Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - SwanSpeakers *

978 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Swans Diva 5.2F (Golvhögtalare) 1 7 (2) Inga priser
Swans Diva 2.1 (Surroundhögtalare) 1 6.5 (1) Inga priser
Swans Diva 6.2F (Golvhögtalare) 1 8.874998 (7) Inga priser
Swans M20-5.1 (Högtalarpaket för hembio) 1 (0) Inga priser
Swans Diva 4.2F (Golvhögtalare) 2 8.75 (3) Inga priser
Swans D1080 (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Swans S200A (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Swans S600SE (Golvhögtalare) 1 8.333332 (2) Inga priser
Swans M1 (Surroundhögtalare) 1 9.545454 (10) Inga priser
Swans D3.1 (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Swans D3.2F (Golvhögtalare) 0 8.5 (5) Inga priser
Swans 2.3C (Centerhögtalare) 5 9.166666 (5) Inga priser
Swans F2.2F (Golvhögtalare) 5 8.75 (3) Inga priser
Swans F5R (Surroundhögtalare) 2 7.5 (1) Inga priser
Swans F2.2R (Surroundhögtalare) 2 7.5 (1) Inga priser
Swans H5 (Datorhögtalare) 4 8.75 (3) Inga priser
Swans M808 (Golvhögtalare) 4 7.5 (1) Inga priser
Swans M806 (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
Swans F2.2A (Golvhögtalare) 1 8.75 (3) Inga priser
Swans F1.1A (Golvhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
Swans M806B (Surroundhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
Swans M100 (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Swans M100 MKII (Surroundhögtalare) 6 7.5 (1) Inga priser
Swans M10 (Datorhögtalare) 3 9 (10) Inga priser
11 relaterade trådar

Postad 14 April 2012 - 19:42

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0
:) Så bra!

I Linux fungerar allt från början... ;) Skämt åsido, det beror nog på respektive webläsare. Fast Chrome är väl det man vill köra eller? ;)

Postad 14 April 2012 - 22:55

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0
Det var lite HTML kodning han fixade till så att min äldre Firefox passande gamla G4 Macar blev glad igen.
Kör Mac som surfdator och muskelstinn PC för allt annat. Blir mindre virus på det sättet...

Nu "host" över till de fina högtalarna igen. :)

Postad 15 April 2012 - 10:25

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0
Linux för hela slanten här. Snabbt, snyggt, smidigt och virusfritt. ;)

Tillbaka till topic då ja... :) Skulle du köpa dig ett par F2.2A framöver? :)

Postad 15 April 2012 - 14:33

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0
Jaja... Jag har också Ubuntu för speciella tillfällen, typ kraschat nätverk... :angry: Men så länge Photoshop, Lightroom, HDR Expose, PTLens, Bryce m.m inte finns till Linux så får det vara.

Jomenvisst skall det bli ett par F2.2A framåt jul på ett ungefär. Är just nu i sparartagen och med hängmattesemester i trädgården skall det nog fixa sig. Speciellt som jag numera inte har faktor X att ta hänsyn till. Det vill säga sur och gnällig fru som var helt oförstående för livskvalitén i ljudliga upplevelser. :)

Postad 15 April 2012 - 14:46

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0
Jag har en virtuell Windows 7 för de tillfällen när man behöver köra Photoshop, Reason, XTZ Room Analyzer och sånt. :) Men normalt klarar jag mig med GIMP om jag behöver göra mindre bildfix.

Låter schyst det, F2.2 är riktigt vackra och välljudande högtalare. :) Jag har som tur är en förstående fru som dessutom har lika stort musikintresse som mig. :)

Postad 15 April 2012 - 14:56

kalenen
  • kalenen
  • Forumräv

• 555 inlägg
  • 0
Nytt test på Swans M6 ;)

http://www.6moons.co...s/swans3/1.html

Postad 15 April 2012 - 15:03

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0
Whoo, tackar, glömde kolla efter tipset igår. :)

Nytt test på Swans M6 ;)

http://www.6moons.co...s/swans3/1.html

Postad 15 April 2012 - 21:49

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0
Fan vad jag är glad över att Swans finns med sina förhållandevis låga priser i High End segmentet och slippa bli blåst på att köpa något från någon av alla dessa små obskyra tillverkare med sina tok-överprissatta lådor.

Snubblade över den här sidan som troligtvis är ett himmelrike för många Hi-Fi idioter med potensproblem:
http://cybwiz.blogspot.se/

Jag menar hur motiverar man ett inköp på 3 mille av ett par högtalare med glasfiberhorn misstänkt likt det som sitter på en bastuba? Ja inte handlar det om ljud...

Hemsidan är i alla fall rätt roande i mänsklig dårskap då dessa företag faktiskt kan leva på att sälja högtalare för tio gånger det egentliga priset... :rolleyes:

Postad 15 April 2012 - 22:28

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Fan vad jag är glad över att Swans finns med sina förhållandevis låga priser i High End segmentet och slippa bli blåst på att köpa något från någon av alla dessa små obskyra tillverkare med sina tok-överprissatta lådor.

Snubblade över den här sidan som troligtvis är ett himmelrike för många Hi-Fi idioter med potensproblem:

Jag menar hur motiverar man ett inköp på 3 mille av ett par högtalare med glasfiberhorn misstänkt likt det som sitter på en bastuba? Ja inte handlar det om ljud...

Hemsidan är i alla fall rätt roande i mänsklig dårskap då dessa företag faktiskt kan leva på att sälja högtalare för tio gånger det egentliga priset... :rolleyes:

Visst är det galet dyrt, men det finns alltid folk som har oändligt med pengar. Se bara på modebranschen, det finns folk som köper väskor för 50'000 kr (eller mer troligen?), armbandsur ska vi inte tala om, hifi är som sagt ett bra exempel också. Och det kan fortsätta i oändlighet. Jag ska väl erkänna att mina gränser har förflyttats gradvis genom åren, man trodde nog inte för femton år sen att man skulle lägga så mycket pengar på hifi. Fast det är ju inte i närheten av det mest extrema förstås... :) Poängen är väl i alla fall att det alltid finns någon som är villig att betala, och de mest exklusiva tillverkarna lägger enorma summor i forskning och utveckling, lägg på det ett enormt kryddad prislapp och märket blir helt plötsligt ännu mer exklusivt.

Postad 15 April 2012 - 22:29

kalenen
  • kalenen
  • Forumräv

• 555 inlägg
  • 0

Nu är det ju faktiskt så att Swans 2.8 finns med längre ner på sidan :ph34r:

Många väljudande högtalare, men i desssa prisklasser så har nog kundkretsen inte värst dåligt med pengar och prisvärdhet
finns väl inte i detta prissegment, eller? :)
Vill man vara värst så.. men nog finns det en del bottennapp som inte har någon vidare ljudåtergivning..

Postad 15 April 2012 - 22:39

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0
Jag noterade att MBL 101 fanns med också, det är något av det bästa jag någonsin hört. :) Och de är ju billiga i sammanhanget, bara en halv miljon (för referencemodellen). ;)

Postad 15 April 2012 - 23:28

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0
Well... Det är ju inte Swans fel att 2.8 har kommit i oheligt sällskap så att säga. Nu har jag ju inte hört 2.8 men ser man till antalet exklusiva element som den är fylld av så är den väl troligtvis prisvärd även om jag aldrig skulle köpa den.

Så är MBL 101 prisvärd i förhållande till ljudet? Relativt i förhållande till plånboken skulle man kanske säga.

Men i allmänhet är det ju trots allt så att någonstans på skalan planar ljudförbättringen ut och övergår i potens. Eller annorlunda uttryckt: Eftersom jag har råd med den här prylen, vilket inte du har, så är jag en mycket bättre och mycket mer potent människa än vad du är.

Det är den ena sidan. Den andra är den subjektiva hörseln. Om någon går och köper, låt oss säga ett 100K Krell slutsteg, så är denna människa troligtvis väldigt glad och lycklig. En lyckokänsla öppnar sinnena, i det här fallet hörseln och personen ifråga hör mera med sin skärpta hörsel än vad han skulle ha gjort annars.

Det är dessa två faktorer många Hi-Fi krängare har jobbat hårt med de sista 35 åren och har lyckats sälja saker som inte borde ha blivit sålts utan påföljande fängelsevistelse... :rolleyes:

Själv har jag lämnat allt detta och köper efter hur det låter och inte efter märke och prislapp.

Bortsett från det är det bästa sättet att lyssna att först gå in i en avslappnande meditation och på så sätt öppna sig för hörselintrycken. Mycket bättre, för att inte säga billigare, än att köpa det där Krell slutsteget... :)

Postad 15 April 2012 - 23:38

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Well... Det är ju inte Swans fel att 2.8 har kommit i oheligt sällskap så att säga. Nu har jag ju inte hört 2.8 men ser man till antalet exklusiva element som den är fylld av så är den väl troligtvis prisvärd även om jag aldrig skulle köpa den.

Så är MBL 101 prisvärd i förhållande till ljudet? Relativt i förhållande till plånboken skulle man kanske säga.

Men i allmänhet är det ju trots allt så att någonstans på skalan planar ljudförbättringen ut och övergår i potens. Eller annorlunda uttryckt: Eftersom jag har råd med den här prylen, vilket inte du har, så är jag en mycket bättre och mycket mer potent människa än vad du är.

Det är den ena sidan. Den andra är den subjektiva hörseln. Om någon går och köper, låt oss säga ett 100K Krell slutsteg, så är denna människa troligtvis väldigt glad och lycklig. En lyckokänsla öppnar sinnena, i det här fallet hörseln och personen ifråga hör mera med sin skärpta hörsel än vad han skulle ha gjort annars.

Det är dessa två faktorer många Hi-Fi krängare har jobbat hårt med de sista 35 åren och har lyckats sälja saker som inte borde ha blivit sålts utan påföljande fängelsevistelse... :rolleyes:

Själv har jag lämnat allt detta och köper efter hur det låter och inte efter märke och prislapp.

Bortsett från det är det bästa sättet att lyssna att först gå in i en avslappnande meditation och på så sätt öppna sig för hörselintrycken. Mycket bättre, för att inte säga billigare, än att köpa det där Krell slutsteget... :)

Jag vet inte om man kan tala om prisvärt i den prisklassen... ;) Men "kokongerna" är oerhört kostsamma och tidskrävande att bygga, så jag kan i alla fall till viss del förstå prislappen. Vi snackar ju en helt annan högtalarprincip är de klassiska dynamiska högtalarna här. Det finns ju däremot "vanliga" dynamiska högtalare för miljontals kronor som du redan påpekat och där kan man ju fundera vad det är som kostar i vissa fall...

Det finns nog flera kategorier köpare, och en av dem är säkert folk som bara köper något för att det är dyrt, andra kanske har sparat pengar i många år för att ha råd med "det där slutsteget", och man får väl då hoppas att det är noga utvärderat. Men när vi snackar prislappar på hundratusentals kronor så är jag övertygad om att det går att hitta samma ljudkvalitet för en bråkdel av priset. Sen har vi förstås det klassiska testet av Richard Clark (Rickard: det var det jag nämnde för er när ni var här och lyssnade häromdagen):

http://www.tom-morro...chall/index.htm

Klart intressant... :)

Och till sist, glöm inte akustiken, den gör minst lika mycket för ljudet som elektroniken och högtalarna. :)

Postad 16 April 2012 - 01:07

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0
Richard Clark ja... Han har sprungit runt rätt många år nu och propagerat för sin tes.

Problemet är väl bara att om det skall låta likadant om en billig effektsvag stärkare och en dyr bamsing så måste dämpfaktorn vara likadan i båda. Vilket är samma sak som ombyggnad av den ena i många fall. Inga tonkontroller och stärkarna måste vara helt utan fel och brister. Sen måste det ju också vara en lättdriven högtalare vid testögonblicket som tar hänsyn till den effektsvagare stärkaren. Först då kan man säga att de låter likadant eller kanske lika dåligt...

Verkligheten ser ju inte ut så då dämpfaktorn ibland kan vara kritisk för den perfekta konrörelsen. Vidare så brukar bättre högtalare ha lägre verkningsgrad och då kräver lite mer kräm än vad den effektsvagare stärkaren klarar av.

Kort sagt så funkar inte den upptäckten i praktiken då det ju trots allt är ljudkvalitén vi suktar efter eller hur?

Egentligen är det som att konstatera att om två bilar av olika storlek kör i 30 km/t 200 meter rakt fram på tvåans växel så är de lika bra... ^_^

Redigerat av perri, 16 April 2012 - 01:09.

Postad 16 April 2012 - 08:53

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0
Håller med till 100%, analogin är träffande också. :) Fast det är väl just det som är poängen med testet, under förutsättning att båda förstärkarna inte lastas över sin förmånga så är tesen att de presterar hyffsat lika. Min egen erfarenhet är att mycket effekt och hög dämpfaktor är det som gör mest för dynamiken, och hög dynamik är bidragande faktor till det som jag personligen tycker "låter hifi". :) De flesta bättre förstärkare/slutsteg jag haft har haft bra upplösning och fixat en massa andra parametrar, men det är oftast effekten som har fattats när man vill elda på lite, och då låter det inte bra.

Postad 17 April 2012 - 21:32

THomaX
  • THomaX
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0
Är det någon som har lyssnat på både F2.2F och F2.2A (helst i samma rum) och kan förklara skillnaderna på dessa, gör det större mellanregistret någon större skillnad?
Är det mer än mellanregistret som är uppgraderat i modell A?

Postad 17 April 2012 - 22:28

kalenen
  • kalenen
  • Forumräv

• 555 inlägg
  • 0

Är det någon som har lyssnat på både F2.2F och F2.2A (helst i samma rum) och kan förklara skillnaderna på dessa, gör det större mellanregistret någon större skillnad?
Är det mer än mellanregistret som är uppgraderat i modell A?

Än finns det nog inte det då F2.2A är rykande färsk.
Det nya mellanregistret ska vara mycket vassare än den gamla varianten, du finner det i flertalet av Swans nya modeller.
Elementet togs ursprungligen fram för Swans M3 men det fick så fina prestanda så även fler högtalare utrustats med det, även flaggskeppet 2.8. Givetvis är toleranserna snävare i de dyrare högtalarna.
Diskanten är av senaste version och har tunnare membran än den gamla diskanten, upplösningen är högre i nyutgåvan och har lägre distorsion.

VH

Postad 17 April 2012 - 22:35

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0
Kalenen: Antar att samma sitter i nya F1.1A också då? Föresten, du har inte någon info om vad det är för delningsfrekvenser på de olika elementen i F1.1A?

Postad 17 April 2012 - 23:39

THomaX
  • THomaX
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0

Än finns det nog inte det då F2.2A är rykande färsk.
Det nya mellanregistret ska vara mycket vassare än den gamla varianten, du finner det i flertalet av Swans nya modeller.
Elementet togs ursprungligen fram för Swans M3 men det fick så fina prestanda så även fler högtalare utrustats med det, även flaggskeppet 2.8. Givetvis är toleranserna snävare i de dyrare högtalarna.
Diskanten är av senaste version och har tunnare membran än den gamla diskanten, upplösningen är högre i nyutgåvan och har lägre distorsion.

VH

Tackar för infon!
Vet du om det nya mellanregistret spelar samma frekvenser eller har dom ändrat nåt i delningsfiltret också?
Får vänta och se om det kommer någon jämförande test mellan dessa 2 modeller fram över.
Undrar om man kan köpa enbart den mellersta modulen så man kan uppgradera sina F till A?

Postad 18 April 2012 - 17:29

kalenen
  • kalenen
  • Forumräv

• 555 inlägg
  • 0

Kalenen: Antar att samma sitter i nya F1.1A också då? Föresten, du har inte någon info om vad det är för delningsfrekvenser på de olika elementen i F1.1A?

Delningsfrekvenser för F1.1A är 335Hz-2,2kHz-6,8kHz.
Det är samma typ av mellanregister, diskanten blev jag osäker på, återkommer i frågan.

Postad 18 April 2012 - 17:42

kalenen
  • kalenen
  • Forumräv

• 555 inlägg
  • 0

Tackar för infon!
Vet du om det nya mellanregistret spelar samma frekvenser eller har dom ändrat nåt i delningsfiltret också?
Får vänta och se om det kommer någon jämförande test mellan dessa 2 modeller fram över.
Undrar om man kan köpa enbart den mellersta modulen så man kan uppgradera sina F till A?

Delningsfrekvenser är ej detsamma.
Nog skulle det vara intressant med en jämförelse. F2.2F är i nuläget slutsålda men en vän till mig har ett par F2.2F så du kan lite på att det blir en jämförelse.
I nuläget säljs ej den mittersta modulen löst. Har för med att delningsfilter sitter i mittenheten så det borde vara möjligt att genomföra, ska höra mig för. Det är isf enkelt för oss att skicka dig mittmodulen för att snabbt göra en jämförelse .

VH

Postad 18 April 2012 - 23:32

THomaX
  • THomaX
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0

Delningsfrekvenser är ej detsamma.
Nog skulle det vara intressant med en jämförelse. F2.2F är i nuläget slutsålda men en vän till mig har ett par F2.2F så du kan lite på att det blir en jämförelse.
I nuläget säljs ej den mittersta modulen löst. Har för med att delningsfilter sitter i mittenheten så det borde vara möjligt att genomföra, ska höra mig för. Det är isf enkelt för oss att skicka dig mittmodulen för att snabbt göra en jämförelse .

VH

Du råkar inte veta delningsfrekvenserna på dom? Swans är så hemliga med info om sina produkter tråkigt nog.

Låter riktigt intressant att ni ska jämföra dom, hoppas du återkommer med det snart! ;)
Jag hoppas verkligen att det kommer en uppgraderings möjlighet om det är så pass stor skillnad så det är värt en uppgradering.
Man vill ju gärna tro att det är en lite större förbättring i det nya elementet eftersom Swans har valt att uppgradera elementet istället för att bygga helt nya högtalare.

Jag är inte så hemma på en högtalares uppbyggnad, men bör inte delningsfiltret sitta i den understa modulen eftersom ingående högtalarkabel går in där? Eller har varje modul eget filter?

Postad 19 April 2012 - 01:21

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Jag är inte så hemma på en högtalares uppbyggnad, men bör inte delningsfiltret sitta i den understa modulen eftersom ingående högtalarkabel går in där? Eller har varje modul eget filter?

Ser man på bilden nedan så utgår ju kablarna från den understa modulen. Alltså sitter det två delningsfilter där för basarna, alternativt separerade i varsin modul, samt ett tredje i mittmodulen för mellanregister och diskant. Så vad du har att hoppas på är att basarnas delningsfrekvens är likadana i den gamla som den nya 2.2:an.
Bifogad fil  swansf22DSC_6824.JPG   193.83K   6 Antal nerladdningar
Fan vilket snygg finish de har! :wub:

Redigerat av perri, 19 April 2012 - 02:03.

Postad 19 April 2012 - 10:06

THomaX
  • THomaX
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0
Perri
Enligt kalenen så är delningsfrekvenserna olika på mellanregistrena, bör man inte ändra delningsfrekvensen på basarna då också för att följa med så att säga?
Eller överlappar frekvenserna varandra en bit så om dom bara ändrat lite på delningen så kanske det inte gör så mycket?
Men det beror kanske på åt vilket håll dom har ändrat delningen, uppåt eller nedåt?

Postad 19 April 2012 - 11:26

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Delningsfrekvenser för F1.1A är 335Hz-2,2kHz-6,8kHz.
Det är samma typ av mellanregister, diskanten blev jag osäker på, återkommer i frågan.

Tackar. :) Mao är det mellandomen som tar hand om det känsliga röstregistret. Alla fyra basarna delas vid samma frekvens ockå förstås, vet inte om det är bra eller dåligt, oftast brukar man ju köra lite olika där (x.5-vägskonstruktion), men i en 4-vägshögtalare finns det kanske ingen poäng med det. Och jag gissar att Swans har provat sig fram till den detaljen. ;) Jag är lite nyfiken på vilken banddiskant de använt faktiskt, tidigare har det ju varit RT1.3 om jag inte minns fel och det är ju en ganska billig diskant i förhållande till de finaste banden som Hivi tillverkar. De har nån som kostar flera tusen, en sån skulle man väl inte tacka nej till om den satt i F1.1A. ;)

Perri
Enligt kalenen så är delningsfrekvenserna olika på mellanregistrena, bör man inte ändra delningsfrekvensen på basarna då också för att följa med så att säga?
Eller överlappar frekvenserna varandra en bit så om dom bara ändrat lite på delningen så kanske det inte gör så mycket?
Men det beror kanske på åt vilket håll dom har ändrat delningen, uppåt eller nedåt?

Det borde ju skilja även för basarna, tycker det vore konstigt annars. Men som du skriver, beror ju på om det är uppåt eller nedåt (eller både och).

Ser man på bilden nedan så utgår ju kablarna från den understa modulen. Alltså sitter det två delningsfilter där för basarna, alternativt separerade i varsin modul, samt ett tredje i mittmodulen för mellanregister och diskant. Så vad du har att hoppas på är att basarnas delningsfrekvens är likadana i den gamla som den nya 2.2:an.
Bifogad fil  swansf22DSC_6824.JPG   193.83K   6 Antal nerladdningar
Fan vilket snygg finish de har! :wub:

De är sjukt snygga i verkligheten, bilder gör dem inte rättvisa. :)

Redigerat av d00m, 19 April 2012 - 11:28.

Postad 19 April 2012 - 12:55

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Perri

Delningsfilter är en hel vetenskap som kräver både teoretisk som praktisk kunskap. Ingenting jag skulle börja peta i. I alla fall inte när det gäller high-end.
Först måste du få tag på ljudkurvorna för bas resp mellanregister högtalarna.
Sen måste du via dem avgöra delningsfrekvensen och brantheten på filtret.
Därefter är det dags att mäta upp att allt verkligen stämmer och att du inte fått en topp eller dal på ljudkurvan vid delningsfrekvensen.
Har du otur så slutar det med en sämre högtalare än du hade innan.
Det bästa vore väl att övertyga Swans om att sätta ihop ett gör det själv kit för alla sugna 2.2 ägare därute.

Postad 19 April 2012 - 13:09

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Delningsfilter är en hel vetenskap som kräver både teoretisk som praktisk kunskap. Ingenting jag skulle börja peta i. I alla fall inte när det gäller high-end.
Först måste du få tag på ljudkurvorna för bas resp mellanregister högtalarna.
Sen måste du via dem avgöra delningsfrekvensen och brantheten på filtret.
Därefter är det dags att mäta upp att allt verkligen stämmer och att du inte fått en topp eller dal på ljudkurvan vid delningsfrekvensen.
Har du otur så slutar det med en sämre högtalare än du hade innan.
Det bästa vore väl att övertyga Swans om att sätta ihop ett gör det själv kit för alla sugna 2.2 ägare därute.

...jag vill minnas från diskussionen på avsforum dessutom att det är olika diameter på gamla och nya mellanregistret, så det är inte så enkelt som att man bara kan byta elementet och eventuellt filtret, utan man lär göra om hålet också, eller byta lådan som sagt. Fast jag står inte för att uppgifterna är korrekta. :)

Postad 19 April 2012 - 16:55

THomaX
  • THomaX
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0
Perri
Jag vet att det e en hel vetenskap bakom bra delningsfilter, därför tänker jag inte försöka ändra nåt i dom.
Jag upp graderar bara mina hgt om jag kan köpa rätt delar som bara är att skruva dit.
Annars säljer jag hellre mina hgt och köper nya.

doom
Helt rätt, F modellen har bara ett litet 5" element medans nya A modellen har 6.5" element.
Jag vet inte om man kan byta själva baffeln, då skulle det kunna vara ett alternativ mot att byta hela modulen, om lådvolymen stämmer för det nya elementet.

Postad 20 April 2012 - 01:54

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0
Eftersom Myc HIFI har varit och enligt mig hör till denna tråd funderar jag på om de/ni har några öppetider så man kan besöka er eventuella butik?

Postad 20 April 2012 - 07:29

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

doom
Helt rätt, F modellen har bara ett litet 5" element medans nya A modellen har 6.5" element.
Jag vet inte om man kan byta själva baffeln, då skulle det kunna vara ett alternativ mot att byta hela modulen, om lådvolymen stämmer för det nya elementet.

Att byta baffeln är nog tyvärr ingen bra idé med tanke på hur noga det är att allt sitter som berget och är extremt tätt när man bygger en högtalare, då skulle du nog få såga bort den gamla. ;) Byte av mellanmodulen + eventuellt basfilter låter som en trolig väg att gå. Det har förekommit förr att tillverkare har erbjudit uppgraderingsmöjligheter till sina högtalare (t.ex. de Energy Veritas 2.4i jag har, den första modellen kunde uppgraderas med nya filter och basar när mk2 kom). Frågan är vad som är mest ekonomiskt, att sälja de gamla och köpa nya eller att byta mellanmodulen och filtren.

Redigerat av d00m, 20 April 2012 - 07:30.

Postad 20 April 2012 - 09:15

THomaX
  • THomaX
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0

Eftersom Myc HIFI har varit och enligt mig hör till denna tråd funderar jag på om de/ni har några öppetider så man kan besöka er eventuella butik?

Kolla in deras hemsida!

Att byta baffeln är nog tyvärr ingen bra idé med tanke på hur noga det är att allt sitter som berget och är extremt tätt när man bygger en högtalare, då skulle du nog få såga bort den gamla. ;) Byte av mellanmodulen + eventuellt basfilter låter som en trolig väg att gå. Det har förekommit förr att tillverkare har erbjudit uppgraderingsmöjligheter till sina högtalare (t.ex. de Energy Veritas 2.4i jag har, den första modellen kunde uppgraderas med nya filter och basar när mk2 kom). Frågan är vad som är mest ekonomiskt, att sälja de gamla och köpa nya eller att byta mellanmodulen och filtren.

Du har nog rätt där att byta baffel är en dum idé som innebär risk att man sabbar hela modulen.
Det visar sig framöver hur måna Swans är om sina kunder, jag menar om det kommer ett "uppgraderingskit" eller ej.

Postad 20 April 2012 - 09:17

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Du har nog rätt där att byta baffel är en dum idé som innebär risk att man sabbar hela modulen.
Det visar sig framöver hur måna Swans är om sina kunder, jag menar om det kommer ett "uppgraderingskit" eller ej.

En tanke som slog mig, det kanske kan bli fel nyans på Rosewood:en om man byter mellanmodul? Jag vet att högtalare av körsbär kan skilja en hel del i nyans. Jag och farsan köpte Cantonhögtalare för ganska precis tio år sedan, jag RC-A och han RC-L, och det var totalt olika färg på körsbärsträet. Fast jag vet inte om Rosewood är lika känslig på den punkten, sen kan det ju hända att de har en viss tolerans på Swans också som de håller sig till.

Sen återstår förstås frågan om skillnaden är så stor att du personligen tycker att det är värt kostnaden? :) Det kan ju bara ett test avgöra. :)

Redigerat av d00m, 20 April 2012 - 09:20.

Postad 20 April 2012 - 09:56

THomaX
  • THomaX
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0

En tanke som slog mig, det kanske kan bli fel nyans på Rosewood:en om man byter mellanmodul? Jag vet att högtalare av körsbär kan skilja en hel del i nyans. Jag och farsan köpte Cantonhögtalare för ganska precis tio år sedan, jag RC-A och han RC-L, och det var totalt olika färg på körsbärsträet. Fast jag vet inte om Rosewood är lika känslig på den punkten, sen kan det ju hända att de har en viss tolerans på Swans också som de håller sig till.

Sen återstår förstås frågan om skillnaden är så stor att du personligen tycker att det är värt kostnaden? :) Det kan ju bara ett test avgöra. :)

Jag vet att det skiljer, eller kan skilja i nyans iaf, för jag fick byta ut en mittmodul på garanti och då blev det så stor nyansskillnad så att vi fick byta ut båda högtalarna.
PGA det så hade ett baffelbyte varit bättre för dom är svarta.

Nä, det är ju egentligen den stora frågan fortfarande, är skillnaden så stor så det är värt besväret/pengarna?

Postad 20 April 2012 - 10:04

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Jag vet att det skiljer, eller kan skilja i nyans iaf, för jag fick byta ut en mittmodul på garanti och då blev det så stor nyansskillnad så att vi fick byta ut båda högtalarna.
PGA det så hade ett baffelbyte varit bättre för dom är svarta.

Nä, det är ju egentligen den stora frågan fortfarande, är skillnaden så stor så det är värt besväret/pengarna?

Å tusan, var det skillnad på två olika svarta (pianolackade?) högtalare alltså?!

Postad 20 April 2012 - 10:20

THomaX
  • THomaX
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0

Å tusan, var det skillnad på två olika svarta (pianolackade?) högtalare alltså?!

Nej, jag har rosewood!
Var skillnad i både nyans, ena var rödare och den andre brunare nyans, plus att det skiljde hyfsat mycket i ljusheten.

Postad 20 April 2012 - 10:23

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Nej, jag har rosewood!
Var skillnad i både nyans, ena var rödare och den andre brunare nyans, plus att det skiljde hyfsat mycket i ljusheten.

Ahh, ursäkta, nu är jag med. Du menade att baffeln var svart så klart, hade lite bråttom när jag läste. Tänkte inte på att baffeln är lite upphöjd på F2.2. Det normala är ju att baffeln är nerfälld i högtalaren. Oavsett så sitter den nog fast rejält. :)

Postad 20 April 2012 - 14:34

THomaX
  • THomaX
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0

Ahh, ursäkta, nu är jag med. Du menade att baffeln var svart så klart, hade lite bråttom när jag läste. Tänkte inte på att baffeln är lite upphöjd på F2.2. Det normala är ju att baffeln är nerfälld i högtalaren. Oavsett så sitter den nog fast rejält. :)

Precis, baffeln är svart (på alla F2.2) och är utanpåliggande så att säga.

Postad 21 April 2012 - 12:11

MYC AUDIO
  • MYC AUDIO
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Inga ordinare öpettider än så länge, osäker på framtiden hur det kommer bli då vi kommer agera mer som
distributör.
Något som är säkert är att nya lyssningslokaler är under planering så möjlighet till provlyssning på Swans sortiment
kommer alltid att finnas oavsett vår roll på marknaden.
Kontakta oss med en dag/tid som passar så ska vi nog kunna ordna något.

//Rickard
MYC HiFI

Postad 22 April 2012 - 17:47

tollen88
  • tollen88
  • Forumräv

• 824 inlägg
  • 0
Någon som är intressserad att köpa en Swan F2.2C Center svart pianolack, dra iväg ett pm.

Postad 22 April 2012 - 23:45

kalenen
  • kalenen
  • Forumräv

• 555 inlägg
  • 0

Någon som är intressserad att köpa en Swan F2.2C Center svart pianolack, dra iväg ett pm.

Ser att du säljer av en massa hifi, blir det inga godsaker kvar ? :huh:

Postad 23 April 2012 - 05:38

tollen88
  • tollen88
  • Forumräv

• 824 inlägg
  • 0
Nej det blir inte mycket kvar endast ett XTZ 800 DPS system. Anledningen är att jag antagligen ska flytta till anna ort och börja plugga.
Känns som det är bättre och satsa på det och sälja av för saker får ju några år på nacken om man pluggar och hur kul är det att sitta på svindyr hifi i en studentlya :/
Det är jätte tråkigt jag vet att sälja allt men man får se framåt på allt nytt man ska köpa om några år :)

Redigerat av tollen88, 23 April 2012 - 05:39.

Postad 23 April 2012 - 08:31

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Nej det blir inte mycket kvar endast ett XTZ 800 DPS system. Anledningen är att jag antagligen ska flytta till anna ort och börja plugga.
Känns som det är bättre och satsa på det och sälja av för saker får ju några år på nacken om man pluggar och hur kul är det att sitta på svindyr hifi i en studentlya :/
Det är jätte tråkigt jag vet att sälja allt men man får se framåt på allt nytt man ska köpa om några år :)

Se till att sitta på grejer som spelar högt inför studentfesterna bara, då blir du kungen i klassen. ;) Ack ljuva studenttid... :D

Postad 23 April 2012 - 13:02

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Helt rätt! Bättre att sälja av och ha ett litet kapital och på så sätt minska studielånet som ju annars äter upp den kommande löneförhöjningen under många år.
Sen är ju som vanligt själva resan det egentliga målet. Dvs drömmen om det stora inköpet i framtiden som du ju själv också är inne på.
Men å andra sidan så visst blir man kungen i klassen med en kraftig anläggning. Gav min yngste son en 150W stärkare med discohögtalare som han hade jättekul med på internatet. De fick visst köket 25 meter bort från rummet att skaka och klirra mitt i natten med volymratten satt på kl. 3. Fast sen kom ju förstås en sömndrucken och mindre road föreståndare... :)

Postad 23 April 2012 - 13:47

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Helt rätt! Bättre att sälja av och ha ett litet kapital och på så sätt minska studielånet som ju annars äter upp den kommande löneförhöjningen under många år.
Sen är ju som vanligt själva resan det egentliga målet. Dvs drömmen om det stora inköpet i framtiden som du ju själv också är inne på.
Men å andra sidan så visst blir man kungen i klassen med en kraftig anläggning. Gav min yngste son en 150W stärkare med discohögtalare som han hade jättekul med på internatet. De fick visst köket 25 meter bort från rummet att skaka och klirra mitt i natten med volymratten satt på kl. 3. Fast sen kom ju förstås en sömndrucken och mindre road föreståndare... :)

:D "Festljud" behöver ju inte vara så dyrt, man kan t.ex. köpa ett slutsteg från Thomann.de för under 2000 kr och sen bygga ihop några enkla discoburkar för rimliga pengar. Det finns ju också aktiva burkar på Thomann som inte är alltför dyra men tål att släpas runt. Klart lämpligt i studiemiljö. :)

Postad 23 April 2012 - 14:53

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

:D "Festljud" behöver ju inte vara så dyrt, man kan t.ex. köpa ett slutsteg från Thomann.de för under 2000 kr och sen bygga ihop några enkla discoburkar för rimliga pengar. Det finns ju också aktiva burkar på Thomann som inte är alltför dyra men tål att släpas runt. Klart lämpligt i studiemiljö. :)

Det var ett par klassiska pubertetshögtalare från Proson med två 10" basar för drygt 2000:- och en Yamaha stärkare för 3500:- plus en enkel DVD-spelare också från Yamaha. Grabben var supernöjd och det är ju huvudsaken... :)

Postad 23 April 2012 - 15:04

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Det var ett par klassiska pubertetshögtalare från Proson med två 10" basar för drygt 2000:- och en Yamaha stärkare för 3500:- plus en enkel DVD-spelare också från Yamaha. Grabben var supernöjd och det är ju huvudsaken... :)

Visst är det! :D

Postad 23 April 2012 - 15:16

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0
Fast om vi nu ändå skall gå OT så kan vi väl göra det ordentligt:
En polare på Gotland skulle ha en midsommarfest med musikaliska förtecken och byggde en estrad samt samlade ihop alla musikerpolare och deras utrustning. De fick ihop en rätt skaplig anläggning som de satt och jammade på och allt var toppen.
Framåt kvällen dök det plötsligt upp en turnebuss tillhörande Dansbandet Classes. Det var slutspelat för dagen och nu ville de koppla av med att spela lite annat. Anläggningen växte betydligt och kom upp i sisådär 1000W. Sen drog det igång en fest och ett lirande som det fortfarande talas om i bygden 20 år senare.

Problemet var bara att bönderna flera kilometer runt omkring ringde och tiggde om att de skulle minska på volymen då deras kor sprang runt runt i hagen helt panikslagna med svansen pekandes rakt upp... :lol:

Postad 23 April 2012 - 15:18

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Fast om vi nu ändå skall gå OT så kan vi väl göra det ordentligt:
En polare på Gotland skulle ha en midsommarfest med musikaliska förtecken och byggde en estrad samt samlade ihop alla musikerpolare och deras utrustning. De fick ihop en rätt skaplig anläggning som de satt och jammade på och allt var toppen.
Framåt kvällen dök det plötsligt upp en turnebuss tillhörande Dansbandet Classes. Det var slutspelat för dagen och nu ville de koppla av med att spela lite annat. Anläggningen växte betydligt och kom upp i sisådär 1000W. Sen drog det igång en fest och ett lirande som det fortfarande talas om i bygden 20 år senare.

Problemet var bara att bönderna flera kilometer runt omkring ringde och tiggde om att de skulle minska på volymen då deras kor sprang runt runt i hagen helt panikslagna med svansen pekandes rakt upp... :lol:

:lol:

Postad 26 April 2012 - 20:56

InSane
  • InSane
  • Veteran

• 1838 inlägg
  • 0
*host* stay on topic *harkel*

Postad 26 April 2012 - 22:12

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

*host* stay on topic *harkel*

Det ständiga problemet... ;)

Vore kul att läsa något omdöme om nån som fått Swans F1.1A, någon i världen lär väl ha ett par hemma? :) F2.2A kunde vara intressant det med.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.