Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Epson lanserar nya projektorer

1011 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Digital Video Essentials (US) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 8,39 (43) Inga priser
Epson EH-TW5900 (Projektorer) 5 8,91 (22) Inga priser
Epson EH-TW6000 (Projektorer) 8 8,06 (15) Inga priser
Epson EH-TW9000 (Projektorer) 5 9 (16) Inga priser
Epson EH-TW9000W (Projektorer) 4 7,25 (3) Inga priser
Epson EH-TW6000W (Projektorer) 5 8,33 (2) Inga priser
38 relaterade trådar
Bildkalibrering (3789 inlägg) 9 mån sedan
Samsung PS50B551 (613 inlägg) 4 år sedan
EPSON EH-TW9000 (271 inlägg) 6 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 8 år sedan
Epson TW5900 (200 inlägg) 8 år sedan
* Officiell Tråd - Panasonic PT-AE4000 * (811 inlägg) 9 år sedan
Digital Video Essentials HD Basics ? (43 inlägg) 9 år sedan
Ljudkvaliten i filmmusiken & konsärerna på Ultra HD Blu-ray skivor? (6 inlägg) 9 år sedan
Epson TW9100W (7 inlägg) 9 år sedan
Faktatråd (193 inlägg) 10 år sedan
TW6000W ljud vid Autoiris aktiverat? (1 inlägg) 10 år sedan
Problem med trådlöst till Epson EH-TW6000W (15 inlägg) 11 år sedan
Projektor epson tw5900 blinkar rött??? (3 inlägg) 11 år sedan
Panasonic PT-AT5000E (163 inlägg) 11 år sedan
3D glasögon alternativ till Epson tw5900/tw6000 (52 inlägg) 11 år sedan
Någon med en Epson TW5900? (71 inlägg) 11 år sedan
Val av projektor, mindre biorum källare (8 inlägg) 12 år sedan
Biorum (25 inlägg) 12 år sedan
Kommer det ngn mellandagsrea för projektorer? (11 inlägg) 12 år sedan
Kommentarer till Mitt hembiobygge. av Drejaregatan (13 inlägg) 12 år sedan
Tw3200 vs Hw30 (3 inlägg) 12 år sedan
Köpa 3D Projektor (28 inlägg) 12 år sedan
Optoma HD23 & HD230X (17 inlägg) 12 år sedan
Projektor med hög max zoom (2 inlägg) 12 år sedan
JVC DLA-X30 vs Epson EH-TW9000 (323 inlägg) 12 år sedan
TW5900 2-2 eller 2-3 pulldown (nerdragning) vad ska man välja? (19 inlägg) 12 år sedan
126 timmar på ny epson tw6000w?! (6 inlägg) 12 år sedan
Kalibreringsvideo ? (19 inlägg) 12 år sedan
PS3(tjock) 3D (4 inlägg) 13 år sedan
LG AF115 vs Epson EH-TW5900 (10 inlägg) 13 år sedan
Projektorer utan buggar och med lugn/behaglig bild (49 inlägg) 13 år sedan
Hemmabioplanering i ett vardagsrum (10 inlägg) 13 år sedan
Kalibrera bilden - klarar man detta som glad amatör? (2 inlägg) 13 år sedan
Någon som prövat netonnets dukar? (5 inlägg) 13 år sedan
Hur kalibrerar man på bästa sätt? (5 inlägg) 14 år sedan
Hur svårt ska det vara.. tusan.. (32 inlägg) 14 år sedan
Inställningar för LG 50" Plasma 50PK350N (5 inlägg) 14 år sedan
DVE (Digital Video Essentials) på blueray eller dvd ? (41 inlägg) 15 år sedan

Postad 27 februari 2012 - 01:14

tsartiis
  • tsartiis
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
Filmfanatiker: Aah håller med. Svärta svärta svärta! Köpte en gång i begynnelsen en pioneer plasma som var bra på alla sätt och vis men hade en så urbota dålig svärta att jag var tvungen att sälja den. Tror dock dom ryckte upp sig året därpå.

Har nu tittat ett antal timmar på min TW6000 och kan bara konstatera att jag är supernöjd. Satt innan med en lånad
Sony VPL-HS60 med slö lampa. Vilken skillnad i bild, satt bara och njöt i några dagar. Tycker att bilden är en av de bättre. vist förstår jag att om jag lägger på det dubbla i pris eller varför inte det tio dubbla så är det klart att jag får en bättre bild.Men om jag jämför med Optoma HD33 så tycker jag personligen att 6000 är vassare. Nu har jag kollat på några 3D-filmer och upptäcker att det är ganska tröttsamt för ögonen. Tycker annars att 3D är riktigt bra och alldeles för roligt för att sluta titta. Men kanske i måttliga doser och inte när man är som tröttast.

Ni som kollar mycket på 3D är det lika för er?
Om det är så tycker ni då att man vänjer sig?

Aha, kommer oxo komma från en sony vpl hs60 med runt 800h på lampan. Hoppas jag blir lika nöjd med min som du med din. Dock har jag valt en annan modell än den du valt, men ska nog funka det med.

Jasså, trött av 3d'en? Har du prövat leka med stereoseparationen något`?

Redigerat av tsartiis, 27 februari 2012 - 01:16.

Postad 27 februari 2012 - 16:00

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0

Har nu tittat ett antal timmar på min TW6000 och kan bara konstatera att jag är supernöjd. Satt innan med en lånad
Sony VPL-HS60 med slö lampa. Vilken skillnad i bild, satt bara och njöt i några dagar. Tycker att bilden är en av de bättre. vist förstår jag att om jag lägger på det dubbla i pris eller varför inte det tio dubbla så är det klart att jag får en bättre bild.Men om jag jämför med Optoma HD33 så tycker jag personligen att 6000 är vassare. Nu har jag kollat på några 3D-filmer och upptäcker att det är ganska tröttsamt för ögonen. Tycker annars att 3D är riktigt bra och alldeles för roligt för att sluta titta. Men kanske i måttliga doser och inte när man är som tröttast.

Ni som kollar mycket på 3D är det lika för er?
Om det är så tycker ni då att man vänjer sig?

Jag kan nog känna av lite trötthet eller liknande när jag tittat på 3D. Fast inte så mycket så jag väljer bort det. Finns filmen i 3D så är det det som gäller.

Postad 27 februari 2012 - 16:44

DanAkaPharao
  • DanAkaPharao
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Tog hem en TW9000W i fredags, gjorde lite ont i magen på väg hem, men när mörkret kom blev jag helt salig (duken är under tillverkning så jag kör mot dåligt spacklad vit vägg). Grymt nöjd måste jag säga, trots att kör mot väggen slår det TV:n oavsett.

Blir trött som attans av 3D och känner av det med en gång. Bara provat side by side än så länge och korta stunder, men inte helt säker på att jag pallar en hel film, kanske är det bättre med de andra teknikerna som finns alt. med en riktig duk?!

Provade Starhawk demot och något annat liknade spel (både 3rd person shooter) och det led inget av input lag som jag kände, kanske värre med bilspel eller vanlig 1PS, får väl prova GT4 och NFS senare och se hur det är.

Postad 27 februari 2012 - 16:56

tsartiis
  • tsartiis
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
DanakaPharao: aaah låter härligt. Precis en sån jag ska få snart.

Men blir lite orolig över att folk inte orkar/blir trötta/får huvudvärk osv av 3D'en. Inte bra, inte bra... Hur kommer det sig och finns det någon lösning på problemet?

Postad 27 februari 2012 - 20:17

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2 602 inlägg
  • 0
Tråkigt att endel blir trötta av 3d bilden. Personligen har jag inte märkt av nåt sånt, men sånt där brukar vara lite från person till person. En del lider som ... av rbe på dlp projektorer, medan andra aldrig knappt märker av det. Verkar vara likadant med 3d i det fallet, att det beror lite från person till person som sagt. Men väldigt beklagligt för de som lider av det.

Postad 27 februari 2012 - 21:39

DanAkaPharao
  • DanAkaPharao
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Well, lirade lite GT5 (efter ha uppdaterat med över 2Gb filer) men den vägrade ge mig 3D, släppte inte ens in mig i menyn (GT5 alltså). Samma sak med Canal Digital, där var jag tvungen att sätta side by side, likaså när jag körde en Coyote och Road runner via PS3 Media server, där fick jag också ställa in manuellt.

Använder WirelessHD genom en Onkyo TX-NR609 i denna sitter min satelit box och PS3 (via HDMI). Enl. manulen skall den köra 3D automatiskt, vilket inte lirar hos mig.

Ang. huvudvärken vid 3D, så kan det vara att jag projicerar mot en vägg och en helt slät yta, dessutom sitter jag lite i vinkel just nu (på ca 5,5-6m avstånd), har inte fått upp projjen i taket än (snedtak, behövde beställa grejer). Vet att ni när jag provat i butik så kan jag inte minnas att jag haft denna känslan, varken på TV eller projje.

Å andra sidan så är det två sidor med varningar ang. 3D i manualen, så det är nog inte för alla.

Postad 27 februari 2012 - 22:01

Unregisteredff8970c5
  • Unregisteredff8970c5
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Köpte min TW9000 i början på januari, har stora problem med crosstalk i textningen.

Har provat ett flertal olika uppsättningar av 3D BD-spelare b.l.a. Onbynetonnet 1.2, Pioneer BDP-140, Philips BDP-9600-12, 1 st dator med 3D, kör Supras HDMI-kabel V1.4, allt körs genom Onkyos TX-NR609.

Har även kopplat BD-spelarna direkt till projjen med samma tråkiga resultat.

Jag köpte projjen hos Hemmabiobutiken som har testat den och enligt dom finns inga problem (dom kör en Oppo BDP-93 direkt till projjen), mycket konstigt att jag har problem med alla uppsättningar (Onkyon och Philipsen har samma videochip som Oppon).

3D i sig själv är en upplevelse, jag har inga problem med huvudvärk, men crosstalken i textningen är en stor källa till besvikelse.

När det gäller 3D automatiken, har jag samma problem som dig, DanAkaPharao att projjen inte slår om när man stoppar in en 3D-film i spelaren (har en 3DTV som slår om automatiskt direkt till 3D).

Nu har jag kontaktat Epson direkt, så får vi se vad dom har att säga.

En fråga är om andra har samma problem som jag har?!

Postad 27 februari 2012 - 22:50

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2 602 inlägg
  • 0
Så här blir det när jag sätter i en 3D film, det kommer upp ett medelande på skärmen med lite varnings text angående 3D. Sen får jag trycka ok på fjärren, så går projektorn upp i 3D läget och filmen går igång. Har ni Automatiskt inställt i menyn?

Postad 28 februari 2012 - 00:46

DanAkaPharao
  • DanAkaPharao
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
crosstalk? Är detta en fördröjning mellan ljud och text eller enbart ett bildfenomen? Försökte googla ordet men får bara upp ang. ljud, så berätta gärna, så skall jag säga om jag upplever samma sak.

Min 3D är satt till Auto, men då funkar det inte.

Både jag och tweeker kör Onkyo NR-609, någon annan med samma problem som inte inte NR-609? Om inte, så är det troligen relaterat till modellen från Onkyo, var väl någon har som som hade största modellen NR-1009, samma problem där eller är det Epson.

Hur som helst, 3D var inte det jag köpte den för, så detta lever jag med för stunden, är fortfarande betagen av hur bildstorleken kompleterar ljudet. Nu känns det äntligen komplett och är hänförd varje gång jag kör på en film, trots att saknar duk än så länge.

Postad 28 februari 2012 - 01:32

Unregisteredff8970c5
  • Unregisteredff8970c5
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Crosstalk=dubbeltext eller bild i 3Dläge.

Jag har 3D läget inställt på automatiskt.

Eftersom jag har testat alla BD-spelare direktkopplade till projjen och ingen har startat i 3D läge automatiskt så kan det ju knappast vara Onkyon.

Du har rätt i projjen ger en mycket bra bild, men jag för min del har betalat för en 3D funktion som inte fungerar fullt ut.

Får bli lite fler tester.

Postad 28 februari 2012 - 13:10

Hays
  • Hays
  • Beroende

• 1 183 inlägg
  • 0
Jag har kört 3d blu-ray från ps3 och då slår projektorn automatiskt på 3d funktionen. Det gör den däremot inte vid 3d spel då man måste in och trycka både i spelets menyer och i menyn i projektorn.
Kör via Marantz av7005.

Crosstalken text har jag haft stora problem med när jag kollat på 3d på bio. Inte alls lika mycket hemma med min 5900, lite konstigt blir det dock ibland. Föredrar att kolla utan text oavsett om det är 3d eller inte men fram för allt vid 3d tycker jag man förlorar mer av upplevelsen om man ska ha en text blaffa som svävar längst fram.

Redigerat av Hays, 28 februari 2012 - 13:40.

Postad 28 februari 2012 - 13:34

Snappahead
  • Snappahead
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Jag har en EH-TW5900 kopplad via en Denon AVR-1912 receiver som har HDMI 1.4a (3D pass-through). Varken PS3:an eller min HTPC ville skicka 3D till min proj när de var kopplade via receivern. När jag kopplade PS3:an direkt till projen och startade om PS3:an så frågade PS3:an om jag ville aktivera 3D då jag hade en enhet som stöder det. Efter det så fungerar 3D även när jag går via receivern.

HTPC:n (Nvidia GPU, Totalmedia Theatre & Bluray) hoppade också igång när jag kopplade den direkt till proj. Men den fungerar inte när jag kopplade tillbaka via receivern.

Jag är övertygad om att det har med HDMI-handskakning att göra och att receivern inte presenterar sig som en 3D enhet. Man kan modda EDID på en HTPC om man vill "lura" den, ska prova det när jag orkar.

Postad 28 februari 2012 - 13:51

tsartiis
  • tsartiis
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
När jag var på demo i hembiobutiken hade dom oxo problem med att få epson tw9000 att visa 3d från ps3. Dom skyllde dock på deras hdmiswitch/växel. Men antar att problemet är större än så.

Damn...

Nu blir man lite nojig (igen).

Postad 28 februari 2012 - 14:24

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0
Har ni provat att tömma buffertminnet i PS3:an? Den kommer ihåg vad den var kopplad till sist och om det var en icke 3D skärm/projektor så kommer den inte att skicka ut 3D. Håll in powerknappen en stund så töms minnet.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 28 februari 2012 - 16:09

Hays
  • Hays
  • Beroende

• 1 183 inlägg
  • 0
Antingen tömma minnet som Markus säger
eller så göra om displayinställningarna borde lösa problemet.

Postad 28 februari 2012 - 18:58

Snappahead
  • Snappahead
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Har ni provat att tömma buffertminnet i PS3:an? Den kommer ihåg vad den var kopplad till sist och om det var en icke 3D skärm/projektor så kommer den inte att skicka ut 3D. Håll in powerknappen en stund så töms minnet.

MVH

Det är nästan tvärt om. Man vill att PS3:an ska komma ihåg den "gamla" skärmen/projektorn då den har stöd för 3D. När man kopplar till receivern så fattar PS3:an inte att den fixar 3D. Den presenterar sig tydligen som en enhet som inte fixar 3D.
Ibland är det bättre när man får välja format själv, så fort det blir automatik så kan det börja strula.

Postad 28 februari 2012 - 23:06

DanAkaPharao
  • DanAkaPharao
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Hmm, finns det FW uppgradering till Epson och hur bonkar man in dessa? Kanske kommer Onkyo med ett stöd för att presentera sig om 3D kompatibel, men det finns inget i menyerna ang. detta i min FW iaf.

Well, fick duken idag, hämtade den på DHL. Nice, lite pirrigt att montera och tog några timmar att mäta, sen visar det sig att väggen är ojämn så den "buktar" men så är det väl antar jag. Ramspänd duk, Euroscreen Veltex React Grå 1,2 113" (eller vad den exakt heter, dyrast iaf :( ).

Inte fått upp projjen i taket än, hämtar diverse tillbehör imorgon, men några insikter so far ang. TW9000W:

Lensshift som är mekanisk är inte helt stabil och glider gärna ur sitt läge, gärna om shiftar både HOR och VER rattarna.
Skumt auto 3D stöd som vi pratat om nu nyligen.
Lite surr och burr när man byter kanal (Canal Digital Satelit, blandning av SD och HD)

Skön fjärr, som ävar grejar volymen på Onkyon, dessutom är den bakupplyst
Lågt ljud i Cinema och Dynamic läge, PS3:an 6m bort överröstar kurrandet från projjen
Extremt ljuststark och visar en synlig bildi full dagsljus, se mitt vardagsrum som så nära att vara utomhus ljusmässigt, ljust trägolv, vita väggar, +20m2 glasvägg, ljust vitt laserat sned-trätak.
Wireless HDMI, sparade mig 3 000 på att slippa dra 12-15m HDMI kabel

Grymt nöjd, bara jag får upp projjen i snedtaket och flyttat lite soffor och så. Tittade på en Scott Pilgrim vs the world igår, på min ojämna vägg, och igen så matchar bilden ljudet, grym upplevese. Ni som inte bytt ut TV:n, gör det, men tat lugnt med duken i början är mitt tips, för som många sagt, bildstorleken är dominerade i början så överinvestera inte, eller vänta med den om ni har en bra vägg att skjuta mot och ta några veckor och skapa intryck på.

Blir väl lite mer intryck efter helgen, dessvärre såg jag om Star Wars, Transformers, Stark Trek, Batman, Kill Bill etc. på min "lilla" 46" LED TV nyligen, så vet inte riktigt vilken storfilm jag skall se om i helgen, det är då det märks och man blir helt betagen.

Att spela GT5 var också en upplevelse, får väl ta och prova lite fighting spel också, lite rädd bara att fastna totalt, för så j-v bra är det. :D (högst subjektiv upplevelse, min förste projje hemma, annars bara köpt till jobbet sen 12år tillbaka och då nästan endast InFocus, ett dussin kanske, med problem).

Postad 29 februari 2012 - 07:22

tsartiis
  • tsartiis
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Hmm, finns det FW uppgradering till Epson och hur bonkar man in dessa? Kanske kommer Onkyo med ett stöd för att presentera sig om 3D kompatibel, men det finns inget i menyerna ang. detta i min FW iaf.

Well, fick duken idag, hämtade den på DHL. Nice, lite pirrigt att montera och tog några timmar att mäta, sen visar det sig att väggen är ojämn så den "buktar" men så är det väl antar jag. Ramspänd duk, Euroscreen Veltex React Grå 1,2 113" (eller vad den exakt heter, dyrast iaf :( ).

Inte fått upp projjen i taket än, hämtar diverse tillbehör imorgon, men några insikter so far ang. TW9000W:

Lensshift som är mekanisk är inte helt stabil och glider gärna ur sitt läge, gärna om shiftar både HOR och VER rattarna.
Skumt auto 3D stöd som vi pratat om nu nyligen.
Lite surr och burr när man byter kanal (Canal Digital Satelit, blandning av SD och HD)

Skön fjärr, som ävar grejar volymen på Onkyon, dessutom är den bakupplyst
Lågt ljud i Cinema och Dynamic läge, PS3:an 6m bort överröstar kurrandet från projjen
Extremt ljuststark och visar en synlig bildi full dagsljus, se mitt vardagsrum som så nära att vara utomhus ljusmässigt, ljust trägolv, vita väggar, +20m2 glasvägg, ljust vitt laserat sned-trätak.

Grymt nöjd, bara jag får upp projjen i snedtaket och flyttat lite soffor och så. Tittade på en Scott Pilgrim vs the world igår, på min ojämna vägg, och igen så matchar bilden ljudet, grym upplevese. Ni som inte bytt ut TV:n, gör det, men tat lugnt med duken i början är mitt tips, för som många sagt, bildstorleken är dominerade i början så överinvestera inte, eller vänta med den om ni har en bra vägg att skjuta mot och ta några veckor och skapa intryck på.

Blir väl lite mer intryck efter helgen, dessvärre såg jag om Star Wars, Transformers, Stark Trek, Batman, Kill Bill etc. på min "lilla" 46" LED TV nyligen, så vet inte riktigt vilken storfilm jag skall se om i helgen, det är då det märks och man blir helt betagen.

Att spela GT5 var också en upplevelse, får väl ta och prova lite fighting spel också, lite rädd bara att fastna totalt, för så j-v bra är det. :D (högst subjektiv upplevelse, min förste projje hemma, annars bara köpt till jobbet sen 12år tillbaka och då nästan endast InFocus, ett dussin kanske, med problem).

Härligt, grattis. Hur Funkar duken då?

Vad menar du med att lensshiften hoppar ur sitt läge när man lensshiftar?

Jag skulle nog säga att många kör för smått med första projen :). Man vänjer sig fort.

3000:- för 15m hdmi, whaaat?!?

Redigerat av tsartiis, 29 februari 2012 - 07:23.

Postad 29 februari 2012 - 07:42

Hays
  • Hays
  • Beroende

• 1 183 inlägg
  • 0

Kostar inte W ungefär 3000kr extra?. Det finns gott om hdmi kablar i den längden som kostar under 1000kr. Bekvämligheten att slippa dra en kabel kan däremot vara svårslagen, om man kommer undan att dra en lång strömsladd också.

Postad 29 februari 2012 - 09:40

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1 462 inlägg
  • 0

Kostar inte W ungefär 3000kr extra?. Det finns gott om hdmi kablar i den längden som kostar under 1000kr. Bekvämligheten att slippa dra en kabel kan däremot vara svårslagen, om man kommer undan att dra en lång strömsladd också.

Jo den kostar en slant mer, om man inte får tag på demo eller liknande som kan ha varit fallet.
funderae själv på TW9000W pga den vita färgen mest, sen var trådlöst en trevlig bonus, men eftersom den krånglar för en del så kändes det osäkert.
Ja HDMI kabel behöver inte vara dyrt om man inte vill ha snygg kabel då. :)

Postad 29 februari 2012 - 12:25

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0
Tänk också på att det faktiskt ger ett tapp i bildkvaliteten med den trådlösa funktionen. Synd att investera så mycket pengar på en fin projektor och sen inte utnyttja den fullt ut.

MVH

Postad 29 februari 2012 - 23:51

DanAkaPharao
  • DanAkaPharao
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Well, visst kan man väl köpa 15m HDMI på Kjell å Co för mindre, men då har man troligen också tappat i kvalité. Sen är frågan om hur mycket man tappar med Wireless HDMI i jämförelse, jo jag vet, det är subjektivt. Visste inte att det fanns en märkbar förlust på kvalité, även om jag ställt mig frågan, men inte läst mig till det någonstans.

I utbudet av projektorer med den ljusstyrka, projeceringsavstånd, storlek på duk och den extremt ljusa miljön, då föll valet på TW9000, sen ville jag ha den vit, men visste inte att man var tvungen att välja W då. Redan här gick jag över min budget vad jag tänkt att spendera, att t ex gå upp ett steg till till t ex JVC eller Sony var inte att tänka på, med tanke på kampanj på duk.

Ang. duken så vill jag först se den i dagsljus och se om den gör tricket, och jag är fortfarande för påverkad av storleken för att korrekt bedömma bildkvalité, har heller inte hunnit kalibrera, väntar tills jag fått projjen i taket, var lite mer meck än jag tänkt mig. Snetaksbeslaget väger 2,5Kg, så det gäller att förankra det i en regel eller helst takstol.

Ang. lensshift så kasar verten när man kör horisen mer än 50% och vice versa, dvs. börjar man justera vänster/höger så tenderar upp/ned att kasa ned och troligen vice versa, ergo, när man justerar endera måste man justera det andra. Inte ett problem när projjen står 2m ifrån mig och 1,5m upp på en bänk. 4,5m upp i ett snedtak där det krävs stege, då är det en annan sak.

Gick in i "Skärminställningar" på PS3:an, då fann den 3D device, satte bildytan till 113", dock hjälpte inte detta att få auto 3D, har dock inte bootat om Onkyo, PS3 samt Epson efter detta. Men PS3:an kände av det fanns 3D där genom Onkyon.

Marcus, kanske blir det en HDMI i framtiden, men då vill jag inte lusa ner det med en Kjell å Co kabel och riskera att tappa allt p.g.a kvalité och längd, tips välkomna. :)

Redigerat av DanAkaPharao, 29 februari 2012 - 23:54.

Postad 29 februari 2012 - 23:57

tsartiis
  • tsartiis
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
DanakaPharao: hoppas det blir bra. Men om ingen pillar på lensshiften så ändras väl inget?

Hur upplever du fläktljudet i 3d?-läget?

Postad 01 mars 2012 - 00:26

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0

Well, visst kan man väl köpa 15m HDMI på Kjell å Co för mindre, men då har man troligen också tappat i kvalité. Sen är frågan om hur mycket man tappar med Wireless HDMI i jämförelse, jo jag vet, det är subjektivt.

Subjektivt? :blink: Har inte själv tittat på 9000 via trådlös HDMI, men om jag minns Marcus beskrivning av det hela rätt så introducerades bla banding, och det är knappast subjektivt i så fall. :)

Angående längden så märker du ju snabbt om du får bild en störningsfri eller ej. Om inte, byt kabel. Orkar bara signalen fram ordentligt så behöver du nog inte oroa dig över kvalitetsförluster i övrigt. Kjell och Co har haft bra kablar på vad jag åtminstone upp till 10 m innan. Ingen nedlusning där inte. :)

Postad 01 mars 2012 - 08:20

Hays
  • Hays
  • Beroende

• 1 183 inlägg
  • 0
supra 15 hdmi kostar under 1000lappen även den och dom är det vad jag märkt av inget fel på. Har inte hört något om det heller.

Postad 01 mars 2012 - 16:14

Snappahead
  • Snappahead
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Angående längden så märker du ju snabbt om du får bild en störningsfri eller ej. Om inte, byt kabel. Orkar bara signalen fram ordentligt så behöver du nog inte oroa dig över kvalitetsförluster i övrigt. Kjell och Co har haft bra kablar på vad jag åtminstone upp till 10 m innan. Ingen nedlusning där inte. :)

Håller med. Om man inte har störningar i bilden eller totalt bortfall av bild så är det inga problem. Man kommer inte få "bättre tryck i bilden" eller "bättre färger" på en kabel för 3000kr mot en på 159kr. Själv kör jag på en 15 meters för 159 SEK B) Inga problem. http://webhallen.se/...in_15m_v1.4-vit

Postad 01 mars 2012 - 16:24

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0
Man tappar aldrig bildkvalitet på en digital HDMI-kabel.

Det man däremot kan få är bildartefakter i form av rena störningar eller ingen bild alls i värsta fall.

Redigerat av masse70, 01 mars 2012 - 16:25.

Postad 01 mars 2012 - 16:33

Haziza
  • Haziza
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0

supra 15 hdmi kostar under 1000lappen även den och dom är det vad jag märkt av inget fel på. Har inte hört något om det heller.

Jag köpte en Deltaco 7 meter HDMI funka perfekt. 69kr endast dessutom :)

Postad 01 mars 2012 - 18:40

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2 602 inlägg
  • 0

Jag köpte en Deltaco 7 meter HDMI funka perfekt. 69kr endast dessutom :)

Klarar den full-hd och 3d m.m så är de ju bara toppen isåfall :)

Fast jag håller mig nog till mina supra kablar iallafall ;)

Redigerat av film-fanatiker, 01 mars 2012 - 18:42.

Postad 01 mars 2012 - 18:44

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0
Varför skulle den inte klara full hd? :blink:

Postad 01 mars 2012 - 18:49

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2 602 inlägg
  • 0
Band bredden! Jag har själv haft en Deltaco hdmi på 15m funkade klockrent till 720p projen jag hade. Sen när jag gick upp till full-hd projektor så blinkade bilden och försvann helt ibland så då köpte jag min första Supra hdmi och vips så funkade det utan blink och avbrott.

Postad 01 mars 2012 - 21:42

Snappahead
  • Snappahead
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Klarar den full-hd och 3d m.m så är de ju bara toppen isåfall :)

Fast jag håller mig nog till mina supra kablar iallafall ;)

Deltaco: Nya HDMI 1.4 standarden. Kallas även HDMI High Speed och HDMI High Speed with Ethernet.
Klarar upplösningar upp till 4096x2160 vid 24Hz.
Har stöd för 3D, Ethernet och returljud direkt i HDMI-kabeln.

Men nu är vi ganska off topic :wacko:

Postad 01 mars 2012 - 22:29

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2 602 inlägg
  • 0

Deltaco: Nya HDMI 1.4 standarden. Kallas även HDMI High Speed och HDMI High Speed with Ethernet.
Klarar upplösningar upp till 4096x2160 vid 24Hz.
Har stöd för 3D, Ethernet och returljud direkt i HDMI-kabeln.

Men nu är vi ganska off topic :wacko:

Har också en hdmi high-speed kabel, fast från Supra istället och på 10m :)

Då är det kalas :)

Jo tebax te Topic mvh

Postad 01 mars 2012 - 23:42

Unregistered44e1cbef
  • Unregistered44e1cbef
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

Filmfanatiker: Aah håller med. Svärta svärta svärta! Köpte en gång i begynnelsen en pioneer plasma som var bra på alla sätt och vis men hade en så urbota dålig svärta att jag var tvungen att sälja den. Tror dock dom ryckte upp sig året därpå.

Aha, kommer oxo komma från en sony vpl hs60 med runt 800h på lampan. Hoppas jag blir lika nöjd med min som du med din. Dock har jag valt en annan modell än den du valt, men ska nog funka det med.

Jasså, trött av 3d'en? Har du prövat leka med stereoseparationen något`?

Du kommer säker att bli jättenöjd. Jag tycker att skillnaden på bilden är väldigt stor. Jag har ett ljusinsläpp framme vid duken fån höger så jag tror att det blev större skillnad än om jag hade satt i en grotta. Du har ju också köpt den vassare epson maskinen.

Postad 02 mars 2012 - 18:03

tsartiis
  • tsartiis
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
Sådär ja, nu är jag (snart) med i epsonklubben. Som jag väntat o väntat o väntat, nåja. Några veckor iaf. Men nu skall prylarna vara på G och borde dimpa ned nästa vecka.
Blir en riktigt rejäl heluppgradering med dessa prylar med en Epson som hjärtat. Har försökt satsa på relativt diskret vardagsrumsbio, får se hur det blir när allt kommer upp...

Epson TW9000-w
Yamaha RX-A810
KEF KHT3005SE WHT
Euroscreen LETS 2417W React 2.0
4st Panasonic 3D glasögon
Mede8er MED400X2
Chief RPAU
DVE HD Basic

Oj oj, man kommer inte närmare än ett barn på julafton än såhär ;). Har även inhandlat en massa nya bluray+3D-bluray filmer, ooh yeah, synd att Tintin inte släppts än. Enda som fattas är att microsoft/sony får tummen ur och släpper nya konsoler med feeeeet full-HD grafik! Eller så får jag lira igenom God of War III igen, så sjukt snyggt, som en oljemålning.

Copyright: Jo, jag hoppas det, har ju inte direkt biogrotta jag heller.

Redigerat av tsartiis, 03 mars 2012 - 07:40.

Postad 03 mars 2012 - 14:21

Unregistered44e1cbef
  • Unregistered44e1cbef
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Några enkla saker jag gjorde för att minska min upplevda trötthetskänsla var att ta bort textningen, jag vet inte men den stör min syn på något sätt. Kändes i alla fall mycket bättre när jag tog bort den. Sen sänkte jag ljuset en aning blev lite mörk bild eftersom glasögonen stjäl lite men jag upplevde det lite behagligare dock så kvarstår lite trötthets känsla. Jag verkar inte komma åt stereoseparationen, men kanske är jag och letar på fel ställe i menyn. Ska kolla instruktionsboken. En vän som var över klarade bara ca 10 minuter innan han fick ont i huvudet. Tur att ingen i familjen känner så.

Förövrigt är det enda jobbiga att tv på övervåningen börjar kännas så liten. Förövrigt är det enda jobbiga att tv på övervåningen börjar kännas så liten. Får snart förpassa den till toaletten, den är ju bara på 40 tum :)

Redigerat av Unregistered44e1cbef, 03 mars 2012 - 14:22.

Postad 03 mars 2012 - 21:34

DanAkaPharao
  • DanAkaPharao
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
haha, jo projje får en att känna att en vanligt TV känns futtig, tänker på det varje kväll när jag somnar till min 37" i sovrummet. Får nog sätta in 46" för att känna mig mer hemma.

Har inte sett en full 3D film sen Melborune '98 på Imax, ikväll såg jag TinTin. Inga problem med textningen, okey kanske inte som vanligt, men klart läsbar. Huvudvärk, lite kanske, tog fyra pauser, men väldigt välgjord film och 3D gjorde sig riktig bra. Jag gillar inte 3D på vanliga filmer, men när det är animerat så passar det. Rätt små schyssta detaljer som gjordet det värt.

Om projjen låter i 3D, ja (ungefär som vardagsrum läge, kanske en snäpp till), men jag har inga barn eller grannar, så jag kör fullt ös på -82dB på min Onkyo NR609, så projjen hörde jag inte. Sen var den dessvärre i DTS, där jag tycker diskaten är för dominant, föredrar DD, men denna var helt OK ljudmässigt också.

Har inte sett några filmer i 3D på bio nyligen, som sagt, men tvivlar på att det blir bättre än så här, absolut inget att klaga på, sen att den inte hittar 3D automatiskt, är inget problem, det är två klick bort, inget jag stör mig på.

Projjen är i taket nu, ca. 2m ovanför där jag sitter, för att få en referens på ljudnivån då. So f-ing worth it! :D Och igen, 3D är inte min grej.

Postad 04 mars 2012 - 08:25

tsartiis
  • tsartiis
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
Copyright. Aha, där ser man. Får pröva sig fram i inställningarna då då.

Danakapharao: projjen borde väl låta exakt som vardagsrumsläge när den kör 3d? Om det läget är med highlamp-mode. Kul att tintin funkade fint, men om det är bluray-3d så ska den ju veta vilket läge som gäller per automatik.

Postad 04 mars 2012 - 09:35

Snappahead
  • Snappahead
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
För er som har problem med att få 3D att hoppa igång när ni går via en receiver, och använder en dator för uppspelning, så finns denna lösning: http://forums.nvidia...howtopic=191096

Har kört den själv och nu fungerar Bluray 3D från min HTPC (.mkv sbs 3D har fungerat hela tiden, men det är inte samma sak)

Postad 04 mars 2012 - 12:33

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2 602 inlägg
  • 0
Behöver hjälp med min Epson EH-TW9000, när jag ska omvandla 2D till 3D så får jag en mörk remsa på höger sida av bilden uppifrån och ner, den är inte helt rak utan är smalare nertill och bredare upptill ca 3cm på det tjockaste. Bilden fyller heller inte ut på höger sida vid detta läge. Vad är fel? eller är det så det ska vara?

mvh

Redigerat av film-fanatiker, 04 mars 2012 - 18:34.

Postad 05 mars 2012 - 21:16

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0
Var förbi Pause idag och passade då på att kolla på på TW9000 som överlag var riktigt bra, men jag kunde inte komma ifrån att jag tyckte bilden var lite oskarp, är det något som känns igen? Ung som när man behöver justera med Focusratten/ringen. Var iof rätt länge sedan jag såg X30 men tycker mig ha ett minne av att den var skarpare (vilket dock kan vara en minnesillusion).

Utgår ifrån att det inte var så enkelt att dom glömt ställa in fokus även om man ju inte kan vara helt säker :)

Redigerat av Unregistered1413, 05 mars 2012 - 21:19.

Postad 08 mars 2012 - 15:11

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2 602 inlägg
  • 0
Skrev o bad om hjälp för 4 dagar sedan, och fortfarande ingen som har gett mig nåt svar :(

Nåja tålamod är ju en dygd, tänkte om Marcus från The Rock i Lund kanske viste om det är fel eller inte på min tw9000 mvh

Postad 08 mars 2012 - 15:20

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

Skrev o bad om hjälp för 4 dagar sedan, och fortfarande ingen som har gett mig nåt svar :(

Nåja tålamod är ju en dygd, tänkte om Marcus från The Rock i Lund kanske viste om det är fel eller inte på min tw9000 mvh

Jag har tyvärr inte stött på det tidigare, så kan inte hjälpa dig så där rakt av. Det går så klart att forska i det hela, men bäst är nog att du kontaktar din handlare. Något får ju de göra... ;)

MVH

Postad 08 mars 2012 - 15:57

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1 462 inlägg
  • 0

Sådär ja, nu är jag (snart) med i epsonklubben. Som jag väntat o väntat o väntat, nåja. Några veckor iaf. Men nu skall prylarna vara på G och borde dimpa ned nästa vecka.
Blir en riktigt rejäl heluppgradering med dessa prylar med en Epson som hjärtat. Har försökt satsa på relativt diskret vardagsrumsbio, får se hur det blir när allt kommer upp...

Epson TW9000-w
Yamaha RX-A810
KEF KHT3005SE WHT
Euroscreen LETS 2417W React 2.0
4st Panasonic 3D glasögon
Mede8er MED400X2
Chief RPAU
DVE HD Basic

Oj oj, man kommer inte närmare än ett barn på julafton än såhär ;). Har även inhandlat en massa nya bluray+3D-bluray filmer, ooh yeah, synd att Tintin inte släppts än. Enda som fattas är att microsoft/sony får tummen ur och släpper nya konsoler med feeeeet full-HD grafik! Eller så får jag lira igenom God of War III igen, så sjukt snyggt, som en oljemålning.

Copyright: Jo, jag hoppas det, har ju inte direkt biogrotta jag heller.

Vore skoj att se lite bilder från ditt rum sen när allt är uppe. :)

Postad 08 mars 2012 - 16:51

yrrol2
  • yrrol2
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
2012 nu ju, inget nytt pågång?

Postad 08 mars 2012 - 17:05

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3 116 inlägg
  • 0
Projjarna brukar lanseras på IFA mässan i Berlin,i september.

Postad 08 mars 2012 - 17:08

Unregisteredff8970c5
  • Unregisteredff8970c5
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Fick samtal från Epson Sverige angående mitt crosstalkproblem, dom har fått lite uppgifter om min projje och skall skicka ärendet till Japan.

Hoppas japanerna tar fatt i problemet och löser det, text av eller på är ointressant för mig, har man betalt en massa pengar skall 3D fungera med text.

Postad 08 mars 2012 - 17:11

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0
Kan tyvärr meddela att R2000 och R4000 aldrig kommer att släppas. Epson blev inte nöjda med resultatet så de valde att inte låta dem gå i produktion.

Antagligen insåg de att det var svårt att rå på JVCs höga native kontrast och att då lansera dyra maskiner utan 3D vore ingen succé.

MVH

Postad 09 mars 2012 - 16:44

tsartiis
  • tsartiis
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Vore skoj att se lite bilder från ditt rum sen när allt är uppe. :)

Jo kan nog lägga upp nån bild när allt är fixat och donat klart med :)

Postad 09 mars 2012 - 19:50

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0

Var förbi Pause idag och passade då på att kolla på på TW9000 som överlag var riktigt bra, men jag kunde inte komma ifrån att jag tyckte bilden var lite oskarp, är det något som känns igen? Ung som när man behöver justera med Focusratten/ringen. Var iof rätt länge sedan jag såg X30 men tycker mig ha ett minne av att den var skarpare (vilket dock kan vara en minnesillusion).

Utgår ifrån att det inte var så enkelt att dom glömt ställa in fokus även om man ju inte kan vara helt säker :)

Oskarp vette tusan... Men om du jämför med x30 så kan det kanske kännas så. Min tw9000 driftade något samt led av lite konvergensproblem. Flera sånna här smågrejer gjorde att jag lämna tillbaka apparaten och beställde en x30 istället.
Känns så här i efterhand som att 5000 i prisskillnad är mer än väl motiverat. Epsonen är mycket bra, men jag har svårt att tänka mig någon som inte skulle föredra jvcn. Den har ju fö börjat sjunka i pris...

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.