Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Google Chromecast (gen 1)

1018 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Google Chromecast (Gen 1) (Mediaspelare) 7 7,98 (227) 159:-

Postad 16 augusti 2015 - 09:04

Eliasmatsson
  • Eliasmatsson
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Har testat 1080p med Plex och efter lite enkla inställningar i programmet flyter allt perfekt utan lagg. Dessutom med 5.1 ljud.

Tack för svaret, det var precis vad jag ville höra! En följdfråga: använder du en relativt vanlig router för det eller har du någon vassare modell som gör detta möjligt?

Postad 16 augusti 2015 - 11:34

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0

La in plex på dator och iPhone. La till mitt tv- och filmbibliotek i plex server.

Där är ju inte ens med 10% av vad jag har. Dessutom är det köptill på allt. Är det därför man intte får in all man har?

Tänkte det skulle vara smidigare att casta istället för att använda den bärbara dator jag har vid min tv nu.

Btw, klarar plex .srt och .sub/.idx?

Postad 16 augusti 2015 - 13:11

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0

La in plex på dator och iPhone. La till mitt tv- och filmbibliotek i plex server.
Där är ju inte ens med 10% av vad jag har. Dessutom är det köptill på allt. Är det därför man intte får in all man har?
Tänkte det skulle vara smidigare att casta istället för att använda den bärbara dator jag har vid min tv nu.

Btw, klarar plex .srt och .sub/.idx?

nej det är inte varför den inte hittar allt det är antagligen pga av hur du döpt filerna .
Serier döp namn på serier säsong och avsnitt tex true detective s01e02.
Filmer namn och år tex ted 2 (2015) .

Den klarar de flesta undertext format men den kan vara tvingad att transcoda och då behöver du en hyffsad dator..

Postad 16 augusti 2015 - 23:21

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0

nej det är inte varför den inte hittar allt det är antagligen pga av hur du döpt filerna .
Serier döp namn på serier säsong och avsnitt tex true detective s01e02.
Filmer namn och år tex ted 2 (2015) .

Den klarar de flesta undertext format men den kan vara tvingad att transcoda och då behöver du en hyffsad dator..

Tack. :)
Med tanke på mängd film/tvprogram så får jag skrota Plex. Kan inte sitta och döpa om allt....

Postad 17 augusti 2015 - 07:46

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Nu menade jag i och för sig IOS det var väl det agpath hade frågor om..

Stämmer. Nu är det testat och det fungerar inte med cast från Google Chrome på iPad. Det är appar med inbyggd stöd som gäller. Appen TV Cast funkar dock som webläsare och kan casta web-sidor som har stöd för cast. Den webläsaren är dock inte så bra i gratis-versionen då den varken har flikar eller add-block (då får man betala).

Postad 17 augusti 2015 - 09:21

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4 251 inlägg
  • 0

Faktiskt väldigt snabbt och smidigt på Android med att casta skärmen, funkar nästan lika bra som iPhone -> Apple TV.

Postad 17 augusti 2015 - 10:03

Jimpstyle
  • Jimpstyle
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Jag har kört mycket Popcorntime från min android telefon till CC och funkat ypperligt. Dock har telefonen ballat ur lite nu, så jag skulle då ta och testa att streama från min pc till CC:n. Skulle samtidigt passa på att återställa min CC men det gick inte så lätt då min pc är stationär och således saknar Wifi. lyckades dock konfigurera den med telefonen igen.

Men nu till min fråga. Jag skulle då testa skicka popcorntime från min dator till CC:n men fick inte upp något val CC enheten. 

I Google Chrome funkade det att streama med cast tillägget. Men det jag främst tänker på är från Popcorntime programmet.

Är det rentav så att min dator måste vara ansluten till Wifi för att kunna skicka till Chromecast eller är det något tjall med Popcorntime?

Postad 17 augusti 2015 - 10:15

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Är det rentav så att min dator måste vara ansluten till Wifi för att kunna skicka till Chromecast eller är det något tjall med Popcorntime?

Wifi eller tråd har ingen betydelse så länge enheterna är anslutna till samma subnät. Det ser du på ip-adressen. De bör tex båda ha en adress 192.168.0.x för att det ska funka. Adressen ska vara tilldelad av samma router för båda.

Har du senaste versionen av popcorn time? Det har tydligen varit problem med cast som nu ska vara fixat:

https://popcorntime.io/

Redigerat av agpath, 17 augusti 2015 - 10:19.

Postad 17 augusti 2015 - 10:23

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Faktiskt väldigt snabbt och smidigt på Android med att casta skärmen, funkar nästan lika bra som iPhone -> Apple TV.

Precis. Blir lite knäpp när jag har Apple TV och flickvännen Chrome Cast. Vi har bara iphones och ipad. Jag har också märkt att CC kräver att man använder samma enhet som man castar från som remote och tappar den enheten wifi så är det kört även om det kommer tillbaka. Vid Air Play kan man använda både remote-appen och hårdvaru-fjärren, vilket har sina fördelar. Slutsats: Jag vill ha en hårdvarufjärr till Chrome Cast!

Redigerat av agpath, 17 augusti 2015 - 10:24.

Postad 17 augusti 2015 - 10:32

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4 251 inlägg
  • 0

Har man Appleprylar så tycker jag att man ska satsa på Apple TV :) Chromecast har ju stöd för både Android och iPhone men det märks ju att stödet är större för Android. Sen är ju Chromecast ingen renodlad mediaspelare heller, så vad man ska ha beror ju på vad man vill kunna göra.

Postad 25 augusti 2015 - 15:13

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Har man Appleprylar så tycker jag att man ska satsa på Apple TV :) Chromecast har ju stöd för både Android och iPhone men det märks ju att stödet är större för Android. Sen är ju Chromecast ingen renodlad mediaspelare heller, så vad man ska ha beror ju på vad man vill kunna göra.

Säg det till Tele2 som delar ut gratis Chromecasts till alla som köper ny mobil, även om det är iphones. :P

Postad 25 augusti 2015 - 19:09

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Är det någon här som har problem med casta från Netflix till Chormecast eller det är bara jag?

Postad 25 augusti 2015 - 19:12

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7 289 inlägg
  • 0

Gör det just nu, inga problem

Starta om CC och det du castar med är en standardlösning

Jag borde ta ta anställning på support nånstans

Redigerat av Benkke, 25 augusti 2015 - 19:14.

Postad 25 augusti 2015 - 19:17

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Jag har till och med gjort en "factory Reset" men hjälper inte. Problemet är bara med Netflix !!!

Postad 25 augusti 2015 - 21:17

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

En "factory Reset" på routern löste problemet ;) 

Postad 26 augusti 2015 - 08:21

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Appen TV Cast, som jag tidigare nämnt, har jag nu testat lite mer. Funkar utmärkt att casta videor från streamingsajter.

Jag har dock problem med att min ipad tappar kontakten med Chromecasten efter att uppspelningen startat och då kan jag ej fjärrstyra uppspelningen utan den fortsätter tills filmen tar slut eller jag drar ur strömmen till Chromecast.

Redigerat av agpath, 26 augusti 2015 - 08:21.

Postad 29 september 2015 - 20:02

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Nu med spotify :)

https://news.spotify...ontent=se501519

Postad 29 september 2015 - 20:03

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5 338 inlägg
  • 0
Beställde en 2.0 av bara farten, aldrig använt cc innan :-)

Postad 30 september 2015 - 07:20

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
Lite synd där med cheomecast audio att det endast är 3.5 utgång, hade velat haft en optisk eller coax utgång. Annars är den billig samt att man kan köra multiroom med den.

Redigerat av Tomlund, 30 september 2015 - 07:21.

Postad 30 september 2015 - 07:21

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5 338 inlägg
  • 0

Lite synd där med cheomecast audio att det endast är 3.5 utgång, hade velat haft en optisk eller coax utgång. Annars är den billig samt att man kan köra multiroom med den

Den har rca och optisk (läste jag igår iaf)

Postad 30 september 2015 - 07:22

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0

Den har rca och optisk (läste jag igår iaf)

Jasså?? Å fan har den det så är det ett grymt fynd!!

Postad 30 september 2015 - 07:27

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5 338 inlägg
  • 0

Jasså?? Å fan har den det så är det ett grymt fynd!!

Googlade lite nu, verkar vara önsketänkade. Och fysiskt omöjligt på den lilla vinylinspirerade prylen.

Enligt den nya wikin är det bara 3.5mm såg nån på swedroid som skrev den skulle ha toslink men ej sett bild. Så jag kan ropat Hej innan jag var över ån. Sorry :-\

Postad 30 september 2015 - 07:32

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5 338 inlägg
  • 0
Saxat från google store.

En högtalare eller ett högtalarsystem med antingen AUX-/line-ingång, RCA-ingång eller optisk ingång krävs. RCA-kablar och optiska kablar medföljer inte.

²Du kan behöva prenumerera på en del innehåll för att kunna ta del av det.

³Prestanda för vissa funktioner, tjänster och appar för Chromecast Audio beror på vilken enhet du använder med Chromecast Audio, och på din internetanslutning. Det kan hända att vissa funktioner, tjänster och appar för Chromecast Audio inte är tillgängliga överallt. Chromecast Audio är kompatibel med Wi-Fi-aktiverade smartphones och surfplattor med Android 4.1 och senare, iPhone, iPad och iPod med iOS 7.0 och senare, Chrome för Mac® och Chrome för Windows® samt ChromeOS.

Postad 30 september 2015 - 07:39

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
Hoppas verkligen den har optisk utgång, kan ju va en sån toslink eller vad det nu heter som ser ut som en aux kabel. Har googlat runt lite men får ingen klarhet i det. Vissa ställen står det att det funkar med rca och optisk, skulle vilja se en bild på det. Hoppas verkligen att detta stämmer.

Postad 30 september 2015 - 07:45

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

Najs! Verkar komma till den äldre versionen strax också? Eller misstolkade jag "existing devices"?

Redigerat av genstruktur, 30 september 2015 - 07:46.

Postad 30 september 2015 - 08:01

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0

Najs! Verkar komma till den äldre versionen strax också? Eller misstolkade jag "existing devices"?

Jajamän det stämmer! Redan nu när man startar Spotify och har en "gammal" chromecast så dyker Google cast symbolen upp. Går ej att ansluta än då det krävs en uppdatering av chromecast som skulle komma om några veckor.

Redigerat av Tomlund, 30 september 2015 - 08:02.

Postad 30 september 2015 - 08:10

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

Jajamän det stämmer! Redan nu när man startar Spotify och har en "gammal" chromecast så dyker Google cast symbolen upp. Går ej att ansluta än då det krävs en uppdatering av chromecast som skulle komma om några veckor.

Gött! Bra om recievern skulle strula någon dag här hemma :). Okej, det kommer en uppdatering längre fram. Har nog aldrig uppdaterat cc förut, får man något meddelande automatisk eller måste man manuellt göra något?

Postad 30 september 2015 - 08:13

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0

Om man har en chromecast och bara vill använda sig utav ljud delen så finns denna variant.

http://www.amazon.co...r/dp/B00I4A12JG

Postad 30 september 2015 - 08:16

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Hoppas verkligen den har optisk utgång, kan ju va en sån toslink eller vad det nu heter som ser ut som en aux kabel. Har googlat runt lite men får ingen klarhet i det. Vissa ställen står det att det funkar med rca och optisk, skulle vilja se en bild på det. Hoppas verkligen att detta stämmer.

3.5 mm kabel medföljer men det funkar med optisk och 2XRCA också:

https://support.goog...r/6280276?hl=sv

Postad 30 september 2015 - 08:18

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0

Gött! Bra om recievern skulle strula någon dag här hemma :). Okej, det kommer en uppdatering längre fram. Har nog aldrig uppdaterat cc förut, får man något meddelande automatisk eller måste man manuellt göra något?

Har för mig att den uppdateras automatiskt.

Postad 30 september 2015 - 08:19

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0
Mått:
Chromecast Audio: 51,9 x 51,9 x 13,49 mm
Ljudkabel: 146 mm
Strömkabel: 1,75 m
Vikt:
30,7 g
Portar och kontakter:
3,5 mm-kontakt med analog utgång och optical digital output
Mikro-USB
Anslutning/nätverk:
Wi-Fi 802.11ac (2,4 GHz/5 GHz)
Ström:
5 V, 1 A stickkontakt

Postad 30 september 2015 - 08:26

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0

3.5 mm kabel medföljer men det funkar med optisk och 2XRCA också:

https://support.goog...r/6280276?hl=sv

Japp där står det ju! Var som jag trodde då, optisk 3,5mm utgång som funkar som vanlig aux eller optisk. Gött då har vi rett ut det, då blev den genast mer prisvärd. Var väldigt när att införskaffa en argon streamer 2 för 995kr och kör spotify connent men då kan jag ju lika gärna skaffa en sån här istället. Är ju även fler streaming tjänster som stödjer denna pryl och fler lär det bli. 

Postad 30 september 2015 - 08:31

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Japp där står det ju! Var som jag trodde då, optisk 3,5mm utgång som funkar som vanlig aux eller optisk. Gött då har vi rett ut det, då blev den genast mer prisvärd. Var väldigt när att införskaffa en argon streamer 2 för 995kr och kör spotify connent men då kan jag ju lika gärna skaffa en sån här istället. Är ju även fler streaming tjänster som stödjer denna pryl och fler lär det bli. 

Den påminner om Apples "Express" som också har 3.5 mm ut. Men denna är dubbelt så dyr och har ingen optisk ut (funkar dock även som router).

Postad 30 september 2015 - 08:46

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

Har för mig att den uppdateras automatiskt.

Gut :).

Postad 30 september 2015 - 08:47

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4 251 inlägg
  • 0

Funkar det som t.ex Apple TV att man bara väljer CC som uppspelning i Spotifyappen då? Låter ju smidigt, hoppas man ser låt/album/artist på TVn också.

Postad 30 september 2015 - 08:51

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0

Funkar det som t.ex Apple TV att man bara väljer CC som uppspelning i Spotifyappen då? Låter ju smidigt, hoppas man ser låt/album/artist på TVn också.

Japp så funkar det!

Postad 30 september 2015 - 09:03

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

Jag fattar att Chromecast Audio är smart om man har en receiver utan hdmi, så att man kan streama exempelvis Spotify till en "äldre" receiver/högtalare.

Men om man har hdmi-ingång på receivern, finns det någon fördel med CC Audio över att köpa en vanlig CC version 2?. Jag antar att alla tjänster som finns i CC Audio finns i vanliga CC också, eller?

Jag försöker förstå vilken av dem jag ska beställa. Eller snarare, om jag behöver en av varje eller inte :)

Det här med multiroom, är det exklusivt för CC Audio?

Postad 30 september 2015 - 09:31

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0

Jag fattar att Chromecast Audio är smart om man har en receiver utan hdmi, så att man kan streama exempelvis Spotify till en "äldre" receiver/högtalare.

Men om man har hdmi-ingång på receivern, finns det någon fördel med CC Audio över att köpa en vanlig CC version 2?. Jag antar att alla tjänster som finns i CC Audio finns i vanliga CC också, eller?

Jag försöker förstå vilken av dem jag ska beställa. Eller snarare, om jag behöver en av varje eller inte :)

I det fallet då man har hdmi ingång så tror inte det är någon fördel med CC audio.

Multiroom funktionen vet jag inte om det är exklusivt för CC audio men skulle inte tro det??

Redigerat av Tomlund, 30 september 2015 - 09:32.

Postad 30 september 2015 - 09:43

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4 251 inlägg
  • 0

Multiroom funkar ju idag också, du väljer ju vilken Chromecast du vill i listan bara :) Döp om dom till vad som helst så du kan se vilken som styr vad

Postad 30 september 2015 - 09:43

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Spotify finns inte på hdmi-chromecast, ännu.

Postad 30 september 2015 - 09:45

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0

Men om några veckor :)

Postad 30 september 2015 - 11:05

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

Nu var det de två nya versionerna jag tittade på. Jag har redan en gammal cc, men vill köpa nytt. Frågan var vilken av de nya jag skulle välja. Om allt i cc audio även finns i cc version 2 förstår jag inte riktigt prissättningen. Båda versionerna kostar 390 kr men vanliga cc klarar rätt mycket mer än cc audio. 

Cc audio marknadsförs som "För bättre ljud", men det är antagligen ingen skillnad mot vanliga cc för det antar jag.

Postad 30 september 2015 - 11:53

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7 289 inlägg
  • 0
Om du inte vet vad den gör, köp den inte

Postad 30 september 2015 - 12:11

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

Eller så tar man reda på det. Möjligtvis genom att fråga på ett forum om just sådana saker. Sedan, när man vet vad den gör tar man ett beslut om man ska köpa eller inte. Kanske bara är jag.

Redigerat av distortion2, 30 september 2015 - 12:12.

Postad 30 september 2015 - 13:18

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4 251 inlägg
  • 0

Kan du inte komma med en bättre kommentar än den där så är det bättre du skippar att skriva något överhuvudtaget.

Postad 30 september 2015 - 13:47

Rilly89
  • Rilly89
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Nu var det de två nya versionerna jag tittade på. Jag har redan en gammal cc, men vill köpa nytt. Frågan var vilken av de nya jag skulle välja. Om allt i cc audio även finns i cc version 2 förstår jag inte riktigt prissättningen. Båda versionerna kostar 390 kr men vanliga cc klarar rätt mycket mer än cc audio. 

Cc audio marknadsförs som "För bättre ljud", men det är antagligen ingen skillnad mot vanliga cc för det antar jag.

Skillnaderna är väl att audio-varianten ansluts med 3,5mm istället för HDMI i de fall man inte har HDMI. T.ex. om man har en kompakt-stereo som man vill komplettera med Spotify. 

Postad 30 september 2015 - 14:06

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Skillnaderna är väl att audio-varianten ansluts med 3,5mm istället för HDMI i de fall man inte har HDMI. T.ex. om man har en kompakt-stereo som man vill komplettera med Spotify. 

Skillnaden är att audio-varianten inte ger någon BILD!

Postad 30 september 2015 - 15:14

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

Skillnaden är att audio-varianten inte ger någon BILD!

Jo, de två skillnaderna hade jag redan noterat i min ursprungliga fråga. Jag får vänta tills det kommer riktiga artiklar eller tester helt enkelt. Det var naivt av mig att tro att någon skulle veta/kunna mer än mig i frågan B)  (Obs! Sarkasm, innan jag blir grillad)

Postad 30 september 2015 - 20:20

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5 338 inlägg
  • 0
Kommer cc och audio jobbaihop med kommande multiroom tro? Cc i recivern och audio för andra bildlösa enheter i hemmet.

Postad 01 oktober 2015 - 09:15

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Den påminner om Apples "Express" som också har 3.5 mm ut. Men denna är dubbelt så dyr och har ingen optisk ut (funkar dock även som router).

Apple Airport Express har optisk toslink i sin 3.5mm utgång precis som nya Chromecast audio har.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.