Sony VPL-XW5000ES, VPL-XW7000ES
1135 svar till detta ämne
Postad 24 april 2023 - 10:21
nyborjare
-
nyborjare
-
Forumräv
-
-
932 inlägg
Jodå jag är med, vi är troligen inte på samma våglängd , och så är det i livet , jag är inte lika intresserad av det här med "korrekt" som ni skriver , jag har inte samma intresse utan är med nöjd med egna ögon , så kan det vara och är så med alla olika hobbyn, olika nivåer o krav .
90 tals tv CRT och bild från DVD är inte riktigt min uppväxt referenser min första tv var en Luxor devis med träluckor , gav en riktigt bra o skarp bild i svartvit, sen kom de första färgtv , och då var det iofs färg men ingen bra bild
Postad 24 april 2023 - 12:32
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 317 inlägg
Lugnt. Jag är gammal nog för att ha ha klivit fram till en svartvit TV i brunt trä och vridit på tunern för att ratta in TV2. Och ha kört Video2000, Betamax och VHS. Men inte på min alldeles egen TV köpt för lönen från en fast anställning. 
Alla kan vara förstås vara nöjda med egna ögon och tycka en Marantz-receiver ger skarpare bild och det räcker alldeles med den känslan. Det är inte olagligt på något sätt. Samtidigt kommer den utgångspunkten omkullkasta hela poängen och syftet med att ens diskutera vad bildkvalitet innebär.
Förmodligen var det också något mer än bara en enkel nöjdhetskänsla som gör att man från första början väljer en så pass kapabel produkt likt Sonys XW-projektorer. De flesta som läser tråden anar nog var gränserna går för när en Marantz-receiver faktiskt tillför något till en Sony XW. Därav uppmaningen från andra att kanske fundera över saken.
Eller man vänder på det: jag tror inte det reagerats på samma sätt ifall du hade kört din Marantz till någon kinesisk edutainment-projektor och upplevt en förbättring.
Postad 24 april 2023 - 12:52
nyborjare
-
nyborjare
-
Forumräv
-
-
932 inlägg
TV 2 ?? då är du en ung kille vilken lyx med 2 kanaler
Så vad ni säger är att Projen vill ha en 1080 signal och inte en "4 k" signal från Marantz, dvs den vill själv skala upp och inte få en "färdig" 4 k signal .
Skulle det gälla när jag spelar BR från min panasonic UB 9000 med ? jag menar när jag spelar en 4 k skiva från den förstår jag att det blir bra signal o projen inte ska behöva göra något, har även testat med att bara skicka signalen från denna genom Marantz o låta UB 9000 skala upp en BR skiva till "4k" även här tycker jag projen gör det sämre .
Varför jag valde den projen var nästan till 100 % avgörande att den hade laser, var så jäkla trött på alla kostnader för utbyteslampor och att den var relativt tyst
Postad 24 april 2023 - 12:59
Duddits1
-
Duddits1
-
Lärjunge
-
-
410 inlägg
Vi pratar om upplevelser. Tycker du 7015 fixar det bättre så självklart, kör så.
Sitter också med en 7015 och en xw7000, tycker inte att 7015 gör det lika bra som Sony.
Hade jag upplevt det så hade jag också kört så.
Men "korrekt" mätt, eller vad man nu ska säga så är Sony "bättre".
När jag ser Tv med projektorn så kör jag mycket blått i bilden och den är inte på långa vägar "korrekt",
men då spelar det mindre roll. Kör jag sedan film, då kör jag det kalibrerade läget för då eftersträvar vill jag ha den så kalibrerad som möjligt.
Postad 24 april 2023 - 13:01
nyborjare
-
nyborjare
-
Forumräv
-
-
932 inlägg
Men du har en 7000 för dubbla insatsen kanske gör det bättre än en "billig" 5000
Postad 24 april 2023 - 13:24
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 317 inlägg
Alla former av uppskalning – som nämnt – är godtyckliga processer som kommer att ge lite olika resultat. För att avgöra vad som är "bättre" eller "sämre" måste man först utgå från vad som är rätt. Så här ser bilden egentligen ut – detta är hur den har blivit påverkad.
Det är också därför "blindtester" (utöver den där lustifikationen kring "blind") är rätt så meningslösa. Har man ingen referens för hur bilden faktiskt ska se ut kommer den något ljusare, något blåare, något färggladare, något överstyrda och något konturförstärkta versionen att vinna blindtester eftersom man inte har en aning om när det är rätt eller fel. Då går man på vad de biologiska förutsättningarna triggar på.
Så gissa hur majoriteten uppskalning agerar? För man har frågat en testpanel som inte har en aning om hur bilden egentligen ska se ut få ge omdömen om "bättre" eller "sämre". Det var konsekvent med de flesta DVD- och BD-spelare på 10-talet. Uppskalningen adderade någonting av ovanstående hela tiden.
Idag ska inte vara enorma skillnader, inte som det var för 10–20 år sedan med uppskalning utan rätt subtila förändringar. Upplevs 1080p-bilden som markant annorlunda genom två olika signalvägar är det ett tecken på att den ena av dem applicerar mycket mer processning.
1080p Blu-ray ger inte lika skarp och tydligt definierad bild som UHD BD/4K. Det är faktiskt en rejäl skillnad när man lär känna den skillnaden. Men man märker den inte och lär sig aldrig se skillnaden om man hela tiden får den processade versionen, särskilt om processningen även tuggar på 4K-versionen och faktiskt försämrar bildens upplösning och innehåll.
Nu finns det många inställningar som påverkar. Men utgår man från en så icke-påverkad situation som möjligt skulle jag säga att Sonys hantering av 1080p är precis så neutral den kan bli med tanke på hur den hanterar referensmaterial och testbilder. Sonyn adderar inte mycket till 1080p-bilden. Därför tydliggör den också är hur mycket skillnad det är mot 4K-material av hög kvalitet.
Redigerat av Ringblixt, 24 april 2023 - 13:32.
Postad 24 april 2023 - 13:59
Duddits1
-
Duddits1
-
Lärjunge
-
-
410 inlägg
Men du har en 7000 för dubbla insatsen kanske gör det bättre än en "billig" 5000 
Så klart, det har du rätt i.
Postad 25 april 2023 - 08:10
lirsa
-
lirsa
-
Beroende
-
-
1 020 inlägg
Verkligen ingen - Förutom de som arbetar med filmproduktion eller förstår hur filmproduktion går till. Vi är ett gäng. 
Vad Ringblixt, Perra mfl försöker förklara för dig är att det finns tonvis av funktioner hos projektorer, TV-apparater, förstärkare, videoprocessorer, Blu-Rayspelare med mera som förvanskar och ändrar bilden till det sämre. Med sämre menas att resultatet kommer längre ifrån den givna intentionen.
Om man ska vara lite pragmatisk så kan jag visserligen ge dig en poäng i att olika uppskalningsalgoritmer kan lämpa sig olika bra beroende på innehåll och vilken upplösning man utgår ifrån samt ens målsättning. Att gå från 1920x1080 till 3840x2160 pixlar fungerar _inte_ genom att multiplicera varje pixel fyra gånger bortsett från viss 2D-grafik. En bilinjär filtrering är oftast säkrast, men ibland ger bikubisk lite bättre resultat rent subjektivt men kan också kvadda bilden (i synnerhet om bildkällan är analog film).
Om bilden blir påtagligt skarpare genom din Marantz låter det dock mer som att ett skärpereglage spökar. Objektivt sett gör den bilden sämre och är inget jag rekommenderar att använda. Istället för att göra blindtest eller A/B-test skulle jag rekommendera att testa och jämföra över lite längre tid. Då kommer du inte bara lägga märke till kvantitativa skillnader utan även kvalitativa ditton.
Sedan är du givetvis alltid fri att göra hur du vill med din hemmabio, oavsett vad standarder och kalibrering innebär. Det är bara väldigt svårt att ge råd när målet inte är en korrekt bild utan vad ”man gillar”. 
Spot on och +100
Postad 25 april 2023 - 16:55
professorB
-
professorB
-
Beroende
-
-
1 294 inlägg
Nu har jag testat o även låtit andra se , typ blindtest , utan tvekan är skärpan bättre när jag slå på 4k ut från Marantz SR 7015 än när jag väljer 1080 p o låter projen skala upp, så jag behåller denna "lösning":)
Bara en fråga: Vad det gäller förstärkarens bildbehandling brukar det finnas "unprocessed" och sedan val av olika upplösning som 4k, 1080p etc. ut. I alla fall min Yamaha processar bilden om jag valt 1080p ut även när jag matar den med 1080p.
Det är inte så att förstärkaren processar bilden till dig när du valt 1080p på ett sämre sätt? Man måste välja "unprocessed" för att bara släppa igenom signalen och låta annan del av signalkedjan sköta skalning vid behov.
Postad 25 april 2023 - 19:43
nyborjare
-
nyborjare
-
Forumräv
-
-
932 inlägg
Kan de va videoomvandling som jag sk ställa på off? Gör jag de försvinner bla rade upplösning där jag kan välja tex 4k
Postad 27 april 2023 - 08:53
professorB
-
professorB
-
Beroende
-
-
1 294 inlägg
Kan de va videoomvandling som jag sk ställa på off? Gör jag de försvinner bla rade upplösning där jag kan välja tex 4k
Precis, du måste ställa "videoomvandling" till off för att avaktivera förstärkarens bildbehandling och låta projektorn ta hand om det. Skulle tro att du då får klart bättre bild då Sony uppskalning är bra. Tumregeln är annars att den nyaste apparaten har bäst uppskalning.
Postad 27 april 2023 - 13:33
nyborjare
-
nyborjare
-
Forumräv
-
-
932 inlägg
Aha skall omg testa , då var jag kanske inte helt fel på det när jag tyckte det blev bättre
Postad 27 april 2023 - 18:29
nyborjare
-
nyborjare
-
Forumräv
-
-
932 inlägg
Väljer jag videoomvandling av så står det:
Avaktiverar omvandling av icke-hdmi källor till hdmi-utgångar.
Låter det rätt?
Postad 28 april 2023 - 08:17
professorB
-
professorB
-
Beroende
-
-
1 294 inlägg
Låter det rätt?
Det låter rätt. Om du avaktiverar förstärkarens bildbehandling skickar den bara signaler vidare. Det måste du göra för att låta projektorn ta hand om skalning etc.
Postad 28 april 2023 - 08:55
nyborjare
-
nyborjare
-
Forumräv
-
-
932 inlägg
men det är ju en hdmi källa ? jag skickar ju in signal från telias box via hdmi ? in i marantz
Postad 28 april 2023 - 09:15
Garrett
-
Garrett
-
Guru
-
-
6 980 inlägg
men det är ju en hdmi källa ? jag skickar ju in signal från telias box via hdmi ? in i marantz
Ja men du stänger av uppskalning i förstärkaren, som det ska vara  då skickar tex 1080 från ps4, då blir det 1080p på projektorn, inte nån fake 4k.
Postad 28 april 2023 - 09:22
Mikael.Arvidsson
-
Mikael.Arvidsson
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Låter det rätt?
Nu har jag inte läst manualen för din modell, men kan inte det där ha att göra med funktionen som omvandlar analoga videosignaler och skickar ut dem på HDMI? T.ex. om man kopplar in en bildkälla via komponent eller S-video, då gör den där funktionen att man kan skicka signalen vidare via HDMI till sin bildvisare?
Postad 28 april 2023 - 11:25
nyborjare
-
nyborjare
-
Forumräv
-
-
932 inlägg
Nu har jag inte läst manualen för din modell, men kan inte det där ha att göra med funktionen som omvandlar analoga videosignaler och skickar ut dem på HDMI? T.ex. om man kopplar in en bildkälla via komponent eller S-video, då gör den där funktionen att man kan skicka signalen vidare via HDMI till sin bildvisare?
Tror du har rätt, verkar inte som dom påverkar något , har jag den aktiv o väljer att skicka 1080 så skickar den vidare 1080 till projen dvs samma som boxen skickar in, väljer den avaktiverad är det samma sak, däremot om jag väljer 4k då skalar marantz o skickar ut en "4k" signal ,
Postad 28 april 2023 - 11:50
Mikael.Arvidsson
-
Mikael.Arvidsson
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Ok, om du väljer 4k så skalar Marantzen även inkommande HDMI-signaler till 4k innan de skickas ut? Då faller min fundering om att inställningen bara gällde analoga insignaler, då den uppenbarligen påverkar digitala signaler också. Du kanske inte ens har några analoga insignaler så du lika gärna kan ha den på OFF?
Postad 28 april 2023 - 14:35
nyborjare
-
nyborjare
-
Forumräv
-
-
932 inlägg
Ok, om du väljer 4k så skalar Marantzen även inkommande HDMI-signaler till 4k innan de skickas ut? Då faller min fundering om att inställningen bara gällde analoga insignaler, då den uppenbarligen påverkar digitala signaler också. Du kanske inte ens har några analoga insignaler så du lika gärna kan ha den på OFF?
det har du rätt i den påverkar uppenbarligen "utskicket" stänger av den
Postad 18 maj 2023 - 22:30
Djhedan
-
Djhedan
-
Rookie
-
5 inlägg
Bra pris på denna nu. https://www.tele-ha....ny-vpl-xw5000es
Kommer det nya modeller i höst tro?
Postad 19 maj 2023 - 07:21
nyborjare
-
nyborjare
-
Forumräv
-
-
932 inlägg
Kanske .har även hört om nedgång i försäljning. Många har på lager. En dyr proj är kanske inget som prioriteras i dagens ekonomiska läge?
Postad 23 maj 2023 - 19:55
plundvik
-
plundvik
-
Användare
-
-
228 inlägg
Idag fick jag hem Spears & Munsil Ultra HD Benchmark (2023). Äntligen en bra uppsättning skivor för kalibrering av HDR och Dolby Vision. Har testat i eftermiddag och får till ännu bättre bild med min xw7000!
Köpte den från https://www.biaslighting.com/
Postad 23 maj 2023 - 21:27
nyborjare
-
nyborjare
-
Forumräv
-
-
932 inlägg
Idag fick jag hem Spears & Munsil Ultra HD Benchmark (2023). Äntligen en bra uppsättning skivor för kalibrering av HDR och Dolby Vision. Har testat i eftermiddag och får till ännu bättre bild med min xw7000!
Köpte den från https://www.biaslighting.com/
Ser framemot att läsa vad du tycker och vad som blev den största förändringen
Postad 24 maj 2023 - 15:59
plundvik
-
plundvik
-
Användare
-
-
228 inlägg
Jag har gjort nya inställningar för brightness, contrast och colour, endast utifrån skivans nya patterns och projektorns inställningsmöjligheter. Jag har också Vertex 2 mellan receivern och projektorn. Nu kan jag ställa in bilden för HDR, HDR+ och Dolby Vision separat. Det som slår mig är att för att få bra resultat för vitbalans och kontrast är att jag får dra ner rejält på kontrast och dra upp brightness ordentligt jämfört med hur jag tidigare hade inställningarna. Men bilden blir riktigt riktigt bra - inget utbränt vitt i bilden och mörka scener har härlig svärta och detaljerna kommer fram t.ex i filmen 1917, trappsscenen - allt syns, hela trappan synlig mm. Filmen Meg ger inte längre utbrända vita områden t.ex i näst sista kapitlet, kuddens ”rynkor” i sjukhussängen är synliga och inget utbränt.
Jag kommer att test fler filmer men det ser onekligen mycket lovande ut. Med det här resultatet kommer jag inte behöva någon extern videoprocessor.
Postad 24 maj 2023 - 17:08
Iceman666
-
Iceman666
-
Lärjunge
-
-
469 inlägg
Kan du berätta lite om hur du ställer in Vertex-2 enligt HDR, HDR+ och Dolby Vision. Om det är så bra som du säger så tror jag fler är intresserade av detta !
Postad 24 maj 2023 - 20:45
plundvik
-
plundvik
-
Användare
-
-
228 inlägg
Jag har gjort några skärmdumpar på inställningar som jag har på Vertex 2. Kan jag lägga upp dessa här?
Postad 24 maj 2023 - 20:49
plundvik
-
plundvik
-
Användare
-
-
228 inlägg
Jag har gjort nya inställningar för brightness, contrast och colour, endast utifrån skivans nya patterns och projektorns inställningsmöjligheter. Jag har också Vertex 2 mellan receivern och projektorn. Nu kan jag ställa in bilden för HDR, HDR+ och Dolby Vision separat. Det som slår mig är att för att få bra resultat för vitbalans och kontrast är att jag får dra ner rejält på kontrast och dra upp brightness ordentligt jämfört med hur jag tidigare hade inställningarna. Men bilden blir riktigt riktigt bra - inget utbränt vitt i bilden och mörka scener har härlig svärta och detaljerna kommer fram t.ex i filmen 1917, trappsscenen - allt syns, hela trappan synlig mm. Filmen Meg ger inte längre utbrända vita områden t.ex i näst sista kapitlet, kuddens ”rynkor” i sjukhussängen är synliga och inget utbränt.
Jag kommer att test fler filmer men det ser onekligen mycket lovande ut. Med det här resultatet kommer jag inte behöva någon extern videoprocessor.
Inställningen av HDR, HDR+ och Dolby Vision görs alltså med hjälp av kalibreringsskivan, inte Vertex 2. Vertex har endast en grundinställning.
Postad 25 maj 2023 - 08:26
Iceman666
-
Iceman666
-
Lärjunge
-
-
469 inlägg
Ja det förstod jag, men det är Vertex inställningarna som är ” den sista nyckeln i ledet” :-)
Postad 25 maj 2023 - 17:41
plundvik
-
plundvik
-
Användare
-
-
228 inlägg
Det här är mina inställningar på Vertex 2 i combo med Sony xw7000.
Postad 25 maj 2023 - 22:02
Iceman666
-
Iceman666
-
Lärjunge
-
-
469 inlägg
Postad 26 maj 2023 - 07:11
plundvik
-
plundvik
-
Användare
-
-
228 inlägg
Postad 29 maj 2023 - 13:56
lirsa
-
lirsa
-
Beroende
-
-
1 020 inlägg
Superkul att du är nöjd Plundvik!
Vill också promota om man är ute efter en bild så nära som regissören tänkt sig och inte godtyckligt så är en kalibrering med instrument den enda möjligheten. Jag kan inte riktigt förstå att man kan lägga så mycket pengar på en projektor som en XW7000 eller XW500 för den delen och imte lägger 5% av den kostnaden på en ordemtlig kalibrering.
Man kalibrerar inte mot HDR, man kaliberar mot färgrymd BT2020 (eller P3), sedan använder HDR färgrymden BT2020. Sony klarar BT2020 hyfsat, men inte helt.
Gällande videoprocessor så kan man förstås tycka det är en extra onödig kostnad, men den adderar extremt mycket värde i form av HDR som faktsikt blir så "korrekt" som det kan bli med enbart 1/10 ljusstyrka som behövs, du får auto aspect, en skalare i världsklass och extra features som bildbearbetning som gör bilden extremt mycket lugnare. Jag ska hålla mig från subjektiva bedömningar, men i USA är videoprocessor bland det första i kedjan när man budgeterar. det kommer mer och mer i Sverige med. Lumagen är Åfs i Sverige vilket det inte hade när jag köpte för tre år sedan.
Om ni har frågor, så shoot . Ville bara balansera diskussionen lite. det är en tung investering som man inte låter få utrymme till bästa prestanda om man skippar de där sista %.
Postad 29 maj 2023 - 15:24
nyborjare
-
nyborjare
-
Forumräv
-
-
932 inlägg
Frågan kvarstår lite obesvarad , hade regissören tänk sig att man skall se filmen i HDR ? hade man velat detta antar jag att man från början alltså vid inspelningen och klippning haft detta i åtanke och troligen haft en helt annan ljussättning och kanske även andra vyer ?
Postad 29 maj 2023 - 16:15
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 317 inlägg
Frågan kvarstår lite obesvarad , hade regissören tänk sig att man skall se filmen i HDR ? hade man velat detta antar jag att man från början alltså vid inspelningen och klippning haft detta i åtanke och troligen haft en helt annan ljussättning och kanske även andra vyer ?
Frågan är obesvarad för det är lite som att fråga ifall Paul och John från början hade tänkt på musiken skulle höras via CD eller mp3, via hörlurar på tunnelbanan eller 3-vägs golvare i en källare med betongväggar. 
HDR innebär att mer av filmens ursprungliga färg- och dynamikomfång kan behållas, vilket ofta är det som produktionen strävar mot. Därav att man från början väljer olika typer av film och kameror för att det svarar mot det bildspråk man vill ge filmen. En restaurering av filmen med utgåva på HDR speglar förhoppningsvis mer av den intentionen. BD, DVD och SDR kan oftast inte göra det eftersom de är för begränsade.
Postad 29 maj 2023 - 21:48
plundvik
-
plundvik
-
Användare
-
-
228 inlägg
Superkul att du är nöjd Plundvik!
Vill också promota om man är ute efter en bild så nära som regissören tänkt sig och inte godtyckligt så är en kalibrering med instrument den enda möjligheten. Jag kan inte riktigt förstå att man kan lägga så mycket pengar på en projektor som en XW7000 eller XW500 för den delen och imte lägger 5% av den kostnaden på en ordemtlig kalibrering.
Man kalibrerar inte mot HDR, man kaliberar mot färgrymd BT2020 (eller P3), sedan använder HDR färgrymden BT2020. Sony klarar BT2020 hyfsat, men inte helt.
Gällande videoprocessor så kan man förstås tycka det är en extra onödig kostnad, men den adderar extremt mycket värde i form av HDR som faktsikt blir så "korrekt" som det kan bli med enbart 1/10 ljusstyrka som behövs, du får auto aspect, en skalare i världsklass och extra features som bildbearbetning som gör bilden extremt mycket lugnare. Jag ska hålla mig från subjektiva bedömningar, men i USA är videoprocessor bland det första i kedjan när man budgeterar. det kommer mer och mer i Sverige med. Lumagen är Åfs i Sverige vilket det inte hade när jag köpte för tre år sedan.
Om ni har frågor, så shoot . Ville bara balansera diskussionen lite. det är en tung investering som man inte låter få utrymme till bästa prestanda om man skippar de där sista %.
Vill tillägga att jag givetvis har låtit göra en proffesionell kalibrering som jag blev mycket nöjd med. Den nya utgåvan av Spears & Munsil har nu utmärkta patterns för Dolby vision, HDR+ och HDR som gör att jag kan finlira lite på egen hand och resultatet är jag jättenöjd med i kombo med Vertex 2.
Postad 12 juli 2023 - 14:35
lirsa
-
lirsa
-
Beroende
-
-
1 020 inlägg
Min nya bio är klar och hag har förstås behållt min XW7000. Kan vara bra för andra att veta att XW7000 ör en av få för rimliga pengar som kan fylla en stor duk. Jag har uppgraderat duk till en 173" i 2.35, dvs 4.07 m bred och 1,73 m hög och det klarar den med bravur. När jag har laser på 48% får jag ut 15,5 fL och när jag maxar för HDR så skickar den vid 100% ut 81 nits, dvs 23,4 fL. Lumagen med sin nya mjukvara leverar sedan en HDR-bild som förstås subjektivt jag tycker mer ser ut som en gigantisk OLED-bild - så bra blir det.
Om ngn händelsevis är intresserad av min gamla duk, en SR Clearpix 3.05 bred ii 2.35 med den fina ramen Supreme är så klart välkommen att höra av sig. Bilder på uppgraderade bion finns i mitt galleri.
IMG_2673.jpeg 128K
0 Antal nerladdningar
IMG_2675.jpeg 110,61K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av lirsa, 12 juli 2023 - 14:39.
Postad 12 juli 2023 - 15:52
jn82
-
jn82
-
Veteran
-
-
1 737 inlägg
Snyggt, vad är det för takhöjd i rummet?
Postad 12 juli 2023 - 16:09
plundvik
-
plundvik
-
Användare
-
-
228 inlägg
Härlig bio du har Lirsa! Grattis!
Postad 13 juli 2023 - 06:46
DPC
-
DPC
-
Beroende
-
-
1 040 inlägg
Där satt den Lirsa! Såg i medier att den var klar och misstänkte att det var din! Rakt igenom genomtänkt och fin utrustning! Blir många fina tillfällen där inne nu. Gratulerar! En xw7000 står högt på min vill ha lista. För att inte tala om en bildprocessor. En fråga, hur långt har du från öga till duk?
Postad 13 juli 2023 - 07:55
lirsa
-
lirsa
-
Beroende
-
-
1 020 inlägg
Snyggt, vad är det för takhöjd i rummet?
Tack! 2.05
Härlig bio du har Lirsa! Grattis!
Tack så mycket Pär!
Där satt den Lirsa! Såg i medier att den var klar och misstänkte att det var din! Rakt igenom genomtänkt och fin utrustning! Blir många fina tillfällen där inne nu. Gratulerar! En xw7000 står högt på min vill ha lista. För att inte tala om en bildprocessor.
En fråga, hur långt har du från öga till duk?
Tackar! Ja nu är den klar och fulländning utifrån mina drömmar. Jag har 1:1 - fyra meter bred duk och fyra meter från öga till duk
Postad 13 juli 2023 - 10:18
DPC
-
DPC
-
Beroende
-
-
1 040 inlägg
Klockrent! Blir extra maffigt i detta fall då formatet även ger ordentlig höjd på duken och för nästan hela bredden i rummet. Jag själv har också 1:1 men är sugen på ännu större bild i framtiden 
Jag gissar att du alltid låter Lumagen hålla formatet till duken oavsett källans format? Och visst är duken en ultimate? Vilken ram blev det?
Redigerat av DPC, 13 juli 2023 - 10:18.
Postad 13 juli 2023 - 11:35
jn82
-
jn82
-
Veteran
-
-
1 737 inlägg
Tack! 2.05
Har själv 2.0 i källaren, men ska grävas ut, efter det kommer jag kanske landa ungefär där också, även om jag hoppas nå 2.20
Redigerat av jn82, 14 juli 2023 - 08:29.
Postad 13 juli 2023 - 23:12
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6 349 inlägg
Postad 14 juli 2023 - 14:19
lirsa
-
lirsa
-
Beroende
-
-
1 020 inlägg
Man tackar - XW7000 gör sig verkligen verkligen fint på stor duk, den växer av det.
Postad 24 juli 2023 - 16:11
nyborjare
-
nyborjare
-
Forumräv
-
-
932 inlägg
Vad har ni för ljudnivåer från fläktljudet på 5000 eller 7000 ? på lägsta resp högsta laser ?
! meter i från/under projen , man kan mäta med DB app i mobilen men man får räkna med att den inte är tillförlitligt , jag har jämfört 3-4 olika appar med kollegans proffsmätare o kan säga att appen visar ca 3-6 db mer är riktigt ljudmätare
Jag har hört folk som ersatt fläkten med te x Noctua NF-A12x25 som är extremt tyst .
Vågar man öppna för att byta fläkten själv ? kyler den tillräckligt ?
Kan inte förstår varför sony inte från början väljer en sådan tyst fläkt ?
Redigerat av nyborjare, 24 juli 2023 - 16:18.
Postad 24 juli 2023 - 21:45
lirsa
-
lirsa
-
Beroende
-
-
1 020 inlägg
V
Vad har ni för ljudnivåer från fläktljudet på 5000 eller 7000 ? på lägsta resp högsta laser ?
! meter i från/under projen , man kan mäta med DB app i mobilen men man får räkna med att den inte är tillförlitligt , jag har jämfört 3-4 olika appar med kollegans proffsmätare o kan säga att appen visar ca 3-6 db mer är riktigt ljudmätare
Jag har hört folk som ersatt fläkten med te x Noctua NF-A12x25 som är extremt tyst .
Vågar man öppna för att byta fläkten själv ? kyler den tillräckligt ?
Kan inte förstår varför sony inte från början väljer en sådan tyst fläkt ?
Viktigt att den kyls av därav en fläkt som säkerställer det. ett alternativ är att sätt aproejktorn utanför rummet där du är. Jag har det och kör laser på 100 vid HDR och det susar bara lite tyst. Bästa uppgraderingen och få bort tekniken från själva rummet.
Postad 24 juli 2023 - 22:24
nyborjare
-
nyborjare
-
Forumräv
-
-
932 inlägg
Saknar tyvärr den möjligheten
Postad 26 juli 2023 - 21:23
nyborjare
-
nyborjare
-
Forumräv
-
-
932 inlägg
Vad är detta för inställningsval.
HDMI Signal Format: Enhanced (or Standard as needed)
Postad 27 juli 2023 - 09:42
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 317 inlägg
Vad är detta för inställningsval.
HDMI Signal Format: Enhanced (or Standard as needed)
Den här inställningen förekommer på alla moderna enheter sedan många år (TV, projektor etc.) och är ett alternativ för vilken bandbredd och vilken metadata/EDID displayen ska skicka till källan. "Enhanced" är ett dumt namn av flera orsaker och borde beskrivas som Modern mode eller Full functionality mode för det handlar om att displayen meddelar källan att moderna funktioner likt HDR, senare HDCP-versioner och högre signalbandbredd fungerar. Likt att TV:n kan ta emot 4K/60 HDR etc.
Äldre enheter, jag brukar nämna mormors digitalbox från 2011, blir ofta förvirrade när de får information om moderna funktioner nämnda ovan vilka inte existerade när deras kretsar präntades. Då blir effekten att gamla prylar ofta släcker bild och ljud.
Därför finns alternativet "Standard" som då borde döpas till Legacy mode eller Compability mode eftersom displayen då undviker att skicka information om moderna finesser till källan. Då att det är mindre risk mormors digitalbox från 2011 börjar bråka.
Effekten är att det uppstår fall där man inte får moderna signaler att fungera innan man ändrar denna inställning. Inget 4K/60 eller HDR till exempel. Vilket jag tror tillverkaren ur supportsynpunkt viktar mot den anstormningen som blir när kunder med mormors digitalbox från 2011 klagar över att det inte blir någon bild. Legacy mode är därför ofta förvalt. Den kategorin användare som medvetet kör 4K/60 och HDR tenderar att oftare på egen hand kunna lista ut svaret. 
----
Orsak nummer två till att Enhanced och Standard är olämpliga beteckningar är att detta reglage lätt kan förväxlas med funktionen att växla mellan signalnivåerna för datornivåer, full, 0-255 samt videonivåer, studio, limited, 16–235. Fast detta reglage är ju enkelt ett märka av eftersom det påverkar bildinnehållet så fort det ändras.
Redigerat av Ringblixt, 27 juli 2023 - 21:53.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|