![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 30 april 2010 - 20:45
Hur varmt blir UMC-1? Kan man stapla grejer på det utan problem eller måste man ha det ensamt?
Skulle inte rekommendera att stapla nånting på den. Men det skulle jag aldrig göra oavsett produkt.
Den blir ganska varm efter några timmars användning. Inte så att du kan steka ägg på den, men varmare än slutstegen blir iaf.
Hur bra ERC-1 är får du nog fråga Diesel om schlobban
Postad 30 april 2010 - 23:44
Ok, tack för svaret. Själv staplar jag rätt friskt av utrymmesmässiga skäl, fast det skulle ju gå att fixa till en annan lösning än jag har nu. Vad är orsaken till att du inte staplar, är det värmen eller nåt annat?Skulle inte rekommendera att stapla nånting på den. Men det skulle jag aldrig göra oavsett produkt.
Den blir ganska varm efter några timmars användning. Inte så att du kan steka ägg på den, men varmare än slutstegen blir iaf.
Hur bra ERC-1 är får du nog fråga Diesel om schlobban
Postad 01 maj 2010 - 20:40
Någon som vet var man kan få tag i den isåfall och läsa om det?
Postad 01 maj 2010 - 21:10
Ja.Blev det något test på XPA-2 som skulle vara med i Molt?
Nej.Någon som vet var man kan få tag i den isåfall och läsa om det?
Kanske framgår av hemsidan har ej kollat än.
http://www.lts.a.se/
Redigerat av Unregistereda9049dac, 01 maj 2010 - 21:30.
Postad 02 maj 2010 - 09:09
För priset 399 $ per del så tycker jag att de presterar mycket bra. Cd-spelaren har jag inte testat att köra balanserat då försteget tyvärr inte klarar av det.
Det var lite ovant i början med att mata in skivor i spelaren men slot-in mekaniken är mycket bra. Ljudet är jag helt nöjd med men tyvärr är det nog lite svårt att jämföra med andra märken. Matchning av komponenter är väldigt viktigt och här har ju iaf Emotiva lyckats

Har ju kvar min Opera CD 2.2 men har ännu inte haft ett behov att testa den mot ERC-1 än vilket är kanske är ett gott betyg i sig för Operan är en riktigt bra cd-spelare.
Som jag ser det så är XPA-2 den bästa komponenten i anläggningen. Försteget presterar bra men samtidigt undrar man ju lite hur bra kommande försteg från Emotiva är. Uppgradering till XSP-1 som kommer att ha balanserade ingångar/utgångar och lite annat lull-lull eller komplettera med den kommande dacen XDC-1 ... hmmm

Postad 02 maj 2010 - 14:11
Postad 02 maj 2010 - 15:41
nån runt sthlms trakten som har en xpa-2 som man skulle kunna få komma o klämma lite på?
Det finns någon med Ino grejer som du också har någonstans i Stockholm har jag för mig
Postad 02 maj 2010 - 21:53
Har ett par 2 vägare och en center för tillfället så jag tänkte att köper jag ett XPA5 så får jag ju 2 kanaler per front samt en kanal till centern. Vet att många inte rekommenderar att man bi-ampar utan satsar på ett kraftigare steg istället. Men det är så att jag troligen kommer satsa på aktiv delning av frontarna i framtiden och då behöver jag ju 2 steg per högtalare. Känns lite overkill att skaffa ett XPA2 nu och sedan ett till om man vill köra aktiv delning.
Frågan är då om ljudkvalitén är densamma i båda dessa steg om man bortser från kraften? Eller har XPA2 ett klart bättre ljud?
MVH Martin
Postad 02 maj 2010 - 22:47
Jag kör så och det funkar utmärkt, kraften i XPA-5 räcker till långt mer än vad som behövs.
Postad 02 maj 2010 - 22:54
Kör med XPA-5 om du som du skriver skall dela och kommer behöva 5 steg.
Jag kör så och det funkar utmärkt, kraften i XPA-5 räcker till långt mer än vad som behövs.
Okej, kraften är jag inte orolig över. Med 200W per element lär den kunna driva dom med lätthet. Det jag snarare tänkte på är om det är en tydlig kvalitetsskillnad på ljudet mellan XPA2 och XPA5?
MVH Martin
Postad 03 maj 2010 - 10:02
Det finns någon med Ino grejer som du också har någonstans i Stockholm har jag för mig
Nahaz har XPA-5 och Ino.
https://www.minhembi...m/Nahaz/263025/
Postad 03 maj 2010 - 10:06
Kör med XPA-5 om du som du skriver skall dela och kommer behöva 5 steg.
Ja XPA-2 är nog faktiskt för stark för de flesta högtalare. Jag har inte kunnat tända mer än en enda LED av alla tio trots jättehög volym... Så man kanske utnyttjar 30W av de 300...

Postad 03 maj 2010 - 16:36
Ja XPA-2 är nog faktiskt för stark för de flesta högtalare. Jag har inte kunnat tända mer än en enda LED av alla tio trots jättehög volym... Så man kanske utnyttjar 30W av de 300...
Kolla här https://www.minhembi.../Meller/279918/ får en del LEDar att tändas upp

Har nog lite trögare högtalare än dig
P.S Kolla extra noga 33sek in i filmen
Redigerat av Meller, 03 maj 2010 - 16:38.
Postad 08 maj 2010 - 21:26
Postad 14 maj 2010 - 08:29
XMC processorn är på väg och kommer nog till sommaren
Helt nya steg XPR kommer att komma i 2, 5 och 7 kanaler
En helt ny 2 kanal processor
Nya ultra högtalare som matchar de nya ultra subbarna
Man planerar också en musikserver
Postad 14 maj 2010 - 09:05
Emotiva kommer att släppa en hel del nytt senare i år
XMC processorn är på väg och kommer nog till sommaren
Helt nya steg XPR kommer att komma i 2, 5 och 7 kanaler
En helt ny 2 kanal processor
Nya ultra högtalare som matchar de nya ultra subbarna
Man planerar också en musikserver
Mycket spännande
Finns det nåon mer info om produkterna, främst slutstegen?
/rikard
Postad 14 maj 2010 - 09:52
Mycket spännande
Finns det nåon mer info om produkterna, främst slutstegen?
/rikard
http://emotiva.com/w...10/webcast.shtm
Ovan är webcasten där de pratar om de nya XPR stegen, vet dock inte exakt när. Men det märker du

http://emotivalounge...mp;thread=11382
Tråden på forumet angående XPR-2, verkar vara en riktig best!
Postad 14 maj 2010 - 12:42
Riktpriset på XPR-7 är 2099.99 dollar
Så känns juh bra att dom klarar låga laster och seperata nätdelar för kanalerna och säkert mer strömstarka och ännu mer kraft.
Postad 14 maj 2010 - 13:41
http://emotiva.com/w...10/webcast.shtm
Ovan är webcasten där de pratar om de nya XPR stegen, vet dock inte exakt när. Men det märker du![]()
http://emotivalounge...mp;thread=11382
Tråden på forumet angående XPR-2, verkar vara en riktig best!
Aaah! missat Podcasten! låter mkt spännande. går i tankar att införskaffa en XPA 2, men kanske väntar till nya XPR-2.
shit... nu kliar det i fingrarna!!!!
Postad 14 maj 2010 - 18:42
Aaah! missat Podcasten! låter mkt spännande. går i tankar att införskaffa en XPA 2, men kanske väntar till nya XPR-2.
mina fingrar med =) dock 1st XPA-5 =)
billigare om man beställer fler tros ? om vi kan bli ett gäng kanske ?
Postad 14 maj 2010 - 18:57
Också sugen som tusan, men jag får vänta till höst eller vår tror jag.
uj uj så länge kan ja inte vänta =) jaja lycka till...sitter just nu och läser på deras forum om folk som har dessa steg..trevlig läsning
Postad 14 maj 2010 - 19:55
billigare om man beställer fler tros ? om vi kan bli ett gäng kanske ?
Nej det kommer det inte att bli. Finns egentligen ingen prut mån eftersom Emotiva har högre efterfrågan än dom kan möta.
Postad 14 maj 2010 - 20:03
Nej det kommer det inte att bli. Finns egentligen ingen prut mån eftersom Emotiva har högre efterfrågan än dom kan möta.
såg det i tidigare inlägg...typ sid8 elle nått

Postad 15 maj 2010 - 08:57
Postad 15 maj 2010 - 09:56
Just nu har jag något tungdrivna hgt på 88dB i känslighet, vet inte om jag kan vinna något på ett ännu mer strömstarkare steg än XPA-2 om man inte ska spela tokhögt.
Ja ja, det lär ju dyka upp jämförelser mellan dessa steg med tiden.
Postad 15 maj 2010 - 10:01
Kanske kan få ett bättre pris på frakten ifall det är många som beställer? Skulle kunna göra en del i och med att frakten är ganska dyr.
Nej
Emotiva har redan bra fraktpris. SKulle du beställa frakten själv kostar det det dubbla
Men som jag läser i inlägget nedan så fanns det visst att göra på priset på produkten
Men frågan är vad 10% ger och vilket jobb det det blir
Starta en ny tråd för gruppköp. Jag är intresserad av att kunna läsa om produkterna
i denna tråden och slippa leta bland 1000 gruppköpsinlägg

Redigerat av cedergren, 15 maj 2010 - 10:05.
Postad 15 maj 2010 - 10:01
Som jag både skrivit till Akheron och Ljungby, så håller jag på just nu att diskutera möjligheterna med Emotiva att ordna ett gruppköp till sverige.
Redan nu har vi fått 10% rabatt på ordern, men blir vi väldigt många som beställer mycket, kanske vi kan få ännu mer rabatt!

Ber alla som är intresserade utav Emotiva gruppköp PMa mig vad du möjligt vill köpa för gosaker ifrån dem så att jag kan göra en lista över hur många vi blir samt räkna mer på olika frakt alternativ.
Jag utnämner mig härmer ansvarig för Emotiva gruppköp till sverige!

Detta kommer bli kanon!
Redigerat av Unregistered1e15fe30, 15 maj 2010 - 10:07.
Postad 15 maj 2010 - 10:15
Fyller ni en container så kan man komma ner riktigt bra i pris skulle jag tro.Nej
Emotiva har redan bra fraktpris. SKulle du beställa frakten själv kostar det det dubbla
Postad 15 maj 2010 - 10:21
Hehe rejält gruppköpFyller ni en container så kan man komma ner riktigt bra i pris skulle jag tro.

Postad 15 maj 2010 - 10:25
Även om Emotiva har ett par fantastiska produkter, så har de inte fått det genomslaget i Sverige ännu.Fyller ni en container så kan man komma ner riktigt bra i pris skulle jag tro.
Vad jag förstår är det inte många som har köpt eller har vågat köpa Emotiva och jag tror det är mycket
svårt att få ihop den mängden på en och samma gång.
Idag skickas allt med flyg, men vill man vänta ett par månader, så är ju båtfrakt ett alternativ

Oj, det skulle jag ju ha skrivit i den nya tråden

https://www.minhembi...howtopic=262104
Redigerat av cedergren, 15 maj 2010 - 10:26.
Postad 15 maj 2010 - 10:42

Postad 15 maj 2010 - 10:55
Fel trådVi har ju fyllt containers förr, men då från kina, Inga problem
Man kan ju även köra halvcontainers.

Men som sagt, tror inte det är aktuellt med båt

Redigerat av cedergren, 15 maj 2010 - 10:56.
Postad 15 maj 2010 - 13:04
Redan XPA-2 är overkill för de flesta! Vem behöver mer kraft än så? Själv nyttjar jag kanske 40 av de 300 Watten när jag drar på... Har svårt att få LED-panelen att tända upp ens en av de tio dioderna!
Dock är strömstyrkan avgörande för ljudkvaliteten, och den är rejält tilltagen i XPA-2.
Postad 15 maj 2010 - 19:19
Mina dioder fladdrar upp till 4-5st redan vid 90-95dB på min XPA-2 beroende på vilken musik men spelar iofs.Redan XPA-2 är overkill för de flesta! Vem behöver mer kraft än så? Själv nyttjar jag kanske 40 av de 300 Watten när jag drar på... Har svårt att få LED-panelen att tända upp ens en av de tio dioderna!
Dock är strömstyrkan avgörande för ljudkvaliteten, och den är rejält tilltagen i XPA-2.
Har inte kollat dioderna speciellt noga men skulle tro att jag varit uppe runt 7 st tända när jag drog på lite.
Men så belastar mina hgt steget lite mer än dina celan, skiljer 4 dB i känslighet på våra hgt.
Edit:
2 polare var hemma hos mig ikväll och ville lyssna lite på mina nya burkar, då blinkade det upp till 8 dioder till någon techno låt vid 106 dB.
Så jag kan mycket väl tänka mig att folk vill ha kraftigare stärkare om dom bor i villa.
Men för mig får XPA-2 räcka så länge jag bor i lgh.

Redigerat av THomaX, 17 maj 2010 - 19:38.
Postad 15 maj 2010 - 21:37
Redigerat av Audiovector, 15 maj 2010 - 21:39.
Postad 15 maj 2010 - 23:37
Det stämmer, men som du säger har jag precis bytt hgt och dom ligger på 88dB.Men enligt Prisjakts egenskaper för KEF Q5 så ligger de på 91 dB och mina Celan 700 på 92 dB... Inga stora skillnader precis! Eller har du bytt högtalare?
Med Q5orna fick jag inte så många dioder att tändas, det var väl bara någon enstaka diod.
Nu har jag Swans F2.2F, ska uppdatera galleriet sen när jag fått ordning på rummet och vet att jag ska behålla dom.
Postad 19 maj 2010 - 17:54
Nya bilder och info om den nya DAC'en har nu kommit upp på forumet
Läste lite snabbt. Har du sett vad det är för DAC den bygger på ?
Är det samma DAC som kommer att sitta i XMC-1 ?
Postad 19 maj 2010 - 18:00
Läste lite snabbt. Har du sett vad det är för DAC den bygger på ?
Är det samma DAC som kommer att sitta i XMC-1 ?
Inte helt säker, men så här skriver Lonnie iaf. Om du inte redan läst det.
"The easiest way to discribe this is to start with the UMC and work our way up to the XDA.
The UMC uses a similiar design principle that is used in Pro recording gear. The DAC is run wide open to get the best performace out of it. From the DAC it goes to some very high quality OPAMPs which are used as a gain stage. From there it goes to a digitally controlled, but still analog volume control. From the volume control it goes to another set of opamps which are used as buffers and then to the outputs.
In the ERC the DAC is run wide open as well. The signal then goes to Burr Browns which are set up at buffers. From the buffers it goes to the discrete output stage. The discrete output stage is a beautifully simple design that uses a single dif input to a traditional VAS and output stage. Basically in terms of sound quality and performace it is a whole order of magnitude beyond that of an opamp.
The XDA is our most advanced design to date. Although it uses the same DAC as in the ERC practically everthing else is all new. From the DAC the signal goes to set of Burr Browns which are used as buffers. From there is goes to the discrete output stages but these are completely different from the ERC. These are like a miniature version of an X series amplifier. They use dual differential inputs stages with cross-linked current sources which then goes to a Darlington VAS stage and then to a Darlinton output stage. So in terms of performace and sound quality, this is a whole order magnitude greater than the ERC."
Postad 19 maj 2010 - 18:04
Ser ganska läckra ut på korten som finns.
Postad 19 maj 2010 - 23:59
Kan du inte lista upp produkter som komma skall och när de förväntas komma
Postad 20 maj 2010 - 00:45
Modellnamnen blir:
UAW-6.2 - One 6.2" woofer, and a pivoting tweeter. (In wall design) - $169 a pair
UAW-8.2 - Same, but with one 8"" woofer - $199 a pair
UAC-6.2 One 6.2" woofer, and a pivoting tweeter (In ceiling design) - $149 a pair
UAC-8.2 - Same, but with one 8" woofer - $179 a pair
Och UOM som är utomhus högtalaren, ligger på 229$. Priserna kan säkert ha ändrats men sist jag mailade med lonnie så låg dom där iaf.
Till hjälp har dom haft Vance Dickason både med design och ljud.
Liten rättelse också, det är både in-ceiling och in-wall högtalare på g.
Postad 20 maj 2010 - 10:18
Hur är det med ERS subbarna som skall bli lite utöver det vanliga och allt övrigt som är på gång ?
Postad 20 maj 2010 - 12:31
Skulle tro på en höst lansering för den, det är mycket som har fått stå tillbaka sedan förra sommaren och det kommer nog att fortsätta tills mjukvaran till UMC och XMC plattformen är löst.
Postad 20 maj 2010 - 13:17
Emotiva random bild: http://emotiva.com/xpa3.shtm
Electrokompaniet random bild: http://bildarkiv.hif.....iet ECI-3.jpg
edit... kanske en pytteskilnad

Redigerat av Corpze, 20 maj 2010 - 13:18.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar