Har du 5.1 uppställning? Om du har det kan du lyssna och ändra frekvensen på högtalarnaen fråga: jag har använt mikrofonen man fick till för att den ska ställa in grejerna
var inne i Setup å kollade runder idag
alla högtalare utan suben låg på -12,0dB i "Lvl Calibration" - ska det vara så? eller bör jag höja det. ljudet är bra nu, men spelar inte "extremt högt" spelar högre än nödvändigt, men inte "Extremt högt som innan jag ställde in dom.
stod även såhär efter inställning, ser det bra ut, eller ska jag pilla lite på det?
Front: Full Band
Center: 100Hz
Surround: 150Hz
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 18 oktober 2009 - 19:21
Postad 18 oktober 2009 - 19:35
jojo suben å det vet jag ju
var mest de 7de högtalarna =) 2extra över 5.1 det vill säga.
ok men då vet jag. Synd att mitt rum är så dåligt utformat för sådanthära =/
har en liknade layout på rummet det du ska göra är att sätta alla högtalare så de samspelar med lyssnar platsen tex står soffan mot en vägg så sätter du sb back på väggen ovanför lyssnar platsen och övriga på platser ett bra tips är kartan som finns i manualen till recivern där kan du få en bra ide. om högtlarna på sidorna om soffan blir för långt från lyssnar platsen eller inte får det bra så kan högtalar stativ va bra
Redigerat av Duckface21, 18 oktober 2009 - 19:37.
Postad 18 oktober 2009 - 19:36
Har du 5.1 uppställning? Om du har det kan du lyssna och ändra frekvensen på högtalarna
yes, kr 5.1 just nu. kommer nog koppla in till 7.1 till jul.
men hur bör jag göra med att det är "-12,0dB" på alla högtalare kan jag höja dBn utan att förlora ljud kvalité?
Postad 18 oktober 2009 - 19:39
Konstigt att det är -12 på ALLA högtalare, aldrig varit med om detta förryes, kr 5.1 just nu. kommer nog koppla in till 7.1 till jul.
men hur bör jag göra med att det är "-12,0dB" på alla högtalare kan jag höja dBn utan att förlora ljud kvalité?
Postad 18 oktober 2009 - 19:50
Konstigt att det är -12 på ALLA högtalare, aldrig varit med om detta förr
jag har själv ingen aning varför. tycker själv det är konstigt... ändrade över till 0dB ist, fan va högt de spelar igen haha

nä men är inte mikrofon grejen till för att ställa in dB på de olika högtalarna för att få en fin balans i ljudet? ska den ju inte sätta samma värde på alla högtalarna väl rätta mig om jag har fel...
Postad 18 oktober 2009 - 19:53
Om du sitter exakt i mitten med identiska högtalare mm, det gör väl de flesta intejag har själv ingen aning varför. tycker själv det är konstigt... ändrade över till 0dB ist, fan va högt de spelar igen haha
nä men är inte mikrofon grejen till för att ställa in dB på de olika högtalarna för att få en fin balans i ljudet? ska den ju inte sätta samma värde på alla högtalarna väl rätta mig om jag har fel...
Jag sitter vid bakväggen och då är surround lägre, samt att det är olika avstånd till center och front
Postad 18 oktober 2009 - 19:59
har en liknade layout på rummet det du ska göra är att sätta alla högtalare så de samspelar med lyssnar platsen tex står soffan mot en vägg så sätter du sb back på väggen ovanför lyssnar platsen och övriga på platser ett bra tips är kartan som finns i manualen till recivern där kan du få en bra ide. om högtlarna på sidorna om soffan blir för långt från lyssnar platsen eller inte får det bra så kan högtalar stativ va bra
ok, mublerade precis om, fick en ideé för att få det lite bättre. å det blev det

ska ta en bild i morgon så får du se själv, har en liten idé för hur jag ska få upp högtalarna, så får du säga va du tror.
fan va det går åt kabel, just nu till mina 5 högtalare har jag 20 meter kabel, ska jag flytta upp de bakre högtalarna på väggen samt få upp sur högtalare (7.1) på väggen kommer jag behöva typ 40meter till (känns det som i alla fall

Om du sitter exakt i mitten med identiska högtalare mm, det gör väl de flesta inte
Jag sitter vid bakväggen och då är surround lägre, samt att det är olika avstånd till center och front
mikrofonen borde väll göra alla inställningarna åt mig... frågan är ju varför den inte gör det, den sätter bara allt på den lägsta dBn...
Postad 18 oktober 2009 - 20:16
ok, mublerade precis om, fick en ideé för att få det lite bättre. å det blev det
nu står Tvn, mot den vänstra sne-väggen så att fönstrena är i andra sidan rummet (i ryggen då man sitter i soffan) ska bara komma på ett bra sätt att ställa upp de bakre högtalarna. just nu står en uppe på bokhyllan å den andra på skrivbordet
ska ta en bild i morgon så får du se själv, har en liten idé för hur jag ska få upp högtalarna, så får du säga va du tror.
fan va det går åt kabel, just nu till mina 5 högtalare har jag 20 meter kabel, ska jag flytta upp de bakre högtalarna på väggen samt få upp sur högtalare (7.1) på väggen kommer jag behöva typ 40meter till (känns det som i alla fall
mikrofonen borde väll göra alla inställningarna åt mig... frågan är ju varför den inte gör det, den sätter bara allt på den lägsta dBn...
Kabel går de alltid åt tråkigt då man kollar på kontona sen då allt e klart kabel är inte presis billigt

jo ta gärna en bild men huvudsaken är att alla högtalare har symetriskt ställda gärna rakt efter tv främre lika långt från centern och bakre lika mot lyssnar platsen. att lyssnar platsen ligger i mitten och då man kollar på tv så ska centerhögtalaren va rakt framför aja vart lite konstigt skrivet men hoppas du förstog haha
Postad 18 oktober 2009 - 21:00
Jo den gör alla inställningar,mätte du från 3 platser ? för Onkyo 607 har 3 mätplatser om jag inte minns fel.
Du kan sedan gå in och höja upp volymen på högtalarna,det har jag + många andra fått göra.
Postad 18 oktober 2009 - 22:14
nu står Tvn, mot den vänstra sne-väggen så att fönstrena är i andra sidan rummet (i ryggen då man sitter i soffan) ska bara komma på ett bra sätt att ställa upp de bakre högtalarna. just nu står en uppe på bokhyllan å den andra på skrivbordet
ang micken kollat så toppen på den inte har täppts till eller så stämmer alla avstånd till högtalarna efter mätning?
Postad 18 oktober 2009 - 22:19
Jo den gör alla inställningar,mätte du från 3 platser ? för Onkyo 607 har 3 mätplatser om jag inte minns fel.
Du kan sedan gå in och höja upp volymen på högtalarna,det har jag + många andra fått göra.
Yes, micken har stått på 3 olika ställen under 3 tester - där efter ställer den ju in.
ang micken kollat så toppen på den inte har täppts till eller så stämmer alla avstånd till högtalarna efter mätning?
nä micken verkar vara ok, det ända som "täcker" är ju nätet på den. tror att avståndet stämmer ganska så bra. ca 2 meter från diverse högtalare.
men ändå konstigt att alla högtalare får - 12,0dB....
Postad 18 oktober 2009 - 22:27
Yes, micken har stått på 3 olika ställen under 3 tester - där efter ställer den ju in.
nä micken verkar vara ok, det ända som "täcker" är ju nätet på den. tror att avståndet stämmer ganska så bra. ca 2 meter från diverse högtalare.
men ändå konstigt att alla högtalare får - 12,0dB....
Testa att flytta någon av högtalarna en bra bit åt något håll.
Kör sedan kalibreringen igen, efter detta borde du få ett annat db-värde på den högtalaren.
Detta för att kontrollera att micken funkar.
Redigerat av Movie-L, 18 oktober 2009 - 22:30.
Postad 18 oktober 2009 - 22:50
Testa att flytta någon av högtalarna en bra bit åt något håll.
Kör sedan kalibreringen igen, efter detta borde du få ett annat db-värde på den högtalaren.
Detta för att kontrollera att micken funkar.
mja han behöver inte flytta den heller han kan täcka över högtalaren med ett täcke eller 2 lager täcke eller filtar det gör stor skillnad
Postad 19 oktober 2009 - 00:38
alla högtalare blev - 12,0dB igen
med Subwoofern som blev +5 blev +6 denna gången. det borde väll betyda att micken fungerar?
men varför hamnar alla högtalare på - 12.... eftersom det blir minus så måste det betyda allt ljudet är för högt eller?
Postad 19 oktober 2009 - 10:50
Lite pirr i magen men jag tror inte att jag kommer att ångra mig.
Har ju lyssnat på dem hela helgen nu och både sett film, spelat wii och lyssnat på musik. Jag är nöjd.
Så jag hoppas att jag kommer att fortsätta vara det också!
Postad 19 oktober 2009 - 11:20
Testade en gång till
med Subwoofern som blev +5 blev +6 denna gången. det borde väll betyda att micken fungerar?
men varför hamnar alla högtalare på - 12.... eftersom det blir minus så måste det betyda allt ljudet är för högt eller?
du det låter konstigt det där
säker att inte recivern är paj? har du garanti byt den och se om det blir samma med ersättaren!
Postad 19 oktober 2009 - 11:34
Testade en gång till
Hur mycket står vredet på subban på?
Det skall stå på halva volymen för att få en korrekt ljudbild när du kör autokalibreringen.
Vill du har högre volym senare så kan du bara dra upp vredet eller ändra volymen på subban inne i menyerna.
Postad 19 oktober 2009 - 12:05
Är på jakt efter en ny prisvärd förstäkare och har fastnat för den här.
Tacksam för svar.
Redigerat av Tore 27, 19 oktober 2009 - 12:06.
Postad 19 oktober 2009 - 12:34
Hur mycket står vredet på subban på?
Det skall stå på halva volymen för att få en korrekt ljudbild när du kör autokalibreringen.
Vill du har högre volym senare så kan du bara dra upp vredet eller ändra volymen på subban inne i menyerna.
sant om subben har en 180graders brytare eller ratt så vrid den till 0 det ger enu bättre mätningar för övriga
Postad 19 oktober 2009 - 12:38
Hej, sitter med spänning och läser denna tråd och konstaterar att dom flesta verkar nöjda med sin TX-SR607, men läser även att många varnar för hur varm den blir. Hur varm blir den? Hur farligt är det, kan man ställa en blu-ray spelare uppe på den utan att den påverkas?
Är på jakt efter en ny prisvärd förstäkare och har fastnat för den här.
Tacksam för svar.
enligt min mening blir den inte så varm men man ska absolut inte lägga en bluray ovanpå gäller alla apparater som ger värme från sig
Postad 19 oktober 2009 - 13:03
Ok, det har du förstås rätt i, tack för ditt svar.enligt min mening blir den inte så varm men man ska absolut inte lägga en bluray ovanpå gäller alla apparater som ger värme från sig
Postad 19 oktober 2009 - 13:17
kan det vara så att rummet är för liten yta för det här, så micken tycker att högtalarna spelar så pass högt att den sänker allas dB?
Postad 19 oktober 2009 - 13:22
testade micken idag igen. nu fick ena högtalaren -11dB och rästen - 12.
kan det vara så att rummet är för liten yta för det här, så micken tycker att högtalarna spelar så pass högt att den sänker allas dB?
hur många meter har du från centern till lyssnings plats? jag tex har 3meter o de funkar fint. men kör ett filt test täck över alla högtalare så det dämpar ljudet eller de främre i allaf och kör en ny calibrering!
och säg om de ändras nått sen
Redigerat av Duckface21, 19 oktober 2009 - 13:23.
Postad 19 oktober 2009 - 13:29
hur många meter har du från centern till lyssnings plats? jag tex har 3meter o de funkar fint. men kör ett filt test täck över alla högtalare så det dämpar ljudet eller de främre i allaf och kör en ny calibrering!
och säg om de ändras nått sen
ok ska lägga något över micken. - jag sitter ca 2 meter från centern och lite längre bort från fonthögtalarna

de små högtalarna uppe på de stora är inte inkopplade.
EIDT:
la ett rejält täcke över micken. nu fick alla högtalare Error. då den inte hörde dom.
Redigerat av Unregistered38bbb728, 19 oktober 2009 - 13:35.
Postad 19 oktober 2009 - 14:02
Jag sitter 3m från Centern.
Jag fick -8 på frontarna, -8 center och -6 på surround.
Avstånden stämde bra med verkligheten.
Lågt är det men nog räknar den ut alltid.
Då hade jag cut off på suben på det lägsta och sub-volymen på mitten.
Postad 19 oktober 2009 - 14:04
Det viktigaste med kalibreringen är ju att den ställer in Audyssey-EQ'n så att det blir "rätt" ljud i förhållande till storlek på rummet osv...
Postad 19 oktober 2009 - 14:18
Som nån skrev innan är det ett vanligt "fenomen" att stärkaren sätter nivåerna för lågt, det är inget att "hetsa" upp sig över egentligen... bara att höja till typ +-0 igen eller hur högt man nu vill ha högtalarna. Tror inte det är så bra ide att hålla på och täcka över högtalarna och micen.
Det viktigaste med kalibreringen är ju att den ställer in Audyssey-EQ'n så att det blir "rätt" ljud i förhållande till storlek på rummet osv...
jo men problematiken är ju den att Alla högtalare får samma värde, vilket är - 12dB (lägsta)
Postad 19 oktober 2009 - 14:28

Min 507a gjorde likadant, den satte alla högtalarna till nästan samma, runt -9, med den inställningen dominerade bakhögtalarna så jag höjde frontarna och centern till +-0.
Det blir ju lite pilleri med inställningarna då kalibreringen inte är just 100% tillförlitlig. Men testa att höja allt till +-0, kör några filmer/spel så märker du sen om det nehövs ändras något...
ELLER så är det nåt fel på stärkaren eller micen, man vet aldrig
Postad 19 oktober 2009 - 14:37
ok ska lägga något över micken. - jag sitter ca 2 meter från centern och lite längre bort från fonthögtalarna
de små högtalarna uppe på de stora är inte inkopplade.
EIDT:
la ett rejält täcke över micken. nu fick alla högtalare Error. då den inte hörde dom.
tror det är bättre att du lägger över högtalarna i stället för micken sen kommer de för lite ljud till micken så lite tunnare tyg vill bara på minna om att det med täcket är enbart för att testa att du får andra db inställningar men fortfarande måste den släppa ljudet igenom
Postad 19 oktober 2009 - 14:42
Postad 19 oktober 2009 - 15:27
att högtalarna blir på minus är ingen negativt mina har alla hamnat runt 4 till 8 minus men 12 minus är negativt värde för han .. kom på en sak till kolla att polerna på dina högtalare är rätt minus mot minus plus mot plus växlar du dem bli inte mätningen rätt då konen slår åt fel håll
alla kablar sitter rätt... dock är jag missnöjd med banana kontakterna jag köpte på netonet för 50spänn för 2 röda, 2 svarta.
de passar inte jättebra i högtalarna osv. frågan är inte ifall det hade varit bättre att skruva ditt bara kablen.
Postad 19 oktober 2009 - 15:42
Redigerat av Duckface21, 19 oktober 2009 - 15:42.
Postad 19 oktober 2009 - 15:59
köpte mina på kjell & co de va guld pleterade och hadde kläm spänne på stiftet så det spänner fast de i kontakten på förstärkaren och högtalarna
ok, mina har med guld. å så skalar man kablen som vanligt å sticker in på baksidan av banana kontakten å skruvar fast de där.
Postad 19 oktober 2009 - 16:48
ok, mina har med guld. å så skalar man kablen som vanligt å sticker in på baksidan av banana kontakten å skruvar fast de där.
ja problemet med ditt system ser svårlöst ut bara en sak kvar det kan va defekt system du får kolla med garanti
Redigerat av Duckface21, 19 oktober 2009 - 16:48.
Postad 19 oktober 2009 - 18:58
ja problemet med ditt system ser svårlöst ut bara en sak kvar det kan va defekt system du får kolla med garanti
ska förklara för netonnet i morgon hur det ligger till att auto kaluberingen via micken som medföljde inte fungerar, och att jag har testat x antal gånger osv. så får jag se ifall jag kan få en ny förstärkare.
ska testa att sätta micken bak soffan nu, då måste den ju ge mer i fronthögtalarna i alla fall..
btw, köpte http://www.tradera.c...ktion_100666858 idag =)
Postad 19 oktober 2009 - 19:06

testa detta innan du ger upp koppla bort alla högtalare utom frontarna och kör kalibreringen blir de nån skilnad då?
Postad 19 oktober 2009 - 19:23
snygga skyltar har funderat på en uppsättning själv
... NetOnNet är ganska bra köpte en tv från dom runt 2004 länge sen nu men den pajade eller va paj vid leveransen jag skickade in tv fick tillbaka den inom en vecka då i fungerande skick
testa detta innan du ger upp koppla bort alla högtalare utom frontarna och kör kalibreringen blir de nån skilnad då?
nu har jag testat med micken bak soffan blev såhär:
FL: -7
FR: -10
SL: -12 micken är ganska nära dom nu
SR: -12 micken är ganska nära dom nu
C: -9
SW: +5
FL: 3m stämmer ganska bra
FR: 3m stämmer ganska bra
SL: 2,4m - nja
SR: 2,4m - nja
C: 2,70m stämmer ganska bra
SW: 4,5m - står bredvid centern - så fel.
däremot nu blev det ju skillnad på grejerna. hmmm
(ang skyltarna, han jag köpte av på tradera verkar bra, 170 spänn med frakt, å man får 8 skylltar, varje skyllt har tryck på både fram/baksida)
Postad 19 oktober 2009 - 19:36
Hej,Funderar på att köpa en Onkyo TX-SR607, men har blivit lite orolig över den värmeutveckling som diskuterats bland annat i denna tråd. Där det är tänkt att en förstärkare ska stå inom några veckor har måtten B: 445 H: 255 D: 445. Detta skulle innebära att det på sidorna är 1 cm mariginal totalt på sidorna och 8 cm mariginal uppåt. Är detta tillräckligt?
Det är en sådan här tv-bänk jag har: Bild.
Sen undrar jag också hur lång garanti det är på den, känns som det finns en risk att den kan gå sönder vid så hög värmeutveckling. Hur lång livslängd tror ni förstärkaren har?
jag har en 607 och en likadan TV-bänk plus att jag har en Canal Digital HD-box stående direkt ovanpå min 607 och har inga som helst problem varken med 607:an eller HD-boxen.
Jag har 12 månaders fabriksgaranti, sen har man ju också alltid ytterligare 12 månaders reklamationsrätt för ursprungliga fel.

Postad 19 oktober 2009 - 19:41
nu har jag testat med micken bak soffan blev såhär:
FL: -7
FR: -10
SL: -12 micken är ganska nära dom nu
SR: -12 micken är ganska nära dom nu
C: -9
SW: +5
FL: 3m stämmer ganska bra
FR: 3m stämmer ganska bra
SL: 2,4m - nja
SR: 2,4m - nja
C: 2,70m stämmer ganska bra
SW: 4,5m - står bredvid centern - så fel.
däremot nu blev det ju skillnad på grejerna. hmmm
(ang skyltarna, han jag köpte av på tradera verkar bra, 170 spänn med frakt, å man får 8 skylltar, varje skyllt har tryck på både fram/baksida)
jo lite skillnad vart det kan de va så att du kanske har en felaktig mic? får inte rätt värden av det. då du pratar med NoN fråga om de kan skicka en ny mic till dig
Postad 19 oktober 2009 - 19:59
Hade det varit fel på micen hade nog inte Audyssey-EQ'n funkat heller...
Jag hade satt frontarna på +-0, centern på -1 och sen justera surrarna och basen efter eget tycke... visst,man tycker ju att det inte ska behövas efter kalibreringen men som sagt, det är vanligt att den ställer ner nivåerna, hade en Denon-stärkare innan som gjorde likadant.
Postad 19 oktober 2009 - 20:12
Verkar inte vara nåt fel då det blev andra värden när du flyttade den.... den känner antagligen av hur lätt eller tungdrivna högtalare man har oxå, så har man väldigt lättdrivna högtalare så ställer den ner nivåerna och tvärtom. (Tror jag iaf)
Hade det varit fel på micen hade nog inte Audyssey-EQ'n funkat heller...
Jag hade satt frontarna på +-0, centern på -1 och sen justera surrarna och basen efter eget tycke... visst,man tycker ju att det inte ska behövas efter kalibreringen men som sagt, det är vanligt att den ställer ner nivåerna, hade en Denon-stärkare innan som gjorde likadant.
om micken är felaktig så kan han få mätvärden ändå men inte rätta kan va att den inte får rätt ton på ljudet om micken är felaktig
Postad 19 oktober 2009 - 20:31
jo lite skillnad vart det kan de va så att du kanske har en felaktig mic? får inte rätt värden av det. då du pratar med NoN fråga om de kan skicka en ny mic till dig
eller kanske något med förstärkaren som gör att den räknar fel

Postad 19 oktober 2009 - 20:36
eller kanske något med förstärkaren som gör att den räknar fel
kan vara precis vad som helst
ja men förhoppningsvis så får du ju på garanti en ny
Postad 19 oktober 2009 - 20:40
ja men förhoppningsvis så får du ju på garanti en ny
mjo, usch jag som hatar att behöva byta grejer, jag har alltid en känsla i magen att jag kommer få en grej som det är ett ännu större fel på

får se ifall jag får tag på NetonNet i morgon å kanske kan köra till malmö där jag köpte den här å byta den mot en ny.
EDIT: Kollar ut de stora högtalarna å kopplar in de små som front å se vad som händer.
de små högtalarna blir satta på - 11dB och 150Hz..
frågan är ifall grejerna är paj eller ifall det är så att grejerna spelar "för högt" för förlitet utrymme.
EDIT2:
gjort ännu ett test med de stora högtalarna nu fick ena fronten 11- och den andra 9- ehm..
En annan fråga. tänkte sätta upp Sur högtalarna (inte de där bak utan de som står i mitten)
kan man fästa dom en liten bit framför där man sitter - kan fästa dom på väggen vid trappan men då blir det strax innan där man sitter - så de pekar inte direkt på en.
Redigerat av Unregistered38bbb728, 19 oktober 2009 - 21:22.
Postad 19 oktober 2009 - 21:33
mjo, usch jag som hatar att behöva byta grejer, jag har alltid en känsla i magen att jag kommer få en grej som det är ett ännu större fel på
får se ifall jag får tag på NetonNet i morgon å kanske kan köra till malmö där jag köpte den här å byta den mot en ny.
EDIT: Kollar ut de stora högtalarna å kopplar in de små som front å se vad som händer.
de små högtalarna blir satta på - 11dB och 150Hz..
frågan är ifall grejerna är paj eller ifall det är så att grejerna spelar "för högt" för förlitet utrymme.
EDIT2:
gjort ännu ett test med de stora högtalarna nu fick ena fronten 11- och den andra 9- ehm..
En annan fråga. tänkte sätta upp Sur högtalarna (inte de där bak utan de som står i mitten)
kan man fästa dom en liten bit framför där man sitter - kan fästa dom på väggen vid trappan men då blir det strax innan där man sitter - så de pekar inte direkt på en.
fråga 1 = för litet utrymme låter konstigt men vet inte ärligt
fråga 2 = sb back sätter du omkring 1 meter ovanför lyssnings platsen riktat rakt utåt om du inte kan montera dem bakom lyssnings platsen hylla i taket kan funka. de behöver inte peka på lyssnaren huvudsaken du får till rymden i ljudet testa med thx calibrator finns på star wars dvderna
Postad 19 oktober 2009 - 22:03
fråga 1 = för litet utrymme låter konstigt men vet inte ärligt
fråga 2 = sb back sätter du omkring 1 meter ovanför lyssnings platsen riktat rakt utåt om du inte kan montera dem bakom lyssnings platsen hylla i taket kan funka. de behöver inte peka på lyssnaren huvudsaken du får till rymden i ljudet testa med thx calibrator finns på star wars dvderna
starwars dvd?
ja litet utrymme, alltså att rummet inte är jättestort och ett grymt tryck i högtalarna, så därför micken inte pallar med?
nänä men alltså surroundhögtalarna som man har vid sidan vid 7.1 - tänkte koppla in det. å då är närmaste väggen ca 1 meter framför ansiktet (Hamnar nästan lite för nära fronthögtalarna tror jag.)
vet nu hur jag ska sätta upp högtalarna där bak, blir lite längre bak, ca 4meter från soffan tror jag.
en annan fråga.
om man kör 7.1 - å kollar en film med 5.1 - kan förstärkaren skalla upp det till 7.1 eller liknande?
Postad 19 oktober 2009 - 22:20
starwars dvd?
ja litet utrymme, alltså att rummet inte är jättestort och ett grymt tryck i högtalarna, så därför micken inte pallar med?
nänä men alltså surroundhögtalarna som man har vid sidan vid 7.1 - tänkte koppla in det. å då är närmaste väggen ca 1 meter framför ansiktet (Hamnar nästan lite för nära fronthögtalarna tror jag.)
vet nu hur jag ska sätta upp högtalarna där bak, blir lite längre bak, ca 4meter från soffan tror jag.
en annan fråga.
om man kör 7.1 - å kollar en film med 5.1 - kan förstärkaren skalla upp det till 7.1 eller liknande?
jo du har ett litet ljud test program kallat THX Calibrator på StarWars dvd skivorna även indiana jones mednar att med det om du har nån av de filmerna kan köra calibrator peogrammet för att sen höra om du hör när SB back och övriga högtalare kickar in då ser du om de låter bra eller inte då du satt upp de högtalarna
Redigerat av Duckface21, 19 oktober 2009 - 22:21.
Postad 19 oktober 2009 - 22:28
jo du har ett litet ljud test program kallat THX Calibrator på StarWars dvd skivorna även indiana jones mednar att med det om du har nån av de filmerna kan köra calibrator peogrammet för att sen höra om du hör när SB back och övriga högtalare kickar in då ser du om de låter bra eller inte då du satt upp de högtalarna
aah ok.. har tyvärr inte de filmerna..
Postad 19 oktober 2009 - 23:30
en annan fråga.
Ja det kan den göra, du väljer PLIIx läget så fixar recivern resten.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar