Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Sony VPL-HS50 *

1887 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 februari 2005 - 02:17

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
kan nog säga att om du ska köpa dig en bra proje och du inte har sett just denna så är det bara att köpa den osedd.. Så många som har den kan inte ha fel... det är bara att slå till.

Postad 07 februari 2005 - 09:26

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0
Jag blir så trött..... Äntligen fick jag mitt takfäste och började strax motera upp projen. Efter en del mätningar och dyl. var den på plats och det enda som återstod var ju att styra in bilden innanför min ramspända duk! Efter ca. 2 timmar gav jag helt enkelt upp, DET GICK INTE. Hur jag än vände och vred på projen blev den alltid lite sne i något hörn. Jag har monterat en och annan proj i mina dagar och aldrig haft problem med det. Vad som hör till saken är ju att jag kör med ca. 90% Lens-Shift för att skjuta bildens överkant 43 cm nedanför linsens underkant. Kan det helt enkelt va så att LS:n på något vis förvränger bilden? Och om den nu gör det så undrar jag såklat om det är något fel på min, eller fler HS50-ägara upptäckt samma problem.

HJÄÄÄÄÄÄääääälllllpppppp! <_<

Redigerat av Unregistereda3cb9c9a, 07 februari 2005 - 13:18.

Postad 07 februari 2005 - 09:51

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

• 1 281 inlägg
  • 0

kan nog säga att om du ska köpa dig en bra proje och du inte har sett just denna så är det bara att köpa den osedd.. Så många som har den kan inte ha fel... det är bara att slå till.

<{POST_SNAPBACK}>

Så många som har den kan inte ha fel... <_<
Fint argument... :rolleyes:
Det kan man säga om dom flesta modeller på marknaden... :rolleyes:

Postad 07 februari 2005 - 10:08

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Även om jag tycker att HS50 är bland det bästa du kan köpa och att du inte får problem med RBE (vilket är ett supertungt argument för att alltid se DLP innan köp) så skulle jag ändå inte rekommendera att köpa någon projektor osedd.

Postad 07 februari 2005 - 12:42

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
jag ville väl kanske inte rekommendera att bara köpa allt osett eller ohört oavsett produkt... Men denna produkt har varit i rampljuset ett bra tag och med att jag har en själv så förstår jag oxå att den får all denna positiva kritik. För att den är en helt enastående maskin.. -och att han sen va just intresserad utav denna proje bara för en titt så är det ju en annan femma? Men har man bestämts sig att man har pengar för att köpa så tycker jag att just denna proje är helt klart värd att köpas pga alla lovord som mnan kan lösa om den..
That´s it..

Postad 07 februari 2005 - 12:46

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Nån som har lust att förklara vad detta med blankning och 720p vs. 1080i betyder. Jag antar att DVDn skalar om bilden till dessa upplösningar först? Men innebär 1080i att bilden inte längre blir progressiv eller vadå? Har inte hittat nån annan tråd där detta förklaras så jag frågar här! Tack!

<{POST_SNAPBACK}>

1080i = 1080 interlaced (dvs ej progressive)
720p = 720 progressive

Blanking i 720p innebär att mjukvaran BLANKAR bort ytterkanterna av bildengenom att slå av dessa pixlar så att en svart ram bildas.
Bilden förlorar (i sonys fall) ca 15-20% av bildinformationen (-15-20% använda pixlar) i ytterkanterna. Mao kan man säga att du inte får en 1280*720 panel utan snarare en 1152*648 panel.
Detta innebär också att bilden som projiceras verkar ändra storlek (men den gör det inte - den lägger bara en svart ram över ytterkanterna) om du skiftar mellan 1080i (blankar ej) och 720p då 1080 fyller ut hela panelen medan 720p blankar bort en del av den. Mao så måste man ändra zoom för att fylla ut hela bilden när man ändrar mellan dessa lägen. INTE BRA om man kollar både TV och film och Xbox på samma proj!

Ej att blanda ihop med overscan där man istsället fyller upp hela bilden men skalar om bilden så att en del information hamnar "utanför" panelens upplösning (dvs kan ej visasa på panelen).

Boogie

Redigerat av bigbadboogie, 07 februari 2005 - 12:53.

Postad 07 februari 2005 - 15:14

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

• 464 inlägg
  • 0
HEPP

Nu har jag fått hem och börjat köra min HS50:a.
(Tidigare hade jag en Toshiba TLP-MT7... kan vara intressant info)

1) HS50 är bättre i allt som har med bild att göra och faktiskt ganska skitbra om man säger så. Tämligen ointressant info skulle många bedömma :rolleyes: , men om man som jag inte alltid köper snacket om hur otroooooligt mycket bättre den senaste versionen är av produkt X... och dessutom ofta inte håller med så kan det vara värt något. B)

2) Jag ser och störs av IDE (Iris Delay Effect) men efter att ha rattat med "Close Reg" under Factory Menu är det under kontroll.
Att komma åt Factory Mode gör man som tipsats tidigare i denna tråd ; (Enter)×2+(Left)+(Enter) (Service mode är ointressant för det är ett mellanting mellan Factory och User). Under Options hittar du "Close Reg" som alternativ 35 eller vad det var. Min stod på 199 från leverans och jag ökade till 230, stördes och gick tillbaka till 210 och sedan åter till 199... :rolleyes:

3) Bilden har mycket god "plasticitet" som de säger, men MITT ex. tycker jag inte alls mår bra av Cine4Home's inställningar... liite annan fabrikskalibrering tror jag. Jag tycker faktiskt att mellanläget på färgtemperaturen utgör ett bättre utgångsläge. Man kan faktiskt gå in i "Factory Mode" och fixa till vitbalansens startpunkt för de olika inställningarna... någonstanns mellan "Mellan" och "Låg" är min startpunkt idag för att fila.
BigScreens inställningar tycker jag inte heller känns bra, men jag tror mig veta att han gillar boostad kontrast och accepterar utbränd vita i förhållande till mittenspektrat (har följt hans tester länge, sett många projjar han testat varav jag ägt två... äger den andra numera). I detta fall är dock behovet av boostad kontrast i det närmaste obefintligt ! <_<

4) SONY'n syncar SCART-RGB bra och den koppling som föreslås i ; https://www.minhembi...showtopic=57391, fungerar bra. Ett tips är att utgå från en VGA-kabel som du klipper av och löder fast en Scart-kontakt på (det omvända att löda fast en VGA-kontakt är betydligt fippligare med mindre lödstift).
MIN pinne 13 hade en blå enkelledare så jag behövde bygla till Scartens stift 17 för att få jorden.

Följer med intresse era inställningar och övriga vedermödor.

En uppgraderad kille B)

PS. filar nu men någon gång måste man ha filat färdigt å börja bry sig om det som visas...

Postad 07 februari 2005 - 15:23

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0
IDE (iris delay effect) <_< en ny term kanske som skall läggas in bland RBE och dom andra.

har man bestämt sig för en LCD och har pengarna för HS50:n kan man defenitivt köpa den osedd det kan ju inte bli bättre på LCD sidan, som att köpa en ferrari utan provkörning du blir liksom inte missnöjd.

Postad 07 februari 2005 - 15:43

nakos
  • nakos
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Var och tittade på denna proj precis. Såg även Panasonic 700 igår.

Jag är ingen expert på projektorer detta blir min andra proj.
Men jag kunde uppfatta följande skillnader.

Sony

+ svärta
+ focus
+ ingen VB

- lite screendoor
- Kraftig ringning

Panasonic

+ ingen screendoor
+ bättre pris

- focus
- sämre svärta
- lite VB

Är detta vad ni andra har sett på Sony:n med?
Blev förvånad att ringning var så framträdande. Har inte hört om någon som har sett detta tidigare. När man såg en lyktstolpe såg det nästan ut som tre.
Ni som har Sony:n har ni sett detta? Är detta något som man kan kalibrera bort?

Kändes som om den inte var rätt kalibrerad den var för mörk med.

Jag stör mig väldigt mycket på ringning och VB på min nuvarande proj så nu vet jag inte alls vilken jag ska välja

Postad 07 februari 2005 - 16:16

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Det känns nog som om det var fel på källan eller kablarna för ringning är inget problem alls med min HS50. Alt. har dem ställt upp skärpan för högt vilket ofta ger ringning.

Postad 07 februari 2005 - 16:32

nakos
  • nakos
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Havocsi

Vad använder du för DVD och kabel?

Det var en supra HDMI dom hade i affären.

Postad 07 februari 2005 - 16:51

dannyboy
  • dannyboy
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Jag e såååå nöjd med mina nya hembio :rolleyes:

Sony VPL-HS50 projektor, Euroscreen Frame Greyline 104" filmduk, Sony DAV-SR2 ljudanläggning, Samsung HD945 DVD samt Aurora hdmi-hdmi kabel 10m. mellan projjen och övriga godsaker för digital bild och ljud..

Nu återstår bara att testa hur dom funkar ihop oxo :rolleyes:

Lägger upp bilder på läckerbitarna i helgen <_<

Postad 07 februari 2005 - 20:28

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0

Det känns nog som om det var fel på källan eller kablarna för ringning är inget problem alls med min HS50. Alt. har dem ställt upp skärpan för högt vilket ofta ger ringning.

<{POST_SNAPBACK}>

Precis! Ringning beror inte på HS50an. Det var nog kablaget eller DVD-spelaren som gjorde det i detta fall. Ringning beror oftast på spänningsfall i bildsignalen.

Största nackdelen som jag ser med HS50an just nu är blankningen i 720p, samt att färgskalan är lite off när irisen är ställd i läget "Auto". Som tur går ju färgerna att kalibrera rätt. <_<

Postad 07 februari 2005 - 23:30

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0

Jag e såååå nöjd med mina nya hembio :rolleyes:

Sony VPL-HS50 projektor, Euroscreen Frame Greyline 104" filmduk, Sony DAV-SR2 ljudanläggning, Samsung HD945 DVD samt Aurora hdmi-hdmi kabel 10m. mellan projjen och övriga godsaker för digital bild och ljud..

Nu återstår bara att testa hur dom funkar ihop oxo :rolleyes:

Lägger upp bilder på läckerbitarna i helgen <_<

<{POST_SNAPBACK}>

jag är sugen på en sådan duk till min Z3:a har du jämfört HS50:n även på en vit duk och hur ser det ut då d.v.s. märker man en direkt skillnad med en grå duk.

Postad 07 februari 2005 - 23:58

nakos
  • nakos
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Precis! Ringning beror inte på HS50an. Det var nog kablaget eller DVD-spelaren som gjorde det i detta fall. Ringning beror oftast på spänningsfall i bildsignalen.

Största nackdelen som jag ser med HS50an just nu är blankningen i 720p, samt att färgskalan är lite off när irisen är ställd i läget "Auto". Som tur går ju färgerna att kalibrera rätt. <_<

<{POST_SNAPBACK}>

Ok då kan jag lugnt köpa denna :rolleyes:

Jag har ringning på min nuvarande projektor (Panna 100) med där jag har en 15m komponent (Clicktronic) mellan dvd och proj.
Jag har inte fler komponentkablar att testa med.
Hur gör jag för att ta reda på om det är kabeln eller DVD:n som felet sitter i?
Eller är det rent av projektorn?

Postad 08 februari 2005 - 13:17

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1 907 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Största nackdelen som jag ser med HS50an just nu är blankningen i 720p, samt att färgskalan är lite off när irisen är ställd i läget "Auto". Som tur går ju färgerna att kalibrera rätt. :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Ok då kan jag lugnt köpa denna :D

Jag har ringning på min nuvarande projektor (Panna 100) med där jag har en 15m komponent (Clicktronic) mellan dvd och proj.
Jag har inte fler komponentkablar att testa med.
Hur gör jag för att ta reda på om det är kabeln eller DVD:n som felet sitter i?
Eller är det rent av projektorn?

<{POST_SNAPBACK}>

15 meter är en lång sträcka. Har du korsande kablar som kan störa tex
Elledningar? Är den snurrad med andra kablar som hos mej (dock utan
ringing 10m). Har du möjlighet att låna hem en annan DVD så är det
väl ett bra sätt att kolla. En kortare komponent är ett annat sätt.

Postad 08 februari 2005 - 13:22

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1 907 inlägg
  • 0

Jag e såååå nöjd med mina nya hembio :D

Nu återstår bara att testa hur dom funkar ihop oxo :D

Lägger upp bilder på läckerbitarna i helgen :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

jag är sugen på en sådan duk till min Z3:a har du jämfört HS50:n även på en vit duk och hur ser det ut då d.v.s. märker man en direkt skillnad med en grå duk.

<{POST_SNAPBACK}>

Hur upplever du skillnaden mellan en vit duk och den gråa du har?
Jag är mycket intresserad. Jag funderar på en Firehawk men
vill ha lite info om denna duk? Särskilt ljusa bilder och se att
högdagrar inte tar stryk. Att du får bättre svärta förstår jag ;)
Kan du lägga upp en ljus bild där allting syns i galleriet?

Postad 08 februari 2005 - 14:54

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
jag har 6st dukprover hemma varav 3st är stewart dukar, 1st projecta high contrast, euroscreen grey och XUS grey..

Kan bara säga att firehawken är det ända alternativet..
Alla dom andra vinner man lite svärta men torskar färger..
Men firehawken är helt otrolig. svart blir bra mycket svartare samt att det blir mer kontrast mera liv i bilden och det lustiga är att det funkar att ha riktigt mycket ströljus i rummet utan att bilden tar stryk utav det..

Denna duk kommer jag att köpa fast den kostar 20000:- men med den bilden och vågar nog påstå att du får säkert ut ca 35-40% mer av bilden så anser jag att det är värt pengarna..

Ska fixa lite bilder på dukarna, men kameran vart stulen på helgkryssningen..

Redigerat av Unregisteredce93e47d, 08 februari 2005 - 14:55.

Postad 08 februari 2005 - 15:00

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1 907 inlägg
  • 0

jag har 6st dukprover hemma varav 3st är stewart dukar, 1st projecta high contrast, euroscreen grey och XUS grey..

Men firehawken är helt otrolig. svart blir bra mycket svartare samt att det blir mer kontrast mera liv i bilden och det lustiga är att det funkar att ha riktigt mycket ströljus i rummet utan att bilden tar stryk utav det..

Denna duk kommer jag att köpa fast den kostar 20000:- men med den bilden och vågar nog påstå att du får säkert ut ca 35-40% mer av bilden så anser jag att det är värt pengarna..

<{POST_SNAPBACK}>

Äntligen ett svar från i en tråd om detta. Jag har själv en testbit av
Firehawken hemma. Så jag kan bekräfta det du säger om duken.
Den är oslagbar. Men jag är ändå intresserad av foton om du kan?
Min kamera pajade när jag satte på kameran att aldrig slå av
och fotatde dukprover o filmprover ett ´par kvällar :lol:

Postad 08 februari 2005 - 15:01

nakos
  • nakos
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Ja det har jag inte tänkt på. Den ligger runt andra kablar just nu även runt strömkabeln tror jag. Ska testa att flytta isär dessa. Tack för tipset Evert.
Jag har köpt kabelkanaler men inte fått upp dom :lol:

Jag tittade på HS-50 i en annan butik idag där den var bättre kalibrerad och det var stor skillnad. Den hade inte ringning som jag tidigare hade sett. Även screendoor kändes mindre framträdande. Bilden kändes ljusare, mer "normal" än den mörka bild jag såg igår. Nu var det stor skillnad mellan denna och panasonic 700.

Man kunde urskilja porer i ansikten, svettdroppar, en svart läderjacka såg riktigt snygg ut, mycket bra skärpa! Det såg bättre ut trots att den bara demades med en 576p signal mot vad jag tror var en grå duk.

Sony:n lät lite mer än Pannan om man är petig men de är båda så mycket tystare än min nuvarande proj. Bra jobbat!

En liten snygg detalj som andra har sagt med: Det var riktigt snyggt att sonyloggan lyser mitt på undersidan vid takmontering.

Panna
+ingen screendoor
+ljudnivå
+pris

-skärpa
-lite VB

Sony
+svärta
+ljudnivå
+skärpa

-lite screendoor

Redigerat av nakos, 08 februari 2005 - 15:07.

Postad 08 februari 2005 - 15:34

nakos
  • nakos
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det skulle vara intressant att höra vilken du rankar som nr 2 också.

Alla har ju inte råd med en duk som kostar 20' :lol:

Postad 08 februari 2005 - 16:24

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0
vart får folk tag i dessa dukprover är dom gratis eller :lol: och skulle man inte kunna skaffa tillräckligt många små firehawk bitar och pussla ihop en hel duk :D

Postad 08 februari 2005 - 17:22

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
ska göra ett nogrannare utlåtande, men kan slå ett slag för XUS duken.. Den jag har är grå, skulle nog välja en vit men mycket fin kvalité.

Postad 09 februari 2005 - 00:18

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Jag kör på en XUS duk också, den är riktigt bra. Sen så är självklart stewarddukarna snäppet över allt annat, gillar speciellt firehawk som många andra talare.

Dem har dock ett problem som man bör ta i beaktande ifall man inte har ett dedikerat biorum där alla sitter i rak linje till duken utan som i många vardagsrumskonfigurationer har man soffor och fotöljer lite på sidan om, eftersom man av förklarliga själ inte kan sätta upp sofforna bakom varandra :wub:.

Problemet är att stewart dukarna, och då speciellt firehawk, har en rätt snäv viewing angle där dem är optimala. Tex enligt specen på firehawk så har den tappat hälften av sin gain (och då ger 0.65) redan vid 25grader på sidan. Det är något man måste ta i beaktande också.

Men har man möjlighet finns det inget annat material som riktigt är i närheten idag.

Postad 09 februari 2005 - 10:47

BWF
  • BWF
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Nu är HS50'n beställd och HTPC är också på väg. Ska bli väldigt intressant att se hur LOTR 1080i ser ut på en 92" duk måste jag säga.

Kommer köra DVI-HDMI. Blir bara en kabel i.o.m att HTPC'n tar hand om dvd/vcr samt tv. Enkelt och billigt. Kabeln blir dock 10 m lång, nån som har haft problem med nån viss kabeltyp i denna längd ?
Alternativt nån kabel som fungerar bra ?

Har hört att Supra har haft problem med sina längre kablar och fått designa om för att följa kravspecen.

Postad 09 februari 2005 - 11:16

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0

Nu är HS50'n beställd och HTPC är också på väg. Ska bli väldigt intressant att se hur LOTR 1080i ser ut på en 92" duk måste jag säga.

Kommer köra DVI-HDMI. Blir bara en kabel i.o.m att HTPC'n tar hand om dvd/vcr samt tv. Enkelt och billigt. Kabeln blir dock 10 m lång, nån som har haft problem med nån viss kabeltyp i denna längd ?
Alternativt nån kabel som fungerar bra ?

Har hört att Supra har haft problem med sina längre kablar och fått designa om för att följa kravspecen.

<{POST_SNAPBACK}>

kan man få tag i LOTR 1080i och köra den genom datorn vart finns dom att få tag på om du nu inte menar den vanliga filmen uppskalad till 1080i.

grattis till köpet :wub:

Redigerat av ZoomAir, 09 februari 2005 - 11:17.

Postad 09 februari 2005 - 11:54

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Vad jag vet så är inte LOTR släppt officiellt i 1080i så det snacket skippar vi, okey! Speciellt vad gäller tankning. Antar att det var uppskalat till 1080i BWF menade. :lol:

Mycket snack om dukar nu också tycker jag. Starta en tråd om "Duk till Sony HS50" under dukdelen av forumet eller nått. Kanske redan finns en? ;)

Back to HS50 nu. :wub:

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 09 februari 2005 - 11:54.

Postad 09 februari 2005 - 12:27

dannyboy
  • dannyboy
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Ja jag har en hel del trådar om dukar.. hehe

Det är bara och tralla in på duksektionen så snackar vi dukar gott folk :wub:

Postad 10 februari 2005 - 21:24

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
HS50 beställd för snart en vecka sedan.
Skulle ha anlänt fredag 4/2 - gjorde den inte (i am not surprised).
Leverantören sade sedan nu i måndags 7/2 - gjorde den inte (still not surprised).
Nu ha han utlovat nästa måndag 14/2 (will still not be surprised when it does not arrive).......

Why am I not surprised?
Jo för att jag dagarna innan beställning pratade med Sony supporten och de sade att leveranserna var stoppad för tillfället - supportkillen verkade inte helt hemma på ämnet så jag tar det med en nypa salt.
Enligt vad jag vet så kommer nästa skeppning i slutet på februari så man får börja förbereda sitt takfäste (byta vagga från nuv IF SP110 till HS50), fixa lite dukprover, fortsätta lattja med att måla sin egen duk (huga vad det är bökigt att hitta en bra kombination av silver, grått och vitt och undvika hotpotting alt. dassigt vitt).
Och en HDMI kabel förstås - någon som har någon speciell preferens på kabel? Kablen kommer vara ca 7m lång och matas från (antagligen) en Denon DVD-3910...om inte deras nya dräpare säljs riktigt billigt här i Sverige (think not med tanke på att listpriset är 3499 Euro, tänker inte ger er länken här - den hittar ni på ny post om DVD-A1XV om den inte redan finns).

Tidgare DLP frälst har nu övergett denna underbara teknink för LCD-träsket (som man tidigare benämnde det). HS-50 vann i mina ögon duellen mot alternativen: Sharp XVZ-2000 samt Yamaha DPX-1000 om man ser till snittbetyget - vem kunde tro det ;)

Boogie - ser fram emot en mysig filmvår - man

Postad 11 februari 2005 - 09:16

Unregisteredd07f8978
  • Unregisteredd07f8978
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0

Leverantören sade sedan nu i måndags 7/2 - gjorde den inte (still not surprised).
Nu ha han utlovat nästa måndag 14/2 (will still not be surprised when it does not arrive).......

Why am I not surprised?
Jo för att jag dagarna innan beställning pratade med Sony supporten och de sade att leveranserna var stoppad för tillfället - supportkillen verkade inte helt hemma på ämnet så jag tar det med en nypa salt.
Enligt vad jag vet så kommer nästa skeppning i slutet på februari så man får börja förbereda sitt takfäste (byta vagga från nuv IF SP110 till HS50), fixa lite dukprover, fortsätta lattja med att måla sin egen duk (huga vad det är bökigt att hitta en bra kombination av silver, grått och vitt och undvika hotpotting alt. dassigt vitt).
Och en HDMI kabel förstås - någon som har någon speciell preferens på kabel?  Kablen kommer vara ca 7m lång och matas från (antagligen) en Denon DVD-3910...om inte deras nya dräpare säljs riktigt billigt här i Sverige (think not med tanke på att listpriset är 3499 Euro, tänker inte ger er länken här - den hittar ni på ny post om DVD-A1XV om den inte redan finns).

Tidgare DLP frälst har nu övergett denna underbara teknink för LCD-träsket (som man tidigare benämnde det). HS-50 vann i mina ögon duellen mot alternativen: Sharp XVZ-2000 samt Yamaha DPX-1000 om man ser till snittbetyget - vem kunde tro det ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Argg, Stoppade leveranser, precis vad jag inte ville höra, hade hoppats på att min skulle komma idag.

Hmm, Har letat lite efter tak stativ till HS50'n , ni som redan har en vad kör ni för takstativ ?, har sett i manualen att Sony har ett själv, men det verkade inte allt för läckert måste jag säga.

mvh

/a

Redigerat av Unregisteredd07f8978, 11 februari 2005 - 09:16.

Postad 11 februari 2005 - 12:10

Operation Mindcrime
  • Operation Mindcrime
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Hmm, Har letat lite efter tak stativ till HS50'n , ni som redan har en vad kör ni för takstativ ?, har sett i manualen att Sony har ett själv, men det verkade inte allt för läckert måste jag säga.

Jag kan slå ett slag för SMS Aero 80, tycker det är ett kanon stativ. ;)

Postad 11 februari 2005 - 12:16

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5 782 inlägg
  • 0
Hörde nåt om en bugg när man körde 720P, nåt om att bilden inte utnyttjar hela Panelen, stämmer detta och i så fall har det kommit nån mjukvara som löser detta?

Postad 11 februari 2005 - 12:26

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Hörde nåt om en bugg när man körde 720P, nåt om att bilden inte utnyttjar hela Panelen, stämmer detta och i så fall har det kommit nån mjukvara som löser detta?

<{POST_SNAPBACK}>

Enligt en ny kille, på AVS forum, med Sony kontakter (som ByteHoven går i god för) så har Sony i USA arbetat fram en fix och kommer ha en "fixar-dag" där de uppgraderar samtliga projar (för de som vill).

Vad jag dock inte vet är när denna fix kommer till Europa - med tanke på de svar jag fått av [email protected] samt kundsupport (tele avd) så ser det inte ljust ut - mitt mail har inte besvarats och killen på telesupport kunde inget om modellen då den "var så ny", visste inte ens om felen med 720p samt pixel alignement.
Så alla vi forum jökare vet mer än sonys support för tillfället - men utvecklingen är säkert medveten om problemen - kan vara så att support har blivit tillsagda att inte svara på dessa frågor förrän fix finns framme för att hålla fanan högt ;)

Mvh
Ola

Postad 11 februari 2005 - 12:40

Unregisteredd07f8978
  • Unregisteredd07f8978
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0

Jag kan slå ett slag för SMS Aero 80, tycker det är ett kanon stativ. ;)

<{POST_SNAPBACK}>

SMS stativen ser helt ok ut, vad kör du för släde till HS50'n och Areo stativet, SMS uni slide ?, jag kollade på SMS website och det verkade som om denna funkade för HS50/51 men det stod ej hur många armar man skulle använda, jaja, det löser sig nog :lol:

Postad 11 februari 2005 - 12:43

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Jag kör SMS med uni-slide, funkar perfekt för HS50. Man använder tre armar.

Postad 11 februari 2005 - 12:49

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Jag kan dra iväg ett mail till Bengt som är serviceansvarig på Sony Sverige angående uppdatering som fixar blankingen. Han brukar vara bra att ha att göra med. Pratade med honom för ett tag sedan så han vet vem jag är om jag mailar honom. Återkommer med svar då jag vet något mer.

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 11 februari 2005 - 12:50.

Postad 11 februari 2005 - 13:17

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Kanon Peter, stort tack.

Det verkar vara på gång med en fix inte bara i USA utan även i bla australien, så Sverige som ligger långt framme på Projektormarknaden borde ju kunna få fixen med.

Från avsforum

I have just spoken to Sony's service centre in Western Australia and they advised me they have received a bulletin from Sony regarding the 720p blanking issue and that a firmware up date is available-although not actually inhand as we speak .But its issue is imminent.
I have even been given a job number!

Postad 11 februari 2005 - 13:21

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0
måste ni alla lämna in era projjar för att få fixen när den kommer och orkar ni med det, jag hadde nog inte brytt mig ;)

Postad 11 februari 2005 - 14:18

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Man måste lämna in projektorn, JA.

Postad 11 februari 2005 - 16:26

Unregisteredd07f8978
  • Unregisteredd07f8978
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0

Why am I not surprised?
Och en HDMI kabel förstås - någon som har någon speciell preferens på kabel?  Kablen kommer vara ca 7m lång och matas från (antagligen) en Denon DVD-3910...om inte deras nya dräpare säljs riktigt billigt här i Sverige (think not med tanke på att listpriset är 3499 Euro, tänker inte ger er länken här - den hittar ni på ny post om DVD-A1XV om den inte redan finns).

Tidgare DLP frälst har nu övergett denna underbara teknink för LCD-träsket (som man tidigare benämnde det). HS-50 vann i mina ögon duellen mot alternativen: Sharp XVZ-2000 samt Yamaha DPX-1000 om man ser till snittbetyget - vem kunde tro det :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Jag blev otålig och ringde företaget jag beställt av för att fråga vart min projje tog vägen, jag hade blivit lovad leverans denna veckan. Svaret jag fick blev att det ej kommit några HS50 denna veckan men att 25st skulle komma till sverige nästa vecka enligt butikens leverantör, bara hoppas att detta stämmer.

Tydligen så existerar det problem med att få fram antalet projektorer som behövs, dels för att sony antagligen inte räknade med hur populär denna projektor blev och dels för att fabriken som sony lagt ut tillverkningen på ej klarade av att bygga dom så dom hade fått byta fabrik och på såvis förlorat någon veckas tillverkning.

Och jag som såg fram emot en helg med projektor lekande, attans också
;)

Postad 11 februari 2005 - 16:52

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0
Andste: Du kan nog vänta lite till, jag väntade i 10år på den här projektorn!!!

Postad 11 februari 2005 - 18:19

dannyboy
  • dannyboy
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Andste om du redan inte har betalat för din projektor, avboka och köp på megapreis där jag köpte min.. bara 21500:- inkl. frakt och leveransen tog bara en ynka vecka efter min beställning.. det kallar jag snabbservice :D

Kolla på www.megapreis.at för mer info..

Alla som har varit hemma hos mig och sett bildkvaliten på Sonyn har nästan svimmat.. hög potensfaktor kan jag säga.. hehe

Postad 11 februari 2005 - 18:48

Unregisteredd07f8978
  • Unregisteredd07f8978
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Dannyboy: mmm, den är ej betald, så det hade varit ett alternativ, Jag tror dock att jag låter min beställning ligga som den är, loka hårt !?!?! arbetande hifi butiker ska ju också tjäna lite cash :D

Har kollat på Sony'n några gånger, vart helt inne på dlp förr men har blivit konverterad till lcd nu, ivf så länge dom levererar bild som hs50'n

/a

Postad 11 februari 2005 - 20:45

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Tycker att vi ska lägga ut lite bildvärden nu. Har fått till en bra bild som jag tycker funkar bra för mig. Det enda jag gjort i DVD-spelarens (Denon DVD-3910) menyer är att jag ställde brigthness till +3 samt ändrat gammans lägsta värde till 16 samt det högsta till 235. IRE är ställd till 0 samt "HDMI/Black level" = Normal.

Här kommer mina värden via HDMI (RGB) med 576p-signal. Efter denna kalibrering funkade även 1080i med YCbCr helt okey med dessa värden också! :D
Kalibreringen är ställd efter de testbilder som finns på Digital Video Essentials (PAL-version).
Dessa värden kan vara kul för er som har DVD-2910/3910. Iaf något att utgå ifrån. Kommentera gärna dessa värden. Min duk är grå och har en gain på 0.8.

Använde mest Finding Nemo (R2SWE) samt FOTR:EE (R2SWE) efter kalibreringen för att testa bilden med de olika värderna.

Mina HS50-inställningar 050211:
• Lämpläge: Low
• Iris: Auto
• Bildläge: Anv.3
• Kontrast: Max (ja, fick faktiskt bästa bild med kontrasten ställd till Max)
• Ljusstyrka: 60
• Färg: 50
• Nyans: 50
• Skärpa: Min (Edit 050212: Körde på 35 innan, men "Min" funkar bättre tycker jag)
• Svartnivå: Av
• Gammkorr: Av (fick synlig macroblocking med min DVD med Gamma1, 2 och 3 så jag kör på AV)
• Färgtemp: Speciell 3. Här kör jag med Cine4Home.de;s färger tillsvidare. Dessa är som följer:
Förstärkn.
R: +2
G: 0
B: -2
Förspänning
R: -16
G: 0
B: 6

Ska försöka få till färgerna lite bättre då Cine4Home använder en annan duk än vad jag gör.
• DDE: Film (Edit050212: Gäller endast interlacesignaler. Läget "Av" funkar också helt okey)
• RCP: Av
• Signaljust: Flyttning: H: 253 V: 65 (Edit 050212: Körde på H: 258 innan)

Edit050212: Tre värden ändrade efter kalibrering med 1080i-signal från min DVD. De har texten "Edit050212: bla bla" :lol:

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 16 februari 2005 - 12:14.

Postad 11 februari 2005 - 21:01

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0
hmmm, kör du HDMI (RGB) varför inte YCbCr jag trodde man skulle köra med den eller skall jag ändra igen :D och även funkar 576 bättre än 1080i.

hur funkar det att köra med cine4home färger utan ett filter går det att ändra så mycket på t.ex. rött.

Postad 11 februari 2005 - 22:09

prosen
  • prosen
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0

hmmm, kör du HDMI (RGB) varför inte YCbCr jag trodde man skulle köra med den eller skall jag ändra igen  och även funkar 576 bättre än 1080i.

hur funkar det att köra med cine4home färger utan ett filter går det att ändra så mycket på t.ex. rött.

Har för mig Peter skrev i 3910:e tråden att det hade med macroblocking att göra.

Postad 11 februari 2005 - 23:33

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Japp! Har att göra med macroblocking via HDMI, ja. Ser det minst med 576p och RGB-signal via HDMI. Efter en riktig kalibrering idag är det även bättre med 1080i och YCbCr. Helt klart tittbart! :D

Färgerna är rätt bra ändå, trots att rött är ganska mycket nerdraget. Kollade nyss på en "röd film". Robbie Williams "Live at the albert". Såg helt sjukt bra ut! :lol: Körde med 1080i-signal och YCbCr och jag störde mig inte nämvärt på MB, trots att jag kunde se det någon gång.

Börjar bli nöjd med HS50an nu. Går ju att tweaka ÄNNU mer, men jag är nöjd och det är det som räknas. Iris Delay Effect (IDE) känns inte lika lätt att se nu heller, trots att man kan se att bilden "dimmas" ner till och från. Åt andra hållet (dvs till ljus bild) går det ganska fort tycker jag och det märks inte så mcyket. Åt det mörka hållet syns det speciellt om man kör med textning på filmen. Då kan man se hur irisen jobbar då man då har en "referens" för vitt. Texten blir lite grå då. Tjejen som vill ha textningen på. He he. :lol:

Postad 12 februari 2005 - 00:12

Unregistered10f106ca
  • Unregistered10f106ca
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Varför kör ni inte med 720p signalen då? Jag har läst massa om att bandning uppstår (betyder det att det läggs till svarta kanter på bilden?), men kan ni inte bara zooma ut bilden då så den blir större? Eller har jag helt missuppfattat problemet? Jag kommer förhoppningsvis få en HS50 om nån vecka skulle vara skönt att få veta!

Postad 12 februari 2005 - 00:39

prosen
  • prosen
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0

Varför kör ni inte med 720p signalen då? Jag har läst massa om att bandning uppstår (betyder det att det läggs till svarta kanter på bilden?), men kan ni inte bara zooma ut bilden då så den blir större? Eller har jag helt missuppfattat problemet? Jag kommer förhoppningsvis få en HS50 om nån vecka skulle vara skönt att få veta!

Det är i 720p som HS50:n har problem med overscan, inte i 1080i, och det går inte bara zooma upp bilden efterssom den är oproportionerlig. Detta blir ganska jobbigt om man har en maskad duk.

Postad 12 februari 2005 - 08:34

BWF
  • BWF
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Tidgare DLP frälst har nu övergett denna underbara teknink för LCD-träsket (som man tidigare benämnde det). HS-50 vann i mina ögon duellen mot alternativen: Sharp XVZ-2000 samt Yamaha DPX-1000 om man ser till snittbetyget - vem kunde tro det

Har kollat på Sony'n några gånger, vart helt inne på dlp förr men har blivit konverterad till lcd nu, ivf så länge dom levererar bild som hs50'n

Alla som har varit hemma hos mig och sett bildkvaliten på Sonyn har nästan svimmat.. hög potensfaktor kan jag säga.. hehe

För en som har beställt en HS50, aldrig sett en "live" (enda projektor jag sett på är en InFocus 4805) och aldrig tidigare ägt en projektor så känns kommenterar som dessa rätt trevliga att höra.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.