Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Panasonic TH-42PA30 *

1301 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 November 2004 - 13:38

drdos
  • drdos
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Manual till PA30 :)
Någon som har en länk till var man kan hitta en manual till PA30:an, helst på Svenska. Kan inte hitta någon på Panasonics hemsida.

Har för mig att jag sett den där tidigare :rolleyes:

Postad 21 November 2004 - 15:45

piddepan
  • piddepan
  • Lärjunge

• 283 inlägg
  • 0
Tyckte detta var en rolig tråd att läsa innan då jag är väldigt intresserad av plasma tv men på sistonde verkar det bara var en tävling i pajkastning i denna tråden! Trist! :)

Postad 21 November 2004 - 20:06

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
Någon som vet om det är tekniskt möjligt att i framtiden modda denna plasma så att den klarar av att visa HDTV, med full kvalitet?

Vad är det för komponent som avgör vad plasman klarar av att visa, själva skärmen, grafikkort, mjukvara eller något annat?

Är det realistiskt att tro att en sådan uppgradering kommer att släppas?

Postad 21 November 2004 - 20:15

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0

Någon som vet om det är tekniskt möjligt att i framtiden modda denna plasma så att den klarar av att visa HDTV, med full kvalitet?

Vad är det för komponent som avgör vad plasman klarar av att visa, själva skärmen, grafikkort, mjukvara eller något annat?

Är det realistiskt att tro att en sådan uppgradering kommer att släppas?

Omöligt!

En panel som har 852*480 skärm kan aldrig visa HDTV av full kvalitet.
Omskalning därmeot visst men det är inte full kvalitet.

Den enda som i dagsläget klarar 1080i i full kvalitet är en Sharp 45" GD1 LCD-TV som har 1920*1080 skärm.
Kostar idag 90000:- i sverige men går redan att få tag i för 45000:- i utlandet.

Gör som jag, köp denna PA30 som är extremt bra för pengarna och sälj den eller ha den som andrtv när HDTV breder ut sig om några år, du kan säkert köpa en ny mycket bättre HDTV för 25000:- om 3 år.

Postad 21 November 2004 - 20:20

Unregistered7f4b346b
  • Unregistered7f4b346b
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0
junkan: Samma tanke här... om 3 år åker skiten in i sovrummet :)

Postad 21 November 2004 - 20:23

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Sharp LC-45GX6U klarar 1080p...
Brillian (USA) är en LCD på 65" som kan visa två HDTV-program (vet inte vilken upplösning) sida vid sida.

Postad 21 November 2004 - 20:24

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
Tre djupa andetag...

Omöjligt! :rolleyes:

Uttömmande och fint svar. Tack! ;)

Om någon kan svara på varför det är omöjligt vore jag ytterligare tacksam.
Vad det är som brister, skärmen, grafikkortet, mjukvaran eller något annat? :o

Omöjligt är ett ord som varken jag eller Gunde gillar. Klart det går, men det kanske är orealistist att satsa på en sådan modifikation. :D

Peace! :)

Postad 21 November 2004 - 20:40

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0

Sharp LC-45GX6U klarar 1080p...
Brillian (USA) är en LCD på 65" som kan visa två HDTV-program (vet inte vilken upplösning) sida vid sida.

Ja ok det är inte den enda men den som är rimligt prissatt då och självklart klarar den 1080P också. :)

Postad 21 November 2004 - 20:46

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0

Tre djupa andetag...

Omöjligt!  :rolleyes:

Uttömmande och fint svar. Tack!  ;)

Om någon kan svara på varför det är omöjligt vore jag ytterligare tacksam.
Vad det är som brister, skärmen, grafikkortet, mjukvaran eller något annat?  :o

Omöjligt är ett ord som varken jag eller Gunde gillar. Klart det går, men det kanske är orealistist att satsa på en sådan modifikation.  :D

Peace!  :)

Ja men, om du har 10 fingrar kan du ju inte hålla upp 19 i luften...

En 852*480 kan visa 408960 bildpunkter.

720P har 1280*720 bildpunkter alltså 921600 bildpunkter
1080i har 1920*1080 bildpunkter alltså 2073600 bildpunkter.

Det är alltså omöjligt att visa innehållet för 2073600 bildpunkter på en TV som endast har 408960 bildpunkter.

Enda sättet är att skala ned bilden och därmed förlora information ungefär som att lyssna på en 64kbit MP3 jäntemot orginalets CD-kvalitet, vissa nöjer sig med det (inte jag).

Edit: för att förtydliga ytterligare, det är skärmen i sig som är begränsande:
https://www.prisjakt...=23241&pic=.jpg
Plasmabildpunkt , en grön , en röd och en blå.

Redigerat av junkan, 21 November 2004 - 21:05.

Postad 21 November 2004 - 21:15

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
Ok, skärmen alltså. Tack!

Avboka inte anmälan till charmkursen bara :)

Frågan var om än genomsyrad av okunnighet ändå relevant. Jag tror inte jag är ensammen om att ha funderat i dessa banor.

Om det skulle gått mha att byta grafikkort (som man ju gör på datorer) eller uppgradera mjukvaran, vore det nästan realistiskt att tro att panasonic i framtiden skull erbjuda detta. När det nu defacto är skärmen som sätter gränsen är jag mer tveksam :rolleyes:

Möjligtvis i extreme home makeover då...

Postad 21 November 2004 - 21:17

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
Förresten, med fler bildpunkter per yta, i mycket mindre storlek per punkt kräver väl detta att de är fasiken så mycket intensivare, annars blir det väl bara blurr av alltihopa?

Postad 21 November 2004 - 21:55

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0

Förresten, med fler bildpunkter per yta, i mycket mindre storlek per punkt kräver väl detta att de är fasiken så mycket intensivare, annars blir det väl bara blurr av alltihopa?

Det stämmer troligen och det är därför LCD kommer att ta över helt tror jag, de skall ju endast blockera ljus och med tiden kanske de blir bra på det också.
De bästa LCD är ju tom OK redan idag så med all säkerhet sitter jag med en 45" 1920*1080 LCD om tre år. :rolleyes:

PS har du någon charmkurs att rekommendera :o

Vart lite mycke i helgen, jobbar med support på vardagarna och pratat i telefon 5-6h i helgen med släkt och vänner som haft elektronikproble, dataproblem you name it (men jag har fixat det) :)

Postad 21 November 2004 - 22:18

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
Det är lugnt!

Känner igen det där med släkt och vänners privata support. Det suger!

Inget betalt, inte ens tack, och skulle de lyckas klanta till det igen ==> spydiga kommentarer om att man inte fixat det ordentligt förra gången :o

Får börja spara till en ny TV på en gång då och flytta min viera till sängkammaren om några år. :)

Har ju för fasen sparat till denna uppgradering (tv, reciever, dvd och videokamera) i 5 år. Får sikta på och byta upp mig om 5 år igen då :rolleyes:

(Säg inget till frugan, jag mörkar nästa löneförhöjning!)

Postad 22 November 2004 - 09:43

Unregistered7f4b346b
  • Unregistered7f4b346b
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0
En del har funderingar på alternativa lösningar från datorn.

Här är några tips...

För oss som har nyare Radeon-grafikkort, DVI->komponent

...eller Martin Timells VGA->scart-projekt

VGA->Scart, men det finns säkert mer sofistikerad än denna

Redigerat av Unregistered7f4b346b, 22 November 2004 - 10:45.

Postad 22 November 2004 - 11:07

Xiter
  • Xiter
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Är det så att om/när HDTV kommer, kommer det att finnas, eller finns det redan mottagare som kan omvandla HDTV-signaler till något PA30 kan visa eller går man miste om dessa sändningar helt och hållet?

/Xiter

Postad 22 November 2004 - 11:46

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
Xiter:

svaret, som finns i denna tråd du skriver i, är att PA30 kommer att kunna visa en nedskalad bild, pga att denna plasma inte har tillräckligt med bildpunkter för att kunna visa all information. Det var någon som förtydligade det med att det är svårt att visa upp 19 med 10 fingrar :)

Svart blir det dock inte :rolleyes:

Postad 22 November 2004 - 11:51

Unregistered7f4b346b
  • Unregistered7f4b346b
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0
bisterfinnen: Vart finner du bekräftelse på det?

Vem har kört 720P från digitalbox med gott resultat?

Postad 22 November 2004 - 13:40

radiuz
  • radiuz
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0
Ringde fyndbörsen idag! Det verkar riktigt mörkt, denna TV är i princip omöjlig att få tag i. Ni som förskottsbetalat hos Inwarehouse, ja dom har ändrat datumet till 15/1. Fyndbörsen sa samma, Januari är den månad dom kanske kommer in i lagret. Riktigt tråkigt detta! Ingen TV i jul alltså. :)
Fyndbörsen kommer att kontakta alla som förskottsbetalat denna vecka och diskutera ang hur det blir, antar att många kommer att ta sina pengar tillbaks. Jag blir väl den som väntar. Men väntan är lång!

Postad 22 November 2004 - 14:40

LemonDog
  • LemonDog
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jeg fikk akkurat mail fra Inwarehouse.se, og de sier at de får inn skjermer på torsdag til de som har forhåndsbestilt. Så da satser jeg på at jeg får min skjerm i neste uke :)
(Jeg er glad jeg avbestilte fra Fyndbørsen og bestilte hos Inwarehouse i stedet).

Postad 22 November 2004 - 15:40

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0

bisterfinnen: Vart finner du bekräftelse på det?

Har inte hittat en säker källa någonstans. Endast mitt någotsånär sunda förnuft och det Junkan sagt tyder på det. :)

Jag orkar faktiskt inte leta, utan förutsätter att jag kommer att få svaret här på forumet vad det lider. Än så länge är det i alla fall minst lika fel att säga att det blir svart som att det kommer att funka. :D

Hur ska jag kunna testa, jag sitter ju som på nålar och väntar på leverans :)

Har du säker information som kan bekräfta eller förkasta, Jesterton?

Visst har du en PA30? Vilka tester har du gjort? Resultat?

MVH

Stefan

Postad 22 November 2004 - 16:40

Unregistered71093fd7
  • Unregistered71093fd7
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Jeg fikk akkurat mail fra Inwarehouse.se, og de sier at de får inn skjermer på torsdag til de som har forhåndsbestilt. Så da satser jeg på at jeg får min skjerm i neste uke  :)
(Jeg er glad jeg avbestilte fra Fyndbørsen og bestilte hos Inwarehouse i stedet).

Ringde och kollade med inwarehouse och fick höra att "preliminärt" så kommer skärmarna in på torsdag...vet inte hur mycket jag skulle lita på det men jag hoppas för din skull och alla ni andra som beställt från inwarehouse att det stämmer. Netonnet kan inte ens ge ett datum för när dom får in sina skärmar och personligen tror jag att netonnet ligger närmast "sanningen".

Men som sagt HOPPAS! :)

Postad 22 November 2004 - 17:56

Unregistered863154f7
  • Unregistered863154f7
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
v.49 säger Netonnet

Postad 22 November 2004 - 18:16

Mr cool
  • Mr cool
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Kan lugna alla som beställt sin från Inwarehouse. De får in 60 st på Måndag.

Orsak till förseningar är följande två lastbilar kapade i skåne samt en brand ombord på en båt.

:)

Postad 22 November 2004 - 20:35

Unregistered71093fd7
  • Unregistered71093fd7
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

v.49 säger Netonnet

Har du frågat dem? Det har jag!

Postad 22 November 2004 - 20:36

Unregistered71093fd7
  • Unregistered71093fd7
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Orsak till förseningar är följande  två lastbilar kapade i skåne samt en brand ombord på en båt.

:)

Varför så dem inte så när jag ringde då? Verkar skumt...

Postad 22 November 2004 - 21:51

Unregistereda1c326c3
  • Unregistereda1c326c3
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Jag gjorde en tilläggsbeställning på kablage i fredags, och fick då också beskedet från InWarehouse att det får in sina skärmar måndagen 29/11. Har beställt både skärm och original-väggfäste, och "allt var lugnt" enligt säljaren -- de kommer att skeppa mig hela kittet i början på nästa vecka.

Återstår att se om det kommer att ske oxå. Säljare har ju av någon märkvärdig anledning en tendens att säga vad kunden vill höra.... ;-)

Postad 22 November 2004 - 22:23

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0

Ringde fyndbörsen idag! Det verkar riktigt mörkt, denna TV är i princip omöjlig att få tag i. Ni som förskottsbetalat hos Inwarehouse, ja dom har ändrat datumet till 15/1. Fyndbörsen sa samma, Januari är den månad dom kanske kommer in i lagret. Riktigt tråkigt detta! Ingen TV i jul alltså.  :)
Fyndbörsen kommer att kontakta alla som förskottsbetalat denna vecka och diskutera ang hur det blir, antar att många kommer att ta sina pengar tillbaks. Jag blir väl den som väntar. Men väntan är lång!

Faan ###### fyndbörsen, när jag beställde den 5:e okt, betalde 12:e okt så bara skrattade de åt mig när jag sa att jag måste ha den den 17:e dec, då det bara skulle ta 1-2 veckor... Tydligen blir det inte så....

Redigerat av Unregistered44335, 22 November 2004 - 22:25.

Postad 22 November 2004 - 23:10

carlito77
  • carlito77
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Jag fick oxå beskedet från netonnet att det hade brunnit på en båt från Tyskland.
Ny leverans till netonnet var fredag den 26/11 med påföljande leverans till kund veckan efter.

...det gäller att ha tålamod....enda tv:n i hushållet är en lånad frukost tv på typ 8" :)

Postad 23 November 2004 - 08:57

Unregistered7f4b346b
  • Unregistered7f4b346b
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0
Bisterfinnen:

Har inte hittat en säker källa någonstans. Endast mitt någotsånär sunda förnuft och det Junkan sagt tyder på det.

Det finns en 200+ inlägg på avforums.com som behandlat just HD-ärendet, där är användarna rörande överrens att den inte tar 720P input på komponentingången. Jag anser att det är information att luta sig mot. Förvisso gäller PE30 i U.K. men det är i sig samma maskin som PA30.

Hur ska jag kunna testa, jag sitter ju som på nålar och väntar på leverans

Aj fan, tittade lite slarvigt i ditt galleri, lider med er som inte fått leverens än... men den som väntar på något gott :)

Har du säker information som kan bekräfta eller förkasta, Jesterton?

Visst har du en PA30? Vilka tester har du gjort? Resultat?

Jag kan inte bekräfta eller förkasta, har inte gjort en test än.

Kontenta:
Jag tror att det inte kommer vara några större problem med HD-stödet ändå. Till att börja med kommer de flesta HD-mottagarna kunna skicka ut variabla signaler. T.ex. QUALI-TV QS som används till Euro 1080 idag skickar ut 1080i, 720P, 576P och 576i.

Om boxen har fast output (framtida hyrboxar t.ex.) får man helt enkelt koppla en scaler som konverterar signalen bakom.

Panasonic fixar mjukvaran genom firmware eller liknande (Jag tror inte det kommer att hända)

Till dess sitter jag här tillsammans med dig och väntar tålmodigt :)

Postad 23 November 2004 - 09:55

svtstefan
  • svtstefan
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Pratade med fyndbörsen precis om leveranserna på pannan, dom har jobbat som f*n med olika leverantörer för att få tag i plasman, som alla lovar att leverera men när dom säger 60 skärmar så backar dom ur, så det är trist att fyndbörsen får all skit.

En förskottsbettalande som låter pengarna ligga,

Postad 23 November 2004 - 16:44

PlasmaKrille
  • PlasmaKrille
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Ställde idag frågan till TechnikDirekt om när de tror att de kommer att kunna leverera Panasonic TH42PA30, och fick följande svar:

"Unfortunately the respective supplier or producer can not yet tell us an approximate delivery date."

Redigerat av PlasmaKrille, 23 November 2004 - 16:48.

Postad 23 November 2004 - 19:34

global
  • global
  • Lärjunge

• 424 inlägg
  • 0
har haft min 37a i ca 2.5 mån och den är grym jag skulle vilja säga att det är den bästa plasman på marknaden.vad det gäller hdtv det är långt kvar till dess och när den tiden kommer finns det nog en lösning på det problemet också.

Postad 23 November 2004 - 20:40

srna
  • srna
  • Lärjunge

• 322 inlägg
  • 0
fick min panna idag :D ....får vänta till i början på nästa vecka innan dom skickar väggfästet...............skumt..det är just pga av fästet som dom inte skickat plasman tidigare då dom fick hem den för 2 veckor sedan........jaja bara å vänta till nästa veckan innan den sitter på väggen.

Postad 23 November 2004 - 21:03

Unregistered32592
  • Unregistered32592
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
Global,
varför valde du just en 37:a.

Postad 24 November 2004 - 11:47

Unregistereda1c326c3
  • Unregistereda1c326c3
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Jag gjorde en tilläggsbeställning på kablage i fredags, och fick då också beskedet från InWarehouse att det får in sina skärmar måndagen 29/11. Har beställt både skärm och original-väggfäste, och "allt var lugnt" enligt säljaren -- de kommer att skeppa mig hela kittet i början på nästa vecka.

Återstår att se om det kommer att ske oxå. Säljare har ju av någon märkvärdig anledning en tendens att säga vad kunden vill höra.... ;-)

Tja, det verkar som vi alla som beställt sitter och lirar blues i samma båt -- oavsett återförsäljare...

Efter att ha mailat min säljare på InWarehouse, blev jag uppringd och fick reda på att leveranspressen har gjort att leverantörerna inte kan leverera större orders på en gång. Istället pyttsar de ut lite och lite när de har något att leverera. InWarehouse kommer alltså inte att få den omtalade leveransen på 50-60 pannor nu på måndag. De kommer att få "ett mindre antal" i omgångar under december, och (förhoppningsvis) en större leverans i januari. De som kommer in levereras i turordning enligt restorderlistan, så vi som ligger som 20+ på den kan nog glömma den där leveransen nästa vecka...

Blev erbjuden en JVC PD-42B50 med väggfäste för ungefär samma pris. Finns på...
http://www.jvc.se/pr...b=feature#table
..men jag tror jag avstår och väntar. Har inte sett denna "live" och det är för dyrt för mig att köpa grisen i säcken. Eller är det någon som tycker den här är minst lika bra som pannan och att jag ska slå till?

Usch -- det känns lite som "jul utan kul". Alla andra klappar bleknar ju ganska kraftigt mot den här som man själv tänkt vara tomte till...
:wub:

PS1: En lokal återförsäljare här i stan nämnde att försäljningen på pannan hamnat 300% över Panasonics egna kalkyler, så oavsett både bränder och kapningar hade det kanske varit knepigt ändå.

PS2: Samme återförsäljare hade faktisk 1 st 42PA30 i lager för omedelbar leverans. Någon nisse som ringt återbud. Om någon desperat forum-medlem vill hosta upp 34000 kr och köra till Malmö och hämta, maila mig så kan jag ringa och kolla om den finns kvar. (Det var i torsdags jag talade med honom.)

Postad 24 November 2004 - 12:04

Unregistered7d7a7a41
  • Unregistered7d7a7a41
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Beställde min från TechnikDirekt i mitten på Oktober... Måste säga att deras kundtjänst är duktiga på att svara, men att leveransbeskeden suger... Kommer inte att beställa något mer därifrån om dom inte fixar ett schysst leveranssystem. Har beställt från Pixmania oxå, där var det ordning och reda. Menar inte att det är TD:s fel att det inte finns några apparater, men lite bättre svar än standardsvaret som alla tycks få, att dom INGET vet om leverans, är för dåligt. :wub:

Är det någon som beställt under hösten från TD som fått levererat?

Postad 24 November 2004 - 12:11

Unregistered7f4b346b
  • Unregistered7f4b346b
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0
aladdinsane: Jag beställde i juli och fick den till slut i augusti. Ha i åtanke att TD inte oresonliga gällande prissänkningar. När min plasma levererades var den helt död. Fick en ny 2 veckor senare, efter ett påpekande från mig så fick jag 4 500 :- tillbaka för att priset gått ner med den summan. Det tycker man borde gälla även då leverensen är sen.

Postad 24 November 2004 - 13:05

Unregistered7d7a7a41
  • Unregistered7d7a7a41
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jorå, jag bevakar priset. Kommer ligga på som en hök om dom sänker. Men dom har väl sinne för affärer antar jag, ingen sänkning av priset om dom inte kan leverera... Å andra sidan sjunker ju €-kursen, så några ören har jag väl antagligen tjänat på väntan.

Postad 25 November 2004 - 16:54

davsko
  • davsko
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej! Har en TH-37PA30 sedan en månad tillbaka, helt enkelt för jag klarade inte av att vänta på en 42:are som NoN aldrig lyckades få hem till mig.

Är nöjd med tv:n, funderar dock på det skitsnygga orginaltv-bänken som Panasonic har gjort.

Är det någon som köpt detta? sett riktpriser på 6.500:- för denna bänk, vilket känns lite mycket, någon som vet några bra kanaler hur man kan få tag i sådan till ett bättre pris?

Tack.

--David

Postad 25 November 2004 - 18:34

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0

Hej! Har en TH-37PA30 sedan en månad tillbaka, helt enkelt för jag klarade inte av att vänta på en 42:are som NoN aldrig lyckades få hem till mig.

Är nöjd med tv:n, funderar dock på det skitsnygga orginaltv-bänken som Panasonic har gjort.

Är det någon som köpt detta? sett riktpriser på 6.500:- för denna bänk, vilket känns lite mycket, någon som vet några bra kanaler hur man kan få tag i sådan till ett bättre pris?

Tack.

--David

Jag rekommenderar att du tittar på bänken i verkligheten först, jag tycker inte den är speciellt snygg utan mer stor och klumpig.

Postad 25 November 2004 - 21:48

Dr.Pohl
  • Dr.Pohl
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0

Ringde fyndbörsen idag! Det verkar riktigt mörkt, denna TV är i princip omöjlig att få tag i. Ni som förskottsbetalat hos Inwarehouse, ja dom har ändrat datumet till 15/1. Fyndbörsen sa samma, Januari är den månad dom kanske kommer in i lagret. Riktigt tråkigt detta! Ingen TV i jul alltså.  :D

Hej Radiuz,

En liten tanke som slog mig, efter 4 veckors abstinens fran denna forum, marker jag att du efter varan langa och hogst patetiska debatt om vardera Pa30 ar till synes identiskt med pw7...och att du i princip nastan total stamplade pa30 som en Svennson plasma...plus en massa andra onodiga kommentarer.....sa hor och hapna.....du har kopt en....;)....himmla forvanad maste jag saga.

Vad var besluts faktorn till slut?....Missuppfatta inte det har nu, jag vill inte irritera dig eller nat liknande, jag vill bara veta vad som fick dig att kora en 180.

Postad 26 November 2004 - 04:54

radiuz
  • radiuz
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0
Dr.Pohl : Har inte tyckt att Vieran är dålig även fast jag tycker den plasman är lite "svensson". Varför jag beställt en PA30 är för att jag fixade den för 25k och då slog jag till. PW7 kostade då 30k och saknade instickskort, tuner mm, kände att de inte var värt pengarna. Sedan är även brorsan inblandad i köpet och gillar PA30 och är inte lika kräsen som jag.
Nu har jag väntat på PA30 i ca 5 veckor och börja tröttna, om den inte kommer vid jul/nyårsskiftet ändrar jag min order till en PW7:a istället från fyndbörsen. Även fast den kanske inte är lika mkt "värd" pengarna som PA30, har den ändå en aning högre gråskala och 720p stödet. Den känns som ett litet "starkare" kort för mig då nya Viera kommer i April och lär inte ha jätte stora skillnader i bild som PW7, förutom lite högre upplösning då och säkert lite nytt krims-krams för bilden.

Men tror inte den kommer vara lika mkt värd som PW7 iaf då skillnaden mellan lågupplöst till 1024 plasma är liten när det gäller HDTV. En plasma anser jag inte är tillräcklig iaf för "äkta" HDTV. Då är det LCD som gäller (exempelvis Sharp's 45").

Ja det var väll allt. Kommer bli iaf nöjd vilket som, PA30 eller PW7.

Postad 26 November 2004 - 08:46

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0

Hur är PA30 eller PW7 jämfört t ex med LG's nya PX12 eller PY10 som är i HD/XGA-upplösning (1024x748), någon som jämfört ?

Postad 26 November 2004 - 09:01

Unregistered71093fd7
  • Unregistered71093fd7
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Jag fick oxå beskedet från netonnet att det hade brunnit på en båt från Tyskland.
Ny leverans till netonnet var fredag den 26/11 med påföljande leverans till kund veckan efter.

...det gäller att ha tålamod....enda tv:n i hushållet är en lånad frukost tv på typ 8"  :wub:

Har du fått en bekräftelse från Netonnet att dom "verkligen" får in PA30 den 26/11? :D

Postad 26 November 2004 - 10:06

Dr.Pohl
  • Dr.Pohl
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0

Dr.Pohl : Har inte tyckt att Vieran är dålig även fast jag tycker den plasman är lite "svensson". Varför jag beställt en PA30 är för att jag fixade den för 25k och då slog jag till. PW7 kostade då 30k och saknade instickskort, tuner mm, kände att de inte var värt pengarna. Sedan är även brorsan inblandad i köpet och gillar PA30 och är inte lika kräsen som jag.
Nu har jag väntat på PA30 i ca 5 veckor och börja tröttna, om den inte kommer vid jul/nyårsskiftet ändrar jag min order till en PW7:a istället från fyndbörsen. Även fast den kanske inte är lika mkt "värd" pengarna som PA30, har den ändå en aning högre gråskala och 720p stödet. Den känns som ett litet "starkare" kort för mig då nya Viera kommer i April och lär inte ha jätte stora skillnader i bild som PW7, förutom lite högre upplösning då och säkert lite nytt krims-krams för bilden.

Men tror inte den kommer vara lika mkt värd som PW7 iaf då skillnaden mellan lågupplöst till 1024 plasma är liten när det gäller HDTV. En plasma anser jag inte är tillräcklig iaf för "äkta" HDTV. Då är det LCD som gäller (exempelvis Sharp's 45").

Fair enough, ruggigt trist at behova vanta 5 veckor, speciellt nar du redan har betalt kalaset, finns det ingen lag emot det har, helt arligt, jag menar om de nu inte kan leverera och har tagit betalt sa maste det finnas nagon sorts kompensation for vantandet, fan...de sitter och tjanar pengar pa dina pengar..utan att leverera apparaten ....testa kora samma fint tvartom....fa hem plasman och skita i betala i 5 veckor....hur livat skulle det bli.

Fan, fraga eller rattare sagt se till att de skakar fram en kompensation for det har...det maste de fan gora...skandal...en grej e om man vantar 5 veckor pa postforskott....men att man har betalt i forskott e helt javla oacceptabelt.

Postad 26 November 2004 - 12:44

carlito77
  • carlito77
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Det kanske vore på plats med att förtydliga vad som faktiskt gäller. Detta är saxat ur Konsumentköplagen från RIXLEX.

""
Säljarens dröjsmål

Vad som avses med dröjsmål

9 § Dröjsmål på säljarens sida föreligger om varan inte avlämnas eller
avlämnas för sent och detta inte beror på köparen eller något
förhållande på hans sida.

Påföljder vid dröjsmål

10 § Vid dröjsmål på säljarens sida får köparen hålla inne betalningen
enligt 11 §. Han får välja mellan att kräva att säljaren fullgör köpet
enligt 12 § och att häva köpet enligt 13 §. Dessutom får köparen kräva
skadestånd av säljaren enligt 14 §.

Rätt till skadestånd

14 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom
säljarens dröjsmål, om inte säljaren visar att dröjsmålet beror på ett
hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha
räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha
undvikit eller övervunnit.

Beror dröjsmålet på någon som säljaren har anlitat för att helt
eller
delvis fullgöra köpet, är säljaren fri från skadeståndsskyldighet endast
om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt första stycket.
Detsamma gäller om dröjsmålet beror på en leverantör som säljaren har
anlitat eller någon annan i tidigare säljled.

""

Som sagt rätten att kräva skadestånd hänger på vad som kan anses vara "skäligt" i första stycket till 14 §. Brand ombord får nog klassa som Force Majeur dvs utom deras kontroll men annars...vetefan

chupacabra: Måste väl svara Nej på din fråga tyvärr då det kom muntligt från Kundtjänst på NoN. Man man är väl optimist. :wub:

Igår fick jag mitt väggstativ iallfall...så nu blir man ju än mer frustrerad av att leveranserna dröjer.

Hela KKL finner man på http://rixlex.riksda...3A932&RUB=&ORG=

Postad 26 November 2004 - 13:12

kave
  • kave
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Det kanske vore på plats med att förtydliga vad som faktiskt gäller. Detta är saxat ur Konsumentköplagen från RIXLEX.

""
Säljarens dröjsmål

14 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom
säljarens dröjsmål, om inte säljaren visar att dröjsmålet beror på ett
hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha
räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha
undvikit eller övervunnit.

Eftersom det ju är rätt sällan det är helt upp till säljaren varför det har uppkommit dröjsmål på denna typ av produkt så lär kompensation aldrig komma ifråga.
De som säljer produkterna har ju i sin tur fått ett lev besked, som i sin tur har fått ett lev besked osv osv. Detta är ju givetvis utan säljarens kontroll.
Jag förstår bara inte, om ni nu har så fruktansvärt bråttom, varför ni inte köper hos Siba eller oNoff eller vad som helst, om de nu har på lager.

Postad 26 November 2004 - 16:24

Unregistereda1c326c3
  • Unregistereda1c326c3
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Efter att ha mailat min säljare på InWarehouse, blev jag uppringd och fick reda på att leveranspressen har gjort att leverantörerna inte kan leverera större orders på en gång. Istället pyttsar de ut lite och lite när de har något att leverera. InWarehouse kommer alltså inte att få den omtalade leveransen på 50-60 pannor nu på måndag. De kommer att få "ett mindre antal" i omgångar under december, och (förhoppningsvis) en större leverans i januari. De som kommer in levereras i turordning enligt restorderlistan, så vi som ligger som 20+ på den kan nog glömma den där leveransen nästa vecka.

Jehepp,

Efter kovändningen från InWarehouse i förrgår har jag bestämt mig för att lägga ner 42PA30 och satsta på Fyndbörsen och PW7 istället. Enligt uppgift får de in 10 i slutet av nästa vecka, och jag var visst den 4 köparen. 6 kvar just nu alltså, om det är fler som tänker som jag...

Priset är 24995, vilket klår InWarehouse med ca 5000 spänn. En just deal på ett totalpris med hemmabio och ställ etc fick jag också... :D

Ganska lustigt, för PW7 var utseendemässigt vad jag tänkt mig när jag började fundera på plasma - en ren och snygg "ram" på väggen. Men när man sedan kollade på bildkvaliteten på PA30 var det ju inget att snacka om, även om jag tyckte -- och fortfarande tycker -- att den är himla ful.

Nu återstår ju att se om Fyndbörsen verkligen får sin leverans av dessa skärmar, men jag satsar hellre på att stå som #4 på deras lista än som #26 på en skärm som det finns uppenbara leveransproblem med.

Tja, funkar det hela återstår väl sen bara att skapa en PW7-tråd istället... :wub:

Postad 26 November 2004 - 16:52

radiuz
  • radiuz
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0
Jag har även bytt till en PW7 också från fyndbörsen. Så du är inte ensam madmakz! :wub:

Postad 26 November 2004 - 17:08

Unregistereda1c326c3
  • Unregistereda1c326c3
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Jag har även bytt till en PW7 också från fyndbörsen. Så du är inte ensam madmakz! :wub:

Skitkul -- då blir vi åtminstone två pers i den nya tråden...!! :D

Köper du till komponentkort också? Jag hade tänkt göra det, men eftersom så många nämnt att RGB är rentav bättre på just Pannan, bestämde jag mig efter samråd med Fyndbörsen att testa med enbart RGB först. Misstänker att just de här "optionskorten" lär bli dyrare än man vill hoppas på också...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.