TViX N1
1086 svar till detta ämne
Postad 31 December 2010 - 00:43
DenGamle99
-
DenGamle99
-
Rookie
-
4 inlägg
Jag hoppas att någon kan hjälpa mig med detta... Kör en N1 mot en Synology Ds210j, som delar en mapp som heter "video". Med Tvixie har jag lagt upp cover art, men cover art visas bara för filmer med en video_ts mapp. För ISO, mkv, avi visas inte cover art, men om jag skapar en tom mapp som heter video_ts visas cover art, men filmen kan inte spelas.
Någon som har en idé om vad som är fel? På tvix kör jag FW 2.0.5
Jag såg precis att FW 2.0.7 fanns ute fr o m igår, men det hjälpte inte. Felet är kvar.
Postad 31 December 2010 - 10:14
Unregisteredf3b7885c
-
Unregisteredf3b7885c
-
Beroende
-
-
1024 inlägg
Körde med dina inställningar som du sa. Mixed N/G, 20/40Hz och WPA-personal.
Något bättre prestanda, kommer åtminstonde åt mapparna. Försökte dra igång en film, den hackade i ett par sekunder i början av filmen och sedan stängdes den av och jag kom åter ut till menyn igen.
Vore underbart ifall vi kunde lösa det här, så vi båda blir av med problemet  Även skönt att få reda på att någon annan har samma problem, så det inte är jag som lyckats ställe in något knasigt.
Edit: Jag använder WPA Only och TKIP and AES som Cipher Type.
Edit2: Jag bytte till TKIP på Cipher Type och har nu inget lagg alls i menyerna samt att spela xvid och dvd-filmer. HD-filmer laggar. Kollade även vilken hastighet jag hade på mitt trådlösa nätverkskort med den här inställningen och verkar få 54mbps jämför med 300mpbs när jag hade TKIP and AES
Edit3: Jag testade även att köra med sladd från datorn till routern och sedan trådlöst mellan routern och TVIXEN. Jag testade först med WPA-Only och TKIP and AES som Cipher Type. Då laggade menyer och TVIXEN startade om. Jag bytte sedan till TKIP och menyerna laddar oerhört snabbt. Körde igång en HD-film på 6gb och fick nått enstaka lagg på en halv sekund, cirka 3ggr under 5 minuter, vilket är helt OK för min del. Körde sedan igång en HD-film på 12gb och då får jag, längre lagg på cirka 1-1,5 sekunder. Visst, det går att titta, men det är fortfarande inte 100% trådlöst som jag vill ha det.
Jag kör nu WPA-Only/personal och TKIP och det flyter på bra nu. Jag kan inte använda N-draft tyvärr. För att använda N så måste jag ha WPA och AES och det gillar inte TVIXEN alls. Varför? Men när jag kör TKIP så fungerar det kanon bra...lite trist att bara kör i 54mps när man vet att det skal fungera i 300mps. Jaja, huvudsaken är att det går att streama HD.
Postad 31 December 2010 - 11:46
Grodolf
-
Grodolf
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Märkligt att det fungerar felfritt för dig, jag får fortfarande lagg när jag körde med de inställningarna för HD-film. Allt annat fungerade felfritt.
Är det något annat du har ändrat på? Portar som är öppna, wish som är påslaget eller något annat som kanske är självklart (?) men som jag har missat eller ska det räcka med fabrikinställningarna, gå in i routern, setup -> wireless settings -> manual wireless network setup och ändra:
802.11 Mode: Mixed 802.11n and 802,11g
Channel Width: Auto 20/40Hz
Security Mode till WPA-Personal
WPA Mode: WPA Only
Cipher Type: TKIP
Pre-Shared Key: ett lösenord
Edit: Jag använder NetShare för att dela ut mina filmer, om det har någon betydelse.
Redigerat av Grodolf, 31 December 2010 - 11:47.
Postad 31 December 2010 - 11:55
Unregisteredf3b7885c
-
Unregisteredf3b7885c
-
Beroende
-
-
1024 inlägg
Märkligt att det fungerar felfritt för dig, jag får fortfarande lagg när jag körde med de inställningarna för HD-film. Allt annat fungerade felfritt.
Är det något annat du har ändrat på? Portar som är öppna, wish som är påslaget eller något annat som kanske är självklart (?) men som jag har missat eller ska det räcka med fabrikinställningarna, gå in i routern, setup -> wireless settings -> manual wireless network setup och ändra: 802.11 Mode: Mixed 802.11n and 802,11g Channel Width: Auto 20/40Hz Security Mode till WPA-Personal WPA Mode: WPA Only Cipher Type: TKIP Pre-Shared Key: ett lösenord
Edit: Jag använder NetShare för att dela ut mina filmer, om det har någon betydelse.
Hmmm... det är precis dom inställningarna jag kör med, wireless channel på auto också. Datorn som jag streamar ifrån har wireless N adapter (USB) och fast IP adress som då dock bara körs i G mode givetvis... annars är det inget speciellt jag har gjort. Netshare använder jag också.
Postad 31 December 2010 - 12:06
Grodolf
-
Grodolf
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Det är kanske min USB-dongle till Tvixen som krånglar då.
Har du problem med större filer, 12-20gb filer?
Jag kollade på prisjakt när jag sökte efter min USB-dongle och den visar inte rätt, min har ingen antenn utan är en "WLAN 11n Mini USB Adapter". Men det borde fungera ändå tycker man eftersom det är en 11n.
Edit: Om det är till någon hjälp så kan det dröja en stund innan "lagget" kommer. Men när det väl gör det så verkar det som att den "hamnar" efter och det blir ett konstant litet lagg som följer med tills filmen inte kräver så mycket bandbredd (när det inte är något ljud t ex). Då verkar den komma ifatt och lagget försvinner en stund tills den hamnar efter igen.
Det är precis som att man nästan är där, men det bara behövs nåååågot lite mer.
Tänkte så att du inte bara testat att sätta igång en 1080p film och sett att den fungerar i 3 sekunder i början och sen stängt av.
Testade med en 720p film och det fungerar i princip helt smärtfritt. Laggar till ibland vid något tillfälle. Filen är på 4,37gb. Dock kollar jag mest på 1080p filmer så vill ändå att det ska fungera.
Edit3: Efter ytterligare inställningar har jag nu:
802.11n only
20 Mhz
ingen kryptering
Det laggar knappt något, helt godkänt. Ska testa att öppna portar och se om jag får upp det någorlunda till samt att jag slipper köra i 54mbps, den kör i 130mbps just nu.
Edit4: Jag kollade under Status -> WIRELESS -> och ser att mitt trådlösa nätverkskort å datorn kommer upp i 130mbps medan TVIXEN's usb-dongle ligger på runt 26mbps. Borde inte den komma upp högre? Kan det vara det som gör att det laggar till då och då när bandbredden behöver vara högre?
Redigerat av Grodolf, 31 December 2010 - 14:06.
Postad 31 December 2010 - 14:19
Unregisteredf3b7885c
-
Unregisteredf3b7885c
-
Beroende
-
-
1024 inlägg
Det är kanske min USB-dongle till Tvixen som krånglar då. Har du problem med större filer, 12-20gb filer?
Jag kollade på prisjakt när jag sökte efter min USB-dongle och den visar inte rätt, min har ingen antenn utan är en "WLAN 11n Mini USB Adapter". Men det borde fungera ändå tycker man eftersom det är en 11n.
Edit: Om det är till någon hjälp så kan det dröja en stund innan "lagget" kommer. Men när det väl gör det så verkar det som att den "hamnar" efter och det blir ett konstant litet lagg som följer med tills filmen inte kräver så mycket bandbredd (när det inte är något ljud t ex). Då verkar den komma ifatt och lagget försvinner en stund tills den hamnar efter igen. Det är precis som att man nästan är där, men det bara behövs nåååågot lite mer.
Tänkte så att du inte bara testat att sätta igång en 1080p film och sett att den fungerar i 3 sekunder i början och sen stängt av.
Testade med en 720p film och det fungerar i princip helt smärtfritt. Laggar till ibland vid något tillfälle. Filen är på 4,37gb. Dock kollar jag mest på 1080p filmer så vill ändå att det ska fungera.
Edit3: Efter ytterligare inställningar har jag nu: 802.11n only 20 Mhz ingen kryptering
Det laggar knappt något, helt godkänt. Ska testa att öppna portar och se om jag får upp det någorlunda till samt att jag slipper köra i 54mbps, den kör i 130mbps just nu.
Edit4: Jag kollade under Status -> WIRELESS -> och ser att mitt trådlösa nätverkskort å datorn kommer upp i 130mbps medan TVIXEN's usb-dongle ligger på runt 26mbps. Borde inte den komma upp högre? Kan det vara det som gör att det laggar till då och då när bandbredden behöver vara högre?
jag har samma dongle, mini utan antenn. Jag har inte provat 1080p utan bara 720p... jag skal ordna en 1080p och kolla upp detta. Jag tror dock mest på att det har med krypteringen att göra på något vänster. Undersöker detta närmare imorgon. Dock, varför har minin utgått? Va det något knas med den?
Postad 31 December 2010 - 14:50
Grodolf
-
Grodolf
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Kanske där vi har problemet då 
Vad får du för hastighet på din dongle?
Tänkte också på att den har utgått, blev lite fundersam över att det kanske var det som var problemet då.
Säg till imorgon om du får problem med 1080p, ska avvakta lite med och fokusera på att fira ut det här året nu istället. Lagt ner lite för mycket tid på det här de senaste dagarna tycker jag.
Postad 31 December 2010 - 19:00
Unregistered3afe42cc
-
Unregistered3afe42cc
-
Rookie
-
1 inlägg
Jag har för ett tag sedan köpt en N1'a och den har fungerat bra, men nu så tänkte jag se lite filler i 1080p (vilket jag inte gjort tidigare) med stöter på lite problem och kan inte hitta någon lösning, har googlat och felsökt i snart 3 dagar utan att hitta någon lösning. Problemet är att alla 1080p filer börjar hacka när tvixen tar imot mer än ca. 16Mbit/s. Vet detta då jag testat att streama filmen genom min Macbook och Plex. Innan någon frågar så sitter Tvixen kopplad genom elnätet, men detta är inte problemet då det fungerade bra med MACen. Problemet är oberoende Codec på ljud/bild utan uppkommer just i dom partierna i filmerna som innehåller mycket information. Har testat några andra 1080p filer från en USB HD och don fungerar bra... Känns som att det är någon buffert som tar slut men tycker då att samma problem borde uppstå med USB disken. Ingen som har hört om något liknande ?
Redigerat av Unregistered3afe42cc, 31 December 2010 - 19:03.
Postad 05 January 2011 - 08:36
Korvis
-
Korvis
-
Forumräv
-
-
839 inlägg
Någon som kört in nya FW 2.0.7 än? Verkar den vettig? Ska ju tydligen lösa bl. a problemet med svartskärm på vissa mkv-filer...
Jag har nu själv kört in 2.0.7 och kan meddela att problemet är löst och nu funkar även dessa mkv-filer klockrent!
Postad 05 January 2011 - 14:01
Yonder
-
Yonder
-
Rookie
-
7 inlägg
Jag har problem med att köra Tvixen i 1080p (både 50 och 60 Hz). Då jag väljer ett 1080p-läge så börjar bilden hoppa till med någon sekunds intervall, och man ser även att Tvn tappar signalen då det kommer upp en liten label i hörnet som visar signal (detta sker endast vid byte av källformat) med samma intervall. 1080i fungerar bra, men det känns irriterande att inte kunna köra den i högsta läget. Tvn skall utan tvekan kunna köra det (Panasonic TH-42PZ800). Jag har ingen blurayspelare men från laptopen fungerar hdmi fint. Har även testat med en annan HDMI-kabel.
Någon annan som haft liknande problem? Jag kör 2.0.7.
Postad 10 January 2011 - 17:28
wolfpack
-
wolfpack
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Kan man inte stänga av ljudet via HDMI?.
Mina päron har den kopplad via HDMI direkt till tv'n och till förstärkaren via optisk. Oavsett inställning så skickar den ljud till tv'n via HDMI. Dom vill inte hålla på och skruva ljudet upp/ner varje gång dom byter bildkälla.
Någon som vet om man kan stänga av ljudet genom HDMI?
Tack på förhand
Robban
Postad 10 January 2011 - 20:25
Korvis
-
Korvis
-
Forumräv
-
-
839 inlägg
En annan fundering:
Har läst i andra trådar att när man ansluter en Bluray-spelare så ska man ställa in den så den skickar ut 1080p/24 för att det ska bli rätt bildhantering av filmer på TVn.
Borde det då inte va likadant med Tvixen? Men i den kan man ju inte välja 24, bara 50 eller 60Hz ???
Nu funkar detta klockrent ändå för mig, men jag tycker inte det borde göra det.
Någon som kan förklara hur det hänger ihop?
Postad 10 January 2011 - 22:36
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1310 inlägg
Jodå, du kan aktivera 24p-output på N1an. Funkar toppen
Postad 11 January 2011 - 21:43
Korvis
-
Korvis
-
Forumräv
-
-
839 inlägg
Jodå, du kan aktivera 24p-output på N1an. Funkar toppen
Jag har inte det alternativet i menyn videoutgång på min N1:a. Beror detta på att min N1:a inte är ansluten till en Full HD TV? (bara HD ready i dagsläget) Kör med FW 2.0.7
Postad 12 January 2011 - 11:00
nismo
-
nismo
-
Användare
-
-
154 inlägg
Jag har inte det alternativet i menyn videoutgång på min N1:a. Beror detta på att min N1:a inte är ansluten till en Full HD TV? (bara HD ready i dagsläget) Kör med FW 2.0.7
Prova att ändra till 1080p tex, jag tror i tex 720p läget så finns ej det valet.. skumt nog..
Postad 12 January 2011 - 18:31
Korvis
-
Korvis
-
Forumräv
-
-
839 inlägg
Jag kan på videoutgången välja mellan följande inställningar:
NTSC
PAL
720p 50Hz
720p 60Hz
1080i 50Hz
1080i 60Hz
1080p 50Hz
1080p 60Hz
Ingen 24Hz så långt ögat kan nå...
Postad 12 January 2011 - 18:41
Mr. A
-
Mr. A
-
Lärjunge
-
-
272 inlägg
24Hz-inställningar gör man längst ner i "Video auto". Där kan man ställa in så att Tvixen automatiskt byter till rätt hz-output när man startar en film.
Postad 12 January 2011 - 18:43
ollo
-
ollo
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Ingen 24Hz så långt ögat kan nå...
Längre ner i menyen finns "Video Auto Switch" under där finns 24Hz alternativet, se bild.
tvixn1meny.JPG 29.38K
0 Antal nerladdningar
Postad 12 January 2011 - 18:43
evoke
-
evoke
-
Rookie
-
5 inlägg
Går bara om man har 1080p (eller 1080i) som vald upplösning har jag för mig.
Postad 13 January 2011 - 18:45
Korvis
-
Korvis
-
Forumräv
-
-
839 inlägg
Längre ner i menyen finns "Video Auto Switch" under där finns 24Hz alternativet, se bild.
tvixn1meny.JPG 29.38K
0 Antal nerladdningar
Aha...äntligen lite klarhet i detta. Tack till er alla för visat intresse.
Postad 14 January 2011 - 17:42
Messerschmitt
-
Messerschmitt
-
Rookie
-
1 inlägg
Finns det något sätt att få TViX N1 att visa ts-filer med inbakad undertext av typ .tlt (teletext)? Tex VLC klarar att visa teletext.
Om jag försöker spela upp ts-filen med TViX N1 så går det inte att få fram någon text men både ljud och bild fungerar.
Finns det något sätt att komma tillrätta med problemet? Drivrutinen är senaste version 2.08.
Redigerat av Messerschmitt, 14 January 2011 - 22:52.
Postad 14 January 2011 - 22:50
Unregistered01459b4c
-
Unregistered01459b4c
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
.
Redigerat av Unregistered01459b4c, 14 January 2011 - 23:17.
Postad 16 January 2011 - 19:36
Headbanger
-
Headbanger
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Hej!
Har fått hjälp här förut att få igång Tvixen och är nu desperat igen..
Skaffade mig en Netgear Ready NAS Duo som jag flyttat över all media till och trodde att jag skulle kunna köra NFS utdelning mot Tvixen. Det SKA funka med uppenbarligen inte för mig.
Min "setup":
router Linskys WRT610N
Netgear Ready NAS Duo
Tvix HD N1
Har skapat och delat ut en mapp "media" på Nasen som delas ut med NFS. Under den har jag 3 mappar, film, bilder, musik.
På tvixen dyker den upp och går att koppla, Tvixen lägger till ett c, alltså /c/media. Så långt allt bra, men när jag går in på disken så dyker bara mapparna upp. Alltså bilder, filmer mm och underkataloger. Men inga filer alls.
Har testat att byta namn på mappen från Media till Tvixhd1, photo mm... inget hjälper.
Hur är det korrekta sättet att göra detta? Har googlat men tycker att jag gör rätt.
Tips? Någon med liknande setup som kan förklara hur han/hon gjort?
Tacksam för hjälp!
/Johan
Postad 16 January 2011 - 20:20
Flintstone
-
Flintstone
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Det låter lite som samma problem som jag hade. Jag såg iofs en del av filerna men inte alla. Det gick dessutom inte att spela vissa av dem som syntes. Tyvärr är jag inte helt 100 på hur jag löste det eftersom jag testade så många olika grejer men plötsligt var det som om proppen gick ur! Allt fungerade perfekt, såg ut som det skulle och alla filer gick att spela! Jag tror att lösningen var att jag ställde in en nätverksdisk på TViXen. Jag kör med Netgear Stora NAS och den har ju tre root kataloger som inte går att ta bort eller byta namn på. Jag skapade därför en mapp under root "FamilyLibrary" som heter "Video" (detta för att det ska funka med coverarts och annat i TViXen) och pekade på mappen via nätverksinställningar i TViXen. Det lustiga var ju att det gick att se en hel del filer utan att göra denna manöver vilket lurade mig lite... Du kanske redan fixat detta men det var vad jag kunde tänka på. Mvh /Fred
Postad 16 January 2011 - 22:48
Headbanger
-
Headbanger
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Det låter lite som samma problem som jag hade. Jag såg iofs en del av filerna men inte alla. Det gick dessutom inte att spela vissa av dem som syntes.
Tyvärr är jag inte helt 100 på hur jag löste det eftersom jag testade så många olika grejer men plötsligt var det som om proppen gick ur! Allt fungerade perfekt, såg ut som det skulle och alla filer gick att spela!
Jag tror att lösningen var att jag ställde in en nätverksdisk på TViXen. Jag kör med Netgear Stora NAS och den har ju tre root kataloger som inte går att ta bort eller byta namn på. Jag skapade därför en mapp under root "FamilyLibrary" som heter "Video" (detta för att det ska funka med coverarts och annat i TViXen) och pekade på mappen via nätverksinställningar i TViXen.
Det lustiga var ju att det gick att se en hel del filer utan att göra denna manöver vilket lurade mig lite...
Du kanske redan fixat detta men det var vad jag kunde tänka på.
Mvh /Fred
Det är exakt samma problem jag har. Har testat att byta namn på mappar/mapparna och dela ut på olika sätt men det är samma problem. Mapparna syns, ibland har jag lyckats få upp filer också men det är max 5 filer som syns, har man fler i mappen försvinner alla. Det går heller inte att titta på någonting, tvixen skriker om att formatet inte stöds vilket inte stämmer. Samma filer funkar via Tvix NetShare. Ska det vara såhär krångligt att få denna produkt att fungera enligt produktbeskrivning??
Postad 16 January 2011 - 22:59
Flintstone
-
Flintstone
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Har du testat att navigera dig fram till rätt mapp via nätverksinställningarna i TViXen? Har du i så fall testat att pinga NASen så att du vet att kopplingen är OK?
Edit:
Såg nu att du valt att köra NFS...jag gick och kollade min inställning och jag kör Samba. Ska jag vara ärlig så vet jag inte vad skillnaderna är mellan dem men det fungerar ju fint för mig att köra Samba och då behöver jag inte veta mer!
Redigerat av Flintstone, 16 January 2011 - 23:12.
Postad 17 January 2011 - 14:18
Yonder
-
Yonder
-
Rookie
-
7 inlägg
Jag har problem med att köra Tvixen i 1080p (både 50 och 60 Hz). Då jag väljer ett 1080p-läge så börjar bilden hoppa till med någon sekunds intervall, och man ser även att Tvn tappar signalen då det kommer upp en liten label i hörnet som visar signal (detta sker endast vid byte av källformat) med samma intervall. 1080i fungerar bra, men det känns irriterande att inte kunna köra den i högsta läget. Tvn skall utan tvekan kunna köra det (Panasonic TH-42PZ800). Jag har ingen blurayspelare men från laptopen fungerar hdmi fint. Har även testat med en annan HDMI-kabel.
Någon annan som haft liknande problem? Jag kör 2.0.7.
Ingen skillnad med 2.0.8. Ingen annan som upplevt problem med 1080p på 50/60 eller 24 Hz?
Postad 17 January 2011 - 20:45
wolfpack
-
wolfpack
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Kan man inte stänga av ljudet via HDMI?.
Mina päron har den kopplad via HDMI direkt till tv'n och till förstärkaren via optisk. Oavsett inställning så skickar den ljud till tv'n via HDMI. Dom vill inte hålla på och skruva ljudet upp/ner varje gång dom byter bildkälla.
Någon som vet om man kan stänga av ljudet genom HDMI?
Tack på förhand
Robban
Ingen?
Postad 17 January 2011 - 22:26
adde1337
-
adde1337
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Hej... !!!
Är riktigt dålig på allt som har mediaspelare o TV apparater o göra. Ni får ursäkta nooben
Men jag har en fråga
1) Kan man köra "fågelscenen" på N1:an ? Har det kommer en uppdatering, som klarar av o spela upp de höga bitraten(?)
Postad 18 January 2011 - 07:09
kusen
-
kusen
-
Forumräv
-
-
714 inlägg
Nej, den fixar inte fågelscenen. Vad gäller uppdateringar så kan endast Dvico svara på det men jag skulle inte gissa på att en patch fixar det i framtiden utan att hårdvaran helt enkelt är för klen för denna. Men det är endast min personliga gissning.
Postad 18 January 2011 - 09:35
adde1337
-
adde1337
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Nej, den fixar inte fågelscenen. Vad gäller uppdateringar så kan endast Dvico svara på det men jag skulle inte gissa på att en patch fixar det i framtiden utan att hårdvaran helt enkelt är för klen för denna. Men det är endast min personliga gissning.
Okej. Tack så mycket. Funderar på att köpa en N1:a, men jag är osäker Letar efter något i ca 1000 kr klassen Har det kommit någon uppföljare till N1 som klarar fågelscenen, eller finns det någon mediaspelare som klarar fågelscenen i den prisklassen? I övrigt, vad tycker du om mediaspelaren? Har den fungerat bra och så? Hur fungerar det när man laddar hem en vanlig 1080p film med inbäddad text? Skulle du rekommendera den?
Postad 18 January 2011 - 13:25
Tigerofsweden
-
Tigerofsweden
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
vad är det för en fågelscen i pratar om ? måste prova den på min tvix ...
Postad 18 January 2011 - 13:31
adde1337
-
adde1337
-
Amatör
-
-
53 inlägg
vad är det för en fågelscen i pratar om ? måste prova den på min tvix ...
Sök på Killer sample HD på google, borde då komma upp en torrent från piratebay
Postad 18 January 2011 - 13:58
Tigerofsweden
-
Tigerofsweden
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
hur i hela hisingen funkar det med upplösningen om man bara har full hd på datorn ?
Postad 18 January 2011 - 18:18
Korvis
-
Korvis
-
Forumräv
-
-
839 inlägg
På Canman.se finns en patch för HD-audio.
Funkar den oavsett vilken FW man har? Eller finns det olika patchar att få tag på, och i så fall vart?
Fixar patchen även DTS HD?
Postad 18 January 2011 - 18:43
kusen
-
kusen
-
Forumräv
-
-
714 inlägg
Okej. Tack så mycket. Funderar på att köpa en N1:a, men jag är osäker
Letar efter något i ca 1000 kr klassen
Har det kommit någon uppföljare till N1 som klarar fågelscenen, eller finns det någon mediaspelare som klarar fågelscenen i den prisklassen?
I övrigt, vad tycker du om mediaspelaren? Har den fungerat bra och så? Hur fungerar det när man laddar hem en vanlig 1080p film med inbäddad text? Skulle du rekommendera den?
Jag tycker att för 1000kr får man väldigt mycket för pengarna. Om någon annan spelare klarar av fågelscenen får andra svara på men jag skulle nog dessvärre gissa på att de flesta INTE klarar av den. En nyare spelare är dock D-Link Boxee Box DSM-380, som kanske skulle kunna vara en sådan kandidat. Men då hamnar du även runt 2000kr sträcket. Men andra lär fylla på här och rätta mig snart  Som sagt, jag är nöjd med Tvixen och t.o.m två, skall köpa en 3:e så fort jag köpt en till TV (väntar forfarande på DVB-T2 apparaterna och att det skall finnas fler än Sonys att välja bland). Den ena har jag i sovrummet till en 42 plasma och den andra i biorummet, som driver en full-HD projje. Jag har ytterst få saker att klanka ner på. Visst, fågelscenen fixar det inte...men jag har endast haft två filmer som "hackat" till i några filmfrekvenser där bitraten vari hög. Och då har jag haft tvixarna i över ett år. Inbäddad text funkar vad jag vet, även om jag i de flesta fall kört med .srt filer vid sidan om. Det som irriterat mest är att det, fortfarande, finns en nån bugg som gör att spelaren låser sig vid uppstart. Låsningarna har dock aldrig uppträtt när man väl startat en film. Men när det väl händer måste man rycka strömmsladden (då fjärren eller knappen på tvixen inte funkar då). Kort sammanfattat: Jag rekommenderar den varmt.
Postad 18 January 2011 - 19:50
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
På Canman.se finns en patch för HD-audio.
Funkar den oavsett vilken FW man har? Eller finns det olika patchar att få tag på, och i så fall vart?
Fixar patchen även DTS HD?
Du behöver olika patchar för olika FW. Bör stå på Canmans sida vilken FW den hör till. För Dolby HD behövs ingen patch. Patchen är för DTS HD då DTS vägrar licensiera ut DTS HD till TVIX. (Så någon "snäll själ" släpper då och då uppdaterade patchar så att DTS fungerar.)
Postad 18 January 2011 - 20:29
adde1337
-
adde1337
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Jag tycker att för 1000kr får man väldigt mycket för pengarna. Om någon annan spelare klarar av fågelscenen får andra svara på men jag skulle nog dessvärre gissa på att de flesta INTE klarar av den. En nyare spelare är dock D-Link Boxee Box DSM-380, som kanske skulle kunna vara en sådan kandidat. Men då hamnar du även runt 2000kr sträcket. Men andra lär fylla på här och rätta mig snart 
Tack så mycket för din sammanfattning . Jag hoppas det finns någon som kan luska ut. Om det finns en "bättre" i samma prisklass. _______________________________________________________________ Spelar den upp DVDmenyerna?, kan N1:an spela upp .iso eller .img? Tack på förhand! Jättesnällt! EDIT: * Har du testat streama filmer (720p och 1080p). Flyter det på bra? Krävs det en bra dator för att det ska flyta på bra (har en riiiktigt kass dator)? * I och med att N1:an inte har en hårddisk. Kan man på något sätt dela ut sin hårddisk till N1:an, så att den kan ta direkt därifrån (för att slippa hålla på med USB sticka)? Åter igen. TACK!
Redigerat av adde1337, 18 January 2011 - 20:40.
Postad 18 January 2011 - 21:27
Korvis
-
Korvis
-
Forumräv
-
-
839 inlägg
Du behöver olika patchar för olika FW. Bör stå på Canmans sida vilken FW den hör till. För Dolby HD behövs ingen patch. Patchen är för DTS HD då DTS vägrar licensiera ut DTS HD till TVIX. (Så någon "snäll själ" släpper då och då uppdaterade patchar så att DTS fungerar.)
Verkar bara som dom har patch till 2.0.3. Jag har nu 2.0.7 och då undrar jag om man kan gå tillbaka till gamla 2.0.3 utan att det blir problem? Och sen köra in patchen i så fall. Är det möjligen någon som sett till patchar för 2.0.7 eller rent av 2.0.8?
Postad 19 January 2011 - 12:38
Sailfast
-
Sailfast
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Verkar bara som dom har patch till 2.0.3. Jag har nu 2.0.7 och då undrar jag om man kan gå tillbaka till gamla 2.0.3 utan att det blir problem? Och sen köra in patchen i så fall.
Är det möjligen någon som sett till patchar för 2.0.7 eller rent av 2.0.8?
Det finns bluecore-patch till 2.0.5 och samma ska tydligen funka till 2.0.7, jag har dock inte provat ännu. Mer info finns på forumet på mpcclub.com
Postad 19 January 2011 - 18:30
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Tack så mycket för din sammanfattning . Jag hoppas det finns någon som kan luska ut. Om det finns en "bättre" i samma prisklass. _______________________________________________________________
Spelar den upp DVDmenyerna?, kan N1:an spela upp .iso eller .img? Tack på förhand! Jättesnällt!
EDIT: * Har du testat streama filmer (720p och 1080p). Flyter det på bra? Krävs det en bra dator för att det ska flyta på bra (har en riiiktigt kass dator)?
* I och med att N1:an inte har en hårddisk. Kan man på något sätt dela ut sin hårddisk till N1:an, så att den kan ta direkt därifrån (för att slippa hålla på med USB sticka)?
Åter igen. TACK!
JA !. Spelar den upp DVDmenyerna?, JA !. (på bägge) kan N1:an spela upp .iso eller .img? INGA PROBLEM. DATORN STREAMAR DATAN DIREKT. DEN BEHÖVER EJ KODA OM DEN. Har du testat streama filmer (720p och 1080p). Flyter det på bra? Krävs det en bra dator för att det ska flyta på bra (har en riiiktigt kass dator)? KOPPLA TVIX VIA NÄTVERK DIREKT TILL PC/NAS VIA SMB ELLER NFS. I och med att N1:an inte har en hårddisk. Kan man på något sätt dela ut sin hårddisk till N1:an, så att den kan ta direkt därifrån (för att slippa hålla på med USB sticka)?
Postad 19 January 2011 - 20:43
Flintstone
-
Flintstone
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
KOPPLA TVIX VIA NÄTVERK DIREKT TILL PC/NAS VIA SMB ELLER NFS. I och med att N1:an inte har en hårddisk. Kan man på något sätt dela ut sin hårddisk till N1:an, så att den kan ta direkt därifrån (för att slippa hålla på med USB sticka)?
Självklart. Du tror väl inte att N1:an är begränsad till USB-minne? Du kan koppla via nätverk, köra extern USB-disk, WiFi etc. Jag kör min mot NAS via trådat nätverk, på så sätt behöver min dator inte vara igång och det enda jag har vid sovrumsTVn är TViXen, inga andra apparater.
Postad 19 January 2011 - 21:41
adde1337
-
adde1337
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Självklart. Du tror väl inte att N1:an är begränsad till USB-minne? Du kan koppla via nätverk, köra extern USB-disk, WiFi etc.
Jag kör min mot NAS via trådat nätverk, på så sätt behöver min dator inte vara igång och det enda jag har vid sovrumsTVn är TViXen, inga andra apparater.
Hur fungerar NAS ?. Hur kommer man åt filerna om datorn är avstängd :S?
Postad 19 January 2011 - 21:54
Flintstone
-
Flintstone
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Nu får du nog använda dig av en mycket bra sida som heter Google, www.google.com är adressen. Där skriver du in de saker som du vill lära dig mer om så kommer du hitta massor av bra information.
Postad 19 January 2011 - 22:07
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1310 inlägg
Hur fungerar NAS ?. Hur kommer man åt filerna om datorn är avstängd :S?
Japp, föregående sa det rätt bra, men att enbart hänvisa till Google kan vara aningen "kyligt" svar på ett forum kanske. Kortfattat: NAS = Network Attached Storage Dvs lagring som är anslutet till nätverket. Istället för USB som du kopplar till datorn så har "lådan" nätverksuttag som du kopplar till din switch/router och därmed kommer åt den från valfri annan utrustning i ditt nätverk. "Låda" kan vara allt från en enda disk till större kabinett med plats för flera diskar.
Postad 19 January 2011 - 22:15
adde1337
-
adde1337
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Japp, föregående sa det rätt bra, men att enbart hänvisa till Google kan vara aningen "kyligt" svar på ett forum kanske.
Kortfattat: NAS = Network Attached Storage Dvs lagring som är anslutet till nätverket. Istället för USB som du kopplar till datorn så har "lådan" nätverksuttag som du kopplar till din switch/router och därmed kommer åt den från valfri annan utrustning i ditt nätverk. "Låda" kan vara allt från en enda disk till större kabinett med plats för flera diskar.
Tack så mycket
Postad 19 January 2011 - 22:28
Flintstone
-
Flintstone
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Japp, föregående sa det rätt bra, men att enbart hänvisa till Google kan vara aningen "kyligt" svar på ett forum kanske.
Kyligt må så vara men ibland blir man lite trött på forummedlemmar som på något sätt tar för givet att man ska få allt förklarat för sig. Denna tråd handlar om TViX N1 och skrivs det något perifert här som man inte förstår så tycker jag det åligger en själv att först själv försöka ta reda på vad det är. Annars skulle alla trådar spåra iväg något fruktansvärt. Om man inte vet vad USB är ska det också förklaras i denna tråd? HDMI? .ISO? Ja, ni fattar nog min poäng... Jag är oftast väldigt hjälpsam på olika forum men det gäller bara om frågeställaren försökt hitta befintlig information på egen hand. Forum är inte supportavdelningar med avlönad personal utan här finns folk som ställer upp gratis för att hjälpa med sina egna kunskaper. Nu kan vi återgå till att prata om TViXen tycker jag.
Postad 19 January 2011 - 22:33
adde1337
-
adde1337
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Ja... Det lutar faktiskt åt en N1:a, men jag blev dock orolig p.g.a den inte klarar "fågelscenen". Undra hur många filmer som har lika hög bitrate(heter det så)?
Finns det någon mediaspelare som klarar "fågelscenen" som är i den prisklassen. Någon uppföljare av N1:an kanske?
Postad 19 January 2011 - 23:42
Flintstone
-
Flintstone
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
LäsvärtOm jag har förstått saken rätt så är "fågelscenen" extrem så att välja bort en spelare bara för ett en scen i en film inte funkar 100%-igt tycker jag inte är vettigt. Läs istället alla vittnesmål om att TViXen är det bästa man kan få för 1000 spänn och att folk är supernöjda med den. Med all respekt Adde, men du verkar inte vara en high end-användare så att du skulle få problem med en massa filmer för att dina krav är för höga tror jag inte är så sannolikt. Jag är själv inte en high end-användare, har inte ens TViXen kopplad till en full HD-TV, och har därför heller aldrig haft problem med att TViXen inte klarar det jag vill spela upp. Visst har jag haft problem men det har haft att göra med att det varit fel på filerna eller mitt egna handhavande, inte TViXens kapacitet. Du kan nog lugnt skaffa dig en TViX och bli nöjd med dess kapacitet. Läs igenom hela den här tråden så kommer du lära dig hur du ska hantera den. Det är inte så enkelt som att koppla in en DVD eller BlueRay-spelare, det krävs en del fipplande innan man får ordning på allt och manualen är inte den allra bästa. Dock finns i princip allt redovisat i den här tråden för att man ska få igång den. Lycka till!
Redigerat av Flintstone, 19 January 2011 - 23:43.
Postad 20 January 2011 - 06:23
adde1337
-
adde1337
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Läsvärt
Om jag har förstått saken rätt så är "fågelscenen" extrem så att välja bort en spelare bara för ett en scen i en film inte funkar 100%-igt tycker jag inte är vettigt. Läs istället alla vittnesmål om att TViXen är det bästa man kan få för 1000 spänn och att folk är supernöjda med den.
Med all respekt Adde, men du verkar inte vara en high end-användare så att du skulle få problem med en massa filmer för att dina krav är för höga tror jag inte är så sannolikt. Jag är själv inte en high end-användare, har inte ens TViXen kopplad till en full HD-TV, och har därför heller aldrig haft problem med att TViXen inte klarar det jag vill spela upp. Visst har jag haft problem men det har haft att göra med att det varit fel på filerna eller mitt egna handhavande, inte TViXens kapacitet.
Du kan nog lugnt skaffa dig en TViX och bli nöjd med dess kapacitet. Läs igenom hela den här tråden så kommer du lära dig hur du ska hantera den. Det är inte så enkelt som att koppla in en DVD eller BlueRay-spelare, det krävs en del fipplande innan man får ordning på allt och manualen är inte den allra bästa. Dock finns i princip allt redovisat i den här tråden för att man ska få igång den.
Lycka till!
Jag tror säkert att jag kommer bli nöjd med N1:an. Jag tänker dock mer i ett framtidsperspektiv, då det säkert kommer komma fler och fler filmer som "fågelscenen". Jag kommer inte ha råd att byta spelare framöver (är student). Det är därför jag vill ha något som måste "hålla måttet"  det lutar dock mot en N1:a
Redigerat av adde1337, 20 January 2011 - 06:24.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|