändå.

Har inte pillat alls på inställningar för bild på varken tv eller BD35an men bilden på bluray är väldigt crisp och med fint djup och färger. Lite "akvariumkänsla" :lol: , blev riktigt bra! Lite meckigt att nu ställa in bild på både tv och BD35an. Fanns lite färdiga inställningar såg jag. Kör på standard just nu för det får nog bli ett projekt under helgen att få fram den "bästa" bilden. Har ni gjort någon userinställning på BD35an, eller nöjt er med de färdiga och sedan justerat bilden mer på tvn?

Fick med mig lite film hem från affären också, inte kan man sitta utan en blurayfilm på premiärdagen :lol: . 2 filmer med PCM 5.1, där står det nu "multikanal någonting" i displayen på 2808an och det borde vara ett gott tecken, för det har det aldrig gjort innan. Men sedan drog jag på en film med DTS HD 5.1 men döm av min förvåning när det inte lös upp en ny och fin lampa på 2808an, stod bara vanlig gammal sunkig DTS. Konsulterade då manualen på BD35an och såg att man skulle sätta " BD - Video Secondary audio" på "OFF". Tada! Nu så minsann tändes en ny liten fin lampa på min 2808a med DTS HD :) . Välidg fint ljud måste jag säga, känns som sweetspoten blivit bredare och en väldigt fin och mustig bas!

Fanns det någonstans i BD35an en inställning för om man ville att den skulle skala upp dvd? Eller blir det automatisk uppskalat eftersom jag ställde den på 720p?

Blir till at beställa lite fler filmer och pilla på inställningar i dagarna :wub: .

Ja just det glömde nästan, drog i en nätverkskabel till routern och det gick utan minsta problem att uppdatera firmwaren.

/Genis

Redigerat av genstruktur, 06 January 2009 - 22:30.

Postad 06 January 2009 - 22:36

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

• 2231 inlägg
  • 0
Grattis Genstruktur!

Vi får ta ett litet snack via xbox live sen istället så du får förklara dina känslor "på riktigt" istället! :lol:

Postad 06 January 2009 - 22:57

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Puh, orkade bara läsa igenom de första 7 sidorna. Jag undrar hur 55:an låter som CD-spelare? Läste mig till att den har 24 bit 196 kHz-DAC:ar, men VILKA är det (finns ju en uppsjö)?

Postad 06 January 2009 - 23:01

Unregistered2133266d
  • Unregistered2133266d
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Grattis! Ett mycket bra val! Själv kör jag med 1080p även fast jag har en HDready tv. Tycker verkligen du ska göra det om din tv tar emot sånna signaler. Kan ju vara så att din panel kan visa lite mera pixlar :lol: Sen är 24p rikigt nice. Blir inte alltid rycking och inte alls om märket det. Vi snabba panoreringar samt att jag tycker det blir mer "filmiskt" med 24p.

Jag har ställt in på tv för den HDMI inången så jag kör på normal mode och allt orört och tycker det ser mycket fint ut.

Såg att du köpte I, robot. Sjukt bra ljud på den filmen!

Puh, orkade bara läsa igenom de första 7 sidorna. Jag undrar hur 55:an låter som CD-spelare? Läste mig till att den har 24 bit 196 kHz-DAC:ar, men VILKA är det (finns ju en uppsjö)?

Det har nog inte diskuteras alls faktiskt, inte i denna tråd iaf. Själv lyssnar jag inte så mycket på cd så jag har ingen uppfattning tyvärr.

Redigerat av Unregistered2133266d, 06 January 2009 - 22:59.

Postad 06 January 2009 - 23:45

stewa
  • stewa
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
BD55:an verkar vara slut i stort sett överallt enligt Prisjakt, själv väntar jag på min restnoteradee från Scandinavian Photo efter att ha beställt den 9 december (!).

Finns här någon som har någon information om hur Panasonic ligger till med leveranserna - kommer läget att bättra sig eller väntar vi förgäves?

Tomten kom med ett par BD-filmer - nu saknar man ju spelaren ännu mer! ;-)

Postad 06 January 2009 - 23:59

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Åh, tusan!
Jag har beställt min från Voxon första januari (och det är väl samma som scandinavian photo). Det står ju på hemsidan att det är beräknad leveranstid på en vecka. Stod det samma sak när du beställde?

Hoppas man slipper att vänta... har ny projje och grejer och är utan något nettigt att koppla den till...

Postad 07 January 2009 - 00:03

toadilicious
  • toadilicious
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

BD55:an verkar vara slut i stort sett överallt enligt Prisjakt, själv väntar jag på min restnoteradee från Scandinavian Photo efter att ha beställt den 9 december (!).

Finns här någon som har någon information om hur Panasonic ligger till med leveranserna - kommer läget att bättra sig eller väntar vi förgäves?

Tomten kom med ett par BD-filmer - nu saknar man ju spelaren ännu mer! ;-)

Jag är i Precis samma situation :)
Inte hört något om när den kan komma?
Ringde till dom förra veckan och då sa dom "slutet på nästa vecka" .. vågar man hoppas på fredag? :lol:

Postad 07 January 2009 - 00:19

stewa
  • stewa
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Åh, tusan!
Jag har beställt min från Voxon första januari (och det är väl samma som scandinavian photo). Det står ju på hemsidan att det är beräknad leveranstid på en vecka. Stod det samma sak när du beställde?

Japp, precis samma formulering då - jag tror Voxons "en vecka" är någon form av standardmeddelande när prylar är beställda från leverantör. Jag tror också att Voxon och Scandinavian Photo delar lager, de är ju systerbolag. Jag valde att köpa från Scandinavian Photo eftersom jag har en av deras butiker i närheten och lika gärna kan hämta den där som hos postombudet.

Postad 07 January 2009 - 00:22

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Grattis! Ett mycket bra val! Själv kör jag med 1080p även fast jag har en HDready tv. Tycker verkligen du ska göra det om din tv tar emot sånna signaler. Kan ju vara så att din panel kan visa lite mera pixlar :lol: Sen är 24p rikigt nice. Blir inte alltid rycking och inte alls om märket det. Vi snabba panoreringar samt att jag tycker det blir mer "filmiskt" med 24p.

Jag har ställt in på tv för den HDMI inången så jag kör på normal mode och allt orört och tycker det ser mycket fint ut.

Såg att du köpte I, robot. Sjukt bra ljud på den filmen!

VA!!!? Kan man ställa den på 1080p ändå, även fast man bara har HDready skärm. Måste jag prova på en gång! Men det är bara då man kan aktivera 24p?

Jo I robot känns riktigt mustig!

Postad 07 January 2009 - 00:23

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Tusan också! Hoppas att det stämmer att dom kommer in i slutet av denna vecka.

Måste ju kännas lite konstigt när dom säger en vecka och du nu har väntat nästan en månad. Även om dom inte kan påverka det hela, så är det ju rätt fult att skriva en vecka om det är långt därifrån.
När jag beställde mailade jag fyndbörsen och frågade och dom ville ha 10-15 dagar. Kanske stämmer bättre?

Postad 07 January 2009 - 00:23

stewa
  • stewa
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Jag är i Precis samma situation :)
Inte hört något om när den kan komma?
Ringde till dom förra veckan och då sa dom "slutet på nästa vecka" .. vågar man hoppas på fredag? :lol:

Jag mailade nyss till Scandinavian Photos inköpare för att kolla om de vet något mer om när maskinen kommer in i lager. Jag lovar att rapportera svaret här!

Fredag den här veckan vore väl trevligt - helgen räddad! :-D Fredag vore väl fullt möjligt om Panasonic har några maskiner att skicka ut nu efter helgerna - packa imorgon onsdan, hos leverantörerna på torsdag och hos oss på fredag. Hoppas!

Postad 07 January 2009 - 00:26

Unregistered2133266d
  • Unregistered2133266d
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

VA!!!? Kan man ställa den på 1080p ändå, även fast man bara har HDready skärm. Måste jag prova på en gång! Men det är bara då man kan aktivera 24p?

Jo I robot känns riktigt mustig!

Jepp det kan man. Prova! Tror iofs att man kan köra med 24p i 720p med om man kör vi hdmi och har en tv som stöder 24p.

Postad 07 January 2009 - 00:36

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Provade precis och det blev svart :) . Fick trycka in STOP och PLAY i 5sek för att få tillbaka bilden. Tänkte man kunde var så busig och ställa recievern på att skala ner bilden till 720p efter att man ställt BD35an på 1080p men det fungerade inte heller. Hmmm får kolla om min tv inte stödjer 24p, den börja bli lite gammal trots allt.

SOFT gillade jag inte som bildinställnig i alla fall, vilken av de andra jag föredrar får jag nog fundera på ett tag.

Om man skall klaga lite så är det nog att den låter del, mer äm min gamla dvd. Märkte det nu när jag sänkte ljudet på natten :lol: . Litet fläktljud........

För att klaga lite igen då. Nu när jag höll på i menyn på BD35an fram och tillbaka så blev det helt kajko.

Satte på filmen igen efter att ha pillat i menyerna och då var det helt plötsligt vanlig DTS i stället för DTS MASTER i recieverns display. Gick in och kolla, jo allt var som förut i setupen på Pannan. Stängde av pannan och satte på igen. Då fick jag dialog offset på recievern till -31db, brukar stå på -4db normalt :wub: . Dessutom så sa recievern att den inte fick en subkanal av Pannan, what the fuck!
Sen fick jag inget ljud alls på den kanalen som Pannan är inkopplad på och recievern sa att det bara var 2kanaler på DTSspåret. Gick in i menyn på pannan, då hade den ställt om sig själv till 1080i. Men va fan tänkte jag, har den brakat ihop helt. Stängde av allt, starta upp allt igen.
Tog "restore to default settings" på Pannan och gjorde om alla inställningar som jag ville ha dem. Japp nu så är allt tillbaka till normalt! Puh, kan andas ut och sova gott inatt :lol: . Den höll fan på att skrämma slag på mig där ett tag.

/Genis

Redigerat av genstruktur, 07 January 2009 - 01:43.

Postad 07 January 2009 - 10:57

Floydianen
  • Floydianen
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Det har hänt andra användare också att inställningar försvunnit och att den ställt om till 1080i. Det är vad jag läst i tråden iaf, jag har inte själv haft några problem med det.

Bara en grej som är off-topic men intressant är skillnaderna mellan de olika ljudformaten:
DTS-HD Master Audio upp till 24,5 Mbps (kräver HDMI 1,3)
DTS High Resolution Audio upp till 6 Mbps
"Vanlig" DTS upp till 1,5 Mbps

Dolby digital Plus upp till 6 Mbps
Dolby True HD upp till 18 Mbps (HDMI 1,3)

Var bara tvungen att lägga in denna sammanställning som jag själv många gånger funderat över.

Postad 07 January 2009 - 20:15

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Testade lite dvd i 35an just. Shiat! Den piskar min gamla Denon dvd-700 lätt! Iofs är bilden uppskalad nu till 720p, det var den inte med Denonen. Min Denon hade inte heller Hdmi.
Slängde in LOTR: Extended version som jag sett väldigt många gånger, dels för att jag gillar den och dels för att jag använt den för att ställa in bild och ljud på alla komponenter jag köpt. "Kan" den rätt bra helt enkelt.

Det första jag märkte var att textningen "flimmrade" lite mindre.
Det finns en scen i början av filmen, när kungen höjer sitt svärd till skyn precis innan han får smaka på Saurons klubba :) . Himmlen har alltid "blockat" sig lite där innan, ungefär som divx kan se ut i mörka partier. Detta var borta!
Kollade lite mer och ja, jag har suttit och tittat i 30min för filmen har fått nytt liv, mycket lugnare och renar bild. Bättre färger och mer djup. Missförstå mig rätt, det är inte som bluray men jag tyckte LOTR såg djävligt bra ut innan men nu ser den makalös ut! Denna på bluray hade varit riktigt fett, hoppas den kommer snart! ;) .

/Genis

Redigerat av genstruktur, 07 January 2009 - 20:19.

Postad 07 January 2009 - 20:25

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Kul att du är så nöjd genstruktur. :)

Ser att din tv inte stödjer 1080/24 tyvärr.

Redigerat av jonasprivate, 07 January 2009 - 20:29.

Postad 07 January 2009 - 20:41

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Kul att du är så nöjd genstruktur. :)

Ser att din tv inte stödjer 1080/24 tyvärr.

Jo fan suttit och kollat LOTR nu i 1tim, skulle kolla Bluray juh :D . Provade även de få brända Dvd-r med divx på, fungerade inte ;) .

Vart hittade du det med min tv? Försökte leta upp det igår men hittade inget. På prisjakt var det bara ett "?" i den rutan. Det var ju tusan också, ett bra argument för att köpa en ny tv då längre fram :lol: .

Postad 07 January 2009 - 21:09

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4200 inlägg
  • 0

Provade även de få brända Dvd-r med divx på, fungerade inte :) .

Spelaren stödjer Divx enbart på CD-R/RW skivor, inte på DVD

Jag köpte en BD55 hos Panasonic Center i Stockholm igår, de hade flera spelare hemma.

Ett problem jag upplevde, är att när jag spelar upp 16:9 material (TV-inspelningar), på Divx, så blir det fel format på bilden, hur jag än ställer in spelaren och TVn.

16:9 bilden trycks ihop och det blir svarta fält upp och nedtill i bilden.

Det funkar fint mot TVn via min gamla spelare.

Finns det en lösning, tro?

Postad 07 January 2009 - 21:14

toadilicious
  • toadilicious
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
FEA vad tar dom för bd55 på panasonic center?

Postad 07 January 2009 - 21:16

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Ah CD-R bara. Inte världens största problem men det hade varit som en extra bonus om det fungerade smärtfritt med divx också.

Postad 07 January 2009 - 21:19

jocke31
  • jocke31
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

FEA vad tar dom för bd55 på panasonic center?

3.995:- för standardversionen eller regionsfri (DVD) med 3 års garanti samt fri telefonsupport 4.495:- kostar det i Stockholm Ringen.

Postad 07 January 2009 - 21:41

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4200 inlägg
  • 0
What he said

De är ju inte billigast, men det var trevligt att kunna köpa en spelare på en gång, utan att behöva vänta.

Postad 07 January 2009 - 23:27

stewa
  • stewa
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Jag mailade nyss till Scandinavian Photos inköpare för att kolla om de vet något mer om när maskinen kommer in i lager. Jag lovar att rapportera svaret här!

Tyvärr blir vi inte så mycket gladare av svaret jag fick - Scandinavian Photo kunde fortfarande inte få något leveransdatum från sin leverantör :-(

Postad 08 January 2009 - 01:31

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0

Tyvärr blir vi inte så mycket gladare av svaret jag fick - Scandinavian Photo kunde fortfarande inte få något leveransdatum från sin leverantör :-(

Tack för upplysningen!
Lät ju inget vidare alls! Bara å vänta då och hoppas att det ligger i varje fall lite sanning i de de sa om slutet på denna vecka... Man får la hoppas på nästa då...
Och leveranstiden borde väl vara samma från alla försäljare som har slut på lager...

Redigerat av Alban, 08 January 2009 - 01:34.

Postad 08 January 2009 - 01:43

Unregisteredea9b4b77
  • Unregisteredea9b4b77
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Någon som haft några problem med BD35 och dvdfilmer med undertext?
har en BD-p1500 nu och där hänger sig texten 3-4gånger under en normal film på dvd
Bluray filmer går det däremot utmärkt på
Och funderar på o byta till BD35 istället

Postad 08 January 2009 - 12:08

DennisA
  • DennisA
  • Forumräv

• 789 inlägg
  • 0
Satte i en cd-r igår och fick upp "NAV 1" i displayen. Skivan gick inte att spela. Någon som vet vad "NAV 1" står för?? Ligger musik på den cd-r skivan jag testade att spela upp. Kan det vara så att det ligger olika format på skivan och spelaren inte vet hur den skall hantera det. Fick ingen bild på tv'n där jag kunde navigera. Kanske man skall trycka på "pop up meny"?

Postad 08 January 2009 - 16:27

Glenn2
  • Glenn2
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Är sugen på en BD55.
Finns det någon risk att de har slutat sälja dessa nu eftersom ingen verkar ha dem för levernas?
Verkar ju dock finnas gott om BD35...?

De har ju släppt [eller inte riktigt släppt ännu] 3 nya BD-spelare nu, kanske bara satsar på de nya?

Postad 08 January 2009 - 16:33

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Nej BD55 har inte slutat säljas,du kan höra med Panasonic Center.

Postad 08 January 2009 - 19:46

Slasher
  • Slasher
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Om man skall klaga lite så är det nog att den låter del, mer äm min gamla dvd. Märkte det nu när jag sänkte ljudet på natten :) . Litet fläktljud........

Fasiken. Din kommentar gör så jag tvekar. Är riktigt känslig för störljud när jag kollar på film, finns inget värre än monotont fläktljud.

Postad 08 January 2009 - 20:02

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Alltså sitter man VÄLDIGT nära den eller har bara tvljud på lågt så kan det nog störa. Kör man surround så tror jag inte det är ett problem. Går man fram och lägger örat en 20cm från spelare så hör man fläkten helt klart.

Nu hade den ställt om sig till Automatic 1080i igen från 720p som jag ställde in den på igår. Lite störande :wub:
Verkar som den väldigt gärna vill köra det på min Tv, kanske skall prova :) .

Redigerat av genstruktur, 08 January 2009 - 20:05.

Postad 08 January 2009 - 20:08

Unregistered26cb8c4a
  • Unregistered26cb8c4a
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Tänkte bara kolla som hastigast om någon sett 55:an i butik (som inte listas på prisjakt) i Trollhätte och/eller Göteborgsområdet och i sådant fall till vilket pris?

Börjar bli otålig i väntan på att de ska börja ramla in hos internetbutikerna...

Postad 08 January 2009 - 20:19

Slasher
  • Slasher
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Alltså sitter man VÄLDIGT nära den eller har bara tvljud på lågt så kan det nog störa. Kör man surround så tror jag inte det är ett problem. Går man fram och lägger örat en 20cm från spelare så hör man fläkten helt klart.

Nu hade den ställt om sig till Automatic 1080i igen från 720p som jag ställde in den på igår. Lite störande :)

Jag sitter ca 3 meter ifrån och det är inte alltid man har på surround. Angående ditt problem med att den ställer om sig så får man hoppas att det är unikt just för ditt exemplar och inte någon bugg i mjukvaran, no offence. :wub:

Köpa eller inte köpa, det är frågan?

Postad 08 January 2009 - 20:34

Unregistered2133266d
  • Unregistered2133266d
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Jag sitter ca 3 meter ifrån och det är inte alltid man har på surround. Angående ditt problem med att den ställer om sig så får man hoppas att det är unikt just för ditt exemplar och inte någon bugg i mjukvaran, no offence. :)

Jag har en bd55 och har inte hört den, sitter på ca 3m avstånd. Om vi vänder på steken, BD35/55 är väldigt populära och många sitter inne på dem. Jag har inte läst att någon uppfattat nått ljud från dem som kan vara störande.

Postad 08 January 2009 - 20:39

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlägg
  • 0

Det har hänt andra användare också att inställningar försvunnit och att den ställt om till 1080i. Det är vad jag läst i tråden iaf, jag har inte själv haft några problem med det.

Bara en grej som är off-topic men intressant är skillnaderna mellan de olika ljudformaten:
DTS-HD Master Audio upp till 24,5 Mbps (kräver HDMI 1,3)
DTS High Resolution Audio upp till 6 Mbps
"Vanlig" DTS upp till 1,5 Mbps

Dolby digital Plus upp till 6 Mbps
Dolby True HD upp till 18 Mbps (HDMI 1,3)

Var bara tvungen att lägga in denna sammanställning som jag själv många gånger funderat över.

Kan du förtydliga detta? Om jag avkodar DTS-HD MA eller Dolby True HD i spelaren och överför PCM-signal till receivern via HDMI (1.2a) så får jag inte max bitrate?

Postad 08 January 2009 - 20:47

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

• 2231 inlägg
  • 0

Kan du förtydliga detta? Om jag avkodar DTS-HD MA eller Dolby True HD i spelaren och överför PCM-signal till receivern via HDMI (1.2a) så får jag inte max bitrate?

Självklart får du max bitrate som filmen har.
HDMI v1.3 måste man ha om man ska skicka DTS-HD MA som bitstream till förstärkaren.
Gör spelaren jobbet med avkodningen och du skickar det som LPCM via HDMI så krävs det nog bara HDMI 1.1 om jag inte minns helt fel.

Postad 08 January 2009 - 22:03

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Jag sitter ca 3 meter ifrån och det är inte alltid man har på surround. Angående ditt problem med att den ställer om sig så får man hoppas att det är unikt just för ditt exemplar och inte någon bugg i mjukvaran, no offence. :)

Var tydligen någom mer i tråden som upplevt detta.

Angående ljudet från spelaren. Jag trodde den skulle vara nästintill knäpptyst, kanske därför jag blev lite förvånad bara. Jag har inte störts av det vid filmtittande än i alla fall.

Redigerat av genstruktur, 08 January 2009 - 22:05.

Postad 08 January 2009 - 22:33

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

• 2231 inlägg
  • 0

Var tydligen någom mer i tråden som upplevt detta.

Angående ljudet från spelaren. Jag trodde den skulle vara nästintill knäpptyst, kanske därför jag blev lite förvånad bara. Jag har inte störts av det vid filmtittande än i alla fall.

Även min BD50 låter en del ibland fast det är mer ett "variabelt ljud" om man säger så.
T ex så kan den låta en del i början av filmen för att sedan vara nästan knäpptyst när man byter ett kapitel.
Och den låter olika mycket på olika filmer. Vissa filmer är den knäpptyst från början medans vissa så blir den det efter man tittat ett litet tag.
När den väl har gått ned i ljud så går den inte upp igen vilket är tur.
Men det lilla den låter när den låter tänker man inte på när man kollar på film. Då läter nästan surret från min Pioneer plasma mer.

Postad 08 January 2009 - 22:37

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Vad kör ni förresten på Hdmi output range, Standard eller Enhanced? Enhanced låter som det skulle vara bäst men är det egentligen det?

/Genis

Postad 08 January 2009 - 22:46

jocke31
  • jocke31
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Jag har en bd55 och har inte hört den, sitter på ca 3m avstånd. Om vi vänder på steken, BD35/55 är väldigt populära och många sitter inne på dem. Jag har inte läst att någon uppfattat nått ljud från dem som kan vara störande.

Samma här. Tycker den är knäpptyst. Visserligen har jag min i en bänk, men ändå. Sasmungs PVR-box däremot låter som ett tröskverk, trots att den står inne i bänken med stängd dörr. Ohyggligt irriterande…

Postad 08 January 2009 - 22:49

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Jag kör standard då visas bilden som det är tänkt orörd. står att Enhanced återger skarpare bild i svartvita kontrasten.
Men testa o se om du märker nån skillnad.

Postad 08 January 2009 - 23:07

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Sant jonasprivate, var bara lite nyfiken :) .
Skall testa detta och 720p VS 1080i i helgen.

Redigerat av genstruktur, 08 January 2009 - 23:07.

Postad 08 January 2009 - 23:25

mirazelda
  • mirazelda
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
hjälå,

ändrade till 1080p på min 35a och fick Mode Not Supported och nu får jag inte tillbaks bilden! !!!! Har testat stop o play men inget händer!!...

Faaaaaaaaaaaaaaan

Sorry..fixade det..tack gode gud..

Redigerat av mirazelda, 08 January 2009 - 23:48.

Postad 08 January 2009 - 23:38

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

• 1086 inlägg
  • 0
Haaaaaaaar du gjort som det står i manualen?

≥Återställ enheten som följande:
1 Tryck på [ÍAvstängning/I] för att stänga av enheten.
2 Tryck och håll intryckt [;paus] och tryck på [ÍAvstängning/I] och [< OPEN/CLOSE] på enheten samtidigt
i mer än 5 sekunder tills “HELLO” visas på enheten.
3 Strömmen slås på och stängs av automatiskt

Postad 08 January 2009 - 23:51

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Sant jonasprivate, var bara lite nyfiken :wub: .
Skall testa detta och 720p VS 1080i i helgen.

Jo testa o skriv sen o berätta. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.